Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dagens plus och minus

7088 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt

#7001

Postad 07 juni 2018 - 09:58

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

sjukt egoistiskt det där. så länge du mår bra så skiter du ifall det springer omkring våldtäktsmän och våldtar massa andra personer. Eller att mördare går lösa och mördar. Bara du själv inte blir mördad.

 

Vad är det för samhälle du vill leva i egentligen?

 

Jag vill i alla fall leva i ett så säkert samhälle som möjligt och det får man inte om man struntar i att anmäla brotten. 

Du vet ingenting om mig och min historia, eller hur dåligt jag har mått. Eller något om vem förövaren är för den delen heller.

 

Om du mår så dåligt över något att du inte orkar gå till jobbet, åsidosätter intresse och inte ens vill umgås med dina vänner eller din familj längre, är det för någon annans skull än din egna som du söker hjälp den dagen du väl gör det? Då har du ändå tillräckligt stora problem att ta itu med själv innan du drar en slutsats huruvida du vill anmäla eller inte.

 

Fast du kanske har varit väldigt aktiv under MeToo-rörelsen och visat stort stöd för de kvinnor som har kommit ut? Eller står du på Fredrik Virtanens sida månne?

Gärningsmannen kanske hade våldtagit andra innan dig som inte anmält. Gärningsmannen kanske har våldtagit andra efter dig.

Vilken skuld bär jag för det?



#7002

Postad 07 juni 2018 - 10:17

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Du vet ingenting om mig och min historia, eller hur dåligt jag har mått. Eller något om vem förövaren är för den delen heller.
 
Om du mår så dåligt över något att du inte orkar gå till jobbet, åsidosätter intresse och inte ens vill umgås med dina vänner eller din familj längre, är det för någon annans skull än din egna som du söker hjälp den dagen du väl gör det? Då har du ändå tillräckligt stora problem att ta itu med själv innan du drar en slutsats huruvida du vill anmäla eller inte.
 
Fast du kanske har varit väldigt aktiv under MeToo-rörelsen och visat stort stöd för de kvinnor som har kommit ut? Eller står du på Fredrik Virtanens sida månne?

Vilken skuld bär jag för det?

MeToo är ett patetiskt dravel!
Det är ganska uppenbart med dina inlägg att du inte förstår vilken skuld du bär.

#7003

Postad 07 juni 2018 - 10:20

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 1

Du vet ingenting om mig och min historia, eller hur dåligt jag har mått. Eller något om vem förövaren är för den delen heller.

 

Om du mår så dåligt över något att du inte orkar gå till jobbet, åsidosätter intresse och inte ens vill umgås med dina vänner eller din familj längre, är det för någon annans skull än din egna som du söker hjälp den dagen du väl gör det? Då har du ändå tillräckligt stora problem att ta itu med själv innan du drar en slutsats huruvida du vill anmäla eller inte.

 

Fast du kanske har varit väldigt aktiv under MeToo-rörelsen och visat stort stöd för de kvinnor som har kommit ut? Eller står du på Fredrik Virtanens sida månne?

Vilken skuld bär jag för det?

Ingen idé att diskutera detta längre märker jag. Sen att Virtanen fick hålla på så länge med det han gjorde berodde på att ingen anmälde. Många visste men ingen sa nåt.



#7004

Postad 07 juni 2018 - 10:27

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

MeToo är ett patetiskt dravel!
Det är ganska uppenbart med dina inlägg att du inte förstår vilken skuld du bär.

Vad är så patetiskt med MeToo om du ändå tycker att det är så viktigt att anmäla? Vad är det för skuld jag bär på?

 

Många visste men ingen sa nåt.

Och nu när folk vet så väljer många ändå att backa honom. I vanlig ordning lägger du ansvaret på offren istället för förövaren, då du inte tycks förstå att de flesta som begår våldtäkter är helt vanliga människor som alla andra.

 

Förstår ni vilket hyckleri ni håller på med?



#7005

Postad 07 juni 2018 - 10:45

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

 

 

Och nu när folk vet så väljer många ändå att backa honom. I vanlig ordning lägger du ansvaret på offren istället för förövaren, då du inte tycks förstå att de flesta som begår våldtäkter är helt vanliga människor som alla andra.

 

Förstår ni vilket hyckleri ni håller på med?

Att många backar honom är sjukt tycker jag.

Största ansvaret har förövaren men jag tycker att offren har ett ansvar också att anmäla så att inte andra drabbas.

De som begår våldtäkter är inga vanliga människor som alla andra enligt min mening.

Jag vet inte vilket hyckleri du syftar på.



#7006

Postad 07 juni 2018 - 11:04

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Du vet ingenting om mig och min historia, eller hur dåligt jag har mått. Eller något om vem förövaren är för den delen heller.

 

Om du mår så dåligt över något att du inte orkar gå till jobbet, åsidosätter intresse och inte ens vill umgås med dina vänner eller din familj längre, är det för någon annans skull än din egna som du söker hjälp den dagen du väl gör det? Då har du ändå tillräckligt stora problem att ta itu med själv innan du drar en slutsats huruvida du vill anmäla eller inte.

 

Fast du kanske har varit väldigt aktiv under MeToo-rörelsen och visat stort stöd för de kvinnor som har kommit ut? Eller står du på Fredrik Virtanens sida månne?

Vilken skuld bär jag för det?

 

 

orsaken till att du mått tåligt är för att du blivit drabbad.  Tror du att fler eller färre blir drabbade om ingen anmäler brotten?

 

Vad tror du händer när   förövarna märker att ingen anmäler? tror du dom slutar att våldta eller tror du det blir värre?

Svaret på den frågan är ganska uppenbar.

 

Nu vet inte jag hur många som sitter inne för sexualbrott men det lär ju vara en del. Hur skulle det vara om dom aldrig blivit anmälda och fått en fällande dom? och istället sprungit omkring löst på gatorna? hade du känt dig tryggare?

 

Du verkar inte förstå allvaret i att det är väldigt viktigt att anmäla alla brott. 



#7007

Postad 07 juni 2018 - 11:54

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Det ni inte förstår, öht, är att en våldtäktsförövare inte blir avskräckt av polisen eller en polisanmälan. De vet att ord står mot ord och såvida det inte finns något konkret bevismaterial är det väldigt svårt att komma fram till en fällande dom. Sammanlagt är det knappt fem procent av alla anmälda våldtäkter som leder till domstol och av de är det långt ifrån alla åtalade som blir dömda. I den absoluta majoriteten av fallen blir förundersökningen nedlagd och då har anmälan i sig ingen konkret påverkan på förövaren i alla fall. I fallet med Virtanen blev han kallad till förhör men fallet togs aldrig upp till domstol och han fick fortsätta på AB i vanlig ordning.

 

Det lustiga i sammanhanget blir att man hör från samma personer att offret har en skyldighet att göra en polisanmälan att MeToo bara är dravel och att det inte är "vanligt folk" som begår våldtäkter. Hur hänger detta ihop? En förkrossande majoritet av alla våldtäkter som begås sker i regel bland närstående, alltså att offret känner förövaren. Och i regel i någons hem och inte ute i någon park mitt i natten.

 

Så länge man inte ens kan se sanningen i vitögat utan har sin egna världsbild om hur saker och ting är så ska man i ärlighetens namn ge fan i att säga till våldtäktsoffer vad de har för skyldigheter att göra.

 

Man kan också vända på det hela eftersom ni verkar vara väldigt obenägna att prata om detta ämne ur något annat perspektiv än om polisen så är inblandad:

Hur tror ni det skulle se ut om ingen vågade berätta om sina erfarenheter (ens anonymt)?

Hur tror ni att ni skulle ta det om någon anförtrodde sig åt er i hopp om att få er hjälp?

Hur benägna tror ni att våldtäktsoffer vore att prata om sina erfarenheter om de jämt blev pressade på att göra en polisanmälan?

Hur tror ni att den allmänna uppfattningen om våldtäkt skulle bli om fler med erfarenhet vågade prata öppet om det - utan att polisanmäla?

 

Listan kan göras lång, men säg att en väldigt nära vän berättar för dig vad vederbörande har blivit utsatt för och förklarar att denne mår väldigt dåligt över det och behöver prata igenom det men inte vill gå till polisen. Skulle du då svara "Gå till polisen" ändå?



#7008

Postad 07 juni 2018 - 12:31

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 1

 

Listan kan göras lång, men säg att en väldigt nära vän berättar för dig vad vederbörande har blivit utsatt för och förklarar att denne mår väldigt dåligt över det och behöver prata igenom det men inte vill gå till polisen. Skulle du då svara "Gå till polisen" ändå?

Jag skulle lyssna och samtidigt ge rådet att gå till polisen.



#7009

Postad 07 juni 2018 - 12:32

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0
+ Sweden Rock Festival

- saknar familjen

#7010

Postad 07 juni 2018 - 12:39

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Sant är att det finns bevis för att de flesta sexualbrott sker i den närmaste kretsen. Och att anmälningsbenägenheten i högre grad är kopplad till vilken koppling offret har till förövaren och förövarens status än ev. härkomst. Märkligt nog är det alldeles tyst kring finansmäklarna och deras "bjudningar".

+ För seriös och välgjord statistik.

- Okunskap

https://kit.se/2018/...ruppvaldtakter/

Redigerat av PML73, 07 juni 2018 - 12:46.


#7011

Postad 07 juni 2018 - 13:41

Unregistered8c5802be
  • Unregistered8c5802be
  • Forumräv

  • 702 inlägg
  • 0

- Victim blaming

- Vad människor är kapabla till.. :\

 

+ Cocillana är bra grejjer..

 

- Brakförkylning på sommaren känns alltid extra mysigt i värmen.



#7012

Postad 07 juni 2018 - 13:41

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Jag skulle lyssna och samtidigt ge rådet att gå till polisen.

Det skulle jag se som ett väldigt respektlöst råd, men det kanske är svårt för dig att sätta dig in i situationen då du inte verkar kunna särskilt mycket om ämnet.

 

Eftersom polisen ändå lägger så pass lite vikt i att reda ut dessa brott är det närmast lönlöst att ens gå till polisen. Varför lägger du då ändå så stor vikt i det och dessutom skuldbelägger de offer som väljer att inte göra det? De flesta offren har dessutom svårt att ens prata om det med sina nära och kära. Hur tror du att du underlättar situationen genom att hänvisa de till polisen? Tror du på fullaste allvar att det görs fler anmälningar om folk har din inställning?



#7013

Postad 07 juni 2018 - 14:01

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 1

Det skulle jag se som ett väldigt respektlöst råd, men det kanske är svårt för dig att sätta dig in i situationen då du inte verkar kunna särskilt mycket om ämnet.

 

Eftersom polisen ändå lägger så pass lite vikt i att reda ut dessa brott är det närmast lönlöst att ens gå till polisen. Varför lägger du då ändå så stor vikt i det och dessutom skuldbelägger de offer som väljer att inte göra det? De flesta offren har dessutom svårt att ens prata om det med sina nära och kära. Hur tror du att du underlättar situationen genom att hänvisa de till polisen? Tror du på fullaste allvar att det görs fler anmälningar om folk har din inställning?

Min inställning är att brott skall anmälas. Sen vet du inget om vem jag är, vad jag varit med om eller vad jag kan om saker.

Det jag vet om dig är att du tycker man är dum i huvudet om man inte har samma åsikt som dig.

Kom inte och prata om respektlöshet.



#7014

Postad 07 juni 2018 - 14:03

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 1

Det skulle jag se som ett väldigt respektlöst råd, men det kanske är svårt för dig att sätta dig in i situationen då du inte verkar kunna särskilt mycket om ämnet.

 

Eftersom polisen ändå lägger så pass lite vikt i att reda ut dessa brott är det närmast lönlöst att ens gå till polisen. Varför lägger du då ändå så stor vikt i det och dessutom skuldbelägger de offer som väljer att inte göra det? De flesta offren har dessutom svårt att ens prata om det med sina nära och kära. Hur tror du att du underlättar situationen genom att hänvisa de till polisen? Tror du på fullaste allvar att det görs fler anmälningar om folk har din inställning?

 

 

alltså trollar du bara eller ?

 

du menar alltså på fullaste allvar att du inte tycker att man ska anmäla brott för att det är lönlöst som du uttrycker dig?

Du vill alltså att det ska vara fritt fram för alla kriminella att göra vad dom vill helt utan påföljder eller anmälningar?

 

Även om du inte förstår det så skulle situationen vara helt annorlunda och ÄNNU mera brott om ingen anmälde till polisen. 

 

alla tusentals personer som sitter i fängelse i Sverige sitter ju där för att någon har anmält dom. Vill du hellre att dessa människor ska få härja fritt?



#7015

Postad 07 juni 2018 - 14:11

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
+ Tror att ämnet i tråden egentligen handlar om skam och dess påverkan på hur situationer hanteras snarare än brott i sig.
- Stigmatisering av skam och sorg är det bara kontrollerande människor som sysslar med. Otäcka människor med kontrollbehov över andra.
+ Med öppen dialog kan man motverka stigmatiseringen och bryter ned skam till små hanterbara lösningar.

#7016

Postad 07 juni 2018 - 14:33

Unregistered32f0b602
  • Unregistered32f0b602
  • Mästare

  • 3 086 inlägg
  • 0
Det är väl uppenbarligen en konflikt mellan den övergripande principen och det individuella fallet. Jag tycker att brottsoffer ska anmäla men om jag exempelvis råkade bevittna motorcykelburen ungdom begå ett brott och de sedan skickade bilder på min son i skolan är jag inte säker att jag skulle gå till polisen och lämna mitt vittnesmål även om jag principiellt tycker jag har en skyldighet.

#7017

Postad 07 juni 2018 - 14:38

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 1

Min inställning är att brott skall anmälas. Sen vet du inget om vem jag är, vad jag varit med om eller vad jag kan om saker.

Det jag vet om dig är att du tycker man är dum i huvudet om man inte har samma åsikt som dig.

Kom inte och prata om respektlöshet.

Och du skuldbelägger mig för att jag väljer att inte anmäla, då du påstår att jag har ett ansvar. Det är ett uttalande som säger väldigt mycket om din människosyn och den här typen av brott. Då känner åtminstone jag ingen skam i att säga att någon är dum i huvudet och baserat på hur du pratar kring det här ämnet så betvivlar jag starkt på att du har någon erfarenhet av det.

 

 

alltså trollar du bara eller ?

 

du menar alltså på fullaste allvar att du inte tycker att man ska anmäla brott för att det är lönlöst som du uttrycker dig?

Du vill alltså att det ska vara fritt fram för alla kriminella att göra vad dom vill helt utan påföljder eller anmälningar?

 

Även om du inte förstår det så skulle situationen vara helt annorlunda och ÄNNU mera brott om ingen anmälde till polisen. 

 

alla tusentals personer som sitter i fängelse i Sverige sitter ju där för att någon har anmält dom. Vill du hellre att dessa människor ska få härja fritt?

Jag har aldrig påstått att folk inte ska anmäla brott. Jag har aldrig påstått att jag "vill" att det ska vara "fritt fram" för kriminella. Heller har jag aldrig påstått att jag inte tycker att förövare inte ska få påföljder.

 

Däremot står jag helt fast vid att det är upp till offret att bestämma huruvida denne vill anmäla ett brott eller inte. Det är inte någon utomståendes uppgift att lägga sig i det eller ifrågasätta. Det kan förstås vara av många skäl. I mitt fall valde jag att inte anmäla eftersom det inte är min uppgift att förövaren inte ger sig på fler samt att jag visste hela tiden att jag kan få helande hjälp mot mitt trauma på annat håll, som dessutom ger mig mycket mer i utbyte.

 

En rättsprocess handlar enbart om att behandla ett brott som redan har begåtts och förhindra just den personen från att begå fler brott, men hur hade du tänkt att fler anmälningar leder till att vi får färre kriminella? Mao: Hur tänker du att man förebygger i dagsläget oskyldiga människor från att begå brott i framtiden genom att anmäla brott som redan har begåtts av andra?

 

Personligen är jag helt övertygad om att det är mycket mer effektivt att föra diskussioner om moral och etik samt vad dessa typer av brott också innebär i praktiken. I dagsläget har vi en situation där personer som blir åtalade för våldtäkt i många fall slipper bära sitt ansvar antingen i domstol eller i umgängeskretsar/media. Det blir jämt den typiska "Han är så schysst och skulle aldrig göra något sånt"- eller "De har ju haft sex förut så då kan det inte ha varit våldtäkt"-ursäkten. Just den inställningen är det också väldigt många förövare som har och om vi inte kan påvisa i förväg att det är fel kommer det att bli mycket, mycket svårt att göra något åt det när skadan väl är skedd.

 

Att inse att man har tänkt fel klarar många av, men att inse att man har gjort fel är mycket svårare att acceptera.



#7018

Postad 07 juni 2018 - 14:39

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

  • 3 271 inlägg
  • 0
- Först besiktningen på bilen slutade med en 2'a på båda framdäcken. Slitna in till corden (stavning?) på insidan.
- Nya däck och framvagnsinställning!
+ Lokal däckfirma hade tid att fixa allt på en timme, sitter i solen med en kaffe så länge.
+ Bilbesiktningen. Tänk vad som kunnat hända.......

+ Enligt rykte så vet polisen vem idioterna på badbryggan är. Hoppas de åker dit eller åtminstone får ta ett snack med polisen. Om så är fallet: Jag hade fel.

Redigerat av Melmac, 07 juni 2018 - 14:48.


#7019

Postad 07 juni 2018 - 14:48

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Men jösses Melmac, har du inte koll på att däcken är så pass slitna? Du låter inte som att du skiftar själv, så du bör omgående sluta använda det ställe du lämnar till för hjulskifte ;)

#7020

Postad 07 juni 2018 - 15:12

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 448 inlägg
  • 1

+ Folk som vågar berätta om saker de har blivit utsatta för och därmed kan ställa upp som stöd för andra som inte vågar eller kan berätta.

+ En framtid där förhoppningsvis fler vågar berätta och anmäla tack vare de som redan har vågat berätta även om de själva i läget inte kunnat eller vågat anmäla.

+ I alla fall stegvis förbättringar av samhället där saker tyvärr inte kan bli bättre över en natt.

 

- Fåtöljmoral och skuldbeläggning av offer.

- Påtvingandet av offerkofta.



#7021

Postad 07 juni 2018 - 15:20

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Och du skuldbelägger mig för att jag väljer att inte anmäla, då du påstår att jag har ett ansvar. Det är ett uttalande som säger väldigt mycket om din människosyn och den här typen av brott. Då känner åtminstone jag ingen skam i att säga att någon är dum i huvudet och baserat på hur du pratar kring det här ämnet så betvivlar jag starkt på att du har någon erfarenhet av det.
 

Jag säger bara min åsikt om ämnet och lägger fram argument för och emot.

#7022

Postad 07 juni 2018 - 15:38

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

  • 2 318 inlägg
  • 0
- MHB börjar likna Flashback
- Vad hände med yttrandefrihet?
- Skuldbeläggning av offer

+ Gött med fika efter jobbet
+ Snart helg igen
+ Varmt och skönt igen

- Stukad fot sedan Blodomloppet

Redigerat av MartinAberg, 07 juni 2018 - 15:38.


#7023

Postad 07 juni 2018 - 15:57

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

  • 1 316 inlägg
  • 0

Sant är att det finns bevis för att de flesta sexualbrott sker i den närmaste kretsen. Och att anmälningsbenägenheten i högre grad är kopplad till vilken koppling offret har till förövaren och förövarens status än ev. härkomst. Märkligt nog är det alldeles tyst kring finansmäklarna och deras "bjudningar".

+ För seriös och välgjord statistik.

- Okunskap

https://kit.se/2018/...ruppvaldtakter/


Har du någon bättre källa? Det där verkar vara någon politisk källa. Kanske inte oväntat.

https://www.bra.se/s...exualbrott.html

När jag tittar på BRÅ hittar jag detta:

”Nära sex av tio sexualbrott (51 %) har inträffat på allmän plats, och ungefär 17 procent har inträffat på arbetsplatsen eller i skolan.”

Titta också gärna under ”Relation till gärningsmannen”

#7024

Postad 07 juni 2018 - 16:13

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Kamui,

BRÅ har inte brutit ned statistiken i de variabler jag talat om. Utan är stelare i sin beskrivning. Det är detta jag påvisar. Det finns även en inbyggd stelhet i BRÅ där de INTE särskiljer nyinflyttade eller där ena föräldern är utländsk eller bott i Sverige kortare än två generationer.

Den länk jag visade visar på statistik när andra variabler som utbildning/inkomst samt fortkörningsbenäghet samt många fler m.fl. urval för att visa risk för våldtäktsmönster. Det är detta jag menar är långt intelligentare statistik eftersom den beskriver inte hudfärg eller om du tror på tomten. Utan pekar på verkliga riskfaktorer och beteenden från Alla som bor i Sverige. Du vill ju bara tro att EN kan göra det. Jag vill mena att våldtäkter funnits i Sverige så länge människor levt här. Även så, garanterat i högre grad än idag. Under de år INGEN ville flytta hit och flydde till andra sidan Atlanten. Vilken religion och nationalitet vill du tillskriva de våldtäkterna?

#7025

Postad 07 juni 2018 - 16:57

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

  • 1 316 inlägg
  • 0

Kamui,

BRÅ har inte brutit ned statistiken i de variabler jag talat om. Utan är stelare i sin beskrivning. Det är detta jag påvisar. Det finns även en inbyggd stelhet i BRÅ där de INTE särskiljer nyinflyttade eller där ena föräldern är utländsk eller bott i Sverige kortare än två generationer.

Den länk jag visade visar på statistik när andra variabler som utbildning/inkomst samt fortkörningsbenäghet samt många fler m.fl. urval för att visa risk för våldtäktsmönster. Det är detta jag menar är långt intelligentare statistik eftersom den beskriver inte hudfärg eller om du tror på tomten. Utan pekar på verkliga riskfaktorer och beteenden från Alla som bor i Sverige. Du vill ju bara tro att EN kan göra det. Jag vill mena att våldtäkter funnits i Sverige så länge människor levt här. Även så, garanterat i högre grad än idag. Under de år INGEN ville flytta hit och flydde till andra sidan Atlanten. Vilken religion och nationalitet vill du tillskriva de våldtäkterna?


Ingen religion alls, var skrev jag det? Jag reagerade på när du skrev att dom flesta våldtäkter sker i den närmaste kretsen vilket statistiken talar emot.

#7026

Postad 07 juni 2018 - 17:01

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Kamui,

Vilket jag visade i att anmälningsbenägenheten är lägre i fasta relationer. Intervjuade människor erkänner att de våldtagits men att de inte anmält pga relationen. Ska man då prata verklighet och använder statistik måste man i högre grad veta vad den inte visar för att förstå verkligheten. Det finns stora mörkertal på mellan anmälningar och verklighet som INTE visas i BRÅ.

Redigerat av PML73, 07 juni 2018 - 17:03.


#7027

Postad 07 juni 2018 - 17:25

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

  • 4 239 inlägg
  • 0
- ibland är det fan inte kul att jobba. Den senaste tiden har där varit alldeles för mycket problem. Svårt att se ljusning.

+ Eyy vädret är tamejfan fantastiskt!
+ Ledigt fredag lördag söndag. Sweet!

#7028

Postad 07 juni 2018 - 17:44

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0
+ Nya lättrullade kundvagnar på Coop
- Blir statiskt elektriskt uppladdad när jag går med vagnen. Får rejäla stötar när jag skall plocka varorna. Får testa att gå barfota, ha ESD-skor eller ta med en jordfläta...

Redigerat av Buddypresley, 07 juni 2018 - 17:45.


#7029

Postad 07 juni 2018 - 17:44

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

  • 3 271 inlägg
  • 0

Men jösses Melmac, har du inte koll på att däcken är så pass slitna? Du låter inte som att du skiftar själv, så du bör omgående sluta använda det ställe du lämnar till för hjulskifte ;)


Har skiftat själv men inte lagt märke till det. Blind eller så har det hänt sen i våras, vet ej.

Redigerat av Melmac, 07 juni 2018 - 17:45.


#7030

Postad 07 juni 2018 - 17:50

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

+ Nya lättrullade kundvagnar på Coop
- Blir statiskt elektriskt uppladdad när jag går med vagnen. Får rejäla stötar när jag skall plocka varorna. Får testa att gå barfota, ha ESD-skor eller ta med en jordfläta...

 

testa en sån här annars :D

Bifogad fil  foliehatt.jpg   21,38K   0 Antal nerladdningar



#7031

Postad 07 juni 2018 - 17:58

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 634 inlägg
  • 0
- Kanske inte är en av dem som bidrog mest men uppskattade att läsa här på forumet mer innan alla blev så nedlåtande och passivt aggressiva i tonen, var tog de roliga trådarna vägen?

+ speldelen levererar fortfarande här på sidan ändå, bra jobb zoiler

#7032

Postad 07 juni 2018 - 17:58

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

testa en sån här annars :D
attachicon.giffoliehatt.jpg

Ååå, nu blev jag kränkt...ha-ha

#7033

Postad 07 juni 2018 - 18:22

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

  • 1 316 inlägg
  • 0

Kamui,

Vilket jag visade i att anmälningsbenägenheten är lägre i fasta relationer. Intervjuade människor erkänner att de våldtagits men att de inte anmält pga relationen. Ska man då prata verklighet och använder statistik måste man i högre grad veta vad den inte visar för att förstå verkligheten. Det finns stora mörkertal på mellan anmälningar och verklighet som INTE visas i BRÅ.


Det kan mycket väl vara så (eller så är det inte så), det jag reagerar på är Kit - som i princip är en aktivist-sajt i stil med Fria Tider osv fast på andra sidan myntet.

https://www.svd.se/v...och-vad-vill-ni

Läser gärna mer om detta på en sida utan politisk agenda. Som exempelvis BRÅ.

#7034

Postad 07 juni 2018 - 18:40

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Kamui,

Jag tror du och jag har samma grundåsikter. Men olika sätt att vinkla dem. Det är en väldig skillnad i att tala om "vem" som gör vad och att egentligen är det "alla" som gör vad. Är det detta du har svårt att ta in. Att din granne(svensk, norsk, dansk, finsk, fransman, engelsman osv) i lika stor utsträckning kan vara våldtäktsmän lika mycket som flyktingar när man räknat in ekonomisk, social, utbildning osv status. Det tog tid för mig att förstå sammanhanget. Men det vore högst oklokt att leva i en tro där ex. brats på klubbar kring svampen(har också trivts där tidigare i livet, idag trött på folk som inte har något att komma med men tror de äger världen). Att de INTE våldtar någon. Mycket modigt av tjejen att anmäla våldtäkten vid Stureplan för dryga fyra år sedan. Hon är helt rökt i de kretsarna nu.

Äh,jag släpper detta trasiga surr. Sätter på lite Fox News och får lite äkta nyheter. ;-/

#7035

Postad 07 juni 2018 - 18:42

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Problemet med BRÅ i detta sammanhang är att de endast baserar sin statistik på anmälningar, samtidigt som vi vet att mörkertalet är väldigt stort. Räcker med att kolla hos en kvinnojour så förstår man att det inte alls är så ovanligt med våldtäkter inom familj och bland vänner, samtidigt som folk i överlag har en tendens att tro att det de själva inte ser inte heller finns.

 

Om vi också kikar lite mer på den artikeln du hänvisar till så förenklar du (Kamui) även deras slutsats lite väl mycket.

 

Det är viktigt att notera att sexualbrott innefattar ett brett spektrum av brott – allt från lindrigare händelser, som blottning, till mycket allvarliga händelser, som våldtäkt. Det är sannolikt att dessa olika typer av sexualbrott skiljer sig åt när det gäller brottsplats och relation till gärningspersonen. Vidare är det till följd av frågans känsliga art heller inte sannolikt att NTU fullt ut fångar in de händelser som man avser mäta i undersökningen.

Här räknas även sexuella trakasserier in, varpå dessa även kan ske genom internet eller andra typer av kommunikationsmedlen som inte involverar direkt kontakt mellan två parter. I de fallen är det mycket vanligt att förövaren och offret inte har någon koppling till varandra.


Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 07 juni 2018 - 18:42.


#7036

Postad 07 juni 2018 - 22:06

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0
- kissen ute till försäljning :(
+ många fina människor intresserade

#7037

Postad 07 juni 2018 - 22:25

Unregistered8c5802be
  • Unregistered8c5802be
  • Forumräv

  • 702 inlägg
  • 0

- Håller vi helt seriöst på med victim blaming på minhembio?


Redigerat av Unregistered8c5802be, 08 juni 2018 - 13:17.


#7038

Postad 07 juni 2018 - 22:28

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0
- Önskar jag kunde vara på Sweden rock
+ Beställt böcker, blod eld död om när norska metal dök upp och Iron man av Tony Iommi

#7039

Postad 08 juni 2018 - 04:36

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
+ För svensk rättssäkerhet.
- Som visar på för många kryphål. Här misstänker jag att Advokatsamfundets gedigna arbete med att försvara "högvilt" givit resultat. Det blir sedan praxis och ingen kan fällas för något i förlängningen.

- - - När särintressen får styra och forma juridik.

#7040

Postad 08 juni 2018 - 06:44

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 2

- Håller vi helt seriöst på med victim blaming på minhembio?

 

 

 

Att offret får skulden för brottet den blivit utsatt för? Det har jag inte sett.



#7041

Postad 08 juni 2018 - 08:02

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Han skrev inte att något offer påstås ha skuld för brottet, men att det förekommer skuldbeläggning. Räcker ju med att läsa...

Det är ganska uppenbart med dina inlägg att du inte förstår vilken skuld du bär.

Så står det svart på vitt att jag, enligt Takeo, bär på en skuld som har ett samband med vad jag har blivit utsatt för (även om det inte nödvändigtvis är brottet i fråga). Förstår inte hur du och flera andra resonerar med tanke på hur mycket ni vrider på andras inlägg för att de ska matcha era egna premisser.


Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 08 juni 2018 - 08:02.


#7042

Postad 08 juni 2018 - 08:35

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

  • 1 316 inlägg
  • 1

Kamui,

Jag tror du och jag har samma grundåsikter. Men olika sätt att vinkla dem. Det är en väldig skillnad i att tala om "vem" som gör vad och att egentligen är det "alla" som gör vad. Är det detta du har svårt att ta in. Att din granne(svensk, norsk, dansk, finsk, fransman, engelsman osv) i lika stor utsträckning kan vara våldtäktsmän lika mycket som flyktingar när man räknat in ekonomisk, social, utbildning osv status. Det tog tid för mig att förstå sammanhanget. Men det vore högst oklokt att leva i en tro där ex. brats på klubbar kring svampen(har också trivts där tidigare i livet, idag trött på folk som inte har något att komma med men tror de äger världen). Att de INTE våldtar någon. Mycket modigt av tjejen att anmäla våldtäkten vid Stureplan för dryga fyra år sedan. Hon är helt rökt i de kretsarna nu.

Äh,jag släpper detta trasiga surr. Sätter på lite Fox News och får lite äkta nyheter. ;-/

Jag förstår inte var du hittar etniciteten i det jag skrev? Kan du visa? Förstår verkligen inte. Du skriver om bevis och hänvisar till en vänstersida, när jag protesterar mot det så börjar du yra självklarheter som att brats kan begå våldtäkter? Vad missar jag här?

Våldtäkt har funnits i alla tider och kommer finnas så länge människan existerar. Men det du skriver om var väldtäkter äger rum osv bad jag om en seriös källa på.

Redigerat av Kamui, 08 juni 2018 - 08:37.


#7043

Postad 08 juni 2018 - 08:45

Unregistered153fb7ca
  • Unregistered153fb7ca
  • Lärjunge

  • 491 inlägg
  • 0

- Vaknade med feber och rejält risiga luftrör.

 

+/- Skitsamma, dra iväg o fiskar ändå.



#7044

Postad 08 juni 2018 - 09:41

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Han skrev inte att något offer påstås ha skuld för brottet, men att det förekommer skuldbeläggning. Räcker ju med att läsa...

Så står det svart på vitt att jag, enligt Takeo, bär på en skuld som har ett samband med vad jag har blivit utsatt för (även om det inte nödvändigtvis är brottet i fråga). Förstår inte hur du och flera andra resonerar med tanke på hur mycket ni vrider på andras inlägg för att de ska matcha era egna premisser.

Nej, det hade inget med det du blev utsatt för och det verkar du helt klart vara införstådd i.

 

Men jag anser att samtliga som inte anmäler ett brott, framför allt ett grovt brott, bär en skuld mot efterkommande offer. Om ingen anmäler så kommer förövaren få ströva fritt inom "sitt område".

Men vad spelar det för roll, för anmälan hjälper ju inte den utsatte?


Redigerat av Unregistereda299ec85, 08 juni 2018 - 09:42.


#7045

Postad 08 juni 2018 - 10:25

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

+ Matrin timell friad

+ hoppas han stämmer skiten av tv4  + att han får skadestånd från kvinnan i badtunnan

 

+ ska på 50-tals bröllop idag

+ sol, fest, vänner 

 

- känner mig lite nervös inför bröllopet trots att jag inte har med något att göra förutom att vara gäst

- #metoo



#7046

Postad 08 juni 2018 - 10:30

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 634 inlägg
  • 0

Förlåt men ironin är verkligen stark i denna tråd med ditt inlägg Andreas. Jag menar att Timell frias pga bristande bevisning och pågående diskussion  :lol:



#7047

Postad 08 juni 2018 - 10:42

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Förlåt men ironin är verkligen stark i denna tråd med ditt inlägg Andreas. Jag menar att Timell frias pga bristande bevisning och pågående diskussion  :lol:

 

 

det kom lägligt ;)



#7048

Postad 08 juni 2018 - 10:47

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

+ Göteborgspostens granskning "I religionens namn" där man bl.a. tar upp slöjtvång på dagis

- SVT som hade en liknande granskning på gång men drog in den



#7049

Postad 08 juni 2018 - 14:55

Unregistered8c5802be
  • Unregistered8c5802be
  • Forumräv

  • 702 inlägg
  • 0

- Anthony Bourdains död, tydligen självmord. Fyyyy.... Kommer sakna hans program enormt, har vart en stor inspiration för mitt egna resande och mat intresse, tillsammans med Andrew Zimmern (Bizzare foods).

 

- Man inser hur tufft det kan vara när de som till synes har allt väljer den utgången.

 

+ Fredag iaf, hostan har lagt sig, blir fisk å pommes ikväll, man får njuta av de härliga sommardagarna medans de varar! :o



#7050

Postad 08 juni 2018 - 15:26

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Men jag anser att samtliga som inte anmäler ett brott, framför allt ett grovt brott, bär en skuld mot efterkommande offer. Om ingen anmäler så kommer förövaren få ströva fritt inom "sitt område".

Men vad spelar det för roll, för anmälan hjälper ju inte den utsatte?

Det är alltså min skyldighet att anmäla (dvs. jag gör per automatik fel genom att inte göra det) men du tycker samtidigt att MeToo och andra rörelser mot sexualbrott är patetiskt nonsens?

 

Vad gäller de våldtäktsmän som blir friade? Står du alltid på deras sida i tron att de är fina killar? Personligen tror jag inte en sekund på att Timell är oskyldig, även om jag förstår att han inte kan dömas då bevisningen tycks vara bristfällig.

 

Nåväl...

 

- Folk som bevisligen hycklar till höger och vänster.

+ Fick en gratis Sony PVM-20L4 idag.


Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 08 juni 2018 - 15:27.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.