Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Den respektfulla tråden om konkurrensen mellan konsolerna.

5639 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Vilken kommer sälja flest enheter åttånde konsolgenerationen? (312 medlem(mar) har röstat)

Rösta Gäster kan inte rösta

#5501

Postad 22 februari 2015 - 08:59

Unregistered32f0b602
  • Unregistered32f0b602
  • Mästare

  • 3 086 inlägg
  • 0
Tack för tipset zoiler. Blev ett köp😊

#5502

Postad 22 februari 2015 - 10:48

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Grattis :D sitter i valet och kvalet själv, Nintendo hade verkligen ett guldår förra året, och i år lär det inte bli sämre :)

#5503

Postad 22 februari 2015 - 13:28

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0

Tack för tipset zoiler. Blev ett köp

Haha, gött :)



#5504

Postad 11 mars 2015 - 16:06

Unregistered2367
  • Unregistered2367
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0

Dags och ta en titt på hur det går för konsolernas säljsiffror.

 

Antal miljoner enheter sålda världen över:

PS4: 19.60.
Xbox One: 11.55.
Wii U: 9.29.


Redigerat av Unregistered2367, 11 mars 2015 - 16:29.


#5505

Postad 11 mars 2015 - 16:52

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 1

Fast de stämmer inte, Sony gick ju ut med över 20.2 för ett tag sedan. Är det VGchartz eller?



#5506

Postad 11 mars 2015 - 19:19

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

  • 4 329 inlägg
  • 0

Snälla inga VG chartz! Deras siffror är bara gissningar och spekulationer. 

 

Sony har som sagt var sålt 20.2 till slutkund officiellt och MS säger ingenting. Så all siffror från MS är ren spekulation men 11 miljoner känns rimligt. Det är också rimligt att MS har tappat väldigt mycket utanför USA där marknaden har sjunkit katastrofalt samtidigt som man inte kunnat hålla jämn takt med Sony i USA. Men man säljer fortfarande bättre med Xbox One än man gjorde med Xbox 360 om man skall tro spekulationerna så det är bra för dem. Men det ser i dagsläget ut som de kommer hamna långt efter Sony. 

 

Det som är intressant är om Sony når 100 miljoner och om MS når 50. Jag tror det kan bli svårt för båda att nå de siffrorna även om PS4 går som tåget nu. Mest för att det är så mycket annat som konkurrerar idag. Inte alls säkert att man kommer ha samma framgång som med de två första konsolerna. 

 

MS har inte gjort mycket rätt men har samtidigt visat att man varit duktiga på att ändra strategi när man inser vart vinden blåser. Jag tror fortfarande att de har god chans att vända saker och ting men de kommer inte komma ikapp Sony, avståndet är redan för stort. Samtidigt har MS djupa koffertar och kan ta en "dålig" konsol vilket Sony med stor sannolikhet inte hade kunnat ta på samma sätt. Jag tycker framtiden ser ljus ut för oss som gillar att spela på konsol.

 

Nintendo gjorde flera felbeslut med Wii U och har hamnat efter. De har pengar och sitter inte i sjön men samtidigt så ser båten ut att ha gått för deras del. Jag har svårt att se att de skall lyckas komma tillbaka men man skall aldrig räkna ut dem. 



#5507

Postad 11 mars 2015 - 19:35

Unregistered2367
  • Unregistered2367
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0

Fast de stämmer inte, Sony gick ju ut med över 20.2 för ett tag sedan. Är det VGchartz eller?

 

Jo, klart det stämmer. Oavsett så skiljer din siffra ca 3%. Är det nåt att anmärka på, speciellt då skillnaderna mellan konsolerna är så GIGANTISKA?

Och, som du säkert redan vet, många siffror skiljer sig beroende på källa, dock marginellt precis som nu.


Redigerat av Unregistered2367, 11 mars 2015 - 19:55.


#5508

Postad 11 mars 2015 - 20:14

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 2

"Anmärka på"?

 

Vill du själv använda riktiga siffror eller påhittade? Vad tycker du är bäst?

 

Edit: Wii U är säkert mest rätt iom att Nintendo själva gick ut med 9,2 i januari. PS4 är ju fel med någon miljon nu. Xbox är mest osäkert av alla eftersom MS håller på sina siffror. De hade 10 miljoner skeppade i november 2014, det är stor skillnad på skeppade till butik och sålda till kund.

 

Upp till dig om du inte tycker felmarginaler spelar någon roll, men jag litar inte på några andra siffror än de officiella.


Redigerat av Zoiler, 11 mars 2015 - 20:36.


#5509

Postad 11 mars 2015 - 20:31

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

  • 4 329 inlägg
  • 0

Jo, klart det stämmer. Oavsett så skiljer din siffra ca 3%. Är det nåt att anmärka på, speciellt då skillnaderna mellan konsolerna är så GIGANTISKA?

Och, som du säkert redan vet, många siffror skiljer sig beroende på källa, dock marginellt precis som nu.

Gång på gång har det påvisat att VGchartz siffror inte stämmer. Att de gissar och att de inte är särskilt bra på det. 

 

Det finns inga OFFICIELLA siffror för MS så vi vet inte vad det har sålt. Men det har sålt betydligt mindre än Sony det kan vi alla vara säkra på. Ingen argumenterar emot det. Vi vänder oss emot att använda VGchartz som en källa för diskussionen. Du behöver inte oroa dig, de flesta här ser Sony som klarar segrare så här långt och att MS kommer vara tvungna att tänka om sin strategi rejält. 



#5510

Postad 11 mars 2015 - 23:12

Unregistered2367
  • Unregistered2367
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0

Poängen är ju att visa hur bra de olika konsolerna säljer i förhållandena till varandra.
Man kan tydligt se att PS4 säljer betydligt bättre, ca dubbelt så många än sina konkurrenter.

Därför är du helt fel ute när du påstår att "det inte stämmer".

Och när det gäller siffror som företagen presenterar om sig själva, bör man ta det med en nypa salt.


Redigerat av Unregistered2367, 11 mars 2015 - 23:50.


#5511

Postad 11 mars 2015 - 23:53

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0

Poängen är ju att visa hur bra de olika konsolerna säljer i förhållandena till varandra.
Man kan tydligt se att PS4 säljer betydligt bättre, ca dubbelt så många än sina konkurrenter.
Därför är du helt fel ute när du påstår att "det inte stämmer".
Och när det gäller siffror som företagen presenterar om sig själva, bör man ta det med en nypa salt.

Jag skrev inte att "det" inte stämmer, jag skrev att "de" inte stämmer. Vilket om du kan din grammatik inte kan syfta på något annat än "konsolernas säljsiffror" som du ville att vi skulle ta en titt på.

Så nej, jag är inte helt fel ute, utan du har fortfarande informerat oss om fel siffror. Jag ville med den posten inte "anmärka" på dig utan bara informera dig om att den sidan inte är särskilt tillförlitlig och inget bra underlag för diskussion. Att du istället för att ta till dig detta försöker låtas som att jag menade ställningen är absurt.

Ställningen är rätt ja, den visste alla här om redan. Sony är våra överherrar.

Redigerat av Zoiler, 11 mars 2015 - 23:54.


#5512

Postad 12 mars 2015 - 00:31

Unregistered2367
  • Unregistered2367
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0

Siffrorna stämmer. Åtminstone tillräckligt. Ingen vet exakta siffror.

Därför stämmer det inte när du säger att de (siffrorna) inte stämmer alternativt att det påståendet inte stämmer. Åtminstone onödigt inlägg.

 

PS4 är bäst, ja.

Det var hit du skulle från början.


Redigerat av Unregistered2367, 12 mars 2015 - 01:38.


#5513

Postad 12 mars 2015 - 07:12

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Jag tänker hela tiden att nu när försäljningen dalat så finns det inte fler som vill köpa, tänker inte på att folk köper efterhand så att säga. Min bild är att alla köper på en gång, annars är det old news. Självfallet stämmer det ju inte, det söker varje generation. Jag måste bara få in det i huvudet :)

#5514

Postad 12 mars 2015 - 08:01

Unregisteredb3599d3b
  • Unregisteredb3599d3b
  • Lärjunge

  • 477 inlägg
  • 0

Hur gör man för att slippa se ett troll, hittar ingen "ignore" eller liknande?



#5515

Postad 12 mars 2015 - 09:00

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

  • 4 329 inlägg
  • 0

Poängen är ju att visa hur bra de olika konsolerna säljer i förhållandena till varandra.
Man kan tydligt se att PS4 säljer betydligt bättre, ca dubbelt så många än sina konkurrenter.

Därför är du helt fel ute när du påstår att "det inte stämmer".

Och när det gäller siffror som företagen presenterar om sig själva, bör man ta det med en nypa salt.

Bolagets siffror är de enda vi har som vi kan lita på. Däremot så måste man alltid läsa hur de väljer att presentera dem vilken vgchartz inte brukar göra, de kan lägga sålt till slutkund och skeppat till butik bredvid varandra vilket ger en skev bild av hur verkligenheten ser ut. 

 

I övrigt finns det ingen som påstår något annat än att PS4 går som tåget och att Xbox One även om den säljer bättre än Xbox 360 gjorde hamnar långt efter. 



#5516

Postad 12 mars 2015 - 13:27

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 2

Hur gör man för att slippa se ett troll, hittar ingen "ignore" eller liknande?

Fliken "Forum" längst upp på sidan > "Kontrollpanelen" och sedan "Ignoreringsalternativ".



#5517

Postad 12 mars 2015 - 14:16

Unregistered2367
  • Unregistered2367
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0

Kan ni inte ta offtopic i pm? Tack.

Xbox-trollen börjar sakta men säkert vakna till liv. :)

 

Undra hur många fler PS4 hade sålts om onlinespel hade varit gratis.



#5518

Postad 12 mars 2015 - 14:27

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

  • 4 329 inlägg
  • 0

Jag tror det är en ganska medveten kalkyl av Sony där de inser att de tjänar mer pengar på att sälja PS+ till folk som har en PS4 än om online skulle vara gratis. Attachtment rate på PS+ är över 50 % så det är bra pengar för Sony varje år. 



#5519

Postad 12 mars 2015 - 14:51

UprightCitizen
  • UprightCitizen
  • Forumräv

  • 955 inlägg
  • 0
Ja, tvivlar på att dom tjänar jättemycket på konsolen, om något alls.

#5520

Postad 12 mars 2015 - 15:31

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

  • 4 329 inlägg
  • 0

Ja, tvivlar på att dom tjänar jättemycket på konsolen, om något alls.

Nej de gör de nog inte och alla pengar som Sony kan få in är viktiga. Detta var lite sista chansen för företaget som blött pengar länge och man kan hoppas att det gör att de blir kvar på marknaden nu. För det behövs två eller tre aktörer starka aktörer annars blir det stagnation. 



#5521

Postad 12 mars 2015 - 18:26

UprightCitizen
  • UprightCitizen
  • Forumräv

  • 955 inlägg
  • 0
Jo men dom tjänar väl på allt runt ps4, om jag inte minns fel så var väl deras spelavdelning den enda som gick med vinst? Så det kanske är det som finns kvar av Sony till slut

#5522

Postad 12 mars 2015 - 18:36

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

  • 4 329 inlägg
  • 0

Ett kul och briljant test! 

 

http://www.youtube.com/watch?v=OiogSjppLlI

 

 

Kan man sedan diskutera i evigheter utan att komma någonstans. 



#5523

Postad 12 mars 2015 - 18:38

htiawe
  • htiawe
  • Lärjunge

  • 455 inlägg
  • 0

Det är väl rent historist sett bara Nintendo som lyckats gå med vinst när de sålt hårdvara, jag vill minnas att det bara är Wii U som Nintendo sålt till förlust vilket också var ett kontroversiellt beslut för dem. Pengarna hoppas Sony/MS/osv ta igen på att sälja tillbehör och licenser samt med tiden kanske dra in några kronor på hårdvara när tillverkningen sjunkit i pris.



#5524

Postad 12 mars 2015 - 18:40

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0

Jo men dom tjänar väl på allt runt ps4, om jag inte minns fel så var väl deras spelavdelning den enda som gick med vinst? Så det kanske är det som finns kvar av Sony till slut

Ja spelavdelningen går förstås med vinst. Det är inte fel att ta en liten förlust per såld konsol i början för att vinna priskriget och sedan tjäna in det på PS+, tillbehör och spelförsäljning. Det var deras plan hela tiden.



#5525

Postad 12 mars 2015 - 20:12

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Själva märket Playstation lär inte gå i graven även om Sony gör det. Playstation är ju en av få avdelningar som går plus. Det skulle väl bara knoppas av och säljas?

#5526

Postad 12 mars 2015 - 20:14

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlägg
  • 0

Ett kul och briljant test! 

 

http://www.youtube.com/watch?v=OiogSjppLlI

 

 

Kan man sedan diskutera i evigheter utan att komma någonstans. 

 

 

Såg den innan idag, intressant. :)

Men här hemma ser jag, och andra som jämfört med stor skillnad mellan PC och ps4 på far cry 4, bf4... frågan är hur hur skärmarna va inställda i testet, kanske minus i skärpeläge eller nåt..? Just view distance, och avsaknad(?) av AA på ps4 jämfört med PC tycker jag är mest märkbar... bf4 kör jag i 120fps/hz på pc, men 60fps funkar alldeles utmärkt när man sitter vid TVn, FC4 körs i 30 på Ps4, men känns stabilt som f*n, och riktigt snyggt, dock inte lika snyggt som till pcn, och på PC är det lättare och spela för mig med mus/tangbord! :P ... borde koppla pcn till tvn och göra en blindtest för några personer nån dag! :)

 

Edit: lite sry... trodde det va konsol vs pc tråden... men är ju lite relevant ändå.. :unsure: 


Redigerat av Garrett, 12 mars 2015 - 20:18.


#5527

Postad 12 mars 2015 - 22:22

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 006 inlägg
  • 0

Laddade ner 2GB-klippet (Youtube är värdelöst för sådana jämförelser), och det krävdes mindre än en sekund av det andra klippet för att se att det är PC (60 fps).

 

Hittills har 248 personer röstat på något annat än PC på klipp 2, trots att det är så uppenbart. Min gissning är att de antingen har tittat på Youtube (klippet är 30 fps även om man väljer 60, och kompressionen förstör bilden så att det är omöjligt att se skillnad), eller så har de spelat upp 2GB-klippet på en långsam dator som inte orkar visa det i 60 fps.

 

Sen är det ju korkat att klippen är från olika ställen i spelet. Det är inte direkt så man gör jämförelser...

 

;)

Bifogad fil  baf4f28efd47c794a29f100d9fd45de7.jpg   50,01K   0 Antal nerladdningar


Redigerat av Ageve, 12 mars 2015 - 22:40.


#5528

Postad 13 mars 2015 - 08:29

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

post-27321-0-99181600-1426196024.jpg

Fake. Epic fail! ;)

http://www.hoax-slay...-question.shtml


Redigerat av pacman, 13 mars 2015 - 08:29.


#5529

Postad 13 mars 2015 - 09:06

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlägg
  • 0

Hittar inte där man kan ladda ner det ageve... kan du länka?



#5530

Postad 13 mars 2015 - 09:15

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 006 inlägg
  • 0

 

http://www.youtube.com/watch?v=UeLBo2zIzOA

 

Hittar inte där man kan ladda ner det ageve... kan du länka?

 

http://www.gamespot....-test/26068132/



#5531

Postad 13 mars 2015 - 13:59

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 634 inlägg
  • 0

Fake. Epic fail! ;)
http://www.hoax-slay...-question.shtml


Epic fail att skriva epic fail ;)

http://thebestpagein...et/c.cgi?u=epic

#5532

Postad 22 mars 2015 - 17:45

AbductedTurtle
  • AbductedTurtle
  • Lärjunge

  • 481 inlägg
  • 0
Jag tror de flesta har en fel uppfattning av vad Wii U representerar, för det första har Wii U ett revolutionerande koncept där man använder en gamepad vilket låter dig kunna spela kvalitétiva spel utan att behöva tvn. Den här gamepaden kan även användas till att surfa, titta på youtube och även netflix utan att sätta på tvn, som enligt mig är fantastiskt. Dessutom är inte processorn eller grafiken i närheten av 360 och PS3, det kan man titta på själv på youtube där de visar comparison videos på spel som visar skillnaden mellan ps3, ps4 och Wii U, då kommer man se att Wii U redan tar PS3 med hästlängder på grafik och inte skiljer sig jättemycket från PS4 och då pratar jag om Assassin's Creed IV som är ett 3rd party spel. Dessutom är Wii U den enda konsolen just nu som uppfyller kraven hos en current gen konsol då den har flest spel som körs i 1080p och 60 FPS för tillfället än vad andra konsoler klarar av. Förutom att Wii U är en fantastisk konsol, så är deras exklusiva spel bara en bonus. Tänk också på att Nintendo själva har sagt att spel inte behöver senaste teknologin för att de ska vara roliga och njutsamma vilket de har tydligt bevisat.

#5533

Postad 22 mars 2015 - 22:01

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 1

Flyttade ditt inlägg då diskussionen passar bättre här än i Wii U-tråden.
 

Dessutom är Wii U den enda konsolen just nu som uppfyller kraven hos en current gen konsol då den har flest spel som körs i 1080p och 60 FPS för tillfället än vad andra konsoler klarar av. Förutom att Wii U är en fantastisk konsol, så är deras exklusiva spel bara en bonus.

Något sådant krav existerar inte. Jag har sett att du har påpekat detta förut, dvs att Wii U har flest 1080/60, och jag undrar var du har fått det ifrån? Har du själv verkligen kollat upp att det stämmer? Kan du visa att det stämmer nu t.ex.?
 
Inte för att det spelar någon roll. Det snyggaste spelet på konsoler just nu är The Order eller något annat spel som inte har 1080p/60 FPS och när Uncharted 4 släpps så tar det över tronen, inte heller ett 1080/60-spel.
 
En konsol är en maskin i en låda, den kommer alltid ha tekniska begränsningar och således kommer utvecklarna alltid att pressa maskinen. Nästa konsoler, PS5 t.ex., kommer vara kraftfullare, men inte heller de kommer att klara av standardupplösningen vid den tiden i 60 fps pga att utvecklarna gör ett medvetet val att göra spelen snyggare istället för att maxa upplösning och framerate. Du kan applicera detta tänk i all framtid, oavsett hur kraftfulla boxarna blir. Ge utvecklarna 10 gånger dagens kraft så kan de fortfarande göra spel som inte kommer vara i 60 fps för de använder 10 gånger fler resurser.
 

skiljer sig jättemycket från PS4 och då pratar jag om Assassin's Creed IV som är ett 3rd party spel.

Att använda ett 1,5 år gammalt launchspel som argument för att Wii U är ganska nära PS4 prestandamässigt är väldigt missvisande. Det är på PS4 ett portat spel som använder samma geometri, med lite bättre effekter och upplösning. Självklart syns inte enorma skillnader där, även om de är klart synliga och uppenbara för mig. Jämför du dagens PS4-spel med de på Wii U så är det väldigt stora skillnader, rent tekniskt. PS4 klarar av tekniker som inte Wii U är kapabel till.

 

I din sista mening skriver du att Nintendo sagt att senaste teknologin inte behövs för att göra roliga spel. Det är det mest sanna av det du skrev gällande grafikdiskussionen. Det finns många snygga spel på Wii U, kraften räcker gott och väl till för det, men den kan inte tävla mot övriga konsoler rent prestandamässigt, om vi ser enbart tekniskt och inte artistiskt.

 

Wii U är en kompetent och annorlunda konsol med roliga och snygga spel. Den är inte nära en PS4 prestandamässigt.

 

 

För övrigt är hela anledningen till att Wii U inte har något direkt tredjepartsstöd just att det skiljer så mycket i prestanda. Ta Watch Dogs t.ex., trots en försening på ett halvår så var Wii U-porten chanslös mot PS4/XB1.


Redigerat av Zoiler, 22 mars 2015 - 22:31.


#5534

Postad 22 mars 2015 - 23:54

AbductedTurtle
  • AbductedTurtle
  • Lärjunge

  • 481 inlägg
  • 0
 

Flyttade ditt inlägg då diskussionen passar bättre här än i Wii U-tråden.
 

Något sådant krav existerar inte. Jag har sett att du har påpekat detta förut, dvs att Wii U har flest 1080/60, och jag undrar var du har fått det ifrån? Har du själv verkligen kollat upp att det stämmer? Kan du visa att det stämmer nu t.ex.?
 
Inte för att det spelar någon roll. Det snyggaste spelet på konsoler just nu är The Order eller något annat spel som inte har 1080p/60 FPS och när Uncharted 4 släpps så tar det över tronen, inte heller ett 1080/60-spel.
 
En konsol är en maskin i en låda, den kommer alltid ha tekniska begränsningar och således kommer utvecklarna alltid att pressa maskinen. Nästa konsoler, PS5 t.ex., kommer vara kraftfullare, men inte heller de kommer att klara av standardupplösningen vid den tiden i 60 fps pga att utvecklarna gör ett medvetet val att göra spelen snyggare istället för att maxa upplösning och framerate. Du kan applicera detta tänk i all framtid, oavsett hur kraftfulla boxarna blir. Ge utvecklarna 10 gånger dagens kraft så kan de fortfarande göra spel som inte kommer vara i 60 fps för de använder 10 gånger fler resurser.
 

Att använda ett 1,5 år gammalt launchspel som argument för att Wii U är ganska nära PS4 prestandamässigt är väldigt missvisande. Det är på PS4 ett portat spel som använder samma geometri, med lite bättre effekter och upplösning. Självklart syns inte enorma skillnader där, även om de är klart synliga och uppenbara för mig. Jämför du dagens PS4-spel med de på Wii U så är det väldigt stora skillnader, rent tekniskt. PS4 klarar av tekniker som inte Wii U är kapabel till.

 

I din sista mening skriver du att Nintendo sagt att senaste teknologin inte behövs för att göra roliga spel. Det är det mest sanna av det du skrev gällande grafikdiskussionen. Det finns många snygga spel på Wii U, kraften räcker gott och väl till för det, men den kan inte tävla mot övriga konsoler rent prestandamässigt, om vi ser enbart tekniskt och inte artistiskt.

 

Wii U är en kompetent och annorlunda konsol med roliga och snygga spel. Den är inte nära en PS4 prestandamässigt.

 

 

För övrigt är hela anledningen till att Wii U inte har något direkt tredjepartsstöd just att det skiljer så mycket i prestanda. Ta Watch Dogs t.ex., trots en försening på ett halvår så var Wii U-porten chanslös mot PS4/XB1.

Nej självklart är det inte ett krav, fel av mig att skriva det. Men jag gick utifrån vad jag hör mest från folk som pratar om det, om hur viktigt grafiken och frame rate är för nuvarande generationen. Det är inte viktigt för mig, och uppenbarligen inte för många andra, men det är oftast det man får höra i såna här diskussioner. Om det betydde så mycket för andra skulle inte Xbone få massa kritik för att den fortfarande inte kan uppnå 1080p i grafik, eller? Gällande 1080p 60 fps finns det i princip överallt, så det är bara att söka på det. Jag gick utifrån samtliga artiklar och officiella utskrifter om att Wii U är den konsolen som har flest spel som körs i 60 fps.

Jag hade aldrig hört talas om "The Order" förrän nu, det är absolut snyggt och imponerande grafikmässigt. Det är i princip grått på grått, ser ut som alla andra spel annars. Man ser att konkurrenterna satsar mycket på grafik, men är deras spel verkligen bra i spelupplevelse? Jag menar, betygsmässigt ser man inget märkvärdigt eller hur?

Det är uppenbarligen inte meningen att Nintendo ska behöva tävla om prestanda med andra konsoler, för det är som du säger, de behöver inte mer än vad de behöver och därav det billigare priset. Däremot ser det ut som att de håller på med någonting särskilt, fick höra angående deras intervju om hur vi skulle "tappa hakan" av det de arbetar på vilket jag verkligen ser fram emot.


Redigerat av AbductedTurtle, 22 mars 2015 - 23:58.


#5535

Postad 23 mars 2015 - 00:50

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0

Gällande 1080p 60 fps finns det i princip överallt, så det är bara att söka på det. Jag gick utifrån samtliga artiklar och officiella utskrifter om att Wii U är den konsolen som har flest spel som körs i 60 fps.

 

Jag skulle dock vilja att du själv visar mig en artikel som hävdar att Wii U har flest 1080/60, som du tycker verkar sanningsenlig och som du inte ser några problem med efter egen objektiv research. Jag har redan sökt på det, det är därför jag kommenterar.


Man ser att konkurrenterna satsar mycket på grafik, men är deras spel verkligen bra i spelupplevelse?

Du menade dock att Wii U prestandamässigt/grafiskt inte ligger jättelångt efter PS4, det var det som jag ville försöka förmedla här att den faktiskt gör det även fast den kan producera snygga spel, det är hela anledningen till att den saknar tredjepartsstöd. Sedan är spelupplevelse och grafik inte samma sak nej, men det är jag redan med på. Wii U har tillräckligt snygga spel, men den är mycket pga Nintendos artistiska kompetens och kunnighet om hårdvaran.

 

I förra generationen hade vi ett liknande gap i prestanda mellan PS3/360 och Wii som vi har nu. Men om du kollar betygsmässigt där, på t.ex. Gamerankings.com, så ser du att Wii inte ligger först. Så de övriga kör på grafik, men de har också bra spelupplevelser. Grafik är viktigt i t.ex. skräckspel för ljussättningen eller för att väcka känslor med realistiska ansikten.

 

Ser man bara på exklusiva spel så har Wii U klart flest roliga hittills i generationen dock, klart flest med bra betyg. Tyvärr köper folk inte konsolen ändå =/



#5536

Postad 23 mars 2015 - 08:24

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

  • 905 inlägg
  • 0
Jag förstår inte den stora grejen med allt snack om att vissa konsoler inte klarar av att köra 60fps i1080p, det skulle i princip megadrive och snes kunnat göra om spelen hade haft tillräckligt låg grafisk kvalitet :) Nu överdriver jag såklart, men ni förstår vad jag menar.

Att Wii U nu kanske har fler spel som kör i 1080p och 60fps betyder bara att spelen håller en rätt låg grafisk kvalitet rent tekniskt. Visa mig gärna ett Wii U spel som bevisar motsatsen :)

#5537

Postad 23 mars 2015 - 10:10

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 2

Där dök det upp igen. Varför får vissa för sig att de flesta WiiU-spel renderar i 1080p60? Måste ju finnas en felkälla nånstans som spridit myten? Är det nått Aftonbladet sagt eller? :)


Redigerat av pacman, 23 mars 2015 - 10:13.


#5538

Postad 23 mars 2015 - 12:43

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0

Jag tror det utgår från den här artikeln + dålig källkritik.

 

http://www.cinemable...-PS4-59924.html



#5539

Postad 23 mars 2015 - 19:44

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 006 inlägg
  • 0

Dessutom är Wii U den enda konsolen just nu som uppfyller kraven hos en current gen konsol då den har flest spel som körs i 1080p och 60 FPS för tillfället än vad andra konsoler klarar av. 

 

Watch_Dogs: 648p och ~20 fps

Bayonetta 2: 720p och 30-60 fps

Mario kart 8: 720p och 60 fps

 

Wii U har prestanda som motsvarar de gamla konsollerna, så det är kanske inte direkt rättvist att jämföra den med PS4 och Xbone, men det gjordes ju i (den kassa) artikeln ovan.


Redigerat av Ageve, 23 mars 2015 - 19:53.


#5540

Postad 25 mars 2015 - 00:03

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0

Jag förstår inte den stora grejen med allt snack om att vissa konsoler inte klarar av att köra 60fps i1080p, det skulle i princip megadrive och snes kunnat göra om spelen hade haft tillräckligt låg grafisk kvalitet :) Nu överdriver jag såklart, men ni förstår vad jag menar.

Att Wii U nu kanske har fler spel som kör i 1080p och 60fps betyder bara att spelen håller en rätt låg grafisk kvalitet rent tekniskt. Visa mig gärna ett Wii U spel som bevisar motsatsen :)


Finns tekniska begränsningar för megadrive och snes så nej ;)

Men Xbox 1 kunde det om än 1080i via komponent.

#5541

Postad 25 mars 2015 - 08:57

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

  • 905 inlägg
  • 1

Finns tekniska begränsningar för megadrive och snes så nej ;)
Men Xbox 1 kunde det om än 1080i via komponent.


Haha, jo, jag är fullt medveten om att megadrive och snes har tekniska begränsningar såklart, skrev ju att jag överdrev. :)
Dock verkar väldigt många vara så insnöade på det här med upplösning och ser det som en så otroligt stor bedrift, när allt egentligen bara handlar om att kompromissa. Vill du köra 1080p och 60fps så får man många gånger tumma på andra saker. Det var därför jag skrev att någon gärna får visa mig ett Wii U spel som kör 1080p i 60fps och håller en grafisk kvalitet som matchar ett hyfsat spel på Xbox one och Ps4.

#5542

Postad 25 mars 2015 - 09:04

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Yeah!  B)

sega.jpg

 

Redan PS2 supportade 1080i om jag inte missminner mig, btw.


Redigerat av pacman, 25 mars 2015 - 09:10.


#5543

Postad 25 mars 2015 - 09:37

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

  • 905 inlägg
  • 0

Yeah!  B)
sega.jpg
 
Redan PS2 supportade 1080i om jag inte missminner mig, btw.


Haha, bra där! Där har vi ju faktiskt beviset, high definition graphics! :)

End of thread! :)

#5544

Postad 25 mars 2015 - 10:00

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0
Har sagt de förr, men kan säga det igen. 720p@60fps>1080p@30fps

Tänk om tillverkarna tänkte mer så, eller gav oss ett fps eller eyecandy allternativ, speciellt i fps-mp-spel där frame raten är så viktig.

Mvh Spelar Alundra på ps1 nu, next gen får vila :-)

#5545

Postad 25 mars 2015 - 10:37

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

  • 905 inlägg
  • 0

Har sagt de förr, men kan säga det igen. 720p@60fps>1080p@30fps
Tänk om tillverkarna tänkte mer så, eller gav oss ett fps eller eyecandy allternativ, speciellt i fps-mp-spel där frame raten är så viktig.


Jag håller med, personligen gillar jag mellanvägen, 900p och 60fps, det är något som både Xbox one och Ps4 brukar klara att hålla med lätthet, och då kan utvecklarna lägga mer krut på grafisk fidelitet.

1080p anser jag vara väldigt överskattat, visst, man tycker visserligen att båda konsolerna både klara det, men samtidigt är det inte upplösningen som avgör om spelet ser bra ut eller inte.

#5546

Postad 14 maj 2015 - 22:30

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
http://kotaku.com/mi...dium=Socialflow

Nackdelen med en konsol som skulle tvingas vara konstant online är att företaget tydligen kan välja att bricka din egna konsol :o

Redigerat av Zartok, 14 maj 2015 - 22:30.


#5547

Postad 14 maj 2015 - 22:34

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0

http://kotaku.com/mi...dium=Socialflow

Nackdelen med en konsol som skulle tvingas vara konstant online är att företaget tydligen kan välja att bricka din egna konsol :o


Är väl inget ovanligt? När jag körde flashad 360 bricka dom ju min konsol för evigt när jag vart påkommen, inte mer än rätt folk straffas om de pysslar med saker dom ej får.

#5548

Postad 14 maj 2015 - 22:38

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

  • 4 329 inlägg
  • 0

Är väl inget ovanligt? När jag körde flashad 360 bricka dom ju min konsol för evigt när jag vart påkommen, inte mer än rätt folk straffas om de pysslar med saker dom ej får.

Fast nu är det MS som blockar folk från Xbox Live för att de har läckt information. Samtidigt så går det när man inte läser EULA och sedan gör saker som är i gråzonen. 



#5549

Postad 14 maj 2015 - 23:16

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0
Dom har säkert all rätt att göra det om de anser att användaren avsiktligt skadar ms varumärke eller på annat sätt gör något olagligt.

Läckarna kan ju inte trott att dom skulle komma undan utan straff, sen att dom inte postar via nån anonym källa är ju sådär smart. Dom får inget medlidande av mig iaf.

#5550

Postad 14 maj 2015 - 23:41

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0

Fast nu är det MS som blockar folk från Xbox Live för att de har läckt information. Samtidigt så går det när man inte läser EULA och sedan gör saker som är i gråzonen. 

De får skylla sig själva, de skrev på NDA:t. Ska väl snarare vara glada om de kommer undan med det lilla, finns företag som är mycket hårdare om man läcker saker.


Redigerat av Zoiler, 14 maj 2015 - 23:41.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.