Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Cambridge 840A *

213 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 12 september 2006 - 23:14

Fluffy
  • Fluffy
  • Veteran

  • 1 653 inlägg
  • 0
Danska är inget språk, det är ett läte :( .

Ingen fara att den står på fullt volym, det indikerar bara att den som sagt agerar rent slutsteg utan dämpning. Den får in en "dämpad" signal från flerkanalarn och då är det ingen fara. Börja med flerkanalarn på låg volym för att undvika en ljudbang.

När du sedan byter tillbaka från hembioinputen till vanlig signalinput, t ex CD så återgår 840:ans volym till läget du lämna den på när du valde "fixed input"/hembioingången.

#52

Postad 12 september 2006 - 23:16

Clabbe
  • Clabbe
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
Ahh fluffy du har den på max. Det verkar smartare faktiskt ...ska köra så med...och då är det bara dämpa volymen på frontarna på flerkanal steget.

/clabbe

#53

Postad 12 september 2006 - 23:25

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Kul att se att det inte bara är jag som är uppe mitt i natten ..

Nå .. hur vill ni beskriva skillnade mellan 840 och det ni har hört ..

Hur mycket skillnad tycker ni det är mot att köra 2 kanal från er Flerkanalare ?

Det lilla jag har hört idag .. så tycker jag att den ger en mycket mjuk och fin
ton ... samtidigt som att den släpper igenom detaljerna på ett behagligt sätt ..

MaVeRiC :(

#54

Postad 12 september 2006 - 23:27

Fluffy
  • Fluffy
  • Veteran

  • 1 653 inlägg
  • 0
Clabbe: Exactum!

Jag antar att Cambridge har tagit med "nivåfunktionen" utifall flerkanalarns justeringar inte räcker till. Eller också vill dom "stajla" med sin reläkontroll bara för dom kan, vad vet jag.

/Flufficum

Redigerat av Fluffy, 12 september 2006 - 23:28.


#55

Postad 12 september 2006 - 23:44

Fluffy
  • Fluffy
  • Veteran

  • 1 653 inlägg
  • 0
Jo då, notorisk nattsuddare som man är.

Har inte testat min nuvarande flerkanalare i ren stereo. Dock har jag haft en Marantz 7200 och en CAV A8 innan som jag körde i stereo. Inget fel på dom direkt men någon utmaning för en trevlig 2-kanalare var dom aldrig.

Har nog tjatat om förut tror jag om att jag testat Primare I30, Naim Nait5i, Perreaux 160 och Bladelius Thor innan Cambridgen kom på besök. Den enda som var kandidat var Primaren, dock tyckte jag denna vart lite för dyr och saknade funktioner, ruggigt fin annars. Dock så är det alltid en matchningsfråga om vad som passar bäst. Dömmer inte ut någon för att dom inte passade här hemma hos mig. Nait5:an t ex har jag hört en svårglömlig butiksdemo på en gång men här hemma med mina pryttlar lät det som man fick musiken i ett rör rakt i ansiktet... med krossat glas iblandat. Men jag tror på bättre lycka för den någon annanstans.

Annars tycker jag din beskrivning på 840 känns som mina Maveric. Trevligt helt enkelt. 840:an känns lite som en perfekt kompromiss, inte bäst på något med bra på det mesta. I min uppfattning och lyssningstest förbaskad prisvärd.

/Fluffy - Som nu ska sova (I SÄNG MED MIG!)

#56

Postad 12 september 2006 - 23:51

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Ingen i närheten i Örebro som vill komma och plåga min Strauss med en 840? :(

#57

Postad 12 september 2006 - 23:51

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0

Clabbe: Exactum!

Jag antar att Cambridge har tagit med "nivåfunktionen" utifall flerkanalarns justeringar inte räcker till. Eller också vill dom "stajla" med sin reläkontroll bara för dom kan, vad vet jag.

/Flufficum

<{POST_SNAPBACK}>


Är det så att genom att sätta den på 00 fix ... så blir den som ett slutsteg .. inte annars ?

När jag sätter den på 00 så får jag hålla mig på -45 istället för -25 på min flerkanalare
som annars är ganska stark .. Jäkla med power i 840 ..
Lyngdorfen som i specen skulle vara det samma.. gav inte hälften ..

MaVeRiC :(

#58

Postad 12 september 2006 - 23:55

Fluffy
  • Fluffy
  • Veteran

  • 1 653 inlägg
  • 0
Tror Strauss mår bättre mer lite mer kräm Martin. Har iofs ganska långt till öret men du för gärna ta med dina högisar hit. :(



.... sov inte jag... jo det gjorde jag nog, natt

#59

Postad 13 september 2006 - 08:38

mirazelda
  • mirazelda
  • Användare

  • 150 inlägg
  • 0
Shoo,
jag har en fundering som jag skulle behöva svar på. Tycker denna pjäs låter väldigt lockande. Nu har jag däremot fått möjlighet att köpa en annan stärkare till ett löjligt lågt pris. Den har inte den s.k "hem-bio"-funktionen med en knapp men likväl pre-out samt main-in. Integreringen och inkopplandet av denna med min flerkanalare är väl identisk som med tex en 840. Vad är skillnaden?
En stärkare utan s.k "hem-bio-knapp" (Marantz PM7001 i mitt fall) måste väl fungera lika ändamålsenligt, eller?

Vänligen

Mirazelda

#60

Postad 13 september 2006 - 08:51

Zorac
  • Zorac
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0
Skillnaden är att du på PM7001 måste ändra switchen på baksidan för byta funktion. Vilket iofs är snäppet bättre än de förstärkare där man måste byta kablar också. Så kommer du bara åt baksidan enkelt eller byter sällan så funkar det säkert bra.

(disclaimer: såvitt jag kan utläsa ur manualen)

#61

Postad 13 september 2006 - 09:55

mirazelda
  • mirazelda
  • Användare

  • 150 inlägg
  • 0
Zorac:
Äger du Marantzen i fråga? I så fall vad tycker du om den? Jag kommer att ha den lättillgänglig så att ändra switch på baksidan blir nog inga problem. Tänkte att den skulle driva ett par Dali 470.

#62

Postad 13 september 2006 - 10:54

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Nu är det så att detta är officiella tråden för Cambridge

så vill ni diskutera andra förstärkare med hembiofunktion så gå till den tråden som behandlar
just detta... där vi redan har utrett det ni försöker börja om från början med igen ...
i helt fel tråd ...

Gå hit

Tack :(

MaVeRiC ;)

Redigerat av Unregistered1103, 13 september 2006 - 10:57.


#63

Postad 13 september 2006 - 19:46

m89frebo
  • m89frebo
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0
Hej

En fråga angående "full fräs" med inställning på 00. På de flesta förstärkare innebär 00 varken en förstärkning eller dämpning (insignal och utsignal från försteget har samma nivå) medans full volym brukal ligga på ca +40db. Menar du att man "bara" får ut 00 (ingen förstärkning i försteget) med Cambridgen på full volym (vet att vissa försteg är helt passiva med enbart dämpning men det är ganska ovanligt)?

Jag tycker inte att man ska likställa en fix volyminställning på 00 med att förstärkaren fungerar som rent slutsteg. Det är alltid bäst att minimera antal komponenter i signalkedjan om det finns möjlighet till detta (slopa hela försteget med en äkta "hem-bio" knapp). En riktig hemma-bio knapp bör således vara bättre än en fix-level ingång (men helt klart är att en fix-level ingång är oändligt mycket bättre än ingen knapp alls.

/Fredrik

#64

Postad 13 september 2006 - 21:26

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Så mina vänner .... :)

Cambridge 840A :D har kommit till mitt hem för att stanna ...

Varför :P

Jo, ....

- Den har givit mina ikonhögtalare ett helt nytt liv ..
- Den piskar skiten av min svindyra Denon 4306 ..
- Den fullständigt kör över Lyngdorfs SDAI2175
- Den är kraftfull i alla volymer
- Ljudet är mjukt, bestämt och det förekommer inga övetoner i något register.
dvs basen är både rapp o mjuk mellan registert spelar ut ordentligt och diskanten
är bara helt underbar... ( har mycket fina diskanter på Ikon6 o de njuter )

Vanligt kan annars vara att viss musik blir "skrikig" men inte med 840 inte ..

Har spelat allt .. Joss Stone, Krall, Guns& Roses, Gary Moore, Sugarbabes,
Andrea Bocceli, Katie Melua mm.. mm ... ( här rymdes hela registret eller :lol: )

Sedan ovan på allt .. Jag har en mattsvart .. den är otroligt snygg i sin hylla ..
Kommer bild på mitt galleri .. men ett smakprov levereras här ....
Bifogad fil  Cambridge840A.jpg   22,27K   2 Antal nerladdningar

Så nu väntar vi bara på 840C för att se om den kan vara till nytta i hyllan.
Dels som Cd spelare och dels som DAC till en Squeezebox.

MaVeRiC :lol:

#65

Postad 13 september 2006 - 22:09

Unregistered52a88696
  • Unregistered52a88696
  • Veteran

  • 2 049 inlägg
  • 0
Stort GRATTIS Maveric! :lol:

Underbar läsning och riktigt kul att "höra" att du är så pass nöjd med denna fina förstärkare.

Har själv fått upp ögonen på Audiolabs "nya" 8000S. Ett förstärkarmärke som nästan fallit i glömska hos de svenska HiFi-fantasterna, men som en gång i tiden var en stor favorit bland de som verkligen kunde sin HiFi-historia... :D Men nu är det alltså dags igen, eftersom Audiolab startats upp på nytt av ett Kinesiskt företag som även äger många andra engelska HiFi-märken. Kommer antagligen lägga en bestälning på denna 2-kanalare i morgon (Från Tyskland, då den är 2.000:- billigare där ifrån). Får göra så att jag återkommer med en liten ressension om det nu blir köp under morgondagen... :)

Stärkaren i sig har väldigt fina vitsord världen över (se separat länk som jag startade i dag) samt att den ska passa väldigt fint ihop med mina RS8-or. Allt detta gör att jag köper den lite på chans, men ibland måste man våga för att "sticka ut lite från massan". Här kommer man sannerligen införskaffa sig ett märke och en förstärkare som inte står i var mans hem i avlånga Svedala, det är i alla fall en sak som är säker! :P

Återigen Marveric. Jättkul att höra att du är så nöjd med Cambridgen! Alltid lika roligt att läsa här inne om när andra medlemmar hittar precis rätt i produktvalet.

#66

Postad 13 september 2006 - 22:36

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Jag tackar Multimedia ...

Skulle gå in på ditt galleri där det skall finnas 17 bilder ..
Har du inte öppnat det ?

Önskar dig lycka till med din beställning ...
Kul att även du fastnat för 2 kanal, även om du väljer annan produkt ..

Men innan du beställer kanske du skulle låna hem ett testex från någon butik
så du försäkrar dig om att den orkar driva dina stora Åttor ..
Den har ju bara hälften av den power som denna har .. .. ( vill dig bara väl :) )

Jag lyssnade på ett par Åttor med en lite mindre Arcam och det var precis den
orkade med dem ...

Du skulle ju ha testat en Cambridge också :D innan du bestämmer dig .. :lol:

Litar du inte till vårt omdömme :lol:

Nu skojar jag med dig .... ( gör jag :P )

MaVeRiC :lol:

Redigerat av Unregistered1103, 13 september 2006 - 22:38.


#67

Postad 13 september 2006 - 22:36

Fluffy
  • Fluffy
  • Veteran

  • 1 653 inlägg
  • 0
Grattis Mav, kul att du är nöjd.

Var för övrigt ett hemskans tjat om "hembiofunktionens" ev. brister. Är inte speciellt tekniskt och kan bara säga att den funkar precis som den ska och låter alldeles utmärkt. Den enda andra förstärkaren med denna funktionen jag har testat hemma är Bladelius Thor, och på den fungerarde den precis likadant bortsett möjligheten till nivåsänkning.

840:ans volymkontroll är ju inte heller som någon annan volymkontroll utan sänker signalen med hjälp av två raddor reläer (det är dessa som knäpper när man höjer/sänker), på så vis får man "gratis" balanskontroll också genom att enbart sänka/höja ena kanalens relän.
Mer än så vet jag inte, brukar inte gilla teknikstudier utan lyssnar hellre på musik.

/MVH Fluffy

#68

Postad 13 september 2006 - 22:45

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Det fugerar superbra i hembioläge ..

Det var bara jag som var lite "skrajsen" innan jag fattade hur det funkade ...

Nu har jag även kallibrerat med Audessey MultEQ XT och i hembioläge
är det bara mumma ....

Så .. nu räcker det med mina "överord"

MaVeRiC :)

#69

Postad 13 september 2006 - 22:51

Unregistered52a88696
  • Unregistered52a88696
  • Veteran

  • 2 049 inlägg
  • 0

Jag tackar Multimedia ...

Skulle gå in på ditt galleri där det skall finnas 17 bilder ..
Har du inte öppnat det ?

Önskar dig lycka till med din beställning ...
Kul att även du fastnat för 2 kanal, även om du väljer annan produkt ..

Men innan du beställer kanske du skulle låna hem ett testex från någon butik
så du försäkrar dig om att den orkar driva dina stora Åttor ..
Den har ju bara hälften av den power som denna har .. .. ( vill dig bara väl  :P  )

Jag lyssnade på ett par Åttor med en lite mindre Arcam och det var precis den
orkade med dem ...

MaVeRiC :lol:

<{POST_SNAPBACK}>


Har stängt det för tillfället, då jag ju är i utbytar tagen med utrustnignen :)

Saken är den att jag sålde mitt Primare I21 och CD21 system tidigare i sommras, för att gå över till ren surr.system. Detta såldes dock väldigt snabbt, då jag fick ett erbjudande på en 2-kanalare som jag inte kunde motstå. När affären skulle göras upp... ja då fanns tydligen inte erbjudandet kvar... :D Givetvis blev jag sur som attans, men istället för att gräva ner mig totalt, så går jag nu vidare och traskar "hem igen" mot det rena 2-kanalsljudet. Där känner jag mig mest hemma, och det är där jag vill "vara". :lol:

Vet att det låter ganska så idiotiskt att inte låna hem, men jag har läst så pass mycket om vad de kan driva och hur andra tycker de låter ihop med t.e.x 8-orna, att jag kommer göra så att jag chansar helt enkelt på detta köp. Blir jag inte fullt nöjd med en gång, blir det till att köpa det där slutsteget som jag ändå har tänkt att köpa "längre fram i tiden". (har jag redan nu bestämt att så blir fallet, dock vill jag vänta en stund först. Men blir "drivet" allt för svagt, så får det bli att införskaffa slutsteget tidigare än planerat). Så kraften är jag inte nervös över. På Primaren hade jag 75, och den flöt på riktigt bra. Monitor Audio Silver är heller inga tungdrivna högtalare, så det ska inte vara ngr problem att driva dessa med Audiolaben.

Ibland får man helt enkelt "våga lite mer", om det är så att man vill införskaffa ngt som inte alla andra sitter med. Alltid kul att kunna ha ett märke som man både är nöjd och stolt över, samt då att vissa andra inte riktigt vet vad det är som står där hemma på bänken :lol: Cambridge hör ju faktiskt lite lite också till "detta fack" av märken.

Redigerat av Unregistered52a88696, 13 september 2006 - 22:57.


#70

Postad 13 september 2006 - 22:55

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Helt rätt tänk ....

Det finns ju faktiskt ett tillhörande slutsteg till den ...

Kör på ...

MaVeRiC :)

#71

Postad 13 september 2006 - 23:14

Unregistered52a88696
  • Unregistered52a88696
  • Veteran

  • 2 049 inlägg
  • 0
Läste lite till på ett tyskt forum (låter nästan som jag måste övertyga mig själv genom att skriva mer om detta här inne)..! :P :lol: :D

Nach langen Hörsessions mit Naim, Arcam, Cambridge Audio, Roksan und Musical Fidelity hat letzte Tage eine Neuheit alle genannten in Grund und Boden gespielt der "neue" Audiolab 8000 S http://www.audiolab..../model.php?id=1 zu kaufen ab Januar nächsten Jahres und im Moment bei mir vorab testweise zu hören.Das Teil wird 750.- Euro kosten und bildet mit der Silver RS 8 eine perfekte klangliche Ehe.

gjorde även en snabb "ful-översättning" med hjälp av Babel Fish, för er som inte "kommer ihåg så mycket av skoltyskan"... :lol:

After long hearing sessions with Naim, Arcam, Cambridge audio, Roksan and musical Fidelity has last days a novelty all mentioned in reason and soil played the "new" audio lab 8000 S http://www.audiolab..../model.php?id=1 to buy starting from January next yearly and for the moment with me first testweise to hear-hearing that part becomes 750. - Euro cost and form with the Silver R-S 8 perfect a klangliche marriage.


Framåt för fler härliga HiFi-märken från "stolta England"! :)

Redigerat av Unregistered52a88696, 13 september 2006 - 23:16.


#72

Postad 14 september 2006 - 21:52

Fluffy
  • Fluffy
  • Veteran

  • 1 653 inlägg
  • 0
Hehe, min tyska är riktigt dålig, men min förmåga att tolka babelfiskens översättningar är banne mig sämre... :o

#73

Postad 14 september 2006 - 22:11

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Ville bara säga ..

Att min 840 :o låter ännu bättre idag ..

Min fru börjar bli orolig .. :)

Jag är faktiskt mycket förvånad vilket ljud denna "budget" stärkare ger

MaVeRiC :(

#74

Postad 14 september 2006 - 22:19

dimme
  • dimme
  • Beroende

  • 1 189 inlägg
  • 0
Finns det en matchande cd-spelare till Cambrigde 840A?
var kan man få tag i den och till vilket pris?

#75

Postad 14 september 2006 - 22:27

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0

Finns det en matchande cd-spelare till Cambrigde 840A?
var kan man få tag i den och till vilket pris?

<{POST_SNAPBACK}>


Om du går in på Hifiklubben och hämtar en katalog så finns 840C i den ..

Bifogad fil  cambridge.pdf   4,37MB   173 Antal nerladdningar Du kan även läsa lite i denna..

Sedan finns det även mycket på ...
www.google.se

MaVeRiC :o

Redigerat av Unregistered1103, 14 september 2006 - 22:28.


#76

Postad 14 september 2006 - 22:53

Clabbe
  • Clabbe
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
Kul att du e nöjd Maveric!!

Ser att du valde en svart 840A. Ser grymt snyggt ut!

Om du köper 840C cd:n lova att skriva några rader om den!!

/clabbe

#77

Postad 14 september 2006 - 23:00

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0

Kul att du e nöjd Maveric!!

Ser att du valde en svart 840A. Ser grymt snyggt ut!

Om du köper 840C cd:n lova att skriva några rader om den!!

/clabbe

<{POST_SNAPBACK}>


Ja, det lovar jag .. :)

Har skapat en ny tråd för 840C

Cambridge Azur 840C

Välkommen in och diskutera .. :o

MaVeRiC :(

#78

Postad 15 september 2006 - 19:47

Theo05
  • Theo05
  • Lärjunge

  • 431 inlägg
  • 0
Faan, jag visste det!!! Jag har undvikit denna tråd då jag misstänkte att ett visst "habegär" och "köpkåthet" skulle infinna sig :D Nu måste jag bara gå och lyssna imorgon!!! :D

Jag återkommer FATTIG efter helgen B)

#79

Postad 15 september 2006 - 19:57

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0

Faan, jag visste det!!! Jag har undvikit denna tråd då jag misstänkte att ett visst "habegär" och "köpkåthet" skulle infinna sig  :D Nu måste jag bara gå och lyssna imorgon!!! :D

Jag återkommer FATTIG efter helgen  B)

<{POST_SNAPBACK}>


Får bara hoppas att Hifi Klubben där du bor har fattat att jobba med Cambridge.

Tyvärr har dem inte fattat det i min region. Man slår upp stort i sin katalog
men fattar inte att sälja in det som verkligen är bra...

Cambridge 840A är bra och förmodligen kommer C också att vara det.

Men gör annars som jag .. be dem beställa hem ett ex under förutsättning
att du får ta hem o prova innan du bestämmer dig.. Går dem inte med på det
kommer dem aldrig att sälja annat än Denon ...

MaVeRiC B)

#80

Postad 16 september 2006 - 09:42

m89frebo
  • m89frebo
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0
Har någon testat denna stärkare mot en NuForce IA-7 (ska inte jämföras med Lyngdorf enligt många, trots liknande teknik)?

På forumet Component så är NuForce IA-7 i alla fall rejält uppskattad ("hypad"?). Lite andra tester finns på http://www.nuforce.com

Läste att dämpfaktorn (högtalarimpedans/förstärkarimpedans=okänslighet för varierande högtalarimpedanser) på 840A endast ligger på 110 medans NuForce IA-7 ligger på 4000. Detta innebär troligtvis att Cambridgen inte är något bra val om man har svårdrivna högtalare.

#81

Postad 16 september 2006 - 10:12

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0

Har någon testat denna stärkare mot en NuForce IA-7 (ska inte jämföras med Lyngdorf enligt många, trots liknande teknik)?

På forumet Component så är NuForce IA-7 i alla fall rejält uppskattad ("hypad"?). Lite andra tester finns på http://www.nuforce.com

Läste att dämpfaktorn (högtalarimpedans/förstärkarimpedans=okänslighet för varierande högtalarimpedanser) på 840A endast ligger på 110 medans NuForce IA-7 ligger på 4000. Detta innebär troligtvis att Cambridgen inte är något bra val om man har svårdrivna högtalare.

<{POST_SNAPBACK}>


Om nuforce inte hade funnits .. hade cambridgen varit bättre då ?

Ja, faktiskt kan man ställa sig den frågan .. efter den slutsatsen...

Nuforce IA-7 har väl knappast provats ännu .. om jag inte har helt fel för mig
så är det en produkt som man talat om utifrån de specar man haft tillgång till.
Generalagenten sitter även med i tråden och kan ge information...

Men till nuforce fördel så har deras digitala slutsteg fått mycket god kritik
och man har en säker beundrarskara hos component ..

Ta hem o testa en samtidigt som cambridgen.. kan vara ett intressant test

Lyssna ... på riktigt ... specifikationer ger inget ljud ... :D

Tex så låter inte en stärkare som är på 1000 watt bättre än en som är på 120 Watt
bara för att den har fler watt .. så den siffran som du berättar om ...
Hur viktig är den .. Ja, jag vet inte .. för jag är ingen expert .. man jag tycker
det låter som väldigt stor skillnad på stärkarnas spec och det är ju underligt i sig.

MaVeRiC :D

#82

Postad 16 september 2006 - 11:22

m89frebo
  • m89frebo
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0

Om nuforce inte hade funnits .. hade cambridgen varit bättre då ?

Ja, faktiskt kan man ställa sig den frågan .. efter den slutsatsen...


Tolka mig inte felaktigt :D En förstärkare med högre dämpning har bättre förutsättningar att låta bra med trögdrivna högtalare i jämförelse med en stärkare med lägre dämpning om och endast om båda förstärkarna i sig har ett bra ljud med enklare laster. Om NuForce låter illa med en lätt last så hjälper inte all världs dämpning till för att få den att låta bättre.

Nuforce IA-7 har väl knappast provats ännu
Lyssna ... på riktigt ... specifikationer ger inget ljud ... 


Det jag läst och hört bygger på faktiska lyssningstester och inte några spekulationer. Håller med dig fullt ut att man aldrig kan bedöma en produkt enbart utifrån specar.

Jag försöker inte klanka ner på 840A och tror att det är en av de absolut bästa förstärkarna i denna prisklass, men den stora frågan är om det finns en stärkare som låter bättre (med egen kringutrustning och smak) för samma pengar.

/Fredrik

#83

Postad 16 september 2006 - 15:11

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0

Om nuforce inte hade funnits .. hade cambridgen varit bättre då ?

Ja, faktiskt kan man ställa sig den frågan .. efter den slutsatsen...


Tolka mig inte felaktigt :D En förstärkare med högre dämpning har bättre förutsättningar att låta bra med trögdrivna högtalare i jämförelse med en stärkare med lägre dämpning om och endast om båda förstärkarna i sig har ett bra ljud med enklare laster. Om NuForce låter illa med en lätt last så hjälper inte all världs dämpning till för att få den att låta bättre.

Nuforce IA-7 har väl knappast provats ännu
Lyssna ... på riktigt ... specifikationer ger inget ljud ... 


Det jag läst och hört bygger på faktiska lyssningstester och inte några spekulationer. Håller med dig fullt ut att man aldrig kan bedöma en produkt enbart utifrån specar.

Jag försöker inte klanka ner på 840A och tror att det är en av de absolut bästa förstärkarna i denna prisklass, men den stora frågan är om det finns en stärkare som låter bättre (med egen kringutrustning och smak) för samma pengar.

/Fredrik

<{POST_SNAPBACK}>


Det är säkerrt helt riktigt det du säger ... jag har som sagt ingen aning för jag
förstår knappt ens vad siffrorna betyder ... :D

Har aldrig gått så djupt i tekniken ... då jag istället har försökt lära mig så
mycket om mycket istället ...

Men som sagt var.. det finns många som har sagt att Nuforce gör mycket bra grejor ...

MaVeRiC B)

#84

Postad 17 september 2006 - 10:26

Fluffy
  • Fluffy
  • Veteran

  • 1 653 inlägg
  • 0

Jag försöker inte klanka ner på 840A och tror att det är en av de absolut bästa förstärkarna i denna prisklass, men den stora frågan är om det finns en stärkare som låter bättre (med egen kringutrustning och smak) för samma pengar.


Självklart gör det kanske det. Beror ju helt på ens eget tycke och smak. Det farliga när produkter "hajpas" till gudastatus är att folk springer och köper hej vilt utan att kolla på altenativen också.

Själv testade jag ett antal olika förstärkare innan jag köpte min Cambridge. Inte nuforce dock (det är väl "lösa" slutsteg i klass D? Iaf dom jag sett) men jag var ute efter en integrerad pjäs mellan 10-15 papp så valet föll på 840.

Redigerat av Fluffy, 17 september 2006 - 10:27.


#85

Postad 17 september 2006 - 18:41

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Hur lång "uppvärmning" behöver en förstärkare ...
( innan den mår som bäst )

Skulle vara bra om man kan utgå från denna stärkarens förutsättningar ..

Någon som har koll på detta ..

MaVeRiC ;)

#86

Postad 17 september 2006 - 21:02

Lust
  • Lust
  • Veteran

  • 1 707 inlägg
  • 0
Angående diskussionen om dämpfaktor:

Är den över 100 (1 kHz/8ohm) är det bra, allt därutöver är egentligen bara siffror på ett papper utan något större värde.

Redigerat av Lust, 17 september 2006 - 21:04.


#87

Postad 18 september 2006 - 13:20

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
I senaste Bild och Ljud Hemma (9-2006) testar man 840A. Man anser att den har gott om konkurrenter, däribland Onkyo A-9755, Denon PMA-2000AE och Hegel H1. De tycker att Onkyon har ett bättre mellanregister (exceptionellt t.o.m.) och har mer solida muskler.
Hegeln har ett vanvettigt bastryck och ett varmare och fylligare mellanregister.
Denonen spelar mkt högre, mer brutalt och stenhårt.
840A har aningen tunn klang och låter lite anonymt vid en jämförelse med ovanstående trio.

Cambridgen är besegrad på dessa områden anser man, men när det gäller den musikaliska helheten så är den mycket svårslagen.

Själv skulle jag välja Onkyon för 6500:- från Tyskland eftersom den är optimal för de pengarna, men nog verkar 840A vettig om man vill ha en riktigt neutral maskin.

#88

Postad 18 september 2006 - 13:47

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0

I senaste Bild och Ljud Hemma (9-2006) testar man 840A. Man anser att den har gott om konkurrenter, däribland Onkyo A-9755, Denon PMA-2000AE och Hegel H1. De tycker att Onkyon har ett bättre mellanregister (exceptionellt t.o.m.) och har mer solida muskler.
Hegeln har ett vanvettigt bastryck och ett varmare och fylligare mellanregister.
Denonen spelar mkt högre, mer brutalt och stenhårt.
840A har aningen tunn klang och låter lite anonymt vid en jämförelse med ovanstående trio.

Cambridgen är besegrad på dessa områden anser man, men när det gäller den musikaliska helheten så är den mycket svårslagen.

Själv skulle jag välja Onkyon för 6500:- från Tyskland eftersom den är optimal för de pengarna, men nog verkar 840A vettig om man vill ha en riktigt neutral maskin.

<{POST_SNAPBACK}>


Låter Härligt ..

Då har man gjort ett rätt köp i Cambridgen .. enligt tidningen också ..

MaVeRiC :P

#89

Postad 18 september 2006 - 16:55

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
Visst - om man är ute efter en musikalisk och neutral förstärkare! Men den är nog inget för basnarkomaner.

#90

Postad 18 september 2006 - 17:01

dimme
  • dimme
  • Beroende

  • 1 189 inlägg
  • 0
Lyssnade på Cambridge 840A och bestämde mig för Lyngdorf SDAi2175 + SDA2175 som fullständigt krossade Cambridge i min mening. Självklart är det min högst subjektiva åsikt (precis som alla andras :P )

#91

Postad 18 september 2006 - 17:41

mirazelda
  • mirazelda
  • Användare

  • 150 inlägg
  • 0
Dimme:
Det låter som en ganska missvisande jämförelse. För att inte tala om en ganska markant monetär skillnad mellan jämförelse objekten!

YNWA


MZ

#92

Postad 18 september 2006 - 20:35

dimme
  • dimme
  • Beroende

  • 1 189 inlägg
  • 0

Dimme:
Det låter som en ganska missvisande jämförelse. För att inte tala om en ganska markant monetär skillnad mellan jämförelse objekten!

YNWA


MZ

<{POST_SNAPBACK}>


Inte riktigt.
Vill hänvisa till inlägg #64 i tråden där Maverick skriver "- Den fullständigt kör över Lyngdorfs SDAI2175"

Visserligen kostar SDAi2175 + SDA2175 tillsammans ca 26000.- men även bara SDAi2175 (som kostar ca 15000) ensam låter enligt mig mycket mer detaljerad och luftigare än Cambridge 840A och Denon PMA-2000AE (har själv haft PMA-2000).

Och ja, jag lyssnade på både Lyngdorf SDAi2175 och Cambridge 840 INNAN jag bestämde mig för vilken jag skulle köpa.
PMA-2000 hade jag sedan tidigare.

#93

Postad 18 september 2006 - 21:03

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Jo, det är helt riktigt ... så skrev jag .. :D

Jag hade lyngdorfen hemma och jag blev inte imponerad
Men det blev jag när jag fick hem Cambridgen

Dels så tycker vi alla om olika ljud och sedan passar ju olika utrustning
inte lika bra ihop... Vi har kanske inte samma högtalare, väggar, soffor osv..

Men jag tyckte inte att Lyngdorfen hade lika mycket power heller ..
och menyn fungerade inte riktigt på det ex jag hade hemma ..

Sedan en anna viktig faktor .. Tact och Lyngdorf har brutit så
det går inte riktigt att få uppgifter från Lyngdorf och uppdateringarna
till mjukvaran fanns inte att ladda ner ...

Lycka till med din Lyngdorf .. hoppas att du får många njutningsfulla
dagar och jag är uppriktigt glad :P för din skull att du hittat det du vill ha.

MaVeRiC <_<

#94

Postad 18 september 2006 - 21:22

dimme
  • dimme
  • Beroende

  • 1 189 inlägg
  • 0

Jo, det är helt riktigt ... så skrev jag .. <_<

Jag hade lyngdorfen hemma och jag blev inte imponerad
Men det blev jag när jag fick hem Cambridgen

Dels så tycker vi alla om olika ljud och sedan passar ju olika utrustning
inte lika bra ihop... Vi har kanske inte samma högtalare, väggar, soffor osv..

Men jag tyckte inte att Lyngdorfen hade lika mycket power heller ..
och menyn fungerade inte riktigt på det ex jag hade hemma ..

Sedan en anna viktig faktor .. Tact och Lyngdorf har brutit så
det går inte riktigt att få uppgifter från Lyngdorf och uppdateringarna
till mjukvaran fanns inte att ladda ner ...

Lycka till med din Lyngdorf .. hoppas att du får många njutningsfulla
dagar och jag är uppriktigt glad  :P för din skull att du hittat det du vill ha.

MaVeRiC ;)

<{POST_SNAPBACK}>



Du har helt rätt, det är väldigt mycket som spelar in när man jämför förstärkare med varandra. Jag har ett par Canton Ergo RC-L. Ett problem med Lyngdorfen är att den inte är så användarvänlig, det tar ett litet tag att höja och sänka volymen.
En annan sak är att om man i försteget kan höja känsligheten på ingångssignalen med +6db, då känns det som att den har mycket mer "krut".

Alla manualer och software-updates går att ladda ner från Lyngdorfs hemsida -> HÄR

Jag är helt klart jättenöjd med den och ljudet blev mycket bättre när jag även köpte SDA2175 slutsteget och bi-ampade frontarna.

Det jag verkligen gillade med Cambridge 840A var att den är så användarvänlig och är så praktisk. Man kan använda den som slutsteg i ett hembiosystem och dual mono uppbyggnad för att inte nämna att den är väldigt stilren och snygg.

Som sagt, smaken är som baken, det är bra att både du och jag har hittat rätt förstärkare för oss själva. Det lär bli många sköna stunder i lyssningssoffan för oss båda :D

#95

Postad 18 september 2006 - 21:35

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0

Visst - om man är ute efter en musikalisk och neutral förstärkare! Men den är nog inget för basnarkomaner.

<{POST_SNAPBACK}>


Men en basnarkoman vill väl också ha en väljudande maskin ?

Personligen gillar jag inte för mycket bas.. men jag får så jag tiger
av min Cambridge.. Mitt rum är kanske basvänligt för det är bas
så det räcker till grannarna... ( utan subben )

MaVeRiC :P

#96

Postad 18 september 2006 - 22:49

Fluffy
  • Fluffy
  • Veteran

  • 1 653 inlägg
  • 0
Att ni tycker olika är ett sundhetstecken, det betyder att man lyssnat och skaffat sig egna värderingar. Sånt tycker jag det finns för lite av idag när de flesta verkar köpa efter tidningar och produkttest på internet. Tidningar tycker för övrigt så jäkla olika så man undrar varför det skiljer så mycket mellan dom...? Jo, smaken.

Appropå smaken så kan den ju vara kopiöst skilld. För att ta ett exempel så vet jag att många älskar högtalare från Audiovector som jag själv tycker att, för att uttrycka mig snällt, låter rena skiten. Inget liv, inget släpp och världens tråkigaste ljud. Detta skriver jag inte för att reta Audiovectorägare, som självklart får tycka om sitt märke. Utan jag vill påpeka att hade jag köpt ett par sådana efter ett bra test i en tidning eller lyriska användare på div. forum, hade jag antagligen hängt mig i takbjälken ett tag efter i ren olycka :P .


PS. Hoppas verkligen att inga AV-ägare tar illa vid sig, var inte det som var meningen. Utan det var att trycka på att smaken är så olika. Detta var min. Vill inte starta en debatt om detta i denna tråden. DS

#97

Postad 21 september 2006 - 09:31

Unregistered9f8385c8
  • Unregistered9f8385c8
  • Användare

  • 248 inlägg
  • 0
fluffy: tror ingen Audiovectorägare tar illa vid sig...Men tom. jag som själv har Audiovector har hört dem på olika mässor och i butiker och upptäckt hur konstigt det har låtit. Inte alls imponerande. hemma hos mig låter det annorlunda iallafall.

Jag lovar, AV kan prestera ett ljud med en sådan dynamik och tryck och luftighet att man blir tårögd bara av att tänka på det.... ;)

Men det kräver att man labbar med placering och elektronik, helt enkelt är noga med allt omkring. Men det är det värt tycker jag, samtidigt som det är kul!

Ursäkta trådkapningen, var bara tvungen att säga min mening :)

#98

Postad 21 september 2006 - 23:53

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
En ny líten artikel som går i Cambridge tecken.. :lol:

Bifogad fil  Hi_FiChoiceNov840A.pdf   901,82K   248 Antal nerladdningar

MaVeRiC :lol:

#99

Postad 24 september 2006 - 22:57

Fluffy
  • Fluffy
  • Veteran

  • 1 653 inlägg
  • 0
pewe: Tror säkert dom kan låta bra. Det konstiga är att ingen återförsäljare av dessa lyckas demonstrera detta bara.

Ledsen för OT.

#100

Postad 26 september 2006 - 23:13

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0

OT:

Kommer Cambridge släppa nån reciver i prisklassen 10-15tkr? Nån som har koll på marknaden som vet om det finns en reciver i övriga europa som inte har kommit till Sverige?
Det skulle vara kul att få testa en feting från Cambridge o se vad en sån har att komma med,den får gärna kosta det dubbla oxå för min del. Bara den är komplett med signalväxel o HDMI osv.

//Janne

<{POST_SNAPBACK}>


Vet inte vad den kommer att innehålla .. men det kommer en 640R innan årets slut ..

Det är allt jag vet .. troligtvis kommer den att visas den 3 - 5 november i London
om inte tidigare .. se anna tråd HÄR

MaVeRiC :blink:

Redigerat av Unregistered1103, 26 september 2006 - 23:34.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.