Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Maskera 16:9 duk för andra bildförhållanden

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 22 maj 2023 - 19:59

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0
Tjenare,
Jag sitter och tittar på "The AV Experience Podcast with Seymour Screen Excellence".
Youthman bjuder in lite kompisar och pratar hemmabio i ett par timmar.
Denna gång har han bjudit in Chris Seymour att prata filmdukar.

Ungefär 21 minuter in börjar de prata om upplevd kontrast och vikten av att maska av de "grå fälten" som blir över när filmer visas i andra bildförhållanden än dukens storlek.
Seymour har och kommer att satsa mer på att tillverka och sälja automatiserade lösningar till sina duka.

https://www.youtube....re=share&t=1285

Nu vet vi ju alla att för att öka den upplevda kontrasten behöver det vara riktigt svart runt den projicerade bilden, inget nytt där.

Men, tänker jag sittande här hemma att det där borde man väl kunna fixa själv med enkla medel.

Då jag använder en HTPC med madVR kan jag ställa in så att bilden alltid visas längst ner på duken, oavsett vilket bildförhållande filmen har.
Det vill säga att på min 16:9 duk så trillar bilden ner i underkant när jag ser på en 2.35:1 film och det blir istället ett stort tomt utrymme ovanför bilden som ser lite grådaskig ut.

Min geniala idé (som kanske inte är så genialisk trots allt) är att skaffa en motoriserad rullgardin med svart mörkläggande väv och fästa den ovanför dukens ram och helt enkelt hissa ner rullgardinen så mycket som behövs för att täppa till tomrummet som skapats nu när bilden ligger i nederkant på duken.

Voila, en ökad upplevd konstrast!!!

Eller vad säger ni, kan detta bara bli pannkaka?

Jag har kollat in denna rullgardin (kan måttbeställas) som även kan fås med motorstyrning.
https://www.rollodin...s=14-290 15-329

Lite info om deras motorlösningar:
https://www.rollodin...ionblinds/96-57


En annan galen tanke är naturligtvis att byta ut den svarta mörkläggande väven till svart sammet...eller fästa sammet på befintlig gardinväv...

Redigerat av arcspin, 22 maj 2023 - 21:19.


#2

Postad 23 maj 2023 - 08:51

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 210 inlägg
  • 0

Det som jag vet eller snarare hört (gamla andrahandsuppgifter) om DIY-lösningarna är motorstyrning av enklare modell inte alltid är så exakt och det varierar med kanske 1–2 cm hur långt det kommer ned. Så man får fippla en del, men på det hela stor förbättring. Ingen aning om den länkade modelltypen. dock. :)



#3

Postad 23 maj 2023 - 12:26

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

Bra spaning.

Detta måste kollas upp ordentligt innan det eventuellt blir något köp.



#4

Postad 23 maj 2023 - 16:02

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

  • 365 inlägg
  • 0

Helt värt att testa. Höll också på med DIY på detta område tills jag bestämde mig för att köra med 2 dukar. En 16:9 och en 2:35:1.



#5

Postad 23 maj 2023 - 16:12

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0
Jo jäklar, det är också ett sätt att tackla problemet ;o)
Jag har beställt hem ett tygprov på deras svarta rullgardin.
Blir intressant att se hur den ser ut.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.