Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

NAD M56 är en LG BD390 under skalet

277 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#151

Postad 03 mars 2011 - 09:51

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

  • 3 271 inlägg
  • 0
Helt j*vla Off Topic: Tacka vet jag gamla goa NAD 3240PE! :P

#152

Postad 03 mars 2011 - 10:00

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

  • 1 949 inlägg
  • 0

Tycker inte att man skall döma ut något av dessa märken.

Nej, de är säkert jättebra.

#153

Postad 03 mars 2011 - 12:47

NADpowered
  • NADpowered
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Fick för mig att ta några bilder under skalet på min LG BD390, och blev minst sagt förvånad.

Inte nog med att det är samma drivverk, trafo och huvudkort. Det sitter dessutom exakt likadan analogdel i LG BD390 och NAD M56. D/A-omvandlaren är en AKM4359, riktigt bra i en spelare för 2000kr, men kanske inte lika imponerande om den kostar 13500kr som NAD gör. Man får iofs blå kretskort och en snyggare låda :P

NAD M56:


LG BD390:


D/A-omvandlare (LG):


NAD:


LG:


Finns som sagt var INGET som bevisar det du påstår. Kan mycket väl bara vara så att LG gör kretskorten, basen (plasten), eller tvärtom, och OEM:ar denna. Eller så är det som så att LG som helt enkelt försöker kopiera NAD.

NAD har ALDRIG haft problem med kvaliteten eller varit i skiten, det har LG varit, flertalet gånger.

Var är t.ex. D/A-omvandlaren AKM4359 på NAD? Var står det LG på NAD? BEVISA att det är samma samma drivverk, trafo och huvudkort. BEVISA, som sagt var. Att sitta som en repig skiva och säga "se på bilderna" är inte att BEVISA något. Saker kan se likadana ut, utan att vara det.

BEVIS, tack!

Redigerat av NADpowered, 03 mars 2011 - 13:02.


#154

Postad 03 mars 2011 - 13:05

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0

NAD har ALDRIG haft problem med kvaliteten eller varit i skiten, det har LG varit, flertalet gånger.

NAD 208 är inget direkt under utav byggkvalitet för att nämna en NAD-produkt som har haft problem med kvaliteten.

#155

Postad 03 mars 2011 - 13:13

NADpowered
  • NADpowered
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

NAD 208 är inget direkt under utav byggkvalitet för att nämna en NAD-produkt som har haft problem med kvaliteten.


Inga problem med den.

#156

Postad 03 mars 2011 - 13:15

Bigrauk
  • Bigrauk
  • Forumräv

  • 892 inlägg
  • 2
Det känns som du är lite partisk i ärendet NADpowered, fråga mig inte varför. Får bara den känslan :P

#157

Postad 03 mars 2011 - 13:18

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

  • 2 307 inlägg
  • 0

Det känns som du är lite partisk i ärendet NADpowered, fråga mig inte varför. Får bara den känslan ;)


Tänkte skriva precis samma sak men nu räcker det med +1 :P

#158

Postad 03 mars 2011 - 13:18

Unregistered1978
  • Unregistered1978
  • Amatör

  • 95 inlägg
  • 0
Folk har ju mailat både Hifiklubben och NAD och bett om förtydligande/förklaring och det är så vitt jag vet fortfarande ingen som har fått något svar....... Det borde ju tala sitt tydliga språk.
Samma grejer i olika lådor. :P

#159

Postad 03 mars 2011 - 13:28

intodeep
  • intodeep
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Vill bara informera om att i vårt interna nät på Hi-Fi Klubben så dök det upp en notis om detta för ca en månad sedan där det står att LG och NAD samarbetar genom OEM. Dra vilka slutsatser ni vill från detta.

#160

Postad 03 mars 2011 - 13:35

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Vill bara informera om att i vårt interna nät på Hi-Fi Klubben så dök det upp en notis om detta för ca en månad sedan där det står att LG och NAD samarbetar genom OEM. Dra vilka slutsatser ni vill från detta.


Stämmer det så har vi absolut kommit ett steg närmre lösningen på detta problem.

Intodeep; känner du till vilken omfattning det rör sig om när det gäller samarbetet?

Redigerat av GyroSE, 03 mars 2011 - 13:38.


#161

Postad 03 mars 2011 - 13:47

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0
Kommentar till frågorna om NAD:s produkter håller hög kvalitet eller ej:

Man ska nog passa sig för att generalisera när det gäller varumärket NAD, om man ändå gör det så gäller det att ha rejält på fötterna och veta vad man pratar om. Företaget är känt för att ha tillverkat ett antal olika förstärkar- modeller av hög kvalitet genom hifi- historien. Mig veterligen så får man fortfarande mycket välljud för pengarna om man köper en förstärkare från NAD oavsett prisklass.

Redigerat av GyroSE, 03 mars 2011 - 13:50.


#162

Postad 03 mars 2011 - 14:01

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
LG BD-390 är en bra produkt så jag förstår att NAD valde den. Att de tar ett så sjukt överpris för sin klon är dock pinsamt. En dyrare låda kan man högst ta ut en tusenlapp för anser jag. Att salta notan med 11.5 k är skandal.

Pinsamt. :P

#163

Postad 03 mars 2011 - 14:12

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0

Inga problem med den.

Ok. Det känns inte som att det är någon idé att fortsätta diskutera.

#164

Postad 03 mars 2011 - 14:14

intodeep
  • intodeep
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Denon = Oppo.

Edit: Arken gjorde en egen Blu-ray-spelare. Kostade multum och tog 4 år. Inte så konstigt att tillverkare väljer att köra med OEM för att få ner tidsspannet och kostnaderna.

Redigerat av intodeep, 03 mars 2011 - 14:18.


#165

Postad 03 mars 2011 - 14:22

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

  • 1 029 inlägg
  • 0
Jag har själv ägt NAD-prylar och har hittils varit nöjd med produkterna.

Ang deras kvalitetssäkring så ville jag sticka in att jag fick med två år gamla och uttjänta batterier till fjärrkontrollen med deras dvd T585. Kostade väl en 8000:- när det begavs sig...

Har någon annan varit med om något liknande eller ska man tillskriva den exklusiva äran till NAD?

#166

Postad 03 mars 2011 - 14:55

intodeep
  • intodeep
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Trådskaparen kan försöka nå den svenska försäljningschefen Urban Hiärna på tel: 070-1888671. Han sitter på all fakta. Jag arbetar bara i butik och har bara tillgång till den informationen vi får från huvudkontoret i Danmark. Nu när jag "läcker" information så tror jag att vi kommer att få minimalt med information i fortsättningen.

Stämmer det så har vi absolut kommit ett steg närmre lösningen på detta problem.

Intodeep; känner du till vilken omfattning det rör sig om när det gäller samarbetet?


Den 24/1 fick vi ett internt meddelande från NAD om NAD och LG när det gäller OEM. Fritt översatt (från engelska) så står det att "NAD inte hade kunna tillverka Blu-ray om det inte vore för LG och OEM då det annars skulle ha rört sig om allt för stora omkostnader. NAD köper (på licens) LG:s platform och sparar därmed stora pengar på detta". NAD säger sig sedan ha "optimerat videodelen och mjukvaran på M56". Står en hel del mer om det "unika" chassit också.

NAD har slängt på ett stort "No printing" på dokumentet så man vill inte att denna informationen ska komma ut, av förklarliga skäl. Oärligt? Ja, men inte unikt för företaget. För att ta ett annat märke som vi säljer så kör Denon med Oppo, Sony eller Panasonic (beroende på modell). Denon vill inte heller att denna informationen ska komma ut då allt handlar om pengar. Lite pengar ut, mycket pengar in.

Redigerat av intodeep, 03 mars 2011 - 16:21.


#167

Postad 03 mars 2011 - 15:06

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

  • 3 271 inlägg
  • 0
Det var inget.......

Redigerat av Melmac, 03 mars 2011 - 15:17.


#168

Postad 03 mars 2011 - 15:15

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
I dagsläget har Oppo betydligt högre status än Denon avseende BD-spelare så det känns fånigt att sätta ett Denonmärke på en Oppo. Det är klart att om man gillar en enhetlig design på elektroniken och redan har Denonprylar så kan det vara idé...

#169

Postad 03 mars 2011 - 15:17

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

  • 3 271 inlägg
  • 0
Hifiklubben säljer väl Camebridge också? Är det samma Oppo spelare i båda?

Redigerat av Melmac, 03 mars 2011 - 15:17.


#170

Postad 03 mars 2011 - 16:56

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 006 inlägg
  • 1

Finns som sagt var INGET som bevisar det du påstår.


Du kan ju börja med att läsa tråden.

Eller så är det som så att LG som helt enkelt försöker kopiera NAD.


Ganska pinsamt uttalande. LG är mycket större än lilla NAD, och kan därmed satsa mer pengar på produktutveckling.

NAD har ALDRIG haft problem med kvaliteten eller varit i skiten, det har LG varit, flertalet gånger.


De har haft både små och stora problem genom åren, t ex med receivers som brusar och/eller går sönder, NAD 208 hade dålig kvalitet på lödningarna, osv. Alla tillverkare har problem ibland, men NAD har inte imponerat på den punkten de senaste 10 åren. Därmed inte sagt att deras produkter är dåliga överlag.

Var är t.ex. D/A-omvandlaren AKM4359 på NAD?


Den sitter på kretskortet där de analoga RCA-utgångarna sitter. Lär dig lite om elektronik så förstår du.

Var står det LG på NAD?


På huvudkretskortet t ex (finns bild tidigare i tråden på T587). Eftersom det (även enligt NAD) är samma kretskort i Classic-modellerna och M56 så behöver jag nog inte säga mer.

BEVISA att det är samma samma drivverk, trafo och huvudkort. BEVISA, som sagt var.


Vill du att jag ska köpa en NAD-spelare och jämföra komponent för komponent. Hade du ens trott mig då? Har du ingen förståelse för att många tillverkare köper färdiga konstruktioner från "jättarna"? NAD kan inte bygga drivverk och har därför aldrig gjort det, inte till någon spelare vad jag kan minnas.


Den 24/1 fick vi ett internt meddelande från NAD om NAD och LG när det gäller OEM. Fritt översatt (från engelska) så står det att "NAD inte hade kunna tillverka Blu-ray om det inte vore för LG och OEM då det annars skulle ha rört sig om allt för stora omkostnader. NAD köper (på licens) LG:s platform och sparar därmed stora pengar på detta". NAD säger sig sedan ha "optimerat videodelen och mjukvaran på M56". Står en hel del mer om det "unika" chassit också.


Tack för informationen. Det är märkligt att sådan information döljs för allmänheten. Kanske handlar det om fördomar mot LG som fortfarande verkar finnas kvar hos en del (sedan Goldstar-tiden).

Har nog skrivit det innan, men jag hade aldrig* ens tittat åt NADs Bluray-spelare i Classic serien förut, men skulle kunna tänka mig att köpa en nu, med vetskapen om att det är en EISA-vinnande spelare från LG. Nu har jag ju
inga övriga NAD-komponenter men hade jag haft det, då hade det högre priset varit värt matchningen.


* Jag gjorde misstaget att köpa en Rotel DVD för några år sedan. Den var baserad på en JVC-modell och hade brusig bild, hackade ibland vid uppspelning osv. Ingen höjdare direkt. Ibland funkar OEM bra, ibland inte...

#171

Postad 03 mars 2011 - 17:13

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

  • 1 949 inlägg
  • 0
Ageve är ju ta mig tusan minhembios egen Janne Josefsson! Grävande journalistik, på min ära... Detta får ju valstugereportaget att blekna. På min ära.

Redigerat av bensnake, 03 mars 2011 - 17:16.


#172

Postad 03 mars 2011 - 17:36

intodeep
  • intodeep
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Tack för informationen. Det är märkligt att sådan information döljs för allmänheten. Kanske handlar det om fördomar mot LG som fortfarande verkar finnas kvar hos en del (sedan Goldstar-tiden).


Inte mer märkligt än att Microsoft mörkar stora säkerhetsrisker med Windows. Till allmänheten heter det att Windows är "ett helsäkert OS".

Jag funderar på att köpa mig en LG på öppet köp, ta hit den till butiken och köra lite mot NAD, efter stängningsdags. Skulle vara intressant att se om man kan se och höra någon skillnad.

#173

Postad 03 mars 2011 - 20:11

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

  • 2 307 inlägg
  • 0

Ageve är ju ta mig tusan minhembios egen Janne Josefsson! Grävande journalistik, på min ära... Detta får ju valstugereportaget att blekna. På min ära.

Verkligen!
Och jag tycker att bilderna talar sitt tydliga språk, all heder åt Agave.

#174

Postad 03 mars 2011 - 20:15

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

Hifiklubben säljer väl Camebridge också? Är det samma Oppo spelare i båda?


cambridge bd650 baseras på bdp-80 alltså den äldre oppo:ns plattform.. men de har ialf bytt ut kondningar mm på det analoga utgångskortet enl vad jag läst mig till (löst rykte)

spelar ingen roll ,det är ändå en kanon spelare som är det enda som fått stanna i mina senaste 5 riggar eller nått :) ...helt makalös till priset.

#175

Postad 03 mars 2011 - 21:38

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 006 inlägg
  • 0
Skruvade isär min LG-spelare och tog fler bilder. Lägger upp de i galleriet senare, men här är en iaf.

Huvudkort:
Bifogad fil  lg_vs_nad56.jpg   288,23K   10 Antal nerladdningar

#176

Postad 03 mars 2011 - 21:42

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 634 inlägg
  • 0
Vad är det för upp och ner vänt y på naden i mitten?

#177

Postad 03 mars 2011 - 21:48

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 006 inlägg
  • 0

Vad är det för upp och ner vänt y på naden i mitten?


Signatur kanske? :)

Det finns en liknande på LG-kortet, lite längre ner. Fast där fick det duga med bläckpenna.

#178

Postad 03 mars 2011 - 21:59

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0
Jag maila och fick inge svar av dom men sen för drygt en vecka sen var jag in på hifiklubben och kika lite och då passa jag på att fråga om detta och dom sa att det var LG i grund och botten mer ville dom inte prata om den saken.
Men det är ju klart och tydligt att så är fallet och tycker dom skall lägga upp korten på bordet. Som någon skrev det är inte rätt att ta drygt 11000 kr mer för samma pryl i annan förpackning.

Inga problem med den.

5 inlägg och redan igång och härjar. Läs i dom officiella trådarna om NAD så får du se en hel del problem med dessa maskiner.

#179

Postad 03 mars 2011 - 23:21

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 634 inlägg
  • 0

Signatur kanske? :)

Det finns en liknande på LG-kortet, lite längre ner. Fast där fick det duga med bläckpenna.

Kanske är där de 10000 kr ligger? :)

#180

Postad 03 mars 2011 - 23:48

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 006 inlägg
  • 0

Kanske är där de 10000 kr ligger? :)


Signature edition? :)

Har samlat bilderna från tråden, och några nya i galleriet:
https://www.minhembi...m/Ageve/304643/


Som någon skrev det är inte rätt att ta drygt 11000 kr mer för samma pryl i annan förpackning.


Det är inte Hifiklubben som har tillverkat spelaren. Det är nog svårt att ha 100% koll på alla produkter man säljer. De som ska stå till svars är isåfall NAD (även om de bara har tillverkat chassit :) ).

Angående Denon längre upp, så tror jag (tyvärr) inte att deras spelare är baserade på Oppo. De sammarbetar med Marantz och några spelare är identiska under skalet. De har ju en ny spelare på gång med samma bildchip som Oppo iofs, kan det vara den? (BDP-2011 som lades ner innan den släpptes och ersattes av BDP-2012 som kommer snart).

Redigerat av Ageve, 03 mars 2011 - 23:54.


#181

Postad 04 mars 2011 - 08:56

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

  • 3 271 inlägg
  • 0
Theta har en spelare som är baserad på Oppo, Primare har en på G som också är Oppo i grunden.

#182

Postad 04 mars 2011 - 12:22

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 424 inlägg
  • 0
Har precis läst igenom tråden, och detta är ÄNNU en anledning till att jag inte satt min fot i High-End nörd butiker som Hi-Fi Klubben på MÅNGA år. Man såg snabbt igenom försäljnings snacket.

Kul att vi fått ett par nya medlemmar som dyker in för att försöka försvara det hela :)

j*vla mygel firmor!

#183

Postad 04 mars 2011 - 12:27

henke007
  • henke007
  • Guru

  • 5 366 inlägg
  • 0
Hahaha fin ripoff
Postad bild

#184

Postad 04 mars 2011 - 12:34

Unregistered8b705007
  • Unregistered8b705007
  • Lärjunge

  • 474 inlägg
  • 0

Att Rotel och Marantz är drabbade av samma fenomen är nog inte omöjligt men eftersom jag alltid tyckt just HK och NAD låtit sämmre alla gånger än t ex Rotel och Marantz så är det intressant när sånna här saker kommer fram. Man har ju ändå undrat ibland varför den dyrare, på pappret överlägsna maskinen från NAD eller HK inte låtit bättre. Speciellt när man kollar på mätningar som visar perfekta kuber, 0.000000001% dist, 2x300W, bra pris osv. Var supernära att köpa både en NAD och HK en gång i tiden just pga deras specifikationer. Av en ren slump lyssnade jag på Rotel som jag aldrig ens hört talas om och blev så j*vla förvånad att den presterade bättre trotts halva effekten på pappret.


Nu handlar ju tråden i och för sig om BD-spelare, inte förstärkare. Det är mycket möjligt att NAD samarbetar med andra även gällande förstärkare - men det är vad jag vet inte belagt alls? Så det känns rätt märkligt att du bara antar det sådär.

Däremot har jag en gammal Audio Pro-förstärkare från början på 90-talet som egentligen är en NAD. Den är identisk i desgn och allt, men med ett Audio Pro-märke på framsidan. Min gamla NAD 310 låter för övrigt alldeles utmärkt och utklassar min nyare Denon-reciever med råge ljudmässigt (högst subjektiv bedömning förstås). Och de 20 watten räcker förbannat långt. :)

Det är bevisligen så j*vla mycket situationer där man inte får veta hela sanningen inom hi-fi världen. När jag köpte min TV är ett bra exempel. Köpte LG 50PK350 för 6999:- i sommras. Modellen några snäpp över som var marknadsförd att vara bättre på "allt" LG 50PK760N kostade närmare 18 lax då men vet du vad..det är exakt samma j*vla panel i båda apparaterna. Det som skiljer är massa True Motion-skit, ramlös design, internet, bluetooth osv. Visst det kan vara bra att ha dessa funktioner men de flesta använder dom inte och man antar som konsument att en TV i samma serie av samma tillverkare som kostar närmare 3ggr mer borde vara iaf lite bättre. Tur att man kollar upp så in i **** innan man köper. Det bästa var också att jag tyckte bilden var totalt kass i butiken oavsett inställning men när jag kom hem så krossade den föräldrarnas nyiköpta Sony LED som kostade många ggr mer. Det är inte lätt för konsumenter nu för tiden.


Nu är ju iofs mjukvara och bildbehandling rätt viktigt och kan påverka bilden oerhört mycket. I just exemplet du nämner har jag ingen aning om vilka skillnader som finns dock. Men att bara avfärda allt som har med bildbehandling att göra som skit är oseriöst. Dessutom är det ju många som efterfrågar design, internettjänster, BT och allt lull-lull. Så att det är prisskillnad trots att man använder samma panel är ju högst naturligt.

Varför köpte du förresten en TV som du tyckte hade totalt kass bild? :-)

Edit: Kan tillägga att NADs mätningar säkert stämmer bara att man antar att det gäller för allt ljud som spelas upp. Dock när man läser till finstilta så har den så låg dist över väldigt begrännsade frekvenser, lämnar bara effekten under speciella förhållanden osv. Bara för att knyta lite mer till villseledande information


Återigen, tråden handlar ju om en BD-spelare. Men det är ju en intressant sak du tar upp. Finns inga standarder för hur specarna anges? Man har ju sett små datorhögtalare som lämnar 300 W (PMPO) visserligen, och mobiltelefontillverkarna älskar att ange batteritid för ett anvädningssätt man aldrig kommer i närheten av etc.

Det vore i alla fall intressant att se någon jämförelse mellan olika märken etc gällande vad man anger i sina specar.

Edit: Stavfel

Redigerat av Unregistered8b705007, 07 mars 2011 - 09:25.


#185

Postad 04 mars 2011 - 14:40

intodeep
  • intodeep
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Det finns bara 4-5 tillverkare, beroende på hur man ser på det, som tillverkar sina egna Blu-ray-spelare. Alla andra kör OEM.

Har precis läst igenom tråden, och detta är ÄNNU en anledning till att jag inte satt min fot i High-End nörd butiker som Hi-Fi Klubben på MÅNGA år. Man såg snabbt igenom försäljnings snacket.

Kul att vi fått ett par nya medlemmar som dyker in för att försöka försvara det hela :)

j*vla mygel firmor!


Rätt intressant inställning. Du köper inte någon mer från Sharp då heller, eller? Tänker på din LCD som har en billig B-gradepanel från Mirai, mer känt under namnet Chimei.

#186

Postad 04 mars 2011 - 14:48

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Inget fel med OEM. Det är däremot skamligt att råna sina märkestrogna kunder som NAD gör i det här fallet.
Det är ett skamligt och hutlöst pris.

#187

Postad 04 mars 2011 - 14:53

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Har precis läst igenom tråden, och detta är ÄNNU en anledning till att jag inte satt min fot i High-End nörd butiker som Hi-Fi Klubben på MÅNGA år. Man såg snabbt igenom försäljnings snacket.

Ja i detta fallet kunde jag inte hålla med dig mer.

Monopol-Klubben med sina saltade priser slutade vara en entusiastbutik med konsumentinriktade priser nån gång tidigt 90-tal eller så.

Nu får man mest snake-oil vibbar så fort man går förbi av ren nyfikenhet.

NAD-gate affären var bara ytterliggare en spik i kistan för min del, tycker som Hasse att dom borde skämmas.

#188

Postad 04 mars 2011 - 15:00

PH2000
  • PH2000
  • Lärjunge

  • 282 inlägg
  • 0
Detta visar väl ändå att LG gör bra prylar?
För egen del har jag haft (har) flertalet TV från LG och jag är nöjd och anser att jag får mycket TV för pengarna.
Efter detta avslöjande så kommer det bli fler prylar från LG i framtiden.

Att NAD licensköper prylar från LG och bygger ihop med egna chassin etc och säljer för en dyrare peng ser jag inga konstigheter med. Är man nöjd med sin NAD-spelare är det väl inget att bli arg över, för spelaren har väl knappast blivit sämre över natten?

Detta visar bara att det mesta går att sälja så länge det finns en efterfrågan.
Det är inte ovanligt att Tyska turister betalar pengar för en påse älgskit...

=)

#189

Postad 04 mars 2011 - 15:01

Unregisteredb259d244
  • Unregisteredb259d244
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0
"Man får vad man betalar för" gäller ofta men inte alltid. Ett ordspråk som dock stämmer så gott som alltid är "Upplysta kunder betalar mindre."

Det är dock upp till kunden själv att upplysa sig och det är inte alltid så lätt att bli upplyst men internet har ju öppnat oanade möjligheter för detta. Sen får man sila informationen där också, allt som skrivs är ju inte nödvändigtvis sant. :-)

#190

Postad 04 mars 2011 - 16:19

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 424 inlägg
  • 0

Rätt intressant inställning. Du köper inte någon mer från Sharp då heller, eller? Tänker på din LCD som har en billig B-gradepanel från Mirai, mer känt under namnet Chimei.


Det gör det säkert. Men saken är att det var Sharps billigaste instegs modell i 2008 års serie av 46 tummare och LÅNGT ifrån High End.
Hade Sharp sålt den för 50.000 och ljugit ihop att det var en High-End modell så hade det varit en helt annan sak :)

Om du jämför detta med NAD spelaren som säljs som High-End spelare med en billig LG (dock en mycket bra sådan) inuti så kanske även DU förstår skillnaden? :)

Redigerat av Svante Skoog, 04 mars 2011 - 16:22.


#191

Postad 06 mars 2011 - 13:59

Das Ubermeister
  • Das Ubermeister
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Detta kan väl inte komma som en nyhet för någon då alla tillverkare använder sig av OEM i någon form!?

Åh nej, jag känner mig lurad eftersom min Volvo inte är en Volvo, den har ju en bottenplatta från en annan tillverkare. Min iPad är inte en Apple eftersom processorn är OEM. Min säng är inte .... o.s.v.

NAD M56 bygger på LG's plattform i grunden men NAD har finjusterat elektroniken och programvaran för att få ut maximal potential. Man använder också mycket bättre kablage av det jag sett.

#192

Postad 06 mars 2011 - 17:45

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 424 inlägg
  • 0
Nåt säger mig att vissa av våra senaste medlemmar som lägger sin första post i just denna tråd för att försvara det hela jobbar på Hifi Klubben eller liknande :)

Klart vissa känner sig lurade om dom lika gärna kunde ha köpt LG:n istället för samma prestanda och lagt de 10 papp man sparat på nåt annat kul.

#193

Postad 06 mars 2011 - 17:56

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 006 inlägg
  • 0

Man använder också mycket bättre kablage av det jag sett.


:)

Jag har en BD390 och har skruvat isär den.

SATA-kabel till drivverket - identisk.
Elkabel från huvudkort till drivverk - identisk.
Flatkabel mellan huvudkort och ljudkort - identisk.
Flatkabel mellan huvudkort och displaykort - identisk.

Den enda skillnad som finns är att nätdelens kretskort sitter klickat direkt på huvudkortet i LG-spelaren, medans NAD istället har valt att dra en lång kabel förbi (intill) den känsliga analogdelen, till andra änden av lådan, samt en kabel till nätbrunnen.

Kallar du det för bättre?

Redigerat av Ageve, 06 mars 2011 - 18:11.


#194

Postad 06 mars 2011 - 21:04

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0

Detta kan väl inte komma som en nyhet för någon då alla tillverkare använder sig av OEM i någon form!?

Åh nej, jag känner mig lurad eftersom min Volvo inte är en Volvo, den har ju en bottenplatta från en annan tillverkare. Min iPad är inte en Apple eftersom processorn är OEM. Min säng är inte .... o.s.v.

NAD M56 bygger på LG's plattform i grunden men NAD har finjusterat elektroniken och programvaran för att få ut maximal potential. Man använder också mycket bättre kablage av det jag sett.

Hur skulle dom kunna ändra någe alls om dom inte ens har kunskapen att bygga en Bluray själv från grunden? Så vad skulle dom kunna förbättra på en pryl som redan är bra från början.

#195

Postad 07 mars 2011 - 08:19

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Detta kan väl inte komma som en nyhet för någon då alla tillverkare använder sig av OEM i någon form!?

Åh nej, jag känner mig lurad eftersom min Volvo inte är en Volvo, den har ju en bottenplatta från en annan tillverkare. Min iPad är inte en Apple eftersom processorn är OEM. Min säng är inte .... o.s.v.

NAD M56 bygger på LG's plattform i grunden men NAD har finjusterat elektroniken och programvaran för att få ut maximal potential. Man använder också mycket bättre kablage av det jag sett.

Och i vilken av Monopol-Klubbens butiker jobbar du?

Vore det dock inte lite mer passande att sätta ut företagsloggan i din profil så det framgår tydligt?

Brukar se lite snyggare ut så.

Sen vore det VÄLDIGT kul om du kunde redogöra för oss andra mindre upplysta om exakt vilka sk. "finjusteringar" som du påstår NAD gjort i jämförelse med LG´s? Dvs, bortsett från färgen på kretskorten...

Redigerat av masse70, 07 mars 2011 - 08:22.


#196

Postad 07 mars 2011 - 09:26

Hi-Fi klubben
  • Hi-Fi klubben
  • Företag

  • 18 inlägg
  • 0
Angående diskussionerna om NAD M56

NAD M56 är baserad på en LG BD390. Men det är naturligtvis en del skillnader dem emellan som förklarar prisskillnaden:

1. M56 har ett kabinett som skall motsvara övriga Master series-produkter. Detta tillsammans med att en NAD M56 görs i betydligt mindre kvantiteter än LG BD390 gör att styckkostnaden för de verktyg/maskiner som tillverkar kabinett/chassi blir mycket högre. Det motsvarar ett antal tusenlappar gentemot LG-maskinen.

2. M56 är helt och hållet manuellt ihopsatt. High-end serier görs i så små mängder att det inte lönar sig att sätta ihop dem på ”löpande band” som t ex en LG garanterat görs då den tillverkas i hundratusentals exemplar. Detta medför så klart en rätt hög monteringskostnad.

Så det är de fakta som finns angående detta. Tyvärr var vi lite för okritiska när vi skrev den första texten till hemsidan/katalogen och det beklagar vi självfallet.

Om det är någon som har köpt en NAD M56 och pga ovanstående känner sig missnöjd med sitt köp, så vill vi be de/den personen maila oss så att vi kan få kontakt för vidare diskussion. Det sista vi vill är att någon skall känna sig lurad eller besviken efter att ha handlat hos Hi-Fi Klubben.

Våra kontaktuppgifter är:

Patrik Fernqvist [email protected]
Urban Hiärne [email protected]


Patrik Fernqvist
Sverigechef Hi-Fi Klubben

#197

Postad 07 mars 2011 - 09:30

Unregistered8b705007
  • Unregistered8b705007
  • Lärjunge

  • 474 inlägg
  • 0

SATA-kabel till drivverket - identisk.
Elkabel från huvudkort till drivverk - identisk.
Flatkabel mellan huvudkort och ljudkort - identisk.
Flatkabel mellan huvudkort och displaykort - identisk.


Ja, det finns ju ingen anledning att byta ut den typen av kablar direkt. :-)

#198

Postad 07 mars 2011 - 10:48

Mats1977
  • Mats1977
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Angående diskussionerna om NAD M56

NAD M56 är baserad på en LG BD390. Men det är naturligtvis en del skillnader dem emellan som förklarar prisskillnaden:

1. M56 har ett kabinett som skall motsvara övriga Master series-produkter. Detta tillsammans med att en NAD M56 görs i betydligt mindre kvantiteter än LG BD390 gör att styckkostnaden för de verktyg/maskiner som tillverkar kabinett/chassi blir mycket högre. Det motsvarar ett antal tusenlappar gentemot LG-maskinen.

2. M56 är helt och hållet manuellt ihopsatt. High-end serier görs i så små mängder att det inte lönar sig att sätta ihop dem på ”löpande band” som t ex en LG garanterat görs då den tillverkas i hundratusentals exemplar. Detta medför så klart en rätt hög monteringskostnad.

Så det är de fakta som finns angående detta. Tyvärr var vi lite för okritiska när vi skrev den första texten till hemsidan/katalogen och det beklagar vi självfallet.

Om det är någon som har köpt en NAD M56 och pga ovanstående känner sig missnöjd med sitt köp, så vill vi be de/den personen maila oss så att vi kan få kontakt för vidare diskussion. Det sista vi vill är att någon skall känna sig lurad eller besviken efter att ha handlat hos Hi-Fi Klubben.

Våra kontaktuppgifter är:

Patrik Fernqvist [email protected]
Urban Hiärne [email protected]


Patrik Fernqvist
Sverigechef Hi-Fi Klubben




det innebär alltså att det folk betalar för är bara kosmetika och tillverkarens produktionskostnad?
tur att jag har en bd390 isf.

#199

Postad 07 mars 2011 - 11:16

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Dyrare låda och dyrt pris för att montera LG:s innanmäte i den dyra lådan alltså. Klockrent. :)

Lätt värt 11500 spänn extra. ;)

#200

Postad 07 mars 2011 - 11:19

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

  • 3 271 inlägg
  • 0
:) Manuellt ihopsatt i en "finare" låda!
Om man bara hade bytat kabalge, skärmat nätdel eller analogdelen bättre, gjort någonting förutom att bara montera den på ett dyrare sätt och stoppa det i en dyrare låda. Det är ju tragiskt!



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.