Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Är Blu-ray verkligen "klockren" ?

67 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 13 februari 2010 - 13:59

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

  • 1 470 inlägg
  • 0

Nej Disney gör inga dåliga släpp.

inga? hm, undrar hur det då kommer sig att de tvingats göra nya, korrigerade utgåvor av såväl curse of the black pearl som gangs of new york?

#52

Postad 13 februari 2010 - 14:28

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
Det var klumpigt uttryckt av mig, ska naturligtvis vara få. Curse of the black pearl visste jag inte att den hade korrigerats, är det något bildmässigt som har korrigerats eller bara ljudet? Min har bara dolby digital.

#53

Postad 13 februari 2010 - 19:00

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Det var klumpigt uttryckt av mig, ska naturligtvis vara få. Curse of the black pearl visste jag inte att den hade korrigerats, är det något bildmässigt som har korrigerats eller bara ljudet? Min har bara dolby digital.


Alla Pirat-filmer har väl haft lägre "kvalitet" på ljudet när det gäller släpp i sverige väl? Något som irriterar mig enormt då jag anser mig ha rätt till ursprungskvaliteten. Jag har för mig att vi i sverige "bara" fick 16/48 i ljudspåret. Plus att kommentatorspåret inte följde med.

Förutom det så sköter sig Disney/Buena Vista hyggligt.

#54

Postad 13 februari 2010 - 19:03

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Pirat filmerna har PCM 5.1 så inget fel på den svenska utgåvan.
Dom har riktigt bra ljud.

#55

Postad 13 februari 2010 - 21:03

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 448 inlägg
  • 0
Visst har PotC-filmerna PCM-ljud även i de europeiska utgåvorna, men i 16 bitar och inte 24 som de amerikanska utgåvorna. PCM-ljud är ju dock slöseri med utrymme och bithast när det finns Dolby TrueHD eller DTS-HD Master Audio (stöd för avkodning av dem till PCM i spelarna borde ha varit obligatoriskt!).

Redigerat av Zacabeb, 13 februari 2010 - 21:04.


#56

Postad 14 februari 2010 - 00:27

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

  • 1 470 inlägg
  • 0

Det var klumpigt uttryckt av mig, ska naturligtvis vara få. Curse of the black pearl visste jag inte att den hade korrigerats, är det något bildmässigt som har korrigerats eller bara ljudet? Min har bara dolby digital.

det finns länkat tidigare i tråden, men det är en rätt rejäl tabbe. det mest störande är ändå att disney förnekade det i flera månader, och hävdade att "det ska vara så" - trots att DVD:n, bioversionen och TV-versionen alla har den annorlunda framningen där man ser folks huvud.

#57

Postad 14 februari 2010 - 01:05

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Visst har PotC-filmerna PCM-ljud även i de europeiska utgåvorna, men i 16 bitar och inte 24 som de amerikanska utgåvorna. PCM-ljud är ju dock slöseri med utrymme och bithast när det finns Dolby TrueHD eller DTS-HD Master Audio (stöd för avkodning av dem till PCM i spelarna borde ha varit obligatoriskt!).


Tror du att det går att höra skillnad på utgåvorna med 16 resp 24 bitar?



Nej, just det. :unsure:

Redigerat av hassesolo, 14 februari 2010 - 01:06.


#58

Postad 14 februari 2010 - 21:31

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Tror du att det går att höra skillnad på utgåvorna med 16 resp 24 bitar?



Nej, just det. :)


Även om jag inte kan det så tycker jag inte om beslutet att låta oss kunder inte få välja själv. Just det... :D

#59

Postad 14 februari 2010 - 23:05

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 448 inlägg
  • 0
Nej, men tester under kontrollerade förhållanden har ju påvisat att det krävs makalöst bra hörsel redan för att höra skillnad på Dolby Digital i 640kbps och förlustfritt ljud om källmaterialet är exakt detsamma. Högre siffror åt folket! :)

Ljudet är väl den del av Blu-ray som verkligen är klockren, det överstiger ju med råge den kvalitet som de flesta hemmabioanläggningar kan dra nytta av.

#60

Postad 15 februari 2010 - 18:54

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0

Nej, men tester under kontrollerade förhållanden har ju påvisat att det krävs makalöst bra hörsel redan för att höra skillnad på Dolby Digital i 640kbps och förlustfritt ljud om källmaterialet är exakt detsamma. Högre siffror åt folket! ;)

Hur menar du där?
Skit in blir alltid skit ut...eller?

Det går inte att jämföra ett bra spår i DD kontra DD-TrueHD, här behövs inga guldöron.

Diskussionen som har varit om DD v DTS är däremot verkligen något för alla "guldöron". Där skulle jag verkligen bli förvånad om någon av dessa sätter fler än 2 av 10 filmer...dem flesta säger att DTS är så mycket bättre. Sätt 3 av 10 i en blind och jag blir förvånad.

Ljudet är väl den del av Blu-ray som verkligen är klockren, det överstiger ju med råge den kvalitet som de flesta hemmabioanläggningar kan dra nytta av.

För att inte tala om bilden :(
Det är kombinationen av dessa två som gör bluray så "klockren" och helrätt.

#61

Postad 16 februari 2010 - 09:58

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Egentligen är det inte bara ljudet jag tänker på när jag blir arg. Argast blir jag när de kastar bort kommentatorspåren här i sverige. Det kan ju vara en upphovsfråga, men de flesta andra utgåvor har med dessa.

Jag vill också ha kommentatorspåren till Pirates. Och ljudet förstås. Det spelar ingen roll om jag inte hör någon skillnad. Det är jag som avgör om det är värt att lyssna på, inte bolagen.

Ge mig!
;)

#62

Postad 16 februari 2010 - 10:23

Centimeter
  • Centimeter
  • Lärjunge

  • 473 inlägg
  • 0

Har man barn som tittar på disneyfilmer så blir man ruskigt trött på menyerna. Tre minuters menytjorvande gånger hundra blir fem bortkastade timmar av livet...


Precis min åsikt, det enda som är värre är när antipiratpropagandan på min ärligt inköpta film skrämmer min lilla pojk ;)

#63

Postad 16 februari 2010 - 10:29

Centimeter
  • Centimeter
  • Lärjunge

  • 473 inlägg
  • 0

Diskussionen som har varit om DD v DTS är däremot verkligen något för alla "guldöron". Där skulle jag verkligen bli förvånad om någon av dessa sätter fler än 2 av 10 filmer...dem flesta säger att DTS är så mycket bättre. Sätt 3 av 10 i en blind och jag blir förvånad.

Denna åsikt har nog ofta sin grund i att det krävs/är högre bithastighet på DTS.
Lite som att baserat på bithastighet hävda att MPEG-2 är bättre än MPEG-4, eller att DVB-T är bättre än DVB-T2... ;)

#64

Postad 16 februari 2010 - 12:22

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Det går inte att jämföra ett bra spår i DD kontra DD-TrueHD, här behövs inga guldöron.


Det går visst att jämföra och det är minsann inte sällan skilnaden är mycket liten.

#65

Postad 16 februari 2010 - 19:27

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Precis min åsikt, det enda som är värre är när antipiratpropagandan på min ärligt inköpta film skrämmer min lilla pojk :blush:

Jisses, den där antipiratpropagandan är verkligen idiotisk på precis alla plan! :) :)

#66

Postad 17 februari 2010 - 12:18

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0

Det går visst att jämföra och det är minsann inte sällan skilnaden är mycket liten.

:rolleyes:
Jag kan inte hålla med dig alls.( Men jag kanske har guldöron? :lol: )
Tror att det var i bl.a "I am legend" som jag tyckte detta var väldigt tydligt i.

Du menar att skillnaden skulle vara lika liten som den är mellan DD och DTS?

Redigerat av Falcy, 17 februari 2010 - 12:22.


#67

Postad 17 februari 2010 - 15:31

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

:rolleyes:
Jag kan inte hålla med dig alls.( Men jag kanske har guldöron? :lol: )
Tror att det var i bl.a "I am legend" som jag tyckte detta var väldigt tydligt i.

Du menar att skillnaden skulle vara lika liten som den är mellan DD och DTS?


Jag tycker att skillnaden är hörbar men liten på tex I Am Legend. Jag har aldrig ägnat mig åt att jämföra DD och DTS.

#68

Postad 17 februari 2010 - 15:52

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0

Jag har aldrig ägnat mig åt att jämföra DD och DTS.

Nej, vad jag menade var att alla säger att DTS är så mycket bättre än DD. Jag tycker skillnaden är väldigt liten, om ens någon. Därför undrade jag om du tyckte att skillnaden är lika liten mellan DD > TrueHD.

Och jag måste ändra min uppfattning om detta, jag har suttit med ett par filmer nu och ändrat spår, helt ovetandes om vilket spår som spelas upp. Och det är omöjligt...antagligen har jag inga guldöron eller så är min elektronik undermålig.

Redigerat av Falcy, 17 februari 2010 - 15:52.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.