Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tjocklek på glas

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 31 augusti 2007 - 00:30

LmnT
  • LmnT
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0
Nån som vet ungefär vilken tjocklek man ska sikta på på glasskivorna om man ska bygga en egen stereobänk.

Har inte hittat något jag tycker om så efter några månaders jobb utomlands så får det helt enkelt bli att bygga en egen. :)

3 hyllplan totalt. (ska orka bära upp förstärkare, dvd, x360, samt ytterliggare 2 enheter (för att framtidssäkra lite)). Dessa enheter ska fördelas på de två undre hyllplanen. Tycker inte om att ha utrustning "ovanpå" bänken.

Tanken är att slimma den så mycket som möjligt samt (förmodligen) använda sten som "pelare".

Återkommer med bilder när jag fått sitta i inventor eller autocad och klura ett tag.

Redigerat av LmnT, 31 augusti 2007 - 00:31.


#2

Postad 31 augusti 2007 - 00:57

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0
Jag har ingen aning om vilken tjocklek du skall välja på glaset till hyllplanen, men i detta avseende kan man säkert ”kopiera” någon färdig konstruktion. Du bör kanske tänka på vilken sorts glas du skall använda, eftersom vanligt glas har en förmåga att ”spricka upp” orsaka skärsår av allvarigare sort ifall olyckan skulle vara framme. Men om man istället väljer lamell- eller härdatglas minskar ju denna sorters fara.

Lamellglas som är lite tjockare (runt 8 mm) är väldigt tålig för yttre påverkan. Förmodligen dämpas ev. resonanser i glaset pga det tunna plastskikt som finns mellan de båda glasen. Hyllplanen blir kanske inte riktigt lika snygga pga detta plastskikt (ifall sidorna är blottlagda), men detta kan säkert åtgärdas med lite ”extra omtanke” t ex med någon ogenomskinlig silikon.

#3

Postad 31 augusti 2007 - 12:41

LmnT
  • LmnT
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0

Jag har ingen aning om vilken tjocklek du skall välja på glaset till hyllplanen, men i detta avseende kan man säkert ”kopiera” någon färdig konstruktion. Du bör kanske tänka på vilken sorts glas du skall använda, eftersom vanligt glas har en förmåga att ”spricka upp” orsaka skärsår av allvarigare sort ifall olyckan skulle vara framme. Men om man istället väljer lamell- eller härdatglas minskar ju denna sorters fara.

Lamellglas som är lite tjockare (runt 8 mm) är väldigt tålig för yttre påverkan. Förmodligen dämpas ev. resonanser i glaset pga det tunna plastskikt som finns mellan de båda glasen. Hyllplanen blir kanske inte riktigt lika snygga pga detta plastskikt (ifall sidorna är blottlagda), men detta kan säkert åtgärdas med lite ”extra omtanke” t ex med någon ogenomskinlig silikon.

<{POST_SNAPBACK}>


Bra tips. Hade inte tänkt på att även glas kan få sin typ av kött-tjuvar. Omkring 8 mm var vad jag hade räknat med, så var ingen överraskning. Får definitivt kika på lamellerat glas och om jag inte är nöjd med det så får det bli härdat glas vilket jag misstänker är betydligt dyrare. Vad kan man tänkas använda till att filtrera vibrationer mellan olika material. Är det silikon, eller finns det lämpligare alternativ?

#4

Postad 31 augusti 2007 - 13:00

Unregistered421f5d40
  • Unregistered421f5d40
  • Beroende

  • 1 364 inlägg
  • 0
Härdat glas är absolut bäst , sedan vanligt glas & sist laminerat glas . Varför du inte skall ha laminerat beror på att glaset är inte starkare än det tunnaste glaset . 8 mm lamell glas består av 2st 4 mm glas & när glaset ligger ner som i en hylla så är det det undre glaset som bär all vikt . Så om du lägger en tung föstärkare på ex 15 kg så är det ett 4 mm glas som bär all vikt . Fördelen med laminerat glas är ifall det skulle gå sönder så har du en plastfilm som håller ihop allt .

Vet inte vad härdat glas klarar i vikt men när jag var på Pilkingtons härdglas tillverkning i Malmö så tog vi en 6 mm härdad glasbit på ca 650x650 mm & la på 2 st reglar . Sedan så stod vi 3 eller 4 man på glaset utan att det gick sönder , glaset böjde sig väldigt mkt utan att gå sönder .

Gör en ritning först så är det lättare att rekomendera rätt glas .

#5

Postad 31 augusti 2007 - 15:53

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0

Härdat glas  är absolut bäst , sedan vanligt glas & sist laminerat glas . Varför du inte skall ha laminerat beror på att glaset är inte starkare än det tunnaste glaset . 8 mm lamell glas består av 2st 4 mm glas & när glaset ligger ner som i en hylla så är det det undre glaset som bär all vikt . Så om du lägger en tung föstärkare på ex 15 kg så är det ett 4 mm glas som bär all vikt.

<{POST_SNAPBACK}>


Jag vet inte om jag kan hålla med dig om att ett 8 mm lamellglas bara är lika stark som 4 mm glas. I lamellglaset ligger de båda 4 mm planglasen parallellt med varandra och dessa hålls ihop av ett väldigt segt plastmaterial. Detta borde ju ge en större hållfasthet vid belastning än då endast ett enkelt planglas 4 mm används. Förvisso går antagligen ett 4 mm enkel och 8 mm lamell sönder lika lätt om de skulle skadas av ett hårt och trubbigt föremål. Men chansen är stor att det undre glaset håller ihop det hela, så att man hinner avlasta dessa innan det undre glaset ger vika.

LmnT:
Eftersom ett 8 mm lamellglas inte riktigt är lika starkt som ett 8 mm planglas kan det vara säkrare att istället använda ett lamellglas med tjockleken 12 mm.

Redigerat av xray, 31 augusti 2007 - 15:53.


#6

Postad 31 augusti 2007 - 17:58

Unregistered421f5d40
  • Unregistered421f5d40
  • Beroende

  • 1 364 inlägg
  • 0

Härdat glas  är absolut bäst , sedan vanligt glas & sist laminerat glas . Varför du inte skall ha laminerat beror på att glaset är inte starkare än det tunnaste glaset . 8 mm lamell glas består av 2st 4 mm glas & när glaset ligger ner som i en hylla så är det det undre glaset som bär all vikt . Så om du lägger en tung föstärkare på ex 15 kg så är det ett 4 mm glas som bär all vikt.

<{POST_SNAPBACK}>


Jag vet inte om jag kan hålla med dig om att ett 8 mm lamellglas bara är lika stark som 4 mm glas. I lamellglaset ligger de båda 4 mm planglasen parallellt med varandra och dessa hålls ihop av ett väldigt segt plastmaterial. Detta borde ju ge en större hållfasthet vid belastning än då endast ett enkelt planglas 4 mm används. Förvisso går antagligen ett 4 mm enkel och 8 mm lamell sönder lika lätt om de skulle skadas av ett hårt och trubbigt föremål. Men chansen är stor att det undre glaset håller ihop det hela, så att man hinner avlasta dessa innan det undre glaset ger vika.

LmnT:
Eftersom ett 8 mm lamellglas inte riktigt är lika starkt som ett 8 mm planglas kan det vara säkrare att istället använda ett lamellglas med tjockleken 12 mm.

<{POST_SNAPBACK}>


Jag tyckte det oxå att borde vara starkare men när en föredetta arbets kollega som har inte gjort annat än jobbat med med glas & varit med & konstruera ex glasning på city terminalen i Sth . Han har även varit med & skrivit en bok som heter glasfakta som Pilkington ger ut till glasmästare . Vet att han har varit inbandad i flera andra fakta böcker om glas . Han väldigt kunnig på glas så jag tvivar på att han har fel .

#7

Postad 31 augusti 2007 - 23:53

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0
Cosmoz 08:
Själv arbetade jag på Pilkinton under en sommar och då fick jag skära till en massa planglas av olika sorter. Givetvis kan jag ha fel eftersom jag inte gjort några hållfasthetsprov på olika sorterna av planglas... Om jag inte missminner mig helt så sviktade 4 mm planglas mer än 8 mm lamellglas då man bar runt på dessa (i stora stycken) innan de skars till.

Redigerat av xray, 31 augusti 2007 - 23:53.


#8

Postad 01 september 2007 - 11:31

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0
LmnT:
Visa gärna en ritning på hur du hade tänkt bygga stereobänken, det blir enklare då att komma med förslag på material tjocklek osv.

Härdat glas är kanske inte så bra eftersom denna alltid går sönder i tusentals bitar – oavsett skada. Om du har din förstärkare står på ett sådant hyllplan hinner den faller ner i backen utan någon direkt förvarning. Då jag saknar erfarenhet av härdat glas vet jag inte om dess hållbarhet är bättre än hos vanligt planglas. Men om hållbarheten hos dem båda är lika är det antagligen bättre att använda vanligt glas. Vanligt planglas behöver ju inte behöver förlora hela sin bärande förmåga då den går sönder; finns kanske en möjlighet att rädda förstärkaren innan den hinner falla.

Eftersom jag inte är någon expert i detta med glas och dess hållbarhet bör mina inlägg beträffande detta endast ses som gissningar.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.