Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Foto Resa till New York!

115 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 25 oktober 2009 - 18:59

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
Hej!

Har länge suktat på att åka till New York, och nu är Dollarn ganska låg också. Jag har kollat på att åka den 28-31 Januari som kostar runt 4000kr med flyg Tur/Retur. (hoppas dollarn håller sig)

Dock har jag ingen koll på hotell eller något. Därför tänkte jag kolla om någon här på forumet har varit där :P Vad kostar det? Jag vill komma unda så billigt som möjligt för att kunna shoppa !

Hur är det att äta å dricka prismässigt?

Jag är riktigt sugen på en Canon 5D Mark II går på ca 19.000kr på BH-Photo, men samtidigt så vore ett 70-200 också riktigt smutt !
Just nu har jag en Canon 40D + 17-40mm /4 men sökter de dära lilla extra som en 5D lär levererara. Å sedan för att inte tala om filma i HD :P. Sen verkar det mesta mycket billigare tex. MP3-spelare för havla priset.


Så össs på med tips vad man ska göra/köpa i NY!

Redigerat av Timpolanen, 30 november 2009 - 00:27.


#2

Postad 25 oktober 2009 - 20:45

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Oj,

Jag har varit där åtta gånger nu så jag har endel bra tips att lämna :P PM mig så får du min msn så tar vi det där.

Men kort. Jag rekommenderar inte att bo inne i NY om man vill spara på stålarna, utan jag brukar bo i Jersy ibland i Hoboken, ibland ytterligare något klick uppåt. Kör tåg in till stan på 20 min och halva priset. Vill du bo på Manhattan har jag ett par rätt ok att tipsa om inom gångavstånd från både B&H och Adorama.

#3

Postad 25 oktober 2009 - 20:57

BempaS
  • BempaS
  • Forumräv

  • 611 inlägg
  • 0
Berätta gärna här, Dreadlock. Är också intresserad.. :P

#4

Postad 25 oktober 2009 - 22:54

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
Annars kommer jag samman fatta allt eftersom de kan vara bra att ha uppskrivet :)

#5

Postad 26 oktober 2009 - 08:49

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Alrigt, en korversion då :)

New York kan i princip bli hur dyrt som helst att vara i men även hur billigt som helst.

Vi börjar med att du landar på någon av stadens tre flygplatser, nämligen LaGuardia (Flushing, Queens och blir mest aktuell om du har mellanlandat någonstans i Usa och anländer inrikes), Newark Liberty (New Jersey) och JFK International (2,5 mil söder om manhattan). Det finns iofs en fjärde flygplats - Teterboro Airport, men förutsatt att du inte är snuskigt rik med eget privatjet kommer du inte landa där. Landar du på JFK är du garanterat försenad, för det är rätt typiskt för just den flygplatsen.

ÅK INTE TAXI FRÅN FLYGPLATSEN! Taxichaffisar i New York är rätt bra på att åka rundor runt, och framförallt från flygplatserna där de av någon anledning har förkärlek till tunnelsystemen in mot staden, vilket lätt kan dra iväg på taxametern. Från Newark tar du monorailen (gratis) till Newark Liberty airport station och därifrån går det tåg till Penn Station för 15$. Klart snabbast och smidigast om du bor på Manhattan. Har du valt New Jersey som hemmaplan så tar du tåg till en station nära hotellet. Jag har bott både i Hoboken och i Port Imperial ( Gul lina)

Från JFK Tar du airtrain till Jamaica Station och där pendel till Manhattan (Penn Station)

Så då har du åkt från flygplatsen. Men vart skall man bo? Well, det beror lite på hur skall man säga - vilken standard du kan tänka dig. Själv sover jag endast på mitt hotellrum när jag är utomlands och jag klarar mig med rätt, hur sakll vi uttrycka det - spartanska förhållanden. Jag har bott både på Manhattan och i New Jersey, och jag kan säga att jag föredrar New Jersey. Iofs är det lite drygt att åka tåg på kvällen när man skall hem, men å andra sidan så är det rätt markant billigare. Kolla hotels.com och tripadvisor.com så hittar ni rätt okej ställen. Räkna inte med frukost utan det käkar ni på typ ihop, dennys osv. Jag brukar generellt inte rekommendera att bo på Hostel, för det är ungefär lika dåligt som filmen med samma namn. Men if it rocks your boat - why not. Själv föredrar jag att få ett eget rum utan fulla ungdomar som är på backpackingsemester som drar igång Bob Dyland maraton 03.30 och trippar LSD. (Självupplevd historia)

Försök att dela upp dagen i två delar. Jag gillar New York tidigt på morgonen (staden sover aldrig och vill du ha frukost klockan 15.00 är det lika lite problem som att få en ordentlig Surf'n'turf (Scampi och stek) klockan 07.30. Men morgonen i NY är speciell - röken stiger ur marken från kondensen i tunnelbanan och man ser hur gatorna fylls på med folk på väg till och från jobben. Försök hamna runt Wall Street tidigt (04.00 typ) och se finansdistriktet vakna. Spendera tiden på South Street Seaport historic district, Bowling Green, Canyon of heroes och kanske battery park när du ändå är i krokarna. Jag har varit nere på Ground Zero, men som den ser ut nu är det faktiskt mest bortkastat tycker jag, men man kan hoppa av t-banan på vägen.

Just det t-bana. Köp ett åkkort direkt - du gör KOMMER behöva det. Att traska manhattan upp och ner tär på dojorna och är bara bortkastad tid - använd den till något bättre. Så åk tåg vart du än skall.

Mitt på dan har jag mest drivit runt, druckit kaffe och ätit munkar och känt mig "new yorkig". Läge för arkitektoriska foton.

På kvällen är när äpplet är som bäst. Packa ett bra stativ - det kommer du tacka dig själv för. Jag har fuskat och köpt ett på Wallmart, med varierande resultat. Rör dig runt TIme Square, Broadway och varför inte lite skönt kvällsfoto i Central Park. Skridskoåkare brukar vara ett poppis motiv.

Såhär kan man fortsätta i evigheter, Fråga om det är mer detaljer ni vill ha koll på. Och KOM IHÅG ATT B&H HAR STÄNGT PÅ LÖRDAGAR!!!

Just fasen, shopping. Det finns endel skumma handlare i USA. När jag var där senast skulle jag få köpa 70-200/2.8 IS + 24-70/2.8 OCH ett BG-E6 batterigrepp för under 10 lök. Utan kvitton och kartonger.... Och när jag sa att jag ville kolla på ett 85/1.2 så skulle paketpriset bli 11.... så akta er :P

#6

Postad 26 oktober 2009 - 13:32

Unregistered38753
  • Unregistered38753
  • Användare

  • 160 inlägg
  • 0
Bra och utförligt dreadlock!
Jag var i New york i somras (hittade flygbiljetter för 2500 ink allt! =) Kan även tipsa om det hotell vi bodde på, Herald square hotel, ligger mellan 5:e o 6:e avenyn, 31st. Så tämligen centralt (även bara 10 min gångväg till b&h hehe). Enkelt litet men fräscht och trevlig personal, tror vi betalade ca 7k för två pers i ett rum (ink alla skatter osv). Bra budgethotel helt enkelt.

Det är även en sak att tänka på, skatten är inte inräknad på allting, ligger på ca 7% då jag var där (har för mig att den var inräknad på kläder men jag var mest på B&H och dregla...).

Empire state buliding kan rekommenderas, var bara där på förmiddagen men kan nog vara väldigt trevligt på kvällen. Tänk bara på att det kan vara väldigt mycket folk som köar, är det kö ända ut är det bara att lägga ner, det tar timmar. Vi gick dit till ca 9.00 en vardag och då var det väldigt tomt, bara att åka raka vägen upp (kostar ca 12 dollar har jag för mig). Går även att åka upp i rockefeller center men jag gjorde aldrig det, tyckte det räckte med empire.

Ett gratistips kan vara att på kvällen ta färjan över till staten island, då får man en fin vy över NY sky line. Ta med stativ!

Vill du/ni se en musikal så säljer de ut biljetter till matiné föreställningarna för typ halva priset mitt på times square.

Det går rätt så mycket pengar, fast det gör det ju å andra sidan även i stockholm om man äter ute frukost/lunch/middag osv.

Vet inte om det är obligatoriskt, har för mig det, att man måste skriva in sig i visa waiver programmet (fylla i att man inte är en terrorist...).

#7

Postad 26 oktober 2009 - 17:11

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Jag har varit där två gånger. Båda gångerna bodde vi på Comfort Inn i Edgewater, New Jersey. Hotellet ligger precis på andra sidan älven. Hotellet har varit riktigt bra de gångerna jag har varit där och frukost ingår. Priset skall vara rätt bra där (nu var det ju några år sen sist dock) och det går snabbt att ta bussen in till Manhattan.

Empire måste du se! Har varit där både under dagen och på kvällen/natten. Det är ett måste när man är i New York. Åk gärna upp när det är mörkt då utsikten med all belysning runt om i staden är fantastisk.
Battery park tycker jag absolut du ska åka till. Finns mycket fräcka monument att fota där (bland annat en staty av John Eriksson). Central Park är också ett måste när man är i New York.

Om du är intresserad av musikinstrument så är Sam Ash Music Store något du borde gå till. De har tre olika butiker för olika typer av instrument utmed 48th street.

Intrepid är ett gammalt hangarfartyg som de har gjort om till militärutställning (om du har sett I Am Legend så är det den Will Smith står och slår golfbollar från), Tyckte det var väldigt intressant med mycket flygplan och militärfordon att fota.

Håller med Dreadlock om att det är värt att skaffa tågkort. Dina fötter kommer tacka dig!

#8

Postad 26 oktober 2009 - 18:12

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Var där för många år sedan, bodde på Edison på Time square, säkert något dyrare än att bo utanför men man bor i mitt i smeten och är det några dar så.... Hotellet hade busstransfer till flyplatsen, från flygplatsen så tog vi en flygbuss som gick till inte långt från hotellet. Var runt och hittade på kameror men det var mycket turistsnack och det kändes inte bra, så jag köpte min grejer i Tucson Arizona istället. I N.W var Empire.. som sagt givande, jag tyckte också en båtrundtur runt Manhatten var givande, Circle Line tror jag det var

#9

Postad 27 oktober 2009 - 22:40

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
Tack så enormt mycket för all Feedback! ;) Detta är verkligen guldvärt!!

Sitter nu i ett väldigt svårt val....!

Sitter nu med:

Canon 40D
Canon 17-40 /4 L
Canon 50mm 1,8 (Seg AF pga tappad i golvet)

Okej åter till valet. Jag vet inte om jag behöver ett Tele-objektiv har då tänkt ett 70-200, vet ej vilken modell det beror på vikt å pris. Men samtidigt vore det helt underbart med en Canon 5D MII med FF å filmning...

Canon 5D Mark II 2 700,00 USD = 19 184kr. I sverige 25 000kr.= (5800kr Billigare i USA)
Canon EF 70-200/2,8 L IS USM 1800 USD = 12 789kr. I sverige 19 000kr = (6200kr billigare i USA)
(Vet ej hur det är med moms eller e.v skatter dock....)

Det känns som att en Canon 5D skulle vara en bra grund i fotandet som man kan leva på länge. Säker tjäna nån slant också på små jobb. Det känns som att min 40D begränsar lite på en del punkten, vad det gäller kvalité, brus, MP och skärpa. Jag gillar att filma också så att detta kan kombineras är mer än underbart! Dock är serietagningen på 3,9/b på gränsen men jag tror man klara sig :)

Hummm, nu efter att jag har skrivit denna text kännst det som att vågen har trillat över på Canon 5D sidan :P

Vad säger ni? :blush:

#10

Postad 27 oktober 2009 - 23:35

BempaS
  • BempaS
  • Forumräv

  • 611 inlägg
  • 0
Tack för informationen.

Men vilka pengar pratar vi om när man skriver att inte åka taxi, är det som hemma eller kanske tom dyrare?

Jag ska inte dit för att handla (iallafall inga planer på det nu :) ) men nåt som ligger högt på listan är hangarfartyget Intrepid. Gör man det på en halvdag eller kortare/längre?
Om man bara ska dit i typ 3-4dar, vad bör man inte missa?
Kamerautrustningen, bär man den framme eller bör man ha den helst i ryggsäcken, hur är säkerheten, som hemma?

Kommer säkert mer frågor senare.. :lol:

#11

Postad 27 oktober 2009 - 23:44

BempaS
  • BempaS
  • Forumräv

  • 611 inlägg
  • 0

Hummm, nu efter att jag har skrivit denna text kännst det som att vågen har trillat över på Canon 5D sidan :D

Vad säger ni? :)


Klart du ska ha en 5Dmk2..! :D

Jag köpte en 7D men bär oftast med mig 5D'n, de jäkla flygfäna jag skulle fota med 7D'n med verkar ha dragit söderut så 3,9bps med 5D'n duger gott nu när det även drar mot mörkare tider. :lol:

#12

Postad 28 oktober 2009 - 09:45

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Angående taxi, det är billigare att åka taxi i USA än i Sverige, men att åka tunnelbana är smidigare, och billigare.

Rörande säkerheten. Så länge du befinner dig på de större områderna runt manhattan är det inga problem med kameran runt halsen, men jag brukar packa ner min när jag åker tåg eller rör mig utanför downtown (queens, harlem, jersey osv). Ungefär som i Stockholm. Skulle inte gå med kameran framme i Värsta Skogen på kvällskvisten. Sunt förnuft och du är home safe.

Alla priser på b&h sidan skall du lägga till 8,75% på som inte är moms utan en state-tax. Alla priser anges i NY utan skatten.

Hangarfartyget är en halvdag imo. Mer du inte får missa är de områden runt financial district jag skrev om, ta dig upp i något höghus på kvällen och fota skylines, times square, brooklyn bridge är fantastisk i skymning (gå på brooklyn breweries när du ändå är där), Frihetsgudinnan, ellis island, Coney Island, och bara gå runt på upper east side och njuta :)

#13

Postad 28 oktober 2009 - 16:28

BempaS
  • BempaS
  • Forumräv

  • 611 inlägg
  • 0
Tackar för svaren, Dreadlock. :)

#14

Postad 28 oktober 2009 - 21:34

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Håller med Dreadlock om att man kan lägga en halvdag på Intrepid. Mycket intressant att kolla på och läsa om där. Finns även en liten bio på fartyget där man får se lite histora om det. Väldigt intressant faktiskt.

Kom på en till sak som ni som ska till New York kan få i fotouppdrag av mig. Jag vill ha lite snygga bilder på The Wall Street Bull (när ni ändå är i financial district). Kan även inlägga att det går ett rykte om att alla stockbrokers som jobbar på Wall Street går förbi tjuren varje morron och drar handen över tjurens testiklar. Detta skall tydligen ge dem tur under dagen (aktiehajjar är tydligen vidskepliga..) och om man kollar noga så skall man se att just dessa är speciellt blanka till sklinnad från den övriga kroppen (pga. denna anledning).

#15

Postad 08 november 2009 - 17:46

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0

Håller med Dreadlock om att man kan lägga en halvdag på Intrepid. Mycket intressant att kolla på och läsa om där. Finns även en liten bio på fartyget där man får se lite histora om det. Väldigt intressant faktiskt.

Kom på en till sak som ni som ska till New York kan få i fotouppdrag av mig. Jag vill ha lite snygga bilder på The Wall Street Bull (när ni ändå är i financial district). Kan även inlägga att det går ett rykte om att alla stockbrokers som jobbar på Wall Street går förbi tjuren varje morron och drar handen över tjurens testiklar. Detta skall tydligen ge dem tur under dagen (aktiehajjar är tydligen vidskepliga..) och om man kollar noga så skall man se att just dessa är speciellt blanka till sklinnad från den övriga kroppen (pga. denna anledning).


Okej vore kul att få med det på bild :( Jag ska försöka! (med mina 40mm zoom :unsure: )


Har lite fler frågor också :P

kempor: Ditt hotell (sunk site...!) verkar riktigt bra för de priset! Ligger centralt också vilket är ett STORT plus :D Bokade du när du kom dit eller hur gjorde ni?

Sedan vad får man räkna med att betala för mat och nöjen? Tex Lunch, Middag, Fika och nått nöje? Öl är väl bara att glömma har hört att det är 21år-gräns :lol: Men är ju där för att fota/shoppa jö :D

Kommer inte på flera just nu. Det jobbiga är om dollarn skulle gå upp för då blire svårt att åka eftersom jag skall ju köpa 5D, för att tjäna en slant.

#16

Postad 08 november 2009 - 19:05

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Beror ju på vad du vill äta.... Finns väl frukost från 7$ up till 25 typ :(

#17

Postad 08 november 2009 - 19:42

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0

Beror ju på vad du vill äta.... Finns väl frukost från 7$ up till 25 typ :(


Frukost kan man väl ta en macka på 7eleven typ. Tänkte mer på amerikansk(snabb) mat :lol: Kentucky Fried chicken, Taco Bell, Starbucks, Burger King, och nått annat typisk amerikanskt :P

Generellt hur mycket billigare är det att äta? Jag måste skriva en buget så man vet hur mycket det kostar att leva per dag :D

EDIT: Hoppas 5D finns i lager när man kommer ner annars vore det sjukt snopet..!

EDIT Igen :D Eftersom laddaren kommer med kameran ifrån USA så är det 110V som gäller, är det bara en stickontakts converter som behövs?

Redigerat av Timpolanen, 08 november 2009 - 21:52.


#18

Postad 08 november 2009 - 22:21

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Har för mig att KFC är rätt dyrt, men hamburgare går ju alltid ner. :) Testa gärna Wendy's istället för McDoo, de har goda hamburgare. Om ni har råd att äta på riktig restaurang så är ju TGI Fridays ett måste för kött älskaren. Mmm, vattnas i munnen bara att tänka på det! ;)

Normalt sett så brukar transformatorerna i laddarna klara att dra ner från 230V så en adapter skall räcka. Vet inte hur Canons laddare ser ut men Sonys laddare kan du bara byta ut kabeln för 20:- så slipper man adapter.

#19

Postad 08 november 2009 - 22:28

BempaS
  • BempaS
  • Forumräv

  • 611 inlägg
  • 0

EDIT: Hoppas 5D finns i lager när man kommer ner annars vore det sjukt snopet..!


Det kanske går att boka ett ex om du vet var du ska handla..?

#20

Postad 08 november 2009 - 22:29

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0

Har för mig att KFC är rätt dyrt, men hamburgare går ju alltid ner. ;) Testa gärna Wendy's istället för McDoo, de har goda hamburgare. Om ni har råd att äta på riktig restaurang så är ju TGI Fridays ett måste för kött älskaren. Mmm, vattnas i munnen bara att tänka på det! :P

Normalt sett så brukar transformatorerna i laddarna klara att dra ner från 230V så en adapter skall räcka. Vet inte hur Canons laddare ser ut men Sonys laddare kan du bara byta ut kabeln för 20:- så slipper man adapter.


Kollade KFC hemsida nu det står S5 för en meny :) 35kr, inte illa! Wendy's ska kollas upp, nä McDoo hatar jag.... Jag tänkte köra på ca 200kr/per dag i mat pengar det borde räcka va? Tunnelbanekort eller liknande vad går ett sådant på?

Jag ska höra med Canon på Fotomässan om laddaren ;)

Vet inte om man ska Maila till B&H för att kolla om man kan boka en 5D Mark II eller något, för det vore helt sjukt tråkigt om den var slut när man kom dit !

Nu gäller det bara att spara, spara och spara!

En rolig jämförelse:
USA: Shure SCL3 1050kr
SWE: Shure SCL3 2400kr


EDIT: BempaS du var för snabb ;)

Redigerat av Timpolanen, 08 november 2009 - 22:31.


#21

Postad 08 november 2009 - 22:36

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Det kan hända att priserna har ändrats sen jag var där sist (va ju ett tag sen nu). :)

Glöm inte att du har Adorama också. Den är lika respekterad som B&H är och priserna är normalt sett även identiska. De har också en butik i NYC.

#22

Postad 09 november 2009 - 20:01

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
1) TIF är för kött vad radhus är för medelklassen. Det finns ENORMT mycket bättre stekar att få tag på (Strip house, peter luger, keens, blt osv osv). TIF = McDonalds

2) Burgare äts med fördel på Little Owl's eller beacons. Skall du flotta ordentligt så hitta en Johnny Rockets ute i New Jersey och smaska: http://www.johnnyroc..._hamburgers.php

3) Mina canon laddare jag köpt i usa har varit 110-230V så det är bara att fixa en adapter från kjell.com (jag köpte lampsladd + usa hona och skruvade ihop till en kostnad av 59 spänn) Inga dyra adaptrar här inte

4) Köp filter. Massor med filter. B&H kör med tiffen för en spottstyver.

#23

Postad 09 november 2009 - 20:17

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Menar du TGI när du skriver TIF Dreadlock? Om så är fallet så tycker jag att jämförelsen med McDonalds är ett slag under bältet. Har fortfarande inte ätit på många svenska restauranger (hur fina de än må vara) som slår deras kött. Texas Longhorn kommer iofs i närheten.

#24

Postad 09 november 2009 - 21:16

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0

1) TIF är för kött vad radhus är för medelklassen. Det finns ENORMT mycket bättre stekar att få tag på (Strip house, peter luger, keens, blt osv osv). TIF = McDonalds

2) Burgare äts med fördel på Little Owl's eller beacons. Skall du flotta ordentligt så hitta en Johnny Rockets ute i New Jersey och smaska: http://www.johnnyroc..._hamburgers.php

3) Mina canon laddare jag köpt i usa har varit 110-230V så det är bara att fixa en adapter från kjell.com (jag köpte lampsladd + usa hona och skruvade ihop till en kostnad av 59 spänn) Inga dyra adaptrar här inte

4) Köp filter. Massor med filter. B&H kör med tiffen för en spottstyver.


1. Jo fick nästan samma känsla när jag åt på TGF i Stockholm. Mysigt läge vid kungsan men det går att få bättre kött för pengarna! 200kr för en halv mör (inte ens oxfile) dock kanske det är mycket bättre i USA, vad kostar en fin biff på TGF?

2. Dom burgarna ser inte fel ut! :) ;)

3. Mmm precis vad jag tänkte göra, byta helt enkelt sladden.

4. Oj det Tiffen hade billiga filter, 140kr för ett Polarizing filter :D Men hur är kvalitén? Kan inte tänka mig att glaset skulle göra så mycket va?


Faros samt Texas slår lätt TGF enligt minna smaklökar Explorer38 ;) (I Sv då)

#25

Postad 10 november 2009 - 09:11

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Har enbart ätit på TGIF i New York (och det var för snart 5 år sen så kvalitén kan ju ha sjunkit sen dess). I Göteborg har vi inget ingen. Texas står dock kvar som min favorit i Sverige!

#26

Postad 10 november 2009 - 13:56

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Jag menar som sagt tgif = thank god its friday, eller bara tif eller friddays i folkmun - och ja - jag står för att jag tycker köttet är dåligt där. Kan räkna upp 5 andra ställen i stockholm jag hellre käkar på ur köttsynviklel (sen att det är rätt roligt att gå dit, hänga i baren med en ballong, dricka deras ultimate margaritas och käka snacks-tallrik är ju en annan diskussion)

Jag kör tiffens polfilter på mina gluggar och tycker inte det skiljer direkt mot de dyra märkena, men på min 70-200 har jag ett dyrare mest för att det känns bättre i hjärtat.

Väskor tycker jag inte var speciellt mycket billigare, men jag kompletterade med ett par objektivväskor att hänga på min väska som var rätt prisvärda.

Och igen: B&H Har stängt på lördagar så du inte missar det.

#27

Postad 10 november 2009 - 17:23

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0

Jag menar som sagt tgif = thank god its friday, eller bara tif eller friddays i folkmun - och ja - jag står för att jag tycker köttet är dåligt där. Kan räkna upp 5 andra ställen i stockholm jag hellre käkar på ur köttsynviklel (sen att det är rätt roligt att gå dit, hänga i baren med en ballong, dricka deras ultimate margaritas och käka snacks-tallrik är ju en annan diskussion)

Jag kör tiffens polfilter på mina gluggar och tycker inte det skiljer direkt mot de dyra märkena, men på min 70-200 har jag ett dyrare mest för att det känns bättre i hjärtat.

Väskor tycker jag inte var speciellt mycket billigare, men jag kompletterade med ett par objektivväskor att hänga på min väska som var rätt prisvärda.

Och igen: B&H Har stängt på lördagar så du inte missar det.



Jo precis läget och baren är inte fel! :(

Va bra då kanske det blir några filter också :( Humm har en Crumpler väska, men en ryggsäck skulle vara bra... Japp BH stängt på lördagar har jag noterat.

#28

Postad 10 november 2009 - 18:13

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Att den är dålig i sthlm är en sak men menar du att det är lika dåligt i USA också nu Dreadlock? :(
För övrigt är kvalitén på McDonalds några snäpp över McDonalds i Sverige..

Har haft lite funderingar på att skaffa ett Tiffen pol filter. Verkar ju vara rätt prisvärda. :(

#29

Postad 10 november 2009 - 18:59

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Jag menar i hela världen om man jämför med andra i samma business.

Nu kör B&H 50$ instant discount på 580-blixten, dvs 2700 mot 4400 i sverige - kanske vore något?

#30

Postad 11 november 2009 - 11:25

Unregistered38753
  • Unregistered38753
  • Användare

  • 160 inlägg
  • 0

kempor: Ditt hotell (sunk site...!) verkar riktigt bra för de priset! Ligger centralt också vilket är ett STORT plus :) Bokade du när du kom dit eller hur gjorde ni?

Vi bokade innan, satt och kollade priser osv på hotels.com om jag inte minns fel och bokade via dem. Men borde ju vara bättre att boka direkt med hotellet. Haha ja det var en riktigt sunkig sida, men hotellet är bra, har fått priser för bästa budgethotell osv.

#31

Postad 13 november 2009 - 22:15

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0

Vi bokade innan, satt och kollade priser osv på hotels.com om jag inte minns fel och bokade via dem. Men borde ju vara bättre att boka direkt med hotellet. Haha ja det var en riktigt sunkig sida, men hotellet är bra, har fått priser för bästa budgethotell osv.


Okeej! Tackar för infon! Inget mer man bör veta..? Kackerlackor, eller var det fräsht ? :(
Man kanske ska erbjuda dem en ny hemsida så kan man får boende gratis :)

Om någon annan har några fler tips på mat, viewpoints, attraktioner eller nått annt kul säg till!!

#32

Postad 14 november 2009 - 20:26

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Jag har lite mer - skall bara plocka fram mina gamla reseplaner och kolla vad jag skrivit

#33

Postad 19 november 2009 - 23:35

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
Hur gåre? Inte för att stressa men jaaag är nyfiken :)

#34

Postad 19 november 2009 - 23:51

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Vi tog en rundtur i Madison Square Garden som var väldigt uppskattat om man gillar sport och konserthallar. :)
Brooklyn Bridge är ett schysst foto objekt också. Sen får vi inte glömma favoritbyggnaden på Manhattan, nämnligen Chrysler Building!

Postad bild

#35

Postad 20 november 2009 - 22:21

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
Nu står jag och min polare inför ett stort val... Vi velar mellan att sova 3 eller 4 nätter på hotell, alltså:

Tors-söndag 1500kr + Mat, 1000kr
Eller
Tors-Måndag 2000kr + Mat, 1250kr

Frågan är alltså är det värt att vara där en dag till? Istället för en extra natt så kan man shoppa för de extra pengarna, hajjar ni? Kommer det att behövas en dag till för att se saker? Väger detta upp emot lite mer prylar i fickan?

Kostnad för 2 personer:

Flyg för 7500kr
Hotell: 1000/natt
Mat: 600kr/dag (är detta rimligt?)
Tunnelbanekort: 70kr/dag

Vad kostar nöjen?


Gjorde en liten illustration på resan: (mest för kul)
Bifogad fil  NYC_liten.jpg   110,94K   0 Antal nerladdningar

Edit:

Jag satt runt och surfade å fick läsa att man måste ha något "visum" liknande stuff vid namn ESTA. Någon som vet hur man fixar ett? Har ni fixat ett sådan när ni rest till USA?

Redigerat av Timpolanen, 21 november 2009 - 01:13.


#36

Postad 21 november 2009 - 09:15

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
http://stockholm.use...---svenska.html

Där söker du ESTA - INTE via någon site som tar betalt typ esta.us eller liknande. Det är istället för de små lapparna man fick fylla i innan.

Jag hade lätt tagit en dag till där och bara softat runt, kolla på de olika delarna av manhattan och ta det lugnt. Sen en sak som jag tycker vi har missat här - ta tuben ut mot Jersey så finns det dels en rätt stor outlet mall http://www.jerseygardens.com som är typ.. ja en outlet center. Bra priser på kläder och liknande.

Men det du inte får missa när man är i usa är ju att gå till en RIKTIGT stor mall. Newport center är över 90000kvm (lite drygt 23 fotbollsplaner) och är ändå bara hälften så stor som New Jerseys jätte Westfield Garden. (Mall of America är typ 400 000kvm.... spännande när vi var där..)

Måste insupa lite riktig amerikansk stämning på butiker som JC Penny, Walmart, Macy's osv osv :D

#37

Postad 23 november 2009 - 06:27

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
Okej vi ska ansöka ni i veckan innan vi bokar! Hahaha roliga frågor vare iaf (kolla lite nyss) tur att man inte hade planerat något terrordåd, varit med i Nazi-tyskland eller varför inte lite droghandel i tankarna :P

Något jätte köp center ska också besökas, bra tips :( Ååå bra att du sa Walmart! Höll på att glömma det ;)

Jag kommer att ha min hemsida klar till resan. Så man kan läsa och se bilder under trippen :D Jag och polaren kommer även att göra en film. Han har en Canon XM2 och jag kör med Canon 5D Mark II, kommer blir bra! .... för dem som vill råna oss :P

Redigerat av Timpolanen, 23 november 2009 - 06:30.


#38

Postad 23 november 2009 - 09:18

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Har geotaggat er så alla rånare hittar er.

Ett köpcenter som är okej är som sagt ute i Jersey (Ta Hudson/Bergen pendeln och hoppa vid Pavonia/Newport) eller om du vill gå till bjässen Westfield Garden så tar du NJ Transit Bus #163 från Port Authority.

#39

Postad 23 november 2009 - 19:01

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Jersey Gardens var bra mycket större än köpcentrum man är van vid hemma i Sverige. B)
Har aldrig varit i Westfield Garden, får kolla upp den nästa gång man åker över. Man kanske ska ta sig en shoppingtur dit nästa sommar..

#40

Postad 23 november 2009 - 23:18

Unregisteredc2084f1a
  • Unregisteredc2084f1a
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Ligger i valet och kvalet mellan att köpa en ny iMac 27" eller resa till new york ... och det lutar mer och mer emot new york =) Riktigt bra tips hära, tackarrr till dreadlock som skrev goa tips. Hoppas på att få lite fotouppdrag, så kan man kanske finansiera små delar av resan iaf =) göött!

#41

Postad 25 november 2009 - 23:23

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
Jo visst vi kan ju köra på hemsidan med livetracking via mobil-GPS :lol:

Nått fett köpcenter ska självklar besökas :blink:

Varför inte köra båda delarna, åk till NYC å köp en iMac :( MAC OSX FTW!

#42

Postad 26 november 2009 - 11:53

Unregistereddc087bf6
  • Unregistereddc087bf6
  • Veteran

  • 1 710 inlägg
  • 0
Var i New York nu i somras. Rekommenderar varmt att besöka staden:)

Dock om du ska köpa kameraprylar där tycker jag du ska satsa på B&H. Köpte lite prylar på både Adorama och B&H. Prismässigt är det väl inget större som skiljer dem men upplevde att servicen var galet mycket bättre på B&H. Satt en gubbe i customer service disken som mer eller mindre saknade vett på Adorama...

Var förövrigt där när det var Puerto Rican Day Parade, nästan 2 miljoner pers längs fifth avenue:)

Postad bild

#43

Postad 26 november 2009 - 17:51

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0

Var i New York nu i somras. Rekommenderar varmt att besöka staden:)


Okej kul! Fast det är svinkallt när vi ska dit :( Ska boka nu i helgen ;)

EDIT: Har ansökt om ESTA nu och blev godkänd!!!!!!!!! Sjukt svårt test! :lol:

Redigerat av Timpolanen, 27 november 2009 - 19:23.


#44

Postad 30 november 2009 - 00:26

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
Så där! Nu har vi bokat allt... Pjuuu, blev lite stressigt eftersom SAS har jätte bra erbjudande just nu (t.o.m 30 Nov). Och man vill boka så fort det går så att man inte missar biljetterna. Även Hotellet är bokat :)

Flyg SAS: 8506kr / Tur och Retur (Flex economy)
Hotell: 4559kr / 4 Nätter
Landade på totalt: 13056kr
Per/Person : 6532kr

Bra pris med både hotell och flyg inräknat ;)

New york nästa!!

#45

Postad 09 december 2009 - 23:10

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Wiee - då skall du få handla åt mig :unsure:

#46

Postad 10 december 2009 - 16:00

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
Frakten blir inte billig! Minst 10 000kr ;) Nä men det ska vi nog lösa så länge du inte ska ha 1200mm L 5,6 ;)

#47

Postad 16 december 2009 - 18:34

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
En ny 70-200 eller en ny 24-70 - skall titta lite i kassaskåpet. När åker ni?

#48

Postad 17 december 2009 - 20:46

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
Okej... Januari 28:e

#49

Postad 20 december 2009 - 03:38

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
Vad ska man köpa för tillbehör då då?

Är inne på: (Ca priser i NYC)

Canon EF 50mm 1,4 (2700kr)
Canon EF 15mm 2,8 Fisheye (4500kr)
Canon BG-E6 (1700kr)

#50

Postad 20 december 2009 - 09:54

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Batterigreppet helt klart. Sedan en speedlite 580 - de har ett rätt sjysst kit med dubbla radiosändare och dubbla blixtar för halva priset mot sverige.

Tycker det skiljer för lite på 50/1.4 mot svenskt pris för att motivera den, men det är klart - det är ju nästan en MÅSTE glugg detdär.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.