Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Intressant läsning om Samsung och deras marknadsandelar på premium TV

22 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 12 oktober 2017 - 15:34

EVOVII
  • EVOVII
  • Veteran

  • 1 891 inlägg
  • 0

Kan inte påstå att jag tycker särskilt synd om dem  :P

 

Two years ago, Samsung commanded a +55% share of the premium TV segment (over $1500). It had fallen to 20.3% by the end of 2016 and hit a low of 13.2% in the first quarter of 2017

 

Samsung's dominance has been shaken by aggressive promotions of OLED TVs by LG and Sony

 

 

Sony and LG dominate the premium segment of the TV market and held a 39% and 35.8% share, respectively, in the first quarter of 2017, largely thanks to OLED technology

 

 

 

The South Korean company has already cut TV production by 10-15% and further cuts could happen this year

 

 

 

http://www.flatpanel...l&id=1507720613

 

Däremot intressant om de kan få fram fungerande MicroLED som ett alternativ till OLED som självilluminerande teknik.

 

Men är inte MicroLED det samma som Sony kallade Crystal LED tidigare och visade på CES 2016?

 



#2

Postad 13 oktober 2017 - 11:36

Yocke
  • Yocke
  • Forumräv

  • 685 inlägg
  • 0

Så länge de säljer samma gamla teknik och försöker lura svennar att det är "samma som OLED" så förtjänar de att förlora pengar.



#3

Postad 13 oktober 2017 - 15:51

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 1

Det visar om inte annat att Samsung inte klarar vad som helst.

 

Efter det gigantiska fiaskot med Note 7 så trodde jag att folk skulle bli skeptiska mot deras telefoner, men icke. Det verkar redan vara helt glömt. 

 

Att Samsungs chef hamnade i fängelse för korruption sänkte aktien en aning i några dagar, men sen var allt glömt.

 

Men när de försökte lura bildentusiaster med fjant "QLED", då gick de ett steg för långt  ;)

 

Däremot intressant om de kan få fram fungerande MicroLED som ett alternativ till OLED som självilluminerande teknik.

 

Ja, det är väldigt intressant, men dessvärre flera år från massproduktion i TV-storlekar.

 

Sony och Apple äger flera patent, men det brukar iofs inte hindra Samsung  :P


Redigerat av Ageve, 13 oktober 2017 - 16:13.


#4

Postad 13 oktober 2017 - 17:15

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Ageve>> :D

#5

Postad 13 oktober 2017 - 19:07

Foxxy
  • Foxxy
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0

Pengarna ligger väl trots allt ändå i medium och lowsegment? Något Samsung vet och har börjat tänka om. Men alltid cred till det företag som kan stoltsera med bästa tv-apparaten men jag börjar då tänka på Panasonic och hur gick med deras plasmor. Dock aldrig ångrat mitt köp av VT50 när det väl begav sig.

 

Kan tänka mig att det är väldigt få företag som tjänar mycket pengar i premiumsegmentet. Tycker jag känner att varje svensson jag pratar med på jobb, vänkrets osv sitter med sketna billiga tv-apparater. Alla snackar storlek men få pratar om bildkvalité. Ingen jag känner tycker att 25 lökar för en 65" är ens värt att tänka på. Men det kanske bara är jag.


Redigerat av Foxxy, 13 oktober 2017 - 19:08.


#6

Postad 14 oktober 2017 - 08:10

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 3
Tvärtom, pengarna ligger i de högre prisklasserna. Sony har vänt på skutan och de pekar på just fokuseringen på "high-end" som orsaken till att minus blev plus.

Och det är väldigt uppenbart att Samsung oxå siktar dit, så de har allt annat än tänkt om.

Redigerat av pacman, 14 oktober 2017 - 08:12.


#7

Postad 27 december 2017 - 12:03

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
HiFi-klubben verkar ha fått lite sponsorpengar av Slamsung och skiver sig varma om QLED -

https://www.dn.se/br...led-teknologin/

#8

Postad 27 december 2017 - 13:03

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 1
De har iaf inte fel i kvantpunkternas potential. Hoppas det filas på oled+kvantpunkter. QOLED. :)

#9

Postad 27 december 2017 - 14:01

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1 002 inlägg
  • 0

"Ger i från sig ljus på ett annat sätt"

Inte jämfört med en Plasma tv som har ungefär samma kvalitet på ljuset som QLED. (dock betydligt lägre)

Båda skickar ut rena och distinkta RGB färger som behövs för rätt blandning.

 

Jämfört med vanliga LCDer och OLED: Ja

 

"hela färgrymden korrekt"

Jag tror dom blandar ihop färgvolym med färgrymd här.

Hela färgvolymen stämmer men det är en bra bit kvar till att täcka upp för rec2020

 

Färgerna har en mer korrekt färgmättnad på en QLED än en OLED i UHD HDR material men inte helt upp till nivån som det ska vara.

Färgerna måste bli ännu renare än så här för att det ska vara möjligt.

 

Det är väl bara ljuset från Laser i dag som kan fixa färger upp till rec2020 vad jag vet.

GB-LED (Grönt och Blått ljus blandat med Röd fosfor) kommer även dom riktigt nära.

https://pcmonitors.i...led-backlights/

 

Hög ljusstyrka i HDR med matchande färgvolym gör en hel del i vissa scener inte alla.

Slå igång öppningsscenen i John Wick 2 UHD med alla neonskyltar och ljus på en QLED så kommer ni se ett glöd hos färgerna som ni aldrig har sett förut.

Där gör dom extra "hästkrafterna" hos färgerna sitt till på en QLED.

i just sånna scener så är OLEDs avhängda redan med sin lägre färgvolym.

 

aja

MicroLED till folket! :)

Bring it on.


Redigerat av sune bejas, 27 december 2017 - 14:23.


#10

Postad 27 december 2017 - 17:14

Templo
  • Templo
  • Lärjunge

  • 273 inlägg
  • 3
Du glömde att skriva att det gäller bara om en eller max två personer sitter i rätt vinkel. Fler än så som tittar samtidigt kommer inte att uppleva det extra "hästkrafterna" som QLED erbjuder.

#11

Postad 27 december 2017 - 18:36

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 1

"Ger i från sig ljus på ett annat sätt"
Inte jämfört med en Plasma tv som har ungefär samma kvalitet på ljuset som QLED. (dock betydligt lägre)
Båda skickar ut rena och distinkta RGB färger som behövs för rätt blandning.

Jämfört med vanliga LCDer och OLED: Ja

"hela färgrymden korrekt"
Jag tror dom blandar ihop färgvolym med färgrymd här.
Hela färgvolymen stämmer men det är en bra bit kvar till att täcka upp för rec2020

Färgerna har en mer korrekt färgmättnad på en QLED än en OLED i UHD HDR material men inte helt upp till nivån som det ska vara.
Färgerna måste bli ännu renare än så här för att det ska vara möjligt.

Det är väl bara ljuset från Laser i dag som kan fixa färger upp till rec2020 vad jag vet.
GB-LED (Grönt och Blått ljus blandat med Röd fosfor) kommer även dom riktigt nära.
https://pcmonitors.i...led-backlights/

Hög ljusstyrka i HDR med matchande färgvolym gör en hel del i vissa scener inte alla.
Slå igång öppningsscenen i John Wick 2 UHD med alla neonskyltar och ljus på en QLED så kommer ni se ett glöd hos färgerna som ni aldrig har sett förut.
Där gör dom extra "hästkrafterna" hos färgerna sitt till på en QLED.
i just sånna scener så är OLEDs avhängda redan med sin lägre färgvolym.

aja
MicroLED till folket! :)
Bring it on.

Färgvolym och färgrymd är iofs samma sak (såväl rymd som volym kan användas för att beskriva en 3-dimentionell figur) och med dagens material finns det inte nån poäng med att gå utanför DCI P3 iaf.

Dessutom får man problem när man går ut mot rec2020s rent monokroma primärer så frågan är om branschen ens bör sträva dit...(de lär dock göra det ändå).

#12

Postad 27 december 2017 - 19:02

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1 002 inlägg
  • 0

Färgvolym och färgrymd är iofs samma sak (såväl rymd som volym kan användas för att beskriva en 3-dimentionell figur)

Just det glömde 3D kuben som jämförelse.

båda som sagt ökar storleken på kuben

 

Med ännu högre ljusstyrka så kommer färgvolymen också att öka

så iofs att kalla QLED för att täcka upp 100% färgvolym gäller väl bara för dess maxljusstyrka på strax över 1000nits eller högre om man dunkar tvn i golvet några gånger ;)

färgvolymen är då riktig för dagens 1000nits UHD filmer men fortfarande långt ifrån 4000nits filmerna.

 

kan bara tänka mig hur färger kan glöda från en tv med säg maxljustyrka runt 4000nits

Glödet från ex röd färg landar då på runt max 900nits (Glödande Lava?) mot dagens ca 300nits som dom bästa tv apparaterna trycker ut idag.

Grön färg upp över 3000nits mot 900 idag.

Blå färg 300nits mot 95nits idag

 

Då börjar det hända grejor med POPen i färgerna.

 

Det där är nog minst 5 år borta dock :)

Bara att hänga i


Redigerat av sune bejas, 27 december 2017 - 19:09.


#13

Postad 27 december 2017 - 19:16

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1 002 inlägg
  • 0

Dessutom får man problem när man går ut mot rec2020s rent monokroma primärer 

Beror inte det på hur exakta primärfärgerna ligger i sina respt våglängder eller vad beror det på?

ligger röd grön blå för nära för att kunna blandas riktigt med en färgrymd på rec2020?



#14

Postad 27 december 2017 - 19:47

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 2

Man börjar undra om Samsungs marknadsföringsavdelning består av mytomaner. En av alla lögner:

 

Den fantastiska ljusstyrkan hos QLED TV bidrar till att ge en otroligt stor betraktningsvinkel, utan störande färgavvikelser eller kontrastbortfall.

 

http://www.samsung.c.../qled/overview/

 

Från Rtings test av Q8:

 

Poor viewing angle, but fairly typical for a TV with a VA panel. Blacks turn gray and colors shift when the TV is viewed from even a small angle, while the brightness decreases at moderate angles. This TV is not a good fit for a room where people will be often viewing the TV from the side.

 

https://www.rtings.c...ung/qled-q8c-q8


Redigerat av Ageve, 27 december 2017 - 19:53.


#15

Postad 27 december 2017 - 20:23

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 1

Just det glömde 3D kuben som jämförelse.
båda som sagt ökar storleken på kuben

Med ännu högre ljusstyrka så kommer färgvolymen också att öka
så iofs att kalla QLED för att täcka upp 100% färgvolym gäller väl bara för dess maxljusstyrka på strax över 1000nits eller högre om man dunkar tvn i golvet några gånger ;)
färgvolymen är då riktig för dagens 1000nits UHD filmer men fortfarande långt ifrån 4000nits filmerna.

kan bara tänka mig hur färger kan glöda från en tv med säg maxljustyrka runt 4000nits
Glödet från ex röd färg landar då på runt max 900nits (Glödande Lava?) mot dagens ca 300nits som dom bästa tv apparaterna trycker ut idag.
Grön färg upp över 3000nits mot 900 idag.
Blå färg 300nits mot 95nits idag

Då börjar det hända grejor med POPen i färgerna.

Det där är nog minst 5 år borta dock :)
Bara att hänga i

Hoppas på QDCF LCD + Back LED med massa zoner från Samsung nu på CES. Borde ge duktigt med pop.

Och därmed oxå att de kanske fått ordning på betrakningsvinklarna...

#16

Postad 27 december 2017 - 20:29

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 1

Beror inte det på hur exakta primärfärgerna ligger i sina respt våglängder eller vad beror det på?
ligger röd grön blå för nära för att kunna blandas riktigt med en färgrymd på rec2020?

Vet inte orsaken (du får gärna gräva i det :)) men det tycks ju iaf vara så att olika personer uppfattar "en-vågs färger" olika. Vilket får hela färgkorrekthet-idén att falla platt...

#17

Postad 27 december 2017 - 20:41

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1 002 inlägg
  • 0

Vet inte orsaken (du får gärna gräva i det :)) men det tycks ju iaf vara så att olika personer uppfattar "en-vågs färger" olika. Vilket får hela färgkorrekthet-idén att falla platt...

Misstänker att problemet blir en hit eller miss av ljuset och färgerna.

antingen träffar det ögats 3 konor rätt (för en person) eller så träffar det fel och färgen försvinner istället (för en annan)

 

Har läst lite om det men orsaken verkar vara lite luddig.

positionen för primärfärgerna i spektrummet måste nog vara exakt för att det inte ska skilja för mycket från person till person när väl rec2020 uppnås.

en gissning


Redigerat av sune bejas, 27 december 2017 - 20:46.


#18

Postad 27 december 2017 - 23:01

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 1
Intressant teori.

Men kan oxå fundera på om >P3 har nått större "artistiskt värde". Det borde gå rätt bra att få fram den "look" man vill med P3 och 4000 nits HDR om man säger så.

Känns iaf mer som en grej för displaytillverkare att skryta om snarare än praktisk nytta. Lite som 8K mao...

#19

Postad 27 december 2017 - 23:36

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1 002 inlägg
  • 0

Tror knappast det

Högre ljusstyrka som tar med sig färgvolymen tycks göra mer för färgerna än att försöka öka på färgmättnaden.

 

Vincent på hdtvtest såg effekten av det tydligt när han testade ZD9 100"

färgerna var på en annan nivå jämfört med dom mindre modellerna trots samma DCI P3 täckning.

+1000 nits i ljusstyrka gjorde skillnaden för färgerna där.

 

Själv såg jag effekten tydligt med DX900an jämfört med B7an

färgerna får ett helt annat tryck i sig när färgvolymen är högre.

Effekten ser likadan ut som om färgmättnaden skulle skilja.


Redigerat av sune bejas, 27 december 2017 - 23:41.


#20

Postad 28 december 2017 - 14:13

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 1

Människor har väldigt olika färgseende och kanske aldrig kommer att kunna ge en färgåtergivning som är matchande. Vilket det pågår grundforskning kring för femte gången om eller så. Vi uppfattar färg olika baserat på vinkeln av synfältet, har i viss mån svårt att skilja på mättnad och luminans vid väldigt rena våglängder, https://en.wikipedia...hlrausch_effect och helt olika färgseende baserad på sådan som kön, ålder, etnicitet och även kulturell inverkan. Som några exempel.

 

Vad man vet är att CIE1931/Standard Observer Model inte stämmer. Den är fel, vilket inte är oväntat av forskning från 30-talet baserat på 10 fransmäns ögon.

 

Men vi har haft turen att CRT och fosfor stämt så väl med CIE1931. Så vi har 80 år av en modell för färger som inte visar säga stämma. Ja, fortfarande relevant och rätt för arkivmaterial som är producerat fram till 2005-2010-någonstans. Men efter att CRT försvunnit har vi producerat på en lång rad olika typer av ljuskällor med olika energifördelning som vårt färgseende svarar väldigt olika på. När vi går till DCI-P3 och beyond blir det mer komplext eftersom vi inte längre har någon defacto att luta sig tillbaka mot.

 

Om man nu inte räknar blå lysdiod med gult fosfor som defacto på basis av vanligaste ljuskällan i konsumentled då... He-he.

 

Så det man kan säga är att när någon med bestämdhet pekar på en viss typ av energifördelning i ljuset som "den enda rätta" så har man helt enkelt inte greppat situationen och tja, svamlar en hel del. :D



#21

Postad 28 december 2017 - 14:57

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1 002 inlägg
  • 0

ok men du måste väl hålla med om att om en tv ska kunna blanda sina Röda Gröna och Blåa färger så behövs det distinkta konor för dom i spektrummet?

inte en jämn smet av grön gul färg?

blandas smeten så blir väl inte färgerna tydliga utan en halvdan sörja som är svårare att urskila för ögonen?

 

Effekten syndes tydligt när jag jämförde färger på B7an jämfört med 500Men.

Färger kunde stämma bra många gånger på B7an men så var det många färger som var helt off på B7an.

Möjligt att färgerna hade stämt bättre på B7an från en annan person.

Det är väl där metameric failure kommer in.

 

soppan med färger i dag är inte stabil för alla personer.

för det så tror jag att det behövs exakta och distinka konor i spekrummet för rätt blandning där ljuset alltid träffar rätt.

RGB paneler kan ju vara en fördel att börja med ;)

nån påpekade även att flera primärfärger borde läggas dit för ännu mer exakt blandning.

det kanske är en ide

 

Svammel: hitte på prat utan nån praktisk erfarenhet :)

 

Du testar ju en hel del displayer

Hur många gånger jämför du dom sida vid sida med en Plasma tv som inte lider av metameric failure?

Börja med det du så kommer du också att se dom skillnaderna jag ser när jag testar tv apparater.

Du kommer även att märka att för att komma nära en plasma tv med en tv idag så krävs det visuell matching av vitt med en ny vitpunkt.

Profilerna du har till K-10An kan du skrota direkt.

Se det som lite uppbyggande av den praktiska erfarenheten :)


Redigerat av sune bejas, 28 december 2017 - 16:52.


#22

Postad 29 december 2017 - 01:09

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

Man börjar undra om Samsungs marknadsföringsavdelning består av mytomaner. En av alla lögner:

 

Den fantastiska ljusstyrkan hos QLED TV bidrar till att ge en otroligt stor betraktningsvinkel, utan störande färgavvikelser eller kontrastbortfall.

 

http://www.samsung.c.../qled/overview/

 

Från Rtings test av Q8:

 

Poor viewing angle, but fairly typical for a TV with a VA panel. Blacks turn gray and colors shift when the TV is viewed from even a small angle, while the brightness decreases at moderate angles. This TV is not a good fit for a room where people will be often viewing the TV from the side.

 

https://www.rtings.c...ung/qled-q8c-q8

 

Dom säger ju bara att betrakningsvinkeln är stor, otroligt stor tom, men inget om att den är bra :D



#23

Postad 01 januari 2018 - 14:39

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0

Effekten syndes tydligt när jag jämförde färger på B7an jämfört med 500Men.

Det finns så mycket som går fel i sådan jämförelser. Det är därför jag undviker att dra enkla slutsatser och hoppar över de enkla sanningarna om hur saker och ting fungerar.

 

Idag finns det ingen vetenskaplig modell för att exakt visuellt färgmatcha ljuset från en OLED med en plasma. Så hur kan någon då förvänta sig att dra absoluta slutsatser om att två helt olika konsumentprodukter, varav en dessutom har 10 år av driftslitage i bagaget?

 

Plasman är förmodligen "minst fel" i förhållande till gammal defacto-standard som är CRT och Rec.709, så långt är vi nog överrens. Men idag och imorgon är det lite mer än Rec.709 och arkivmaterial som gäller.

 

Att sitta och stirra på SPD-grafer och tro att man vet vad som är rätt och fel är i alla fall en nivå som för mig handlar om inbillning. Så jag låter bli sådant. :)





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.