Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - MediaPortal *

831 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#701

Postad 08 maj 2007 - 15:37

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0

men det kan dock bero på att jag inte installerat ngn mpeg2 codec kom jag på nu! Men, har inte ffdshow det i sig?  :unsure:

<{POST_SNAPBACK}>

Kryssade du i att FFDshow skulle användas även för MPEG1 och MPEG2 (default inte i kryssat vid installation av FFDshow)? Annars kan du ju alltid installera senaste versionen av DScalers 5 (den borde inte ställa till det för vare sig FFDshow, AC3Filter eller MP, jag har dock läst en del trådar på MP-forumet om problem med Haali tillsammans med AC3Filter, kommer inte ihåg vad det var...)...

Gör en sökning här: http://forum.team-mediaportal.com/

#702

Postad 11 maj 2007 - 07:28

nippe
  • nippe
  • Beroende

  • 1 387 inlägg
  • 0
Hejsan!

Jag tänkte höra om det är någon mer än jag som har testat Media Portals TV-server och kan hjälpa mig med ett problem jag har som jag inte kan bli av med.
Har kört med MyTheatre och DVBViewer fram tills nu men TV-server funktionen i Media Portal lockar allt för mycket för att låta bli att testa detta program. Så igår natt satt jag och installerade MP och MP TV-server. Problemet som dök upp var att jag inte får in Mux 3 (754 MHz)i TV-server funktionen.
I MP så funkar det bra (inte perfekt) men jag får bild. Dock inte i Serverdelen. Det är precis som om det är för lite signal styrka.
Det konstigaste är att i MyTheatre och DVBV är det inga problem alls. där visar det på max mottagning. Har testat att scanna flera gånger (Nacka samt hela bandet), ominstallationer m.m. men alltid med samma resultat.
Jag tycker inte detta borde vara programspecifikt eftersom RF-delen är ju den samma
Är det något jag har missat?
Vill få detta att fungera eftersom i övrigt så verkar programmet stabilt för mig och TV-server funktionen är ju det jag har letat efter.

#703

Postad 12 maj 2007 - 20:28

stevenD
  • stevenD
  • Lärjunge

  • 271 inlägg
  • 0
Jag kör Vista MCE nu men är lite sugen på att testa MediaPortal. Är det smärtfritt att installera MediaPortal parallellt eller finns det någon risk att man ställer till med något?

Nån som har erfarenhet av att ha båda installerade?

#704

Postad 12 maj 2007 - 22:13

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 968 inlägg
  • 0

Jag kör Vista MCE nu men är lite sugen på att testa MediaPortal. Är det smärtfritt att installera MediaPortal parallellt eller finns det någon risk att man ställer till med något?

Nån som har erfarenhet av att ha båda installerade?

<{POST_SNAPBACK}>



det e bara å köra :)

#705

Postad 12 maj 2007 - 23:20

Unregistered5282d64f
  • Unregistered5282d64f
  • Användare

  • 174 inlägg
  • 0
Jag har båda. Använde MCE ungefär 5 minuter innan jag tröttnade och installerade MP. Har inte märkt att de skulle påverka varandra. Ångrar inte för en sekund att jag gick över till "The Dark Side" :-)

#706

Postad 13 maj 2007 - 11:14

stevenD
  • stevenD
  • Lärjunge

  • 271 inlägg
  • 0
Spontant så känns det som om jag vill köra en stable. Men 0.2.2.0 stable släpptes i december. Jag kör Vista och det känns som om det finns risk att Vista-relaterade buggar kanske inte är åtgärdade i den releasen?

Vilken version kör ni?

#707

Postad 13 maj 2007 - 15:41

stevenD
  • stevenD
  • Lärjunge

  • 271 inlägg
  • 0
En annan fråga när jag ändå håller på...

Jag har inte köpt något tv-kort än. Finns det någon lösning tillsammans med Mediaportal som kan spela in 2 olika program som ligger i olika muxar med 2 tv-kort men med ett boxer-kort? Typ med Hauppauge WinTV-NOVA-TD och nån bra kortläsare?

#708

Postad 13 maj 2007 - 15:56

turbo_tobbe
  • turbo_tobbe
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0
Först måste jag erkänna att jag inte har läst igenom hela tråden så svaren på mina frågor kanske finns där men jag har i alla fall använt sökfunktionen utan att hitta dem i så fall.

Jag har precis installerat MediaPortal och måste säga att det fungerar mycket bättre nu än senast jag provade det för 2-3 år sedan, då var den lite för buggig och kraschade osv, i alla fall på min dator. Så nu har jag kört MCE sen dess men tänkte att det var dags att testa det igen, mycket beroende på att den klarar flera tvkort av olika modell. Men så här i början har jag stött på två problem.

1. Jag kör ut signalen på min lcd-tv i upplösningen 1360x768 men får inte ut tv-bilden över hela bilden. Jag har ställt in på "stretch" vilket verkar ge bäst resultat men ändå är det ca 2 cm svarta kanten på höger och vänster sida och 1 cm över och under. Tv-signalen tar jag in från Boxer via s-video till ett Hauppague WinTV150-MCE. Det fanns någon funktion under Inställningar i tv-gränssnittet (alltså inte MediaPortal Setup-programmet) där man kunde förstora/förminska och flytta bilden men det verkar bara vara mediaportal grafiken som påverkas av det. Går detta fixa nånstans?

2. Använde MCE mycket till att spela in olika tv-serier och så för att kunna se på dem när det passar mej/oss bättre och använde då funktionen för att spela in en hel serie, ofta fick det bli repriserna för att den första sändningen krockade med något annat program. Repriserna har ibland en tendens att sändas vid lite olika tidpunkt men i alla fall vid ungefär samma tid. Vad jag kan förstå så klara inte Media Portal detta. Man kan ju ställa in att spela in varje vecka, eller varje vardag eller varje förekomst osv men dessa verkar bara ta vid exakt rätt tid. Varje förekomst tar ju allt, både första sändningen, repriser och eventuellt andra sändningar av samma program fast andra säsonger som kanske går eftermiddagar eller nått sånt. Gör jag något fel när jag programmerar eller klarar inte mediaportal detta eller finns det någon bra plugin för detta?

#709

Postad 14 maj 2007 - 12:10

Absolutbmw
  • Absolutbmw
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Hej,
Jag kör Mediaportal server.
Har problem med att jag inte får in kanalerna på 634Mhz (TV3, TV8, Kanal5) någon som har en sparad Backup på kanalerna??

Kör Boxer med Floppy DTV

Tacksam för hjälp!!!!

Redigerat av Absolutbmw, 14 maj 2007 - 12:10.


#710

Postad 14 maj 2007 - 14:59

nippe
  • nippe
  • Beroende

  • 1 387 inlägg
  • 0

Hej,
Jag kör Mediaportal server.
Har problem med att jag inte får in kanalerna på 634Mhz (TV3, TV8, Kanal5) någon som har en sparad Backup på kanalerna??

Kör Boxer med Floppy DTV

Tacksam för hjälp!!!!

<{POST_SNAPBACK}>


Då måste det vara något mystiskt med just mux 3, eftersom jag har samma problem fast mux 3 för mig är på 754 MHz. Då är det inte något fel på mottagningen på programmet i alla fall utan då är det nog så att det är prg. inte kan tolka alla signalering som sker på mux 3.

#711

Postad 15 maj 2007 - 22:09

qrist
  • qrist
  • Användare

  • 111 inlägg
  • 0
Jag har länge haft en viktig fundering kring MediaPortal; jag kommer att använd min bärbara dator som htpc kopplad till en Panasonic PV70 och det jag undrar är om det är möjligt att använda MediaPortal på datorn för att bläddra fram det man ska spela upp och när man väl väljer videofilen visas denna på plasman, för att undvika inbränningar. Är detta möjligt?

#712

Postad 16 maj 2007 - 06:27

Patrik_S
  • Patrik_S
  • Amatör

  • 73 inlägg
  • 0

Jag har länge haft en viktig fundering kring MediaPortal; jag kommer att använd min bärbara dator som htpc kopplad till en Panasonic PV70 och det jag undrar är om det är möjligt att använda MediaPortal på datorn för att bläddra fram det man ska spela upp och när man väl väljer videofilen visas denna på plasman, för att undvika inbränningar. Är detta möjligt?

<{POST_SNAPBACK}>


Vet att det är flera som provat med flera skärmar och MP, inte många som lyckats...du kan få mer information om hur / om det går att lösa i deras forum.

#713

Postad 16 maj 2007 - 12:00

Unregistered33753
  • Unregistered33753
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0

Hej,
Jag kör Mediaportal server.
Har problem med att jag inte får in kanalerna på 634Mhz (TV3, TV8, Kanal5) någon som har en sparad Backup på kanalerna??

Kör Boxer med Floppy DTV

Tacksam för hjälp!!!!

<{POST_SNAPBACK}>


Då måste det vara något mystiskt med just mux 3, eftersom jag har samma problem fast mux 3 för mig är på 754 MHz. Då är det inte något fel på mottagningen på programmet i alla fall utan då är det nog så att det är prg. inte kan tolka alla signalering som sker på mux 3.

<{POST_SNAPBACK}>


Jag har också detta problem numer efter att jag uppdaterat till en nyare version av TV-servern. Det borde vara problemet som diskuteras i denna tråd: http://forum.team-me...up-t22117p6.htm.

#714

Postad 16 maj 2007 - 12:34

Absolutbmw
  • Absolutbmw
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Hej,
Jag kör Mediaportal server.
Har problem med att jag inte får in kanalerna på 634Mhz (TV3, TV8, Kanal5) någon som har en sparad Backup på kanalerna??

Kör Boxer med Floppy DTV

Tacksam för hjälp!!!!

<{POST_SNAPBACK}>


Då måste det vara något mystiskt med just mux 3, eftersom jag har samma problem fast mux 3 för mig är på 754 MHz. Då är det inte något fel på mottagningen på programmet i alla fall utan då är det nog så att det är prg. inte kan tolka alla signalering som sker på mux 3.

<{POST_SNAPBACK}>


Jag har också detta problem numer efter att jag uppdaterat till en nyare version av TV-servern. Det borde vara problemet som diskuteras i denna tråd: http://forum.team-me...up-t22117p6.htm.

<{POST_SNAPBACK}>



Jag har fixat problemet..... ändrade i kannal listorna så nu funkar det!!! :D

Vilken frekvens ligger du på??

Har du en exporterad kannal fil från tidigare server så impotera den så funkar det.....

Om inte så kan jag lägga upp min (har inte fixat Canal digital kannalerna)

#715

Postad 16 maj 2007 - 13:17

PerssonsPack
  • PerssonsPack
  • Forumräv

  • 925 inlägg
  • 0
Är det någon som fått PowerDVD 7.3 och uppspelning av HDDVD och BD att fungera i Mediaportal?

#716

Postad 17 maj 2007 - 12:23

turbo_tobbe
  • turbo_tobbe
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0

1. Jag kör ut signalen på min lcd-tv i upplösningen 1360x768 men får inte ut tv-bilden över hela bilden. Jag har ställt in på "stretch" vilket verkar ge bäst resultat men ändå är det ca 2 cm svarta kanten på höger och vänster sida och 1 cm över och under. Tv-signalen tar jag in från Boxer via s-video till ett Hauppague WinTV150-MCE. Det fanns någon funktion under Inställningar i tv-gränssnittet (alltså inte MediaPortal Setup-programmet) där man kunde förstora/förminska och flytta bilden men det verkar bara vara mediaportal grafiken som påverkas av det. Går detta fixa nånstans?

<{POST_SNAPBACK}>


Hittade det själv efter ett tag, i MediaPortal Setyp kunde man klicka sig in på tv-kortet och där kunde man flytta bilden i över-, under-, väster- och högerkant så det löste sig.

Men jag är fortfarande inte nöjd med funktionen för schemalagda och framförallt återkommande inspelningar. Det verkar ju som att MediaPortal programmerar tidpunkterna istället för att leta i tv-tablån efter att tv-programmet titel ska dyka upp. Om man t ex vill schemalägga ett program som går vid en viss tid vissa dagar i veckan så väljer man spela in dagligen vid denna tidpunkt men då spelar den ju även in de dagar programmet inte sänds. Så funkade inte MCE, gör jag något fel eller är det så här det fungerar?

#717

Postad 17 maj 2007 - 12:39

Unregistered56b04b1d
  • Unregistered56b04b1d
  • Forumräv

  • 729 inlägg
  • 0

Men jag är fortfarande inte nöjd med funktionen för schemalagda och framförallt återkommande inspelningar. Det verkar ju som att MediaPortal programmerar tidpunkterna istället för att leta i tv-tablån efter att tv-programmet titel ska dyka upp. Om man t ex vill schemalägga ett program som går vid en viss tid vissa dagar i veckan så väljer man spela in dagligen vid denna tidpunkt men då spelar den ju även in de dagar programmet inte sänds. Så funkade inte MCE, gör jag något fel eller är det så här det fungerar?

<{POST_SNAPBACK}>

Helt korrekt uppfattat, så fungerar mediaportal och jag håller med dig, det SUGER KUNGLIGT ;) speciellt om man vill spela in en serie som Simpsons. Än värre är det om du säger till den att spela in simpsons oavsett kanal. Men den byter aldrig kanal för att spela in. Dvs, om du aktiverar detta med Kanal 6 vald, så kommer den att spela in vad det än är som går på kanal 6 när det visas på TV3.

*SUCK* :D

#718

Postad 18 maj 2007 - 07:11

nippe
  • nippe
  • Beroende

  • 1 387 inlägg
  • 0

Hej,
Jag kör Mediaportal server.
Har problem med att jag inte får in kanalerna på 634Mhz (TV3, TV8, Kanal5) någon som har en sparad Backup på kanalerna??

Kör Boxer med Floppy DTV

Tacksam för hjälp!!!!

<{POST_SNAPBACK}>


Då måste det vara något mystiskt med just mux 3, eftersom jag har samma problem fast mux 3 för mig är på 754 MHz. Då är det inte något fel på mottagningen på programmet i alla fall utan då är det nog så att det är prg. inte kan tolka alla signalering som sker på mux 3.

<{POST_SNAPBACK}>


Jag har också detta problem numer efter att jag uppdaterat till en nyare version av TV-servern. Det borde vara problemet som diskuteras i denna tråd: http://forum.team-me...up-t22117p6.htm.

<{POST_SNAPBACK}>



Jag har fixat problemet..... ändrade i kannal listorna så nu funkar det!!! :)

Vilken frekvens ligger du på??

Har du en exporterad kannal fil från tidigare server så impotera den så funkar det.....

Om inte så kan jag lägga upp min (har inte fixat Canal digital kannalerna)

<{POST_SNAPBACK}>


Kan någon vänlig själ fixa en fungerande kanallista för alla kanal inkl de kanaler som ligger på mux 3 (alla kanaler) editera så de hamnar på rätt frekvens kan jag göra själv men jag bor i sthlm så det vore ju super att få någon från sthlmsområdet.

1. Jag kör ut signalen på min lcd-tv i upplösningen 1360x768 men får inte ut tv-bilden över hela bilden. Jag har ställt in på "stretch" vilket verkar ge bäst resultat men ändå är det ca 2 cm svarta kanten på höger och vänster sida och 1 cm över och under. Tv-signalen tar jag in från Boxer via s-video till ett Hauppague WinTV150-MCE. Det fanns någon funktion under Inställningar i tv-gränssnittet (alltså inte MediaPortal Setup-programmet) där man kunde förstora/förminska och flytta bilden men det verkar bara vara mediaportal grafiken som påverkas av det. Går detta fixa nånstans?

<{POST_SNAPBACK}>


Hittade det själv efter ett tag, i MediaPortal Setyp kunde man klicka sig in på tv-kortet och där kunde man flytta bilden i över-, under-, väster- och högerkant så det löste sig.

Men jag är fortfarande inte nöjd med funktionen för schemalagda och framförallt återkommande inspelningar. Det verkar ju som att MediaPortal programmerar tidpunkterna istället för att leta i tv-tablån efter att tv-programmet titel ska dyka upp. Om man t ex vill schemalägga ett program som går vid en viss tid vissa dagar i veckan så väljer man spela in dagligen vid denna tidpunkt men då spelar den ju även in de dagar programmet inte sänds. Så funkade inte MCE, gör jag något fel eller är det så här det fungerar?

<{POST_SNAPBACK}>


Du får gärna berätta för mig var du hittade inställningarna för att dra ut bilden. har själv samma problem.


Jag har ett problem till som jag hoppas någon kan lösa.
jag använder FireDTVs fjärr och in programmet RC ser jag att de har mappat upp Media Portal (remotecontrol.ini) men detta går inte att använda när jag installerat programmet.
Jag vill ju kunna sätta på och av programmet vilket inte funkar idagsläget.

#719

Postad 18 maj 2007 - 09:09

shapic
  • shapic
  • Beroende

  • 1 446 inlägg
  • 0
Har ett knepigt problem med MP. Jag kan inte använda "Search"-funktionen. Den knappen är grå och onaktiv, ovalbar, ej klickbar, går inte ens att kanda med markören på den. Nån som har en härlig lösning?

#720

Postad 18 maj 2007 - 10:01

Pyrex
  • Pyrex
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Undertexter till bla Canal+ ?

Kör MediaPortal på en dator med Vista Home Premium och ett FireDTV DVB-T kort.

Har försökt söka, samt läsa igenom alla trådar här samt på MP officiella forum utan att förstå hur jag ska bära mig åt fär att jag ska kunna visa undertext på exempelvis Canal+ Film?

Är detta möjligt och i sådana fall hur ska jag bära mig åt?
Utförlig beskrivning vore önskvärt.

#721

Postad 18 maj 2007 - 15:29

Unregistered49c9c121
  • Unregistered49c9c121
  • Användare

  • 211 inlägg
  • 0
Angåend ac3/dts. Senaste ffdshow versionerna klarar detta bättre än AC3Filter i min mening, har kört utan AC3Filter nu ett tag.

Se till att följande är inställt i ffdshow audio config:

* AC3 och DTS satt till S/PDIF under codecs.
* Resample är ikryssat, satt till "always resample" och 48k.
* AC output är ikryssat under output och bitrate är satt till 640kbps.

Jag kan spela upp allt med detta, dts audio cd:s, filmer osv. Dock funkar inte 5.1 WMV-HD material i den inbyggda spelaren, som downmixas till 2.0 ljud. Har försökt få svar på varför, men utan framgång. Fick inte detta att fungera ens med AC3Filter.

Kör dock exklusivt med WMP11 som spelare numera (inställd som extern spelare) och det funkar allmänt bättre än den inbyggda spelaren, som prompt vägrar spelar vissa filmer (vet inte varför, verkar vara någon speciell kombination av faktorer inkl. h264 material).
Om man kombinerar detta med HIP (http://www.byremote.com.au/Hip) ser jag egentligen ingen anledning att köra med den interna spelaren, då det är möjligt att stänga ner och fullt kontrollera WMP med HIP.
Det enda man missar är diverse OSD prylar som IMBD info osv, men det känns som om fördelarna med en extern spelare väger mycket tyngre.
Plus att man är helt säker på att filmen spelas upp med de codecs (och i den ordningen) man specificerat. Ibland känns det som om MP har lite skumma saker för sig (ex. när det inte går att spela upp vissa filmer).

#722

Postad 18 maj 2007 - 15:40

turbo_tobbe
  • turbo_tobbe
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0

1. Jag kör ut signalen på min lcd-tv i upplösningen 1360x768 men får inte ut tv-bilden över hela bilden. Jag har ställt in på "stretch" vilket verkar ge bäst resultat men ändå är det ca 2 cm svarta kanten på höger och vänster sida och 1 cm över och under. Tv-signalen tar jag in från Boxer via s-video till ett Hauppague WinTV150-MCE. Det fanns någon funktion under Inställningar i tv-gränssnittet (alltså inte MediaPortal Setup-programmet) där man kunde förstora/förminska och flytta bilden men det verkar bara vara mediaportal grafiken som påverkas av det. Går detta fixa nånstans?

<{POST_SNAPBACK}>


Hittade det själv efter ett tag, i MediaPortal Setyp kunde man klicka sig in på tv-kortet och där kunde man flytta bilden i över-, under-, väster- och högerkant så det löste sig.

<{POST_SNAPBACK}>


Du får gärna berätta för mig var du hittade inställningarna för att dra ut bilden. har själv samma problem.

<{POST_SNAPBACK}>


Nu har jag inte Media Portal datorn i närheten men jag tror det var så här:
Om du går in i MediaPortal Setup programmet, klickar på Television, letar reda på ditt/dina Capture Card nånstans, väljer egenskaper för och där ska man kunna ställa in upplösning osv, där fanns det fyra olika fält med pilar åt höger, vänster, upp och ner, genom att ändra lite där förflyttar du bilden.

Redigerat av turbo_tobbe, 19 maj 2007 - 08:45.


#723

Postad 18 maj 2007 - 17:32

Unregistered49c9c121
  • Unregistered49c9c121
  • Användare

  • 211 inlägg
  • 0

* AC3 och DTS satt till S/PDIF under codecs.

<{POST_SNAPBACK}>


Söp till det lite här. Det skall vara satt till libac och libdts respektive.

#724

Postad 18 maj 2007 - 19:30

stevenD
  • stevenD
  • Lärjunge

  • 271 inlägg
  • 0

Jag kör Vista MCE nu men är lite sugen på att testa MediaPortal. Är det smärtfritt att installera MediaPortal parallellt eller finns det någon risk att man ställer till med något?

Nån som har erfarenhet av att ha båda installerade?

<{POST_SNAPBACK}>


Skaffade en FireDTV och installerade med Vista MC. Bildkvalitén var en besvikelse så jag tänkte testa Media Portal som jag installlerat sen tidigare. Hittade inga kanaler i Media Portal. Orkar inte mecka mer nu utan tänkte köra Vista tills jag har mer tid, men nu funkar inte tv-kortet i Vista MC längre! Klagar på att det inte är någon signal. Jag har tagit bort FireDTV från MediaPortal men det hjälper inte. Hjälp!

#725

Postad 19 maj 2007 - 11:24

PsyDuck
  • PsyDuck
  • Användare

  • 190 inlägg
  • 0
Här kommer lite blandade svar.....

- nippe:
Här är en xml-fil med kanalerna för Nackamasten.
För att kompensera för overscan så starta MP, välj inställningar->Skärmkalibrering

- stevenD:
Installerade du TVEngine eller bara "vanliga" Mediaportal?

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  export.xml   35,78K   23 Antal nerladdningar


#726

Postad 19 maj 2007 - 12:18

stevenD
  • stevenD
  • Lärjunge

  • 271 inlägg
  • 0
Installerade vanliga mediaportal. Har ingen koll på vad TVEngine. Tillför det nåt fö rmin del som bara har en tv och ett tv-kort?

#727

Postad 19 maj 2007 - 12:21

stevenD
  • stevenD
  • Lärjunge

  • 271 inlägg
  • 0
En annan fråga när jag ändå håller på...

När jag spelar upp DVD i MediaPortal så blir bilden jätte-liten i mitten av skärmen. (kör 1920x1080). Har installerat ffdshow men lyckas inte få till någon resize. Har aldrig meckat med det förut. Jag väljer ffdshow i postprocessing i Mediaportal för dvd, och jag har i ffdsow inställningar aktiverat scaling.

#728

Postad 19 maj 2007 - 21:50

nippe
  • nippe
  • Beroende

  • 1 387 inlägg
  • 0
Man tackar för de svaren man har fått.
har dock råkat ut för andra problem nu. När jag försöker komma åt Tv från andra datorer så så får jag svaret connected to Tv server, unable to connect to database.
Är säker på att jag ställde in TCP/IP i SQL men jag kommer inte åt databasen via andra datorer.
Någon som vet vad som är fel?
Vilka portar ska man öppna i routern för att komma in?
Vet någon hur många kanaler som den röda CAmen kan koda av, är det 2 eller?

#729

Postad 20 maj 2007 - 00:53

Unregistered0103948e
  • Unregistered0103948e
  • Användare

  • 226 inlägg
  • 0
Nu bryter jag mig in med en fråga

Har aldrig ens tittat på de här programmet och blir väldigt impad. En snabb fråga.
Jag ser att folk har ett så kallat filmbiblotek..hur funkar det? Själv har jag alla våra tecknade filmer i form av Iso filer på vår dator. Mountar mediaportal iso filen automatiskt eller hur är det? Länkar man ihop filen med bilden på omslaget ...eller...(svammlar kanske). Hoppas ni fattar.

#730

Postad 20 maj 2007 - 10:21

PsyDuck
  • PsyDuck
  • Användare

  • 190 inlägg
  • 0
StevenD:

Det var mer en fundering om det var det som var problemet.

Redigerat av PsyDuck, 20 maj 2007 - 10:21.


#731

Postad 20 maj 2007 - 12:21

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0

Nu bryter jag mig in med en fråga

Har aldrig ens tittat på de här programmet och blir väldigt impad. En snabb fråga.
Jag ser att folk har ett så kallat filmbiblotek..hur funkar det? Själv har jag alla våra tecknade filmer i form av Iso filer på vår dator. Mountar mediaportal iso filen automatiskt eller hur är det? Länkar man ihop filen med bilden på omslaget ...eller...(svammlar kanske). Hoppas ni fattar.

<{POST_SNAPBACK}>

Du kan konfigurera MP så att den använder Daemon Tool för att mounta och spela upp ISO-filer (sker automatiskt i bakgrunden). Jag har också alla barnens DVD-filmer rippade till ISO-filer och det fungerar bra i MP. För tillfället håller jag dock på och rippar om dem till Xvid. Jag kör med 75% av ursprunglig kvalitet med AutoGK. Det blir acceptabel kvalitet men filern tar bara 1 till 2 Gb i stället för runt 4:a.

När det gäller bilderna i mediabiblioteket så är det bara att lägga en "folder.jpg" i aktuell katalog så visas den eller så använder du MP för att automatiskt ladda hem den (då måste dock filen heta som filmen). Välj film i biblioteket och tryck på "info" så kan du välja att hämta information om filmen, inklusive bild...

#732

Postad 20 maj 2007 - 13:45

Unregistered56b04b1d
  • Unregistered56b04b1d
  • Forumräv

  • 729 inlägg
  • 0
Ett tips för alla som kör MP med eller utan TV Engine/Server.

Om ni upplever kanalbytet som mkt slött (uppemot 20-30s ibland, speciellt med servern) så kolla ifall ni har kryssat i "VMR9 Exclusive mode" (under DirectShow i Configuration programmet). När jag tog bort det sjönk tiden på kanalbyten från ovanstående tid till ca 4-6 sekunder.

Dock så kvarstår ca 20-30s paus när man startar TV för första gången eller stänger av TV. Vet ej vad man skall göra för att få bort den.

#733

Postad 22 maj 2007 - 20:55

Unregisteredd7a46a96
  • Unregisteredd7a46a96
  • Veteran

  • 1 612 inlägg
  • 0
Har nu kört MP i typ ett år.
Har haft htpc på 24/7 mestadels av tiden. Men det är ju ganska onödigt då den andvänds endast ett par timmar varjekväll. Kruxet är ju om man stänger av den så missar man ju de program som ska spelas in.

Hur gör man för att htpcn automatiskt starta när det är något program som skall spelas in?

#734

Postad 23 maj 2007 - 06:03

Marco9000
  • Marco9000
  • Lärjunge

  • 253 inlägg
  • 0
Det finns ett plugin som heter powerscheduler som du kan använda.
Det sätter datorn i viloläge och väcker den när du skall göra en inspelning eller så får du starta denna manuellt om det är något du vill se.

Har för mig den skall finnas till 0.2.2.0 men till TVE3 vet jag att den finns, har själv kört den ett tag men slutade då min dator inte verkar fixa hibernate eller standby.
Hade inte testat något av dem tidigare och det verkar som om det är något som ballar ur när datorn skall "vakna"...

Har även testat detta manuellt och med testverktyg så det skall inte vara problem med mediaportal.

#735

Postad 23 maj 2007 - 18:53

Unregisteredc663e695
  • Unregisteredc663e695
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

Har nu kört MP i typ ett år.
Har haft htpc på 24/7 mestadels av tiden. Men det är ju ganska onödigt då den andvänds endast ett par timmar varjekväll. Kruxet är ju om man stänger av den så missar man ju de program som ska spelas in.

Hur gör man för att htpcn automatiskt starta när det är något program som skall spelas in?

<{POST_SNAPBACK}>


I inställningarna till mediaportal "General settings" (Mediaportal 0.2.2.0) kan man bocka för:
"Allow S3 standby although wake up devices are present"
Då borde den ju starta om man har ett TV program som ska spelas in när datorn är avstängd.

Jag har provat att stänga ner datorn med fjärren till standby, men jag får inte det till att fungera.

Är det någon som fått detta att fungera?

#736

Postad 23 maj 2007 - 20:19

bjorn_m_eriksson
  • bjorn_m_eriksson
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0
Någon som vet hur man får id3-taggarna att fungera för .ape-filer i mediaportal? Det fungerar utmärkt med .flac, både att spela och att läsa taggar. Med .ape måste man dock använda winamp som spelare, och då fungerar tyvärr inte heller taggningen.

Har sökt lite om detta, men inte hittat just något användbart.

#737

Postad 24 maj 2007 - 07:52

TrenCarbe
  • TrenCarbe
  • Amatör

  • 96 inlägg
  • 0
Hej alla,

Försöker installera Mediaportal på min HTPC, med både TV-server (TV-Engine_0.3) och MP på samma burk.
I installationsguideninstallationsguiden står det att man även ska installera något som heter 'MP Client Plugin', se guiden för den.guiden för den.

Är det någon som har gjort samma slags installation med TV-server & klient på samma burk? Var finns klientplugin:et att hämtas?? :wub:

/TC

#738

Postad 24 maj 2007 - 07:57

TrenCarbe
  • TrenCarbe
  • Amatör

  • 96 inlägg
  • 0
Hej alla,

Försöker installera Mediaportal på min HTPC, med både TV-server (TV-Engine_0.3) och MP på samma burk.
I installationsguideninstallationsguiden står det att man även ska installera något som heter 'MP Client Plugin', se guiden för den.guiden för den.

Är det någon som har gjort samma slags installation med TV-server & klient på samma burk? Var finns klientplugin:et att hämtas?? :wub:

/TC

#739

Postad 24 maj 2007 - 09:11

PsyDuck
  • PsyDuck
  • Användare

  • 190 inlägg
  • 0
Pluginen följer med i zipfilen där TVEngine finns. (SetupPlugin.msi)

#740

Postad 24 maj 2007 - 11:07

TrenCarbe
  • TrenCarbe
  • Amatör

  • 96 inlägg
  • 0
jaha, då måste jag ha missat det - förväntade mig en egen zip-fil för det.

Måste man verkligen ta ut TV-kortet innan installationen, låter ju lite märkligt?!

/kr.

PsyDuck - Tack för hjälpen!

#741

Postad 24 maj 2007 - 11:54

Unregistered56b04b1d
  • Unregistered56b04b1d
  • Forumräv

  • 729 inlägg
  • 0

Måste man verkligen ta ut TV-kortet innan installationen, låter ju lite märkligt?!

<{POST_SNAPBACK}>

Eh, nej... behövs inte. Men du måste ta bort alla inställningar för TV i MediaPortal dock, annars blir det lite mos :wub:

#742

Postad 24 maj 2007 - 22:39

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0

Har nu kört MP i typ ett år.
Har haft htpc på 24/7 mestadels av tiden. Men det är ju ganska onödigt då den andvänds endast ett par timmar varjekväll. Kruxet är ju om man stänger av den så missar man ju de program som ska spelas in.

Hur gör man för att htpcn automatiskt starta när det är något program som skall spelas in?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag låter MP + Powerschedule köra ned min HTPC i S3 och det fungerar klockrent (startar igen automatiskt för inspelning och det tar inte mer än några sekunder att starta med fjärren).

Powerschedule är en plugin till MP som måste aktiveras men först kan det vara bra att kontrollera att era maskiner är konfigurerade för "standby" och att det verkligen fungerar. För det rekommenderar jag varmt att först köra MCE Standby Tool för konfiguration och sedan PassMark Sleeper för att verifiera att det hela fungerar.

Om ni gjort rätt så räcker det med att gå till huvudmenyn i MP så kommer MP själv att gå i standby (efter x antal minuter som ni ställer in i Powerschedule) om inget media spelas upp eller någon inspelning är på gång. När väl maskinen är i standby så kommer Powerschedule att väcka maskinen för inspelning eller så kan ni väcka upp den själv med hjälp av PC-knappen på en MCE-fjärr...

Mer information om Powerschedule hittar ni på MP wiki, exempelvis här och här...

#743

Postad 26 maj 2007 - 10:06

stevenD
  • stevenD
  • Lärjunge

  • 271 inlägg
  • 0
Fungerar SVT HD via marknätet direkt i MediaPortal?

#744

Postad 27 maj 2007 - 01:18

stevenD
  • stevenD
  • Lärjunge

  • 271 inlägg
  • 0
Ingen som provat?

Edit:
Otålig som man är så tog jag saken i egna händer. Installerade och gjorde en sökning, men hittar inte SVT HD. Jag hittade den i Windows Media Center när jag gjorde en sökning :)

Redigerat av stevenD, 27 maj 2007 - 02:23.


#745

Postad 27 maj 2007 - 12:17

Unregistered56b04b1d
  • Unregistered56b04b1d
  • Forumräv

  • 729 inlägg
  • 0
Visste inte att SVT HD sände över DVB-T ... Har du provat att välja en av de större frekvenslistorna i MediaPortal? Kan ju vara så att de som täcker Sverige's olika delar inte har med rätt frekvens.

#746

Postad 28 maj 2007 - 07:28

TrenCarbe
  • TrenCarbe
  • Amatör

  • 96 inlägg
  • 0
Hej alla,

Som jag tidigare antydde, försöker jag få till en installation med TV-Server + MP på samma burk. Har lite problem, som jag tänkte kolla med er som redan 'genomlidigt' samma fas i livet... :)

TV-server:
Har lagt till tv-korten i 'settings', gjort sökning och hittat tv-kanaler, men när man ska göra en 'preview' som får man inte upp bild/ljud för kanalen - bara en grå preview-ruta...

MP:
Har installerat både den vanliga MP samt PM-klienten som följer med TV-servern, den senare installerad på samma sökväg som den vanliga MP. Har tagit bort tv-korten från tv-inställningarna i MP. När jag startar upp MP, har jag ingen 'Min TV' på huvudskärmen som det står i guiden att man ska få... Vad göra??

På samma burk har jag även MCE2005 installerat, men den startar fortfarande fast jag har installerat MP. Har inte hittat än inställning för att MP ska 'döda' alla MCE-processer, som t ex ehshell.exe, måste detta göras med tredjepartsprog?

Tacksam för svar!

/TC

#747

Postad 28 maj 2007 - 07:46

Marco9000
  • Marco9000
  • Lärjunge

  • 253 inlägg
  • 0

Hej alla,

MP:
Har installerat både den vanliga MP samt PM-klienten som följer med TV-servern, den senare installerad på samma sökväg som den vanliga MP. Har tagit bort tv-korten från tv-inställningarna i MP. När jag startar upp MP, har jag ingen 'Min TV' på huvudskärmen som det står i guiden att man ska få... Vad göra??

<{POST_SNAPBACK}>


Har du gått in i MP konfigurationen och verifierat att pluginet har ett kryss i "Visible in home" ?
Det är vad som skall behövas för att TV-plugin skall synas.
När detta är gjort så skall det inte vara några fler inställningar eftersom du kör "singe seat".

:m

#748

Postad 28 maj 2007 - 07:57

Unregistered56b04b1d
  • Unregistered56b04b1d
  • Forumräv

  • 729 inlägg
  • 0

På samma burk har jag även MCE2005 installerat, men den startar fortfarande fast jag har installerat MP. Har inte hittat än inställning för att MP ska 'döda' alla MCE-processer, som t ex ehshell.exe, måste detta göras med tredjepartsprog?

<{POST_SNAPBACK}>

Du gör detta med Services, kommer ej ihåg exakt vilka det är du skall disable:a, men gör en snabb sökning på MP's hemsida så tror jag du finner det.

#749

Postad 28 maj 2007 - 18:19

Unregisteredbcf42efe
  • Unregisteredbcf42efe
  • Forumräv

  • 878 inlägg
  • 0
Du har väl inte glömt att installera SQL Server och konfigurerat denna??

Jag rekommenderar att du följer installationsguiden noga från början till slut så borde det funka. Det finna även bra videosnuttar som förklarar installationen steg för steg.

http://www.team-medi...r_tutorial.html

#750

Postad 29 maj 2007 - 08:02

TrenCarbe
  • TrenCarbe
  • Amatör

  • 96 inlägg
  • 0

QUOTE(TrenCarbe @ May 28 2007, 08:28 )
På samma burk har jag även MCE2005 installerat, men den startar fortfarande fast jag har installerat MP. Har inte hittat än inställning för att MP ska 'döda' alla MCE-processer, som t ex ehshell.exe, måste detta göras med tredjepartsprog?
*


Du gör detta med Services, kommer ej ihåg exakt vilka det är du skall disable:a, men gör en snabb sökning på MP's hemsida så tror jag du finner det.


'Services', är detta i Aktivitetshanteraren, eller i MP's inställningar?


Du har väl inte glömt att installera SQL Server och konfigurerat denna??


japp, fast M$'s db-variant... Har matat in användare och lösenord, men kan inte avgöra om databasen mår ok?

Nu har jag lyckats installera MP+MP klienten på en annan stand-alone maskin och matade in ip-numret till tv-servern. Men den kunde inte få kontakt med tv-servern, men det har väl med firewall-inställningar att göra. Får nog se över dem oxo...



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Låda 2
    DPC
    2024-05-03 07:22:55
  • Nya duken, låda 1
    DPC
    2024-05-03 07:22:16
  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.