Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Har projektorn spelat ut sin roll i vardagsrummet?

110 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 15 maj 2016 - 18:59

Ramlöss
  • Ramlöss
  • Wannabe

  • 19 inlĂ€gg
  • 0
UppvÀger fördelarna verkligen nackdelarna för en projektor idag.
Bildkvalite, upplösning, pris och storlek pÄ dagens tv-apparater har drastiskt minskat fördelarna för projektorn.

Sitter sjÀlv pÄ en gammal Optoma HD200x och frÄgar mig sjÀlv om en ny projektor verkligheten Àr vÀrt det över en TV?

Medioker svÀrta, flÀktljud, mörklÀggning, brÀntid, upplösning etc Àr det verkligen vÀrt det för nÄgra extra tum?

KĂ€nns som dagens projektorer laggar efter TVn.

Obs, i ett riktigt biorum kommer projektorn att vara en sjÀlvklarhet i mÄnga Är till, frÄgan Àr om det ocksÄ gÀller vardagsrummet?

Redigerat av Ramlöss, 15 maj 2016 - 19:03.


#2

Postad 15 maj 2016 - 19:03

Colonel
  • Colonel
  • LĂ€rjunge

  • 347 inlĂ€gg
  • 0

Om det Àr vÀrt det kan nog bara du sjÀlv svara pÄ.

 

Uppdraderade sjÀlv nyligen frÄn en Epson 3600 till en Sony HW65 i mitt vardagsrum och jösses vilken bra bild man fÄr..



#3

Postad 15 maj 2016 - 19:05

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlĂ€gg
  • 1

Bra frÄga. . .sitter med en 92" duk idag. . . funderar pÄ en 4K proj, men för dom pengarna fÄr man en 85" TV.

 

Finns för o nackdelar med bÄda. .fÄr se hur jag gör



#4

Postad 15 maj 2016 - 19:08

Ramlöss
  • Ramlöss
  • Wannabe

  • 19 inlĂ€gg
  • 0
"Om det Àr vÀrt det kan nog bara du sjÀlv svara pÄ.

Uppdraderade sjÀlv nyligen frÄn en Epson 3600 till en Sony HW65 i mitt vardagsrum och jösses vilken bra bild man fÄr."


FÄr jag hoppas om du pröjsade 25k för en prolle. Min budget Àr ungefÀr hÀlften.

Redigerat av Ramlöss, 15 maj 2016 - 19:18.


#5

Postad 15 maj 2016 - 19:11

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlĂ€gg
  • 0

Jag sÄlde min projektor för ca 3 Är sen och köpte en 60" TV istÀllet... tÀnkte att vi sitter ju bara 3-3,5m ifrÄn, sÄ TV skulle rÀcka... saknade projektorn efter redan nÄgra mÄnader, nÀr det kom till TV spel, actionfilmer och sport... sÄ nu för nÄn mÄnad sen köpte vi en begagnad epson 3800, med medioker svÀrta, men annars bra bild, förutom lite banding, plus en euroscreen 104" duk... lÀgger undan pengar dÄ och dÄ till ett "hemmabio" konto, ifall denna skulle ryka, isf köper jag en ny projektor direkt...

SÀga vad man vill om man köper stor TV, men Àr nÄt speciellt med projj, vi har Àven ljust vardagsrum, men med mörklÀggningsgardiner, dock sipprar det ut lite ljus lÀngs ena vÀggen nÀr solen ligger pÄ, sÄ Àr vÀl inte optimalt pÄ sommaren nÀr solen stÄr pÄ mitt pÄ dan, men dÄ brukar vi aldrig kolla heller :P

Sen med stor TV, dÄ vÀnjer man sig ju vid storleken... nÀr man kollar pÄ projj blir det ju ett "woow" varje gÄng man drar igÄng en bra film, eller nÄt grymt spel... just nu liras det Uncharted 4 hÀr.. :)


Redigerat av Garrett, 15 maj 2016 - 19:12.


#6

Postad 15 maj 2016 - 19:13

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlĂ€gg
  • 1
Hur lÄngt Àr ett snöre?

Du kan inte stÀlla det som en generell frÄga, det konstaterade du förhoppningsvis med ditt svar till Colonel.

Föredrar sjÀlv projektor i vardagsrummet, alla dagar i veckan.

#7

Postad 15 maj 2016 - 19:19

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlĂ€gg
  • 2

KĂ€nns som dagens projektorer laggar efter TVn.

 

 

JassÄ! Hur tÀnker/funderar du dÀr? :rolleyes:



#8

Postad 15 maj 2016 - 19:42

Ramlöss
  • Ramlöss
  • Wannabe

  • 19 inlĂ€gg
  • 0

Hur lÄngt Àr ett snöre?

Du kan inte stÀlla det som en generell frÄga, det konstaterade du förhoppningsvis med ditt svar till Colonel.

Föredrar sjÀlv projektor i vardagsrummet, alla dagar i veckan.

 

 

Att bildkvaliten förhoppningsvis Àr bra för 25k???

Jag ser inte likheten pÄ ditt mikroskopiska snöre ;) och en diskussion som det finns ganska snÀva ramar "vardagsrum" för och knackdelar för en projektor.

Sen hur folk vÀrdesÀtter nackdelarna med fördelarna Àr en annan sak, dÀr ingÄr ocksÄ priset, lol!!!!!!!!!!!

 

 

 

JassÄ! Hur tÀnker/funderar du dÀr? :rolleyes:

 

 

 

4k, HDR,smart "Prolle"  och  priset/antal för de tvĂ„ första.

Finns 124st HDR 4k pÄ Prisjakt TV lÄngt under 10k, men bara 3st projektorer och kostar minst 70k


Redigerat av Ramlöss, 15 maj 2016 - 19:43.


#9

Postad 15 maj 2016 - 20:10

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlĂ€gg
  • 0

4k, 

 

 

Inte den viktigaste ingrediensen..

 

HDR

 

 

En del i framtida formatet, grymt :)

 

 

smart "Prolle" 

 

 

Nej fy dÄ..

 

 

Finns 124st HDR 4k  men bara 3st projektorer och kostar minst 70k

 

 

Förvisso i dagslÀget, men det kommer flera projektorer som kommer kunna visa Ultra HD fullt ut :rolleyes:

 

Uppdraderade sjÀlv nyligen frÄn en Epson 3600 till en Sony HW65 i mitt vardagsrum och jösses vilken bra bild man fÄr."
 

 

Har sjÀlv ingen tv sÄ,, kul att du Àr nöjd :)


Redigerat av mcmike, 15 maj 2016 - 20:12.


#10

Postad 15 maj 2016 - 20:18

zephir
  • zephir
  • ForumrĂ€v

  • 554 inlĂ€gg
  • 0
Tycker att projicerad bild Àr överlÀgset för "biokÀnslan". Litet pÄ samma sÀtt som tekniken vÀxt ifrÄn 24p men vi har det kvar för det Àr synonymt med det filmflyt som vi Àr vana vid och vill ha. De flesta i alla fall.

Sedan Àr det bökigare med proj. och det krÀver ingrepp i inredning mm för att prestera pÄ topp. Jag skulle inte vilja ha det som vardags-tv.

/r

#11

Postad 15 maj 2016 - 20:29

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlĂ€gg
  • 0

Sedan Ă€r det bökigare med proj. och det krĂ€ver ingrepp i inredning mm för att prestera pĂ„ topp. 
 

 

Absolut! Men nÀr man sedan har bökat klart, kan man njuta... Ja, förutsatt att man kompromissat rÀtt :rolleyes:



#12

Postad 15 maj 2016 - 20:41

Ramlöss
  • Ramlöss
  • Wannabe

  • 19 inlĂ€gg
  • 0

 

 

 

Förvisso i dagslÀget, men det kommer flera projektorer som kommer kunna visa Ultra HD fullt ut :rolleyes:

 

 

Har sjÀlv ingen tv sÄ,, kul att du Àr nöjd :)

 

Jag nöjd med min prolle under de Ären jag har haft den, men skulle jag sakna 90" över 65-70" med alla nackdelar en projektor har i ett vardagsrum??

 

Kommer sÀkert fler 4k prollar, men nÀr lÀngsta priset Àr 70k har jag inga större förhoppningar att kunna köpa en inom en rimlig framtid.

 

Fel pĂ„ smart "prolle" Ă€r iallafall inte en nackdel.  HDMI-kabel till PCn och en ChromeCast Ă€r pĂ„ det stora  hela ganska vĂ€rdelöst.



#13

Postad 15 maj 2016 - 20:53

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlĂ€gg
  • 0

Kommer sÀkert fler 4k prollar, men nÀr lÀngsta priset Àr 70k har jag inga större förhoppningar att kunna köpa en inom en rimlig framtid.

 

 

Finns de som betalar 70" för en 65" oled :ph34r:  :rolleyes:

 

Fel pĂ„ smart "prolle" Ă€r iallafall inte en nackdel. 

 

 

Jag hoppas inte pÄ det i alla fall, eller snarare den projektorn skulle jag inte köpa :)



#14

Postad 15 maj 2016 - 21:05

Ramlöss
  • Ramlöss
  • Wannabe

  • 19 inlĂ€gg
  • 0

Finns de som betalar 70" för en 65" oled :ph34r:  :rolleyes:
 

 
Jag hoppas inte pÄ det i alla fall, eller snarare den projektorn skulle jag inte köpa :)



Att det finns dyra Tv-apparater Àr en ganska dÄlig ursÀkt att projektorer ligger 2-4 Är efter TVn nÀr det gÀller upplösning.

Ser fortfarande inte problemet med smart "prolle" du behöver inte anvÀnda funktionen

#15

Postad 15 maj 2016 - 21:07

Dez
  • Dez
  • LĂ€rjunge

  • 286 inlĂ€gg
  • 0

Delvis. I mindre vardagsrum dÀr man sitter nÀra TV:n tex.

 

Hade jag bott i lÀgenhet hade jag nog nöjt mej med en 75" TV som man kan fÄ för rimliga pengar.

 

Vi har soffan 5m frĂ„n bilden sĂ„ nĂ€r vardagsrummet totalrenoverades var det inget snack om vad det var som gĂ€llde. För nĂ„gon mĂ„nad sedan uppgraderade frĂ„n 720 pĂ„ 80" som jag kört de senaste 13 Ă„ren till 1080 pĂ„ 108". Ångrar mej inte :)



#16

Postad 15 maj 2016 - 21:24

Lyfali
  • Lyfali
  • LĂ€rjunge

  • 344 inlĂ€gg
  • 1

Jag har 3 tv apparater hemma, en i allrummet, en i köket och en i sovrummet, och sedan en projektor i film/vardagsrummet, klart som fan att jag inte tittar vardagstv pÄ 128"...

 

DÀr anvÀnder jag nÄgon av mina tv-apparater, men nÀr jag tittar pÄ film gör jag det ytterst sÀllan pÄ mina tv-apparater, tycker projektorn penslar upp den upplevelsen avsevÀrt kontra tvn.

 

4k i all Àra, men nÀr har jag kÀnt behovet av det under dessa Är det funnits ute? inte en Ànda gÄng har jag varit sugen pÄ att nyttja det.

 

Projektorn har sin plats iaf i mitt hem och det har den med rÄge, filmupplevelsen Àr minimal pÄ en 65" tv, optimal pÄ en 128" projektor, och det hÀr med flÀktljud hör jag inte.



#17

Postad 15 maj 2016 - 21:31

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlĂ€gg
  • 2

Att det finns dyra Tv-apparater Àr en ganska dÄlig ursÀkt att projektorer ligger 2-4 Är efter TVn nÀr det gÀller upplösning.

 

 

Det var ingen ursĂ€kt, utan menade att man helt enkelt kan fĂ„ en ganska hyfsad setup för de pengarna om man bökar lite. Att man sjĂ€lv kĂ€nner sig nöjd kan ju ingen annan pĂ„verka, vilket kan vara en fördel. En del vill helt enkelt inte ha projektor :)  Optik Ă€r dyrt, inte massproduktion som tv paneler..



#18

Postad 15 maj 2016 - 22:25

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlĂ€gg
  • 0
Jag har gĂ„tt frĂ„n projektor till att bara ha tv. Har en 65 tums Panasonic plasma som jag sitter ca 3 meter ifrĂ„n. Är jĂ€ttenöjd med den men saknar projje ibland, blev sugen nu nĂ€r jag sĂ„g att Sony HW40 var under 17K. Men ska det funka hyffsat i ett vardagsrum sĂ„ vill jag ha en högkontrastduk oxĂ„, hade Firehawk förut, och dĂ„ kostar den minst lika mycket. Det jag gillar med tv och som jag blev less pĂ„ med proj var att alltid mĂ„sta sitta i mörker. Stor bild Ă€r hĂ€ftigt, men jag fortsĂ€tter nog med tv ett tag till, sĂ„lĂ€nge jag inte har ett enkomt biorum.

#19

Postad 16 maj 2016 - 06:19

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlĂ€gg
  • 0

En god vĂ€n flyttar snart ut frĂ„n sin lĂ€genhet han bott i under studenttiden, en 1a dĂ€r man haft ca 2 meter mellan soffa och TV. DĂ€r valdes en Panasonic plasma pĂ„ 50" nĂ€r det begav sig för runt 5 Ă„r sedan. 

Nu blir det det en större lÀgenhet med avstÄnd pÄ runt 3-4 meter (har inte varit dÀr och kollat Ànnu). Valet föll sjÀlvklart pÄ projektor, trots att det Àr till vardagsrummet. Vi tittade lite pÄ TV men det hade handlat om max 75", och nu blir det 99". Det Àr en enorm skillnad i storlek. Det behövs för den riktiga biokÀnslan. Dessutom slipper vi oroa sig för clouding och andra defekter som framförallt stora TV-apparater dras med.

Det blev en HW65 + en 99" React. Tror det kommer bli en perfekt kombo.

SjÀlv har jag kört med proj sedan 2006 nÄnting och aldrig tittat tillbaka. DÄ gick man frÄn en 28" Wide CRT till runt 70-80" vilket var en svÄrslagen kÀnsla :)



#20

Postad 16 maj 2016 - 06:44

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlĂ€gg
  • 0

Att det finns dyra Tv-apparater Àr en ganska dÄlig ursÀkt att projektorer ligger 2-4 Är efter TVn nÀr det gÀller upplösning.

Ser fortfarande inte problemet med smart "prolle" du behöver inte anvÀnda funktionen

Men nu rÄkar det ju vara sÄ att detta med upplösning verkligen inte spelar den viktigaste rollen nÀr det gÀller allmÀn bildkvalitet.

 

Iaf om man ska just jÀmföra 1080p och 4k.



#21

Postad 16 maj 2016 - 07:33

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlĂ€gg
  • 0
TS:

Alla har olika preferenser och förutsÀttningar sÄ vart du vÀljer att lÀgga dina kompromisser kan du bara avgöra sjÀlv.

För oavsett om man vÀljer tv eller projektor till vardagsrummet sÄ kommer man fÄ kompromissa pÄ bÄda hÄllen.

Redigerat av MikeVKR, 16 maj 2016 - 07:34.


#22

Postad 16 maj 2016 - 09:14

Unregistered706504e9
  • Unregistered706504e9
  • Beroende

  • 1 012 inlĂ€gg
  • 0

SjÀlv har jag fem tv-apparater och en projektor. TV har jag i vardagsrummet (som nÀstan bara anvÀnds om vi har gÀster), köket, sovrummet, i barnens rum och en mindre framför löpbandet.

Jag ser nÀstan alltid pÄ projektorn dÄ det Àr sÄ mycket bÀttre helt enkelt. Nu har jag ett biorum med riktigt bra grejor ocksÄ, men det hade nog inte spelat nÄgon som helst roll. Skulle jag inte haft ett biorum skulle jag investerat i en högkontrastduk istÀllet för dagens vita. Min JVC har tillrÀckligt bra svÀrta för att ge bra bild Àven i ljusa förhÄllanden om bara duken Àr bra nog.



#23

Postad 16 maj 2016 - 09:31

Lars IH
  • Lars IH
  • LĂ€rjunge

  • 313 inlĂ€gg
  • 2

Den dagen jag kan köpa en 135" platt skÀrm för priset av en vettig projektor (sÀg max 30.000) - dÄ kommer jag byta.

 

Trots ljust vardagsrum utan supermörklÀggningsmöjligheter frÄn alla stora fönsterpartier, 135" stor duk och 6.5 meters kastavstÄnd - alltsÄ inget som talar för vettig bild enligt vissa - sÄ stormtrivs vi med vÄr stora "bildskÀrm".

 

SĂ„ledes i valet "liten bildvisning" (<100" antar jag vi kan sĂ€ga) med perfekta fĂ€rger med mera och "stor bildvisning" (>130") med urvattnade fĂ€rger, grĂ„skala och alla andra möjliga "hemskheter" sĂ„ vinner stor skĂ€rm 10 dagar av 10. 



#24

Postad 16 maj 2016 - 09:43

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

  • 1 804 inlĂ€gg
  • 0

Förvisso i dagslÀget, men det kommer flera projektorer som kommer kunna visa Ultra HD fullt ut :rolleyes:

 

Det kommer sÀkert efter sommaren i "mellansegmentet" dÄ jag just slagit till och bestÀllt en HW65. ;)



#25

Postad 16 maj 2016 - 09:53

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

  • 1 804 inlĂ€gg
  • 0

Smart "Prolle"

 

Nja, du har nog förstÄtt lite fel vad en projektor Àr.

 

En dekoder/TV-box, chromecast, apple-tv etc. kan du ju koppla in med HDMI i en reciever som du anvĂ€nder som bildvĂ€xel om du vill ha "smart-tv" pĂ„ den. 



#26

Postad 16 maj 2016 - 10:08

Unregistered56f7281a
  • Unregistered56f7281a
  • Amatör

  • 52 inlĂ€gg
  • 0

UppvÀger fördelarna verkligen nackdelarna för en projektor idag.
Bildkvalite, upplösning, pris och storlek pÄ dagens tv-apparater har drastiskt minskat fördelarna för projektorn.

Sitter sjÀlv pÄ en gammal Optoma HD200x och frÄgar mig sjÀlv om en ny projektor verkligheten Àr vÀrt det över en TV?

Medioker svÀrta, flÀktljud, mörklÀggning, brÀntid, upplösning etc Àr det verkligen vÀrt det för nÄgra extra tum?

KĂ€nns som dagens projektorer laggar efter TVn.

Obs, i ett riktigt biorum kommer projektorn att vara en sjÀlvklarhet i mÄnga Är till, frÄgan Àr om det ocksÄ gÀller vardagsrummet?

Hehe, dÄ har du inte sett pÄ sÄ mÄnga projektorer. Ut och titta lite först innan du antar en massa.



#27

Postad 16 maj 2016 - 16:13

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlĂ€gg
  • 0

Jag har 3 tv apparater hemma, en i allrummet, en i köket och en i sovrummet, 

 

 

Jag har tre stycken projektorer! TvÄ i vardagsrummet och en i sovrummet :)

 

 

 klart som fan att jag inte tittar vardagstv pĂ„ 128"...

 

 

DÀr anvÀnder jag mig av 100" respektive 77" som kÀnns bra frÄn sittavstÄnd :)

 

 

Tycker projektorn penslar upp den upplevelsen avsevÀrt kontra tvn.

 

 

I alla lÀgen (nÀstan) hÀr hemma inte bara till film..

 

 

Projektorn har sin plats iaf i mitt hem och det har den med rÄge,

 

 

InstÀmmer helt :)

 

 

 filmupplevelsen Ă€r minimal pĂ„ en 65" tv,

 

 

Personligen ingen filmupplevelse alls :rolleyes:


Det kommer sÀkert efter sommaren i "mellansegmentet" dÄ jag just slagit till och bestÀllt en HW65. ;)

 

Gör det sÀker (inte)! Grattis till en fin projektor :)


Redigerat av mcmike, 16 maj 2016 - 17:06.


#28

Postad 16 maj 2016 - 16:30

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4 251 inlĂ€gg
  • 0

Till film lÀr projektor alltid ligga steget före för kÀnslan. Sen om man spelar FPS spel t.ex sÄ Àr det ju oftast högre inputlag pÄ projektor, men fortfarande hÀrligt med stor bild.


Redigerat av hifimarcus, 16 maj 2016 - 16:31.


#29

Postad 16 maj 2016 - 17:02

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlĂ€gg
  • 0

Till film lÀr projektor alltid ligga steget före för kÀnslan. Sen om man spelar FPS spel t.ex sÄ Àr det ju oftast högre inputlag pÄ projektor, men fortfarande hÀrligt med stor bild.

JassÄ? Av min erfarenhet sÄ har dom projektorer jag haft varit bÀttre Àn mina tv apparater nÀr det gÀller inputlag, 2 olika Panasonic, och 2 olika epson, tw 3200, och tw 3800... dock inte lika bra som datorskÀrm, men bÀttre Àn vÄra plasma samsung, som ska ha runt 21 i ms inputlag :)
Sony projjarna Àr vÀl grymt bra till spel med, Àr det inte sÄ? :)

Redigerat av Garrett, 16 maj 2016 - 17:03.


#30

Postad 16 maj 2016 - 17:02

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • MĂ€stare

  • 3 116 inlĂ€gg
  • 0

Till film lÀr projektor alltid ligga steget före för kÀnslan. Sen om man spelar FPS spel t.ex sÄ Àr det ju oftast högre inputlag pÄ projektor, men fortfarande hÀrligt med stor bild.

UngefÀr var gÄr grÀnsen för nÀr man pÄverkas av inputlag nÀr man spelar FPSspel skulle du sÀga?

#31

Postad 16 maj 2016 - 17:51

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4 251 inlĂ€gg
  • 0

UngefÀr var gÄr grÀnsen för nÀr man pÄverkas av inputlag nÀr man spelar FPSspel skulle du sÀga?

OsÀker, har spelat pÄ en projektor som hade 40ms och det var mÀrkbart. Jag vet inte vart jag skulle dra grÀnsen dock, inte alla spel man mÀrker av det heller, frÀmst pÄ fps. Av det jag lÀst sÄ ska projektorer som ligger under 40ms ligga pÄ en acceptabel nivÄ.

Redigerat av hifimarcus, 16 maj 2016 - 18:02.


#32

Postad 16 maj 2016 - 18:59

Lyfali
  • Lyfali
  • LĂ€rjunge

  • 344 inlĂ€gg
  • 0

Vad man kÀnner av sjÀlv och vad man lÀser sig till Àr tvÄ olika saker enligt mig, men jag kÀnner dock ingen skillnad pÄ 20-30ms i inputlag dÄ jag spelar pÄ min proj eller tv, och spelar jag online sÄ Àr det oftast inte inputlagget som spelar roll utan min ms frÄn min dator till servern jag spelar pÄ.



#33

Postad 16 maj 2016 - 19:06

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlĂ€gg
  • 0

Den dagen jag kan köpa en 135" platt skÀrm för priset av en vettig projektor (sÀg max 30.000) - dÄ kommer jag byta.

Trots ljust vardagsrum utan supermörklÀggningsmöjligheter frÄn alla stora fönsterpartier, 135" stor duk och 6.5 meters kastavstÄnd - alltsÄ inget som talar för vettig bild enligt vissa - sÄ stormtrivs vi med vÄr stora "bildskÀrm".

SÄledes i valet "liten bildvisning" (<100" antar jag vi kan sÀga) med perfekta fÀrger med mera och "stor bildvisning" (>130") med urvattnade fÀrger, grÄskala och alla andra möjliga "hemskheter" sÄ vinner stor skÀrm 10 dagar av 10.

Det Àr allt som rÀknas, att man sjÀlv Àr nöjd :)

SjÀlv tycker jag precis tvÀrtom, hellre kvalité före stor bild ifall man mÄste vÀlja :)

Till film lÀr projektor alltid ligga steget före för kÀnslan.)

Nja, det beror pÄ krav och förutsÀttningar (tycker jag) :)

Redigerat av MikeVKR, 16 maj 2016 - 19:07.


#34

Postad 16 maj 2016 - 19:33

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • MĂ€stare

  • 3 116 inlĂ€gg
  • 0

OsÀker, har spelat pÄ en projektor som hade 40ms och det var mÀrkbart. Jag vet inte vart jag skulle dra grÀnsen dock, inte alla spel man mÀrker av det heller, frÀmst pÄ fps. Av det jag lÀst sÄ ska projektorer som ligger under 40ms ligga pÄ en acceptabel nivÄ.

DÄ Àr ju tex Epson eh-tw5350 modellen för 7500 kr helt ok att spela snabba FPSspel pÄ alltsÄ med sina 29 millisekunder tidsfördröjning för dom som vill ha en budgetprojje för att spela pÄ alltsÄ?

#35

Postad 16 maj 2016 - 19:44

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlĂ€gg
  • 0
Beror ju pÄ krÀsen man Àr... jag HATAR nÀr det Àr mycket fördröjning inputlag frÄn det man rör kontrollen tills det rör sig pÄ skÀrmen...
Spelade hos en polare pÄ hans tv för ett tag sen, bf... och han tyckte det funkade bra... jag sjÀlv blev nÀstan Äksjuk av det stora inputlaget, men satte hans tv i pc lÀge... dÄ blev det lite bÀttre iaf... Men ÀndÄ för mycket tycker jag... :/
Edit : i sp spel Àr jag inte lila krÀsen... Men för mycket inputlag blir man ju typ Äksjuk
Ibland hÀnder det att jag spelar ps4 bf pÄ datorskÀrmen nÀr v rums tv eller projjarna Àr upptagen, och dÀr svarar det f
Grymt bra :)

Redigerat av Garrett, 16 maj 2016 - 19:48.


#36

Postad 16 maj 2016 - 19:51

Lyfali
  • Lyfali
  • LĂ€rjunge

  • 344 inlĂ€gg
  • 0

DÄ Àr ju tex Epson eh-tw5350 modellen för 7500 kr helt ok att spela snabba FPSspel pÄ alltsÄ med sina 29 millisekunder tidsfördröjning för dom som vill ha en budgetprojje för att spela pÄ alltsÄ?

Ja jag personligen, som spelat mycket skulle inte kÀnna sÀrskilt stor skillnad pÄ 20-30ms ifall jag gibba pÄ projektorn, nÀr det handlar om sÄ smÄ ms sÄ Àr ju svarstiden mellan servern man spelar emot och din dator / konsol högre oftast, men visst hade det vart en server man spelade mot som hade 70ms och du hade 30 ms pÄ projektorn sÄ hade man sÄklart upplevt att det tog lÄng tid frÄn att du sköt gubben till att han dog eller sÄ.

 

Men dÄ ligger ju mesta delen hos servern och inte din projektor eller tv.



#37

Postad 16 maj 2016 - 20:06

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • MĂ€stare

  • 3 116 inlĂ€gg
  • 0

Ja jag personligen, som spelat mycket skulle inte kÀnna sÀrskilt stor skillnad pÄ 20-30ms ifall jag gibba pÄ projektorn, nÀr det handlar om sÄ smÄ ms sÄ Àr ju svarstiden mellan servern man spelar emot och din dator / konsol högre oftast, men visst hade det vart en server man spelade mot som hade 70ms och du hade 30 ms pÄ projektorn sÄ hade man sÄklart upplevt att det tog lÄng tid frÄn att du sköt gubben till att han dog eller sÄ.

 

Men dÄ ligger ju mesta delen hos servern och inte din projektor eller tv.

Ok sÄ man fÄr kolla upp servern & routern ocksÄ...LÀste just tvÄ tester om Epson 2015 Ärs budgetmodeller och dom har bÄda 29 millisekunders fördröjning om man stÀnger av frame interpolation funktionen i dom nÀr man ska spela!. Det Àr dessa tvÄ:

 

 



#38

Postad 16 maj 2016 - 20:11

Lyfali
  • Lyfali
  • LĂ€rjunge

  • 344 inlĂ€gg
  • 0

Ok sÄ man fÄr kolla upp servern & routern ocksÄ...LÀste just tvÄ tester om Epson 2015 Ärs budgetmodeller och dom har bÄda 29 millisekunders fördröjning om man stÀnger av frame interpolation funktionen i dom nÀr man ska spela!. Det Àr dessa tvÄ:

 

 

Trollar du nu eller spelar du sjÀlv?

 

eller vet du hur man upplever fördröjning?..

 

NÀr skulle du sÀga att du upplever fördröjning? hur mÄnga MS kan du kÀnna av? skulle vara roligt att veta nu eftersom jag tolkar det som att du sitter och förlöjligar mig.



#39

Postad 16 maj 2016 - 20:19

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • MĂ€stare

  • 3 116 inlĂ€gg
  • 0

Trollar du nu eller spelar du sjÀlv?

 

eller vet du hur man upplever fördröjning?..

 

NÀr skulle du sÀga att du upplever fördröjning? hur mÄnga MS kan du kÀnna av? skulle vara roligt att veta nu eftersom jag tolkar det som att du sitter och förlöjligar mig.

NÀ jag Àr framförallt ett film & konsÀr freak, men funderar pÄ att börja lira lite spel pÄ mitt playstation 3 eller skaffa ny dator set-up...inge förlöjligande hÀr inte!



#40

Postad 16 maj 2016 - 20:24

Lyfali
  • Lyfali
  • LĂ€rjunge

  • 344 inlĂ€gg
  • 1

NÀ jag Àr framförallt ett film & konsÀr freak, men funderar pÄ att börja lira lite spel pÄ mitt playstation 3 eller skaffa ny dator set-up...inge förlöjligande hÀr inte!

ok dÄ ber jag om ursÀkt för att jag missförstod, jag har aspberger och svÄrt att tolka ironi/sarkasm speciellt pÄ nÀtet dÄ jag inte ser personen framför mig xD.

 

Jag talar bara utifrÄn mina kunskaper och mina egna upplevelser nÀr det gÀller detta med ms, men jag menar nÀr jag spelar LoL tex sÄ har jag 30ms hela tiden och det gÄr ju inte fÄ ner pga att det Àr responstiden mellan servern och din dator liksom, allt under 50ms för mig Àr acceptabelt



#41

Postad 16 maj 2016 - 20:29

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlĂ€gg
  • 0

Men inputlag Àr ju inte serverfördröjningen... det Àr ju tiden frÄn det att nÀr du rör pÄ spak/eller mus, tills det rör sig pÄ skÀrmen... har ju inte med responsen till servrar att göra... :)

 

https://www.youtube....h?v=2tAq6-7Ldic


Redigerat av Garrett, 16 maj 2016 - 20:30.


#42

Postad 16 maj 2016 - 20:38

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlĂ€gg
  • 0

Men inputlag Àr ju inte serverfördröjningen... det Àr ju tiden frÄn det att nÀr du rör pÄ spak/eller mus, tills det rör sig pÄ skÀrmen... har ju inte med responsen till servrar att göra... :)
 
https://www.youtube....h?v=2tAq6-7Ldic


Ja nu verkar det blandas ihop rejÀlt mellan begreppen.....

#43

Postad 16 maj 2016 - 21:17

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlĂ€gg
  • 0

Ja nu verkar det blandas ihop rejÀlt mellan begreppen.....

 

Ja... gÄr ju inte laga Cods dÄliga servrar med en snabb bildvisare. :P

 

Finns det nĂ„n liknande sida för projektor som denna? : http://www.displayla...splay-database/


Redigerat av Garrett, 16 maj 2016 - 21:21.


#44

Postad 16 maj 2016 - 21:23

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • MĂ€stare

  • 3 116 inlĂ€gg
  • 0

vill man undersöka vad man har sjÀlv i fördröjnings responstid sÄ kan man kolla upp det hÀra:

 

 

Jag hade 225 millisekunder i responstid!



#45

Postad 16 maj 2016 - 21:39

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • MĂ€stare

  • 3 116 inlĂ€gg
  • 0

Ja... gÄr ju inte laga Cods dÄliga servrar med en snabb bildvisare. :P

 

Finns det nĂ„n liknande sida för projektor som denna? : http://www.displayla...splay-database/

Inte vad jag vet, men detta franska projektor forum har mÀtt upp en del budget projjar sÄ man kan fÄ ett hum om hur det stÄr till... och man kan konstatera att det skiljer sig ordentligt imellan alla modeller dom har undersökt;

 



#46

Postad 16 maj 2016 - 21:43

Lyfali
  • Lyfali
  • LĂ€rjunge

  • 344 inlĂ€gg
  • 0

Ja fast responstiden mellan server och din dator/konsol Àr ju fördröjning frÄn att du trycker tills att det hÀnder nÄgot vilket ocksÄ Àr inputlagg, frÄn att du trycker tills att bilden rör sig och saken hÀnder.

 

det jag menade var att jag kan komma undan med en proj/tv som har 20-30ms dÀr kÀnner jag ingen skillnad, utan dÄ Àr det andra faktorer oftast som gör skillnad tex i FPS.


av min erfarenhet sÄ borde inte en proj som har 20-30ms vara nÄgot problem att spela cs eller cod eller vad du nu vill pÄ.

 

jag tror inte att en mÀnniska kÀnner nÄgon skillnad dÀr omkring, dÀremot har jag inga vetenskapliga tester pÄ detta eller nÄgot annat som styrker min Äsikt en just min egna erfarenhet, dÀremot om man steppar upp det en bit till 40-50-60 sÄ kan jag nog uppleva en fördröjning



#47

Postad 16 maj 2016 - 21:55

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlĂ€gg
  • 0

Ja fast responstiden mellan server och din dator/konsol Àr ju fördröjning frÄn att du trycker tills att det hÀnder nÄgot vilket ocksÄ Àr inputlagg, frÄn att du trycker tills att bilden rör sig och saken hÀnder.

 

det jag menade var att jag kan komma undan med en proj/tv som har 20-30ms dÀr kÀnner jag ingen skillnad, utan dÄ Àr det andra faktorer oftast som gör skillnad tex i FPS.


av min erfarenhet sÄ borde inte en proj som har 20-30ms vara nÄgot problem att spela cs eller cod eller vad du nu vill pÄ.

 

jag tror inte att en mÀnniska kÀnner nÄgon skillnad dÀr omkring, dÀremot har jag inga vetenskapliga tester pÄ detta eller nÄgot annat som styrker min Äsikt en just min egna erfarenhet, dÀremot om man steppar upp det en bit till 40-50-60 sÄ kan jag nog uppleva en fördröjning

 

Fortfarande tvÄ helt olika saker... inputlag Àr en sak, pingtid Àr en.

Spelar pĂ„ olika bildvisare hĂ€r hemma, och visst mĂ€rker man skillnad mellan dom, helst nĂ€r jag kommer frĂ„n att köra pĂ„ TV till datorskĂ€rmen... projjen ligger mittemellan. 

 

Är det nĂ„n hĂ€r som spelar pĂ„ Sonyprojektor? Hört att dom ska ha bra respons, och dom har ju grym bild med ju, vad jag fattat det som. :) 



#48

Postad 16 maj 2016 - 21:58

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • MĂ€stare

  • 3 116 inlĂ€gg
  • 0

Ja fast responstiden mellan server och din dator/konsol Àr ju fördröjning frÄn att du trycker tills att det hÀnder nÄgot vilket ocksÄ Àr inputlagg, frÄn att du trycker tills att bilden rör sig och saken hÀnder.

 

det jag menade var att jag kan komma undan med en proj/tv som har 20-30ms dÀr kÀnner jag ingen skillnad, utan dÄ Àr det andra faktorer oftast som gör skillnad tex i FPS.


av min erfarenhet sÄ borde inte en proj som har 20-30ms vara nÄgot problem att spela cs eller cod eller vad du nu vill pÄ.

 

jag tror inte att en mÀnniska kÀnner nÄgon skillnad dÀr omkring, dÀremot har jag inga vetenskapliga tester pÄ detta eller nÄgot annat som styrker min Äsikt en just min egna erfarenhet, dÀremot om man steppar upp det en bit till 40-50-60 sÄ kan jag nog uppleva en fördröjning

Det stĂ€mmer ju rĂ€tt bra med vad Input Lag Database anser ocksĂ„. 20 ms för exellent, 41 ms för good, och 62 ms för okay tycker dom... 

 



#49

Postad 17 maj 2016 - 05:29

Unregistered706504e9
  • Unregistered706504e9
  • Beroende

  • 1 012 inlĂ€gg
  • 0

SjÀlv hade jag problem att spela Guitar Hero pÄ min JVC. Nu Àr förvisso JVC ökÀnda för input lag sÄ det i sig Àr inte förvÄnande.

Inte alls roligt innan vi kunde kalibrera om spelet, men Àven dÄ blir det lite för mycket input lag för att det skulle vara roligt. Spelar dock aldrig fps...



#50

Postad 17 maj 2016 - 07:21

Lyfali
  • Lyfali
  • LĂ€rjunge

  • 344 inlĂ€gg
  • 0

Fortfarande tvÄ helt olika saker... inputlag Àr en sak, pingtid Àr en.

Spelar pĂ„ olika bildvisare hĂ€r hemma, och visst mĂ€rker man skillnad mellan dom, helst nĂ€r jag kommer frĂ„n att köra pĂ„ TV till datorskĂ€rmen... projjen ligger mittemellan. 

 

Är det nĂ„n hĂ€r som spelar pĂ„ Sonyprojektor? Hört att dom ska ha bra respons, och dom har ju grym bild med ju, vad jag fattat det som. :)

Ja det Àr tvÄ olika saker, har inte sagt nÄgot annat, men de upplevs samma.

Det Ànda jag sÀger Àr att man oftast kommer undan med en proj eller tv pÄ 20-30 sen Àr det andra parametrar som spelar in och oftast fÄr upplevelsen att vara dÄlig.

 

Nae jag spelar iaf inte pÄ sony, jag kör pÄ panasonic och det funkar för mig.





0 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.