Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

LG 55EG920V

658 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#151

Postad 02 januari 2016 - 17:34

Gilgamesh
  • Gilgamesh
  • Lärjunge

  • 277 inlägg
  • 0

Jag har en 910, och utgick efter dessa inställningarna, och justerade ljus, kontrast och OLED-ljus för att få rätt nivåer (och rätt svartnivå i mörklagt rum). Använd inte inställningarna för vitbalans och färghantering. De är unika för varje TV (efter kalibrering).
http://www.rtings.co...tings?uxtv=97b6
 
Angående vad som var fel med inställningarna:
 
Färg: Ska vara max 50, oftast lite under det.
 
Nyanser: G19 gör bilden grön. Den ska stå på 0.
 
Dynamisk kontrast: Klipper bort information i ljusa och mörka partier för att ge mer "tryck" i bilden. Det ska vara avstängt.
 
Kantförbätting: Förstärker skärpan i bilden, med diverse bildfel som följd. Ska vara avstängt.
 
Färgtemperatur: Kall ger blå färgton. i Expertläget ska det stå på varm 1 eller varm 2.
 
Brusreducering: Suddar ut små detaljer i bilden och orsakar eftersläpningar där det tidigare fanns brus. Behövs inte till digitala källor.
 
MPEG brusreducering: Försöker dölja komprimeringsfel i bilden, men effekten är mer störande än felen i sig, så det ska vara avstängt.
 
Truemotion: Har två lägen, ett som interpolerar allt till panelens frekvens, med diverse bildfel som följd. Det är det som kallas såpopera-effekt. Det andra läget, de-blur kan användas för att ge en rörelsehantering som mer påminner om t ex plasma. Det påverkar inte bildhastigheten, dvs förstör inte bilden som de-judder gör, men kan orsaka ryck i bilden.


Tack, nu har man ju lite mer att testa.

#152

Postad 02 januari 2016 - 17:35

Unregisteredb7f6d076
  • Unregisteredb7f6d076
  • Forumräv

  • 709 inlägg
  • 0
Ang truemotion. Har aldrig gillat såpopera effekter på film och gillat det naturliga med 24p. Men med denna tv har jag börjat gå mot den mjuka sidan lite mer.

Nummera kör jag User: 2/9
Det är inte fullt såpeffekt och man ser mycket mer detaljer vid panoreringar och bilder blir mer behaglig.
Börjar bli gammal kanske.

#153

Postad 02 januari 2016 - 18:19

FlashTec
  • FlashTec
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0

Jag har en 910, och utgick efter dessa inställningarna, och justerade ljus, kontrast och OLED-ljus för att få rätt nivåer (och rätt svartnivå i mörklagt rum). Använd inte inställningarna för vitbalans och färghantering. De är unika för varje TV (efter kalibrering).
http://www.rtings.co...tings?uxtv=97b6
 
Angående vad som var fel med inställningarna:
 
Färg: Ska vara max 50, oftast lite under det.
 
Nyanser: G19 gör bilden grön. Den ska stå på 0.
 
Dynamisk kontrast: Klipper bort information i ljusa och mörka partier för att ge mer "tryck" i bilden. Det ska vara avstängt.
 
Kantförbätting: Förstärker skärpan i bilden, med diverse bildfel som följd. Ska vara avstängt.
 
Färgtemperatur: Kall ger blå färgton. i Expertläget ska det stå på varm 1 eller varm 2.
 
Brusreducering: Suddar ut små detaljer i bilden och orsakar eftersläpningar där det tidigare fanns brus. Behövs inte till digitala källor.
 
MPEG brusreducering: Försöker dölja komprimeringsfel i bilden, men effekten är mer störande än felen i sig, så det ska vara avstängt.
 
Truemotion: Har två lägen, ett som interpolerar allt till panelens frekvens, med diverse bildfel som följd. Det är det som kallas såpopera-effekt. Det andra läget, de-blur kan användas för att ge en rörelsehantering som mer påminner om t ex plasma. Det påverkar inte bildhastigheten, dvs förstör inte bilden som de-judder gör, men kan orsaka ryck i bilden.


Angående färgtemperaturen så måste jag köra antingen kall eller medium, kör jag någon form av varm så blir vitt gulaktiga. Vill jag ha till exempel bakgrunden i menyn vit så krävs kall annars blir den gulaktig. Iofs måste jag köra kontrast på typ 100 om det se rätt ut i avshd709. Vet inte om jag blir tvungen att kontakta lg för att få lite mer ingående teknisk support på den här tvn

#154

Postad 02 januari 2016 - 23:30

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 006 inlägg
  • 1

Angående färgtemperaturen så måste jag köra antingen kall eller medium, kör jag någon form av varm så blir vitt gulaktiga. Vill jag ha till exempel bakgrunden i menyn vit så krävs kall annars blir den gulaktig.

 

Nej, den ska inte vara gul. Vad använder du som referens? Om du växlar mellan lägena så ändras färgtemperaturen. Nästan alltid är standardinställningen på TV-apparater en bild med blå färgton (kall). Det betyder inte att det är rätt.

 

Testade på skoj att ta en bild med systemkameran, och det är såklart inte en seriös metod, men med vitbalans på auto blev det:

 

Röd, grön och blå har i stort sett samma värde, dvs bilden är ljusgrå, inte gul ;)

Bifogad fil  meny_grå.png   166,66K   1 Antal nerladdningar

 

Ändrar man till kall, blir bilden blå, och om du ser på RGB-nivåerna så är det långt ifrån en grå bild...

Bifogad fil  meny blå.png   184,75K   1 Antal nerladdningar



#155

Postad 02 januari 2016 - 23:49

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 2
Har man en bättre iPhone/iPad eller en Galaxy som man ställer i Biograf läge så får man nån sorts referens på hur en korrekt bild ser ut.

Så väldigt många har faktiskt möjligheten att se hur även ens tv bör se ut. Kör samma video och/eller foton på både tv och mobil/platta och jämför vettja.

#156

Postad 03 januari 2016 - 00:07

Unregisteredb7f6d076
  • Unregisteredb7f6d076
  • Forumräv

  • 709 inlägg
  • 0

^Intressant, kan du utveckla?

Är det en app eller något i någon meny?



#157

Postad 03 januari 2016 - 11:52

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Nejdå men telefoner och paddor är lika mkt bildvisare som en tv är. :)

#158

Postad 03 januari 2016 - 12:45

Unregisteredb7f6d076
  • Unregisteredb7f6d076
  • Forumräv

  • 709 inlägg
  • 0
Jag förstår. Men jag menar"biograf" läget. Letat men inte hittar? ;)

#159

Postad 03 januari 2016 - 12:51

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Aha, sorry. På min finns det under "Display" och sen "skärmläge".

(Hmm, inser nu att Samsung inte varit helt konsekventa med biograf-läget så jag får skicka med viss brasklapp... Dessutom är ju expert lägena på LGs OLED så pass bra redan från början så man hamnar ju i stort rätt redan där, som Ageve är inne på ovan)

Redigerat av pacman, 03 januari 2016 - 13:10.


#160

Postad 03 januari 2016 - 23:21

FlashTec
  • FlashTec
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0

Nej, den ska inte vara gul. Vad använder du som referens? Om du växlar mellan lägena så ändras färgtemperaturen. Nästan alltid är standardinställningen på TV-apparater en bild med blå färgton (kall). Det betyder inte att det är rätt.

Testade på skoj att ta en bild med systemkameran, och det är såklart inte en seriös metod, men med vitbalans på auto blev det:

Röd, grön och blå har i stort sett samma värde, dvs bilden är ljusgrå, inte gul ;)
attachicon.gifmeny_grå.png

Ändrar man till kall, blir bilden blå, och om du ser på RGB-nivåerna så är det långt ifrån en grå bild...
attachicon.gifmeny blå.png

Ok nu känner jag mig ännu dummare. När jag köpte tvn så var det som jag beskrev innan att menyn bara var vit när jag ställde tempen på kall och den blev gulare ju varmare man ställde den, ursäkta uttrycket men på det varmaste såg den nästan typ pissgul ut. Provade nu igen och nu ändrar den knappt färg mellan kall och varm3. Har nu från gått avshd709 och kör på det jag tycker ser bra ut för ögat och kör då på temp medium och kontrast 80, Nyanser är ställt till G3 och färgerna under vitbalans står på 0. Gamma 2.2. Färgskala Standard. Svartnivå låg. Alla andra inställningar är än så länge standard när det kommer till färger och avstängda när det kommer till funktioner.

Kanske bör tillägga att jag definitivt ser skillnaden på olika färgtemp på visat material. Kan dock inte riktigt bestämma mig för vad som ser bäst ut för tillfället så varierar lite mellan medium och varm1.

Känns som en stor nackdel just nu att man i youtube appen på tvn inte kan kontrollera kvalitén på visat material. Så man har ju inte en aning om det är 1k 2k eller 4k material man kollar på.

Redigerat av FlashTec, 04 januari 2016 - 00:26.


#161

Postad 04 januari 2016 - 16:45

Gilgamesh
  • Gilgamesh
  • Lärjunge

  • 277 inlägg
  • 0

Ok nu känner jag mig ännu dummare. När jag köpte tvn så var det som jag beskrev innan att menyn bara var vit när jag ställde tempen på kall och den blev gulare ju varmare man ställde den, ursäkta uttrycket men på det varmaste såg den nästan typ pissgul ut. Provade nu igen och nu ändrar den knappt färg mellan kall och varm3. Har nu från gått avshd709 och kör på det jag tycker ser bra ut för ögat och kör då på temp medium och kontrast 80, Nyanser är ställt till G3 och färgerna under vitbalans står på 0. Gamma 2.2. Färgskala Standard. Svartnivå låg. Alla andra inställningar är än så länge standard när det kommer till färger och avstängda när det kommer till funktioner.
Kanske bör tillägga att jag definitivt ser skillnaden på olika färgtemp på visat material. Kan dock inte riktigt bestämma mig för vad som ser bäst ut för tillfället så varierar lite mellan medium och varm1.
Känns som en stor nackdel just nu att man i youtube appen på tvn inte kan kontrollera kvalitén på visat material. Så man har ju inte en aning om det är 1k 2k eller 4k material man kollar på.

Jag får också kall = vit meny och behöver gå lite åt det gröna hållet med nyans för att det ska bli bra.
Det känns som jag kan få fram ungefär samma bild med lite olika inställningar (de är ju ganska många) och att det stämmer att de flesta bildförbättrare samtidigt genererara negativa effekter som tex flimmer, brusreduceringsfunktionerna gör dock mycket nytta på dåliga TV signaler i min TV.
Experimenterandet fortsätter....

#162

Postad 04 januari 2016 - 16:59

Unregisteredb7f6d076
  • Unregisteredb7f6d076
  • Forumräv

  • 709 inlägg
  • 0
På youtube appen. Aktivera "visa info" under inställningar. Så kommer det en störande ruta med massa stats när du kör en film. Där visas vilken upplösning som körs


Visa trailerls går upp mot 60-70mbps. Har själv 100mbit och UHd filmer gått går upp mot 2160p efter någon sekund.

Redigerat av Unregisteredb7f6d076, 04 januari 2016 - 17:08.


#163

Postad 04 januari 2016 - 21:08

FlashTec
  • FlashTec
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0

På youtube appen. Aktivera "visa info" under inställningar. Så kommer det en störande ruta med massa stats när du kör en film. Där visas vilken upplösning som körs
Visa trailerls går upp mot 60-70mbps. Har själv 100mbit och UHd filmer gått går upp mot 2160p efter någon sekund.


Så mycket? Har för mig netflix bara ställer typ 25 lina som krav men att man kunde klara sig ner mot 17 än så länge. Dom hastigheterna lär man väl aldrig få se här på landsbygden :-(

#164

Postad 04 januari 2016 - 23:20

Unregisteredb7f6d076
  • Unregisteredb7f6d076
  • Forumräv

  • 709 inlägg
  • 0

Så mycket? Har för mig netflix bara ställer typ 25 lina som krav men att man kunde klara sig ner mot 17 än så länge. Dom hastigheterna lär man väl aldrig få se här på landsbygden :-(

Det handlar kanske mest om buffring sålänge man inte har 0.5mbit t.ex

Sen är det nog skillnad mellan olika klipp. tror att det var En SW Force Awakens  Trailer i 4K som gick mot 70mbit ibland



#165

Postad 06 januari 2016 - 09:31

Per S
  • Per S
  • Forumräv

  • 560 inlägg
  • 0
Har lite skumma problem relaterat till telia digitaltv via hdmi in. Tvn slår över till lägsta upplösning (typ 576p) när den startas om även boxen hela tiden stått på. Man måste gå in i boxmenyn och återbekräfta 1080p som utsignal.

#166

Postad 06 januari 2016 - 10:34

Unregistered242b20f0
  • Unregistered242b20f0
  • Forumräv

  • 686 inlägg
  • 0
Frågan är väl vilken signal kommer in i boxen, inte alla HD kanaler sänds i 1080p, SVT HD kanaler sänds i 720 och Eurosport HD sänds i 1080 i.. och vanliga kanaler SD sänds i 576i, det är i alla fall Comhem digital

#167

Postad 06 januari 2016 - 10:49

Per S
  • Per S
  • Forumräv

  • 560 inlägg
  • 0
Jo så hade det kunnat vara men alla sändningar inkl svthd skalas ned till lägsta upplösning av tvn själv. Tvn visar att den tar emot en 576 signal. Bekräftar man om 1080p som utsignal i boxen så blir bilden märkbart bättre upplöst och tvn visar då att den tar emot en 1080 signal. Trodde först problemet låg i boxen men eftersom jag nu låter den stå på så vet jag att det är tvn som själv uppfattar signalen "fel".

#168

Postad 07 januari 2016 - 21:29

Unregistered849169b4
  • Unregistered849169b4
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Tjena!
Blev en 920v för mig idag! Kollade på den idag och blev kär... Kunde liksom inte hålla mig 😁
Får den dock inte förrän tisdag då man tydligen inte kunde lägga den utan den måste fraktas stående 😠 Vill ha den nuuuu... 😊

#169

Postad 08 januari 2016 - 07:26

Jaxione
  • Jaxione
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 0

Tjena!
Blev en 920v för mig idag! Kollade på den idag och blev kär... Kunde liksom inte hålla mig
Får den dock inte förrän tisdag då man tydligen inte kunde lägga den utan den måste fraktas stående Vill ha den nuuuu...

 

Jag fraktade hem min liggandes utan problem. VM i frigolit i den så dom sa att sålänge man har skärmen uppåt så är det lugnt. Men säger dom det så :)



#170

Postad 08 januari 2016 - 10:02

Unregistered1384
  • Unregistered1384
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0

Tjena!
Blev en 920v för mig idag! Kollade på den idag och blev kär... Kunde liksom inte hålla mig 😁
Får den dock inte förrän tisdag då man tydligen inte kunde lägga den utan den måste fraktas stående 😠 Vill ha den nuuuu... 😊


Har jag svårt att tro. Manualen uppmanar en att lägga den på magen(skärm ned) till o med när man monterar foten. (910v)

#171

Postad 08 januari 2016 - 10:16

Unregistered849169b4
  • Unregistered849169b4
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0

Jag fraktade hem min liggandes utan problem. VM i frigolit i den så dom sa att sålänge man har skärmen uppåt så är det lugnt. Men säger dom det så :)


Jaså!!! Till mig sa säljaren att man inte fick lägga den alls!
Hmm kanske ska köra förbi o prata med dom igen.
Hur vet du vilket håll skärmen låg åt då? Öppnade du den på plats?

Har jag svårt att tro. Manualen uppmanar en att lägga den på magen(skärm ned) till o med när man monterar foten. (910v)


Där ser man...

Har ni alla som köpt en 910/920 fraktat den liggandes??

#172

Postad 08 januari 2016 - 10:19

Jaxione
  • Jaxione
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 0

Jaså!!! Till mig sa säljaren att man inte fick lägga den alls!
Hmm kanske ska köra förbi o prata med dom igen.
Hur vet du vilket håll skärmen låg åt då? Öppnade du den på plats?

Där ser man...

Har ni alla som köpt en 910/920 fraktat den liggandes??

 

Det står på kartongen åt vilket håll skärmen är och precis som matseprak säger så läggs den tom med skärmen ner med frigoliten kvar när man monterar foten. Är väldigt specifika instruktioner om hur man ska packa upp den och lägga den när man monterar.


Redigerat av Jaxione, 08 januari 2016 - 10:19.


#173

Postad 08 januari 2016 - 10:19

Unregisteredb7f6d076
  • Unregisteredb7f6d076
  • Forumräv

  • 709 inlägg
  • 0

Liggandes här. Se efter "Front" pilen på toppen


Redigerat av Unregisteredb7f6d076, 08 januari 2016 - 10:19.


#174

Postad 08 januari 2016 - 10:26

Legion
  • Legion
  • Beroende

  • 1 024 inlägg
  • 0
Fraktade min liggande, visserligen 930 men same same.. Pilar på kartongen anger uppåt.

#175

Postad 08 januari 2016 - 11:02

Unregistered849169b4
  • Unregistered849169b4
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Okej tack för svar grabbar!
Då blir det en sväng till butiken idag för o hämta min skönhet 😃😃😃

#176

Postad 09 januari 2016 - 12:00

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 679 inlägg
  • 0
Jag använde dessa inställningar till min 920,blev väldigt bra. Har dock ej "läst av" med Calman än.

http://youtu.be/CKq6trQdPnM

#177

Postad 10 januari 2016 - 19:38

FlashTec
  • FlashTec
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0
Killen på Mediamarkt som lämnade ut min tv tyckte vi skulle försöka få in den ståendes på golvet i baksätet och ja nog gick den in förutom att den va typ en decimeter bredare än bilen så fick bli liggandes i bagaget istället :-)

#178

Postad 10 januari 2016 - 20:41

Gilgamesh
  • Gilgamesh
  • Lärjunge

  • 277 inlägg
  • 0
Efter att ha lyssnat på råden här och jobbat med inställningarna ett tag så har jag gått tillbaka till Standard (jag ärl nog ingen expert) och kommit fram till att följande inställningar funkar bra hos mig för de flesta olika signaler:
Oled 60
Kontrast 85
Ljusstyrka 55
Skärpa 15
Färg 67
Nyanser G8
Färgtemperatur C28
Avancerad kontroll:
Dynamisk kontrast Medel
Förstärkningsmaterial Av
Önskad färg:
Hudton 3
Gräsfärg -2
Himmelsfärg 3
Färgskala Standard
Superhög upplösning Hög
Gamma Hög1
Bildalternativ:
Brusredceringsfunktionerna Auto
MPEG brusredcering Auto
Svartnivå Låg
Biosalong
Betraktarvänlig Av
Trumotion Mjuk

Bildförbättringsfunktionerna fördärvar lätt bilden, det är ju ett faktum, men lagom är bäst och de jag har påslagna tycker jag funkar bra och bidrar verkligen när man tittar på TV signaler av varierande kvalitet.

#179

Postad 11 januari 2016 - 06:16

Jaxione
  • Jaxione
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 0

Efter att ha lyssnat på råden här och jobbat med inställningarna ett tag så har jag gått tillbaka till Standard (jag ärl nog ingen expert) och kommit fram till att följande inställningar funkar bra hos mig för de flesta olika signaler:
Oled 60
Kontrast 85
Ljusstyrka 55
Skärpa 15
Färg 67
Nyanser G8
Färgtemperatur C28
Avancerad kontroll:
Dynamisk kontrast Medel
Förstärkningsmaterial Av
Önskad färg:
Hudton 3
Gräsfärg -2
Himmelsfärg 3
Färgskala Standard
Superhög upplösning Hög
Gamma Hög1
Bildalternativ:
Brusredceringsfunktionerna Auto
MPEG brusredcering Auto
Svartnivå Låg
Biosalong
Betraktarvänlig Av
Trumotion Mjuk

Bildförbättringsfunktionerna fördärvar lätt bilden, det är ju ett faktum, men lagom är bäst och de jag har påslagna tycker jag funkar bra och bidrar verkligen när man tittar på TV signaler av varierande kvalitet.

 

Du får givetvis ställa in bilden hur du vill men du får en väldigt onaturlig bild med dina inställningar. Du kommer få en chock men byt till ISF expert 1 läget så har du genast en bild som är mer korrekt. Film och bild entusiaster hade inte gått i närheten av din tv :) Men smaken är som baken :)



#180

Postad 12 januari 2016 - 19:47

Unregistered849169b4
  • Unregistered849169b4
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0

Jag använde dessa inställningar till min 920,blev väldigt bra. Har dock ej "läst av" med Calman än.

http://youtu.be/CKq6trQdPnM


Är ni fler som kör dessa inställningar eller? Jag tycker inte att det blir så där jätte bra med dessa.. Det är bra men det känns som att det bör kunna bli bättre.. Har inte haft tid att sitta och pilla tillräckligt än!

#181

Postad 12 januari 2016 - 20:40

Unregistered1384
  • Unregistered1384
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0
Är det någon här som spelar Fifa på sin OLED? Har ett litet bildproblem. Får svarta skuggor som fastnar på skärmen...

#182

Postad 12 januari 2016 - 20:58

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Är ni fler som kör dessa inställningar eller? Jag tycker inte att det blir så där jätte bra med dessa.. Det är bra men det känns som att det bör kunna bli bättre.. Har inte haft tid att sitta och pilla tillräckligt än!

Hemligheten är att ta bort alla bildförbättringar och ha bilden så i några veckor. När du sedan går tillbaka till dina gamla inställningar så kommer du se hur onaturlig bilden var.



#183

Postad 12 januari 2016 - 21:45

Gilgamesh
  • Gilgamesh
  • Lärjunge

  • 277 inlägg
  • 0

Du får givetvis ställa in bilden hur du vill men du får en väldigt onaturlig bild med dina inställningar. Du kommer få en chock men byt till ISF expert 1 läget så har du genast en bild som är mer korrekt. Film och bild entusiaster hade inte gått i närheten av din tv :) Men smaken är som baken :)


ISF Expert1 i ursprungliga inställningar ger på min TV en bild där vita partier är gula, färgerna ganska matta och TV signaler av lite lägre kvalitet än HD blir ganska tråkiga att titta på, tror inte ens den mest renläriga entusiast skulle gilla bilden faktiskt.
De bildförbättringsfunktioner jag har igång på Standard är förstås en kompromiss men eftersom jag tittar mest på TV och inte enbart HD sändning så känns det ändå som en bra kompromiss. Instämmer i det där med smaken och baken

#184

Postad 12 januari 2016 - 22:57

Petter Lindgren
  • Petter Lindgren
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

ISF Expert1 i ursprungliga inställningar ger på min TV en bild där vita partier är gula, färgerna ganska matta och TV signaler av lite lägre kvalitet än HD blir ganska tråkiga att titta på, tror inte ens den mest renläriga entusiast skulle gilla bilden faktiskt.
De bildförbättringsfunktioner jag har igång på Standard är förstås en kompromiss men eftersom jag tittar mest på TV och inte enbart HD sändning så känns det ändå som en bra kompromiss. Instämmer i det där med smaken och baken


Prova att ändra vitbalansen under Expert 1 läget till Varm 1 (istället för default Varm 2) Jag fick betydligt bättre resultat då.

#185

Postad 12 januari 2016 - 23:09

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Är det någon här som spelar Fifa på sin OLED? Har ett litet bildproblem. Får svarta skuggor som fastnar på skärmen...

Låter som du har för hög brightness på på teven. har man det så kan ibland artefakter från spel och filmer synas tydligare.  Kolla också så alla bildförbättringar på teven är avslagna. Ibland kan de skapa oönskade eftersläpningar på bilden.



#186

Postad 12 januari 2016 - 23:14

Unregistered1384
  • Unregistered1384
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0

Låter som du har för hög brightness på på teven. har man det så kan ibland artefakter från spel och filmer synas tydligare.  Kolla också så alla bildförbättringar på teven är avslagna. Ibland kan de skapa oönskade eftersläpningar på bilden.


Hm, kör på spelläget, har även stängt av superupplösning, ger lägre input lag. Iofs är ljuset rätt högt i det läget. Men ska det bli svarta hål i skärmen? Får nog posta en video imorgon så ni får se problemet.

#187

Postad 13 januari 2016 - 08:41

Jaxione
  • Jaxione
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 1

ISF Expert1 i ursprungliga inställningar ger på min TV en bild där vita partier är gula, färgerna ganska matta och TV signaler av lite lägre kvalitet än HD blir ganska tråkiga att titta på, tror inte ens den mest renläriga entusiast skulle gilla bilden faktiskt.
De bildförbättringsfunktioner jag har igång på Standard är förstås en kompromiss men eftersom jag tittar mest på TV och inte enbart HD sändning så känns det ändå som en bra kompromiss. Instämmer i det där med smaken och baken

 

Som sagt smaken är som baken, men tvn kommer aldrig visa korrekta färger med dina inställningar. Kolla alla tester eller fråga vilken kalibratör eller filmälskare somhelst. När man först byter så känns det som det blir väldigt gult, men efter en stund tänker du inte på det. Du kommer då få en korrekt bild istället för en tillgjord.



#188

Postad 19 januari 2016 - 08:55

leeches
  • leeches
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Är det någon mer som har märkt att tv`n avger ett "buzz" ljud när den visar gul färg?

Märkte det igår när det blev nå jysk reklam då bilden är 90% gul, sen i menyn när man har pekarn över live tv ikonen.



#189

Postad 21 januari 2016 - 09:22

FlashTec
  • FlashTec
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0

Är det någon mer som har märkt att tv`n avger ett "buzz" ljud när den visar gul färg?
Märkte det igår när det blev nå jysk reklam då bilden är 90% gul, sen i menyn när man har pekarn över live tv ikonen.


Njä kan jag inte påstå, irriterar mig mera på surret från ikeas lågenergilampor :-)

#190

Postad 31 januari 2016 - 02:00

gunhero
  • gunhero
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Tja!

 

Tänkte dela med mig om mina erfarenhet med 920V, tänkte först skaffa en LED men läste på läste och blev nyfiken på OLED.

Gick till mediamarks för och kolla läget och fastande direkt för en skärm, som såklart visade sig vara LG V920.

Alltså det är svårt att beskriva skillnaden, man måste se det! :D Den får verkligen alla LED att se ut som dasslock. 

Det är liksom bara något med hur färgerna sprutar ut, hur saker och ting rör sig samt så klart att svart är helt svart vilket kanske låter som en enkel grej, men som man aldrig har upplevt innan på en skärm innan.

 

Iaf tänkte lista det som är bra och sen det som är dåligt.

 

  • WebOS är grymt, bra och enkel setup, snygga menyer känns som att dom har lagt ner mycket tid.
  • ARC läget funka asbra med receiver. Jag är lite osäker om vad för format den exact trycker ut, men DD lampan lyser upp och jag hör ljud från alla högtalarna i 5.1.2. Låter dock inte lika bra som om man kör ljudet från en annan enhet in i förstärkaren. (Så klart)
  • Bilden är helt otrolig! Kör youtube med den inbygga appen och kolla på Costa Rica 4K. Man börjar nästan gråta.
  • Lätt att montera ihop, bra instruktioner
  • Bra fjärrkontol, magic remote gör det så mycket enklare att gå igenom menyer
  • Bra standard inställning, bra bild out of the box
  • Bästa 3D någonsin! Alltså så bra 3D är det inte ens på bio. Första gången jag ser 3D där den funkar till 100%. Ingen ghosting, flimmer, eller blur. Och man behöver inte sitta i mitten rakt fram, man kan typ sitta hur som helst och ändå se den. :D Jävligt skönt att det är passiva glasögon också och inte aktiva. Man kan köra med glasögon man har på bio, funkar prima!
  • Ingen "Buzzning" den låter inte alls.
  • Inga dödapixlar eller andra konstiga defekter. (Jag kanske hade tur, vad vet jag)
  • Simplink hittar PS4 och PS3 och kan sätta på och stänga av dem genom förstärkaren
  • 50MS i game mode, helt klart godkänt!
  • Den är curved vilket jag egentligen inte gillar, dock inte alls så mycket som dom flesta andra skärmarna, så det märkt knappt.
  • 2.0A HDMI portar vilket gör att den är framtidssäkrad. (For now)
  • 1080P Blu-ray filmer ser fantastiska ut. Helt sjukt! Vilken upscale.
  • Tv-spel ser helt sjukt bra ut, färgerna är så levande, som på riktigt. 
  • Skärmen verkar inte ha några begränsnings för hur bra det ser ut från olika vinklar. Ganska sjukt.
  • Väldigt liten ram, nästan hela ytan används av bilden.
  • Mycket behalig för ögonen. Det känns som naturligt ljus och inte som att glo rakt in i en lampa.

 

 

Och nu det dåliga jag har upptäckt

 

  • Enbart 3 HDMI portar, lite snålt
  • Ingen Displayport vilket innebär att om du inte har ett nytt och dyrt grafikkort så kan du inte få ut 4k i 60HZ från din PC. Utan du måste alltså ha ett sånt + en HDMI 2.0 kabel
  • Menyerna kan hänga sig ibland om man trycker för mycket, låser upp sig efter 5 sekunder igen
  • Inget hörlursuttag
  • Skärmen verkar vara känslig mot inbränning. Hade på PCn på desktopen i typ 30 minuter, och såg linjer sedan i vissa färgkombinationer när jag kollade på andra grejer. Det gick bort efter jag stängde av och vilade den i typ 20 minuter. Men jag tror att det finns risk är permanent inbränning om man har på det för länge, finns en LG OLED på NetonNet i Norsborg som ser helt misshandlad ut. Dom har säkert haft på den i flera månader non-stop.
  • I gamemode så är svart inte svart, utan gråsvart som på en LCD. Fattar inte varför :( Blir så att jag kör spel i Vivid eller standard istället om spelet inte kräver för mycket snabba reaktioner.
  • Högtalarna i tvn är ganska klena. Låter ok med tanke på att man inte ens kan se dom antar jag.
  • Baksidan ser riktigt plastig ut. Men å andra sidan, sällan man ser baksidan 
  • All content med låg bitrate, eller content som inte spelade in i minst 1080 ser riktigt risig ut. Även Netflix i 1080P ser dåligt ut på denna tv, jag antar för att den inte har samma filtrering som en LED har som "fuskar" till bilden. Den låga bitraten blir väldigt tydlig. Inte TVns fel egentligen, utan det är helt enkelt som att köra en Ferrari på en dålig landsväg i Norrland.
  • Cinema mode preseten måste vara en bug eller ett skämt. Den typ ändrar ration en gnutta och lägger på ett kaffebrunt filter. Haha.

 

Jag skulle ge den här 9.8/10. Lite dyrt, och några brister men bilden är så bra att det blir löjligt. Det här är framtiden!



#191

Postad 31 januari 2016 - 08:17

Unregisteredb7f6d076
  • Unregisteredb7f6d076
  • Forumräv

  • 709 inlägg
  • 0
Om gamemode. Kolla inställning för blacklevel eller svarnivå och ändra o se om det hjälper. Låter som det alt att du har för hög brightness

Cinema samt isf lägen är de mest korrekta faktiskt. Det är de andra som är för blåa och kalla därav den stora skillnaden.

Redigerat av Unregisteredb7f6d076, 31 januari 2016 - 08:19.


#192

Postad 31 januari 2016 - 09:10

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Bra standard inställning? Ser du verkligen inte att bilden är skruvad både till höger och till vänster?

Expert-lägena är de mest korrekta ja men de dras ofta med visst gulstick som man får åtgärda genom att trimma vitbalansen. Kräver som regel mätverktyg dock men ofta upplever man en bättre kompromiss genom att peta upp Color Temp ett snäpp.

Väldigt sällan det räcker med att välja ett visst bildläge utan man "måste" som regel gå och justera vissa enskilda inställningar.

#193

Postad 31 januari 2016 - 09:29

Jaxione
  • Jaxione
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 1

Bra standard inställning? Ser du verkligen inte att bilden är skruvad både till höger och till vänster?

Expert-lägena är de mest korrekta ja men de dras ofta med visst gulstick som man får åtgärda genom att trimma vitbalansen. Kräver som regel mätverktyg dock men ofta upplever man en bättre kompromiss genom att peta upp Color Temp ett snäpp.

Väldigt sällan det räcker med att välja ett visst bildläge utan man "måste" som regel gå och justera vissa enskilda inställningar.


Ja jag har gett upp, vill folk ha en bild som ser ut som ett raveparty så får dom väl ha det. Men hur man kan kalla det bra bild är för mig ofattbart.......

Annars bra input gunhero :)

Redigerat av Jaxione, 31 januari 2016 - 09:38.


#194

Postad 31 januari 2016 - 09:47

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Annars bra input gunhero :)

Det där tänkte jag skriva men glömde...blev ju gnälligt värre.

Så: Bra inlägg gunhero! :)

#195

Postad 31 januari 2016 - 14:12

Brother Spartacus
  • Brother Spartacus
  • Användare

  • 191 inlägg
  • 0

Tänkte på detta när jag hade min 920V hemma. Alltså det med cinema och ISF-lägena. Visst, de kanske är lite gulbetonade men det vänjer man sig snabbt vid. Ska man ha det mer korrekt än så får man anlita en tekniknisse som kommer hem och kaliberar ens TV åt en. Det kostar kanske 15%-20% av vad TVn kostar, och i bästa fall får man en lite mer korrekt bild (som man dock också vänjer sig vid, på samma sätt som man vänjer sig vid gulstick eller grönstick). Tycker inte out of the box lägena är något problem med denna TV. Det som retade mig med 920V var istället bandingen och tinten till höger sida, men det är en diskussion i sig :) Sorry om jag lät lite dryg :)



#196

Postad 31 januari 2016 - 14:38

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Tjaa, man kan ju göra det själv oxå. Inte gratis det heller men inte några 15-20% av tvns kostnad iaf.

Men jo, det må vara överkurs. Men att peta upp färgtempen för att se om det blir bättre kan ju alla göra. Vidare så KAN det ju vara värt att prova nån annans RGB-inställningar; det kan iofs likagärna bli sämre men chansen finns likväl att det oxå blir bättre. Tar ju ingen tid att prova och det skadar ju inte att prova, backa går ju alltid.

#197

Postad 31 januari 2016 - 14:54

Unregisteredb7f6d076
  • Unregisteredb7f6d076
  • Forumräv

  • 709 inlägg
  • 0
Hur enkla har verktygen blivit idag? Vad kan man tänka sig en ok billig mätare kostar? Och är de så pass utvecklar att man får bra resultat utan djupa kunskaper. Dvs att mjukvaran översätter resultatet på ett överskådligt sätt som går att tolka (rätt-fel) utan att ha gått massa kurser osv

Nevermind. Hittade bra info längre upp på kal tråden.
Iaf. Har själv haft både projektor och nu tv. Och pga lotteri haft olika oled tv hemma. Därför borde det löna sig att köpa en mätare.

Redigerat av Unregisteredb7f6d076, 31 januari 2016 - 14:57.


#198

Postad 06 februari 2016 - 00:59

gunhero
  • gunhero
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Efter ert råd så har jag testat en hel del "expert" settings och ja ni har rätt. Om man vill ha färger som ska se "normala" ut så kör man cinema eller ändrar expert. Jag tyckte att den här funkade bäst. http://www.cnet.com/...cture-settings/

Dock så är vit färg inkorrekt och blir gulaktigt vilket jag är personligen tycker är hemskt. Jag kör hellre med vivid och har vit korrekt vit färg samt överdriva färger än normala och icke korrekt vit.

Dvs om nu någon har hittat en setting där det går att få behålla alla färger så som det var menat i ursprungsmaterialet :)

#199

Postad 06 februari 2016 - 06:40

Zero
  • Zero
  • Beroende

  • 1 269 inlägg
  • 0

Efter ert råd så har jag testat en hel del "expert" settings och ja ni har rätt. Om man vill ha färger som ska se "normala" ut så kör man cinema eller ändrar expert. Jag tyckte att den här funkade bäst. http://www.cnet.com/...cture-settings/

Dock så är vit färg inkorrekt och blir gulaktigt vilket jag är personligen tycker är hemskt. Jag kör hellre med vivid och har vit korrekt vit färg samt överdriva färger än normala och icke korrekt vit.

Dvs om nu någon har hittat en setting där det går att få behålla alla färger så som det var menat i ursprungsmaterialet :)

Fast vit kan ju knappast vara korrekt i vivid läget, den känns alltid lite gulaktig innan man har vant sig, i vivid läget så är det vita mera blåaktigt och upplevs som mera vit. Men den är knappast korrekt i vivid läget, kör expert läget några veckor och prova sedan att byta tillbaka till vivid så kommer du se hur jäkla fel det ser ut  ;)



#200

Postad 06 februari 2016 - 09:56

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Är väl så, vill jag minnas, menyerna i tvn är blå-vita så när de får se mer korrekt vitbalans slår det slint i färg-seendet. :)

Edit: Ahh, såg nu att förslaget hade massa 2 och 20 punkters vitbalans inställningar. Dessa och Color Management kräver mätinstrument för att det ska bli rätt.

Kör Expert och Warm2, möjligen Warm1. Sen kan man alltid prova andras 2 punkters inställningar men räkna med att resultatet likväl kan bli sämre som bättre.

Redigerat av pacman, 06 februari 2016 - 10:39.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.