Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Uselt intresse för bluray?

1237 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Varför öker ej blueray? (574 medlem(mar) har röstat)

För det Àr dyrt

  1. Det Àr sÀmre ljud o bild (6 röster [0.87%])

    Procent av omröstning: 0.87%

  2. LÀttare att piratkopiera (33 röster [4.76%])

    Procent av omröstning: 4.76%

  3. För dÄlig urval av filmer, sÄ jag vÀntar att köpa (128 röster [18.47%])

    Procent av omröstning: 18.47%

  4. Ren protest köper jag ej, för jag gillade HD DVD (34 röster [4.91%])

    Procent av omröstning: 4.91%

  5. Tekniken Àr ej mogen (61 röster [8.80%])

    Procent av omröstning: 8.80%

  6. För det Àr för dyrt (431 röster [62.19%])

    Procent av omröstning: 62.19%

Rösta GÀster kan inte rösta

#51

Postad 29 maj 2008 - 09:33

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 427 inlĂ€gg
  • 0

Utbudet om man gillar annat Àn Pirates of the Caribean och liknande filmer Àr ju minst sagt kasst. Detta beror givetvis pÄ att det knappast lÀr bli sÀrskillt lönsamt att ge ut Àldre filmer pÄ blu-ray. Folk kommer helt enkelt inte köpa om filmer en gÄng till om de har en bra dvd-utgÄva.


Nja nog har vÀl folk börjat uppgradera sina DVD filmer till BD utgÄvor :lol:
Har man sett en BD film och sen sÀtter in en gammal DVD utgÄva sÄ kÀnns DVD:n inte lika kul att titta pÄ lÀngre.

Precis som vi bytte ut VHS utgÄvan mot (en LD för oss entusiaster som hade det formatet) och sen igen till en DVD, sÄ gör vi det en gÄng till nu :D

Och det kommer att slÀppas massvis av Àldre katalog titlar redan nu i höst, men först nÀsta Är ska det tydligen explodera med klassiska rullar pÄ BD enligt filmbolagen :(

Redigerat av Svante Skoog, 29 maj 2008 - 09:36.


#52

Postad 29 maj 2008 - 10:19

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlĂ€gg
  • 0

Och att folk skulle ha klagat pÄ att dvd var onödigt nÀr det kom kan jag verkligen inte komma ihÄg.


JodÄ, mÀngder med Svenssons som tyckte det var onödigt och framförallt dumt och dÄligt eftersom det inte gick att spela in pÄ DVD. Ett problem för första generationernas BD nu ocksÄ tyvÀrr (Àven om det finns inspelningsbara i andra lÀnder, men dit vÀnder sig inte Svensson).

#53

Postad 29 maj 2008 - 10:55

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 427 inlĂ€gg
  • 0
Precis sÄ var det.

FörstĂ„r inte folk idag som inte har tĂ„lamod och allt MÅSTE kosta 99 spĂ€nn redan IDAG.
Det gÄr inte att jÀmföra priser mellan en DVD spelare och en BD, dÄ DVD spelare Àr extremt billiga att tillverka idag och Blu-Ray Àr en ny teknik.

Anledningen till att t.ex. HD-DVD spelarna var sĂ„ snorbilliga mot slutet, jĂ€mfört med BD, var just för att Toshiba gjorde allt för att slĂ„ ut Sony, plus att mot slutet rensa sina lager dĂ„ to.m. dom insĂ„g att det TYVÄRR gick rakt Ă„t **** med formatet.
Toshiba blödde vansinnigt mycket pengar dÄ dom förlorade massvis pÄ varje sÄld maskin pga de lÄga priserna.
Och hade dom fortsatt sÄ, sÄ hade det gÄtt riktigt illa för Toshiba som tillverkare.

Folk verkar inte fatta att företagen kanske vill tjÀna pengar pÄ det dom tillverkar lika mycket som folk vill ha lön i slutet av varje mÄnad för sitt jobb.

inom ett Är sÄ lovar jag att det finns spelare runt 1990:- kanske redan nu till julen.
Speciellt dÄ man kan fÄ den suverÀna Samsung 1400 spelaren för 2500:- idag.

Folk har blivit ruskigt snÄla nuförtiden och allt ska helst vara gratis, sÄ Àr det bara :(

Redigerat av Svante Skoog, 29 maj 2008 - 12:18.


#54

Postad 29 maj 2008 - 15:51

limpet
  • limpet
  • AnvĂ€ndare

  • 108 inlĂ€gg
  • 0
Vojne vojne, det gÄr inte att spela in pÄ Blu-Ray-spelarna....

Om mÄlet Àr att hitta en lösning med ALL funktionalitet i en enda box sÄ ge upp. Det hÀr med combo-spelare har jag aldrig förstÄtt, det blir ju bara fler saker som kan gÄ sönder.

Paradoxalt nog sitter jag med en PS3:a som ju Àr ganska "combo" i sig sjÀlv, men vad gör man... :)

#55

Postad 29 maj 2008 - 15:59

Reference audio
  • Reference audio
  • ForumrĂ€v

  • 969 inlĂ€gg
  • 0

Nja nog har vÀl folk börjat uppgradera sina DVD filmer till BD utgÄvor :D
Har man sett en BD film och sen sÀtter in en gammal DVD utgÄva sÄ kÀnns DVD:n inte lika kul att titta pÄ lÀngre.

Precis som vi bytte ut VHS utgÄvan mot (en LD för oss entusiaster som hade det formatet) och sen igen till en DVD, sÄ gör vi det en gÄng till nu B)

Och det kommer att slÀppas massvis av Àldre katalog titlar redan nu i höst, men först nÀsta Är ska det tydligen explodera med klassiska rullar pÄ BD enligt filmbolagen :)


Jag har höft att det Àr ganska "knöligt" och vÀldigt dyrt att överföra Àldre filmer och att detta skulle hÀmma BD-filmfloran. Vilket skulle göra att filmbolagen bara överför filmer som de vet kommer att betala sig sÄ att sÀga. PrismÀssigt vet jag inte alls vilka pengar det skulle röra sig om men att det skulle vara 10 ggr dyrare Àn att överföra samma film till HD-DVD. Vet inte hur mycket sanning det ligger i allt det.

//MRA

#56

Postad 29 maj 2008 - 16:15

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

  • 1 419 inlĂ€gg
  • 0

Jag har höft att det Àr ganska "knöligt" och vÀldigt dyrt att överföra Àldre filmer och att detta skulle hÀmma BD-filmfloran. Vilket skulle göra att filmbolagen bara överför filmer som de vet kommer att betala sig sÄ att sÀga. PrismÀssigt vet jag inte alls vilka pengar det skulle röra sig om men att det skulle vara 10 ggr dyrare Àn att överföra samma film till HD-DVD. Vet inte hur mycket sanning det ligger i allt det.

//MRA

Varför skulle det vara dyrare Àn HD DVD? Det blir ju samma procedur oavsett format dÄ den "gamla" filmen ska ommastras till en modernare hd-codec. Blu-ray klarar dessutom av VC-1 som var den kodec HD-DVD anvÀnde sÄ jag förstÄr inte prisskillnaden.

Det bör ju nĂ€mnas att Ă€ven om det kostar 10 ggr mer sĂ„ Ă€r det en engĂ„ngskostnad och SÅ vĂ€ldans stor kan den inte vara i det stora hela.

Redigerat av Johan78, 29 maj 2008 - 16:17.


#57

Postad 29 maj 2008 - 16:31

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 427 inlĂ€gg
  • 0
Att det skulle vara dyrare att över föra klassikerna till BD Àn till HD-DVD Àr ren skÀr "anti BD" bullshit som tyvÀrr sprids pÄ nÀtet :D

Hur som helst sÄ Àr klassiska gamla filmer pÄgÄng för 2008-2009 iallafall :)

Redigerat av Svante Skoog, 29 maj 2008 - 16:34.


#58

Postad 29 maj 2008 - 17:57

limpet
  • limpet
  • AnvĂ€ndare

  • 108 inlĂ€gg
  • 0
Jag skulle kunna tÀnka mig att det kan vara dyrare att digitalisera gamla filmer till Blu-Ray (och HD i allmÀnhet) jÀmfört med DVD pÄ grund av att man mÄste vara Ànnu petigare med att hitta en bra "master"-kopia, restaurering etc. Men har man gjort det bra en gÄng sÄ... blir intressant nÀr Criterion börjar ge ut BD-filmer.

#59

Postad 29 maj 2008 - 18:28

Sur gubbe
  • Sur gubbe
  • AnvĂ€ndare

  • 240 inlĂ€gg
  • 0
Bullshit Àr det knappast utan kostnaden för authoring och Àven replikering var högre för Blu-ray. Det har varit en anledning till att det framför allt i USA gavs ut betydligt fler udda och smala titlar pÄ HD-DVD. Blu-ray hade direkt frÄn början en fokus pÄ just "block busters" och givna storsÀljare som Disney.

En av orsakerna Àr att med HD-DVD kunde du tidigt ordna authoring via förhÄllandevis enkla system som Final Cut Pro pÄ en Macintosh, medan Blu-ray-authoring krÀvde slutna system baserade pÄ Sonys teknik. Dyrare system innebÀr fÀrre tjÀnsteleverantörer och dÀrmed högre priser.

Den hÀr artikeln Àr mer ett Är gammal och om en annan sorts filmbransch, men citatet lÀngre ned Àr talande:

"Blu-ray is extremely expensive to work with," said Hirsch. Authoring in Blu-ray Disc is about four times more expensive than HD DVD, he said, while replicating is three times as expensive. Authoring is the process of combining video and audio into a format that a disc player can read.

The authoring process is far different than DVD because Blu-ray Disc is a completely new technology, while HD DVD is an extension of DVD technology, so it's not as complicated, Hirsch said


Precis detta var ocksÄ ett av de tydligaste argumenten frÄn HD-DVD-lÀgret frÄn allra första början. Blu-ray-sidans svar var "ja-ja, men priserna kommer att sjunka".

Visst, 2009 Àr det förmodligen en lika liten finansiell risk att Äterutge gamla filmer pÄ Blu-ray som det var tre Är tidigare med HD-DVD. 2010 har vi redan glömt att den hÀr diskussionen fördes. :)

#60

Postad 29 maj 2008 - 19:31

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

  • 1 676 inlĂ€gg
  • 0
(Detta inlÀgg gÀller KöpFilm)
Men det Àr ju löjligt hur ni hÄller pÄ.. Blu-ray kostar i dagslÀget inte nÄgot mer Àn vad DVD gjorde i början. Faktum Àr att jag skulle vilja pÄstÄ att Blu Ray har nu pÄ kort tid rasat i pris mer Àn vad DVD gjorde. En film ligger runt 170-230 kr vilket inte Àr farligt? Visst det kanske svider lite men passar man kampanjer sÄ kan man fÄ ner priserna till 99-150 kr!

Det Àr ju löjligt nÀr nÄgon tycker att prisintevallet borde ligga mellan 70-120 kr.. nya dvdfilmer Àr ju inte ens sÄ billiga?!

Men folk gnÀller vÀl pÄ att det Àr för dyrt nÀr dom upptÀcker hur bra Blu Ray Àr och hur surt det Àr nÀr dom inte bara kan sno hem allt via torrentssidor.. Att en animerad film exempelvis skulle vara 50% dyrare pÄ Blu Ray Àn pÄ DVD Àr sÀkert sant, men den Àr fasiken 200 ggr sÄ bra ocksÄ!

/Christian

PS Skaffa ett alternativ för oss som tycker Blu Ray Àr bra och som Àr tacksamma över den faktiska prisutvecklingen!

#61

Postad 29 maj 2008 - 20:11

Unregisteredc4fc8981
  • Unregisteredc4fc8981
  • Wannabe

  • 33 inlĂ€gg
  • 0
Jag valde att inte rösta, jag kÀnner inte igen mig. För egen del har jag knappt noterat "kriget" mellan Blu-ray och HD-DVD. Jag köpte PS3 nÀr den kom ut i Hong Kong och det har aldrig varit aktuellt att ha nÄgot annat Àn Blu-ray. Det Àr vÀldigt stor skillnad pÄ kvaliteten Blu-ray (och sÀkert HD-DVD) erbjuder över DVD. Precis som jag slutade helt att titta pÄ VHS för fem Är sedan har jag nÀstan slutat att titta pÄ DVD/nedladdat.

Dömer man situationen efter Sverige Àr man ute och cyklar. Sverige Àr i bakvattnet och de flesta vet nog knappt om att blu-ray finns. Situationen Àr en annan i USA, med mycket större fokus kring HD. Det Àr inte heller sÄ vÀldigt dyrt dÀr, vare sig med filmer eller spelare. Jag köper alla mina blu-rays frÄn Amazon, för 100-150 kronor inkl frakt, styck (jag köper frÀmst pÄ deras sales).

Blu-ray kommer att slÄ igenom Àven hÀr i Sverige, det Àr inget snack om saken, men förmodligen aldrig sÄ stort som DVD, eftersom nedladdad film sÄ smÄningom kommer att erbjuda ok kvalitet till lÀgre pris. Nedladdad 1080p-film Àr dock science fiction Àn pÄ ett tag.

#62

Postad 29 maj 2008 - 20:21

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 427 inlĂ€gg
  • 0

Bullshit Àr det knappast utan kostnaden för authoring och Àven replikering var högre för Blu-ray. Det har varit en anledning till att det framför allt i USA gavs ut betydligt fler udda och smala titlar pÄ HD-DVD. Blu-ray hade direkt frÄn början en fokus pÄ just "block busters" och givna storsÀljare som Disney.

En av orsakerna Àr att med HD-DVD kunde du tidigt ordna authoring via förhÄllandevis enkla system som Final Cut Pro pÄ en Macintosh, medan Blu-ray-authoring krÀvde slutna system baserade pÄ Sonys teknik. Dyrare system innebÀr fÀrre tjÀnsteleverantörer och dÀrmed högre priser.

Den hÀr artikeln Àr mer ett Är gammal och om en annan sorts filmbransch, men citatet lÀngre ned Àr talande:

"Blu-ray is extremely expensive to work with," said Hirsch. Authoring in Blu-ray Disc is about four times more expensive than HD DVD, he said, while replicating is three times as expensive. Authoring is the process of combining video and audio into a format that a disc player can read.

The authoring process is far different than DVD because Blu-ray Disc is a completely new technology, while HD DVD is an extension of DVD technology, so it's not as complicated, Hirsch said


Precis detta var ocksÄ ett av de tydligaste argumenten frÄn HD-DVD-lÀgret frÄn allra första början. Blu-ray-sidans svar var "ja-ja, men priserna kommer att sjunka".

Visst, 2009 Àr det förmodligen en lika liten finansiell risk att Äterutge gamla filmer pÄ Blu-ray som det var tre Är tidigare med HD-DVD. 2010 har vi redan glömt att den hÀr diskussionen fördes. B)


Se dÀr va fel jag hade :D hehe

Jo det verkar ju som det löst sig pÄ den ekonomiska fronten nu iallafall med de kommande titlarna :)

Jag hoppas att man slipper alla Anti Blu-Ray trÄdar runt 2010 ocksÄ :D
Och jag minstÀnker Àven att en hel del BD hatare kommer att ha ramlat dit vid den tiden ocksÄ B)

#63

Postad 29 maj 2008 - 21:59

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • MĂ€stare

  • 2 986 inlĂ€gg
  • 0
Persoligen tycker jag att det Àr stendött sedan hd-dvd förlorade... inga bra kampanjer alls.

#64

Postad 30 maj 2008 - 00:40

ganja
  • ganja
  • LĂ€rjunge

  • 278 inlĂ€gg
  • 0

Jag hoppas att man slipper alla Anti Blu-Ray trÄdar runt 2010 ocksÄ :)

Du kanske skulle sluta lÀsa dem som fan lÀser bibeln? FrÄgan i den hÀr trÄden Àr ju varför intresset för Blu-ray fortfarande Àr relativt lÄgt, dÄ tycker jag inte det Àr konstigt att mÄnga anser att kostnaden fortfarande Àr för stor för sÄvÀl spelare som film. Det betydet inte nödvÀntigtvis att man tror att priset kommer vara samma i all framtid eller att man har nÄgon aversion mot Blu-ray som format.

#65

Postad 30 maj 2008 - 01:37

Scrapanatchi
  • Scrapanatchi
  • Beroende

  • 1 061 inlĂ€gg
  • 0
Hollywood in Hidef, Blu-ray Sales Surging On All Fronts

More than 4.7 million copies of Blu-ray movies were sold in the first four months of the year in North America alone, a nearly 400% increase over 2007 and nearly half of the 10.8 million sold since inception, according to Home Media Research compiled by the Redhill Group.

#66

Postad 30 maj 2008 - 11:17

Fluffcarl
  • Fluffcarl
  • AnvĂ€ndare

  • 239 inlĂ€gg
  • 0

Persoligen tycker jag att det Àr stendött sedan hd-dvd förlorade... inga bra kampanjer alls.


De finns ju mÀngder med erbjudanden pÄ HD-DVD :)

SkÀmt Ä sido.

FörstÄr inte vad folk har emot BD man grÄter ju blod nÀr nÄgot extramaterial i filmen Àr vanlig pal-skit de e fruktansvÀrt nÀr man vant sig vid redig kvalité

Och appropÄ folk som dissar PS3 förstÄr jag inte heller, en snabb spelare som har alla specen alla ljudformat och dessutom kan göra en hel del annat det Àr en grym produkt i sig.

HD-DVD Àr dött och kommer aldrig att kuna resa sig igen.
VÀlkommna nu den nya tekniken och var vÀnner.

#67

Postad 30 maj 2008 - 12:02

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

  • 1 399 inlĂ€gg
  • 0
Var helt inne pÄ Blue-Ray frÄn början (FD Sony freak) men nÀr jag fastnade för Xbox360 sÄ kÀndes HD-DVD som ett naturligt steg.
Som jag sa tidigare sÄ har jag lÀst lite film recensioner och dÄ har mÄnga BR filmer fÄtt dÄlig kritik pÄ bÄde bild och ljud.
Detta har gjort att jag inte hoppat pÄ BR tÄget Àn.
Vill inte bli blÄst med dÄliga svenska utgÄvor som man blev pÄ DVD formatet.
Men om jag fattat rÀtt sÄ finns det BR filmer som inte Àr regions kodade ocksÄ.
VÀntar bara pÄ att man fÄr en stationÀr spelare under 6papp som spöar PS3an!

#68

Postad 30 maj 2008 - 12:09

Unregisteredc4fc8981
  • Unregisteredc4fc8981
  • Wannabe

  • 33 inlĂ€gg
  • 0

Var helt inne pÄ Blue-Ray frÄn början (FD Sony freak) men nÀr jag fastnade för Xbox360 sÄ kÀndes HD-DVD som ett naturligt steg.
Som jag sa tidigare sÄ har jag lÀst lite film recensioner och dÄ har mÄnga BR filmer fÄtt dÄlig kritik pÄ bÄde bild och ljud.
Detta har gjort att jag inte hoppat pÄ BR tÄget Àn.
Vill inte bli blÄst med dÄliga svenska utgÄvor som man blev pÄ DVD formatet.
Men om jag fattat rÀtt sÄ finns det BR filmer som inte Àr regions kodade ocksÄ.
VÀntar bara pÄ att man fÄr en stationÀr spelare under 6papp som spöar PS3an!


BÄde BR och HD-DVD har ett gÀng dÄliga utgÄvor av filmer. Det handlar om lata produktionsbolag som inte lÀgger tillrÀckligt med tid pÄ att producera sina HD-utgÄvor. Jag hÄller koll pÄ utgivningen pÄ http://bluray.highdefdigest.com/, som recenserar praktiskt taget alla filmer (de recenserar HD-DVD ocksÄ). SÄ blÄst riskerar man alltid att bli, oavsett format. BÄde HD-DVD och BR Àr kapabla till vÀldigt bra innehÄll.

De flesta BR-filmer Àr inte regionskodade, faktiskt. Àven om de ofta utger sig för att vara regionsspecifika. Man kan kolla pÄ http://bluray.liesinc.net/ för aktuell info.

SjÀlv har jag dock svÄrt att se hur man kan göra en bÀttre blu-rayspelare Àn PS3:an (om man undantar att den saknar IR/RF-stöd - men jag tror nog att den fÄr Bravia Theatre Sync i sinom tid).

#69

Postad 30 maj 2008 - 12:18

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 427 inlĂ€gg
  • 0

Vill inte bli blÄst med dÄliga svenska utgÄvor som man blev pÄ DVD formatet.


De flesta, iallafall 95 procent, av de svenska utgÄvorna Àr ju identiska med den amerikanska utgÄvan.
Detta gÀller Àven DVD idag. Visst var det annorlunda för 8-10 Är sen iofs ;)

Redigerat av Svante Skoog, 30 maj 2008 - 12:19.


#70

Postad 30 maj 2008 - 12:48

Fluffcarl
  • Fluffcarl
  • AnvĂ€ndare

  • 239 inlĂ€gg
  • 0

SjÀlv har jag dock svÄrt att se hur man kan göra en bÀttre blu-rayspelare Àn PS3:an (om man undantar att den saknar IR/RF-stöd - men jag tror nog att den fÄr Bravia Theatre Sync i sinom tid).


Bravia Theatre sync har ju inget med fjÀrren att göra utan ligger ju i hdmi-kabeln sÄ stöd kommer nog inom kort. sÄ lÀnge har dom sin BT-remote som man kan anvÀnda om man inte nöjer sig med sixaxis

#71

Postad 30 maj 2008 - 14:03

Scrapanatchi
  • Scrapanatchi
  • Beroende

  • 1 061 inlĂ€gg
  • 0
angÄende förssÀljningen sÄ va det en spik i januari pÄ 24-26000~ spelare ett par veckor det normala siffran Àr runt 14-16 tusen, sÄ totalt, med en 40% drop i februari sÄlde man endÄ bÀttre Àn nÀr HD DVD fanns, Àven om man gick lite tillbaks till normala nivÄer..

styrkan ligger i att försÀljningen har varit stabil mot 4e kvartalet, redan under den normalt svaga tiden pÄ Äret..

Redigerat av Scrapanatchi, 30 maj 2008 - 14:05.


#72

Postad 30 maj 2008 - 18:04

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

  • 4 329 inlĂ€gg
  • 0

Hollywood in Hidef, Blu-ray Sales Surging On All Fronts

More than 4.7 million copies of Blu-ray movies were sold in the first four months of the year in North America alone, a nearly 400% increase over 2007 and nearly half of the 10.8 million sold since inception, according to Home Media Research compiled by the Redhill Group.

Det intressanta Àr hur mycket dvd sÄlde under samma period. Att gÄ upp 400% frÄn jan-april 2007 till samma period 2008 Àr inte sÄ svÄrt. Men hur Àr andelen jÀmfört med dvd.

#73

Postad 30 maj 2008 - 18:49

ryst
  • ryst
  • ForumrĂ€v

  • 908 inlĂ€gg
  • 0
SjÀlv invÀntar jag bara en spelare som Àr regfri pÄ bÄde BD/DVD samt att man kan köra sina dvdbackuper pÄ.
Troliga Àr att jag minst invÀntar till hösten innan inköp. Kommer garanterat inte bli en PS3:a iaf.

Saknar Àven en hd-proj men har som sagt ingen panik at uppgradera, bild Àr inte lika viktig för mig som ljudet.

#74

Postad 30 maj 2008 - 20:58

Scrapanatchi
  • Scrapanatchi
  • Beroende

  • 1 061 inlĂ€gg
  • 0

Det intressanta Àr hur mycket dvd sÄlde under samma period. Att gÄ upp 400% frÄn jan-april 2007 till samma period 2008 Àr inte sÄ svÄrt. Men hur Àr andelen jÀmfört med dvd.


BD har haft 5-6% under hela 2008 (för 20 top DVD - mot 20 top BD)
och hÀr Àr senaste veckan.

Postad bild

UngefÀr samma procent summa gÀller för inkomst...

i japan har BD marknaden ocksÄ ökat markant, upp 3 gÄnger mer Àn nÀr man rÀknades tillsammans med HD DVD...
och Bd recorders visade ocksÄ sÀlja 1/3 del av recorder marknaden dÀr. Fortsatt ökning vÀntas under Beijing OS.
http://www.nxtbook.c...N/index.php#/12

Redigerat av Scrapanatchi, 30 maj 2008 - 21:09.


#75

Postad 30 maj 2008 - 23:13

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

  • 1 235 inlĂ€gg
  • 0
uuj Scrapanatchi,

Àr man bara lÀskunnig och klarat 3:ans matte med ett godkÀnt sÄ ser man verkligen hur dÄligt BD utvecklar sig och hur desperata konsumenterna verkar vara att rÀttfÀrdiga sina dyra investeringar med att springa efter allt som har ett kÀnt namn. Det ser eg vÀrre ut Àn vad trÄdrubriken sÀger. jag förstÄr verkligen om du Àr bekymmrad.

vore kul om det vÀnde men om det inte hÀnder nÄgot positivt snart sÄ kommer nog mÄnga filmbolag att lÀgga ner BD produktion o dÄ försviiner naturligtvis hÄrdvaran ÄxÄ. Tur det finns ps3 som iaf kan behÄlla bd formatet lite lÀngre.

antar den stora massan kommer nöja sig ett bra tag framöver med dvd och HD-tv sÀndningar och naturligtvis dÀrefter sÄ har vi ett format som kan attrahera den stora massan.

Skulle inte fövÄna mig om vadslagningsbyrÄerna snart kommer upp med odds om nÀr XX lÀgger ner BD produktionen.

suck.....

#76

Postad 30 maj 2008 - 23:56

Unregistered9a177c31
  • Unregistered9a177c31
  • Veteran

  • 1 716 inlĂ€gg
  • 0
LÀgga ner Blu-ray? Nej du, jag tror du Àr helt fel ute. Priserna sjunker och filmkatalogen pÄ BD vÀxer vilket jag tror Àven försÀljningen kommer göra sakta men sÀkert. Jag kommer ihÄg nÀr jag köpte min PS3:a för cirkus ett Är sedan nÀr det, efter en titt pÄ Discshop och CDON, bara fanns ett fÄtal BD-filmer att tillgÄ medl ett saftigt pris pÄ 300 spÀnn.
Idag finns det betydligt fler filmer att tillgÄ och utbudet vÀxer hela tiden, samtidigt som fler och fler filmer hamnar under 200 kronors-strecket. Det tycker jag Àr en bra utveckling pÄ ett Är. Samma sak gÀller pÄ hÄrdvarusidan. För ett Är sedan fick man snÀllt köpa en BD-spelare för 8-10.000 svenska kronor, i jÀmförelse med idag dÄ sÄdana finns för 2-3000 kronor.
Jag tror aldrig Blu-ray kommer ta över DVD helt och hÄllet, men jag tror helt klart pÄ formatet och det finns inget som sÀger att BD inte kan leva sida vid sida med DVD.

#77

Postad 31 maj 2008 - 06:11

Unregistereda398c9a6
  • Unregistereda398c9a6
  • LĂ€rjunge

  • 251 inlĂ€gg
  • 0
Jag Àr skeptiskt till BR (sorry), men de har vunnit. De bara aceptera det. För min del tro jag deÀr en grej som sakta kommer. Liksom de var med DVD nÀr de kom. DÄ hörde man: - Man kan ÀndÄ se en bra bild, bara bandet Àr ny.
- Det gÄr ej spela in pÄ DVD, - Det Àr för dyr grej( dvd maskin 5ooo-9ooo kr). Samma saker de flesta sÀger idag ;) om BR. Det Àr ÀndÄ bara 10 tal Är som gÄtt sedan DVD introduktionen. De blir samma BR , ge den 10 Är sÄ folket har vant sig. SÄ Àr den Àr hÀr lagom till Ultra HD DVd introduktionen : Den tekniken finns redan men ej lagringsmöjligheten :P. Vad jag har lÀst hitills.

#78

Postad 31 maj 2008 - 08:16

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

  • 1 235 inlĂ€gg
  • 0

Jag Àr skeptiskt till BR (sorry), men de har vunnit. De bara aceptera det. För min del tro jag deÀr en grej som sakta kommer. Liksom de var med DVD nÀr de kom. DÄ hörde man: - Man kan ÀndÄ se en bra bild, bara bandet Àr ny.
- Det gÄr ej spela in pÄ DVD, - Det Àr för dyr grej( dvd maskin 5ooo-9ooo kr). Samma saker de flesta sÀger idag ;) om BR. Det Àr ÀndÄ bara 10 tal Är som gÄtt sedan DVD introduktionen. De blir samma BR , ge den 10 Är sÄ folket har vant sig. SÄ Àr den Àr hÀr lagom till Ultra HD DVd introduktionen : Den tekniken finns redan men ej lagringsmöjligheten :P. Vad jag har lÀst hitills.


Jag tror det Àr viktigt att skilja pÄ upplösning och mediabÀrare. Personligen tycker jag det kÀnns lite mossigt att 2008 fortfarande behöva harva runt med ett fysiskt skivmedia. Jag vill kunna ligga i soffan o zappa med en fjÀrrkontroll o vÀlja TV direkt, typ YouTube eller se en valfri film ur ett virtuellt bibliotek.
MÄnga sÀger ju att dagens Sat/Kabel/Internet inte har bandbredd men Àven hÀr titta lite bakÄt i tiden, nÀr DVDn introducerades satt fortfarande dom flesta av oss med ett 52kb telefonmodem..... SÄ dÀrför har jag svÄrt att se skivan som distr media om 10Är.
Om vi tittar pÄ Svenssons köpmönster den senaste 10 Ärs perioden sÄ börjadem man med 32" tjockTV, nÄgot Är senare ville man nyttja 16:9 formatet o köpte DVD, sedan började den digitala utv komma o man skaffade en digital TV box (T, S, C) sedan vart det dax att haka pÄ trendspÄret med platt 32" TV. Nu vill man kunna fÄ ut lite mer sÄ dÄ vill man ha HD-box för att kunna se grÀstrÄn o svettdroppar (EM/OS). NÀsta steg blir nog att man vill gÄ upp i storlek...och dÀrefter sÄ kommer nÀsta investering. Nu Àr vi nog framme 2010-11... vad finns dÄ pÄ marknaden...

#79

Postad 31 maj 2008 - 08:31

fusione
  • fusione
  • AnvĂ€ndare

  • 132 inlĂ€gg
  • 0
Visst Àr man sugen pÄ att se all film i 1080p, men suget att köpa om/till 200+ skivor Àr tyvÀrr inte i nÀrheten av lika lockande.. Mycket pga. plats men till stor del för att det Àr onödigt dyrt..

Ge mig en bra downloadtjÀnst eller inse Ätminstone att 250-300kr för en film INTE Àr ett bra pris..

#80

Postad 01 juni 2008 - 18:46

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

  • 1 310 inlĂ€gg
  • 0
Vad kostar en bok?
Vad kostar det för 2 personer att gÄ pÄ bio?
Hur mycket kostar det att göra dessa filmer?

Jag menar inte att jag Àr helt nöjd med prissÀttningen, men att gapa efter filmer för en hundring Àr lite naivt IMHO...

#81

Postad 01 juni 2008 - 19:43

Unregisteredf0eacfec
  • Unregisteredf0eacfec
  • AnvĂ€ndare

  • 237 inlĂ€gg
  • 0
Pga filmbolagens (?) idiotiska instÀllning till deras kunder och levebröd.

Uselt utbud och höga filmpriser gör att intresset Àr svalt.

SjÀlv har jag hoppat pÄ tÄget för fullt (full HD plasma och PS3) och njuter av BD filmer för fullt. Dock blir jag ibland jÀvligt förbannad pga det usla utbud som finns och de överpriser som bolagen tar ut.. Pga teknikuppdateringen kommer jag numera inte köpa annat Àn BD.

Ett exempel:

NĂ€r MI:3 slĂ€ptes villle jag ha ett exemplar av denna film. Jag avstod DVD utgĂ„van och avstod att ladda ner frĂ„n piratebay för att jag vill Ă€ga en bra kopia (full HD) av denna film. Än i dag finns det inte nĂ„gon europeisk utgĂ„va av denna film, men Expressen skickade med en DVD utgĂ„va med söndagsbilagan för 49 kr. Trots att jag Ă€r villig att betala överpriser (300 kr) för denna film finns den inte att fĂ„ tag pĂ„, men den skickas med pĂ„ köpet om du köper söndagsbilagan. MĂ€rkligt. HĂ€r stĂ„r man och viftar med hundralapparna för att fĂ„ köpa deras produkter och sĂ„ undrar de varför deras nya format inte sĂ€ljer sĂ„ bra.

Om jag som Àr filmintresserad har problem att fÄ tag pÄ filmerna, varför skulle dÄ svenson lÀgga tid och pengar pÄ ett nytt format, nÀr de fÄr filmerna nÀstan gratis med kvÀllstidningen.

Varför skall BD kosta mer Àn DVD? Om nu filmbolagen verkligen vill minska den illegala nedladningen borde de ju sÀnka priserna pÄ BD filmerna och fÄ kidsen att köpa dessa HD filmer med bra kvalitet istÀllet för att ladda ner nÄgon suddig CAM VCD och kolla pÄ. SÄ lÀnge det finns andra alternativ som Àr billigare och enklare att fÄ hem, kommer BD inte att slÄ pÄ den stora marknaden. Kvalitet Àr inte första valet hos gemene man, utan ekonomi.

#82

Postad 01 juni 2008 - 20:46

Fribbe
  • Fribbe
  • Wannabe

  • 30 inlĂ€gg
  • 0
Titta först pÄ vilket filmbolag som har gjort MI-3, det Àr nÀmligen paramount som tills helt nyligen enbart satsade pÄ HDDVD, om du kollar in pÄ USA marknaden sÄ har dom först nu börjat presentera Blu-Ray filmer sÄ du fÄr vÀnta ett bra tag till om dom nu bestÀmmer sig för att slÀppa den filmen pÄ BR. Detta Àr en nackdel med det gamla HDDVD, Blu-Ray kriget, mÄnga bra filmer slÀpptes till `felŽformat och det Àr först nu som dom försöker slÀppa filmerna till BR, sÄ ha tÄlamod, och det Àr ocksÄ orsaken till att en del anser att BR floppar, brist pÄ tÄlamod!

#83

Postad 01 juni 2008 - 21:05

Fribbe
  • Fribbe
  • Wannabe

  • 30 inlĂ€gg
  • 0
Jag sökte pÄ MI-3 som gavs ut pÄ Blu-Ray 30 oktober 2006 i USA, vilket gjorde mitt tidigare inlÀgg fel, men paramounts instÀllning till Blu-Ray kan ha spelat in nÀr den inte slÀppts hÀr.

#84

Postad 01 juni 2008 - 21:28

Erilun
  • Erilun
  • Amatör

  • 88 inlĂ€gg
  • 0
Jag Àr principiellt emot DRM i den utstrÀckningen som Blu-ray faktiskt anvÀnder.

Jag Àr intresserad av HD, inte en massa bloatade kopieringsskydd. Blir pirat ett tag til bÄde enklare och billigare för oss stackars Windows XP Àgare (som vÀgrar Vista) som inte kan spela Blu-ray "out of box".

#85

Postad 01 juni 2008 - 21:40

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

  • 1 419 inlĂ€gg
  • 0

Jag Àr principiellt emot DRM i den utstrÀckningen som Blu-ray faktiskt anvÀnder.

Jag Àr intresserad av HD, inte en massa bloatade kopieringsskydd. Blir pirat ett tag til bÄde enklare och billigare för oss stackars Windows XP Àgare (som vÀgrar Vista) som inte kan spela Blu-ray "out of box".

Piratat kommer vÀl alltid att vara enklare och billigare? DÄlig ursÀkt. Jag förstÄr inte varför folk inte kan tÀnka sig att betala för filmer. De Àr ju inte gratis att göra precis. Musik Àr en annan sak tycker jag dock. DÀr gör artisten musik för att han tycker det Àr roligt. Att sen ta ockerpriser för skivor Àr helt absurt. De fÄr tjÀna sina dollars pÄ konserter och merchandise istÀllet.

#86

Postad 01 juni 2008 - 21:53

JMKbiker
  • JMKbiker
  • Beroende

  • 1 086 inlĂ€gg
  • 0

Piratat kommer vÀl alltid att vara enklare och billigare? DÄlig ursÀkt. Jag förstÄr inte varför folk inte kan tÀnka sig att betala för filmer. De Àr ju inte gratis att göra precis. Musik Àr en annan sak tycker jag dock. DÀr gör artisten musik för att han tycker det Àr roligt. Att sen ta ockerpriser för skivor Àr helt absurt. De fÄr tjÀna sina dollars pÄ konserter och merchandise istÀllet.

;) :blink:

#87

Postad 01 juni 2008 - 23:31

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

  • 1 804 inlĂ€gg
  • 0

Och appropÄ folk som dissar PS3 förstÄr jag inte heller, en snabb spelare som har alla specen alla ljudformat och dessutom kan göra en hel del annat det Àr en grym produkt i sig.


Jag röstade "för dyrt"

Nog skulle jag vilja ha en bluray-spelare som Àven Àr TYST, snabb och bra som bÄde CD/DVD-spelare. Men skulle inte kunna tÀnka mig att köpa en spelkonsol dels passar det inte in estetiskt, fÄr nog vÀnta pÄ att Yamma gör en bluray ;)

Sen sÄ skulle jag nog bli tokig om man hade nÄgot som lÀt mer Àn projektorn. Har tom lackat ut pÄ en dvd-spelare H4000 som man hade ett kort tag som "lÀt", tur att det var lite annat smÄtjafs med den sÄ det inte var nÄgra problem att skicka tillbaka. (som projje kör jag TX-300 som faktiskt Àr riktigt tyst av sig).

Men men Àr vÀl bara vÀnta, ~3000kr gÄr nog smÀrtgrÀnsen för mig för en spelare.
Priset pÄ filmer tror Àven jag droppar. Men som det jÀmfördes tidigare att ICA sÀljer dvd för 99kr, kan man jÀmföra sÄ egentligen? Brukar ju inte vara nyslÀpp precis som ligger i 99-lÄdorna.

#88

Postad 02 juni 2008 - 19:33

jay-jay
  • jay-jay
  • AnvĂ€ndare

  • 158 inlĂ€gg
  • 0
Johan78: :)

#89

Postad 02 juni 2008 - 20:34

DanielSchenström
  • DanielSchenström
  • Beroende

  • 1 102 inlĂ€gg
  • 0

Piratat kommer vÀl alltid att vara enklare och billigare? DÄlig ursÀkt. Jag förstÄr inte varför folk inte kan tÀnka sig att betala för filmer. De Àr ju inte gratis att göra precis. Musik Àr en annan sak tycker jag dock. DÀr gör artisten musik för att han tycker det Àr roligt. Att sen ta ockerpriser för skivor Àr helt absurt. De fÄr tjÀna sina dollars pÄ konserter och merchandise istÀllet.


Helt rÀtt, har man kul pÄ jobbet sÄ ska man inte fÄ betalt! SÄ frÄn och med nu vill jag höra skÄdisar och regissörer sitta och berÀtta vilket skitjobb de har, annars ska jag börja pirata deras filmer.
Nog för att jag tycker att musik gÀrna skulle fÄ vara billigare, det kostar ju sÀllan lika mycket att spela in en skiva som att göra en film. Men de Àr lika vÀrda att fÄ lön som vem som helst annars som försöker försörja sig pÄ nÄgot. Vare sig det Àr filmmakare, musiker, sjuksköterskor eller metallsvarvare.

Det Àr lite som att sÀga att film fÄr tjÀna sina intÀkter pÄ bio/tv och merchandise och sen ska dvd/bd vara gratis sen.

#90

Postad 02 juni 2008 - 21:01

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

  • 1 419 inlĂ€gg
  • 0
OT Som tusan men vÀlkommen till 2008 alla. Fler och fler artister slÀpper sina album gratis pÄ nÀtet dÀr fansen fÄr vÀlja vad de vill betala. De har insett att det nuvarande prissystemet för cd-skivor inte lÀngre fungerar. Jag köper nog fler cd-skivor Àn dom flesta hÀr pÄ forumet. Pirata Àr fult, men att skylla hela nedgÄngen i försÀljning pÄ kriminella ungdomar Àr att ta i. Nog om det.

AngÄende rubriken "Uselt intresse för Blu-ray" har nog inte Blu-ray slagit igenom lika snabbt som DVD. Men sÄ lÀnge filmbolagen slÀpper filmer pÄ formatet antar jag att de tjÀnar pengar, korrekt tÀnkt? Och marknaden ser ju inte ut att minska precis, snarare tvÀrtom. Om Àn lÄngsamt.

Nedladdningar och streamad 720p "HD" film ger jag inte mycket för. Varför nöja sig med sÀmre kvalité och det vet konsumenterna om hoppas jag.

#91

Postad 02 juni 2008 - 23:07

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

  • 1 235 inlĂ€gg
  • 0

OT Som tusan men vÀlkommen till 2008 alla. Fler och fler artister slÀpper sina album gratis pÄ nÀtet dÀr fansen fÄr vÀlja vad de vill betala. De har insett att det nuvarande prissystemet för cd-skivor inte lÀngre fungerar. Jag köper nog fler cd-skivor Àn dom flesta hÀr pÄ forumet. Pirata Àr fult, men att skylla hela nedgÄngen i försÀljning pÄ kriminella ungdomar Àr att ta i. Nog om det.

AngÄende rubriken "Uselt intresse för Blu-ray" har nog inte Blu-ray slagit igenom lika snabbt som DVD. Men sÄ lÀnge filmbolagen slÀpper filmer pÄ formatet antar jag att de tjÀnar pengar, korrekt tÀnkt? Och marknaden ser ju inte ut att minska precis, snarare tvÀrtom. Om Àn lÄngsamt.

Nedladdningar och streamad 720p "HD" film ger jag inte mycket för. Varför nöja sig med sÀmre kvalité och det vet konsumenterna om hoppas jag.


Naturligtvis tjÀnar filmbolagen inga pengar pÄ BD Ànnu dÄ so far marknaden Àr sÄ ofantligt liten, men dom hoppas naturligtvis att titlarna dom ger ut idag skall betala igen sig inom 4-5 Är.
MÄnga bir lite lurade av statistiken dÀr man jÀmför top20 listan men den stora majoriteten av dagens DVD försÀljning Àr alla dessa tusentals titlar i snabbköpslÄdan. NÀr det kommer nya filmer samtidigt som DVD slÀppen kommer statistiskt andelen BD att öka men totala vÀrldsmarknaden Àr försumbar.

Jag tycker personligen att bra steamad 720p/1080i Àr riktigt suverÀnt, ser verkligen fram emot EM o OS nu i sommar och jag tvivlar pÄ att konsumenterna kommer klaga pÄ att upplösningen Àr för dÄlig.

Kan dock tÀnka mig en BD evolution, om spelarna blir sÄ billiga att nÀsta gÄng en vanlig konsument skall byta ut sin DVD-spelare sÄ passar han pÄ att köpa en DVD-spelare med BD funktion för ett ringa pristillÀgg.

#92

Postad 02 juni 2008 - 23:15

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlĂ€gg
  • 0
För dÄligt utbud pÄ filmer i Sverige, finns massor i staterna

För mycket gammalt skit som ges ut ..

De som levde nÀr DVD kom har upplevt samma sak.
Det tog mycket lÄng tid innan det stod DVD skivor vid sidan av alla VHS
Det tog mycket lÄng tid innan allt var dvd och vhs lÄg i utförsÀljningskorgarna.

Allt tar sin tid.
Fortfarande lanseras det nya DVD spelare
Det finns ytterst fÄ Blurayspelare

2010 kan vi börja prata om det Àr intresse eller ej

Maveric :)

Redigerat av Unregistered1103, 02 juni 2008 - 23:15.


#93

Postad 03 juni 2008 - 14:09

Scrapanatchi
  • Scrapanatchi
  • Beroende

  • 1 061 inlĂ€gg
  • 0
det har sÄlts 1miljon BD bara i maj, 5,7 miljoner jan-maj 2008, vilket motsvarar hela förra Ärets försÀljning (gÀller usa) hollywoodinhidef.com: Sale-ing into Blu: 11 milion Sold & Transfomers coming..

MÀrks dÄ inte att blu-ray Àr körd... ser en tvÀrtom trend mot vad topic/röstningen pÄstÄr finns dÄ inget allternativt med nÄgon mÀrkbar verklighets anknytning.

kostar 2 dollar per disc för en BD50 dÄ ingÄr ofta förpackningarna... visst kostar skivorna lite mer, för kunderna, men tycker det Àr rimilgt pris pÄ BD mot DVD, gÀller snarare Ä fÄ ut information och filmer, samma dag som DVD varianten till alla butiker, en broschyr/nÄn som informerar nyfikna Ä kanske en tv som visar skillnaderna.
Flera butiker har visat intresse i att sluta sÀlja vanliga dvd spelar överhuvudtaget pga dÄliga vinst marginaler, frÄn December 2009/tidigt 2010 har studiorna rÀknat med att BD Àr förbi DVD i volym och det viktigaste Àr intÀkter, Warner Bros till exempel har förut sagt att man rÀkna med att dra ner mÀngden dvd releaser under 2010 (ev sluta helt)

Redigerat av Scrapanatchi, 03 juni 2008 - 14:10.


#94

Postad 05 juni 2008 - 08:30

Swann
  • Swann
  • AnvĂ€ndare

  • 232 inlĂ€gg
  • 0
Jag saknar kryssruta för regionskodning... det har i alla fall fÄtt mig till att tveka (Ä ja, jag vet att det finns dual region, men de Àr Àven det pÄ DVD's Ä dÄ blir det massor av filmer som ej kan spelas...)

#95

Postad 05 juni 2008 - 14:27

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

  • 1 419 inlĂ€gg
  • 0

Jag saknar kryssruta för regionskodning... det har i alla fall fÄtt mig till att tveka (Ä ja, jag vet att det finns dual region, men de Àr Àven det pÄ DVD's Ä dÄ blir det massor av filmer som ej kan spelas...)

Topicen handlar om Blu-ray generellt och dÄ mestadels USA-marknaden som mer eller mindre styr vad som kommer att hÀnda. DÀr Àr inte regionskodning ett problem.

#96

Postad 05 juni 2008 - 17:42

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • MĂ€stare

  • 2 986 inlĂ€gg
  • 0

Topicen handlar om Blu-ray generellt och dÄ mestadels USA-marknaden som mer eller mindre styr vad som kommer att hÀnda. DÀr Àr inte regionskodning ett problem.

Är en ganska lam bortförklaring... klart att det Ă€r ett reellt problem för miljontals konsumenter i Europa som inte ser dubbad film. Ganska kul att mĂ„nga av er fortfarande pĂ„stĂ„r att det inte Ă€r ett problem nĂ€r varenda normal konsument kĂ€nner sig irriterad över regionskodningen och tvingas köpa motsvarande svenska utgĂ„vor med ett pĂ„slag pĂ„ 50%. Svenska marknaden Ă€r stendöd och kommer fortsĂ€tta vara helt död till priserna faller.
Bara att titta pÄ detta forum sÄ fÄr man snabbt uppfattningen att majoriteten av anvÀndarna regelbundet importerar titlar frÄn USA sÄ det Àr vÀl inte konstigt att EU-marknaden "inte Àr ett problem"... den existerar ju knappt. Behöver jag nÀmna vilket land det rÄder lÄgkonjunktur sedan 2006?

SjÀlv Àger jag lustigt nog bara reg-A titlar men vÀntar nu pÄ en profil 2.0 spelare som Àr regfri...

#97

Postad 05 juni 2008 - 20:56

ThomasN
  • ThomasN
  • Amatör

  • 75 inlĂ€gg
  • 0
Valde det Àr för dyrt men hade egentligen velat vÀlja att jag helt enkelt bojkottar bÄde HD-DVD & BluRay pga. DRM.

Denna sida innehÄller en del saker man bör tÀnka pÄ innan man lÀgger massa pengar spelare/filmer etc.

http://bluraysucks.com/

#98

Postad 05 juni 2008 - 20:59

ThomasN
  • ThomasN
  • Amatör

  • 75 inlĂ€gg
  • 0

MÀrks dÄ inte att blu-ray Àr körd... ser en tvÀrtom trend mot vad topic/röstningen pÄstÄr finns dÄ inget allternativt med nÄgon mÀrkbar verklighets anknytning.


Jag försöker hÄlla mig till att ladda hem (eller köpa dÀr det finns tillgÀngligt) digitalt material kodat med x.264 i mkv-kontainern. Det Àr ett vettigt alternativ till HD-DVD och BluRay.

http://en.wikipedia.org/wiki/X.264
http://en.wikipedia.org/wiki/Mkv

#99

Postad 06 juni 2008 - 08:18

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

  • 1 419 inlĂ€gg
  • 0

Jag försöker hÄlla mig till att ladda hem (eller köpa dÀr det finns tillgÀngligt) digitalt material kodat med x.264 i mkv-kontainern. Det Àr ett vettigt alternativ till HD-DVD och BluRay.

http://en.wikipedia.org/wiki/X.264
http://en.wikipedia.org/wiki/Mkv

Och du betalar inte för dina filmer... Men sen fÄr du sÀmre bild och ljud förstÄs jÀmfört med en Blu-ray. Och inget extramaterial.

#100

Postad 06 juni 2008 - 10:13

Unregistered9a177c31
  • Unregistered9a177c31
  • Veteran

  • 1 716 inlĂ€gg
  • 0
Kan inte nĂ„gon döpa om trĂ„den till "Ökande intresse för Blu-ray"? :D
Visst att DVD Àger just nu, men ge Blu-ray lite tid innan slutdomarna faller. NÀr HDTV i TV-tablÄn blir mer standard och BD-spelarna sjunker till DVD-pris, tror jag mÄnga hoppar pÄ tÄget.

Redigerat av Unregistered9a177c31, 06 juni 2008 - 10:14.




0 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar

  • Bion idag
    DPC
    2024-05-08 09:21:33
  • Nya duken på plats
    DPC
    2024-05-08 06:59:39
  • Monterad
    DPC
    2024-05-07 07:16:55
  • darkages
    2024-05-05 19:55:49
  • darkages
    2024-05-05 19:54:24
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.