Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Regas skivspelare

1273 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Rega P2 (Skivspelare) 1 8,17 (5) Inga priser
Rega P9 (Skivspelare) 2 (0) Inga priser
Rega P7 (Skivspelare) 1 8,33 (2) Inga priser
Rega P5 (Skivspelare) 1 7,5 (1) Inga priser
Rega Planar 3 (Skivspelare) 9 8,2 (14) 6 989:-
Rega P1 (Skivspelare) 1 8,33 (17) Inga priser
Rega P3-24 (Skivspelare) 1 8,75 (7) Inga priser
Rega RP1 (Skivspelare) 7 7,72 (17) Inga priser
Rega RP3 (Skivspelare) 5 8,4 (4) Inga priser
Rega RP6 (Skivspelare) 9 (0) 16 990:-
Rega RP8 (Skivspelare) 7 7,5 (1) 27 990:-
Rega Planar 2 (2016) (Skivspelare) 9 8,08 (12) 5 890:-
4 relaterade trådar

#1151

Postad 31 mars 2016 - 09:06

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Skulle hellre välja Gyro SE i dagsläget eller Nottingham. Men Nottingham har inte designen som talar för sig. 



#1152

Postad 08 maj 2016 - 21:29

Lewlsor
  • Lewlsor
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0

Funderar på att byta ut min Technics SL-DL1 och har möjlighet att köpa en Rega Planar 2 för 2000 kr, detta är modellen i svart med grön logga och den är nyligen servad med ny rem och locket ser fint ut. Är dessa spelare värd den pengen? 

 

Alternativt kanske någon av dessa om jag inte hittar något roligt beg:

Pro-Ject Essential 2 för cirka 2700:-

Argon TT-2 för 2500:- (kopia av Pro-Jecten fast med en glasskiva istället för MDF)

Rega RP1 för 3000:-

 

 

Vad tror ni?



#1153

Postad 10 maj 2016 - 06:08

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Har haft denna spelare. Den är nästintill likvärdig med den gamla Rega P3-24. Jag har dock moddat P3-24, så nu spelar denna i en annan liga. 

Men Rega P2 är en bra instegsspelare. 



#1154

Postad 10 maj 2016 - 18:19

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Såg nu att den senaste versionen av Rega P3 släppts på Reference Audio. 



#1155

Postad 11 maj 2016 - 06:17

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0
Såg oxå att den släpps. Fundera dock lite om det är rätt väg. När jag själv började med vinyl så klev jag in på Rega P1. Som gick på 2490kr.

Nästa steg var Rp3 som med nål gick på 6995kr och om denna ska ersätta (vet inte hur det är tänkt) ligger ju på 8995kr.

Själv sneglade jag rätt mycket på Project istället eftersom jag ville uppgradera men inte säker om jag ville lägga 7kkr på en ny spelare.

#1156

Postad 11 maj 2016 - 07:30

Lewlsor
  • Lewlsor
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0

Har haft denna spelare. Den är nästintill likvärdig med den gamla Rega P3-24. Jag har dock moddat P3-24, så nu spelar denna i en annan liga. 

Men Rega P2 är en bra instegsspelare. 

 

Kollade i ditt galleri och du verkar haft någon modell nyare men jag tror ändå att det är en prisvärd spelare. Funderar så det knakar :) 

 

 

Såg nu att den senaste versionen av Rega P3 släppts på Reference Audio. 

 

Väldigt fin spelare! Nu kallar dom modellen för "Planar" igen. 3:an är lite dyrare än nuvarande P3 och jag antar att kommande "Planar 2" ska bli snäppet billigare än nuvarande P3. 



#1157

Postad 11 maj 2016 - 17:52

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Har ingen aktuell bild på Rega P2 i mitt galleri, den såldes för 6 år sedan. Min Rega P2 hette ( Planar 2000)



#1158

Postad 12 maj 2016 - 08:27

Lewlsor
  • Lewlsor
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0

Har ingen aktuell bild på Rega P2 i mitt galleri, den såldes för 6 år sedan. Min Rega P2 hette ( Planar 2000)

 

Tänkte på den här bilden i ditt galleri, tyckte det såg ut som en P2a: https://www.minhembi...c_id=338152.jpg



#1159

Postad 12 maj 2016 - 18:00

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Tänkte på den här bilden i ditt galleri, tyckte det såg ut som en P2a: https://www.minhembi...c_id=338152.jpg

Förlåt, det stämmer precis! Jag glömde att jag hade mitt gamla album uppe också!

 

Skillnaden mellan Rega P3-24 och Rega P2 är timing! P3-24:n återger händelser i musiken mer exakt, och rytmiskt. Båda har en likvärdig detaljåtergivning, men P3:an har även bättre bas. Mär väl, jag har aldrig spelat dessa spelare mot varandra med likadana puppor monterade. 

 

Men jag har jämfört en Rega RP1 och en P3-24 i originalutförande. 

 

Rega RP1 hade en OM5 puppa om jag inte minns fel, och P3.24 hade en Ortofon Blue, och skillnaderna var som ovan. Vad som förbluffade mig var att skillnaderna inte var större. 

 

P3-24:an har: extern motorstyrning, glastallrik, bättre tonarm, plint. 

 

Rega P3 är en fantastisk spelare, men som jag upplever det gräver den inte så djupt i tonerna och basen, utan är mer snärtig och medryckande. Rega rockar mer än vad de är analytiska. 

 

Jag har inte blivit klokare sedan jag startade tråden "Vinyltillbehör" för några år sedan. En skivspelares karaktär utgörs av andra faktorer än bara verket: RIAA, puppa spelar givetvis in tillsammans med lyssningsrummet. Sammanfattningsvis är det den totala kombinationen av komponenter som skapar helheten. 


Redigerat av Glidtassen, 12 maj 2016 - 18:33.


#1160

Postad 14 maj 2016 - 23:43

Lewlsor
  • Lewlsor
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0

Förlåt, det stämmer precis! Jag glömde att jag hade mitt gamla album uppe också!

 

Jag köpte planar 2:an i fredags och har lyssnat igenom några skivor, låter väldigt bra hittills.

Min är modellen från 90-talet med den gröna loggan, glastallrik, RB250 tonarm och Ortofon OM10.

 

Ska jag jämföra lite med min andra spelare (Technics SL-DL1) så vill jag säga att dom låter lika bra båda två, jag har dock inte A-B-testat spelarna.

I början var jag orolig över att Regan var mer känslig på distortion på innerspåren för jag tyckte jag hörde mer av det men jag tror det är inbillning då några av skivorna låter bra på alla spår medan andra låter sämre. Tror att SL-DL1 klarar innerspår bättre ändå PGA tangentialarmen.

 

Själva vinylupplevelsen är dock trevligare på Regan eftersom här kan man lyfta bort locket och köra igång tallriken så man kan borsta skivan och sen lägga på armen manuellt på det spår man vill lyssna på, dessutom ser man ju den fina glastallriken snurra runt :)

På SL-DL1 så la man bara på skivan, la igen locket och tröck på play, inte lika roligt.

 

Är väldigt nöjd just nu, framtida planer är att göra om kablaget ut från tonarmen till något trevligare så man får separat jordning och kanske en ny pickup längre fram men innan dess så ska jag nog investera i en enklare skivtvätt för att få skivorna att låta så bra som möjligt :)

 

Spelaren är kopplad direkt till mitt försteg Rotel RC-980 som skickar signalen vidare till slutsteget RB-980 som i sin tur driver ett par B&W 683:or. Det låter väldigt bra i mina öron, kanske investerar i en riktigt phonoförsteg i framtiden men just nu är jag nöjd känns det som!

 

Det blev ett lite långt inlägg, hoppas ni orkar läsa ändå.

Nu ska jag svarva vidare, lägger på Steely Dan - Gaucho och önskar de som läser en god kväll!



#1161

Postad 15 maj 2016 - 08:40

hultin
  • hultin
  • Forumräv

  • 747 inlägg
  • 0

Kul! Håller med om att det är en särskild känsla med att lägga på en skiva, flytta över tonarmen och låta pickupen sjunka ner i spåren. 
Rotels försteg brukar ha bra phonosteg. (Jag hade ett RC-03 för några år sedan som jag var nöjd med, och jämförde med en del separata steg. För att bli avsevärt bättre så blev det ett

 

 

 

som jag hittade oförskämt billigt som begagnat.



#1162

Postad 23 maj 2016 - 18:48

Unregistered4b91bb02
  • Unregistered4b91bb02
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Sitter med en ny vit Planar 3 och trollbinds av det fullkomligt makalösa ljud den presterar. Gjorde iofs en rejäl uppgradering då jag tidigare drogs med en Denon dp300, helautomatisk spelare mest bara för att jag var lat och ville kolla om vinyl verkligen var för mig. Det var det...

 

Valde att lägga till en tusing för en elys 2, då min blå ortofon-pickup höjde värdet på gamla spelaren så pass mycket att den fick sitta kvar.

 

Den är allt annat än inspelad förstås, men jag är redan så otroligt nöjd.

 

La nu en beställning på en PSU av bara farten och inser att jag kanske borde köpt en RP6:a istället, då jag nu lagt ungefär lika mycket som den kostar....

 

Lyssnade dock på en gammal RP3:a innan jag köpte P3 och det känns som Rega ändå uppgraderat rejält med denna snygga pjäs.

 

För er som sitter med muspekaren över köpknappen kan jag bara skicka en rekommendation att trycka köp!

 

Nästa semiuppgradering får bli en vit rem men först ska jag återuppleva min (numera snabbväxande) vinylsamling från A-Ö med den underbara vetskapen om att ljudet bara kommer bli bättre med (inspelnings)tiden



#1163

Postad 24 maj 2016 - 19:22

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Det är så många parametrar som spelar in när det gäller vinyl: riaa, puppa, rummet, högtalare. Så jag tror det är svårt att utvärdera en spelare om man inte väljer att sätta två st likadana puppor fast på olika modeller av skivspelare. 

 

Grattis till köpet, jag tror nog att det låter great!

 

Jag har under åren hottat upp min P-24 i flera steg, så jag vet inte vad denna motsvarar idag: ny subplatta, korrigerad VTA, ny plint under spelaren, testa olika drivremmar. 



#1164

Postad 24 maj 2016 - 20:17

Unregistered4b91bb02
  • Unregistered4b91bb02
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Tack! Har nu psu:n på plats också, oklart om det är placebo men ljudet känns än klarare, testade med en gammal coltranevinyl och detaljrikedomen blir nästan löjligt hög.

Har plöjt denna tråd slaviskt sedan jag bestämde mig för att uppgradera maskinparken, och diskussionerna här har hjälpt till i valet av spelare.

Kommer nog en uppgraderad p6:a snart och då får jag säkert ångra att jag hade så "bråttom" med beslutet, men tills dess ska jag luta mig tillbaka och njuta :)

Märkligt nog är det minst skillnad på de nya 180 grams vinylerna (oavsett om det är nyproducerad musik eller ej), ljudet känns fortfarande lite komprimerat, som på denonspelaren (givetvis bättre, men skillnaden är inte lika milsvid som på "vanliga" vinylplattor). Såg att ämnet avhandlats här tidigare också.

#1165

Postad 19 juni 2016 - 21:17

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

 

Jag har under åren hottat upp min P-24 i flera steg, så jag vet inte vad denna motsvarar idag: ny subplatta, korrigerad VTA, ny plint under spelaren, testa olika drivremmar. 

 

Har en stilla undran över vilken subplatta du har och var du fick tag i sådan.

Läste på en engelsk site att den som sitter monterad orginal är en av de svagaste länkarna i spelaren.

Jag sitter med en Rega Planar 3 från 90-talet med en dual pickup med en ortofon OM-20 nål i övrigt helt orginal.

 

Är dock inne på att uppgradera den en del.

Funderingarna är

Ny subplatta

Ny Pickup  (ortofon blur eller red den dyrare av dem..)

Ett riktigt RIAA steg  (är Trigon Vanguard II fortfarande en av de bästa??)

 



#1166

Postad 21 juni 2016 - 17:00

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Jag har en ISOsub GT2S och den säljs av http://www.isokinetik.co.uk/

 

Kostar väl runt 1500:- med frakt men är bättre än den i plast. Men bästa uppgraderingen jag gjorde var nog 

 

http://www.analogues...a-adjuster.html



#1167

Postad 21 juni 2016 - 17:42

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

ISOsub GT2S bytte du även kulan under eller har du kvar orginal ?

Fanns en recension på siden av "kulan" där den som inte är orginal är väldigt mycket hårdare vilket tydligen sliter hårdare på själva subplattern..

 

Den andra uppgraderingen du skriver om fattar jag inte riktigt vad den gör.

 

Men tack för länkar osv.


Redigerat av bahama, 21 juni 2016 - 17:50.


#1168

Postad 21 juni 2016 - 18:23

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Kulan som du refererar till är av ett hårdare material och skall motverka friktion tror jag? Denna nya kula följer med subplattan vid beställning.

 

Den andra handlar om VTA-vinkeln: Ibland är en puppa för hög, eller motsatt förhållande. Detta kan bidra till att man måste justera vinkeln på tonarmens bas. Man kan höja och sänka tonarmen vid fästet för att nålen skall spåra bättre. 

 

 

Bifogad fil(er)



#1169

Postad 21 juni 2016 - 19:10

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

Ahh där ser man.

Hade för mig Regan hade en sån orginal nu när jag vet vad det är.

Men det har den ju inte.

 

Tack för all hjälphitills. Kommer säkert snart med mer frågor. :)



#1170

Postad 06 juli 2016 - 15:43

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

Har som sagt en gammal planar 3.

Köpte en VTA adjuster.

Då jag efter en del efterforskande kom fram till att jag troligen har en tonarm som heter RB300.

Är inte 100% säker på att det är en sådan dock.

 

Så köpte denna

http://www.analogues...a-adjuster.html

 

Stötte ganska snabbt på ett litet problem.

 

Man tar ju loss hela tonarmen. Skruvar på denna på "gängstaven" vet inte riktigt vad man ska kalla den annars.

Och monterar tillbaka allt igen.

Problemet som nu finns själva "gängstaven" som har en lås mutter på undersidan har inte speciellt många mm över.

Så om man vill höja typ 8mm så finns det inget kvar att fästa låsmuttern på.

 

Någon som känner till en lösning på detta ??

Jag funderar i banorna att köpa en ring till och sätta på undersidan också.

 

Tacksam om någon har nått intressant tips för detta.

 

Rega skickade med en "mall" att använda för att lättare få rätt vinkel på PUn någon som vet om denna finns att ladda ner? eller är det enklast att köpa en ny?



#1171

Postad 08 juli 2016 - 12:02

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

Har hittat svaret på mina tidigare frågor.

 

Är det någon som har en aning om hur man kan se hur gammal en Rega skivspelare egentligen är??

 

Vid vilken ålder är det bättre att köpa en nyare istället för att uppgradera??

Har hittat en begagnad 700 tonarm men är det kanske bättre att byta hela spelaren istället för att lägga pengar på en tonarm??



#1172

Postad 08 juli 2016 - 17:16

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 338 inlägg
  • 0

Har hittat svaret på mina tidigare frågor.

 

Är det någon som har en aning om hur man kan se hur gammal en Rega skivspelare egentligen är??

 

Vid vilken ålder är det bättre att köpa en nyare istället för att uppgradera??

Har hittat en begagnad 700 tonarm men är det kanske bättre att byta hela spelaren istället för att lägga pengar på en tonarm??

 

Vad är det du är missnöjd med? Har själv en Planar 3 från mitten 80-talet, aldrig skruvad med och fungerar utmärkt. Byt PU och lyssna, kanske räcker det. Planar 3 har en rejäl glastalrik så ny sub-platta tror jag ger väldigt lite. RB-300 sitter på dyra spelare så den är nog det sista du behöver byta. Riaa beroende på vad du har idag såklart.



#1173

Postad 08 juli 2016 - 21:43

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

  • 540 inlägg
  • 0

Vad är det du är missnöjd med? Har själv en Planar 3 från mitten 80-talet, aldrig skruvad med och fungerar utmärkt. Byt PU och lyssna, kanske räcker det. Planar 3 har en rejäl glastalrik så ny sub-platta tror jag ger väldigt lite. RB-300 sitter på dyra spelare så den är nog det sista du behöver byta. Riaa beroende på vad du har idag såklart.

Vad dyra spelare är nog din egen uppfattning Brinke!



#1174

Postad 09 juli 2016 - 09:25

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 338 inlägg
  • 0

Vad dyra spelare är nog din egen uppfattning Brinke!

 

Dyrare än Planar 3 spelaren dvs knappast den svagaste länken. Frågan handlade om att uppgradera en gammal Planar 3. RB-300 har använts som OEM-arm i Linn, Origin Live osv. Inget som imponerar på dig kanske men rätt dyrt i mina ögon. 



#1175

Postad 10 juli 2016 - 16:37

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

Är egentligen inte missnöjd med något förutom ljudet :)

 

Men ju mer man läser ju mer fundersam blir man. RB-300 som sitter på min Planar 3 är minst 16 år gammal. Den tillhörde inte de dyrare när den köptes. Man tycker ju det borde finnas bättre grejer idag för ungefär samma pengar. Men det är då man stöter på grejen om hurvida det kanske är bättre att lägga pengarna på en eventuell ny spelare istället för att "pimpa" den man redan har.

 

Jag har som jag skrivit här tidigare köpt en VTA-adjuster. Måste dock skaffa en del till till den. Det handlar dock bara om småpengar i sammanhanget.

 

Jag misstänker att min nuvarande pickup alt. nål har oxiderat under alla år den stått oanvänd.Så nästa steg är en ny Pickup. Har i en annan tråd fått tips om en Ortofon Quintet pickup. Och ju mer jag läst om den ju mer prisvärd verkar den.

Lutar just nu åt att det blir en sådan. Har just mailat Hifiklubben för att verifiera vad de menar med att "hjälper till med installationen" . 

Har också investerat i ett RIAA  Trigon Vanguard II som dock inte är monterad än. Ligger här i lådan och väntar.

 

Med kommande ny pickup och övriga uppgraderingar får övrigt vänta ett tag. men alltid kul att fundera. Dock är kunskpen begränsad medans den i bl.a denna tråden är väldigt hög.

 

Hurvida en ny subplatter gör skillnad eller inte tvistar di lärde om men rent logiskt bör det finnas en viss inverkan även med den. Som skrivs är Planar 3ans skivtallrik av glas men den vilar ju ändå på subplattern.  Rent spontant känns ju en av aluminium eller annan metall som ett bättre alternativ än en av plast. Jag har dock svårt att tro att det kommer höras någon magisk skillnad i ljudet. 


Redigerat av bahama, 10 juli 2016 - 16:38.


#1176

Postad 11 juli 2016 - 14:32

Unregistered4479e66b
  • Unregistered4479e66b
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0

Hej 

jag har idag en Rega P7 med en ny Ortophon quinted Bronze pickup, jag har börjat kolla på byre av RIAA steg då mitt gamla Vincent instegssteg känns tråkigt.

någon som har erfarenhet av Heed Audio quasar , Rega Aria eller IFI Iphono eller något annat som man tycker är bra, kan tänka  mig att köpa begagnat om det finns något bra.



#1177

Postad 11 juli 2016 - 16:33

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 338 inlägg
  • 0

Är egentligen inte missnöjd med något förutom ljudet :)

 

Men ju mer man läser ju mer fundersam blir man. RB-300 som sitter på min Planar 3 är minst 16 år gammal. Den tillhörde inte de dyrare när den köptes. Man tycker ju det borde finnas bättre grejer idag för ungefär samma pengar. Men det är då man stöter på grejen om hurvida det kanske är bättre att lägga pengarna på en eventuell ny spelare istället för att "pimpa" den man redan har.

 

Jag har som jag skrivit här tidigare köpt en VTA-adjuster. Måste dock skaffa en del till till den. Det handlar dock bara om småpengar i sammanhanget.

 

Jag misstänker att min nuvarande pickup alt. nål har oxiderat under alla år den stått oanvänd.Så nästa steg är en ny Pickup. Har i en annan tråd fått tips om en Ortofon Quintet pickup. Och ju mer jag läst om den ju mer prisvärd verkar den.

Lutar just nu åt att det blir en sådan. Har just mailat Hifiklubben för att verifiera vad de menar med att "hjälper till med installationen" . 

Har också investerat i ett RIAA  Trigon Vanguard II som dock inte är monterad än. Ligger här i lådan och väntar.

 

Med kommande ny pickup och övriga uppgraderingar får övrigt vänta ett tag. men alltid kul att fundera. Dock är kunskpen begränsad medans den i bl.a denna tråden är väldigt hög.

 

Hurvida en ny subplatter gör skillnad eller inte tvistar di lärde om men rent logiskt bör det finnas en viss inverkan även med den. Som skrivs är Planar 3ans skivtallrik av glas men den vilar ju ändå på subplattern.  Rent spontant känns ju en av aluminium eller annan metall som ett bättre alternativ än en av plast. Jag har dock svårt att tro att det kommer höras någon magisk skillnad i ljudet. 

 

Ny PU är ju väldigt vettigt. OM-20 tycker jag lät rätt trist redan för evigheter sen. Ny rem är väl inte fel heller efter en massa år.  

Sen är det bara att köra igång. Det som avgör mest hur det låter är skivorna, vissa låter super även på min gamla Planar 3 medans många andra låter hemskt. Precis som med CD.



#1178

Postad 11 juli 2016 - 17:49

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Jag har ett HEED Questar som jag gillar mycket. 

 

Vad jag dock ogillar är att jag har massa störningar i el-nätet som mitt RIAA fångar upp. När nålen inte är nedsläppt kan jag höga volymen till medel, och vissa dagar hör jag ett intensivt smattrande och brusande läte från RIAAT. Jag undrar om HEEDs externa nätdel skulle kunna råda bot på detta problem. 

 

Det tog mig tid att verkligen komma underfund med vilka fördelar som Regas PSU skulle kunna ha på uppspelningen. Men så slog det mig vid en jämförelse mellan Rega P2 och P3-24, timing fanns mer vid P3-24, men jag kopplade aldrig detta till PSU:n. Men med tanke på att strömmen matas via PSU:n så får motorn en exakt spänning, vilket återspeglas på plattans rotation - därav bättre timing: alla händelser landar på rätt adress i musiken. Undrar om en extern nätdel till RIAAT skulle kunna eleminera en del sus och störningar. 


Redigerat av Glidtassen, 11 juli 2016 - 17:49.


#1179

Postad 11 juli 2016 - 18:56

Unregistered4479e66b
  • Unregistered4479e66b
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Jag hade stora problem med brum och brus tidigare, så pass mycket att jag tänkte lägga ned vinyl lyssnandet.
Sedan tänkte jag att jag måste ge det en sista chans att hitta felet och efter en helgs testande och bärande på prylar mellan olika rum så visade det sig att pickupen tog upp störningar från min hembioreciever.
Lösningen blev att jag flyttade spelare och riaa 2 m från förstärkaren och det försvann nästan helt.
Jag kan fortfarande höra lite svaj i grundbruset om jag flyttar runt riaat men nu är jag ok med nivån och lyssnar på vinyl igen.
Kan vara något att testa

#1180

Postad 12 juli 2016 - 11:26

Unregistered4479e66b
  • Unregistered4479e66b
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Jag kan tillägga att det riaat som jag tittar efter bör ha ställbar gain på minst 66 db så t.ex ett Naim stageline fungerar inte.

#1181

Postad 18 juli 2016 - 18:32

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

Jaha då var det dags igen.

 

Det som jag trodde skulle lösa problemet med att Gängan tar slut innan önskad höjd uppnåtts var denna mutter-

 

http://www.analogues...ed-arm-nut.html

 

Fick den nya muttern idag.

 

Visa sig ganska snabbt finnas problem med den och min Planar 3.

Den förhöjda delen har nån (1-2mm) större dimension än hålet i plinten.

 

Har googlat osv men hittar verkligen inget om detta.

En variant som har slagit mig är att borra upp hålet underifrån för att den ska få plats. Men har inga borr med så stora dimensioner. Ytterst tveksamt hur man ens lyckas centrera ett sådan hål. Har inte tillgång till pelarborr som är att föredra vid sådan borrning. Och framför allt Vill egentligen inte borra i plinten.

 

Är det någon som har någon ide hur man kan lösa detta? Eller har en annan produkt som kan lösa problemet??.

 

Har varit i kontakt med Hifiklubben. Skall nu på torsdag få en Quintet monterad på den om allt går enligt planerna. Det visade sig också att de har kvar sina uppgifter om vad man köpt hos dem länge. Så numer vet jag att jag köpte min Planar 3 i augusti 1997.

 

 

Edit: Ändrade mig. Efter en dag med borrande och meckande har jag nu ökat dimensionen på hålet,och den nya muttern passar nu helt ok. Så nu är det bara få PU på plats och mekka in RIAAt så är uppgraderingen klar för denna gången.

Har dock märkt att ju mer man läser ju mer vill man göra. Kommer nog i framtiden byta lager och kanske subplattan men inte just nu.


Redigerat av bahama, 19 juli 2016 - 18:41.


#1182

Postad 12 augusti 2016 - 12:56

Unregistered4479e66b
  • Unregistered4479e66b
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0

nytt RIAA inhandlat,ASR mini basis mk3

står i kartong och väntar på installation.



#1183

Postad 12 augusti 2016 - 20:37

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Berätta gärna lite om riaat om du jämfört med några andra :)

 

Jag har upptäckt en fin och förhållandevis billig uppgradering: att gå från Regas standard yllemattor till kork istället. Korkmattan är överlägsen eftersom den inte skapar statisk elektricitet och dämpar vibrationer bättre. Resultatet låter inte vänta på sig heller. Melodier och stämmor i bakgrunden kommer fram bättre, och så får basen mer snärt än tidigare och flyter inte ut. Basen är märkbart fastare. 

 

Bästa uppgraderingen för Rega tycker jag är Michells Rega 3-point VTA-adjuster tillsammans med en korkmatta. 

 

Många framhåller att byta ut subplattan i plast mot en bättre i metall som en rejäl uppgradering, vilket delvis stämmer men jag tycker fortfarande att ovanstående med korkmatta + VTA-justering skapar ett större mervärde. 

 

Den enda nackdelen med min korkmatta är att den stinker av en kombo: armsvett och citrus. 


Redigerat av Glidtassen, 12 augusti 2016 - 23:02.


#1184

Postad 13 augusti 2016 - 12:35

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

Liten fundering som gav en fråga.

RIAA  stänger ni av den när ni lyssnat färdigt eller står de alltid på?

 

Jag har alltid min reciever igång men vet inte om det är ok för RIAAt med.



#1185

Postad 13 augusti 2016 - 12:41

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

Angående bästa updateringerna som nämns ovan.

 

Håller med om VTAn .

Men vilken man skall ha beror ju väldigt mycket på vilken tonarm man har. Den föreslagna från Michell går överhuvudtaget inte montera med en RB-300 arm.



#1186

Postad 13 augusti 2016 - 22:20

Tomlund
  • Tomlund
  • Lärjunge

  • 299 inlägg
  • 0
Någon som har bytt kablarna i tonarmen? Behöver byta alltihop då de har gått av, något man kan göra själv?

#1187

Postad 14 augusti 2016 - 15:56

hultin
  • hultin
  • Forumräv

  • 747 inlägg
  • 0

nytt RIAA inhandlat,ASR mini basis mk3

står i kartong och väntar på installation.

 

 

Lysande! Det var ingen dålig sensommarinvestering. ASR Mini Basis står högt på min lista när det ska lyssnas på nytt RIAA, tillsammans med Lejonklous Slipsik (visserligen bara MM men ändock).

Kul - lyssningsintryck? Bilder...?



#1188

Postad 14 augusti 2016 - 16:17

Unregistered4479e66b
  • Unregistered4479e66b
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Har bara lyssnat i 20 min hittills, så här långt så låter väl allt bättre än förut men mina problem med att pickupen plockar upp störningar från min reciever blev ju också mer påtagligt iom att jag har högre gain inställt i nuläget.

#1189

Postad 14 augusti 2016 - 20:30

Unregistered4479e66b
  • Unregistered4479e66b
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Det visade sig att det var nätadaptern till motorstyrningen som gav störningarna,detta är nu åtgärdat med ny placering.

#1190

Postad 20 augusti 2016 - 13:53

Unregistered4479e66b
  • Unregistered4479e66b
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Kan nu efter att ha lyssnat på ett antal skivor konstatera att det nya riaa steget gett en klar förbättring på alla register men det var förväntat då ASR är betydligt dyrare än min gamla Vincent.
Det är också tydligt att det låter bättre än om jag spelar samma skivor på cd med bättre fyllighet och mer spelglädje men då haltar ju min jämförelse iom att vinyl riggen är mer än dubbelt så dyr som cd utrustningen.

#1191

Postad 05 oktober 2016 - 10:19

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Yes, man kan inte säga att vinylen generellt låter bättre än cd. Men allt oftare slår min vinylrigg det digitala ljudet, även om jag har en finare dac. Tror det mest tar tid att hitta en kombination i vinylriggen som verkligen spelar bra. När man dock hittar en bra matchning så blir det svårare att spela Spotify eller FLAC. 



#1192

Postad 19 februari 2017 - 15:28

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Har haft min The Little Belter Rem i ett dryg år nu. Igår tog jag fram den igen, insåg att den torkat ut helt och hållet. Jag har pendlat mellan denna och The White Belt. The Little Belter hade spruckit på tre ställen, kommer inte köpa denna igen.

 

 

Bifogad fil(er)



#1193

Postad 20 februari 2017 - 16:17

rwr244
  • rwr244
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Hej alla Rega fans. Jag har ett problem, fick av min fru en "Queen" rega rp1! kanske den snyggaste spelaren av alla? men, när jag ger på lite bas så börjar nålen att glida?? har en Pro-jekt debut sen tidigare som fungerat perfekt, de står på samma ställe. Vore jätteglad för bra förslag.



#1194

Postad 20 februari 2017 - 16:30

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Hej alla Rega fans. Jag har ett problem, fick av min fru en "Queen" rega rp1! kanske den snyggaste spelaren av alla? men, när jag ger på lite bas så börjar nålen att glida?? har en Pro-jekt debut sen tidigare som fungerat perfekt, de står på samma ställe. Vore jätteglad för bra förslag.


Har du kollat så att nåltrycket är rätt inställt?

#1195

Postad 20 februari 2017 - 20:18

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Skaffa en nålvåg på Ebay. Jag har inte längre länken, men Hifi-Butikerna i Sverige tar ut överpriser. Du kan få samma våg för en tredjedel av priset.



#1196

Postad 21 februari 2017 - 16:32

rwr244
  • rwr244
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Har du kollat så att nåltrycket är rätt inställt?

Har följt de anvisningarna som medföljer, har även provat att öka trycket lite till, men det hjälpte inte?



#1197

Postad 21 februari 2017 - 23:32

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

Kan ha missuppfattat något men kan locket på spelaren ha med problemet att göra?

När jag gjorde rent mitt blev det så statiskt att det lyfta hela tonarmen när man stängde...



#1198

Postad 23 februari 2017 - 11:18

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Kan ha missuppfattat något men kan locket på spelaren ha med problemet att göra?
När jag gjorde rent mitt blev det så statiskt att det lyfta hela tonarmen när man stängde...


Har du provat att spela skivor med locket öppet?

#1199

Postad 23 februari 2017 - 11:39

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

Har du provat att spela skivor med locket öppet?

Jag har löst problemet var mest ett tips om vad som kan vara fel...



#1200

Postad 23 februari 2017 - 15:36

Unregisteredb48fe51d
  • Unregisteredb48fe51d
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0

En fråga; Planar 3 plus en TTPSU kostar ca 11000, två tusen mindre än en RP6 (där TTPSU:n ingår). För den mellanskillnaden får man väl mer för pengarna på RP6:an, eller?





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.