Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Någon som har köpt Sony HT-SF1300

272 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 22 november 2008 - 15:53

Steffelito
  • Steffelito
  • Amatör

  • 70 inlägg
  • 0
Det går att väggmontera samtliga högtalare.
Då jag inte använder stativ till mina bakre kan jag inte ge dig ett exakt mått, samt att de går att reglera någorlunda om man vill ha dem högre upp. Men skulle la säga att de minst är ca 40 - 50 cm från nederkanten på högtalaren till foten på stativet (rätta mig om jag har fel)

#102

Postad 22 november 2008 - 20:39

Johan ES
  • Johan ES
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0

Det går att väggmontera samtliga högtalare.
Då jag inte använder stativ till mina bakre kan jag inte ge dig ett exakt mått, samt att de går att reglera någorlunda om man vill ha dem högre upp. Men skulle la säga att de minst är ca 40 - 50 cm från nederkanten på högtalaren till foten på stativet (rätta mig om jag har fel)


Låter bra. Skulle uppskatta om någon kunde ta en bild på baksidan av centerhögtalaren.

Tack på förhand!

/Johan ES

#103

Postad 22 november 2008 - 23:47

Steffelito
  • Steffelito
  • Amatör

  • 70 inlägg
  • 0
Här kommer en önskad bild på baksidan av centerhögtalaren.

Bifogad fil(er)



#104

Postad 24 november 2008 - 12:28

Johan ES
  • Johan ES
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0

Här kommer en önskad bild på baksidan av centerhögtalaren.

Tack för bild!

Mitt vardagsrum ser ungefär ut enligt följande bild (ej skalenlig).

Postad bildPostad bild

Jag tror det blir svårt att placera en högtalare på stativ i hörnet bakom soffan. Troligtvis kommer soffans ryggstöd skymma stora delar av högtalaren.

Min tanke är att väggmontera högtalarna enligt följande bild. Gröna kryss symboliserar högtalare (subwoofer och centerhögtalare är ej utplacerade).

Postad bildPostad bild

Får man en konstig/onaturlig ljudbild om man placerar den ena av de bakre högtalarna längre bort från soffan än den andra?

/Johan ES

#105

Postad 02 december 2008 - 22:41

ollkli
  • ollkli
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Jag är mycket intresserad av detta system och det mesta talar för att det blir en beställning i modern tid :D Tråden började ju fin fint med lite mer nyanserade betygsättningar av systemet men övergick sedemera till mer allmänt snack om inställningar osv. Inget fel med det men vi som ännu inte fått tummen ur.... vill gärna se mer recensioner av det här intressanta systemet. Personligen är jag till 99% filmtittare och till 1% musik lyssnare.

Någon som kan ta sig tid att skriva ner en lite mer fyllig recension ang ljud. Bas, diskant mellanregister osv. Lite allmänt om hur ni upplever systemt och dess prisvärdhet.

Mvh
Olle

#106

Postad 08 december 2008 - 13:25

adamwasta
  • adamwasta
  • Amatör

  • 88 inlägg
  • 0

Tack för bild!

Mitt vardagsrum ser ungefär ut enligt följande bild (ej skalenlig).

Postad bildPostad bild

Jag tror det blir svårt att placera en högtalare på stativ i hörnet bakom soffan. Troligtvis kommer soffans ryggstöd skymma stora delar av högtalaren.

Min tanke är att väggmontera högtalarna enligt följande bild. Gröna kryss symboliserar högtalare (subwoofer och centerhögtalare är ej utplacerade).

Postad bildPostad bild

Får man en konstig/onaturlig ljudbild om man placerar den ena av de bakre högtalarna längre bort från soffan än den andra?

/Johan ES


Jag skulle rekommendera dig att köpa HT-SS1300 istället. Det har samma högtalarelement som HT-SF1300, men mindre "lådor". Dessa kan du mycket smidigt väggmontera bakom din soffa.

#107

Postad 11 december 2008 - 19:44

Johan ES
  • Johan ES
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0

Jag skulle rekommendera dig att köpa HT-SS1300 istället. Det har samma högtalarelement som HT-SF1300, men mindre "lådor". Dessa kan du mycket smidigt väggmontera bakom din soffa.

Tack för ditt svar!

Avståndet mellan soffans ryggstöd och väggen är nästintill obefintligt. Hur funkar det i verkligheten om man sitter under istället för framför surroundhögtalarna?

/Johan ES

#108

Postad 13 december 2008 - 15:45

Unregistered23751
  • Unregistered23751
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0
Någon som vet vad som skiljer sig från HT-SF1300 och Sony HTP-BD2RSF förutom Blue ray?

Joerlo.

#109

Postad 16 december 2008 - 17:02

adamwasta
  • adamwasta
  • Amatör

  • 88 inlägg
  • 0
Inte svar på frågan ovan, men någon kanske undrar. Jag pratade med Sonys kundsupport imorse och HT-SS1300 och HT-SF1300 har exakt samma högtalarelement. Det är bara lådorna som skiljer. För övrigt sade han att HT-serien generellt är rejält mycket vassare än DAV-serien. Där ligger fokus mer på en smidig allt-i-ett-lösning, vilket man tydligen får betala en del extra för till kostnaden sämre högtalaren.

#110

Postad 17 december 2008 - 21:50

KimHartman
  • KimHartman
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Hej

Jag har ett Sony PS3 som jag via HDMI ansluter till ett HT-SF1300
ljudsystem. Om jag spelar en CD-skiva, eller en mp3-fil via en media
server, går inte ljudet ut som stereo till mottagaren. Detta gör att jag
inte kan använda funktioner så som "multistereo" mf. Om jag i PS3s
ljudinställningar enbart väljer 2-kanaliga format fungerar det, men det är
inte speciellt smidigt att klicka i och ur alla format så fort jag vill
spela upp material som har riktiga 5.1-spår. Finns det någon lösning som
gör att olika typer av material går ut i "rätt" format "av sig själva"?


Intressant att notera är dessutom följande:

Om jag förutom HDMI samtidigt kopplar ljudet via den till PS3 medföljande
MULTI AV-kabeln, sätter igång PS3, väljer MULTI-AV i ljudinställningar
(och bekräftar detta), sedan väljer HDMI i ljudiställningar (och bekräftar
detta), kan jag använda alla funktioner på min mottagare när jag spelar en
CD-skiva/mp3-fil trots att alla flerkanaliga ljudformat fortfarande är
"ikryssade", och trots att mottagaren är inställd på BD (!) (en av de tre
HDMI-ingångarna).

hälsningar, Joachim

#111

Postad 29 december 2008 - 17:21

adamwasta
  • adamwasta
  • Amatör

  • 88 inlägg
  • 0

Hej

Jag har ett Sony PS3 som jag via HDMI ansluter till ett HT-SF1300
ljudsystem. Om jag spelar en CD-skiva, eller en mp3-fil via en media
server, går inte ljudet ut som stereo till mottagaren. Detta gör att jag
inte kan använda funktioner så som "multistereo" mf. Om jag i PS3s
ljudinställningar enbart väljer 2-kanaliga format fungerar det, men det är
inte speciellt smidigt att klicka i och ur alla format så fort jag vill
spela upp material som har riktiga 5.1-spår. Finns det någon lösning som
gör att olika typer av material går ut i "rätt" format "av sig själva"?


Intressant att notera är dessutom följande:

Om jag förutom HDMI samtidigt kopplar ljudet via den till PS3 medföljande
MULTI AV-kabeln, sätter igång PS3, väljer MULTI-AV i ljudinställningar
(och bekräftar detta), sedan väljer HDMI i ljudiställningar (och bekräftar
detta), kan jag använda alla funktioner på min mottagare när jag spelar en
CD-skiva/mp3-fil trots att alla flerkanaliga ljudformat fortfarande är
"ikryssade", och trots att mottagaren är inställd på BD (!) (en av de tre
HDMI-ingångarna).

hälsningar, Joachim


Joachim,

Har du hittat någon lösning på det?

Ta annars ett snack med Sonys kundsupport på 08 58 54 52 30. De brukar ha bra koll på sina prylar.

#112

Postad 07 januari 2009 - 20:45

robban7073
  • robban7073
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Tänkte köpa detta system men är ganska okunnig om hur man kopplar. men efter ha läst alla inlägg så vill jag bara kolla om jag fattat nåt.
Jag har en tvix och en CD box som ska kopplas in och ev ett x box 360 eller nintendo wii, om nån kan säga vilket som är roligast så inte mig emot.

HDMI från tvix till recievern
CD box HDMI till recievern
Tv spel HDMI till recievern.

Sen HDMI Utgång tíll TV:N.
Blir detta rätt för att få 5.1 ljud

#113

Postad 08 januari 2009 - 21:55

Steffelito
  • Steffelito
  • Amatör

  • 70 inlägg
  • 0

Tänkte köpa detta system men är ganska okunnig om hur man kopplar. men efter ha läst alla inlägg så vill jag bara kolla om jag fattat nåt.
Jag har en tvix och en CD box som ska kopplas in och ev ett x box 360 eller nintendo wii, om nån kan säga vilket som är roligast så inte mig emot.

HDMI från tvix till recievern
CD box HDMI till recievern
Tv spel HDMI till recievern.

Sen HDMI Utgång tíll TV:N.
Blir detta rätt för att få 5.1 ljud


Det låter helt perfekt.
I frågan angående tvspelet så är de nog du själv som vet bäst vilket du tycker är roligaste.
Jag skulle iaf säga så här: Lika kul som Wii är att spela tsm med sina polare en kväll, lika tråkig är den att spela ensam på. Så spelar du mycket själv så skulle jag satsa på xbox.

#114

Postad 08 januari 2009 - 22:19

Unregisteredc7eac6f7
  • Unregisteredc7eac6f7
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0

Hej

Jag har ett Sony PS3 som jag via HDMI ansluter till ett HT-SF1300
ljudsystem. Om jag spelar en CD-skiva, eller en mp3-fil via en media
server, går inte ljudet ut som stereo till mottagaren. Detta gör att jag
inte kan använda funktioner så som "multistereo" mf. Om jag i PS3s
ljudinställningar enbart väljer 2-kanaliga format fungerar det, men det är
inte speciellt smidigt att klicka i och ur alla format så fort jag vill
spela upp material som har riktiga 5.1-spår. Finns det någon lösning som
gör att olika typer av material går ut i "rätt" format "av sig själva"?


Intressant att notera är dessutom följande:

Om jag förutom HDMI samtidigt kopplar ljudet via den till PS3 medföljande
MULTI AV-kabeln, sätter igång PS3, väljer MULTI-AV i ljudinställningar
(och bekräftar detta), sedan väljer HDMI i ljudiställningar (och bekräftar
detta), kan jag använda alla funktioner på min mottagare när jag spelar en
CD-skiva/mp3-fil trots att alla flerkanaliga ljudformat fortfarande är
"ikryssade", och trots att mottagaren är inställd på BD (!) (en av de tre
HDMI-ingångarna).

hälsningar, Joachim


Ställ in PS3 ljud ut via HDMI som "bitstream", då den kommer sända ut ljudet orört så att säga. Då kan SF1300an styra det. Standard tror jar är LPCM, vilket innebär att PS3 sköter själva ljudhanteringen och skickar det i en/flerkanalgt PCM till förstärkaren, vilken i sin tur inte kan påverka ljudet så mycket då.

Så tittar du på DVD eller lyssnar på musik, kör bitstream, tittar på Blueray film så kan du med fördel köra LPCM eftersom det är en viss styrka i det då SF1300 stödjer 5.1 LPCM, PS3 kodar av de nya högupplösta ljudformaten på Blueray och skicar detta i PCM. Kör du bitstream då, så kommer du missa mycket i ljudet alternativt inte kunna spela upp det alls eftersom förstärkaren ej har stöd för de nya HD ljudformaten.

#115

Postad 18 januari 2009 - 20:55

Marlow
  • Marlow
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0

Ställ in PS3 ljud ut via HDMI som "bitstream", då den kommer sända ut ljudet orört så att säga. Då kan SF1300an styra det. Standard tror jar är LPCM, vilket innebär att PS3 sköter själva ljudhanteringen och skickar det i en/flerkanalgt PCM till förstärkaren, vilken i sin tur inte kan påverka ljudet så mycket då.

Så tittar du på DVD eller lyssnar på musik, kör bitstream, tittar på Blueray film så kan du med fördel köra LPCM eftersom det är en viss styrka i det då SF1300 stödjer 5.1 LPCM, PS3 kodar av de nya högupplösta ljudformaten på Blueray och skicar detta i PCM. Kör du bitstream då, så kommer du missa mycket i ljudet alternativt inte kunna spela upp det alls eftersom förstärkaren ej har stöd för de nya HD ljudformaten.


Ja, men det tråkiga är att man behöver ändra inställning mellan LPCM (om man vill se på blueray eller spelar Ps3 spel) och bitstream (om man vill lyssna på musik). Har någon kommit på ett sätt att göra detta på ett smidigt sätt?

#116

Postad 19 januari 2009 - 15:27

Crafoord
  • Crafoord
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Hej, första frågan, hur kan jag koppla in datorn till ljudet lätt ? vet inte riktigt vad man ska ha för sladd nedan är en bild på hur jag tänkt koppla in men vet inte va de ska va för sladd mellan datorn och ljudsystemet och vart dom ska sitta bak i ljudsystemet !

tror ja ska koppla röd eller blå ? men sen vilka sladdar man ska ha, ingen aning ! :)

Postad bild

Sen är jag JÄTTENYFIKEN på om det är grymmare att lyssna på musik etc på det här en det är på t.ex.

Logitech - Z5500
https://www.prisjakt...ukt.php?p=93639

Enligt siffrorna bör det va det ? 100W starkare bas etc ? men jag har ingen erfarenhet med hemmabiosystem och musik !! Men några polare har Z5500 och det låter GRYMT när man lyssnar på musik, men jag är sugen på SS-1300 eller SF-1300 istället !...

Snälla nån som hört båda, va tycker ni ?!

Redigerat av Crafoord, 20 januari 2009 - 18:09.


#117

Postad 19 januari 2009 - 17:38

Unregisteredc7eac6f7
  • Unregisteredc7eac6f7
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0
Det stämmer bra det, har du digital koax utgång på datorn så ansluter du den till Coax in (DVD) på stereon. Tänk dock på att när du aktiverar DVD läget för att lyssna på ljud från datorn så bryts HDMI källorna i förstärkaren. Det blir alltså ljud men ingen bild som går igenom på något vis.

#118

Postad 21 januari 2009 - 22:20

Error_Flynn
  • Error_Flynn
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Någon som kan intyga att kablarna till bakre högtalarna är 8 meter, eller är de längre?
Jag är riktigt sugen på detta system men 8 meter räcker inte för mig och vad jag har förstått så har Sony speciella kablar till dessa högtalare vilket gör att jag inte bara kan byta ut dem.
Om kablarna är <= 8 m, går det att köpa längre kablar av Sony eller måste jag då skarva?

Tacksam för svar!

MVH/

#119

Postad 21 januari 2009 - 23:20

Unregisteredc7eac6f7
  • Unregisteredc7eac6f7
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0

Ja, men det tråkiga är att man behöver ändra inställning mellan LPCM (om man vill se på blueray eller spelar Ps3 spel) och bitstream (om man vill lyssna på musik). Har någon kommit på ett sätt att göra detta på ett smidigt sätt?


Jasg har för mig jag kan switcha mellan LPCM och Bitstream samtidigt som jag spelar upp en DVD.

#120

Postad 22 januari 2009 - 13:44

Marlow
  • Marlow
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0

Jasg har för mig jag kan switcha mellan LPCM och Bitstream samtidigt som jag spelar upp en DVD.



Hur gör du det?

#121

Postad 24 januari 2009 - 15:02

Rainbow Brite
  • Rainbow Brite
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0
Har precis lagt en beställning på detta paket. Velade länge men nu när nettonnet precis fått in det i lager igen så slog jag till. Bara läst bra saker om paketet så ser fram emot att få det.

Nu ska det bli roligt att se film :)

Jag har idag en Dilog digitalbox utan hdmi men med koax ljudingång och en DVD med hdmi och koax ljudutgång.(osäker på om den har optisk)

Idag kör jag boxen med scart till tv'n och dvd'n via HDMI till min tv(har bara en hdmi ingång på tv'n). Ljudet får jag analogt genom vanliga RCA kablar ifrån min tv till min reciever. Väldigt simpelt upplägg.

Måste jag inhandla några nya ljudkablar för att få ljud eller bättre ljud innan jag börjar att koppla in det nya systemet?

Tack på förhand.

#122

Postad 25 januari 2009 - 01:37

P-OA
  • P-OA
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0

Någon som kan intyga att kablarna till bakre högtalarna är 8 meter, eller är de längre?
Jag är riktigt sugen på detta system men 8 meter räcker inte för mig och vad jag har förstått så har Sony speciella kablar till dessa högtalare vilket gör att jag inte bara kan byta ut dem.
Om kablarna är <= 8 m, går det att köpa längre kablar av Sony eller måste jag då skarva?

Tacksam för svar!

MVH/

Någon som kan bekräfta detta? Har samma problematik som Error_Flynn, är dom kortare än 8 meter så blir det tajt med längden till höger bak-högtalaren (skulle egentligen behöva vara 9 meter, men 8 räcker kanske precis om man tar lite "genvägar" med kabeldragningen :)).
Och i så fall hur skarvar man på bästa sätt för att undvika eventuella störningar/förluster?
Annars så blir det ett köp i veckan som kommer ;).

#123

Postad 25 januari 2009 - 12:46

Boxerboy
  • Boxerboy
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Nu har jag kablarna dragna bakom bokhyllor och likande, så jag kunde inte mäta exakt, men jag fick det till 8 meter för dom bakre kablarna. Men det är inga problem att skarva på egna kablar i ändarna som man kopplar in i högtalarna.
Det är bara kabeln till baslådan som sitter fast direkt i högtalaren, så den går det inte att skarva på en egen kabel på (om man inte klipper av den eller får loss kontakten som kopplas in i förstärkaren på något sätt).

#124

Postad 25 januari 2009 - 17:47

P-OA
  • P-OA
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0

Nu har jag kablarna dragna bakom bokhyllor och likande, så jag kunde inte mäta exakt, men jag fick det till 8 meter för dom bakre kablarna. Men det är inga problem att skarva på egna kablar i ändarna som man kopplar in i högtalarna.
Det är bara kabeln till baslådan som sitter fast direkt i högtalaren, så den går det inte att skarva på en egen kabel på (om man inte klipper av den eller får loss kontakten som kopplas in i förstärkaren på något sätt).

Ok, tack för svaret, blir att beställa nu då B)

#125

Postad 26 januari 2009 - 10:27

Crafoord
  • Crafoord
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Logitech - Z5500
https://www.prisjakt...ukt.php?p=93639

Sony HT-SS1300
https://www.prisjakt...kt.php?p=305698

Vilket utav dessa paket låter bäst när man lyssnar på musik ?

#126

Postad 27 januari 2009 - 16:42

Louiee
  • Louiee
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0

Logitech - Z5500
https://www.prisjakt...ukt.php?p=93639

Sony HT-SS1300
https://www.prisjakt...kt.php?p=305698

Vilket utav dessa paket låter bäst när man lyssnar på musik ?


Jag kan inte uttala mig om Z5500. Men jag fick hem mitt SS1300 i söndags. Jag har lyssnat på både musik från datorn (SPDIF, optisk) och på radiofunktionen i recievern.

Jag kan säga att de 3500 kr det kostade lätt var värt! Jag är riktigt supernöjd. Har tidigare haft Creative Inspire T7700 högtalare. De slås med hästlängder av detta system.

Sen har du ju många andra fördelar med SS1300 paketet. Har du TV eller ska skaffa TV så har du ju ett bra hemmabiosystem med 3 HDMI in och coaxial och optisk (2st) ingångar.

#127

Postad 27 januari 2009 - 23:38

P-OA
  • P-OA
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
Sådär då var allt monterat och klart, bara att gömma alla kablar och städa upp lite så jag kan ta lite bilder på det :).
Ser dock att vänster högtalare fram måste sänkas lite, nåväl. Lite finlir kvar.
Dock så får jag köra kalibreringen imorgon, grannarna lär inte bli glada om jag kör igång den nu. ;)

Har bara testat The Dark Night på blu-ray och ljudet var inte så imponerande, hörde knappt dialogen, inställningssak antar jag, samt vanlig stereo från TV:n. Sambon som har varit emot det hela sa helt plötligt, nu kan jag ju höra dialogen på TV:n. Antar att det är godkänt som betyg i alla fall från hennes sida. :)
Men som sagt, imorgon får jag pilla lite mer med inställningarna.

Kablarna till de bakre högtalarna var ca 10 meter så de räckte mer än väl för mig.

Redigerat av P-OA, 27 januari 2009 - 23:40.


#128

Postad 27 januari 2009 - 23:47

Unregisteredc7eac6f7
  • Unregisteredc7eac6f7
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0

Hur gör du det?


När man tittar på filmen så tar man fram PS3 menyn, där finns en massa val och inställningar. Där kan man bl.a välja mellan olika ljudutmatning, uppskalning osv.

#129

Postad 28 januari 2009 - 15:49

Marlow
  • Marlow
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0

När man tittar på filmen så tar man fram PS3 menyn, där finns en massa val och inställningar. Där kan man bl.a välja mellan olika ljudutmatning, uppskalning osv.


tack, jag abtar man kan göra samma sak när man spelar upp mp3 då.

#130

Postad 28 januari 2009 - 21:24

Johnny Malibu
  • Johnny Malibu
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Snabba frågor, som säkerligen går att läsa sig till om man läser alla inläggen i tråden (som för övrigt kommer fungera klockrent som uppslagsverk framöver)...

#1 Är BD-ingången för Blu-ray-spelare? Går denna ingång att använda till något annat än just det?

#2 Hur skulle någon av er koppla in en digitalbox, en dvdspelare och ett XBox 360 med HDMI-utgång?

Tacksam för svar...även om de finns sedan tidigare. Den envise letar, den vise frågar. :-)

#131

Postad 29 januari 2009 - 07:00

Louiee
  • Louiee
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0

Snabba frågor, som säkerligen går att läsa sig till om man läser alla inläggen i tråden (som för övrigt kommer fungera klockrent som uppslagsverk framöver)...

#1 Är BD-ingången för Blu-ray-spelare? Går denna ingång att använda till något annat än just det?

#2 Hur skulle någon av er koppla in en digitalbox, en dvdspelare och ett XBox 360 med HDMI-utgång?

Tacksam för svar...även om de finns sedan tidigare. Den envise letar, den vise frågar. :-)


#1 Ingångarna har bara namn som "BD", "DVD" och "SAT". Spelar nog ingen roll vad du sätter i dem dock. Jag kör PS3 på BD ingången.

#2 Jag har en IPTV box som endast stödjer Koaxialt när det gäller digitalt ljud. Så den har jag kört in med koaxialt i recievern. Sedan har jag kopplat den direkt med Scart in i tvn. DVD spelaren skulle jag koppla in i en HDMI in om din DVD spelare stödjer det. Annars optisk till reciever och bild till tv. 360 direkt in i HDMI den också...
Det är ju därför den är så bra detta systemet, 3st HDMI in... =)

#132

Postad 29 januari 2009 - 17:07

Johnny Malibu
  • Johnny Malibu
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

#1 Ingångarna har bara namn som "BD", "DVD" och "SAT". Spelar nog ingen roll vad du sätter i dem dock. Jag kör PS3 på BD ingången.

#2 Jag har en IPTV box som endast stödjer Koaxialt när det gäller digitalt ljud. Så den har jag kört in med koaxialt i recievern. Sedan har jag kopplat den direkt med Scart in i tvn. DVD spelaren skulle jag koppla in i en HDMI in om din DVD spelare stödjer det. Annars optisk till reciever och bild till tv. 360 direkt in i HDMI den också...
Det är ju därför den är så bra detta systemet, 3st HDMI in... =)



Klockrent. Ska följa anvisningarna, så ska jag säkert få snurr på det hela. Tack och bock!

#133

Postad 29 januari 2009 - 19:34

sebbe1891
  • sebbe1891
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0
Hag funderar starkt på att köpa det här systemet, undrar dock ett par saker.


1. Jag har en digitalbox som endast har 2st scart uttag varar 1 av dom går nu till tvn självfallet (digitalboxen har alltså bara 2 scartuttag och ingen annan sort. Jag undrar då om det går för mig att få digitalt ljud för mig med det här systemet (Har en samsung 32 lcd tv med 2 hdmi och diverse andra uttag), och hur ska jag koppla då ?

2. Någon som har hittat någon lösning för att få digitalt ljud via datorn ? Har just nu kopplat datorn till TVn via DVI - HDMI och sen ljud via 3.5 kontakt till mitt megasunkiga nuvarande hemmabiosystem. Skulle dock vilja få ljudet i 5.1! Har ett grafikkort med HDMI utgång men det är dock inte kopplat till mitt ljudkort och har ingen coaxial ljudutgång från ljudkortet, endast de färgglada 3.5 kontakterna. Hur gör jag ?

Om någon har lust o hjälpa mig så är jag nog snart en ägare utav detta system!

Mvh Sebbe

#134

Postad 29 januari 2009 - 20:31

Rainbow Brite
  • Rainbow Brite
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0
Nu är jag precis klar med inkopplingen av systemet. Min första hemmabio. Nöjd. Fint ljud med musik men lite frågor...

Vad har ni för levels på subb osv?

Nu är min DVD kopplad med HDMI endast. Är det bara att ställa in 5.1 på filmen och vad gör jag sedan för att få dolby digital 5.1 ljud från recievern? Eller behöver jag koppla in en optisk kapbel mellan recievern och dvdn?

(edit: ändrade ljudinställningarna på min DVD, nu går det ut 5.1 via hdmi'n) yay....

Redigerat av Rainbow Brite, 29 januari 2009 - 22:28.


#135

Postad 30 januari 2009 - 10:41

Louiee
  • Louiee
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0

Hag funderar starkt på att köpa det här systemet, undrar dock ett par saker.


1. Jag har en digitalbox som endast har 2st scart uttag varar 1 av dom går nu till tvn självfallet (digitalboxen har alltså bara 2 scartuttag och ingen annan sort. Jag undrar då om det går för mig att få digitalt ljud för mig med det här systemet (Har en samsung 32 lcd tv med 2 hdmi och diverse andra uttag), och hur ska jag koppla då ?

2. Någon som har hittat någon lösning för att få digitalt ljud via datorn ? Har just nu kopplat datorn till TVn via DVI - HDMI och sen ljud via 3.5 kontakt till mitt megasunkiga nuvarande hemmabiosystem. Skulle dock vilja få ljudet i 5.1! Har ett grafikkort med HDMI utgång men det är dock inte kopplat till mitt ljudkort och har ingen coaxial ljudutgång från ljudkortet, endast de färgglada 3.5 kontakterna. Hur gör jag ?

Om någon har lust o hjälpa mig så är jag nog snart en ägare utav detta system!

Mvh Sebbe


1. Vad jag förstått, går det bara att få digitalt ljud via HDMI, Optisk (toslink) och koaxial. Jag kanske inte är världens bästa på att uttala mig om ditt problem. Men om du inte vill köpa ny digibox så skulle jag köpa en sån där SCART adapter som gör om Scarten till flera olika små färgglada kablar som du kan ta videon till tvn direkt och ljudkablarna till recievern. Jag pratar om typ nån sån här lösning:
http://www.kjell.com...tem=37138&path= eller http://www.kjell.com...tem=39260&path=

2. Jag har kopplat min tv till grafikkortet: Grafikkort-->DVI-HDMI-->HDMI-->TV
Jag kör med två ljudkort, ett X-FI där jag kör analoga 7.1 högtalare. Sen när jag ska lyssna på musik eller se på film i tvn/hemmabiosystemet (SS1300) kör jag SPDIF out direkt in i recievern. SPDIF utgången har jag på mitt moderkort.
Så om jag vore du skulle jag se om ditt moderkort stödjer SPDIF out (toslink)

#136

Postad 30 januari 2009 - 12:57

sebbe1891
  • sebbe1891
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0

1. Vad jag förstått, går det bara att få digitalt ljud via HDMI, Optisk (toslink) och koaxial. Jag kanske inte är världens bästa på att uttala mig om ditt problem. Men om du inte vill köpa ny digibox så skulle jag köpa en sån där SCART adapter som gör om Scarten till flera olika små färgglada kablar som du kan ta videon till tvn direkt och ljudkablarna till recievern. Jag pratar om typ nån sån här lösning:
http://www.kjell.com...tem=37138&path= eller http://www.kjell.com...tem=39260&path=

2. Jag har kopplat min tv till grafikkortet: Grafikkort-->DVI-HDMI-->HDMI-->TV
Jag kör med två ljudkort, ett X-FI där jag kör analoga 7.1 högtalare. Sen när jag ska lyssna på musik eller se på film i tvn/hemmabiosystemet (SS1300) kör jag SPDIF out direkt in i recievern. SPDIF utgången har jag på mitt moderkort.
Så om jag vore du skulle jag se om ditt moderkort stödjer SPDIF out (toslink)


Tack för svaret! På digitalboxfrågan. Blir det digitalt ljud (5.1) om jag kör med en sådan adapter ifrån kjell ohlsson?

Har dessvärre inget stöd för toslink :/ Skulle det gå att få ljud + bild ifrån hdmi - hdmi (dator - reciever) med något annat system eller är det endast ett problem för detta system ?

mvh sebbe

#137

Postad 30 januari 2009 - 23:56

Louiee
  • Louiee
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0

Tack för svaret! På digitalboxfrågan. Blir det digitalt ljud (5.1) om jag kör med en sådan adapter ifrån kjell ohlsson?

Har dessvärre inget stöd för toslink :/ Skulle det gå att få ljud + bild ifrån hdmi - hdmi (dator - reciever) med något annat system eller är det endast ett problem för detta system ?

mvh sebbe


Svar på första frågan: Om jag inte är ute och cyklar så är svaret nej... via SCART sänds endast analoga signaler.

PÅ det andra... det är inte hos recievern problemet sitter. Den tar lätt emot både bild och ljud via HDMI. Det finns ju ATI och Nvidia kort som sänder både bild och ljud, (om jag igen, inte är ute och cyklar), men där tar också mina kunskaper om det ämnet slut tyvärr...

#138

Postad 03 februari 2009 - 20:18

ReDyEy
  • ReDyEy
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Hur får jag TV-Ljud till högtalarna, måste jag koppla en HDMI kabel från min TV till förstärkarens ingång och sen en från förstärkarens utgång till min TV?

Min TV har 4 HDMI portar så plats finns det.

#139

Postad 04 februari 2009 - 07:26

Louiee
  • Louiee
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0

Hur får jag TV-Ljud till högtalarna, måste jag koppla en HDMI kabel från min TV till förstärkarens ingång och sen en från förstärkarens utgång till min TV?

Min TV har 4 HDMI portar så plats finns det.


Det där löser du väl lättast med en SPDIF toslink från TV till reciever... tvivlar på att du har någe sändningar i mer än 5.1... :)

#140

Postad 04 februari 2009 - 18:54

sebbe1891
  • sebbe1891
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0
Köpt det nu.

Funkar perfekt, 5.1 ljud via PS3an, via digitalboxen och via datorn! Underbart, ej testat det så mycket ännu, bara så att allt funkar, ska ställa i ordning det och pröva det i alla dess bemärkelser senare :)

Redigerat av sebbe1891, 04 februari 2009 - 19:30.


#141

Postad 04 februari 2009 - 19:30

venuspassagen76
  • venuspassagen76
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Istället för att använda video 1 på recievern använd tv, då ska det fungera, gör det för mig!

Mvh Venuspassagen

Edit: Såg att Sebbe läst problemet!

Redigerat av venuspassagen76, 04 februari 2009 - 19:31.


#142

Postad 04 februari 2009 - 20:34

Marlow
  • Marlow
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0

När man tittar på filmen så tar man fram PS3 menyn, där finns en massa val och inställningar. Där kan man bl.a välja mellan olika ljudutmatning, uppskalning osv.



Ursäkta idiotfrågan, men vilken meny menar du? Du menar väl inte grundinställningarna för Ps3?

#143

Postad 04 februari 2009 - 22:22

sebbe1891
  • sebbe1891
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0
..

Redigerat av sebbe1891, 04 februari 2009 - 22:25.


#144

Postad 04 februari 2009 - 22:25

sebbe1891
  • sebbe1891
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0

Istället för att använda video 1 på recievern använd tv, då ska det fungera, gör det för mig!

Mvh Venuspassagen

Edit: Såg att Sebbe läst problemet!


Yepp :) Tack för svaret dock!

#145

Postad 22 februari 2009 - 04:20

völund
  • völund
  • Användare

  • 147 inlägg
  • 0
Hejsan!
Jag har en sony DVP-NS708H dvd spelare som jag kopplat till min 42 plasma via HDMI.
Om jag sedan använder koaxial kabel från dvdn till SF1300 jag ut 5.1 ljud då?

Fungerar inte att få ut ljudet till 5.1 i mitt nuvarande system. Testade med en Koaxial till toslink omvandlare men jag får inte ut något ljud till recievern alls? verkar som om HDMI kontaktens ljud lämnas företräde för Koaxialen ;( i så fall är det ju helkasst att man inte kan använda hdmi och 5.1 ljud via koaxial?

//Jonas

Redigerat av völund, 22 februari 2009 - 04:28.


#146

Postad 22 februari 2009 - 14:16

völund
  • völund
  • Användare

  • 147 inlägg
  • 0
Hej igen!

Fungerar detta

Sony DVD ->>>HDMI->>>>HT-SF1300
HT-SF1300->>HDMI->>>>Plasma

Får jag ut 5.1 ljud till högtalarna då eller måste jag använda mig av en SPDIF Koaxial kabel mellan dvd spelaren och recievern? Kommer inte då HDMI ljudet att ges företräde då och blockera koaxialen? (taskigt i så fall ) ;( ???


//Jonas

#147

Postad 24 februari 2009 - 01:16

Steffelito
  • Steffelito
  • Amatör

  • 70 inlägg
  • 0

Hej igen!

Fungerar detta

Sony DVD ->>>HDMI->>>>HT-SF1300
HT-SF1300->>HDMI->>>>Plasma

Får jag ut 5.1 ljud till högtalarna då eller måste jag använda mig av en SPDIF Koaxial kabel mellan dvd spelaren och recievern? Kommer inte då HDMI ljudet att ges företräde då och blockera koaxialen? (taskigt i så fall ) ;( ???


//Jonas


Hej. Om du kopplar såsom du beskriver så ska de inte vara något problem, har själv kopplat så, dvs: DVS - SF1300 och sedan SF1300 - TV.

#148

Postad 04 mars 2009 - 22:24

WHUFC
  • WHUFC
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Hejsan!

Efter att ha läst denna tråd blev jag sugen på systemet och köpte det helt sonika. Fick det idag och har packat upp det. Jag saknar en del kablar, för att få den konfiguration jag vill ha. Blir till att komplettera detta imorgon!

Nu till problemet med kablarna. Jag hittar inte den kabeln jag söker. Tänkte koppla min Xbox 360 Premium via förstärkaren. Det är den första Xbox 360-versionen utan HDMI.

Hur ska jag koppla in den rackaren? Tidigare har jag kört med komponentkabel mellan Xboxens A/V till TV:ns komponentingångar. Nu finns det ju inga komponentingångar på förstärkaren...

Finns det en kabel för att koppla från Xboxens A/V --> förstärkarens HDMI? Jag hittar nämligen ingen sådan kabel.

Tacksam för svar!

#149

Postad 05 mars 2009 - 10:43

Steffelito
  • Steffelito
  • Amatör

  • 70 inlägg
  • 0
Enligt http://www.xbox.com/...nthdavcable.htm
Så verkar de som om du kan koppla ljuder via en toslink kabel till recivern och sen komponentkablarna till TVn din.


Hejsan!

Efter att ha läst denna tråd blev jag sugen på systemet och köpte det helt sonika. Fick det idag och har packat upp det. Jag saknar en del kablar, för att få den konfiguration jag vill ha. Blir till att komplettera detta imorgon!

Nu till problemet med kablarna. Jag hittar inte den kabeln jag söker. Tänkte koppla min Xbox 360 Premium via förstärkaren. Det är den första Xbox 360-versionen utan HDMI.

Hur ska jag koppla in den rackaren? Tidigare har jag kört med komponentkabel mellan Xboxens A/V till TV:ns komponentingångar. Nu finns det ju inga komponentingångar på förstärkaren...

Finns det en kabel för att koppla från Xboxens A/V --> förstärkarens HDMI? Jag hittar nämligen ingen sådan kabel.

Tacksam för svar!



#150

Postad 05 mars 2009 - 15:55

WHUFC
  • WHUFC
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Enligt http://www.xbox.com/...nthdavcable.htm
Så verkar de som om du kan koppla ljuder via en toslink kabel till recivern och sen komponentkablarna till TVn din.


Komponentkablarna från Xbox360 till TV för att få ut bild är glasklart. Lite mer osäker på hur jag ska koppla Toslink-kabeln. Xboxen har ju ingen utgång förutom A/V (min Xbox-variant då alltså).

Går det att koppla någon variant av Toslink på röd/vit ljudkabel, alltså? :P

Redigerat av WHUFC, 05 mars 2009 - 15:56.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.