Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Måleritråden, har diskuteras måleri

59 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 08 augusti 2004 - 09:44

ippo
  • ippo
  • Beroende

  • 1 267 inlägg
  • 0
Vi har flyttat till en ny lägenhet sedan 2 månader tillbaks och vill byta färg på v-rummets väggar. Frågan är bara vad som är lämpligast, måla eller tapetsera? Om man målar bör väl tapetskarvar spacklas eller jämnas ut på nåt vis? Eller? Tapetsera har jag aldrig vågat mig på, men det ska ju inte vara så blodigt... :P

Hur har ni gjort? Vad skulle ni rekommendera??

Mvh Viktor

#2

Postad 08 augusti 2004 - 22:40

{OLD}Reaper
  • {OLD}Reaper
  • Veteran

  • 1 740 inlägg
  • 0
Personligen skulle jag måla. Jag har provat att både tapetsera och måla och det är lika tråkigt bådadera :(

Det kan behövas ett grundligare förarbete om du ska måla men den stora fördelen är att när du väl har gjort det en gång så kan du ju måla om när som helst.

Smaken ändras ofta (i alla fall för mig :P ) och då är det perfekt att bara behöva köpa några burkar färg istället för att rassla upp nya tapeter med allt vad det innebär...

Bara mina "five cents"

#3

Postad 08 augusti 2004 - 23:02

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

  • 2 592 inlägg
  • 0
Håller med där. Det är skittrist när det ska tapetseras om. Har man målar kan man byta färg en gång om året om man vill.

case

#4

Postad 08 augusti 2004 - 23:18

Unregisteredc9ab92ac
  • Unregisteredc9ab92ac
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0
Kolla så att tapeterna sitter bra bara...inte så kul annars. Om de inte gör de får du försöka fästa dom med tapetklister eller riva ner dem. :P

#5

Postad 08 augusti 2004 - 23:22

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

  • 2 279 inlägg
  • 0
Man behöver inte fixa tapetskarvarna om man målar - det ser helt enkelt ut som en snygg, enfärgad tapet. Målat är praktiskt, och våra tapeter satt fast bra före målningen, likaså efter.

#6

Postad 08 augusti 2004 - 23:28

Unregisteredc9ab92ac
  • Unregisteredc9ab92ac
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0
Jag målade mina tapeter och det blev snyggt med skarvarna kvar. Har inte heller haft problem med att tapeterna lossnar, men man ska kolla innan i alla fall...

#7

Postad 09 augusti 2004 - 00:31

Unregisterede92885bb
  • Unregisterede92885bb
  • Amatör

  • 80 inlägg
  • 0
Jag har just målat på mina tapeter och de blev kanonbra imo.
Tapeten satt bra så ja gjorde inget underarbete, ser ut som röda tapeter :P
Tänk på att de kan va lika bra å måla taket när du ändå håller på.
Bilder finns i gallerian

Redigerat av Unregisterede92885bb, 09 augusti 2004 - 00:31.


#8

Postad 09 augusti 2004 - 08:01

Unregistered4b66931a
  • Unregistered4b66931a
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
Även jag har precis målat om mitt rum. Hade mörkblå målad vägg innan. Nu målade jag vitt. Fick måla 3 gånger innan jag blev nöjd. Puust. Sedan så har jag en fondvägg med lite benvitare färg. Tycker det blev kalas! Smidigt och snyggt.

#9

Postad 09 augusti 2004 - 08:36

James
  • James
  • Användare

  • 216 inlägg
  • 0
Målade min första lägenhet (med andra ord den första lägenhet jag nånsin målat :P ) förra veckan.

Spacklade hålen och skarvarna samt slipade. Vit/beige'a väggar med en kärleksröd fondvägg.

Det knepiga är att få snygga kanter mot taket och mellan väggarna (det röd mot det vita) Kan man nämligen inte maskera då det är tapeter under. Då får man med sej tapeten ner när man ska dra bort tejpen :(

Tycker att det målade intrycket var grymt mycket bättre än de blå tapeterna som satt där innan. En helt annan känsla på rummet.

Redigerat av James, 09 augusti 2004 - 08:37.


#10

Postad 09 augusti 2004 - 09:25

ippo
  • ippo
  • Beroende

  • 1 267 inlägg
  • 0
Ja.. verkar onekligen som om majoriteten har positiva erfarenheter av att måla på tapet, och oftast utan direkt underarbete ens vid skarvarna! :rolleyes:

Problemet är som oftast att det var min kära sambo som varit hemma hos en till henne bekant och beklagade sig över hur illa det såg ut med just alla skarvar... :( Men åandra sidan kanske hennes tapeter är/var i betydligt sämre skick än våra... :(

Får helt enkelt ta och överlägga med henne... Vore faktiskt rätt skönt att måla då man vet att det är nåt man garanterat behärskar. :P

Det knepiga är att få snygga kanter mot taket och mellan väggarna (det röd mot det vita) Kan man nämligen inte maskera då det är tapeter under. Då får man med sej tapeten ner när man ska dra bort tejpen


Mot taket hade du ju kunnat sätta maskremsa i tapetens överkant och sen målat en stryckning vit färg (förutsätter att ditt tak är vitt ) typ 5mm ner på tapeten och upp på remsan och därmed undvikit att din väggkulör "läcker" upp över tapetkanten... Samma teknik hade nog fungerat perfekt när fondväggen skall målas. :D

#11

Postad 09 augusti 2004 - 09:42

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

  • 2 279 inlägg
  • 0
Man kan måla och sedan sätta upp en taklist.

#12

Postad 09 augusti 2004 - 10:01

ippo
  • ippo
  • Beroende

  • 1 267 inlägg
  • 0

Man kan måla och sedan sätta upp en taklist.

Men det löser inte problemet med blödningar mellan fondvägg och övriga väggar... dessutom skulle jag personligen inte vilja ha en taklist, antar du menar de olka varianterna som fins i målad frigolit... tycker det ser lite kefft ut. :( Men det beror givetvis på smak och hur lägenheten/huset ser ut.... :P

Mvh Ippo

#13

Postad 09 augusti 2004 - 10:55

James
  • James
  • Användare

  • 216 inlägg
  • 0

Mot taket hade du ju kunnat sätta maskremsa i tapetens överkant och sen målat en stryckning vit färg (förutsätter att ditt tak är vitt ) typ 5mm ner på tapeten och upp på remsan och därmed undvikit att din väggkulör "läcker" upp över tapetkanten... Samma teknik hade nog fungerat perfekt när fondväggen skall målas.  :P

Lättare sagt än gjort kan jag tala om =)

Jag gjorde så att jag tog en bred spackelskrapa, satte den där tapeten möter taket (ca 5mm under taket) och målade efter den. Sedan flyttade jag bara eftersom.
Blev rätt bra men på vissa ställen kom det väggfärg på den lilla vita remsan så där köpte jag en provburk med vit takfärg och en sån pensel man målar porträtt med samt hade tungan rätt i mun =)

#14

Postad 09 augusti 2004 - 12:09

Unregistered35751
  • Unregistered35751
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0
Jag får väl gå emot den stora skaran och säga att jag tycker tapeter är mkt
schysstare än målat. Personligen har jag både målade och tapetserade väggar
hemma i min lägenhet och framöver tänkte jag tapetsera de målade väggarna.
Jag tycker att en snygg papperstapet känns mer ombonad och det känns som det
är lite mer "kvalitet och finness" än en målad vägg. Fördelen med att måla
är att du kan få exakt den nyansen du vill ha och att väggarna blir lättare att
rengöra.

#15

Postad 09 augusti 2004 - 19:08

ippo
  • ippo
  • Beroende

  • 1 267 inlägg
  • 0

Jag gjorde så att jag tog en bred spackelskrapa, satte den där tapeten möter taket (ca 5mm under taket) och målade efter den. Sedan flyttade jag bara eftersom.
Blev rätt bra men på vissa ställen kom det väggfärg på den lilla vita remsan så där köpte jag en provburk med vit takfärg och en sån pensel man målar porträtt med samt hade tungan rätt i mun =)

Men poängen med remsan är att om du målar en vit strykning över själva skarven remsa-tapet så kommer ingen väggfärg att kunna hamna på ytan ovanför tapeten (under remsan)... Alltså inte samma princip som du använde dig av! ;)
Jag har använt mig av ovan nämnda teknik och det fungerade klockrent!!! :rolleyes:

#16

Postad 09 augusti 2004 - 19:38

Unregistered962
  • Unregistered962
  • Guru

  • 6 725 inlägg
  • 0
När man ska måla väggen mot taket så använder man en speciell målardyna med två hjul på. Man stryker på färg på dynan sen låter man hjulen löpa mot taket, voila, en perfekt avslutning.
Om man har en tapetserad vägg och vill ha den perfekt så tar man och bredspackalr den två ggr med slipning emellan, sen sätter man upp microlit (en tunn glasfiberduk) som man grundar och färdigstryker 2 ggr. Blir som nytt fast bättre.

#17

Postad 10 augusti 2004 - 15:14

Unregistered3ecb30f4
  • Unregistered3ecb30f4
  • Forumräv

  • 675 inlägg
  • 0
*** OBS OBS, Detta inlägg är kopierat från fiends nya tråd om att måla, orden nedan är alltså skriva av "fiend" och inte av mig ***


________________________________________________________________________________
_


Hej!

Är nu i färd med planerna att måla om mitt vardagsrum. Har just nu väldigt ljust terracottafärgade tapeter som är randiga (usch).. =/
Och de skär sig mycket mot mina möbler som jag ska ha sen (björk, furu, vitt) så nu tänkte jag att jag skulle måla om tapeterna! tongue.gif

Var in på färghandeln och kikade lite. Ca en tusenlapp trodde han det skulle gå på att måla om allting. Han rekommenderade en takfärg eftersom den var extremt matt och inte reflekterade så mycket ljus.

Då jag var där så tänkte jag först ta mörkröd/brunröd, men inser att det kanske är lite väl vågat mycket färg.
Var in på RC Ljud och Bild och såg att de hade mörkgråa väggar smile.gif nice!

Vad tycker ni att man ska ta för färg på väggarna?
Mörkröda, eller mörkgråa?

http://www.fiend.nu/...er/hemmabio.gif
Där är en skiss över hemmabion kommer se ut sen, med soffa och avlastningsbord överst, soffbord i mitten och sen akvariet på högersidan. Längst ned är Opplibänken och den stora projektorduken på väggen =)

På vänster sida sitter fönster på nästan hela sidan av väggen och på högersidan så har jag en öppning där man kommer in i rummet (under akvariet).

Några förslag? =)
Vilken typ av målarfärg hade ni valt?

Mvh Fredrik

#18

Postad 10 augusti 2004 - 15:20

fiend
  • fiend
  • Lärjunge

  • 389 inlägg
  • 0
Oj, såg att moderatorn hade klippt in min tråd här på slutet =/
Sorry.

Redigerat av fiend, 10 augusti 2004 - 15:21.


#19

Postad 10 augusti 2004 - 15:23

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

  • 2 592 inlägg
  • 0

När man ska måla väggen mot taket så använder man en speciell målardyna med två hjul på. Man stryker på färg på dynan sen låter man hjulen löpa mot taket, voila, en perfekt avslutning.
Om man har en tapetserad vägg och vill ha den perfekt så tar man och bredspackalr den två ggr med slipning emellan, sen sätter man upp microlit (en tunn glasfiberduk) som man grundar och färdigstryker 2 ggr. Blir som nytt fast bättre.

Vill man sedan inte spakla alls så finns det en tjockare fiber duk som har lite olika namn "Återställaren" eller liknande. Denna är egentligen till för att trolla bort vanlig väggväv, men det går att sätta den på vilken typ av vägg som helst. Den ät tjock och klumpig, men resultatet blir bra. Jag har själv satt upp sådan i ungarnas sovrum som var vävt från början.

case

#20

Postad 10 augusti 2004 - 15:25

Unregistered962
  • Unregistered962
  • Guru

  • 6 725 inlägg
  • 0
case! Vad kostade den /meter? Jag funderade på att ta sån men valde microliten istället.

#21

Postad 10 augusti 2004 - 15:35

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

  • 2 592 inlägg
  • 0
Stefan N:

Jag minns inte vad den kostade, det spelade för mig inte någon roll efter som jag inte hade något direkt val. Den gamla väven skulle BORT, och bredspackla och slipa detta vägrade jag att göra. :rolleyes: ;)

Microliten är bäst om man har ett bra underlag, det blir skitsnyggt att måla på. Precis som den tjockare varianten som även döljer ganska stora ojämnheter

case.

#22

Postad 10 augusti 2004 - 22:48

{OLD}Reaper
  • {OLD}Reaper
  • Veteran

  • 1 740 inlägg
  • 0
Jag bredspacklade, slipade och målade i vardagsrummet, hade jag vetat om de där dukarna ni skriver om så hade jag ALDRIG bredspacklat.

Resultatet blir bra men det är fruktansvärt tråkigt och jobbigt... :)

P.S. Men hur fixar man skarvarna mellan de där dukarna då? spackel eller? D.S.

Edit: P.S.

Redigerat av {OLD}Reaper, 10 augusti 2004 - 22:50.


#23

Postad 10 augusti 2004 - 23:36

Unregisterede92885bb
  • Unregisterede92885bb
  • Amatör

  • 80 inlägg
  • 0
Så matt takfärg som möjligt är ju ju ganska självklart tycker jag, i ett vardagsrum
målar man ju oftast med matt vit men ja tog en nyans grå S0500. S1000 tordes ja inte måla med ;)
När man har målat så upplever man ändå som taket är vitt :)
Ett litet tips bara

#24

Postad 11 augusti 2004 - 07:16

Unregistered962
  • Unregistered962
  • Guru

  • 6 725 inlägg
  • 0
{OLD}Reaper! Man sätter dom kant i kant, det blir i stort sett osynligt.

#25

Postad 11 augusti 2004 - 17:15

Unregistered6675e297
  • Unregistered6675e297
  • Forumräv

  • 921 inlägg
  • 0
håller på att renovera en lägenhet ifrån 1920,, ujuj vilket jobb kan jag säga,, det mesta är ojämnt, fann 4 lager tapet på väggarna., puts väggar o tak= inte kul.
Tog bort en innervägg för att öppna upp vardagsrums ytan,, kul att ingen snickare/målare vill ta på sig jobbet att putsa igen såret efter innerväggen som blev.
Har nu satt upp gipsskivor i hela taket, blev helt ok.

Hursomhelst, använder jag mig av grov glasfiberväv nu på väggarna, då jag rivet bort all tapet,, väggen såg rätt så horribel ut och mycket skit blev kvar på väggen, då det var praktiskt taget omöjligt att skrapa bort skiten utan att få med stor del puts.
Kan säga att ytan blev riktigt jämn och bra trots stora ojämnheter, detta var dock ingen väv som man målar på, då jag skall sätta upp tapet.
Lite jobbigt när man fick reda på att det fanns väv för ojämna väggar,, hadde ju redan bredspacklat en sida ;) .
Men väv funkar riktigt bra.
Angående själva huvudfrågan måla eller tapetsera, så är det nog en smaksak vad man känner för, om man målar så får man en ren och fin yta utan skarvar, tapetsera så kan man få lite mysig mönster osv osv som är omöjligt att få genom att måla, tycker dock skarvarna efter tapetsering inte är så farligt, tar man god tid på sig och verkligen lägger tapeten till näst intill överlappande så ser man dom ju endast vid närmare observation.

Well, nu skaj ag nog iväg o slipa taket, då jag tabbat mig med detta i lyan,, såg en skarv av spacklet genom färgen :) .
Gör om, gör rätt! eller va brukar dom säga i lumpen :lol: .


//Cineoholic

#26

Postad 13 augusti 2004 - 15:03

Unregistered662e8354
  • Unregistered662e8354
  • Lärjunge

  • 456 inlägg
  • 0
Bra förarbete(som är värt att nämnas igen) vad gäller tapetsering är det bästa tipset ja kan ge inte för att jag är proffs, men har erfarenhet iaf.Speciellt löstapet, struktur tapet som man måste slipa,riva ned först för att få bästa resultat.

Sedan beror det på vilken typ av tapet man väljer, ju tjockare den är ju mer "förlåtlig är den".

Själva upphängningen tycker jag blir bäst om man kan lägga kant i kant.

Men om man nu väljer att överlappa lite så tänk på att börja vid ett fönster så att man ej ser skarvarna mot ljuset.

Litet knep som jag brukar göra är att grunda med vävlim på spacklade ytor med pensel så att tapeten fäster ordentligt just innan man smäller upp våden.

#27

Postad 13 augusti 2004 - 16:46

Unregistered5b387ed5
  • Unregistered5b387ed5
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
är tapeten lös vid skarvarna går det bra att fixa detta med en pensel och lite vävlim om man nu inte vill slita ned dessa innan målning.
Vid målningen så tar tapeten upp vattnet i färgen och jäser förmodligen till sig lite och bubblor kan uppstå..men det är bara vänta ngn dag så brukar de sträcka ut sig igen..farligt att få panik och börja pilla så fort man ser en bubbla då man oftast får slita ned hela härligheten..

#28

Postad 15 augusti 2004 - 19:13

fiend
  • fiend
  • Lärjunge

  • 389 inlägg
  • 0
Nu är det dags för mig att börja måla tapeterna i lägenheten.
Hyresvärden gillar inte att man gör detta, men det skiter jag i. Får väl tapetsera om ifall man ska flytta nån dag och nästa hyresgäst inte gillar det man gjort =)

Nåväl.
Nu är frågan denna. Hur ska jag göra längst nere vid listerna? Tänkte jag ev kunde måla listerna vita då jag likaväl är i farten?
Och om jag nu ska göra det, hur blir det då med tapeten?

http://www.fiend.nu/...lder/lister.jpg
http://www.fiend.nu/...der/lister2.jpg

Dessa bilder visar hur slarvig tapetseraren har varit. Har bara lagt tapeten ned mot listen och sen skurit av. Gah!=/
Vad händer om jag tar bort listen? Om jag ska skita i att måla listerna och bara måla över tapeten, hur ska jag måla då?
Tack på förhand!

Mvh Fredrik

#29

Postad 15 augusti 2004 - 19:26

Unregistered0e422d8a
  • Unregistered0e422d8a
  • Forumräv

  • 863 inlägg
  • 0
Om du tar bort listen så kommer tapeten förmodlingen att gå sönder lite, och den kommer att stå rätt ut som en "sarg" eller vad man ska kalla det :D

Du kan om du är duktig på handen måla listen där den sitter eller så struntar du i att måla listen helt enkelt.


Måla på tapeten
Du tar en pensel nertill vid listen och målar försiktigt så att det inte kommer något på färg på listen.

sedan så rollar du tapeterna så långt ner du bara vågar :D

Edit: stavfel

Redigerat av Unregistered0e422d8a, 15 augusti 2004 - 19:29.


#30

Postad 15 augusti 2004 - 19:35

fiend
  • fiend
  • Lärjunge

  • 389 inlägg
  • 0

Om du tar bort listen så kommer tapeten förmodlingen att gå sönder lite, och den kommer att stå rätt ut som en "sarg" eller vad man ska kalla det  :D

Du kan om du är duktig på handen måla listen där den sitter eller så struntar du i att måla listen helt enkelt.


Måla på tapeten
Du tar en pensel nertill vid listen och målar försiktigt så att det inte kommer något på färg på listen.

sedan så rollar du tapeterna så långt ner du bara vågar :P

Okay!
Jag misstänkte ju nästan att tapeten skulle se helskum ut iom att de gjort som de gjort. Varför kan inte tapetserarna göra saker ordentligt då de likas gör nåt? =/
Gå fort och tjäna mkt pengar heter det nog?

Tror att jag skiter i att måla listen om jag inte kan ta lös den. Blir så omständigt annars tyvärr =/

Får försöka att måla tapeten med roller så långt det går nedöver och sen ta en fin pensel och måla tapeten där man inte vågar gå nära med rollern.

Nån som skulle föreslå nåt annat? :D

Mvh Fredrik

#31

Postad 15 augusti 2004 - 22:33

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

  • 2 279 inlägg
  • 0

Jag misstänkte ju nästan att tapeten skulle se helskum ut iom att de gjort som de gjort. Varför kan inte tapetserarna göra saker ordentligt då de likas gör nåt? =/

En målare tapetserar. En tapetserare klär om möbler.

#32

Postad 15 augusti 2004 - 22:46

fiend
  • fiend
  • Lärjunge

  • 389 inlägg
  • 0

Jag misstänkte ju nästan att tapeten skulle se helskum ut iom att de gjort som de gjort. Varför kan inte tapetserarna göra saker ordentligt då de likas gör nåt? =/

En målare tapetserar. En tapetserare klär om möbler.

Hoppsan, tänkte inte på det :D
Där ser man! *ler*.

Mvh Fredrik

#33

Postad 31 augusti 2004 - 19:05

Unregistered6675e297
  • Unregistered6675e297
  • Forumräv

  • 921 inlägg
  • 0
Har själv funderat på att måla min lägenhet, nu äre så att jag totalrenoverat hela rummet, dvs slitit ner alla tapeter, kastat golvlister och sådant,, jaa lägenheten(byggnaden är ifrån 1927, och listerna har säkerligen inte bytts och tapeterna har helt enkelt tapetserats över otaliga gånger.
Hursomhelst, givetvis gick ju nu inte all tapet att få bort, om jag nu inte vill skrapa bort all puts den sitter på för att lyckas.
Nu blev det så att jag har spacklat 1 vägg, visst blev det bättre än ytan innan, men tillräckligt bra för målning.. nja...
Tänkte om det finns någon väv som är väldigt förlåtlig emot ojämna ytor och samtidigt går att måla på så att det ser jämnt ut.
De glasfiberväv jag har tittat på verkar inte vara för målning, då mönstrena syns igenom.
Vad skulle ni rekommendera att jag gör??, går det att sätta först tjock glasfiberväv mot ojämnheterna, och sedan sätta sådandär microlit som nämnts tidigare i denna tråd?


//Cineoholic

#34

Postad 31 augusti 2004 - 19:54

Unregistered0e422d8a
  • Unregistered0e422d8a
  • Forumräv

  • 863 inlägg
  • 0
Det är meningen att man ska måla på glasfiber väv :) Annars så frågar du i butiken där de säljer väven.

Sedan så tar inte väven bort ojämnheter så mitt råd är att slipa till alla ojämnheter för bästa resultat. Det många nybörjare gör fel när de spacklar är att man smetar ut för mycket spackel på väggen och då blir det en hel del slip arbete.

:angry:

#35

Postad 01 september 2004 - 09:39

Unregistered6675e297
  • Unregistered6675e297
  • Forumräv

  • 921 inlägg
  • 0
De personer jag talat med rådde mig att använda väv, då det tar bort en del ojämnheter, eller iaf avrundar kanter så att dom praktiskt taget inte syns,, fivetvis beroende på hur pass ojämnt under laget är.
Men jag kanske helt enkelt får bredspackla mera.
Ena väggen har jag bara spacklat med 1 tunnt lager och sedan slipat,, man ser fortfarande vissa tapetremsor igenom spacklet, så tunt är det, kanske 1-2mm spackel max.

//Cineoholic

#36

Postad 01 september 2004 - 10:45

Unregistered0e422d8a
  • Unregistered0e422d8a
  • Forumräv

  • 863 inlägg
  • 0
Visst tar väv bort ojämnheter, fast det kan synas igenom om man inte är noga med underlaget. Har du digital kamera så kan du väl fota och lägga upp så man får sig en uppfattning så kan Jag nog säga vad du ska göra. :angry:

#37

Postad 01 september 2004 - 14:57

bo_man
  • bo_man
  • Forumräv

  • 661 inlägg
  • 0
har för mig att det finns något som kallas återställare som man kan klistra på tapeten utan något underarbete. Det kan man sedan måla på.

#38

Postad 01 september 2004 - 15:58

Unregistered0e422d8a
  • Unregistered0e422d8a
  • Forumräv

  • 863 inlägg
  • 0

Jag misstänkte ju nästan att tapeten skulle se helskum ut iom att de gjort som de gjort. Varför kan inte tapetserarna göra saker ordentligt då de likas gör nåt? =/

En målare tapetserar. En tapetserare klär om möbler.

Helt rätt... :angry:

De flesta målare går på ackord och har mycket jobb vilket gör att det fuskas en hel del... Så för den som känner till detta och anlitar en firma så kan man ju påpeka att man vill ha det ordentligt gjort. :)

Redigerat av Unregistered0e422d8a, 01 september 2004 - 15:59.


#39

Postad 01 september 2004 - 16:07

Unregistered6675e297
  • Unregistered6675e297
  • Forumräv

  • 921 inlägg
  • 0
Aja,, skiter i väven,, bredspacklar och slipar istället,, är ju tur att lägenheten är så liten :angry: , tog lite tid att bredspackla en 4mm lång 2.6m hög vägg, hehe,, men det är bara att köra på antar ja.

//Cineoholic

#40

Postad 01 september 2004 - 17:12

Unregistered662e8354
  • Unregistered662e8354
  • Lärjunge

  • 456 inlägg
  • 0

Aja,, skiter i väven,, bredspacklar och slipar istället,, är ju tur att lägenheten är så liten  :angry: , tog lite tid att bredspackla en 4mm lång 2.6m hög vägg, hehe,, men det är bara att köra på antar ja.

//Cineoholic

O fan..måste jag hålla med om att det verkar vara i minstra laget...4mm :)

Kunde inte låta bli att anmärka...

#41

Postad 01 september 2004 - 17:22

Unregistered0e422d8a
  • Unregistered0e422d8a
  • Forumräv

  • 863 inlägg
  • 0

Aja,, skiter i väven,, bredspacklar och slipar istället,, är ju tur att lägenheten är så liten  :angry: , tog lite tid att bredspackla en 4mm lång 2.6m hög vägg, hehe,, men det är bara att köra på antar ja.

//Cineoholic

O fan..måste jag hålla med om att det verkar vara i minstra laget...4mm :blink:

Kunde inte låta bli att anmärka...

Ett tips är ju att köpa en billig färg på Rusta och test måla över spacklingarna så ser du ev ojämnheter innan Du målar på med dyr färgen du köpt :)

#42

Postad 02 september 2004 - 15:09

Unregistered2785219d
  • Unregistered2785219d
  • Lärjunge

  • 420 inlägg
  • 0
Eller att slipa ner spacklet innan man börjar måla :blink:

Mvh
Joel

#43

Postad 02 september 2004 - 15:12

Bråkis
  • Bråkis
  • Användare

  • 156 inlägg
  • 0
Tapetsering är det ultimata provet att ett förhållande funkar. :blink:

Vi tog oss igenom mönsterpassningen, så nu vet vi att vi klarar allt! :P

#44

Postad 03 september 2004 - 14:03

Unregistered6675e297
  • Unregistered6675e297
  • Forumräv

  • 921 inlägg
  • 0
Jag bestämde mig för att måla darför att bygganden är så gammal och fönstret där man börjar tapetsera är inte helt linjärt dvs rak, så om man ville ha tapetvåden i en fin linje med fönster så fick man vinkla tapeten några grader, och det kändes inte som någon jag orkade göra,, det ska va rakt,, så måla är nog det bästa alternativet.
Blev ruggigt bra efter 2 lager spackel och slipning emellan, väggen är som ny B) .
Visst är det lite jobbigt att spackla, men när man ser resultatet sedan så är det klart värt mödan.

//Cineoholic

#45

Postad 07 september 2004 - 22:16

Drem
  • Drem
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0
Vet inte om det här postats tidigare, men här kommer det iaf en länk till en mycket bra site för färgmatchning, så man inte står där efteråt och tycker det ser för jävligt ut :o

http://www.hlrnet.co...match/index.php

#46

Postad 09 september 2004 - 07:41

Unregistered7a5365b7
  • Unregistered7a5365b7
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Helloj

Jag skulle rekommendera att du lägger lite energi på underarbetet även vid målning, det är det värt...

Jag håller på och helrenoverar våran lägenhet nu och har testat att måla ett par rum.

Det snyggaste imo blir om du river tapeterna, bredspacklar väggarna, sätter microväv kant i kant (väldigt fin i strukturen) för att sedan grunda och färdigstryka (rolla) .

Då har du en yta som blir riktigt bra att jobba med, du slipper skarvar från tapet och du får inget problem vid takvinkeln.

Micron sträcker sig inte som en tapet som blöts upp, den "sväljer" lite mer ojämnheter
i underlaget (men fuska inte me spacklingen nu ) så det blir ett underlag som håller i många år utan problem.

Någonting som är riktigt snyggt och enkelt om man vill slippa taklist är att när du satt micron "måla ner" taket ca 10-15 cm (samma vita som taket) , det ger en snygg inramning av väggfärgen mellan tak och golvlist.


Lite mer jobb än att bara kleta på färg på tapeten iofs , men du slipper tjejjens tjat och du kommer att bli riktigt nöjd med resultatet. ;)

Lycka till / Robban

Redigerat av Unregistered7a5365b7, 09 september 2004 - 07:45.


#47

Postad 09 september 2004 - 22:25

Unregisteredbad31cdb
  • Unregisteredbad31cdb
  • Användare

  • 179 inlägg
  • 0

Jag misstänkte ju nästan att tapeten skulle se helskum ut iom att de gjort som de gjort. Varför kan inte tapetserarna göra saker ordentligt då de likas gör nåt? =/


En målare lägger till 99% tapeten några mm äver golvlisten..
det blir oxå snyggare..

vill du måla listen kan du lägga en tapet avrivare eller en bredspackel mot kanten.. tänk på att torka av baksidan på spackeln varje gång du flyttar på spackeln, annars kladdar du på väggen..!

mvh jonte

#48

Postad 14 september 2004 - 10:04

Unregistered6675e297
  • Unregistered6675e297
  • Forumräv

  • 921 inlägg
  • 0
Har nu bredpacklat hela lägenheten och slipat, ser ut att bli riktigt bra, har slipat som en galning och inte låtet några ojämnheter eller kanter, gropar synas, dvs så slätt som jag bara kunnat göra det när man känner med handen över ytan, hoppas resultatet blir bra med färg nu.
Har gått åt ca 40 L bredspackel :D , har bredspacklat 2 ggr på varje vägg förrutom en som far väldigt jämn från start, slipat emellan och laggt på ett nytt mm lager och slipat.
Skall bli mycket intressant hur det blir med färg på, väggarna ser iaf ut som nya ut :P .
Har funderat på typ cafe au lait färg typ i vardagsrum.
Har även tänkt att göra som Evil swede säger, var iofs så innan, men att målan er takfärgen ner en bit på väggen, kanske en 10cm ifrån taket då jag rundat av gipskivorna med gipsputs+spackel, så det blir som en liten böjj in mot väggen.
Hur bör man göra för att få en jämn kant,, dvs emellan de vita som går ner lite på väggen och färgen som jag tänkt att ha på väggen?
Skall man använda typ någon lätt fästande tejp och sätta upp en rak linje, ja ni förstår, är svårt att rolla i en helt rak linje, några tips?

//Cineoholic

#49

Postad 14 september 2004 - 10:18

Unregisteredf4b29741
  • Unregisteredf4b29741
  • Lärjunge

  • 277 inlägg
  • 0
Ett tips som kan avslöja ev. brister i spacklingen (ojämnheter, kornigheter etc.) är att lysa med en lampa (vanlig ficklampa är smidigast) parallellt med väggen (dvs lägg lampan mot väggen och låt den lysa längs med väggen), då kommer du se ev ojämnheter eftersom de kastar skuggor.

För att få en rak linje tror jag det är maskeringstejp som gäller. Måla taket först, maskera (se till att tejpen fäster ordentligt), och ta bort maskeringstapen innan färgen har torkat.

EDIT: Ser att det finns flera andra tips på att få rak linje tidigare i tråden, måla mot en spackelspade eller någon speciell slags målardyna med rullar på.

Redigerat av Unregisteredf4b29741, 15 september 2004 - 10:34.


#50

Postad 14 september 2004 - 17:10

Unregisteredbad31cdb
  • Unregisteredbad31cdb
  • Användare

  • 179 inlägg
  • 0

För att få en rak linje tror jag det är maskeringstejp som gäller. Måla taket först, maskera (se till att tejpen fäster ordentligt), och ta bort maskeringstapen innan färgen har torkat.


glöm inte att "mätta" tejpen dvs att du om du tejpar i taket målar du in tejpen med takfärgen.. inte hela utan den sida som är riktad mot väggen. annars kan väggfärgen smyga sig under..



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.