Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Panasonic DMP-BD60, DMP-BD80, D

368 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#151

Postad 05 augusti 2009 - 09:16

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

  • 1 821 inlägg
  • 0
Aha, jag hade en Pioneer 575a tidigare och jag tycker att skildnaden mellan att köra DVD i 575 och BD60 är relativt stor på min Panasonic 50PX80. Några pixligheter tänker jag inte på, och då sitter jag nog inte merän 2-3 meter från tvn.

En sak jag tänkt är att det finns något som heter reciver valym på BD60 kontrollen, hur kan man få denna till att styra Yamaha förstärkaren?

#152

Postad 05 augusti 2009 - 11:14

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 423 inlägg
  • 0
Problemet med uppskalningen var tydligen nåt tillfälligt bara, för de interlacing störningar som uppträdde igår syns inte längre. Nån tillfällig bugg kanske??

Själva pixligheten låg visst i källan. Star Wars 3 på DVD verkar inte vara nåt värre bra komprimerad, vilket jag inte tänkt på förrän NU, och uppskalningen kanske är lite FÖR skarp att den visar upp alla skavanker också :blink:


Vad kör ni för inställningar på bilden? Normal, Fine, Cinema eller User?
Soft är ju helt otroligt meningslös iallafall ;)

#153

Postad 05 augusti 2009 - 12:12

slippy85
  • slippy85
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0

Vad kör ni för inställningar på bilden? Normal, Fine, Cinema eller User?
Soft är ju helt otroligt meningslös iallafall :blink:


Jag kör på Normal, gick in i User och fipplade lite med 3D nr och P.NR, men jag såg då ingen direkt skillnad. Jag har egentligen inget till övers för bildbehandling i maskineriet, mest på princip.

#154

Postad 07 augusti 2009 - 16:53

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

  • 1 819 inlägg
  • 0
Vad är egentligen skillnaden mellan 80 och 60 i sammanhanget? Är det bara möjligheten att plocka ut hd-formaten analogt eller?

Ska sälja av min ps3 då jag inte längre spelar och sikta in mig på en renodlad spelare istället. Funderar på någon av 60, 70 och 80. Värmen vi har gör att jag just nu drabbats utav dödssynden lättja och bara hoppas innerligt att någon orkar svara på min fråga om vad skillnaden mellan de tre spelarna är? Skiljer ju lite i pengar. Iaf mellan 80an och de övriga.

Hur är det med konkurrensen från Samsung och Sony? Står de sig slätt mot dessa Panasonic-maskiner?

#155

Postad 07 augusti 2009 - 17:28

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 423 inlägg
  • 0
Satsa på en Panasonic helt klart :)

Behöver du inte analoga 7.1 utgångar på spelaren så kan du lika gärna köpa en BD60, då det är enda skillnaden.
Då får du pengar över till några filmer också :blink:

#156

Postad 07 augusti 2009 - 18:17

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

  • 1 821 inlägg
  • 0
Panasonic ger mycket för pengarna när det gäller bluray spelare jämfört med många andra, problemet är att en del folk upplever frysningar(se http://www.avsforum.....php?p=16960078).

Skildnaden mellan BD60 och BD80 är att BD80 kan leverar HD ljudet via analoga kablar vilket är en fördel för de som sitter på äldre förstärkare som inte kan ta emot HDMI. Så om du vill ha HD ljudet men har en äldre förstärkare utan HDMI så är det BD80 som gäller.

Även om jag själv har en äldre förstärkare så valde jag ändå BD60, jag bryr mig helt enkelt inte så mycket om HD ljud i dags läget. iallafall inte så mycket så att det är värt 1000 kr extra.

#157

Postad 07 augusti 2009 - 20:21

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

  • 1 819 inlägg
  • 0
Eftersom även recievern ska byta ut mot en som tar hd-formaten så behöver jag nog inte bd80 då antar jag.
Jag tackar så mycket för svaren.
Kommer jag se en märkbar skillnad i bilden tror Ni med en BD60?
Kör nämligen bara via ps3 idag.

#158

Postad 11 augusti 2009 - 12:34

Unregistered825449f2
  • Unregistered825449f2
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
När släpps de nya blueray spelarna ?
Antar att de kommer i Oktober eller ?

#159

Postad 11 augusti 2009 - 13:23

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

  • 1 353 inlägg
  • 0

När släpps de nya blueray spelarna ?
Antar att de kommer i Oktober eller ?


Vilka nya?
Länk?

#160

Postad 11 augusti 2009 - 14:17

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

  • 1 014 inlägg
  • 0

Eftersom även recievern ska byta ut mot en som tar hd-formaten så behöver jag nog inte bd80 då antar jag.
Jag tackar så mycket för svaren.
Kommer jag se en märkbar skillnad i bilden tror Ni med en BD60?
Kör nämligen bara via ps3 idag.

Nej det tror jag inte.
Jag rekommenderar att du kollar uppstartstiden annars är risken att du blir besviken.
PS3 för väl en hel del ljud så där får du en förbättring.

#161

Postad 12 augusti 2009 - 09:32

Unregistered825449f2
  • Unregistered825449f2
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

Vilka nya?
Länk?

Har ingen länk, men hittitls har de väl slåppt nya produkter var 6:e månad typ.
Därav frågan

#162

Postad 12 augusti 2009 - 19:16

strangedays
  • strangedays
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0
CES 2010 som tidigast - de fixade Amazon Video on Demand nu i somras - trots att de körde hårt med det under CES 2009. Finns inget som tyder på nya spelare under hösten. Blu-ray recorders kanske för Sverige marknaden - de har väl släppt sådana i Storbritannien?

#163

Postad 12 augusti 2009 - 21:19

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

  • 1 014 inlägg
  • 0
Kan man koppla en USB disk till BD80 och spela upp film/mpg? Någon som testat?

#164

Postad 15 augusti 2009 - 12:49

Unregistered6134983f
  • Unregistered6134983f
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

Problemet med uppskalningen var tydligen nåt tillfälligt bara, för de interlacing störningar som uppträdde igår syns inte längre. Nån tillfällig bugg kanske??


Jag får också deinterlaceproblem när jag kollar på vissa DVD, framförallt om det är dåligt källmaterial.

Buffy säsong 1 & 2 ser fördjävligt ut tex, min Toshiba EP35 klarar det mycket bättre.

#165

Postad 23 augusti 2009 - 21:28

samwel
  • samwel
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0

Eftersom även recievern ska byta ut mot en som tar hd-formaten så behöver jag nog inte bd80 då antar jag.
Jag tackar så mycket för svaren.
Kommer jag se en märkbar skillnad i bilden tror Ni med en BD60?
Kör nämligen bara via ps3 idag.


Nej, du kommer inte att märka någon nämnvärd skillnad på bild eller ljud på HD material.
BD60/80 har bara fyra fördelar jämfört med PS3:
* Lägre strömförbrukning
* Bitstream av HD ljud genom HDMI. (Vilket fixas av PS3 slim)
* Är väldigt tyst.
* Går att göra regionsfri
Upp till dig om dessa är viktiga för dig.
PS3 är dock minst dubbelt så snabb vid uppstart och generell hantering, har inte 2-3sek
lagerbyte och har bättre DVD bild.

Finns ett par skillnader till mellan BD60 och BD80.. BD80 har förrutom 7.1 utgång nämligen:
* Mer detaljerad info om uppspelningen när man trycker Display
* HQ läge när man kör analogt ljud ut. Ska tydligen bli bättre ljud då..

#166

Postad 24 augusti 2009 - 10:10

bananplanta
  • bananplanta
  • Veteran

  • 2 143 inlägg
  • 0
Står och väger mellan BD60 och nya PS3. Är bara ute efter en bd-spelare, så vill ha svar på några frågor innan jag kan bestämma mig. Tar lagerbyte verkligen 2-3 sekunder på BD60? Hur lång tid tar det innan filmstart på BD60?

#167

Postad 24 augusti 2009 - 10:36

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

  • 1 821 inlägg
  • 0
Det finns ett par punkter som jag anser dåligt med BD60

1. Den kan inte hålla reda på position och språk om man stänger av en film mitt i och sen slår på den igen, man får ställa om allt igen och manuellt söka sig till rätt plats i filmen.

2. Man märker klart av layerbreak i dvd filmer.

3. Även DVD filmer klarar den inte av att komma ihåg position eller språk.

Helt klart 3 tillbaka steg i utvecklingen Panasonic. Jag har en gammal Pioneer DVD spelare som kommer ihåg filposition och inte visar layerbreaks.

#168

Postad 24 augusti 2009 - 10:50

bananplanta
  • bananplanta
  • Veteran

  • 2 143 inlägg
  • 0
Aj då, det känns ju ändå som ganska basic funktioner man vill ha med.

#169

Postad 24 augusti 2009 - 10:55

Bergan
  • Bergan
  • Veteran

  • 2 231 inlägg
  • 0

Står och väger mellan BD60 och nya PS3. Är bara ute efter en bd-spelare, så vill ha svar på några frågor innan jag kan bestämma mig. Tar lagerbyte verkligen 2-3 sekunder på BD60? Hur lång tid tar det innan filmstart på BD60?


Tror inte att du behöver oroa dig för att lagerbyten tar lång tid.
Jag har själv föregångaren BD50 och märker inte av när lagrena byts alls.
Det tar inte alls speciellt lång tid för spelare att starta heller för den delen.
Jag har haft en PS3:a innan som jag oxå bara skulle ha till att kolla på film med. Men det slutade med att man köpte massa spel till den osv så jag sålde den (har ju Xboxen som är min spelkonsoll) och köpte BD50 istället.

Om jag vore dig skulle jag satsa på en separat BD-spelare om det bara är film du är ute efter!

#170

Postad 24 augusti 2009 - 10:57

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

  • 1 524 inlägg
  • 0

Det finns ett par punkter som jag anser dåligt med BD60

1. Den kan inte hålla reda på position och språk om man stänger av en film mitt i och sen slår på den igen, man får ställa om allt igen och manuellt söka sig till rätt plats i filmen.

2. Man märker klart av layerbreak i dvd filmer.

3. Även DVD filmer klarar den inte av att komma ihåg position eller språk.

Helt klart 3 tillbaka steg i utvecklingen Panasonic. Jag har en gammal Pioneer DVD spelare som kommer ihåg filposition och inte visar layerbreaks.


Min bd 60 kommer ihåg positionen på dvd filmer, och vissa Blue Ray. Många Blue ray klarar den inte. Det beror tydligen på vilken skiva det är.

Lagerbyte upplever jag inte som nåtproblem. Tar definitivt inte 2-3 sekunder. Denna är betydligt snabbare på lagerbyte än min förra Hgh end dvd spelare och även Xbox 360, .
bildkvalitén på vanlig dvd är klart bättre än på de båda spelarna ovan.

men det är ju bar min åsikt. :D sitter väl lite i betraktarens öga antar jag.
Jag är toknöjd med min bd60

#171

Postad 24 augusti 2009 - 11:23

bananplanta
  • bananplanta
  • Veteran

  • 2 143 inlägg
  • 0
Jäpp, bara film jag är ute efter, har redan en enligt mig komplett spelkonsol. Får försöka leta på nån butik i närheten som har BD60 så man kan känna lite på den.

#172

Postad 24 augusti 2009 - 11:24

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

  • 1 821 inlägg
  • 0
Aha konstigt, jag får ta o prova lite fler filmer helt nekelt. Men än så länge har den inte lyckats komma ihåg positioner på ca 5 filmer(både dvd och blu-ray).

Lagerbytet tar upp till 2 sek, så det är helt klart märkbart på min, min förra pioneer budget spelare märktes inte lagerbytet alls på.

Uppstarten är minst dubbelt så långsam som budget DVD spelaren, men det kan man väll leva med.

#173

Postad 24 augusti 2009 - 13:16

Unregisteredffae06bb
  • Unregisteredffae06bb
  • Forumräv

  • 564 inlägg
  • 0
Klarar BD80 att skicka DTS Master Audio via de analoga utgångarna (dvs. inbyggd decoder även för MA?)?

#174

Postad 24 augusti 2009 - 17:59

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

  • 1 919 inlägg
  • 0

Min bd 60 kommer ihåg positionen på dvd filmer, och vissa Blue Ray. Många Blue ray klarar den inte. Det beror tydligen på vilken skiva det är.

Lagerbyte upplever jag inte som nåtproblem. Tar definitivt inte 2-3 sekunder. Denna är betydligt snabbare på lagerbyte än min förra Hgh end dvd spelare och även Xbox 360, .
bildkvalitén på vanlig dvd är klart bättre än på de båda spelarna ovan.

men det är ju bar min åsikt. :o sitter väl lite i betraktarens öga antar jag.
Jag är toknöjd med min bd60

Jag upplever likadant.

#175

Postad 24 augusti 2009 - 22:25

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

  • 1 353 inlägg
  • 0

Klarar BD80 att skicka DTS Master Audio via de analoga utgångarna (dvs. inbyggd decoder även för MA?)?


Ja

#176

Postad 25 augusti 2009 - 12:11

miut
  • miut
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Umm www.dagspris.se säljer BD60 för 354:- som syns i relaterade produkter längst upp på sidan. Luras dom bara eller? Nån som vet mer?

#177

Postad 25 augusti 2009 - 22:37

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0

Umm www.dagspris.se säljer BD60 för 354:- som syns i relaterade produkter längst upp på sidan. Luras dom bara eller? Nån som vet mer?


Måste varit fel.... http://www.dagspris....=p:2410660;pl:1

#178

Postad 26 augusti 2009 - 07:32

miut
  • miut
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Måste varit fel.... http://www.dagspris....=p:2410660;pl:1

Ja förmodligen. Försökte att beställa till det låga priset men enda betalningssätt var förskottsbetalning, då fick det vara :)

#179

Postad 27 augusti 2009 - 22:52

samwel
  • samwel
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0

Min bd 60 kommer ihåg positionen på dvd filmer, och vissa Blue Ray. Många Blue ray klarar den inte. Det beror tydligen på vilken skiva det är.

Lagerbyte upplever jag inte som nåtproblem. Tar definitivt inte 2-3 sekunder. Denna är betydligt snabbare på lagerbyte än min förra Hgh end dvd spelare och även Xbox 360, .
bildkvalitén på vanlig dvd är klart bättre än på de båda spelarna ovan.

men det är ju bar min åsikt. :D sitter väl lite i betraktarens öga antar jag.
Jag är toknöjd med min bd60


Har provat en så där 40-50 filmer nu och min BD60 har inte kommit ihåg var jag var om jag stänger av
eller tar ut skivan på någon. Visst trycker man stopp och sen play så vet den var den var.. Men det hjälper
ju inte om man vill fortsätta dagen efter eller några dar senare..
Kan du nämna någon/några filmer som funkar hos dig så jag kan testa?

Inget problem??? Skämtar du? Min Pioneer DV-600AV hade 0.0-0.1sek lagerbyte och PS3:an har väl typ
0.3-0.6sek vad jag sett.. PS3:an känns som ett ögonblick eller två.. BD60 stannar upp, ljudet tystnar, bilden blir
svart man tror skivan har hakat sig.. Sen helt plötsligt fortsätter den.. Kul när man har skithög volym och
lagerbytet sker i en action scen. :-( Tar fan inte under 1.5sek. Skulle tro 1.5-2.5sek. Hemmabio säger 1sek i sitt
test, men jag är tveksam. Allt över 0.5sek är totalt skräp. Borde vara lika självklart med 0 sek lagerbyte som
positionsminne. Ska jämföras med deras testvinnare Samsung 3600 som fick 4sek lagerbyte och ändå vann testet?!?

Men tro inte att jag är missnöjd med min BD60.. Trots allt har den fantastiskt bra bild och ljud. Hade den bara
haft positionsminne, osynligt lagerbyte och varit något snabbare hade den varit perfekt.
Men som du säger.. Är man van vid skit så är alla förbättringar ett lyft (ang. lagerbyten).. Liknande gäller ju
tvärt om :-(

Redigerat av samwel, 27 augusti 2009 - 22:55.


#180

Postad 27 augusti 2009 - 23:00

samwel
  • samwel
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0
Sen kan man ju undra varför PS3 har lagerbyte överhuvudtaget???
Snabb processor, snabb läsare och gott om buffertminne borde ju eliminera detta störande moment
tycker man.. :D
Fast det kanske dom har?! Har inte kollat film med PS3:an på ett bra tag nu..

#181

Postad 03 september 2009 - 13:24

Bergstream
  • Bergstream
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Ni som har skickat in formuläret för gratis filmen (WALL-E) till Panasonic/Sale nordic, hur länge tog det innan ni fick filmen i brevlådan?

#182

Postad 03 september 2009 - 14:09

Magnetize
  • Magnetize
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

Ni som har skickat in formuläret för gratis filmen (WALL-E) till Panasonic/Sale nordic, hur länge tog det innan ni fick filmen i brevlådan?


Tja en vecka max. Men har för mig att sista datumet var 31 juli? Eller har dom förlängt erbjudandet?

#183

Postad 03 september 2009 - 14:18

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

  • 1 524 inlägg
  • 0
Skickade in mitt långt innan den31 juli. Har fortfarande inte sett till nåt med Wall-e

Mailade panasonic och de skreva tt det kommer att ta lite tid. Frågade också om att komma ihåg positioner, nu kan man inte ta ut skivan, då kommer den ej ihåg positionen och många Blue ray filmer fungerar inte alls. De skrev att jag skulle uppdatera firmware. har inte hunnit med att göra det än. Nån som har den senaste programvaran och vet om det blev bättre?

#184

Postad 03 september 2009 - 15:42

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

  • 1 014 inlägg
  • 0

Skickade in mitt långt innan den31 juli. Har fortfarande inte sett till nåt med Wall-e

Mailade panasonic och de skreva tt det kommer att ta lite tid. Frågade också om att komma ihåg positioner, nu kan man inte ta ut skivan, då kommer den ej ihåg positionen och många Blue ray filmer fungerar inte alls. De skrev att jag skulle uppdatera firmware. har inte hunnit med att göra det än. Nån som har den senaste programvaran och vet om det blev bättre?

BD fungerar inte alls? Jag har ett 10-tal filmer och alla funkar. SW uppdateras automatisk. Ingen aning vilken som finns i nu. Har inte testat postioner.

Hmm... ganska dåligt svar va?

#185

Postad 03 september 2009 - 15:45

Bergstream
  • Bergstream
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

Ni som har skickat in formuläret för gratis filmen (WALL-E) till Panasonic/Sale nordic, hur länge tog det innan ni fick filmen i brevlådan?


Bara för att jag skrev ett inlägg så fick jag den såklart i dagens post :)
Det tog iallafall mellan 3-4 veckor och jag skickade in den några dar efter 31juli.

Redigerat av Bergstream, 03 september 2009 - 15:46.


#186

Postad 03 september 2009 - 16:32

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

  • 1 821 inlägg
  • 0
Har nu fått två så kallade frysningar med blu-ray filmer, de varar ca 10 sek och sen släpper det igen. Lite som lagerbyte men långsammare.

Har även provat att spela mp3 på den men navigeringen är under all kritik så jag skulle räkna bort den delen helt.

#187

Postad 03 september 2009 - 16:49

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

  • 1 524 inlägg
  • 0
Fick också min film idag bara för det. :)

Den kommer ihåg nån position på bd, men tar jag ut skivan så nej.... men så har jag inte kopplat min spelare till nätet än så jag har firmware som följde med när jag köpte den i juli

#188

Postad 16 september 2009 - 03:14

samwel
  • samwel
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0
Firmware 2.0 ute sen den 14 septemeber.

Nyheter:
* Snabbare BD uppstart och generell hantering. Tydligen 23% snabbare enligt Panasonic källor.
* Förbättrad DVD uppspelning (vet ej vad detta innebär). Några på AVS forum påstår sig märka bättre bildkvalité på DVD filmer.

#189

Postad 16 september 2009 - 07:30

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0

Firmware 2.0 ute sen den 14 septemeber.

Nyheter:
* Snabbare BD uppstart och generell hantering. Tydligen 23% snabbare enligt Panasonic källor.
* Förbättrad DVD uppspelning (vet ej vad detta innebär). Några på AVS forum påstår sig märka bättre bildkvalité på DVD filmer.

Var har du hittat den informationen?

Edit: Hittade på http://panasonic.jp/...s/bd/index.html

Redigerat av tomano58, 16 september 2009 - 10:53.


#190

Postad 16 september 2009 - 12:40

Hibernator
  • Hibernator
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
Jag tycker att Panasonic ska ha en eloge för att de tar fram nya Fw-updates. Bra! Min spelare har alltid klarat av att uppdatera FW själv. Nu saknar jag bara en förbättring av starttiderna för CD. Det går snabbare att lägga på en LP-skiva än att spela en CD :rolleyes:

#191

Postad 16 september 2009 - 17:14

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

  • 1 919 inlägg
  • 0

Firmware 2.0 ute sen den 14 septemeber.

Nyheter:
* Snabbare BD uppstart och generell hantering. Tydligen 23% snabbare enligt Panasonic källor.
* Förbättrad DVD uppspelning (vet ej vad detta innebär). Några på AVS forum påstår sig märka bättre bildkvalité på DVD filmer.

Någon som testat den nya mjukvaran ( är på jobbet ) och kan inte testa förrän fredag.

#192

Postad 19 september 2009 - 20:35

samwel
  • samwel
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0

Någon som testat den nya mjukvaran ( är på jobbet ) och kan inte testa förrän fredag.


Jag har kört den på ett antal filmer nu.. Båda DVD och BD!

1. Fick min första "freeze" med filmen "Final Fantasy - The Spirit Within" på BD. ;)
Allt bara stannade upp några sekunder med svart bild och inget ljud, sen startade det igång igen..
ca 10-15min in i filmen. Hoppas det inte var ett lagerbyte för då är jag verkligen missnöjd med
Panasonic. B)

2. Lagerbyte på DVD verkar ha blivit mer eller mindre "fixat" (tror jag), tog mindre än 0.5sek på filmen
jag kollade på härom dagen. Ska testa mera angående detta.

3. Känns som spelaren är mycket rappare sen 1.9/2.0 jämfört med tidigare versioner av firmware.

4. Positionsminne har jag faktiskt glömt kolla.. Tror dock inte detta är fixat.

Redigerat av samwel, 19 september 2009 - 20:36.


#193

Postad 19 september 2009 - 23:18

HD-Ready
  • HD-Ready
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

1. Fick min första "freeze" med filmen "Final Fantasy - The Spirit Within" på BD. :)
Allt bara stannade upp några sekunder med svart bild och inget ljud, sen startade det igång igen..
ca 10-15min in i filmen. Hoppas det inte var ett lagerbyte för då är jag verkligen missnöjd med
Panasonic. :(


Hade också ett kort stopp när jag kollade på Bolt igår, ca. 16 min in i filmen. Kan varit en tillfällighet dock, men det har aldrig hänt mig förut. Får väl se om det dyker upp igen... :D

#194

Postad 20 september 2009 - 10:26

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0

Jag har kört den på ett antal filmer nu.. Båda DVD och BD!

1. Fick min första "freeze" med filmen "Final Fantasy - The Spirit Within" på BD. :)
Allt bara stannade upp några sekunder med svart bild och inget ljud, sen startade det igång igen..
ca 10-15min in i filmen. Hoppas det inte var ett lagerbyte för då är jag verkligen missnöjd med
Panasonic. :D

Kan väl knappast vara lagerbyte efter bara 10-15 minuter...

Redigerat av tomano58, 20 september 2009 - 10:30.


#195

Postad 20 september 2009 - 15:41

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

  • 1 821 inlägg
  • 0
Man kan nästa tro att denna spelare är ett skämt! Visst den har utmärkt bild men det är också allt.

Jag har uppgraderat spelare till 2.0 och följande problem kvarstår.

1. Extremt långsam
- Spelaren reagerar långsamt på fjärrkontroll kommando, fram/bak, play, stop, hoppas till meny eller vad man än ska göra så är det väldigt segt.

2. Inget minne
- Om man ser halva DVD/blu-ray filmen och sen stänger av för att se resten nästan dag, vad händer då ? Jo man får ställa in allt igen(ljud, subtitle) och själv leta sig till rätt position(manuelt chapter för chapter). Och allt detta med en väldigt långsam spelare. Visst den verkar kunna komma ihåg position på några blu-ray skivor, men de e också allt.

3. Lagerbrytning (DVD)

- Lager byten är extremt markanta(går ej att missa) och ibland kan man få för sig att man missat något efter som det inte helt ovanligt med ett scene byte i just lagerbrytningen.

4. Låsning(Blu-ray)
- Ibland så låster sig spelare ett tag för att sedan fortsätta spela igen, detta verkar inte ha något med lager byte att göra även om det är upplevs på liknande vis(ingen aning om blu-ray har lagerbyte). Det som jag tycker är konstigt är att detta problem uppstår väldigt sällan ändå så är det detta som man läser mest om?

Jag har en Pioneer DV-575 dvdspelare från 2004, denna har inga av dessa problem och är extremt mycket snabbare på att spola och manövrera menyer.

Vad jag förstår så ska ändå Panasonic BD60 vara bland de bättre och då undrar man så klart varför utvecklingen gått tillbaka? Eller syftar man kanske enbart på bildkvalitet? Panasonic DVD spelare har kanske alltid varit skrot?

#196

Postad 20 september 2009 - 21:13

HD-Ready
  • HD-Ready
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0
Jag hade en DVD-spelare runt 1999-2000 som betedde sig ungefär likadant. Den kostade ändå dubbelt så mycket som en BD60. Jag tror dock ändå att den jämförelsen är mer rättvis. ;)

#197

Postad 21 september 2009 - 07:43

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

  • 1 821 inlägg
  • 0

Jag hade en DVD-spelare runt 1999-2000 som betedde sig ungefär likadant. Den kostade ändå dubbelt så mycket som en BD60. Jag tror dock ändå att den jämförelsen är mer rättvis. ;)


Ja du menar att Blu-ray är relativt nytt, jo självklart, men man spelare består av två delar Blu-ray och DVD. Jag kan ha överseende med att Blu-ray delen inte är perfekt men att DVD delen är sämre än en DVD spelare från 2004(5 år sen) förstår jag inte.

#198

Postad 21 september 2009 - 22:44

samwel
  • samwel
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0

Kan väl knappast vara lagerbyte efter bara 10-15 minuter...


Lagerbyten kan komma precis närsom helst. Det beror på var tillverkaren placerat
filmen i skivan.

#199

Postad 21 september 2009 - 23:07

samwel
  • samwel
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0

Man kan nästa tro att denna spelare är ett skämt! Visst den har utmärkt bild men det är också allt.

Jag har uppgraderat spelare till 2.0 och följande problem kvarstår.

1. Extremt långsam
- Spelaren reagerar långsamt på fjärrkontroll kommando, fram/bak, play, stop, hoppas till meny eller vad man än ska göra så är det väldigt segt.

2. Inget minne
- Om man ser halva DVD/blu-ray filmen och sen stänger av för att se resten nästan dag, vad händer då ? Jo man får ställa in allt igen(ljud, subtitle) och själv leta sig till rätt position(manuelt chapter för chapter). Och allt detta med en väldigt långsam spelare. Visst den verkar kunna komma ihåg position på några blu-ray skivor, men de e också allt.

3. Lagerbrytning (DVD)

- Lager byten är extremt markanta(går ej att missa) och ibland kan man få för sig att man missat något efter som det inte helt ovanligt med ett scene byte i just lagerbrytningen.

4. Låsning(Blu-ray)
- Ibland så låster sig spelare ett tag för att sedan fortsätta spela igen, detta verkar inte ha något med lager byte att göra även om det är upplevs på liknande vis(ingen aning om blu-ray har lagerbyte). Det som jag tycker är konstigt är att detta problem uppstår väldigt sällan ändå så är det detta som man läser mest om?

Jag har en Pioneer DV-575 dvdspelare från 2004, denna har inga av dessa problem och är extremt mycket snabbare på att spola och manövrera menyer.

Vad jag förstår så ska ändå Panasonic BD60 vara bland de bättre och då undrar man så klart varför utvecklingen gått tillbaka? Eller syftar man kanske enbart på bildkvalitet? Panasonic DVD spelare har kanske alltid varit skrot?


1. Håller med fullständigt.. Dock ska FW 2.0 vara 23% snabbare enligt Panasonic. Iaf gällande uppstart av
BD/BD-Java. Men tycker ändå min BD60 har blivit klart snabbare efter de två senaste FW uppgraderingarna.
Men fortfarande otroligt seg i jämförelse med vanliga DVD spelare.

2. Detta är totalt värdelöst.. Skrev till Panasonic och frågade om detta.. Fick till svar att det är Japanska
Panasonic som bestämmer vilka funktioner som ska vara med och kan komma att läggas till i framtida uppdateringar.
Dom kunde alltså inte svara på varför positionsminne "helt" saknas.

3. Innan FW 2.0 hade jag lagerbyten på +1.5sek.. Efter FW 2.0 så märkte jag att det hade förbättrats klart..
Fortfarande dåligt enligt mig, men klart bättre.. Uppskattningsvis ca 0.5sek tyckte jag.. Vilket är jämförbart
med de flesta Blu-ray och DVD spelare på marknaden tyvärr.
Ska jämföras med min Pioneer DV-600 som har 0 - 0.1sek lagerbyte.. Har märkt lagerbyte på EN DVD film på 3 år!!!

4. Nä ska ju inte låsa sig.. Jag har fått en låsning sen jag köpte min BD60.
Har för mig att Blu-ray specarna inte tillåter synliga lagerbyten heller. Har aldrig märkt ett lagerbyte på
Blu-ray på någon spelare.

Tror orsakerna till segheten och låsningsbuggarna har med att göra att Panasonic använder Linux som mjukvara
i Blu-ray spelaren. Dom har helt enkelt inte full koll på källkoden. Dessutom är den inte speciellt optimerad.

#200

Postad 22 september 2009 - 07:55

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

  • 1 821 inlägg
  • 0
Det är bra att det inte är bara jag som uppmärksammat dessa problem.

Självklart har jag också kontaktat Panasonic om detta, men de säger att självklart ska inte en spelare från 2009 var sämre än en spelare från 2004.

Samtidigt läser man på andra forum att Blu-ray är en helt annan teknik vilket inte går att jämföra med DVD, Det är alltså inte en Blu-ray kombinerad med DVD spelare utan det är en helt ny teknik som är inställd till att kunna spela båda.

Givetvis är min spelare uppdaterad till 2.0, men problemen står kvar.

Redigerat av Unregistered30026, 22 september 2009 - 07:56.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.