Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

CD fyller 40 år (I Europa)

102 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 19 mars 2023 - 08:51

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 943 inlägg
  • 0

Det kan naturligtvis vara något som gör att du uppfattar vinylens ljud som behagligare. Men att man skulle uppfatta en generellt sämre återgivning som  behagligare har jag svårt att tro. Live-musik är väl mera naturtroget än både cd och vinyl och jag inte hört att det skulle vara ett problem  :) .

 

 

Skrev ibland. T.ex. om studion mastrat med hissad diskant och överdriven kompressoranvändning eller andra effekter och fått till ett jobbigt ljud. Då kanske det inte blir lika illa genom vinyl. :unsure:  

Lyssnar man på livemusik på hög volym, då har man en ganska filtrerad hörsel i slutet av konserten. :D

Som alla sinnen är hörseln adaptiv, manipulerbar och inte alls så exakt som vissa påstår. ;)



#52

Postad 19 mars 2023 - 09:37

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Det kan naturligtvis vara något som gör att du uppfattar vinylens ljud som behagligare. Men att man skulle uppfatta en generellt sämre återgivning som  behagligare har jag svårt att tro. Live-musik är väl mera naturtroget än både cd och vinyl och jag inte hört att det skulle vara ett problem  :) .

 

 

Jag håller med om att hur man mastrar påverkar slutresultatet. En dålig CD-master kan säkert vara bättre än en bra för vinyl. Jag har inte testat men det kan sannolikt stämma. Men du missar tyvärr min poäng.

 

Om vi jämför formaten, vilket jag tycker Ageve gjort, så är är ju potentialen i CD formatet bättre. Om man då gör en bra master för CD, är vinylskivan då intressant? Målet är väl att få en bra återgivning av det som spelats in?

Har inte ifrågasatt något om CD formatets potential, det jag vill peka på är att man i alltför många fall har skjutit bredvid målet då man inte tillfullo har utnyttjat den potential som finns inbyggd i formatet. Vinylformatet är absolut kapabelt att kunna återge välljud på högsta nivå och så är också fallet med CD om hantverket i själva mastringen är väl utfört. 



#53

Postad 19 mars 2023 - 10:10

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 006 inlägg
  • 0

PML73: Fast egentligen behöver det inte vara två olika målbilder. PCM-ljud låter som källan. Har spelat in en del från vinyl och det låter precis som när man spelar upp det "analogt".

 

Det enda kravet är att inspelningsutrustningen har högre signal/brusförhållande och dynamik osv än källan, och det är ju alltid en fördel med att ha god marginal med.

 

Angående kassettband så går det att få ok resultat med metallband. Spelade in mycket från CD till kassett förr, och vanliga band var bara att glömma. Körde med ett Technics kassettdäck där man kunde växla mellan källa/inspelning i realtid (inte direkt unikt men ändå ;) ) och färgningen/försämringen var väldigt tydlig. Med metallband var det klart bättre dock. Dolby B/C är ju vad det är med. Bruset minskar, och detaljerna i inspelningen med...

 

I bästa fall ger kassett en upplösning som motsvarar ca 10-bit, men oftast lägre. Färdiginspelade "köpeband" var oftast mycket sämre, både pga typen av band, samt att band ofta duplicerades analogt, dvs det band man köpte kunde vara generation 10 eller värre.

 

Rullband är ok. Upplösning motsvarande 12-13 bit i bästa fall, men det gäller bara ett tidigare oanvänt och nyinspelat band utan slitage.

 

Sen var ju mitt senaste exempel med vinyl ovan extremt. Det var bara för att visa att CD klarar av att återge betydligt mer detaljer i ljudet när formatet pressas bortom vad som är rimligt.

 

Här är ett mer rättvist exempel. Stanley Clarke - Campo Americano. En mastring som låter rätt likt på CD och vinyl.

 

OBS: Byt filändelse till .flac på vinylklippet. Det fick inte plats på forumet i wavformat. ;)

 

(I Windows, välj visa, och kryssa ur dölj filnamnstillägg)

 

Vinyl (nersamplat till 24/96 från 24/192):

Bifogad fil  Stanley Clarke Band - Campo Americano vinylklipp 2496.wav   5,07MB   3 Antal nerladdningar

 

CD:

Bifogad fil  06. Stanley Clarke - Campo Americano CD.wav   2,56MB   3 Antal nerladdningar

 

Detta visar såklart bara hur Ortofon 2M Blue låter. Använde också ett RIAA-steg med rör, som ju inte direkt är idealiskt ljudmässigt, men det presterar iaf bra för att ha rör. Den högre disten i diskanten beror till viss del på pickupen. 2M Blue är ok men har ju sina begränsningar...

https://www.audiosci...p-review.12873/

 

Det lät mycket sämre före justering, och jag använde bland annat denna låten till att ställa in VTA osv. Inspelning är ett mycket bra verktyg vid justering eftersom man direkt ser hur dynamik och brusgolv osv påverkas. Men det kräver såklart att albumen kommer från samma master till att börja med (dvs CDn och vinylen).

 

CD:

Bifogad fil  campo americano CD.png   278,91K   0 Antal nerladdningar

 

Vinyl:

Bifogad fil  das_vinyl.png   300,35K   0 Antal nerladdningar

 

Extrem inzoomning nedan. Området är knappt 2 millisekunder. Vågformerna är snarlika bortsett från i slutet. Troligtvis knaster. ;)

 

Att ladda upp ett ljudexempel är kanske inte så lönt. Det hörs bara ett plopp, men här är det iaf, med några millisekunders tystnad före och efter: ;)

Bifogad fil  2 millisekunder från LPn.wav   67,1K   2 Antal nerladdningar

 

Det intressanta är att vågformerna är snarlika, dvs inget saknas på CD i tidsled, och ljudet är definitivt inte fyrkantigt. ;)

 

CD: 

Bifogad fil  Skärmavbild 2023-03-19 kl. 11.10.06.png   130,55K   0 Antal nerladdningar

 

Vinyl:

Bifogad fil  Skärmavbild 2023-03-19 kl. 11.10.25.png   134,29K   0 Antal nerladdningar

 

Angående vinyl-inspelning så finns det en del på Youtube. Ljudet mördas ju en hel del av komprimeringen, men det låter rätt ok iaf. Gissar på att han laddar upp i wav-format, dvs det blir bara ett lossy encoding-steg.

https://www.youtube.com/@AudioPhil1


Redigerat av Ageve, 26 mars 2023 - 19:42.


#54

Postad 19 mars 2023 - 15:20

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 006 inlägg
  • 0

Angående RIAA så är det inte lätt att veta vad som är bra och inte, utan att ha tillgång till mätdata. Som med allt annat finns det bra och dåliga produkter oavsett prisklass.

 

Ett exempel:

 

Chord Huei (15500kr):

https://www.audiosci...p-review.17355/

 

It is hard to imagine a phono stage being broken in so many aspects then the Chord Huei. Almost unusable interface. Huge amount of noise and fair bit of distortion. RIAA equalization that is not accurate, nor spec compliant. And Rumble filter that does nothing. The only thing it has going for it is that it is pretty!

 

Musical Fidelity MX-VYNL som jämförelse (9000kr, bra prestanda):

https://www.audiosci...y-mx-vynl.7753/


Redigerat av Ageve, 19 mars 2023 - 15:42.


#55

Postad 19 mars 2023 - 15:45

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 1

PML73: Fast egentligen behöver det inte vara två olika målbilder. PCM-ljud låter som källan. Har spelat in en del från vinyl och det låter precis som när man spelar upp det "analogt".


Absolut. Där diskussionen handlar om korrekt källa. Helt rätt.

#56

Postad 19 mars 2023 - 17:39

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Angående RIAA så är det inte lätt att veta vad som är bra och inte, utan att ha tillgång till mätdata. Som med allt annat finns det bra och dåliga produkter oavsett prisklass.

 

Ett exempel:

 

Chord Huei (15500kr):

https://www.audiosci...p-review.17355/

 

It is hard to imagine a phono stage being broken in so many aspects then the Chord Huei. Almost unusable interface. Huge amount of noise and fair bit of distortion. RIAA equalization that is not accurate, nor spec compliant. And Rumble filter that does nothing. The only thing it has going for it is that it is pretty!

 

Musical Fidelity MX-VYNL som jämförelse (9000kr, bra prestanda):

https://www.audiosci...y-mx-vynl.7753/

I prisklassen 10-16.000 kr finns det flera bra alternativ- gäller att göra sin research och givetsvis också låna hem för att testa. Investerar man en sådan inte helt oansenlig summa i ett RIAA vill man att det ska vara bra och att synergi med skivspelare/tonarm/pickup samt förstärkare finns. Jag skulle t.ex 

kika efter alternativ med en riktigt bra nätdel i den prisklassen- rent av gå så långt att kolla på alternativ där nätdelen t.o.m. är separerad från RIAA- enheten. Trigon Vanguard kombinerad med separata nät-/batteridelen Volcano är ett lysande exempel. Prisprestanda- förhållandet ligger på hög nivå i det fallet. 


Redigerat av GyroSE, 19 mars 2023 - 19:19.


#57

Postad 19 mars 2023 - 19:17

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Spännande att området kassettdäck och kassettband kom upp ett par poster ovanför. Ett område som jag har botaniserat  och fortfarande botaniserar inom. Har två fina high end däck från två olika tidsåldrar under kassettformatets historia- Nakamichi 582 och Pioneer CT-959. Nak 582 är av 1979 års modell medan CT-959 kom ut på marknaden c:a 11 år senare. Sin ålder till trots är Nakamichi- däcket det vassare ljudmässigt av de båda. Det är ett roligt område att experimentera inom. Formatet som sådant är dött idag men man kan ändå få fram väldigt fina inspelningar. Precis som Ageve skriver ovan så är det av största betydelse vilken typ av kassett man matar kassettdäcket med och hur pass precist man kan kalibrera däcket till aktuellt typ av band. Skulle vilja sticka ut hakan här och hävda att det finns andra typer av kassetter än just Typ IV (Metal) som kan leverera nog så fina inspelningar. Här handlar det om att finna balansen mellan de för kassettformatets klassiska benämningarna MOL (=Maximum Operating Level) och SOL (=Saturation Output Level). Det fanns/finns t.o.m. Typ I (Fe)- kassetter, de s.k. Super Ferric- kassetterna som kunde leverera prestanda som låg nära Metal- kassetterna, det fanns också Typ II (CrO2)- kassetter som kom väldigt nära Typ IV prestandamässigt. Så fina undantag fanns och finns än idag om man vågar sig på att ta klivet in i kassettformatets smått fantastiska värld. 



#58

Postad 19 mars 2023 - 19:27

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Skrev ibland. T.ex. om studion mastrat med hissad diskant och överdriven kompressoranvändning eller andra effekter och fått till ett jobbigt ljud. Då kanske det inte blir lika illa genom vinyl. :unsure:  

Lyssnar man på livemusik på hög volym, då har man en ganska filtrerad hörsel i slutet av konserten. :D

Som alla sinnen är hörseln adaptiv, manipulerbar och inte alls så exakt som vissa påstår. ;)

Jag såg att du skrev ibland  :) . Min poäng är att man kan nog hitta situationer när vinylens begränsningar ger ett bättre slutresultat. Men är det ett generellt argument för vinyl? Det är jag tveksam till.

 

Att sedan örat går att "lura" är ingen nyhet. Det är ju därför Ageves resultat är intressanta. 

 

Har inte ifrågasatt något om CD formatets potential, det jag vill peka på är att man i alltför många fall har skjutit bredvid målet då man inte tillfullo har utnyttjat den potential som finns inbyggd i formatet. Vinylformatet är absolut kapabelt att kunna återge välljud på högsta nivå och så är också fallet med CD om hantverket i själva mastringen är väl utfört. 

Det är väl ingen här som direkt hävdat att vinyl inte kan återge välljud.

 

Mitt intryck är snarare att vinylförespråkarna kritiserat CD-formatet från dag 1. Jag har själv inte varit speciellt engagerad i den diskussionen, den är ju också 40 år gammal :) . Det var länge sedan jag slutade med vinyl och övergick helt till CD. Men de argument som Ageve tog upp i sitt första inlägg har jag hört tidigare. Däremot har jag inte sett så tydliga förklaringar på samtliga tidigare. Som format kan jag inte se att CD är sämre än vinyl, snarare tvärtom.

 

Det finns dom som gillar att greja med en vinylspelare, tonarmar, pickuper o s v. Ur det perspektivet är väl en CD-spelare ganska trist. 



#59

Postad 20 mars 2023 - 11:55

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

 

Det är väl ingen här som direkt hävdat att vinyl inte kan återge välljud.

 

Mitt intryck är snarare att vinylförespråkarna kritiserat CD-formatet från dag 1. Jag har själv inte varit speciellt engagerad i den diskussionen, den är ju också 40 år gammal :) . Det var länge sedan jag slutade med vinyl och övergick helt till CD. Men de argument som Ageve tog upp i sitt första inlägg har jag hört tidigare. Däremot har jag inte sett så tydliga förklaringar på samtliga tidigare. Som format kan jag inte se att CD är sämre än vinyl, snarare tvärtom.

 

Det finns dom som gillar att greja med en vinylspelare, tonarmar, pickuper o s v. Ur det perspektivet är väl en CD-spelare ganska trist. 

Sant..och jag har heller ej hävdat att vinylformatet på något sätt är överlägset CD- ditot. Däremot föredrar jag vinylljudet framför CD- det är något helt annat. Om detta beror på distorsionen från vinylen, mastringen eller något annat låter jag vara osagt. Upplever att vinylljudet är mer behagligt att lyssna på då CD i många fall låter alldeles för kliniskt i mina öron. Som sagt preferenserna och ljudidealen är olika och tur är väl det....

 

Jag mekar obehindrat med mina skivspelare och rörprylar men det är inte det som är grejen för mig då jag sätter musiken och skivorna i första rummet. Grejorna jag spelar på är förmedlarna och brobyggarna för att göra musikupplevelsen speciell. Det är musiken, skivorna och skillnaderna mellan olika pressningar som fascinerar. Jag jagar ofta skivor som är mastrade av en specifik master- och/eller cutting engineer som jag vet är duktig på hantverket runt att plocka fram det bästa ur vinylformatet. Gör min research noggrant där. Gör även på ett liknande sätt om jag kikar efter en specifik CD- utgåva av ett album. Detta är överkurs för de flesta men för mig är det en del av jakten när jag söker något specifikt. 


Redigerat av GyroSE, 20 mars 2023 - 13:19.


#60

Postad 20 mars 2023 - 15:50

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 006 inlägg
  • 0

I prisklassen 10-16.000 kr finns det flera bra alternativ- gäller att göra sin research och givetsvis också låna hem för att testa. Investerar man en sådan inte helt oansenlig summa i ett RIAA vill man att det ska vara bra och att synergi med skivspelare/tonarm/pickup samt förstärkare finns. Jag skulle t.ex 

kika efter alternativ med en riktigt bra nätdel i den prisklassen- rent av gå så långt att kolla på alternativ där nätdelen t.o.m. är separerad från RIAA- enheten. Trigon Vanguard kombinerad med separata nät-/batteridelen Volcano är ett lysande exempel. Prisprestanda- förhållandet ligger på hög nivå i det fallet. 

 

Tack för tipset. Bra idé med batteridrift, speciellt om man ska spela in och/eller riskerar att få en jordslinga.

 

Signal/brusförhållande ser bra ut, -94 dB vid 42 dB förstärkning, och RIAA-korrigeringen kan inte bli mycket bättre (Vanguard II).

 

Bifogad fil  das_riaa.png   105,34K   0 Antal nerladdningar

 

Har iofs inte haft problem med jordslinga med mitt Pro-Ject heller. Grundbruset är -80dB precis som i testen på ASR, men rören lägger ju till andratonsdist. Om det sen är hörbart är en annan sak iofs, ca 0,02%.

 

Vid inspelning är "tystnaden" mellan spåren i bästa fall ca -50dB med min spelare pga rumble osv (0,3% dist).

 

Den sämsta skivan låg runt -40dB dvs 1% dist.


Redigerat av Ageve, 20 mars 2023 - 16:22.


#61

Postad 20 mars 2023 - 17:02

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Tack för tipset. Bra idé med batteridrift, speciellt om man ska spela in och/eller riskerar att få en jordslinga.

 

Signal/brusförhållande ser bra ut, -94 dB vid 42 dB förstärkning, och RIAA-korrigeringen kan inte bli mycket bättre (Vanguard II).

 

attachicon.gifdas_riaa.png

 

Har iofs inte haft problem med jordslinga med mitt Pro-Ject heller. Grundbruset är -80dB precis som i testen på ASR, men rören lägger ju till andratonsdist. Om det sen är hörbart är en annan sak iofs, ca 0,02%.

 

Vid inspelning är "tystnaden" mellan spåren i bästa fall ca -50dB med min spelare pga rumble osv (0,3% dist).

 

Den sämsta skivan låg runt -40dB dvs 1% dist.

Du kommer att få en helt annan botten (lågfrekvent fundament), uppfatta mer detaljer i ljudbilden, bättre 3D- känsla med Trigon Vanguard- ett sånt RIAA lirar i en annan division jämfört med det du har idag. Jag bryr mig inte så mycket om prylarna mäter bra, litar mer till mina öron och det ljudideal jag har så du får ta denna rekommendation för vad den är. Men jag kan säga att Trigon Vanguard är en riktig pärla ljudmässigt och allra helst om man köper till Volcano också- den kombon tilltalar mina öron väldigt mycket och är något jag varmt kan rekommendera. Har en god vän som har en sån combo kopplad till sin Pro-Ject X2 samt en Ortofon 2M Black- låter otroligt bra!  :rolleyes:

 

Jag kör själv med både rörförsteg och rör- RIAA- kör dock med NOS(=New Old Stock) rör i båda enheterna. Måste säga att jag inte upplever några problem med att rören sabbar något ljudmässigt. Upplever att det verkligen är tyst i högtalarna när ingen skiva spelas. Vet inte om toleranserna är snävare i mina ARC- prylar jämfört med ditt Pro-Ject- rör- RIAA?



#62

Postad 20 mars 2023 - 19:22

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 006 inlägg
  • 0

Kollade några bilder på insidan av Vanguard II, och den ser enkel och bra konstruerad ut. Baserad på Burr Brown OPA134PA och Analog Devices AD797 OP-ampar.

 

Den mäter bra med, så det finns allt ett samband. ;)

 

Skämt och sido, angående rör så är det inte alls säkert att disten de tillför är hörbar, så länge konstruktionen är bra. Det är mestadels andraton vilket är den "snällaste" typen av dist, dvs minst hörbar och när den hörs ger det lite värme utan att låta illa, inom rimliga gränser.

 

Det samma gäller Pro-Ject även om jag såklart är medveten om att den inte är jämförbar med riktigt bra RIAA-steg. Tyckte dock att den lät bättre än Rega Fono MM ihop med 2M Blue.

 

5 millivolt och 40dB gain. Den tillförda disten ligger ungefär på vinylens brusgolv vid best case scenario (-70dB) dvs risken för att rören i sig (ECC83) ger hörbar dist är liten. Det är helt tyst när ingen skiva spelas. Det jag menade med -50dB osv var rumble som min spelare genererar, dvs den är en större brist än RIAA för mig.

 

Bifogad fil  Skärmavbild 2023-03-20 kl. 19.11.52.png   114,6K   1 Antal nerladdningar


Redigerat av Ageve, 20 mars 2023 - 19:50.


#63

Postad 20 mars 2023 - 19:25

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Sant..och jag har heller ej hävdat att vinylformatet på något sätt är överlägset CD- ditot. Däremot föredrar jag vinylljudet framför CD- det är något helt annat. Om detta beror på distorsionen från vinylen, mastringen eller något annat låter jag vara osagt. Upplever att vinylljudet är mer behagligt att lyssna på då CD i många fall låter alldeles för kliniskt i mina öron. Som sagt preferenserna och ljudidealen är olika och tur är väl det....

 

Jag mekar obehindrat med mina skivspelare och rörprylar men det är inte det som är grejen för mig då jag sätter musiken och skivorna i första rummet. Grejorna jag spelar på är förmedlarna och brobyggarna för att göra musikupplevelsen speciell. Det är musiken, skivorna och skillnaderna mellan olika pressningar som fascinerar. Jag jagar ofta skivor som är mastrade av en specifik master- och/eller cutting engineer som jag vet är duktig på hantverket runt att plocka fram det bästa ur vinylformatet. Gör min research noggrant där. Gör även på ett liknande sätt om jag kikar efter en specifik CD- utgåva av ett album. Detta är överkurs för de flesta men för mig är det en del av jakten när jag söker något specifikt. 

Om du har hittat din "grej" så är det ju bra. Det tror jag inte någon missunnar dig  :) . Trots att du valt fel format  ;) .



#64

Postad 20 mars 2023 - 20:06

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Om du har hittat din "grej" så är det ju bra. Det tror jag inte någon missunnar dig  :) . Trots att du valt fel format  ;) .

Hmmmmm…känner att någon här försöker sig på det gamla ”CD vs vinyl- tricket” som man hörde redan på det glada 80-talet då det nya ljudformatet sades ”frälsa oss från alla onda ljudgudar”….verkar som dessa ”profeter” gick på pumpen rejält.  B) Intressant i sammanhanget är att det ”döda” formatet vinyl tycks leva och frodas medan CDn snabbt håller på att utrotas som fysiskt format. Skämt åsido; finns det några rätt eller fel inom den här hobbyn? Så länge det låter bra och det passar ljudidealet man har så är det väl ändå något som kan betraktas som lyckat. 


Redigerat av GyroSE, 20 mars 2023 - 20:11.


#65

Postad 20 mars 2023 - 20:10

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Kollade några bilder på insidan av Vanguard II, och den ser enkel och bra konstruerad ut. Baserad på Burr Brown OPA134PA och Analog Devices AD797 OP-ampar.

 

Den mäter bra med, så det finns allt ett samband. ;)

 

Skämt och sido, angående rör så är det inte alls säkert att disten de tillför är hörbar, så länge konstruktionen är bra. Det är mestadels andraton vilket är den "snällaste" typen av dist, dvs minst hörbar och när den hörs ger det lite värme utan att låta illa, inom rimliga gränser.

 

Det samma gäller Pro-Ject även om jag såklart är medveten om att den inte är jämförbar med riktigt bra RIAA-steg. Tyckte dock att den lät bättre än Rega Fono MM ihop med 2M Blue.

 

5 millivolt och 40dB gain. Den tillförda disten ligger ungefär på vinylens brusgolv vid best case scenario (-70dB) dvs risken för att rören i sig (ECC83) ger hörbar dist är liten. Det är helt tyst när ingen skiva spelas. Det jag menade med -50dB osv var rumble som min spelare genererar, dvs den är en större brist än RIAA för mig.

 

attachicon.gifSkärmavbild 2023-03-20 kl. 19.11.52.png

Har du testat att ”rulla rör” något? Tube rolling är kul, kolla om du kan hitta några gamla ECC83 från Mullard, Telefunken eller liknande. Kan meddela att det är chockerande upptäckter du kommer göra ljudmässigt. Finns säkerligen rör som skulle kunna få ditt RIAA att verkligen skina upp….  ;)



#66

Postad 20 mars 2023 - 20:25

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Hmmmmm…känner att någon här försöker sig på det gamla ”CD vs vinyl- tricket” som man hörde redan på det glada 80-talet då det nya ljudformatet sades ”frälsa oss från alla onda ljudgudar”….verkar som dessa ”profeter” gick på pumpen rejält.  B) Intressant i sammanhanget är att det ”döda” formatet vinyl tycks leva och frodas medan CDn snabbt håller på att utrotas som fysiskt format. Skämt åsido; finns det några rätt eller fel inom den här hobbyn? Så länge det låter bra och det passar ljudidealet man har så är det väl ändå något som kan betraktas som lyckat. 

Jag försökte inget "trick", det var menat som ett skämt  :) . Men om vinylen skulle "döda" CD:n, det tycker jag vore riktigt tråkigt :( .



#67

Postad 20 mars 2023 - 21:30

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Jag försökte inget "trick", det var menat som ett skämt  :) . Men om vinylen skulle "döda" CD:n, det tycker jag vore riktigt tråkigt :( .

Jag hajade skämtet.  :lol:  Det är snarare CD- skivans digitala arvtagare som dödar formatet- vinylskivan tycks bli det enda existerande fysiska formatet som lever kvar dock…intressant utveckling.  B)



#68

Postad 20 mars 2023 - 22:33

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 006 inlägg
  • 0

Har du testat att ”rulla rör” något? Tube rolling är kul, kolla om du kan hitta några gamla ECC83 från Mullard, Telefunken eller liknande. Kan meddela att det är chockerande upptäckter du kommer göra ljudmässigt. Finns säkerligen rör som skulle kunna få ditt RIAA att verkligen skina upp….  ;)

 

Nope, har inte testat, bara läst lite om det. Telefunken gör tydligen stor skillnad.

 

Här är iaf ett klipp till med samma RIAA:

 

(nersamplat från 24/192 till 16/48)

Bifogad fil  U2 - Where The Streets Have No Name vinyl 1648.wav   5,59MB   6 Antal nerladdningar

 

Det är nypressningen på dubbel-vinyl.

 

Det blir mer och mer off-topic hehe.


Redigerat av Ageve, 20 mars 2023 - 23:26.


#69

Postad 21 mars 2023 - 05:45

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Gyro SE,

ja det är kul att rulla rör. Jag rullade massor av olika modeller och märken för ett par år sedan. Både till riaa och på masterbussar micpreamps osv. Kom fr till att mesta bang for the buck landade på en gammal Philips(?) 803, eller som de tillverkas idag Svetlana 12AX-7 LPS. Det har blivit mitt go-to-rör, röret.
Däremot är det känslig för mikrofoni, passar inte i någon låda som vibrerar av typ stärkare för instrument. :-)


Gyro SE,

ja det är kul att rulla rör. Jag rullade massor av olika modeller och märken för ett par år sedan. Både till riaa och på masterbussar micpreamps osv. Kom fr till att mesta bang for the buck landade på en gammal Philips(?) 803, eller som de tillverkas idag Svetlana 12AX-7 LPS. Det har blivit mitt go-to-rör, röret.
Däremot är det känslig för mikrofoni, passar inte i någon låda som vibrerar, typ stärkare för instrument. :-)

Redigerat av PML73, 21 mars 2023 - 05:48.


#70

Postad 21 mars 2023 - 19:45

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Nope, har inte testat, bara läst lite om det. Telefunken gör tydligen stor skillnad.

 

Här är iaf ett klipp till med samma RIAA:

 

(nersamplat från 24/192 till 16/48)

attachicon.gifU2 - Where The Streets Have No Name vinyl 1648.wav

 

Det är nypressningen på dubbel-vinyl.

 

Det blir mer och mer off-topic hehe.

Har 4 st Telefunken ECC88 av 1965 års modell i mitt ARC PH5-det är den klart bästa kvartetten rör jag har testat i mitt RIAA så här långt. Det är väl värt att testa med NOS rör- ett framtida projekt för din del månne? B)



#71

Postad 21 mars 2023 - 19:49

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Gyro SE,

ja det är kul att rulla rör. Jag rullade massor av olika modeller och märken för ett par år sedan. Både till riaa och på masterbussar micpreamps osv. Kom fr till att mesta bang for the buck landade på en gammal Philips(?) 803, eller som de tillverkas idag Svetlana 12AX-7 LPS. Det har blivit mitt go-to-rör, röret.
Däremot är det känslig för mikrofoni, passar inte i någon låda som vibrerar, typ stärkare för instrument. :-)

Funkar bra att sätta dämpare på rör som riskerar att utsättas för mikrofoni, för att ytterligare förbättra möjligheterna att slippa mikrofoni är det värt att investera i dämpfötter av god kvalitet. Finns bra lösningar för eliminera sådana problem. För egen del kör jag utan dämpare på rören men använder bra dämpfötter som effektivt plockar bort stomburna vibrationer. Funkar ypperligt för min del måste jag säga. 


Redigerat av GyroSE, 21 mars 2023 - 20:14.


#72

Postad 22 mars 2023 - 19:06

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Jag hajade skämtet.  :lol:  Det är snarare CD- skivans digitala arvtagare som dödar formatet- vinylskivan tycks bli det enda existerande fysiska formatet som lever kvar dock…intressant utveckling.  B)

Personligen hoppas jag att framtiden innehåller ett bra digitalt fysiskt media för musik och minst ett bra för film. För mig får vinylen gärna finnas kvar men att det skall vara det enda alternativet, det tycker jag vore trist :) .

 

Men det faktum att dvd är störst på film ger ju inga bra signaler gällande efterfrågan på kvalitet gällande film, tyvärr.



#73

Postad 22 mars 2023 - 20:36

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Personligen hoppas jag att framtiden innehåller ett bra digitalt fysiskt media för musik och minst ett bra för film. För mig får vinylen gärna finnas kvar men att det skall vara det enda alternativet, det tycker jag vore trist :) .

 

Men det faktum att dvd är störst på film ger ju inga bra signaler gällande efterfrågan på kvalitet gällande film, tyvärr.

Det börjar redan avvecklas CD- presserier likt det gjordes med vinylmotsvarigheterna under 90- talets början. De stängs ner i snabb takt, återstår att se hur mycket som blir kvar. 



#74

Postad 22 mars 2023 - 21:02

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 338 inlägg
  • 0

Tur nog är CD ett utmärkt media att köpa beg. Ser CD'n ok ut så är den som den ska. Dessutom kan man få en originalutgåva för småpengar :)



#75

Postad 22 mars 2023 - 21:38

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Tur nog är CD ett utmärkt media att köpa beg. Ser CD'n ok ut så är den som den ska. Dessutom kan man få en originalutgåva för småpengar :)


Så sant, här ett exempel på bästa dynamik av alla släpp. Endast €2...

Bifogad fil(er)



#76

Postad 23 mars 2023 - 10:25

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 006 inlägg
  • 0

Har 4 st Telefunken ECC88 av 1965 års modell i mitt ARC PH5-det är den klart bästa kvartetten rör jag har testat i mitt RIAA så här långt. Det är väl värt att testa med NOS rör- ett framtida projekt för din del månne? B)

 

Japp, hade varit kul att testa, men tror nog hellre jag kör på Vanguard då, när det blir dags för uppgradering av spelare osv.
 

Tur nog är CD ett utmärkt media att köpa beg. Ser CD'n ok ut så är den som den ska. Dessutom kan man få en originalutgåva för småpengar :)

 

Japp. Ironiskt nog hittar man ofta de bäst mastrade versionerna i secondhand-butiker för 10-20kr/st, och ser de hela ut så är datan med 99,99% sannolikhet intakt/bitkorrekt med. De sämsta hittar man dessvärre ofta i highres-format för 250kr online (såklart inte alltid dock).
 

Så sant, här ett exempel på bästa dynamik av alla släpp. Endast €2...


Tänk på att remastern från 1996 har samma katalognummer.

Så här ska skivan se ut. Det ska stå "Made in W.Germany" längst ner, och 1985 till vänster.

Bifogad fil  BIA_skivan.png   1,05MB   0 Antal nerladdningar

Det skulle teoretiskt vara möjligt att göra en remaster som är bättre än originalet. Signalnivån är rätt låg överlag, och om de individuella spåren är inspelade med högre nivå så skulla man tjäna upplösning på att mixa det i 24/44.1 och sen släppa det i det formatet (inget trams med konvertering till 192 kHz). 

 

Edit: Men det är teoretiskt. Testade att höja slutet av Walk Of Life med 40dB, och där hörs brum från ett mixerbord eller en gitarrförstärkare osv, dvs det är inte den digitala upplösningen som sätter gränsen.

 

Bifogad fil  Walk Of Life 1985 forstarkt 40dB.wav   2,39MB   4 Antal nerladdningar

Bifogad fil  Skärmavbild 2023-03-23 kl. 11.23.51.png   190,82K   0 Antal nerladdningar

Det är den markerade delen i slutet av låten:
Bifogad fil  Skärmavbild 2023-03-23 kl. 11.25.00.png   209,3K   0 Antal nerladdningar


Redigerat av Ageve, 23 mars 2023 - 16:10.


#77

Postad 24 mars 2023 - 13:08

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 006 inlägg
  • 1

Lyckades få fram en "hörbar" skillnad mellan CD och högupplöst version nu. Don Henley - Cass County.

 

Den högupplösta är 24-bit, 96 kHz från HDTracks.

 

CD-versionen har jag rippat i EAC (såklart bitkorrekt).

 

Körde samma metod som tidigare med extrem förstärkning i slutet av låten. Totalt 61dB på båda klippen.

 

Vid ca 7 sekunder börjar inspelningens brusgolv höras på båda klippen, och i slutet när inspelningen blir helt tyst, hörs ditherbruset på CD-versionen. Det är allt.

 

HDTracks, nersamplad till 48 kHz i efterhand för att få plats på forumet:

Bifogad fil  02 The Cost Of Living HDTRacks 2448 forstarkt 61dB.wav   3,65MB   2 Antal nerladdningar

 

CD:

Bifogad fil  02. Don Henley - The Cost of Living CD forstarkt 61dB.wav   2,2MB   2 Antal nerladdningar

 

HDTracks:

Bifogad fil  Donhenley_forstarkt_61dB_2496_HDTracks.png   204,62K   0 Antal nerladdningar

 

CD:

Bifogad fil  Skärmavbild 2023-03-24 kl. 12.34.54.png   202,53K   0 Antal nerladdningar

 

 

Här är CD-versionen utan förstärkning. Lycka till med att höra ditherbruset på slutet. ;)

Bifogad fil  02. Don Henley - The Cost of Living CD original.wav   2,24MB   2 Antal nerladdningar

 

Bifogad fil  donhenley_cd_original.png   131,37K   0 Antal nerladdningar

 

För att illustrera hur mycket overkill 24-bit upplösning är, så förstärkte jag highres-versionen vidare, tills ditherbruset blev hörbart. Det krävde totalt 167dB förstärkning.

 

Resultatet:

Bifogad fil  02 The Cost Of Living HDTRacks 2448 forstarkt 167 dB.wav   3,65MB   1 Antal nerladdningar

 

Bifogad fil  Skärmavbild 2023-03-24 kl. 13.22.30.png   228,8K   0 Antal nerladdningar

 

Om man spelar denna låt på låg volym, och bara utnyttjar 1 watt effekt i topparna, och sen förstärker det med 167 dB, så skulle det krävas 50 000 Terawatt (50 000 000 000 000 000 watt) för att höra formatets brusgolv som ovan.

 

Det är tillräckligt för att skicka 41,3 miljoner Delorean tillbaks till 1985. ;)

 

Bifogad fil  greatscott.png   132,51K   0 Antal nerladdningar

 

Om ljudnivån vid lyssningsplatsen var låga 75 dB före höjningen, så skulle det bli 242 dB. Det är mycket mer än chockvågen från den största atombomben som har detonerats, Tsarbomben (224 dB).

 

Chockvågen gick tre varv runt jorden, och krossade rutor 64 mil från detonationsplatsen.

 

Bifogad fil  tsarbomben.png   54,96K   0 Antal nerladdningar

 

Trots det finns det de som påstår att 24-bit minsann inte räcker.  :rolleyes:

 

(reserverar mig för räknefel, hehe...)


Redigerat av Ageve, 24 mars 2023 - 14:50.


#78

Postad 24 mars 2023 - 15:35

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 1
Asg........ ; Och Ageve kastar sedan mikrofonen i backen...

#79

Postad 25 mars 2023 - 06:35

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Japp, hade varit kul att testa, men tror nog hellre jag kör på Vanguard då, när det blir dags för uppgradering av spelare 

När det är dags- uppgradera gärna vinylriggen stegvis så att du tydligt uppfattar vad varje steg uppåt ger ljudmässigt. Kanske du kan börja resan med själva hjärtat i vinylriggen, ett nytt RIAA, och ta det därifrån? Tror det kan vara ett ypperligt utgångsläge att starta ifrån. 



#80

Postad 25 mars 2023 - 10:40

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 338 inlägg
  • 0

Mycket vinylsnack här...

 

Apropå CD fyller 40 år så har jag en gammal Teac Z-500 som fortfarande fungerar perfekt. Föredrar den ibland framför Pioneer PD-D6 och Cambridge C 640. Ett lite mer förlåtande ljud på sämre inspelningar. Teac'en är från ca 1990...

 

Vore spännade att se hur den står sig mätmässigt mot något mer modernt.


Redigerat av Brinke, 25 mars 2023 - 10:50.


#81

Postad 26 mars 2023 - 09:17

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 903 inlägg
  • 0

När det är dags- uppgradera gärna vinylriggen stegvis så att du tydligt uppfattar vad varje steg uppåt ger ljudmässigt. Kanske du kan börja resan med själva hjärtat i vinylriggen, ett nytt RIAA, och ta det därifrån? Tror det kan vara ett ypperligt utgångsläge att starta ifrån. 

Uppgradera vinylsetup för tusentals kronor så det kommer närmare en billig cd spelare?

 



#82

Postad 26 mars 2023 - 09:57

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 006 inlägg
  • 0

När det är dags- uppgradera gärna vinylriggen stegvis så att du tydligt uppfattar vad varje steg uppåt ger ljudmässigt. Kanske du kan börja resan med själva hjärtat i vinylriggen, ett nytt RIAA, och ta det därifrån? Tror det kan vara ett ypperligt utgångsläge att starta ifrån. 

 

Japp, tror inte jag köper allt på en gång. Sen har det väl en tendens att spåra ur när man väl börjar. ;) Var som sagt inte så imponerad av byggkvaliteten på "billiga" spelare.

 

Mycket vinylsnack här...

 

Apropå CD fyller 40 år så har jag en gammal Teac Z-500 som fortfarande fungerar perfekt. Föredrar den ibland framför Pioneer PD-D6 och Cambridge C 640. Ett lite mer förlåtande ljud på sämre inspelningar. Teac'en är från ca 1990...

 

Vore spännade att se hur den står sig mätmässigt mot något mer modernt.

 

Tror den står sig rätt bra fortfarande. Vettigt konstruerad med dubbla balanserade stereo-DACar och 8x oversampling, vilket gör att filtret inte behöver vara lika brant (dyrt och möjlig felkälla på den tiden) eftersom Nyquist-frekvensen flyttas upp långt över det hörbara.

 

Det leder förresten till ännu en CD-myt som jag glömde innan.

 

CD-spelare med "non oversampling DAC" låter bättre

Fel

 

Det är som mycket annat baserat på okunskap, och leder tillbaks till myten om "Lego-ljud" eller "hackigt ljud". Det är inte så PCM och Nyquist-Shannons Samplingsteorem fungerar. Att göra en jämn dubblering har givetvis ingen negativ inverkan på ljudsignalen. Det som händer är att signalen översamplas från 44,1 kHz till 352,8 kHz (44,1 x 8).

 

Översampling = Jämn dubblering.

 

Återsampling (resampling) = Konvertering mellan två samplingsfrekvenser som kan vara helt olika, dvs inte jämnt delbara. Ett stort problem på 1980-talet med den tidens datorer (det krävde för mycket beräkningskapacitet för att göras utan hörbar påverkan). Idag har t ex macOS inbyggda ljudsystem (Core Audio som även används i AppleTV) ett brusgolv på -160 dB vid konvertering från 96 kHz till 44.1 kHz.

 

Windows 10 är dessvärre fortfarande värdelöst dock. Därför bör man alltid undvika resampling i Windows, och/eller låta uppspelningsmjukvaran sampla upp det med högre precision. Inget av detta har dock något med översampling att göra.

 

https://src.infinitewave.ca/

 

Bifogad fil  Skärmavbild 2023-03-26 kl. 10.55.31.png   387,77K   0 Antal nerladdningar

 

Jag brukar använda Audacity eller Adobe Audition. Båda presterar lika bra som t ex Protools, dvs med ett brusgolv så lågt att vi är tillbaks på liknelsen med Tsarbomben. ;)

 

Bifogad fil  Skärmavbild 2023-03-26 kl. 11.02.25.png   344,07K   0 Antal nerladdningar


Redigerat av Ageve, 26 mars 2023 - 20:04.


#83

Postad 26 mars 2023 - 15:10

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 0

... Idag har t ex macOS inbyggda ljudsystem (Core Audio som även används i AppleTV) ett brusgolv på -160 dB vid konvertering från 96 kHz till 44.1 kHz...

 

Kan AppleTV skicka ut 44,1 kHz nu? Tidigare var det bara 48 kHz.



#84

Postad 26 mars 2023 - 16:08

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 006 inlägg
  • 0

Kan AppleTV skicka ut 44,1 kHz nu? Tidigare var det bara 48 kHz.

 

Nope, menade bara att den använder Core Audio. TVOS är baserat på macOS.



#85

Postad 26 mars 2023 - 16:11

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Det börjar redan avvecklas CD- presserier likt det gjordes med vinylmotsvarigheterna under 90- talets början. De stängs ner i snabb takt, återstår att se hur mycket som blir kvar. 

Jag hittade statistik som säger att det såldes mera vinylalbum än CD förra året, 41 miljoner vinyl mot 33 miljoner CD. Men det är för första gången sedan 1987 så så det kan vara en tillfällig sak, källa: https://www.npr.org/...ce-1987-records . Det är bara en notering, jag fördjupar mig inte så mycket i vinyl mot CD egentligen  :) .

 

En sak tycker jag dock kan vara lite intressant om man nu skall jämföra format. CD:n kom för ca 40 år sedan, de första vinylskivorna kom på 1930-talet även om genombrottet vad jag hittat kom 1948 när man började med 33 rpm. Formatet innan dess var "stenkaka" och innan dess fanns annat.

 

Men om CD:n kom för 40 år sedan så kom väl vinylen för ca 80 år sedan. Har det skett någon utveckling av det det formatet sedan det kom? Jag har letat lite men hittar ingen bra info  :) .



#86

Postad 26 mars 2023 - 22:08

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 903 inlägg
  • 0

Vad fanns innan stenkakan? mekaniska speldosor?



#87

Postad 26 mars 2023 - 22:18

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Jag får hoppas att nya Depeche mode albumet har en bättre mastering på LP än den fruktansvärda versionen på spotify. 

Någon som testat LPn?



#88

Postad 26 mars 2023 - 22:47

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 006 inlägg
  • 0

Vad fanns innan stenkakan? mekaniska speldosor?

 

Fonograf (med cylinder). Ljudet förstärktes med en tratt, dvs ingen elektronik var inblandad (precis som med en trattgrammofon).

 

Där är två inspelningar från 1906 på Wikipedia:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Fonograf

 

Rekommenderar Techmoan på Youtube för alla som gillar gamla och/eller udda ljudformat. Ett intressant är Tefifon som utvecklades på 1930-talet. Ett band som inte är magnetiskt utan har spår som på vinyl. Ljudet var bättre än med stenkaka.

 

Här är två videor:

 

Del 1:

https://www.youtube....h?v=nBNTAmLRmUg

 

Del 2:

https://www.youtube....h?v=9tTURrAWVYE

 

Han har spelat in en av låtarna där, och fått den pressad på vinyl. ;)

https://www.youtube....h?v=VVZwPLzjqeI


Redigerat av Ageve, 26 mars 2023 - 23:32.


#89

Postad 27 mars 2023 - 17:47

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Jag får hoppas att nya Depeche mode albumet har en bättre mastering på LP än den fruktansvärda versionen på spotify. 

Någon som testat LPn?

Har hört den. Låter helt ok på vinyl.  :)



#90

Postad 27 mars 2023 - 19:29

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 006 inlägg
  • 0

CD- och downloadversionerna ser extremt usla ut här. DR3 som lägst.  :rolleyes:

https://dr.loudness-...e&album=memento

 

Lyssnade lite på Apple Music (High-res lossless). Sanslöst att någon kan sitta och mastra det och vara nöjd med resultatet. De kan inte ha hörseln i behåll iaf.

 

Vinylen ser mycket bättre ut (men det kan vara missvisande). Ett klockrent exempel på när det inte finns någon bra digital version iaf.

 

edit: Hittade inspelning från vinyl:

https://www.youtube....h?v=mpcG1KNuzhU

https://www.youtube....h?v=n5Ciq3W-FSU

https://www.youtube....h?v=qZEuAMAMr6I

 

Det låter som att de har mixat redan klippta spår, så även om vinyl-versionen har bättre dynamik så låter det fortfarande distat, men inte lika illa som "highres" releasen.

 

Wagging Tongue, vinyl (Youtube):

Bifogad fil  Skärmavbild 2023-03-27 kl. 21.39.04.png   292,25K   0 Antal nerladdningar

 

Wagging Tongue, digital release (Youtube), normaliserad:

Bifogad fil  Skärmavbild 2023-03-27 kl. 21.38.54.png   227,52K   0 Antal nerladdningar

 

Nedan är 0,1 sekunder från en transient som låter distad på båda versionerna:

 

Digital release, normaliserad:

Bifogad fil  digital release.png   237,1K   0 Antal nerladdningar

 

Vinyl:

Bifogad fil  vinyl.png   226,81K   0 Antal nerladdningar

 

Vinylen har inga spår av digital klippning som t ex flera Adele-album har, men disten fanns troligtvis i mixen redan före mastring.


Redigerat av Ageve, 27 mars 2023 - 20:58.


#91

Postad 27 mars 2023 - 23:01

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 1

Tackar. Ja, det har hänt innan att en del dist/problem är redan i 2-kanalsmixen så den får man inte bort även om de masterar vinylen lite bättre. Kanske får köpa den då, för versionen på spotify är bedrövlig.



#92

Postad 10 april 2023 - 10:33

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 006 inlägg
  • 0

Här är ett exempel på album som är bättre mastrat på HDTracks, Paul McCartney - New (Deluxe Edition).

 

HDTracks (24-bit, 96 kHz):

Bifogad fil  Skärmavbild 2023-04-10 kl. 11.18.21.png   64K   1 Antal nerladdningar

 

CD:

Bifogad fil  Skärmavbild 2023-04-10 kl. 11.18.46.png   56,9K   1 Antal nerladdningar

 

Knappast en hifi-inspelning, men det är iaf klar skillnad på de båda ljudmässigt. Är dock inte säker på om det fortfarande är den mastringen de säljer. Det var några år sedan jag köpte albumet.

 

Här är ett klipp iaf (nersamplat till 24/48 för att få plats på forumet):

Bifogad fil  08-Everybody Out There 2448 klipp.wav   5,52MB   4 Antal nerladdningar

 

Bifogad fil  new_album_hdtracks.png   284,07K   0 Antal nerladdningar



#93

Postad 22 april 2023 - 13:08

KinoNiki
  • KinoNiki
  • Användare

  • 228 inlägg
  • 0

Kul tråd. Denna Hitachi-spelare hade vi hemma, bör ha varit runt 1984-85. Tyvärr höll den inte speciellt länge och byttes ut mot en annan Hitachi-spelare som hade rätt dåligt ljud. När jag flyttade hemifrån blev det bättre grejor från Pioneer och Denon. Och jo då, vi hade den omtalade Dire Straits CDn. Den första skivan jag köpte själv var Queens The Works 1985.

 

hitachi_da-1000_cd_player.jpg


Redigerat av KinoNiki, 22 april 2023 - 13:08.


#94

Postad 17 juni 2023 - 09:23

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 1
Jag har nu gjort direkta jämförelser på de olika skivsläppen på Dire Straits Brothers In Arms. 1985 W. Germany med senare släpp. Vilken rasande skillnad. Det går ju inte att lyssna på SACD eller något annat än just orginalet. Skottpengar på ansvariga foliehattar som så oförsiktigt förstört kulturarvet

#95

Postad 17 juni 2023 - 09:29

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 006 inlägg
  • 0

Jag har nu gjort direkta jämförelser på de olika skivsläppen på Dire Straits Brothers In Arms. 1985 W. Germany med senare släpp. Vilken rasande skillnad. Det går ju inte att lyssna på SACD eller något annat än just orginalet. Skottpengar på ansvariga foliehattar som så oförsiktigt förstört kulturarvet

 

Japp. Redan remastern från 1996 är en klar försämring. Lyssna t ex på djupbasen i "The Man's Too Strong".



#96

Postad 17 juni 2023 - 09:49

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 1

Japp. Redan remastern från 1996 är en klar försämring. Lyssna t ex på djupbasen i "The Man's Too Strong".


Jo, de har nog kört genom en trubbig multibandskompressor. När jag mixade i SAW Studio hade jag den bästa ofärgade kompressorn någonsin. Punkt. Den hade inte förstört likt hur denna skiva har behövt genomgå sådant gatlopp.

#97

Postad 17 juni 2023 - 12:26

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 006 inlägg
  • 0

Japp, eller så har de highpass-filtrerat signalen (edit: 1996 remastern då. SACDn från 2005 låter platt som en pannkaka ;) ).

 

Angående CD-formatet, och liknelserna jag gjorde tidigare i tråden, så kanske denna kan vara intressant:

https://people.xiph....neil-young.html

 

Blindtest av CD vs "highres" (spoiler: ingen skillnad ;) ):

https://hydrogenaud....ic,57406.0.html


Redigerat av Ageve, 17 juni 2023 - 12:28.


#98

Postad 17 juni 2023 - 12:36

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 448 inlägg
  • 0

The Man's Too Strong visar också hur viktig dynamiken är för hur man upplever musik känslomässigt. I originalmastern känns den stålsträngade gitarren i refrängen som en blixt genom ryggraden. I remastern från 1996 förvandlas den till en häpen jingel inslängd i låten som dekoration, likt ett litet bröllopspar i plast ovanpå en tårta.

 

En annan sak med remastern från 1996 om jag inte minns fel är att polariteten på vågformen är omvänd av någon anledning.



#99

Postad 17 juni 2023 - 12:37

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 2
Absolut, men det är inte bara att ljudet är platt. Konturerna och klangerna är helt förstörda. Redan på 1996. Extremt enkelt att höra skillnaden på låten Ride Across The River och inledningen på Brothers In Arms.

#100

Postad 20 juni 2023 - 01:00

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 448 inlägg
  • 0
Ibland blir jag förvånad när jag på musikströmningstjänsterna hittar gamla masters eller nyare som har gjorts vettigt.

En låt som har fått behålla förvånansvärt mycket dynamik mellan verser och refräng är Independent Love Song av Scarlet, från skivan Naked släppt 1995. Jag har den inte på CD, men antar att det bara har gjorts en mastering. Det blir lite samma sak som med The Man's Too Strong i originalmastern, musiken blir medryckande när den får ha lite dynamik.

Apple Music (44.1kHz/16bit lossless):
https://music.apple....1713743&l=en

Spotify:
https://open.spotify...jRvyq9QtH13dcPQ



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.