Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Problem med JBL soundbar ihop med Samsung the frame.

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 31 mars 2024 - 00:39

ledsyn
  • ledsyn
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Hej!

Jag hoppas ni kan hjälpa en förtvivlad själ...

Jag har tidigare upplevt det problem många delat med JBLs ljudlimpor att ljudet försvinner i korta episoder, det har jag upplevt på en tidigare tv också, men detta har jag kunnat bara inse och strunta i trots att det var klart irriterande.

Nu har jag drabbats av något nytt problem där ljudet helt plötsligt försvinner och man behöver byta ljudkälla till tv - högtalare och tillbaka igen för att soundbaren ska vakna till liv igen. Först upptäckte vi felet när man skulle höja eller sänka men nu kan det uppkomma även efter man tittat/spelat/whatever ett tag. Ibland tom sprakar det till precis när det försvinner och ibland går det bara tyst.

Jag har provat runt med alla möjliga inställningar och tips jag försökt googla mig till men utan någon bättring. Under dagen har jag även testat soundbaren på en annan äldre Samsung-tv och där märkte jag inte av något konstigt under den stunden jag hade netflix igång, samt att inställningar under ljud på tvn såg annorlunda ut med andra val, antar att detta bara är en modellfråga. Detta testade jag för att förhoppningsvis uppleva samma problem där så jag således kunde bekräfta att det är soundbaren som är boven i dramat och helt enkelt gjort mig av med den.

Kan det vara fel på eArc-hdmi-porten? Kopplar jag in soundbaren i en annan hdmi port så får jag upp meddelande att den ska kopplas i den port för EARC. Är denna port enbart till för ljudanläggningar eller kan man koppla in andra enheter där?
Soundbaren är av märke JBL och är av modellen bar studio 2.0 och tvn är en Samsung the frame 55" från slutet av förra 2023.

Jag tänkte jag frågar här innan jag testar med en fabriksåterställning på tvn.

Jag hoppas någon här kan bringa någon slags klarhet i detta och jag håller tummar och tår att det inte är något fel på vår nya tv...

Admin får flytta om jag lyckats lägga tråden fel. Tack på förhand!

#2

Postad 31 mars 2024 - 08:28

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 943 inlägg
  • 0

Testa att koppla med optisk kabel mellan tv och soundbar.

Klarar inte Dolby atmos om du använder det, men räcker bra till för resten.

Testa en annan HDMI-kabel. Kolla att den sitter bra och inte glappar i kontakterna.

ARC kör med så kallad "handskakning" att TV och JBL skickar info mellan apparaterna. Kan vara något som gör att den tappar det och måste "skaka" om.



#3

Postad 31 mars 2024 - 09:57

ledsyn
  • ledsyn
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Har provat men bara som hastigast, ska testa igen ett längre tag. Kommer dock inte ifrån om det faktiskt är något fel på tvn/one connect-boxen och/eller specik hdmi-port vilket är det jag undrar mest egentligen.

Vad innebär det med "handskakning" och hur fixar man detta?

Testa att koppla med optisk kabel mellan tv och soundbar.
Klarar inte Dolby atmos om du använder det, men räcker bra till för resten.
Testa en annan HDMI-kabel. Kolla att den sitter bra och inte glappar i kontakterna.
ARC kör med så kallad "handskakning" att TV och JBL skickar info mellan apparaterna. Kan vara något som gör att den tappar det och måste "skaka" om.


Har testat olika hdmi-kablar.

#4

Postad 31 mars 2024 - 10:18

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 943 inlägg
  • 0

ARC kom fram för att kunna ha en kabel mellan en förstärkare och tv. Så att bild och ljud kan skickas till tv om man ser på något kopplat i förstärkaren. Och om tv:n är källan ska ljud kunna skickas tillbaka till förstärkaren.

Och då är det en specifik ingång/utgång på varje apparat som ska användas.

"Handskakning" är digitala protokoll som skickas mellan apparater för att tala om vad dom klarar av. Inget man fixar, antingen funkar det eller inte.

Men dålig kontakt, äldre sämre HDMI-kablar eller annat kan störa. Och då får man starta om, växla ingångar eller som du byta ljudutgång för att få det rätt igen.

Med optisk eller coax slipper man dom problemen. Men dom klarar inte Atmos t.ex.



#5

Postad 31 mars 2024 - 11:14

ledsyn
  • ledsyn
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

ARC kom fram för att kunna ha en kabel mellan en förstärkare och tv. Så att bild och ljud kan skickas till tv om man ser på något kopplat i förstärkaren. Och om tv:n är källan ska ljud kunna skickas tillbaka till förstärkaren.
Och då är det en specifik ingång/utgång på varje apparat som ska användas.
"Handskakning" är digitala protokoll som skickas mellan apparater för att tala om vad dom klarar av. Inget man fixar, antingen funkar det eller inte.
Men dålig kontakt, äldre sämre HDMI-kablar eller annat kan störa. Och då får man starta om, växla ingångar eller som du byta ljudutgång för att få det rätt igen.
Med optisk eller coax slipper man dom problemen. Men dom klarar inte Atmos t.ex.


Okej okej tack för info!! Kabeln är splitterny av klassificering ultra high speed och soundbaren har funkat på två andra tv-apparater. Ljudet försvinner liksom vid helt olika tillfällen och det känns inte som ljudet försvinner på ett "normalt" sätt.

Jag har provat att ha soundbaren i en annan hdmi-port men då får jag upp meddelande i tvn att den ska kopplas i hdmi 3 som är avsedd för EARC.

Vad skiljer optisk från hdmi rent ljudmässigt då? Som man som amatör höra?

#6

Postad 31 mars 2024 - 12:07

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 943 inlägg
  • 0

Okej okej tack för info!! Kabeln är splitterny av klassificering ultra high speed och soundbaren har funkat på två andra tv-apparater. Ljudet försvinner liksom vid helt olika tillfällen och det känns inte som ljudet försvinner på ett "normalt" sätt.

Jag har provat att ha soundbaren i en annan hdmi-port men då får jag upp meddelande i tvn att den ska kopplas i hdmi 3 som är avsedd för EARC.

Vad skiljer optisk från hdmi rent ljudmässigt då? Som man som amatör höra?

Alltid svårt att veta vad som krånglar med HDMI. T.ex. läste jag nånstans att en Chromecast hängande på tv:n kan störa ingången bredvid.

Som sagt: optisk klarar inte t,ex, Atmos, men tror inte du kommer att höra nån skillnad på DD5.1 och andra vanliga format. :)



#7

Postad 31 mars 2024 - 12:13

ledsyn
  • ledsyn
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Alltid svårt att veta vad som krånglar med HDMI. T.ex. läste jag nånstans att en Chromecast hängande på tv:n kan störa ingången bredvid.
Som sagt: optisk klarar inte t,ex, Atmos, men tror inte du kommer att höra nån skillnad på DD5.1 och andra vanliga format. :)


Okej får kanske testa det då! :)

Nu på morgonen provade jag att strömåterställa och det funkade i nån timme, genom uppspelande i först svtplay sen tv4play och kanske tredje gången jag försökte höja då "hängde" sig ljudet och bara brummade, stängde av tvn men det fortsatte så fick dra ur strömsladden ur soundbaren för att det skulle sluta. Vad tror du kan ha orsakat detta? Det var något helt nytt.

#8

Postad 31 mars 2024 - 12:44

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 943 inlägg
  • 0

Okej får kanske testa det då! :)

Nu på morgonen provade jag att strömåterställa och det funkade i nån timme, genom uppspelande i först svtplay sen tv4play och kanske tredje gången jag försökte höja då "hängde" sig ljudet och bara brummade, stängde av tvn men det fortsatte så fick dra ur strömsladden ur soundbaren för att det skulle sluta. Vad tror du kan ha orsakat detta? Det var något helt nytt.

När du höjer så är det på soundbaren? Då verkar det vara nåt fel på den. Men jag har ingen aning om vad det kan vara. :unsure:



#9

Postad 31 mars 2024 - 14:53

ledsyn
  • ledsyn
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

När du höjer så är det på soundbaren? Då verkar det vara nåt fel på den. Men jag har ingen aning om vad det kan vara. :unsure:


Njae jag höjer på tv-kontrollen som styr soundbaren.. Samsung support hävdar hela tiden kompatibilitetsproblem men den har funkat både på en Sony tv, en annan Samsung samt på denna i ett par månader.

#10

Postad 31 mars 2024 - 18:49

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 448 inlägg
  • 0

Njae jag höjer på tv-kontrollen som styr soundbaren.. Samsung support hävdar hela tiden kompatibilitetsproblem men den har funkat både på en Sony tv, en annan Samsung samt på denna i ett par månader.

 

Du kan påminna supporten om att Samsung äger JBL genom Harman. ;)



#11

Postad 31 mars 2024 - 18:50

ledsyn
  • ledsyn
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Du kan påminna supporten om att Samsung äger JBL genom Harman. ;)


Det hjälper nog föga ;)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.