Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dagens plus och minus

7088 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt

#6951

Postad 04 juni 2018 - 11:32

Unregistered8c5802be
  • Unregistered8c5802be
  • Forumräv

  • 702 inlägg
  • 0

- Börjar stressa inför semestern, brukar inte göra det, men tänker bara, den går snabbt med.. :P

 

+ Lite mer humana temps ute!

+ Regn igår!!!



#6952

Postad 04 juni 2018 - 11:52

Unregistered153fb7ca
  • Unregistered153fb7ca
  • Lärjunge

  • 491 inlägg
  • 0

- Min Xbox one dog.

- Knäna j*vlas så jag knappt kan varken gå eller cykla.

- Ryggskott

- Höger pekfinger(ganglion) som ja fick tömt på vätska börjar svullna upp igen efter bara en vecka.

 

+ Spotify och netflix


Redigerat av Unregistered153fb7ca, 04 juni 2018 - 11:53.


#6953

Postad 04 juni 2018 - 15:59

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0
+ måndagsträff ikväll med mopeder, bilar och fika vid den lokala badplatsen / kafeterian.

Inga minus idag.

#6954

Postad 04 juni 2018 - 16:48

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
+ Nya jobbet. Vilken skillnad på att ha en idiot till lekledare som chef kontra en seriös, ansvarstagande kompetent chef.
+ Kul att jobba på Nya Söderstadion.

- Idioter som hotar och förstör för andra människor bara för att de inte ser likadana ut. Märkligt. Snacka om att idioter egentligen är väldigt rädda som inte kan förhålla sig till förändringar i livet. Skratt.

#6955

Postad 04 juni 2018 - 20:36

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

  • 2 318 inlägg
  • 0
+ Hyfsat resultat på Blodomloppet
+ Kul med sitt första lopp i vuxen ålder

- Apont i ena foten

+ Halvdag imorgon
+ Fortfarande varmt och skönt

#6956

Postad 04 juni 2018 - 23:41

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0
- Att bo i Norrland när de intressanta festivalerna är i södra Sverige.

- Planerade Gefle metalfestival med älsta sonen, som skulle bli hans första när jag sett fel och jobbar.

+ Ska försöka trösta oss med Accept

#6957

Postad 05 juni 2018 - 04:08

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Satsvear,

Du har ju en fantastisk festival i Umeå som heter House Of Metal. Den är sjukt bra och överskådlig med massor av extrabjudningar som workshop med olika musiker. Skitkul och tillgängligare att möta sin idol "in person". Min favvofestival helt enkelt.

http://www.houseofmetal.se

#6958

Postad 05 juni 2018 - 06:16

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

+Ledigt imorgon B)

-Läste att dagispersonal livefilmar barn så att föräldrar kan se att dottern inte tagit av sin huvudbonad :huh:



#6959

Postad 05 juni 2018 - 06:51

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0

Satsvear,

Du har ju en fantastisk festival i Umeå som heter House Of Metal. Den är sjukt bra och överskådlig med massor av extrabjudningar som workshop med olika musiker. Skitkul och tillgängligare att möta sin idol "in person". Min favvofestival helt enkelt.

http://www.houseofmetal.se


Tack och måste hålla med. Då jag bor i samma stad är det en självklarhet, dock delar inte så många min musiksmak så varit lite sparamt med att gå dit.

Fått avboka både Gamrocken i Grengesberg pga avstånd och nu Gefle metal pga jobb. SRF och Kreator är ju en dröm, men avstånd och familj gjorde det inte möjligt därav blir man lite bitter...

#6960

Postad 05 juni 2018 - 07:44

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

  • 3 271 inlägg
  • 0

--- Gäng med män på badplats som hotar med att "Jag ska knulla din fru" och uppträder hotfullt och otrevligt!  :angry:

 

+ Fortfarande fantastiskt väder!

+ Lite ledigt är aldrig fel!



#6961

Postad 05 juni 2018 - 07:47

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Melmac,

Ring in kling o klang. Det enda rätta. Det är hot.

#6962

Postad 05 juni 2018 - 09:03

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0

- Att bo i Norrland när de intressanta festivalerna är i södra Sverige.

- Planerade Gefle metalfestival med älsta sonen, som skulle bli hans första när jag sett fel och jobbar.

+ Ska försöka trösta oss med Accept

 

+ att bo i södra Sverige och köra till SRF imorgon ;) förlåt, kunde inte låta bli.



#6963

Postad 05 juni 2018 - 09:11

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

  • 3 271 inlägg
  • 0

Melmac,

Ring in kling o klang. Det enda rätta. Det är hot.

 

Jovisst, de kommer ju så gärna. De har ju fullt upp med skjutningar i Malmö och vakta bron!

Tyvärr, de är mer eller mindre osynliga här och skiter oftast i att komma. 



#6964

Postad 05 juni 2018 - 09:22

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 2
Melmac,

Så kan man inte tänka. Om man medvetet gör fel från början blir det ju svårt att hävda sak i efterhand

#6965

Postad 05 juni 2018 - 09:55

Unregistered8c5802be
  • Unregistered8c5802be
  • Forumräv

  • 702 inlägg
  • 0

@Melmac - sånt där är så fett drygt.. :\ 

 

- rethosta igen.

+ cocillana fungerar bra.



#6966

Postad 05 juni 2018 - 10:06

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

  • 3 271 inlägg
  • 1

Melmac,

Så kan man inte tänka. Om man medvetet gör fel från början blir det ju svårt att hävda sak i efterhand

 

Det är polisanmält, men ingen förväntar sig någon åtgärd.



#6967

Postad 05 juni 2018 - 10:22

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 1

Det är polisanmält, men ingen förväntar sig någon åtgärd.

 

 

det är alltid viktigt att polisanmäla brott. oavsett vad som händer efteråt. 

 

- idioter som hotar folk och tror att dom kan bete sig hur som helst mot andra

 

- ont i knä vid löpning

 

+ konditionen bättre än förväntat

+ mår grymt bra vid konditionsträning

+ humana temperaturer att motionera i just nu

+ sista arbetspasset innan långhelg



#6968

Postad 05 juni 2018 - 14:55

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
+ Firar bröllopsdag. Redan på Godset/Herrgården. Underbart ställe.
- Glömde bröllopsgåva.
+ Blir till att "höfta"

#6969

Postad 05 juni 2018 - 20:23

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0

- Har nu tagit beslut att jag ska sälja en av katterna mina  :(. Han kommer verkligen inte överens med mina andra två  :( och är betydligt starkare än de två, så de vågar sig knappt i närheten av honom längre.



#6970

Postad 06 juni 2018 - 05:33

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0
+ åker till Sweden Rock Festival med vänner och bekanta

- ångest över att åka men förstår inte riktigt varför?

+ fuck you ångest, du ska inte komma här och förstöra något!

#6971

Postad 06 juni 2018 - 09:24

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

det är alltid viktigt att polisanmäla brott. oavsett vad som händer efteråt.

Det är väl snarare brottsoffret som får välja vilken åtgärd som är viktig? En polisanmälan kan ju ha en rentav negativ effekt hos denne i jämförelse mot vad som man annars kan göra.



#6972

Postad 06 juni 2018 - 09:26

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Det är väl snarare brottsoffret som får välja vilken åtgärd som är viktig? En polisanmälan kan ju ha en rentav negativ effekt hos denne i jämförelse mot vad som man annars kan göra.

 

 

då har vi olika syn på det :)



#6973

Postad 06 juni 2018 - 10:06

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 1

Ja, att lägga ett sådant ansvar på ett brottsoffer som du gör känns ju väldigt... lämpligt.

 

+ Ledig idag.

- Mina filmer från Zavvi kom inte igår.


Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 06 juni 2018 - 10:06.


#6974

Postad 06 juni 2018 - 10:56

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Ja, att lägga ett sådant ansvar på ett brottsoffer som du gör känns ju väldigt... lämpligt.

 

+ Ledig idag.

- Mina filmer från Zavvi kom inte igår.

 

 

förstår inte hur du tror att vi kan få ett bättre samhälle om inte brotten anmäls. 

Vad händer om vi INTE anmäler brotten tror du? 

Brott ska ALLTID anmälas. annars vinner packet.

 

+ skönt med långhelg :)

- glömt att betala en räkning så jag fick en påminnelseavgift

- folk som inte anmäler brott



#6975

Postad 06 juni 2018 - 11:17

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Jag har aldrig påstått att samhället blir bättre för att folk inte anmäler brott, däremot står jag helt fast vid att din inställning inte är konstruktiv för fem ören. Naturligtvis kan man uppmuntra folk till att anmäla brott och visa att de har ens stöd vid behov, men att indirekt ställa krav (såsom du gör) hjälper ingen. Och med tanke på hur få som brott som blir uppklarade eller ens går förbi förundersökning så lär inte särskilt mycket ändras rent praktiskt.

 

För snart fyra år sedan blev jag utsatt för en våldtäkt och det tog mig 2½ år innan jag ens vågade prata med någon om det, mestadels för att jag var rädd för att bli pressad till att göra en polisanmälan (vilket jag absolut inte ville göra). Iom att jag "kom ut" har jag haft flertalet samtal med nära vänner, ett par terapisessioner och bytt jobb till något jag verkligen gillar. Det har haft en väldigt stor och god påverkan hos mig, men en polisanmälan har aldrig varit på tal och det kommer heller aldrig att bli av eftersom jag inte kan få ut något av värde i en sådan process. Det är ju inte mitt ansvar att "min" förövare inte ger sig på fler...



#6976

Postad 06 juni 2018 - 11:23

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Jag har aldrig påstått att samhället blir bättre för att folk inte anmäler brott, däremot står jag helt fast vid att din inställning inte är konstruktiv för fem ören. Naturligtvis kan man uppmuntra folk till att anmäla brott och visa att de har ens stöd vid behov, men att indirekt ställa krav (såsom du gör) hjälper ingen. Och med tanke på hur få som brott som blir uppklarade eller ens går förbi förundersökning så lär inte särskilt mycket ändras rent praktiskt.

 

För snart fyra år sedan blev jag utsatt för en våldtäkt och det tog mig 2½ år innan jag ens vågade prata med någon om det, mestadels för att jag var rädd för att bli pressad till att göra en polisanmälan (vilket jag absolut inte ville göra). Iom att jag "kom ut" har jag haft flertalet samtal med nära vänner, ett par terapisessioner och bytt jobb till något jag verkligen gillar. Det har haft en väldigt stor och god påverkan hos mig, men en polisanmälan har aldrig varit på tal och det kommer heller aldrig att bli av eftersom jag inte kan få ut något av värde i en sådan process. Det är ju inte mitt ansvar att "min" förövare inte ger sig på fler...

 

 

tråkigt att höra om din händelse. jag står dock fast i att brott alltid ska anmälas. Annars får vi ett enormt mörkertal och då blir det bara värre. Brott som inte anmäls existerar inte. Då är det absolut ingen som kommer göra något åt det.  Även om det är många fall som inte klaras upp så jobbas det enormt mycket med att förebygga och förhindra brott. 

Det skulle bli en skrämmande värd att leva i om alla slutade jobba med det. Våldsbrotten, våldtäkterna, ja alla brott som finns skulle öka drastiskt om ingen jobbade med att förebygga dom.

Och så blir det i slutändan om ingen anmäler brotten. För som sagt, brott som inte anmäls existerar inte.



#6977

Postad 06 juni 2018 - 11:31

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Om man tror att brott endast handlar om anmälda brott så vet man inte vad man pratar om. Ett oanmält brott har fortfarande skett.

 

Och vad menar du med att "Absolut ingen som kommer göra något åt det"? Brott förebyggs ju knappast av polisen i första hand, och i mitt fall hade absolut ingen polis någonsin kunnat göra något åt vad som skedde i alla fall.

 

Vad hjälper en ökande statistik om vi fortfarande har en våldtäktskultur i Sverige där man beskyller offret och inte har tid att ens titta på anmälningarna? Då ligger inte problemet i juridiken, anmälningsgraden eller hos den drabbade.



#6978

Postad 06 juni 2018 - 11:40

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
- Det har alltid funnits en makttvingande våldtäktskultur i Sverige. Som värst var den under feodalsamhället och industrirevolutionen. Där folk tvingades göra allt som chefen sa. Inte ska vi tillbaka dit?

#6979

Postad 06 juni 2018 - 11:50

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

men en polisanmälan har aldrig varit på tal och det kommer heller aldrig att bli av eftersom jag inte kan få ut något av värde i en sådan process. Det är ju inte mitt ansvar att "min" förövare inte ger sig på fler...

Otroligt tråkigt med vad du blivit utsatt för och starkt i ett fall som ditt att skriva öppet om det nu efteråt.

Dock anser jag att du har fel. Förövaren kanske har ett område som denne håller sig till. Om alla skulle tänka som dig så skulle polis och grannstöd aldrig få reda på vad som försiggår. Med vetskapen så finns iaf möjlighet till utökad patrullering och då kanske färre riskerar att utsättas för brott.

Så jag håller med Andreassofus.

Redigerat av Unregistereda299ec85, 06 juni 2018 - 11:51.


#6980

Postad 06 juni 2018 - 12:07

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0
+ Ateism
- Religion

#6981

Postad 06 juni 2018 - 12:26

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Ärligt talat, utan att veta vilka någon av er är eller har för erfarenheter, så tvivlar jag starkt på att någon av er som tjatar så mycket att polisanmäla någonsin har behövt agera som stöd för någon av de som ni vill prata till. Och sådana som er är också anledningen till varför jag valde att hålla tyst om min historia så länge.

 

När man för första gången ber någon om hjälp för att man mår dåligt, framförallt av en sådan kroppslig och psykisk kränkning som en våldtäkt är, så är man dels väldigt rädd på hur motparten ska ta det. Av det skälet valde jag någon som jag alltid har känt mig väldigt trygg hos och som jag vet är en god lyssnare, varpå han lärde mig väldigt snabbt att folk i regel är väldigt benägna att hjälpa till och visa stöd. Och att det aldrig är något skämmigt att höra av sig om behovet för en pratstund finns. Jag tror att alla har en sådan sida hos sig (undantag finns men de kan vi åsidosätta), men att alla inte har kommit underfund med det riktigt än.

 

Och när man har den inställningen att det är viktigt att polisanmäla för att "polisen ska förhindra brott" gör man faktiskt inget annat än skjuter vidare ansvaret på en annan part. Skulle ni vilja sitta på en polisstation och berätta något sådant i detalj, bara för att omgivningen tycker att du har ansvaret att göra det?

 

Summan av er inställning blir istället att folk håller sina erfarenheter för sig själva och det är vad som verkligen bidrar till osynliga brott som aldrig får diskuteras och för den delen ens klaras upp, just för att ni tycker att det är viktigt att anmäla.

 

Så snälla ni, jag vet att ni vill vara goda människor, men försök att visa att ni är där för stöd och gärna lyssnar på vad någon går runt och gnager på istället för att lägga vikten i att be personen gå till polisstationen och sedan tro att ni är sådana hjältar med era fasta ståndpunkter. Sedan är det klart att ni också kan vara tydliga med att ni kan stötta offret om vederbörande bestämmer sig för att anmäla, det kan vara väldigt värdefullt. Men lägg ingen moralisk vikt och absolut inget krav på hur offret väljer att agera, för gör ni så kan ni ger er på att brotten förgås utan att de aldrig klaras upp eller ens tas upp för diskussion.



#6982

Postad 06 juni 2018 - 12:34

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 2
Filmsamlaren,

Det är starkt att tala om något som ligger så nära ens inre. Likväl är det civilkurage som samhällets grundvalar vilar på. Civilkurage att tala om för barn att de gör fel, civilkurage att tala om för vuxna när de göra fel. Många ggr knyter även jag näven i fickan. Det finns som sagt flera sätt att åtgärda felaktiga fenomen i samhället. Ett är att låta polisen äga monopolet på våld. Ett annat är att minska mentalt utanförskap som är perfekt grogrund för all form av rädsla, hat och frustration.

Redigerat av PML73, 06 juni 2018 - 12:37.


#6983

Postad 06 juni 2018 - 12:35

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Blir ju moment 22 av det Filmsamlaren skriver, men det har inget med denna tråd att göra. Så jag kliver ur diskussionen.

Redigerat av Unregistereda299ec85, 06 juni 2018 - 12:36.


#6984

Postad 06 juni 2018 - 12:38

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
+ Grillar T-bone för första gången på flera år. Tillsammans med lite sparris, majs och god korv.
- Vill vara ledig flera dagar.

#6985

Postad 06 juni 2018 - 12:46

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Blir ju moment 22 av det Filmsamlaren skriver, men det har inget med denna tråd att göra. Så jag kliver ur diskussionen.

Din metod är ju inget annat än moment 22 om man tittar på hur det fungerar i praktiken.



#6986

Postad 06 juni 2018 - 18:37

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

  • 1 149 inlägg
  • 0
+ Börjar bli bättre från den fototoxiska reaktionen av sol o penicillin.
- Ser förjävlig ut
- Mår dåligt med feber av reaktionen.
- Kan inte leka med mina barn eller vara ute.
- Kan inte bygga baslådor.

Bifogad fil(er)


Redigerat av Fellow88, 06 juni 2018 - 18:38.


#6987

Postad 06 juni 2018 - 18:40

Unregistered153fb7ca
  • Unregistered153fb7ca
  • Lärjunge

  • 491 inlägg
  • 0

:o Shit. Det där ser verkligen inte skoj ut.



#6988

Postad 06 juni 2018 - 18:42

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Dra åt ”varmare breddgrader”!
Och det är en reaktion av att vara i solen om man äter penicillin?

#6989

Postad 06 juni 2018 - 18:48

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

  • 1 149 inlägg
  • 0
Ja enligt läkarna iaf, väldigt ovanligt att man får denna reaktion.
Åt bactrim som tydligen dels kan ge massa hudinflammationer och andra hemska dödliga hudsjukdomar så jag var lagom nojjig i början. Ser ut sådär på alla ytor som inte är vana med solljus men som har utsatts nu. Liknar soleksem men den är så extrem att de tror antibiotikan bidragit plus att jag fått feber av detta.
Ser ut så överallt utom händer, fötter, rumpa o framsida(framstjärt? Kan man säga så som man?) Samt ansikte.

#6990

Postad 06 juni 2018 - 20:11

Unregistered8c5802be
  • Unregistered8c5802be
  • Forumräv

  • 702 inlägg
  • 0

Ärligt talat, utan att veta vilka någon av er är eller har för erfarenheter, så tvivlar jag starkt på att någon av er som tjatar så mycket att polisanmäla någonsin har behövt agera som stöd för någon av de som ni vill prata till. Och sådana som er är också anledningen till varför jag valde att hålla tyst om min historia så länge.

 

När man för första gången ber någon om hjälp för att man mår dåligt, framförallt av en sådan kroppslig och psykisk kränkning som en våldtäkt är, så är man dels väldigt rädd på hur motparten ska ta det. Av det skälet valde jag någon som jag alltid har känt mig väldigt trygg hos och som jag vet är en god lyssnare, varpå han lärde mig väldigt snabbt att folk i regel är väldigt benägna att hjälpa till och visa stöd. Och att det aldrig är något skämmigt att höra av sig om behovet för en pratstund finns. Jag tror att alla har en sådan sida hos sig (undantag finns men de kan vi åsidosätta), men att alla inte har kommit underfund med det riktigt än.

 

Och när man har den inställningen att det är viktigt att polisanmäla för att "polisen ska förhindra brott" gör man faktiskt inget annat än skjuter vidare ansvaret på en annan part. Skulle ni vilja sitta på en polisstation och berätta något sådant i detalj, bara för att omgivningen tycker att du har ansvaret att göra det?

 

Summan av er inställning blir istället att folk håller sina erfarenheter för sig själva och det är vad som verkligen bidrar till osynliga brott som aldrig får diskuteras och för den delen ens klaras upp, just för att ni tycker att det är viktigt att anmäla.

 

Så snälla ni, jag vet att ni vill vara goda människor, men försök att visa att ni är där för stöd och gärna lyssnar på vad någon går runt och gnager på istället för att lägga vikten i att be personen gå till polisstationen och sedan tro att ni är sådana hjältar med era fasta ståndpunkter. Sedan är det klart att ni också kan vara tydliga med att ni kan stötta offret om vederbörande bestämmer sig för att anmäla, det kan vara väldigt värdefullt. Men lägg ingen moralisk vikt och absolut inget krav på hur offret väljer att agera, för gör ni så kan ni ger er på att brotten förgås utan att de aldrig klaras upp eller ens tas upp för diskussion.

 

- Folk som inte råkat riktigt j*vla illa ut vet inte hur det är att försöka få hjälp av polis/rättsväsende, förstår precis varför folk undviker att söka hjälp, när brottslingar tycks mer synd om än brottsoffer.



#6991

Postad 06 juni 2018 - 20:58

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

- Folk som inte råkat riktigt j*vla illa ut vet inte hur det är att försöka få hjälp av polis/rättsväsende, förstår precis varför folk undviker att söka hjälp, när brottslingar tycks mer synd om än brottsoffer.

Vilket skitsnack!

Ja, jag har varit där. Vid två tillfällen.

#6992

Postad 06 juni 2018 - 21:22

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

  • 1 316 inlägg
  • 0

- Folk som inte råkat riktigt j*vla illa ut vet inte hur det är att försöka få hjälp av polis/rättsväsende, förstår precis varför folk undviker att söka hjälp, när brottslingar tycks mer synd om än brottsoffer.


Tänker du på något i den här stilen?

https://m.youtube.co...h?v=oQ-X78nMhjE

#6993

Postad 07 juni 2018 - 07:15

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 2

 

Så snälla ni, jag vet att ni vill vara goda människor, men försök att visa att ni är där för stöd och gärna lyssnar på vad någon går runt och gnager på istället för att lägga vikten i att be personen gå till polisstationen och sedan tro att ni är sådana hjältar med era fasta ståndpunkter.

Jag kommer i alla fall att anmäla om brott begås mot mig och min familj. Detta gör jag inte för jag tror jag är nån hjälte, utan jag gör det för att chansen (om än liten) ökar för att gärningsmannen inte skall göra om brottet.



#6994

Postad 07 juni 2018 - 08:21

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Jag kommer i alla fall att anmäla om brott begås mot mig och min familj. Detta gör jag inte för jag tror jag är nån hjälte, utan jag gör det för att chansen (om än liten) ökar för att gärningsmannen inte skall göra om brottet.

 

 

självklart. nåt annat vore bara korkat. 

 

+ morgonkaffe

- känner mig nästan bakfull efter bara två små öl igår tidig kväll. Drack nog för lite ;)



#6995

Postad 07 juni 2018 - 08:34

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Jag kommer i alla fall att anmäla om brott begås mot mig och min familj. Detta gör jag inte för jag tror jag är nån hjälte, utan jag gör det för att chansen (om än liten) ökar för att gärningsmannen inte skall göra om brottet.

Det handlar inte om vad du gör när du eller din familj blir utsatt för brott utan hur du väljer att behandla andra som har blivit utsatta för brott.

 

Jag har aldrig sagt att det är fel att anmäla brott. Däremot är jag helt fast vid att det inte är något problem att inte göra det heller. Att säga till andra vad de ska göra och agera, utan att ni vet något om vad offret skulle må bra av. Personligen kom jag ut enbart av egocentriska skäl och bryr mig inte för fem ören om förövaren sitter inlåst eller inte (har ingen aning om vad den personen gör eller ens befinner sig i dagsläget). Det har jag inget att göra med och bär heller inget ansvar för vad den personen gör.


Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 07 juni 2018 - 08:35.


#6996

Postad 07 juni 2018 - 08:45

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Personligen kom jag ut enbart av egocentriska skäl och bryr mig inte för fem ören om förövaren sitter inlåst eller inte (har ingen aning om vad den personen gör eller ens befinner sig i dagsläget). Det har jag inget att göra med och bär heller inget ansvar för vad den personen gör.

Jag skulle då vilja att förövaren satt inlåst. Då kan han inte utsätta andra det han gjort mot dig.



#6997

Postad 07 juni 2018 - 08:57

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Vad du vill är helt ointressant för vad jag väljer att göra. Som sagt är en våldtäkt en väldigt kroppslig och psykisk kränkning och om man endast fokuserar vilka risker som finns för framtida offer så glömmer man snabbt bort den skadan som redan är skedd. Somligas oförståelse på detta forum för offrets reaktion och denna ständiga fixering på att polisen ska lösa problemen är ju en extremt bidragande faktor till varför så många INTE vill prata om deras erfarenheter.

 

Tycker man att ett våldtäktsoffer har en skyldighet att anmäla förövaren är man dum i huvudet. Det är inget jag skäms över att säga.



#6998

Postad 07 juni 2018 - 09:23

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 2

Det handlar inte om vad du gör när du eller din familj blir utsatt för brott utan hur du väljer att behandla andra som har blivit utsatta för brott.

 

Jag har aldrig sagt att det är fel att anmäla brott. Däremot är jag helt fast vid att det inte är något problem att inte göra det heller. Att säga till andra vad de ska göra och agera, utan att ni vet något om vad offret skulle må bra av. Personligen kom jag ut enbart av egocentriska skäl och bryr mig inte för fem ören om förövaren sitter inlåst eller inte (har ingen aning om vad den personen gör eller ens befinner sig i dagsläget). Det har jag inget att göra med och bär heller inget ansvar för vad den personen gör.

 

 

sjukt egoistiskt det där. så länge du mår bra så skiter du ifall det springer omkring våldtäktsmän och våldtar massa andra personer. Eller att mördare går lösa och mördar. Bara du själv inte blir mördad.

 

Vad är det för samhälle du vill leva i egentligen?

 

Jag vill i alla fall leva i ett så säkert samhälle som möjligt och det får man inte om man struntar i att anmäla brotten. 



#6999

Postad 07 juni 2018 - 09:26

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 2

Vad du vill är helt ointressant för vad jag väljer att göra. Som sagt är en våldtäkt en väldigt kroppslig och psykisk kränkning och om man endast fokuserar vilka risker som finns för framtida offer så glömmer man snabbt bort den skadan som redan är skedd. Somligas oförståelse på detta forum för offrets reaktion och denna ständiga fixering på att polisen ska lösa problemen är ju en extremt bidragande faktor till varför så många INTE vill prata om deras erfarenheter.

 

Tycker man att ett våldtäktsoffer har en skyldighet att anmäla förövaren är man dum i huvudet. Det är inget jag skäms över att säga.

Gärningsmannen kanske hade våldtagit andra innan dig som inte anmält. Gärningsmannen kanske har våldtagit andra efter dig.

Ok, jag är dum i huvudet.



#7000

Postad 07 juni 2018 - 09:42

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 2
+ Att våga/kunna stödja och anmäla oavsett vad som skett.
- Svagare civilkurage göder hat, rädsla, frustration och mörk framtidsvision.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.