Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

XTZ Sub xx.17

1072 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#151

Postad 05 december 2015 - 00:59

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0

En 10" är inte rappare än en 12". Två basar går inte djupare än 1. Man får jämnare bas och mindre dist samt mer tryck med fler basar. Jag skulle köpa 12" för att komplettera senare med fler.



Amen!

#152

Postad 05 december 2015 - 12:12

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0

Hur ofta sitter det 12" basar i high-end golvhögtalare? Det är väl snarare oftast 8" - 10"?

 

Jag får inte en känsla av att en större bas kan spela med samma kontroll och tajming som en mindre om vi utgår från att effekten att driva de olika är domsamma.



#153

Postad 05 december 2015 - 12:25

Kimme
  • Kimme
  • Beroende

  • 1 370 inlägg
  • 0

Hur ofta sitter det 12" basar i high-end golvhögtalare? Det är väl snarare oftast 8" - 10"?

 

Jag får inte en känsla av att en större bas kan spela med samma kontroll och tajming som en mindre om vi utgår från att effekten att driva de olika är domsamma.

 

En sub och en golvhögtalare är väl inte så bra jämförelse.

En sub ska generellt spela runt 80hz och nedåt till 20hz och gärna kanske även lite lägre till.

Få golvhögtalare som spelar ned till 20hz.

De går väl generellt ned till 30-35hz i bästa fall och ska sedan spela ända upp till där mellanregistret tar över.



#154

Postad 05 december 2015 - 12:34

Kimme
  • Kimme
  • Beroende

  • 1 370 inlägg
  • 0

Problemet tror jag mer är att en större/kraftigare sub går djupare vilket gör att rummets problemfrekvenser hörs mer - vilket kan uppfattas som att basen är slö och inte hänger med.

 

Då är en antimode en mycket bra investering - då lyssnar man mer på subben och mindre på rummet samt integrationen med frontarna oftast blir bättre.



#155

Postad 05 december 2015 - 12:36

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

  • 1 149 inlägg
  • 0
Kan ju snarare ha att göra med de funktionella att en 12" kräver mer volym och mer yta för konan att de inte blir funktionellt med så stora lådor. Sen krävs de för mycket förstärkare för att driva frontar med 12" element och bas ska ju trots allt skötas av en bas (baslåda) och midbas av frontar

Redigerat av Fellow88, 05 december 2015 - 12:37.


#156

Postad 05 december 2015 - 13:47

magnusson_85
  • magnusson_85
  • Beroende

  • 1 218 inlägg
  • 0

Hur ofta sitter det 12" basar i high-end golvhögtalare? Det är väl snarare oftast 8" - 10"?
 
Jag får inte en känsla av att en större bas kan spela med samma kontroll och tajming som en mindre om vi utgår från att effekten att driva de olika är domsamma.


I vanliga högtalare spelar basen betydligt högre i frekvens också, därav passar det ofta sämre med stora element för basen i en vanlig 2-3 vägare. Delar man mellanregister för lågt mot basen får man ofta för dålig output där istället.

#157

Postad 06 december 2015 - 00:25

Unregistered111e568c
  • Unregistered111e568c
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Hur varmt blir era slutsteg? Mitt blir hyffsat varmt när jag lyssnar på låg volym, är detta normalt?
Tidigare modellen av slutsteget med ventilations flänsor vart aldrig varmt hur hårt jag än spelade.

#158

Postad 06 december 2015 - 00:40

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Detta steget upplever jag oxå som varmare än tidigare gen. Tycker nog inte det blir mycket varmare än min receiver hur starkt jag än spelar så skulle gissa på att det är helt normalt..

#159

Postad 06 december 2015 - 17:11

Cutter
  • Cutter
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0

Tips till er som vill leka lite  :)

 

Jag drog på en gammal BD klassiker tidigare idag, Jurassic Park 3, riktigt trevligt basljudsspår på denna!

 

Jag är fortfarande förbluffad av hur bra 12.17 presterar, men mycket vill ha mer, så funderar på att addera, eller möjligtvis hoppa på Cinema serien, som tydligen ska vara lite mer artikulerad och ha lite bättre attack.



#160

Postad 07 december 2015 - 13:20

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0

Tips till er som vill leka lite :)

Jag drog på en gammal BD klassiker tidigare idag, Jurassic Park 3, riktigt trevligt basljudsspår på denna!

Jag är fortfarande förbluffad av hur bra 12.17 presterar, men mycket vill ha mer, så funderar på att addera, eller möjligtvis hoppa på Cinema serien, som tydligen ska vara lite mer artikulerad och ha lite bättre attack.

Satsa du på 4st 12.17 så ska du se att du kommer att få både artikulation och attack. Det är säkert rumsliga bekymmer du upplever nu. Minst 2st basar som är vettigt placerade är ett måste för att börja närma sig bra bas enligt mig.

#161

Postad 07 december 2015 - 13:44

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0
Ett litet förtydligande. Om du väljer att gå på 4st 12.17 så är jag rätt övertygad att du kommer att få det "tillräckligt" bra. Är du inte nöjd då så är nog inte lösningen att bara gå upp till Cinema x12. Utan då tror jag att du måste kliva upp rätt rejält för att verkligen få ut mer av basriggen. :)

#162

Postad 07 december 2015 - 19:37

Cutter
  • Cutter
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0

Jag instämmer i det du säger för en gångs skull, jag har varit och lyssnat mer på 1x12 idag, och den är verkligen inte sämre, men skillnaderna till dess fördel gentemot 12.17 kunde inte ens detekteras.

 

 

Då själva lådformen på 12.17 tilltalar mig och passar min uppställning bättre så har jag nu bestämt mig för att köra på dessa mattsvarta läckerbitar i multipel konfiguration, bra byggkvalitet, bra basförmåga, lågt pris och mattsvart lack - perfekt!


Jag upplever inga som helst akustiska problem i mitt rum just nu, så vet inte riktigt vad du fick det ifrån? 


Jag har 2 st 12.17 redan, men kommer köpa fler  ;)



#163

Postad 07 december 2015 - 19:48

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0

Jag instämmer i det du säger för en gångs skull,

 

Jag upplever inga som helst akustiska problem i mitt rum just nu, så vet inte riktigt vad du fick det ifrån? 

Tycker att du lyssnat rätt ordentligt på mig i den här tråden. Gått på mitt tips om 4st 12.17 bland annat. ;)

 

Jag tänkte mest ifall du saknade artikulation och attack i och med att du var sugen på en annan bas som skulle vara bättre på just dessa punkter. Detta är typiska rumsliga problem som vissa försöker lösa med att skaffa dyrare prylar. Visst det kan säkert bli lite bättre i vissa fall, men att faktiskt ta hand om problemen är ju naturligtvis vägen att gå. Bland annat genom att börja med att placera basar på vettiga ställen. :)



#164

Postad 07 december 2015 - 19:55

Cutter
  • Cutter
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0

Ok, nja jag tänkte mer på om kanske det skulle vara en fördel att köra med multipla 1x12 istället för multipla 12.17, men jag upplever det faktiskt inte som det, plus att jag gillar själva lådan mer på 12.17  :) Att den kostar två loppor mindre är ju bara bonus  :)

 

Kommer bli riktigt bra detta..


Det enda negativa jag har att säga om 12.17, är väl att jag personligen hellre hade sett att den funnits i en helt sluten variant, utan basportar öht.


Redigerat av Cutter, 07 december 2015 - 19:55.


#165

Postad 07 december 2015 - 20:15

Cutter
  • Cutter
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0

Någon som har bra koll på DSPeaker?, tänkte hämta en imorgon, undrar väl mest om den går att använda när man kör multipla subwofers, kanske fungerar ypperligt med 12.17s "XLR-Passtrough" så länge subbarna står vid samma position?


Redigerat av Cutter, 07 december 2015 - 21:31.


#166

Postad 07 december 2015 - 22:12

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0

Någon som har bra koll på DSPeaker?, tänkte hämta en imorgon, undrar väl mest om den går att använda när man kör multipla subwofers, kanske fungerar ypperligt med 12.17s "XLR-Passtrough" så länge subbarna står vid samma position?

Vad ska du med en sån till? Du har ju inga akustiska bekymmer? ;) :)

Redigerat av Unregisterede93ec5d9, 07 december 2015 - 22:13.


#167

Postad 07 december 2015 - 23:04

Cutter
  • Cutter
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0

Vad ska du med en sån till? Du har ju inga akustiska bekymmer? ;) :)

 

Man har säkerligen små "problem" i rummet som man inte störs av, men som kanske märks av efter att en DSPeaker fått korrigera, till det bättre? Jag skulle tro det iaf.



#168

Postad 08 december 2015 - 09:49

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0

Man har säkerligen små "problem" i rummet som man inte störs av, men som kanske märks av efter att en DSPeaker fått korrigera, till det bättre? Jag skulle tro det iaf.

Lite märkligt sätt att se det på. Är du nöjd med ljudet så är det väl bara att njuta istället för att börja leta fel? Om jag hade varit dig, och det nu är så att du upplever det som att du inte har några problem med akustiken så hade jag lagt pengarna på musik och film istället för en antimode. Men det förutsätter ju att du du faktiskt är nöjd nu. ;)

#169

Postad 08 december 2015 - 10:23

XTZ AB
  • XTZ AB
  • Lärjunge

  • 496 inlägg
  • 0

XTZ, är det okej att lägga 12.17 ner på långsidan? (på tex SD kuddar), eller är något i konstruktionen byggt för att subben ska stå upp i ordinarie position med fördel?

 

Undrar detta då jag tänkte vinna några centimeter på höjden, om det inte har någon negativ inverkan för själva konstruktionen då.

 

Sorry för sent svar. Det går bra att lägga den ner.

 

Fick äntligen testa min 12.17 till film igår. Nu tog jag en ganska baskraftig film, Tron.

Suben är ju ett MONSTER! Riktigt grymt till film, nog flinade jag lite allt   :rolleyes: Det märktes att där fanns lite muskler bakom, spelade väldigt högt o rent samtidigt.

 

Tycker nog den har växt till musik också.

 

Det har slutat med att jag kör med bägge pluggarna i och eq-läget ref. Om man känner för lite extra punch ibland drar jag eq-läget till 2.

 

Men en fråga till XTZ. Har ni uppmärksammat att flera rapporterat att känsligheten på auto inte är fullt tillfredsställande? Finns det nån fix för detta? Det kan vara lite störigt ibland att man måste höja volymen för att sen sänka bara för att få med subben.

 

Det stämmer att man måste kräma på lite mer än med de flesta andra subbar. Kör man med en hemmabioreceiver så rekommenderar vi att man ökar sub-signalen från denna.
 

Jag har tidigare ägt en svart W10.16 som jag varit super nöjd med på alla punkter. Men sålde denna för ett tag sedan i min jakt på en ny vit sub, och då av naturliga skäl så känns nya xtz x.17 intressant. Jag hade först tänkt mej att hålla mej vid 10tums varianten för jag fått för mej att jag ”inte behöver mer”, men har nu börjat fundera lite på om jag kankse ska skaffan en 12.17 istället. Bor i en rätt stor lägenhet med vardagsrum i öppen planlösning mot köket, var av vardagsum är ca 26kvm, ca2,70 i tak. Kommer 12.17 alltid vara bättre än 10.17 oavsett rumsstorlek? Är det något som kan vara bättre med en 10.17 mer än priset?

En 12.17 kommer alltid ha mer att erbjuda men sen är frågan om du behöver detta. I ett litet rum så kommer du inte nå prestandataket på en 10.17 och då är det ingen större mening med att köpa en 12.17. 

//Anders
 



#170

Postad 08 december 2015 - 10:46

Cutter
  • Cutter
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0

Lite märkligt sätt att se det på. Är du nöjd med ljudet så är det väl bara att njuta istället för att börja leta fel? Om jag hade varit dig, och det nu är så att du upplever det som att du inte har några problem med akustiken så hade jag lagt pengarna på musik och film istället för en antimode. Men det förutsätter ju att du du faktiskt är nöjd nu. ;)

 

Att vara nöjd med ljudet är inte detsamma som att därmed säga att det inte kan bli ännu bättre.

 

Vad är du för en bakåtsträvare?  ;)

 

Musik och film kan man ju köpa även om man är intresserad av att se vad en antimode kan göra, eller hur.


Sorry för sent svar. Det går bra att lägga den ner.

 

 

Det stämmer att man måste kräma på lite mer än med de flesta andra subbar. Kör man med en hemmabioreceiver så rekommenderar vi att man ökar sub-signalen från denna.
 

En 12.17 kommer alltid ha mer att erbjuda men sen är frågan om du behöver detta. I ett litet rum så kommer du inte nå prestandataket på en 10.17 och då är det ingen större mening med att köpa en 12.17. 

//Anders
 

 

Tack för svar XTZ.

 

Vad tror ni om en antimode, går denna att använda ihop med tex fyra stycken 12.17?



#171

Postad 08 december 2015 - 10:55

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0

Att vara nöjd med ljudet är inte detsamma som att därmed säga att det inte kan bli ännu bättre.

Vad är du för en bakåtsträvare? ;)

Musik och film kan man ju köpa även om man är intresserad av att se vad en antimode kan göra, eller hur.

Det jag reagerar på är bara att du i ett inlägg säger att du absolut inte har några bekymmer med rummet för att i nästa fråga om ett rumskorrigeringsverktyg. Rätt lustigt faktiskt.

Jag är helt övertygad om att du kommer att få jättebra resultat med en antimode. Speciellt om du inte har åtgärdat rummet särskilt mycket akustiskt. Dock då skulle jag nog lagt dom pengarna på dom återstående 2 basarna först och se hur det blir. Bra placering av basar kan göra underverk.

Är inte pengar något problem, kör på både antimode och fler basar på en gång vetja. Vad har du att förlora?

Redigerat av Unregisterede93ec5d9, 08 december 2015 - 11:01.


#172

Postad 08 december 2015 - 11:01

Cutter
  • Cutter
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0

Det jag reagerar på är bara att du i ett inlägg säger att du absolut inte har några bekymmer med rummet för att i nästa fråga om ett rumskorrigeringsverktyg. Rätt lustigt faktiskt.

Jag är helt övertygad om att du kommer att få jättebra resultat med en antimode. Speciellt om du inte har åtgärdat rummet särskilt mycket akustiskt. Dock då skulle jag nog lagt dom pengarna på dom återstående 2 basarna först och se hur det blir. Bra placering av basar kan göra underverk.

Är inte pengar något problem, kör på bägge på en gång vetja. Vad har du att förlora?

 

 

Hehe jag vet inte varför du har så starkt intresse i detta ämne? Men om du hade läst mina inlägg så hade du sett att jag är intresserad utav om en antimode kanske kan förbättra basen till det bättre, även fast jag är nöjd just nu.

 

Svårare än så är det inte, men jag tackar för ditt engagemang  :)



#173

Postad 08 december 2015 - 11:31

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0

Hehe jag vet inte varför du har så starkt intresse i detta ämne? Men om du hade läst mina inlägg så hade du sett att jag är intresserad utav om en antimode kanske kan förbättra basen till det bättre, även fast jag är nöjd just nu.

Svårare än så är det inte, men jag tackar för ditt engagemang :)

Grejen är ju den att sådana automatiska kalibreringsmanicker jobbar med rätt så grova insatser. Har man inte tydliga problem, vilket alla obehandlade rum har, så ger dessa apparater ingenting.

Det man inte fär glömma med dessa prylar är att dom inte kan påverka en utav dom viktigaste parametrarna. Nämligen efterklangstiden. Du kan aldrig sänka efterklangstiden elektroniskt. Visst du kan ta ner en peak som triggar efterklangen, i och med det så blir det inte lika påtagligt. Dock så blir problemet detsamma när du höjer den totala volymen.

Krokig frekvenssvar kan hjärnan handskas med helt ok, vi kan till och med tycka att det låter riktigt bra med krokigt frekvenssvar när vi lyssnat in oss. Lång efterklang däremot låter hemskt och allt blir oartikulerat och jobbigt att lyssna på. Lyssningströttheten kommer som ett brev på posten.

Du har tur som inte har några bekymmer med rummet. ;)

Redigerat av Unregisterede93ec5d9, 08 december 2015 - 11:32.


#174

Postad 08 december 2015 - 11:39

Cutter
  • Cutter
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0

Grejen är ju den att sådana automatiska kalibreringsmanicker jobbar med rätt så grova insatser. Har man inte tydliga problem, vilket alla obehandlade rum har, så ger dessa apparater ingenting.

Det man inte fär glömma med dessa prylar är att dom inte kan påverka en utav dom viktigaste parametrarna. Nämligen efterklangstiden. Du kan aldrig sänka efterklangstiden elektroniskt. Visst du kan ta ner en peak som triggar efterklangen, i och med det så blir det inte lika påtagligt. Dock så blir problemet detsamma när du höjer den totala volymen.

Krokig frekvenssvar kan hjärnan handskas med helt ok, vi kan till och med tycka att det låter riktigt bra med krokigt frekvenssvar när vi lyssnat in oss. Lång efterklang däremot låter hemskt och allt blir oartikulerat och jobbigt att lyssna på. Lyssningströttheten kommer som ett brev på posten.

 

Jo men det är här jag tror och hoppas på att en antimode kan förbättra ljudet till en ännu bättre nivå, även fast man inte upplever några problem. Den lär inte göra det sämre iaf.

 

Jag har vidtagit ett par akustiska åtgärder för fronthögtalarna redan, akustik/dämp tavlor vid sidan och bakom varje högtalare, detta gjorde underverk för reflektionerna.

 

Och jag håller på och reglar upp den ena långsidan, och mellan reglarna kommer glassull att appliceras, för att sedan häfta upp tyg framför, och efter det längsgående eller stående träpanel med glipor på ca 3-5 cm emellan.

 

Heltäckningsmatta är också på väg.

 

Ljudbilden i rummet är redan väldigt bra och det finns inget jag direkt stör mig på, men jag tänker att en antimode kommer förbättra basen än mer.



#175

Postad 08 december 2015 - 11:47

Cutter
  • Cutter
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0

Att dämpa rummets efterklangstid och rent allmänt upplever jag alltid som en vinst för hur ljudet upplevs, jag kanske har något starka reflektioner idag, som kan upplevas vid viss musik, men dessa är jag nu i fart med att behandla bort.

 

En antimode har jag aldrig tidigare använt, men har fått upp ögonen för den och vill se vad den skulle göra med basbiten helt enkelt.



#176

Postad 08 december 2015 - 11:51

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0

Jo men det är här jag tror och hoppas på att en antimode kan förbättra ljudet till en ännu bättre nivå, även fast man inte upplever några problem. Den lär inte göra det sämre iaf.

Jag har vidtagit ett par akustiska åtgärder för fronthögtalarna redan, akustik/dämp tavlor vid sidan och bakom varje högtalare, detta gjorde underverk för reflektionerna.

Och jag håller på och reglar upp den ena långsidan, och mellan reglarna kommer glassull att appliceras, för att sedan häfta upp tyg framför, och efter det längsgående eller stående träpanel med glipor på ca 3-5 cm emellan.

Heltäckningsmatta är också på väg.

Ljudbilden i rummet är redan väldigt bra och det finns inget jag direkt stör mig på, men jag tänker att en antimode kommer förbättra basen än mer.

Som sagt, det blir säkert jättebra. Du kommer säkert att märka rätt många problem som ditt rum har i nuläget när du rättar till dom. :)

En sak som är irriterande när en fixar akustiken i ett rum är att när en behandlar ett problem kan ett nytt problem uppdagas och det nya problemet blir ännu mer påtagligt än det första. Då får en lösa det och ta tag i nästa bekymmer och sen nästa och nästa. Fram till dess att man känner sig nöjd. Jäkla aber. :)

Kan nog vara klokt med en antimode förresten. Dom åtgärder du gör nu påverkar knappt basen nämligen. :)

Redigerat av Unregisterede93ec5d9, 08 december 2015 - 11:52.


#177

Postad 08 december 2015 - 11:54

Cutter
  • Cutter
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0

Som sagt, det blir säkert jättebra. Du kommer säkert att märka rätt många problem som ditt rum har i nuläget när du rättar till dom. :)

En sak som är irriterande när en fixar akustiken i ett rum är att när en behandlar ett problem kan ett nytt problem uppdagas och det nya problemet blir ännu mer påtagligt än det första. Då får en lösa det och ta tag i nästa bekymmer och sen nästa och nästa. Fram till dess att man känner sig nöjd. Jäkla aber. :)

Kan nog vara klokt med en antimode förresten. Dom åtgärder du gör nu påverkar knappt basen nämligen. :)

 

 

Precis, det tror jag med  :)  jag tror att den kommer jämna till basen så att den kommer bli och upplevas ännu bättre än vad den är idag.

 

Sista biten i rummet blir en basfälla i varje bakre hörn, så det är på gång behandling även där, men det blir nästa år.



#178

Postad 08 december 2015 - 11:59

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0

Precis, det tror jag med :) jag tror att den kommer jämna till basen så att den kommer bli och upplevas ännu bättre än vad den är idag.

Sista biten i rummet blir en basfälla i varje bakre hörn, så det är på gång behandling även där, men det blir nästa år.

Har du stort rum? Basfällor behöver vara stoora.

#179

Postad 08 december 2015 - 12:01

XTZ AB
  • XTZ AB
  • Lärjunge

  • 496 inlägg
  • 0

Tack för svar XTZ.

 

Vad tror ni om en antimode, går denna att använda ihop med tex fyra stycken 12.17?

Klart det går men du bör nog satsa på deras 8033S-II i om du ska köra 4 basar.
Har du mätt upp ditt rum med nått verktyg som t ex XTZ Room Analyzer?

 

//Anders



#180

Postad 08 december 2015 - 12:11

Cutter
  • Cutter
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0

 

Klart det går men du bör nog satsa på deras 8033S-II i om du ska köra 4 basar.
Har du mätt upp ditt rum med nått verktyg som t ex XTZ Room Analyzer?

 

//Anders

 

 

Nej det är inte uppmätt idag, det jag har gjort är att jag har tagit tag i de uppenbara problemen och åtgärdat dessa.

 

Har du lust att förklara lite kring de olika antimode-modellerna och hur en behandling utav i detta fallet fyra stycken 12.17 skulle se ut, då jag fick för mig att man endast kunde köra med två basar?


Har du stort rum? Basfällor behöver vara stoora.

 

 

Jo tack, ja det finns plats för detta  :) men återigen så är det mest en förhoppning på att verkligen få ur allt av systemet, det finns inga stora upplevda problem idag, men jag vill tro att det kan bli bättre ändå, speciellt när 4-6st 12" element kommer användas framöver.



#181

Postad 08 december 2015 - 12:40

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Vissa utav dspeaker modellerna har dubbla ugångar, det borde väll funka med att sätta 1st y-split i varje utgång.?

http://www.dspeaker..../Produkter.html

#182

Postad 08 december 2015 - 12:49

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0

Nej det är inte uppmätt idag, det jag har gjort är att jag har tagit tag i de uppenbara problemen och åtgärdat dessa.

Har du lust att förklara lite kring de olika antimode-modellerna och hur en behandling utav i detta fallet fyra stycken 12.17 skulle se ut, då jag fick för mig att man endast kunde köra med två basar?

Antimode 2.0 är fullregister och 8033S-II är bara för subwoofers.

Skickar du samma signal till alla basar så kan du använda hur många basar du vill med en 8033. Så det är inga problem att köra 4st.

Antimode 2.0 verkar kunna kalibrera sina två subwooferutgångar separat. Så att du kan dela upp 2st subwoofers per kanal och därigenom kalibrera 2st hörnplacerade basar på ett sätt och två st basar placerade mitt på väggen på ett annat t.ex. Detta är något jag själv inte skulle använda dock. Utan köra samma signal till alla basar och låta dom spela tillsammans. Då det finns en del fördelar med detta. :)

Vissa utav dspeaker modellerna har dubbla ugångar, det borde väll funka med att sätta 1st y-split i varje utgång.?

http://www.dspeaker..../Produkter.html

Japp, det gäller bara att se till att vända på fasen 180 grader ifall man använder en inverterad utgång. :)

Redigerat av Unregisterede93ec5d9, 08 december 2015 - 12:51.


#183

Postad 08 december 2015 - 13:28

XTZ AB
  • XTZ AB
  • Lärjunge

  • 496 inlägg
  • 0

Det går att använda 8033C men 8033S är rekommenderat då signalen kan bli för svag om du splittar den för många gånger och SUB17 serien behöver en stark signal.

http://www.dspeaker....-examples.shtml

A single 8033 can easily correct even four subwoofers, when 180 degree output is utilized with two additional Y-cables. Although similar configuration could be achieved by splitting the signal of a single output into 4 identical outputs (via for example 3 Y-cables), the presented configuration here is recommended because of the output impedance.

 

//Anders



#184

Postad 08 december 2015 - 14:21

Cutter
  • Cutter
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0

Tack för era svar.

 

Skillnaden är alltså att S-modellen är att föredra över C-modellen då den har dubbla utgångar? eller vad skiljer S och C modellen åt? 

 

Jag var inne och läste själv istället, och det är ju 8033S-II man "ska" köra på då den har bredare frekvensomfång samt korrektionsomfång och lite fler inställningar.

 

Men skulle detta fungera då? Det går inte att köra på en antimode RCA till XLR adaper in i subwofer nr1, och sedan köra med en XLR kabel från "XLR-Passtrough" out till subwofer nr2, nr3, nr4? då borde ju subbens egna slutsteg förstärka signalen och skicka vidare den från subb till subb så att säga? eller vad säger ni XTZ?


Redigerat av Cutter, 08 december 2015 - 15:31.


#185

Postad 08 december 2015 - 15:57

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0

Tack för era svar.

Skillnaden är alltså att S-modellen är att föredra över C-modellen då den har dubbla utgångar? eller vad skiljer S och C modellen åt?

Jag var inne och läste själv istället, och det är ju 8033S-II man "ska" köra på då den har bredare frekvensomfång samt korrektionsomfång och lite fler inställningar.

Men skulle detta fungera då? Det går inte att köra på en antimode RCA till XLR adaper in i subwofer nr1, och sedan köra med en XLR kabel från "XLR-Passtrough" out till subwofer nr2, nr3, nr4? då borde ju subbens egna slutsteg förstärka signalen och skicka vidare den från subb till subb så att säga? eller vad säger ni XTZ?

Nu kommer du ju visserligen inte utnyttja varken frekvensomfånget eller dom extra inställningarna, men visst. Det är ju ändå 8033S-II du bör satsa på. Precis som XTZ sade. :)

Hur långa kablar kommer du att behöva? Har du problem med brum eller störningar i dina nuvarande subbar? Om inte så går det alldeles utmärkt att köra på RCA. :)

Redigerat av Unregisterede93ec5d9, 08 december 2015 - 15:58.


#186

Postad 08 december 2015 - 17:18

Cutter
  • Cutter
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0

Nu kommer du ju visserligen inte utnyttja varken frekvensomfånget eller dom extra inställningarna, men visst. Det är ju ändå 8033S-II du bör satsa på. Precis som XTZ sade. :)

Hur långa kablar kommer du att behöva? Har du problem med brum eller störningar i dina nuvarande subbar? Om inte så går det alldeles utmärkt att köra på RCA. :)

 

 

Jag vet inte om du kanske tror att man är en amatör som köpte sin första klockradio häromdagen?  ;) så är inte fallet, det handlar bara om att jag inte har använt just en antimode tidigare, därav lite frågor kring den.

 

Själva kopplingen att använda sig utav 12.17 XLR-Passtrough är alltså det som är frågan, ställd till XTZ.

 

Tack för förståelsen.


XLR med högre utsignal kan tex vara mycket positivt i detta fallet.



#187

Postad 08 december 2015 - 20:27

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0

Jag vet inte om du kanske tror att man är en amatör som köpte sin första klockradio häromdagen? ;) så är inte fallet, det handlar bara om att jag inte har använt just en antimode tidigare, därav lite frågor kring den.

Själva kopplingen att använda sig utav 12.17 XLR-Passtrough är alltså det som är frågan, ställd till XTZ.

Tack för förståelsen.

XLR med högre utsignal kan tex vara mycket positivt i detta fallet.

Ja? Och jag svarar bara på frågorna. Är du med på varför du vill använda XLR- kopplingen överhuvudtaget?

Det går alldeles utmärkt att köra balanserat ut ifrån antimoden då den har två ledare ut, varav en är inverterad.

Så kör hårt!

Men som sagt, jag tror inte du är helt med på VARFÖR du vill använda en balanserad signal. Speciellt inte om du inte har några bekymmer i dagsläget och inte har tänkt att använda väldigt långa kablar i framtiden.

#188

Postad 08 december 2015 - 20:46

Cutter
  • Cutter
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0

Ja? Och jag svarar bara på frågorna. Är du med på varför du vill använda XLR- kopplingen överhuvudtaget?

Det går alldeles utmärkt att köra balanserat ut ifrån antimoden då den har två ledare ut, varav en är inverterad.

Så kör hårt!

Men som sagt, jag tror inte du är helt med på VARFÖR du vill använda en balanserad signal. Speciellt inte om du inte har några bekymmer i dagsläget och inte har tänkt att använda väldigt långa kablar i framtiden.

 

 

Antimode har en egen "RCA till XLR adapter" som jag isf tänkt att använda iom 12.17s dedikerade XLR in, vidare ut genom XLR-passtrough out till nästa subwofer. (Skulle ju varit riktigt nice när man som jag ska köra 4 st 12.17 på rad)

 

Ordinarie Antimode har inte XLR out som du påstår, dock har 2.0 versionen det  ;)

 

Du kanske avskyr XLR kopplingar, eller varför denna panik mot det? tjänar du pengar på om folk kopplar med RCA istället eller?  :D

 

Till sist, varför INTE använda sig utav XLR?



#189

Postad 08 december 2015 - 20:49

Cutter
  • Cutter
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0

XTZ, svara gärna på detta när ni har tid (Att använda sig utav XLR-passtrough utgången angående användandet utav multipla 12.17)

 

 

Jag är rädd att denna fråga ställd till er kommer i skymundan då en viss person skriver en massa inlägg då han känner oro över XLR kablage och kopplingar  :)



#190

Postad 08 december 2015 - 21:06

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0

Antimode har en egen "RCA till XLR adapter" som jag isf tänkt att använda iom 12.17s dedikerade XLR in, vidare ut genom XLR-passtrough out till nästa subwofer. (Skulle ju varit riktigt nice när man som jag ska köra 4 st 12.17 på rad)

Ordinarie Antimode har inte XLR out som du påstår, dock har 2.0 versionen det ;)

Du kanske avskyr XLR kopplingar, eller varför denna panik mot det? tjänar du pengar på om folk kopplar med RCA istället eller? :D

Till sist, varför INTE använda sig utav XLR?

Jag har inte sagt att den har xlr ut. Jag har sagt att du kan använda dom bägge RCA-utgångarna för att få en balanserad signal.

Jag tycker bara att det är en krånglig omväg att använda xlr när man inte är i behov av det.

#191

Postad 08 december 2015 - 21:11

Cutter
  • Cutter
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0

Jag har inte sagt att den har xlr ut. Jag har sagt att du kan använda dom bägge RCA-utgångarna för att få en balanserad signal.

Jag tycker bara att det är en krånglig omväg att använda xlr när man inte är i behov av det.

 

 

Ok, du får givetvis tycka det.

 

Men nu gäller det faktiskt mig, min processor, och mina 12.17 som har XLR in/XLR-passtrough out, som jag är intresserad utav att använda.

 

XLR har jag personligen alltid föredragit över RCA när möjlighet ges, du kanske föredrar precis tvärtom, lugnt för mig  :)



#192

Postad 08 december 2015 - 21:11

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0

XTZ, svara gärna på detta när ni har tid (Att använda sig utav XLR-passtrough utgången angående användandet utav multipla 12.17)


Jag är rädd att denna fråga ställd till er kommer i skymundan då en viss person skriver en massa inlägg då han känner oro över XLR kablage och kopplingar :)

Jag har ju redan svarat att det går alldeles utmärkt att använda xlr med hjälp av en adapter eller att löda själv. Detta bör du göra OM du har långa kablar och upplever brum och/eller störningar. Annars går det alldeles ypperligt att köra på den vanliga RCA-kontakten.

Redigerat av Unregisterede93ec5d9, 09 december 2015 - 10:54.


#193

Postad 08 december 2015 - 21:17

Cutter
  • Cutter
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0

Jag har ju redan svarat att det går alldeles utmärkt att använda xlr. Detta bör du göra OM du har långa kablar och upplever brum och/eller störningar. Annars går det alldeles ypperligt att köra på den vanliga RCA-kontakten.

 

Du glömmer nog av att det går alldeles utmärkt att även använda sig utav XLR istället för RCA :) även om man inte har brum eller ska dra 29m kabel ;)


Redigerat av Cutter, 08 december 2015 - 21:23.


#194

Postad 08 december 2015 - 21:23

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 1

Du glömmer nog av att det går alldeles utmärkt att även använda sig utav XLR istället för RCA :)

?

Ja? Eller speakon, tele eller varför inte vanlig 3.5mm plugg hela vägen.

Men varför? Om du svarar att du måste nyttja den balanserade signalen hos dig för att få bort störningar så köper jag det. Annars så är det ju bara onödigt att koppla RCA=>XLR när man kan köra rca-rca.

Men visst, gör vad du vill. Min teori om att du gör saker enbart för att sticka ut verkar fortfarande hålla...

Redigerat av Unregisterede93ec5d9, 08 december 2015 - 21:24.


#195

Postad 09 december 2015 - 10:43

Berggren
  • Berggren
  • I Am The God Of Hellfire

  • 3 967 inlägg
  • 1

Sluta omedelbart upp med era tjafs!

Om inte detta upphör så kommer det att vidtas åtgärder från våran sida och det vill vi helst slippa göra.

 

Tack för visad hänsyn och respekt för varandra i framtiden!



#196

Postad 09 december 2015 - 13:31

Unregistered547f108a
  • Unregistered547f108a
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0

Har en nybörjar fråga, blev lite virrig efter att ha läst en del här nu om att ha 2 eller fler subbar inkopplade och att använda y-split, XLR, mm. Jag har en receiver med 7.2 kanaler, då borde jag kunna koppla 2st subbar med 2st valiga subkablar från de två sub-preout anslutningarna?



#197

Postad 09 december 2015 - 13:34

Lillvilsmyr
  • Lillvilsmyr
  • Lärjunge

  • 277 inlägg
  • 0

Har en nybörjar fråga, blev lite virrig efter att ha läst en del här nu om att ha 2 eller fler subbar inkopplade och att använda y-split, XLR, mm. Jag har en receiver med 7.2 kanaler, då borde jag kunna koppla 2st subbar med 2st valiga subkablar från de två sub-preout anslutningarna?

Yes absolut, så ska du göra. Så kalibrering blir på båda subbarna.



#198

Postad 09 december 2015 - 13:37

Unregistered547f108a
  • Unregistered547f108a
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0

Men det kommer fortfarande att vara samma signal till båda subbarna? Eftersom ljudspåret i film iaf oftast bara är tex 5.1 eller 7.1. Bara att man får ”mer” och jämnare bas?



#199

Postad 09 december 2015 - 18:31

XTZ AB
  • XTZ AB
  • Lärjunge

  • 496 inlägg
  • 0

Men det kommer fortfarande att vara samma signal till båda subbarna? Eftersom ljudspåret i film iaf oftast bara är tex 5.1 eller 7.1. Bara att man får ”mer” och jämnare bas?

Signalen fr filmen är densamma till båda men förstärkaren skickar ut unika signaler ifall man har kört igenom DSP-korrigeringen. Så skulle du dra ut subkablarna efter detta och sätta i dem igen men omvänt så kommer de prestera sämre.
 

XTZ, svara gärna på detta när ni har tid (Att använda sig utav XLR-passtrough utgången angående användandet utav multipla 12.17)

 

 

Jag är rädd att denna fråga ställd till er kommer i skymundan då en viss person skriver en massa inlägg då han känner oro över XLR kablage och kopplingar  :)

Där är ingen aktiv förstärkning av XLR-passthough så principen är densamma som om du hade använt y-kablar. Du kommer därför få starkast signal om du använder båda utgångarna på din antimode.

 

//Anders



#200

Postad 09 december 2015 - 19:13

Cutter
  • Cutter
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0

Ok tack då vet jag.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.