Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Diskanter

27 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 05 december 2008 - 11:13

Unregisteredd1e47e2b
  • Unregisteredd1e47e2b
  • Forumräv

  • 853 inlägg
  • 0
Vilken högtalare och/eller tillverkare tycker ni använder det bästa diskantelementet och varför?

#2

Postad 05 december 2008 - 14:04

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Finns bara B&Ws Diamant Diskant. :(

#3

Postad 05 december 2008 - 15:25

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

  • 3 121 inlägg
  • 0
Piezo diskanter är väl då bäst ändå :(

#4

Postad 05 december 2008 - 22:08

sharptouch
  • sharptouch
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0
Magnesium eller AMT

#5

Postad 05 december 2008 - 22:44

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0
Trevligaste högtalaren som jag hört är...


Så måste säga softdome diskanter då... Gillar inte "i ansiktet ljudet" a la horndisanter och tycker att softdome smeker ut sina toner och kan hålla rikligt med detaljer, kort men gott resonering.

// Sat

#6

Postad 05 december 2008 - 23:56

Ar@b
  • Ar@b
  • Lärjunge

  • 349 inlägg
  • 0
Focal's Al/Mg inverted dome tweeter och B&W's Signature Diskant, silkeslen dynamik och upplösning

#7

Postad 06 december 2008 - 00:19

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Hmm, min favort är textil dom då jag tycker att det i många fall ger ett mjukare och mer "nyanserat" trevligt ljud

#8

Postad 06 december 2008 - 16:31

Tompasten
  • Tompasten
  • Användare

  • 169 inlägg
  • 0

Vilken högtalare och/eller tillverkare tycker ni använder det bästa diskantelementet och varför?


Nästan lita roligare med den som är sämst :blink:
För att gå mot B&W klanen så måste jag säga att diamant diskant är bland det sämsta jag hört, tycker det är en typisk hype produkt. Minns ett demo med ett par 800D där försäljaren och utställaren innan demot talade så väl om diskanten att eftersom den har en uppbrytningspunkt så högt så är den så bra, och man tänker inte på den, den bara finns där osv osv.
När musiken väl kom igång så var diskanten det ENDA man tänkte på, fyfan vad den lät! vasst och enformigt.

Till de trevligare så måste jag hålla med vissa andra att Dynaudios tygdomar är mkt trevliga.
De har en bra balansgång mellan detaljerat men mjukt ljud, vilket för gör till mkt bra allround diskanter.

Redigerat av Tompasten, 06 december 2008 - 16:32.


#9

Postad 06 december 2008 - 22:33

Unregistered9b54f378
  • Unregistered9b54f378
  • Forumräv

  • 721 inlägg
  • 0
Softdome. Av alla metall (inkl beryllium, diamant) och banddiskant jag hört så är det väldigt svårt att det inte blir metalliskt (just det:) ) och lite vasst ljud i dessa. En bra softdome ger silkeslent, högupplöst ljud, och inte påträngande. Som det ska vara tycker jag.

Dynaudios diskanter de bästa jag hört.

#10

Postad 06 december 2008 - 22:40

theoak
  • theoak
  • Forumräv

  • 514 inlägg
  • 0
Har själv nyligen lyssnat på B&w diamant och vart inte det minsta imponerad.
Gillar skarpt Dynaudios är som många redan sagt väldigt detaljerade men aldrig vassa

#11

Postad 06 december 2008 - 23:40

sweddan
  • sweddan
  • Lärjunge

  • 254 inlägg
  • 0
Softdome på 1" är så sjukt mjuka och sköna :-) Enligt mig så låter "tyg" bäst. Bästa diskanterna enligt mig är Luxor Briljant. Dem spelar så naturligt. Dynaudios diskanter är mycket lika dessa.

#12

Postad 07 december 2008 - 00:07

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

  • 1 799 inlägg
  • 0
Jag brukar tycka ScanSpeak och dynaudio textil/siden domes är de som låter trevigast och mest naturligt. Men jag har också någon sorts pervers läggning för Klipsch's horndiskanter, iallafall när det kommer till att återge hårdrock, metal och elektroniskt.

Redigerat av e-lite, 07 december 2008 - 00:08.


#13

Postad 07 december 2008 - 00:14

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

  • 901 inlägg
  • 0
Diskanten i Ino audios i32s är helt otroligt bra, enligt mig. B)

#14

Postad 07 december 2008 - 14:01

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

  • 3 121 inlägg
  • 0
Hur står sig ringradiatorer mot soft dome diskanter ? Tycker ringradiatorer är dom snyggaste diskanterna helt klart!

#15

Postad 07 december 2008 - 16:52

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

  • 928 inlägg
  • 0

Hur står sig ringradiatorer mot soft dome diskanter ? Tycker ringradiatorer är dom snyggaste diskanterna helt klart!


Enligt mina öron står dom sig mycket bra :) Har haft Sonus Faber Grand Piano Domus och Cremona tidigare med ringradiator och mina nuvarande Krell Resolution 1 har också rindradiator. Mjuka och behagliga att lyssna till. Hade ett par B&W 803S över sommaren och dessa lät också väldigt bra i diskanten. Visst, lite ettrigare och mer bett i diskanten jämfört med en ringradiator men inte jobbig på nåt vis. Jag tror nog delningsfilter och sånt påverkar ljudet mycket mer än vilket maretial membranet består av.

#16

Postad 07 december 2008 - 17:20

Unregisteredfb5958ec
  • Unregisteredfb5958ec
  • Forumräv

  • 637 inlägg
  • 0
Jag älskar Dalis diskantmodul med en softdome som rullar av mot en banddiskant för de högsta frekvenserna. Euphonia seriens diskant är den bästa jag hört ifrån ett diskantelement. De enda högtalarna som slår Euphonia på fingrarna i diskanten är ett par Martin Logan, men dom är istället inte alls så trevliga i basen.

Redigerat av Unregisteredfb5958ec, 07 december 2008 - 20:31.


#17

Postad 07 december 2008 - 18:50

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Hmm, min favort är textil dom då jag tycker att det i många fall ger ett mjukare och mer "nyanserat" trevligt ljud


Nja, så kan man inte generalisera.

Mina D830 med Seas Excel diskant (softdome) låter betydligt vassare än mina B&W med aludiskant. Rock osv blir i stort sett olyssningsbart, och då menar jag inte bara nyare dåliga mastringar utan så fort det blir lite uptempo. Det kan hända att jag spelar högre än vad de är byggda för, men så fasligt högt är det inte ändå när det börjar låta soppa.

Det samma gäller Dalis Ikon-serie. Vass diskant trots softdome (hybrid). Softdomes får ju uppbrytningen nere i det hörbara området, det är inte bra.

Den bästa diskanten jag har hört är den i 800D-serien (diamant). Det svaret var kanske lika väntat som Nins svar (Ino) :)

#18

Postad 07 december 2008 - 19:19

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

  • 4 905 inlägg
  • 0
Jag har en liten förkärlek till banddiskanter. :P De som sitter i mina XTZ 99.36 är sjukt najs. :)

Mvh
AlexanderE

#19

Postad 08 december 2008 - 08:04

Unregisteredd1e47e2b
  • Unregisteredd1e47e2b
  • Forumräv

  • 853 inlägg
  • 0
Mycket intressanta synpunkter, och knappt någon som tycker likadant som någon annan. :) Precis som det ska vara. Tur att någon tog upp banddiskanter, blev lite fundersam där ett tag.

Ett genomgående tema verkar dock vara att exotiska material och tekniska lösningar verkar mest vara en marknadsföringsgimmick, som inte nödvändigtvis (naturligtvis som allt) ger ett bättre ljud. Många gillar "tyg" och softdomes vilket torde vara de billigaste att tillverka. Kanske något att tänka på vid köp av högtalare också.

Undrar om det är samma sak när det gäller mellanregister och baselement?

#20

Postad 09 december 2008 - 10:25

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Nja, så kan man inte generalisera.

Mina D830 med Seas Excel diskant (softdome) låter betydligt vassare än mina B&W med aludiskant. Rock osv blir i stort sett olyssningsbart, och då menar jag inte bara nyare dåliga mastringar utan så fort det blir lite uptempo. Det kan hända att jag spelar högre än vad de är byggda för, men så fasligt högt är det inte ändå när det börjar låta soppa.

Det samma gäller Dalis Ikon-serie. Vass diskant trots softdome (hybrid). Softdomes får ju uppbrytningen nere i det hörbara området, det är inte bra.

Den bästa diskanten jag har hört är den i 800D-serien (diamant). Det svaret var kanske lika väntat som Nins svar (Ino) :D



Klart att man inte kan göra det :blush:

haha, ne men jag menar ju såklart inte att textildomer automatiskt blir mjukare och varmare i ljudet, för så är det ju inte, men Textildomar har ju faktiskt en klar fördel i att man kan konstruera dom så att dom "äter upp" resonanser som inte är öndsvärda och textilen har dessutom inga störra problem med resonanser ( man kan få denssa att hamna under användbara frekvensområdet till stor del) om man konstruerar dom rätt och man får ett rent ljud utan "vasshet"

hårdare material får sina resonanser gärna högre upp i frekvens och svårare att ta bort, men klartr att det går ju med lite kluriga kammare och utsläckningar o grejer. Dom har också fördelen att man får ofta en bättre dynamisk mickro presision som följd av diskantens mer pistång-liknande rörelse och ett transientsvar som rent teoretiskt skulle kunna bli bättre som följd av stelare material och mindre "flex"

Men allting hänger som sagt på konstruktionen ;)

Seas Excel diskanterna som du pratar om sitter i dina Jamo är vad jag vet inte helt original seas och dessutom så har jag för mig att det e varianten utan tillägs resonans dämpade kolvar (polstycket) sedan vet jag inte om dom e så pass nya modeller så att dom har magnetiska oljan i gapet som tar ner impedans toppen och efterklangen runt 10k som annars finns där :)

Men det e många faktorer som har med filtret att göra cokså, om man inte dämpar Fs tillräkligt så påverkar det faktiskt även responsen högra upp i frekvens på så sätt att Im-dissten ökar markant och diskanten blir lätt mer ansträngd = vassare och hårdare ljud över hela dessa tängte frekvens område. Jag har dock inte upplevt dom någongång som hårda (har/har haft alla diskanter från seas excel serien hemma) men jag ser också till att dämpa bort Fs noga så att man får ett avslappnat och trevligt varmt ljud i toppen som jag gillar :blink:

B&W tycker jag också är bra högtalare när det gäller diskant återgivningen, inget snak om den saken :P

#21

Postad 09 december 2008 - 15:31

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

  • 2 714 inlägg
  • 0
Audiovectors softdomar i alla från Signaturserien.

#22

Postad 10 december 2008 - 14:53

Blind Guardian
  • Blind Guardian
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0
Berylliumdiskanten från Focal är utan tvekan den bästa jag någonsin har hört.

#23

Postad 10 december 2008 - 21:14

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Seas Excel diskanterna som du pratar om sitter i dina Jamo är vad jag vet inte helt original seas och dessutom så har jag för mig att det e varianten utan tillägs resonans dämpade kolvar (polstycket) sedan vet jag inte om dom e så pass nya modeller så att dom har magnetiska oljan i gapet som tar ner impedans toppen och efterklangen runt 10k som annars finns där :)


Det är de enklare Excel-diskanterna som sitter i D830, inte de dyrare "millenium" som du har.

De har dock en resonanskammare på baksidan, har kollat (och fotat :) )

Dessa är det (fast med jamobeteckning):
http://www.seas.no/i...o...4&Itemid=78

I denna tråden finns en bild på filtret (och element osv):
https://www.minhembi...s...nuti&st=390

Redigerat av Ageve, 10 december 2008 - 21:16.


#24

Postad 10 december 2008 - 21:25

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Det är de enklare Excel-diskanterna som sitter i D830, inte de dyrare "millenium" som du har.

De har dock en resonanskammare på baksidan, har kollat (och fotat :) )

Dessa är det (fast med jamobeteckning):
http://www.seas.no/i...o...4&Itemid=78

I denna tråden finns en bild på filtret (och element osv):
https://www.minhembi...s...nuti&st=390


jo jag visste så mycket som att det va en T25 diskant och att det inte va T25CF002 (millenium) den som sitter i din Jamo är antingen 001 eller 003 men sedan så kommer vi till detta med att dessa diskanter finns i en lite äldre variant som inte heter T25CF utan bara T25C och dessa har inte ferrofluid (magnetisk olja) och dessutom en inte lika optimal resonans dämpning på kolven som dom nyare har.
Detta är ectremt svårt att veta villken som sitter i dinna då det inte går att se på utsendet..

Som jag sa så har jag alla tre ( T25CF001,002,003 och har även haft ett par T25C001) och jag kan säga att det e ganska ordentlig skillnad mellan dom gamla och dom nya i ljudet :)
dom nya låter "mjukare" och mer avslappnat även på högre ljudnivåer.

#25

Postad 10 december 2008 - 21:36

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0
Du råkar inte veta om de har samma värden i övrigt?

Hade varit kul att köpa ett par och testa. Tyvärr har ju millenium inte samma värden alls vad jag vet, men om de nyare varianterna är bättre som du säger så hade det varit en relativt billig uppgradering.

#26

Postad 10 december 2008 - 21:48

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
värdena stämmer tyvärr inte riktigt i övrigt... :)

så jag tror inte det skulle bli en hitt att bara byta sådär...

Har för mig att Fs ligger ca 100Hz högre på den äldre och dessutom så är de mekaniska datan i övrigt helt olika tyvärr

Redigerat av DVD-ai, 10 december 2008 - 21:50.


#27

Postad 10 december 2008 - 21:58

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0
Ok, jo det hade väl kanske varit lite för bra om de passade rakt av.

Sen kanske Jamo har ändrat några parametrar med, vem vet...

Redigerat av Ageve, 10 december 2008 - 22:08.


#28

Postad 10 december 2008 - 22:20

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Ok, jo det hade väl kanske varit lite för bra om de passade rakt av.

Sen kanske Jamo har ändrat några parametrar med, vem vet...


Nepp, det vet man inte det heller :)

och som vanligt, "verkar det för bra för att vara sant så är det förmodligen det också"... :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.