Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Fysisk media eller nedladdning? Vad föredrar du?

115 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Fysisk media eller nedladdning? Vad föredrar du? (220 medlem(mar) har röstat)

Fysisk media eller nedladdning? Vad föredrar du?

  1. Jag älskar att bläddra bland fodralen i bokhyllan! (143 röster [65.00%])

    Procent av omröstning: 65.00%

  2. Internet är framtiden! (44 röster [20.00%])

    Procent av omröstning: 20.00%

  3. Strunt samma, bara innehållet är bra! (33 röster [15.00%])

    Procent av omröstning: 15.00%

Rösta Gäster kan inte rösta

#51

Postad 09 oktober 2008 - 20:13

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Fast ta en kik på en blu-ray rip komprimerad till runt 7-9000 Kb/s ... det är äckligt bra.
Så 10 Mbit räcker långt även om man gärna vill ha 40-50 för att strema i nativeformatet (om vi pratar blu-ray).


Hur är ljudkvaliten på det hela?

#52

Postad 09 oktober 2008 - 21:19

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

  • 1 470 inlägg
  • 0

Du missade nog min poäng. Det sades att 10 MBit/sek skulle räcka för att streama hög kvalitet. Mitt påpekande var då att HDMI 1.3, som vissa anser viktigt, är ca 1000 ggr snabbare. Om 10Mit/sek räcker, varför då vilja ha högre hastigheter?

Vill du indirekt påstå att komprimerad information håller samma kvalitet som okomprimerad? Jag menar då vid avkodning i realtid. Jag har aldrig hört talas om en komrimeringalgoritm som komprimerar 1000 ggr utan att påverka kvaliteten, realtid eller ej. Vi är ju trots allt i ett High definition forum :), så kvalitet är väl inte helt ointressant. Men det kanske finns så effektiva algoritmer. Det vore ju intressant i så fall.

Det var poängen.

och min poäng är att HDMI innehåller avkodad videoinformation, ett format bolagen aldrig kommer släppa film i. varför skulle inte BDs kvalitet med en bitrate på ~40Mb/s räcka, varför dra upp ett format för att överföra okomprimerad videodata över hyperkorta avstånd i en diskussion om nedladdningshastigheter? fullkomligt irrelevant.

film kommer alltid levereras komprimerat till slutanvändaren. när bandbredd och lagringskapacitet ökar kommer istäälet upplösningshöjning prioriteras, först därefter (om alls) lägre komprimeringsgrad.

varifrån du får att jag hävdar transparens vid 1000x komprimering vet jag inte, jag vet inte att jag öht nämnt någon lämpling komprimeringsgrad. men om du vill vara en sån som argumenterar genom att lägga felaktiga påstående i motståndarens mun när du saknar bra egna argument så får det stå för dig, och är tämligen lättgenomskådat.

#53

Postad 09 oktober 2008 - 21:34

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Ah, kanske tv sändningar i 1080p live streaming är ett alternativ, frågan är då hur blir ljudkvaliteten där?

#54

Postad 09 oktober 2008 - 22:57

Stefan S
  • Stefan S
  • Forumräv

  • 684 inlägg
  • 0

Hur är ljudkvaliten på det hela?


Oftast är det DTS 1.5Mbit som låter kanon

#55

Postad 09 oktober 2008 - 23:04

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Hur är ljudkvaliten på det hela?

Om man håller sig under 10 Mbit så är det troligtvis vanlig dts (fullrate) eller dd.

DTS Master Audio kan vara 24 Mbit/s, men betoning på kan ... normalfallet är lägre bitrates.

#56

Postad 10 oktober 2008 - 09:46

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

  • 1 310 inlägg
  • 0

"imorgon " kan bli imorgon om du vill... :rolleyes:
http://developer.netflix.com/page är en av de många nerladdningtjänster som provar HD

Vad sägs om ett par dagar?
Warner ska tydligen försöka släppa filmer på nätet ett par veckor innan dvd släppet :lol:

Jojo, men jag menar när det slår igenom för den stora massan i hög kvalitet, som är det som ältats fram och tillbaks rätt länge nu. Så att det finns ett, eller ett par alternativ redan idag (imorgon) i någon form av lägre kvalitet är inte så konstigt och det kommer dröja länge innan dessa når ut till den stora massan. Att ha behov av en dator kopplad till TVn har redan diskuterats flitigt och de flesta är väl överens om att en PC inte är rätta vägen att gå utan en separat form av set-top-box är alternativet. Och då kräves en rätt saftig standardisering först med många inblandade parter...

#57

Postad 12 oktober 2008 - 07:52

King Cobra
  • King Cobra
  • Forumräv

  • 724 inlägg
  • 0
Jag föredrar fysisk skiva. Helst i så grym utgåva som möjligt, med en massa extra böcker, plåtbox, bilder det bara går. är man filmgalning så är man helt enkelt. Jag skulle ALDRIG byta ut min specialutgåva av T2 på DVD mot en HD version av vanliga varianten som jag laddar ner. Finns inte på denna jord.
Jag känner likadant för DVD/Blue-ray filmer som jag gjorde för den gammla hederliga LPn, man sitter och beundrar fodralen innan man njuter av filmen. Tyvärr är Blue-ray ganska fattiga på "bling-bling" än så länge, men det vore nice att få sagan om ringen trilogin på en grymt välspeckad pecialutgåva, förlängda såklart, på Blue-ray, gärna med lite statyer och sånt :)

#58

Postad 12 oktober 2008 - 13:04

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

  • 3 782 inlägg
  • 0
En reflektion över den generella debatten kommer här.

Vi har två läger som jag ser det. Det ena lägret (nedladdarna) brukar gärna motivera sig med att skivor är "omoderna" etc m.m. Enligt detta läger finns framtiden redan idag och den utgörs av en Squeezebox + dator som ersätter CD-spelaren. Detta är den "moderna" lösningen och proklameras som frälsaren.

Sedan har vi det andra lägret, alltså "skivlägret" som talar om känslan med fodral m.m. Detta läger upplever jag får ofta höra från "nedladdarna" att de har "fel" och sysslar med något "omodernt" etc. Plus att Squeezeboxen + datorenhet för 299 kronor är mycket bättre än [valfri CD-spelare].

Jag har den uppfattning att "nedladdarna" behöver en lite mer ödmjuk framtoning och inte predika dator + SB + "modernt" + "framtiden" hela tiden.

Fysiska media har en trevlig känsla som en PC + SB inte matchar, hur "modern" den än är.

Jag skulle inte vilja blanda in en traditionell dator i min stereo oavsett om miraklet för endast 9000 kronor inkl SB slår varenda CD-spelare som tillverkats sedan 1988 på fingrarna (enligt förespråkarna som sedan erkänner att SBn kan förses med bättre DAC).

Istället tror jag starkt på HiFi-datorer eller HMC. En specialkonstruerad, ljudtrimmad sak som ser ut som en CD/DVD-spelare, är smidig att sköta, har gediget drivverk (sorry 299-kronorsenheten), är tyst, har solitt chassi med bra skärmning, pekskärm på fronten för enkelt handhavande etc. Det är helt enkelt en burk som smälter in i en HiFi-anläggning och som kan lagra saker på hårddisken, strömma trådlöst (multiroomssystem) etc.

Tyvärr är vi inte där än och de som predikar att skivor är omodernt och att SB löser allt bör besinna sig. Som jag ser det kan inte en CD/DVD-spelare på ett bra sätt ersättas av en vanlig dator + SB och eventuellt DAC. Däremot kan spelaren ersättas av en HMC som i handhavande är en CD-spelare med ökad funktionalitet.

Sålänge alternativet "nedladdning" innebär vanlig dator och pyssel går det bort. Mitt nedladdande utgörs av att köpa musik och bränna på CD som placeras i hemmagjorda omslag/fodral för att smälta in i skivsamlingen. Jag är inte beredd att låta musiken ligga på hårddisk och ställa en SB i stereobänken där CD-spelaren stod tidigare.

När "nedladdningen" kan skötas av en HMC och handhas med enkla tryck på fjärrkontrollen och musiken kan brännas på CD etc i samma apparat kommer jag att anamma "nedladdning" i högre grad. Men sålänge jag måste pyssla med dator + SB kommer jag inte att sjunga om CDns eller BDs död och om den nya frälsaren som måste pysslas om i sann datortradition.:)

#59

Postad 12 oktober 2008 - 13:23

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

En reflektion över den generella debatten kommer här.

När "nedladdningen" kan skötas av en HMC och handhas med enkla tryck på fjärrkontrollen och musiken kan brännas på CD etc i samma apparat kommer jag att anamma "nedladdning" i högre grad. Men sålänge jag måste pyssla med dator + SB kommer jag inte att sjunga om CDns eller BDs död och om den nya frälsaren som måste pysslas om i sann datortradition.:)


Iofs kan du göra detta idag, med en htpc, dvs trycka på en knapp på fjärren och bränna ut musiken du laddat hem, men frågan är som vanligt om de legala nedladdningsställena i framtiden kommer att tillåta det eller om de lägger in en massa drm som omöjliggör bränning.
Andra nackdelen med htpc är att det är långt ifrån plugnplay i dagsläget, inget system är färdigt, även om det funkar bra när man confat upp det. Dessutom måste det komma legala ställen där man kan köpa musik och film i looslessformat, mp3 räcker inte till. De format för film som kan laddas ner idag har även de sina begränsningar om man jämför med en blu-ray.

Dessutom tror inte jag att det blir vansinnigt mycket billigare att köpa film via nedladdningstjänst, det kostar att hålla servrar, lär gå åt en massa bandbredd hos distrubutörerna om 1000-tals ska kunna kolla film samtidigt, kommer att gå åt en massa folk som övervakar servar osv. Alla de posterna vill också ha pengar, var så säkra.

#60

Postad 12 oktober 2008 - 13:30

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

  • 3 782 inlägg
  • 0
Jag skulle tro att i framtiden får man en flagga som tillåter en bränning, därefter "märks" skivan med någon digital signatur som gör att vid rippning läses den av och musiken, vid illegal spridning, kan spåras tillbaka till den förste personen som brände skivan.

HTPC är som koncept bra men jag talar som färdiga out-of-the-boxlösningar från t.ex Marantz, Denon, Sony, Arcam m.fl.

#61

Postad 12 oktober 2008 - 13:37

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Jag skulle tro att i framtiden får man en flagga som tillåter en bränning, därefter "märks" skivan med någon digital signatur som gör att vid rippning läses den av och musiken, vid illegal spridning, kan spåras tillbaka till den förste personen som brände skivan.

HTPC är som koncept bra men jag talar som färdiga out-of-the-boxlösningar från t.ex Marantz, Denon, Sony, Arcam m.fl.


Är ju på gång, även om det är i sin linda än, finns ju förstärkare som klarar att spela upp musik via nätverk osv. Iom att blu-rayspelare kan koppla upp sig mot nätet så är vi ännu ett steg närmare maskinen du efterlyser, behövs bara en brännare och möjligheten att koppla upp sig mot en butik och att lägga in en lagringsmetod i spelaren, vilket troligen kommer samma dag som brännare, på samma vis som tex dvd-brännare. Den största enskilda bromsklossen idag är att inte tillräckligt många på vår jord har tillräckliga linor för att det ska vara ekonomiskt att leverera via nedladdning.

#62

Postad 12 oktober 2008 - 13:40

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Med BD-Live blir nedladdning ett alternativ.

#63

Postad 13 oktober 2008 - 07:55

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Om jag ska betala för en film så vill jag ha den i ett säkert förvar i ett fodral, inte en instabil hårddisk som riskerar att krasha och därmed förlora inköpet. Bränna ut är dock inte lika roligt som att ha original "trycket" heller.

#64

Postad 13 oktober 2008 - 15:38

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Ja, men vissa kanske börjar lida av plats brist på hyllorna hemma också B)

#65

Postad 15 oktober 2008 - 00:06

Great_Grumbledock
  • Great_Grumbledock
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0
Hellre film på en hårddisk som jag kan kopiera och transportera utan problem, än på en massa skivor som bara hopas i vardagsrummet. Dock är det snyggare med skivor än en 1Tb hårddisk kopplad till spelaren :)

#66

Postad 15 oktober 2008 - 01:46

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

  • 1 470 inlägg
  • 0

Hellre film på en hårddisk som jag kan kopiera och transportera utan problem, än på en massa skivor som bara hopas i vardagsrummet.

och det tror du någonsin filmbolagen kommer tillåta? knappast.

och har man en gång förlorat ett rejält gäng filmer bara för att en hårddisk bestämt sig för att lägga av så framstår skivhögarna som ett rätt vettigt alternativ...

#67

Postad 18 oktober 2008 - 07:47

Unregistered665b7df5
  • Unregistered665b7df5
  • Lärjunge

  • 445 inlägg
  • 0
Min röst går till köpta filmer i DVD hyllan. Ett bibliotek med sina favoritfilmer är alltid en filmsamlares dröm. Helst ska man ha alla HD format :( Men man har ju så många gamla DVD:n och köpa om alla i HD blir ju förstås en kostnadsfråga ...

#68

Postad 18 oktober 2008 - 23:51

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 006 inlägg
  • 0
Röstade "Strunt samma, bara innehållet är bra!".

Med de kraven är BD det enda (lagliga) alternativet. Nerladdning i samma kvalitet, med samma ljud lär inte komma
på ett antal år, så det är bara att sluta fundera över det. Ett smart drag hade ju däremot helt klart varit att
utrusta Bluray-spelarna med hårddisk eller (som många redan har), USB-port till minne, så att man kan ladda ner
hyrfilm direkt i spelaren, i t ex 720p format. Då kan man ju välja ifall man vill köpa filmen i full kvalitet eller hyra den i
lite sämre kvalitet till ett lägre pris.

#69

Postad 17 januari 2009 - 11:21

furir1
  • furir1
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0
Jag laddar ner filmen först och tycker jag att den är bra så köper jag den så att jag får en originalfilm.

#70

Postad 17 januari 2009 - 11:40

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 456 inlägg
  • 0
Att ladda ned i dagsläget är ingen hit när man är van vid BR och HD DVD, det är som att köra med VHS igen och den tiden är definitivt över.

#71

Postad 17 januari 2009 - 17:04

C Upp
  • C Upp
  • Lärjunge

  • 422 inlägg
  • 0
Ställer mig helt klart bakom någon form av nerladdningstjänst i framtiden. Så länge som det kan göras stabilt. Tänker mig en tjänst liknande Xbox Live. Säg att man kan "hyra" en film för ett pris, säg 20:- och då är den spelbar ett dygn från första gången man trycker play. Eller så kan man köpa en film, för säg 100:- och kan med sitt konto ladda ner den hur många gånger som helst, om t.ex. hårddisken krashar eller man uppgraderat till större. Allt detta skulle sedan kunna kommas åt genom något liknande mediastreamer typ en Tvix, fast med nerladdningstjänst och allt i samma box.

Då skulle jag inte ha några problem alls att ge upp det fysiska mediat. Vore ju perfekt när man sitter hemma med polarna eller tjejen att bara dra hem en film när man kommer på att det vore en bra idé. Eller att bläddra igenom filmsamlingen (som då säkert går att göra grafisk och bra) på skärmen, och aldrig behöva oroa sig för repade skivor eller nya/gamla format som man inte kan spela.

Tycker inte illegal fildelning har nånting alls att göra i den här debatten. Tror iaf inte att det är det som var meningen med tråden. Bara för att någon nämner nerladdad film så betyder det inte att man säger "gå till TPB och ladda ner DVDRippar".

#72

Postad 19 januari 2009 - 19:43

Stefan S
  • Stefan S
  • Forumräv

  • 684 inlägg
  • 0

Att ladda ned i dagsläget är ingen hit när man är van vid BR och HD DVD, det är som att köra med VHS igen och den tiden är definitivt över.


Sicket skitsnack!

Finns bra mycke BD å tanka

Skulle du göra ett blindtest på en BD och en ordentlig ripp så skulle du inte märka skillnad

#73

Postad 19 januari 2009 - 19:53

Nevor83
  • Nevor83
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Jag håller me de som gillar att se filmen först för att se om den är värd att lägga pengar på..
Har sjukt mycke dvdfilmer hemma samt börjar bygga upp ett någorlunda förråd med BD nu, dock så vill man ju
inte köpa filmer som är skit! Tyvärr så görs de så fruktansvärt mycke film att de är svårt att hålla koll på vad som är skit o vad som är bra.. Så på så sätt är nedladdningen dock ett positivt hjälpmedel, dock enbart ett hjälpmedel ej något som ersätter filmer. Detta enligt mig iaf.. Är filmen bra? KÖP DEN!!!

#74

Postad 19 januari 2009 - 22:10

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 456 inlägg
  • 0

Sicket skitsnack!

Finns bra mycke BD å tanka

Skulle du göra ett blindtest på en BD och en ordentlig ripp så skulle du inte märka skillnad

OK, du har säkert rätt. Men jag orkar inte köpa ny dator, ragga upp någon site som säljer filmer i Blu Raykvalitet för nedladdning och sedan ladda ned filmen. Så jag fortsätter att köpa vanliga Blu Rayskivor så länge det går..

#75

Postad 19 januari 2009 - 22:20

Unregisteredaf814ebf
  • Unregisteredaf814ebf
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0
Jag röstade "...bläddra bland fodralen i bokhyllan" för att jag gillar känslan att kunna gå tillbaks till butiken och få en ny kopia om det var något fel på den första kopian jag bar hem...

Om jag hade råd skulle jag köpa en ny BD-titel varje dag - men det verkar inte bli så många titlar - om de flesta ska fortsätta att tanka hem första delade kopian via nätet...


/lillhultarn

#76

Postad 19 januari 2009 - 23:09

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0

Sicket skitsnack!

Finns bra mycke BD å tanka

Skulle du göra ett blindtest på en BD och en ordentlig ripp så skulle du inte märka skillnad


Mycket möjligt men tar så mycket plats o lär ta tid o få ner. Dessutom vad kostar det att ta ner en BD film ?
Nej bra mycket bättre med filmen i hyllan. :D

#77

Postad 20 januari 2009 - 05:50

Unregistereda398c9a6
  • Unregistereda398c9a6
  • Lärjunge

  • 251 inlägg
  • 0
Ta hem en BD film påca 20 - 30 gig kommer gå lös på, som en bio biljett. Det stor skillnad på kostnaderna. Bådde tillverkningkostnaderna o disbrutionleden. Så det kan skära ner det rejält.

Skulle man med förmodan gilla den, antingen bränna den som orginal eller köpa den. :D

#78

Postad 20 januari 2009 - 06:36

mr.keyser
  • mr.keyser
  • Beroende

  • 1 249 inlägg
  • 0
Jag önskar mig en lösning som redan finns i USA: Blu-Ray + Netflix (eller liknande streaming). Då hade man kunnat hyra filmerna billigt som streaming, se om de är något att behålla för att sedan köpa dem på Blu-Ray.
Att ladda ner 20-30GB och lagra det någonstans är rätt ointressant, oavsett pris. Jag har inget intresse av att fylla mitt hem med hårddiskar och har i dagsläget ingen dator som kan hantera 1080p. Det skulle kosta hur många Blu-Ray filmer som helst att uppdatera all utrustning :D

Om någon är intresserad:
Test av Netflix-kompatibla spelare: http://www.engadget....tout/#continued

#79

Postad 20 januari 2009 - 07:06

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Mycket möjligt men tar så mycket plats o lär ta tid o få ner. Dessutom vad kostar det att ta ner en BD film ?
Nej bra mycket bättre med filmen i hyllan. :D

Problemet är ju att om man vill ladda ner en hel BD-film (30-50 GB) så finns det bara gratis.
Jag vet ingen som erbjuder uthyrning/nerladdning etc av kompletta rullar med true hd/master audio.

Det är som det alltid har varit, filmindustrin är hopplöst efter.
Musikbranchen har ju börjat fatta lite grann nu iaf med tjänster som last.fm och spotify.

#80

Postad 20 januari 2009 - 07:19

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

  • 1 419 inlägg
  • 0

Jag laddar ner filmen först och tycker jag att den är bra så köper jag den så att jag får en originalfilm.

Du snor också kött från Ica-butiken och proväter en gång innan du bestämmer dig för att den kan vara värd att köpa i framtiden? Hur stor andel av filmerna du har sett har du betalat för?

#81

Postad 20 januari 2009 - 08:00

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Du snor också kött från Ica-butiken och proväter en gång innan du bestämmer dig för att den kan vara värd att köpa i framtiden? Hur stor andel av filmerna du har sett har du betalat för?

Den debatten behöver vi inte ens ha, den har varit uppe hur många gånger som helst innan.

Låt mig förkorta det hela:

A: Du snor också kött från Ica-butiken och proväter en gång innan du bestämmer dig för att den kan vara värd att köpa i framtiden
B: Det är inte samma sak, i affären försvinner något. Det gör det inte om man kopierar en film.
A: Men det är stöld ändå.
B: Nej det är det inte.
A: Jo det är det.
B: Nej det är det inte, vad säger att jag skulle köpt filmen bara för att jag laddat ner den.
A: Men det är stöld.
B: Nej, jag köper mer filmer nu än innan då jag slipper chansa.
A: Men det är stöld ändå.
B: yada yada yada
A: yada yada yada
B: yada yada yada
A: yada yada yada

Låt ditt eget samveta avgöra :D

#82

Postad 20 januari 2009 - 08:16

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

  • 1 419 inlägg
  • 0

Den debatten behöver vi inte ens ha, den har varit uppe hur många gånger som helst innan.

Låt mig förkorta det hela:

A: Du snor också kött från Ica-butiken och proväter en gång innan du bestämmer dig för att den kan vara värd att köpa i framtiden
B: Det är inte samma sak, i affären försvinner något. Det gör det inte om man kopierar en film.
A: Men det är stöld ändå.
B: Nej det är det inte.
A: Jo det är det.
B: Nej det är det inte, vad säger att jag skulle köpt filmen bara för att jag laddat ner den.
A: Men det är stöld.
B: Nej, jag köper mer filmer nu än innan då jag slipper chansa.
A: Men det är stöld ändå.
B: yada yada yada
A: yada yada yada
B: yada yada yada
A: yada yada yada

Låt ditt eget samveta avgöra :D

Så om du går till ICA och går fram till köttdisken och kollar in köttbitar, sen säger du till slaktarn: Är det ok om jag kollar hur den här köttbiten är uppbyggd så att jag kan kopiera den i min kött-kopiator? Jag vill inte betala dig förstås.

Tror du på allvar att ett prov-tittnings-alternativ är något som filmbolagen diskuterar? En film till skillnad från musik är något man kollar på en, kanske två, sällan mer än tre gånger. D.v.s efter att ha sett en film en gång finns det i de flesta fall ingen anledning att se den igen. Alltså INGET KÖP. Känns det rätt mot filmskaparen?

Tänk efter hur en sådan framtid skulle se ut. Inte ett enda filmbolag skulle våga satsa på osäkra kort. Det skulle bli en likriktning utan dess like med High School Musical 51 t.ex.

Var lite seriös istället och dumpa prov-tittnings-alternativet, det kommer aldrig hända, never (på laglig väg). Det som är realistiskt är nedladdningsalternativ mot betalning, hyra eller köpa.

Redigerat av Johan78, 20 januari 2009 - 08:16.


#83

Postad 20 januari 2009 - 08:55

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Precis den här debatten vi inte behöver, den finns att beskåda på så många andra ställen.

Men den dagen en köttkopiator ser dagen ser jag nobelpriset i sikte.

#84

Postad 20 januari 2009 - 09:01

Unregistered44329011
  • Unregistered44329011
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

Precis den här debatten vi inte behöver, den finns att beskåda på så många andra ställen.

Men den dagen en köttkopiator ser dagen ser jag nobelpriset i sikte.


hehe samma tanke

#85

Postad 20 januari 2009 - 16:52

Unregistereddb570177
  • Unregistereddb570177
  • Amatör

  • 69 inlägg
  • 0

Precis den här debatten vi inte behöver, den finns att beskåda på så många andra ställen.

Men den dagen en köttkopiator ser dagen ser jag nobelpriset i sikte.



nja, på ett litet sjukt sätt kan man väl se Dolly som det? Med andra ord kloningen :)

#86

Postad 20 januari 2009 - 19:43

Unregistereda398c9a6
  • Unregistereda398c9a6
  • Lärjunge

  • 251 inlägg
  • 0

Så om du går till ICA och går fram till köttdisken och kollar in köttbitar, sen säger du till slaktarn: Är det ok om jag kollar hur den här köttbiten är uppbyggd så att jag kan kopiera den i min kött-kopiator? Jag vill inte betala dig förstås.

Tror du på allvar att ett prov-tittnings-alternativ är något som filmbolagen diskuterar? En film till skillnad från musik är något man kollar på en, kanske två, sällan mer än tre gånger. D.v.s efter att ha sett en film en gång finns det i de flesta fall ingen anledning att se den igen. Alltså INGET KÖP. Känns det rätt mot filmskaparen?

Tänk efter hur en sådan framtid skulle se ut. Inte ett enda filmbolag skulle våga satsa på osäkra kort. Det skulle bli en likriktning utan dess like med High School Musical 51 t.ex.

Var lite seriös istället och dumpa prov-tittnings-alternativet, det kommer aldrig hända, never (på laglig väg). Det som är realistiskt är nedladdningsalternativ mot betalning, hyra eller köpa.


Såja nu lugnar vi oss.... Hur du kan efterlika en film med kött är mig en gåta... Men då skulle filmbolagen sluta tillverka DVD,BD med mera, bara för det är väl bättre att se filmerna på bio där de får mest inkomster. För de tro ej folk ska gå köpa dem på skivor, för de har sett den på bion. Jag är bland dem som återköper filmer, efter se den på bion. Många andra som gör det. Därför tro jag det är precis lika bra ladda ner titta och bestämma hur man vill ha det. Tro de blir framtiden, för mycket pengar på det.
Knappt musikbolagen trodde på ladda ner o betala skulle funk. Men det verka så. Folk vill betala en del ändå, även om de ska laddas ner. Som nu vet man ej om man vill betala 200 pixs för en film, som bara står där sedan. Hade jag haft chansen titta på den i förväg, hade jag kanske jag hade köpt den. För man vill kunna uppleva den i fullo och när jag vill.

#87

Postad 20 januari 2009 - 19:48

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Läste att folk köper mer film numera och hyr mindre.Folk vill ha filmen hemma i hyllan. :)

#88

Postad 20 januari 2009 - 20:02

bazookajoe_83
  • bazookajoe_83
  • Beroende

  • 1 130 inlägg
  • 0
Beror på vad det är, en köpfilm skulle jag vilja ha i fysisk media. Annars kan jag ju inte sälja den vidare eller stolt visa upp min samling. Hyrfilm däremot skulle jag kunna tänka mig ladda ner eller möjligt betala för att få streama, men då ska det vara till en väldigt billig peng. Sentror jag det blir svårt med bluray kvalitet, med tanke på storleken på filerna. Spel till ps3 eller 360 är också något jag skulle vilja ha i fysiskt format, av samma anledning som med köpfilm. Men hyra spel via nedladdning skulle inte vara en dum idé. Jag kan tänka mig köpa mindre spel på psn/live, precis som dom har det nu.

#89

Postad 21 januari 2009 - 22:16

Great_Grumbledock
  • Great_Grumbledock
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0
Har länge sett fördelarna med fysiska media, de ser snygga ut i hyllan och har lång hållbarhet (till skillnad från ICA:s kött). Dessutom brukar de reas ut riktigt billigt, både hyfsat nya och även tidigare hyrfilmer som är i princip repfria (till skillnad från musik, alltid dyrt) vilket gör att man lätt köper ett par hundra filmer per år.

Dock har problemen uppenbarat sig, för jag måste dels köpa ett par nya bokhyllor för att rymma mina vänner som trängs på golvet (iaf 200 av dem) och dels så måste man vid ex. filmkväll inte bara byta skiva, leta reda på den andra filmen i bokhyllan (den har förståts gömt sig nån annan stans) och även vänta på ev. uppvärmningstid på spelaren (hd-film).

Det fanns dock ett ljus i detta mörker! Möjligheten att streama alla sina underbara filmer (hd såväl som sd vid möjlighet) via ex. en dator, hela mediebiblioteket bara ett knapptryck bort. Samtliga filmer finns tillgängliga ständigt, inget letande eller bytande och polarna blir minst lika imponerade av den kompletta listan som av plastfodral i hyllan (som ändå får stå och skryta med de "finaste" inköpen).

Jag har sett ljuset och jag vänder inte åter, att bygga vidare på samma tanke och helst skippa den fysiska biten, att kunna (legalt) ladda hem filmer och se dem när man vill, utan att behöva fara ut och köpa dem först låter perfekt. Bara att knappa in vad man vill ha och sedan se filmen, vill man istället se nått annat kan man snabbt och enkelt byta (i realtid). Dessutom kan man spara en, två eller 20 kopior av sin filmsamling med ett knapptryck på en annan intern hårddisk, en extern, usb-minne eller skivor om man så vill. Jag ser fram emot digital nerladdning och trots att plastskivorna har sin charm, så är de passé och framtiden är nu, direkt och digital!
Inga köer, ingen trängsel, filmen är aldrig slutsåld, repig eller nått annat, bara se och njut. :)

#90

Postad 21 januari 2009 - 23:05

C Upp
  • C Upp
  • Lärjunge

  • 422 inlägg
  • 0
Halleluja Brother!
Du beskriver det jag själv upptäckte när jag började streama via min Xbox. Nu går jag i planer att digitalisera hela min filmsamling och köra via Media Extender.
Jag älskar att samla, men det är omständigt när filmsamlingen växer att behöva få plats med allt man vill ha, lättillgängligt. Inte i källaren, eller på vinden, eller nerpackad...

Jag bara längtar till nerladdningstjänster kommer igång på allvar, lagliga såna alltså. Att ha tillgång till allt man vill ha, utan butiksbesök, leverenstider eller "slut i lager"-meddelanden. Bara ett "jag skulle vilja se xxxxxx xxxxxx" och sen se den.

#91

Postad 21 januari 2009 - 23:08

Unregistered89a7be48
  • Unregistered89a7be48
  • Veteran

  • 2 082 inlägg
  • 0
Hej!
Jag vill absolut ha filmerna i hyllan!
/Mats

#92

Postad 21 januari 2009 - 23:08

Slasher
  • Slasher
  • Amatör

  • 96 inlägg
  • 0
Fysisk media.

#93

Postad 15 oktober 2009 - 20:25

FirebladeX
  • FirebladeX
  • Användare

  • 227 inlägg
  • 0
Fysiska filmer helt klart. HD:s krashar och det tar mycket plats om man
ska kunna se BD, och vissa datorer klara inte av det. Fysiska filmer är lättare
att ta med och har man köpt en film har man den alltid och risken att den försvinner
= med 0.

Men jag skulle dock vilja att voddler drog igång så att man kan streama filmerna
och kunna se filmerna innan man köper dem. Det är lite små jobbigt att köpa en
film som man inte sett osså e den kass. Lite surt. Jag tror dock att voddler inte kommer
att slå igenom, marknaden är fortfarande inte mogen för en sådan här tjänst men hoppas
att det går och att film företagen fattar. Hoppas Hoppas.

:P

#94

Postad 15 oktober 2009 - 21:08

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Har inget emot att ha media i hårdisken, fodral tar oehört mycket plats.

#95

Postad 16 oktober 2009 - 07:49

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

  • 1 419 inlägg
  • 0

Fysiska filmer helt klart. HD:s krashar och det tar mycket plats om man
ska kunna se BD, och vissa datorer klara inte av det. Fysiska filmer är lättare
att ta med och har man köpt en film har man den alltid och risken att den försvinner
= med 0.

Men jag skulle dock vilja att voddler drog igång så att man kan streama filmerna
och kunna se filmerna innan man köper dem. Det är lite små jobbigt att köpa en
film som man inte sett osså e den kass. Lite surt. Jag tror dock att voddler inte kommer
att slå igenom, marknaden är fortfarande inte mogen för en sådan här tjänst men hoppas
att det går och att film företagen fattar. Hoppas Hoppas.

:P

En film till skillnad från en låt ser man oftast bara en gång så de som skulle köpa filmen i efterhand är nog väldigt få. Ekonomiskt ohållbart för filmdistributörerna.

Om nedladdning/streaming börjar erbjuda samma bild och ljudkvalité som Blu-ray är jag på. Tills dess hoppas jag att Blu-ray kan hålla ut och inte dö till förmån för undermåliga sönderkomprimerade streamingtjänster. Tror de flesta hemmabiofantaster håller med mig där.

Men tyvärr bestämmer den stora dumma massan vad som kommer dominera. Om en Svensson inte ser skillnad på en 720p Dolby Digital 5.1-film och en 1080p med HD-ljud är jag rädd för att det förstnämnda kommer bli standard i framtiden.

#96

Postad 16 oktober 2009 - 07:58

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Om nedladdning/streaming börjar erbjuda samma bild och ljudkvalité som Blu-ray är jag på. Tills dess hoppas jag att Blu-ray kan hålla ut och inte dö till förmån för undermåliga sönderkomprimerade streamingtjänster. Tror de flesta hemmabiofantaster håller med mig där.

Finns redan och heter ViasatOnDemandHD! Dock är inte ljudet i HD, men tjänsten är ett bra komplement till att köpa BD på skiva. Jag betalar inte 200 spänn för vad som helst när jag kan se den gratis i HD via min internetkopplade satellitbox.

#97

Postad 16 oktober 2009 - 08:05

FirebladeX
  • FirebladeX
  • Användare

  • 227 inlägg
  • 0

Har inget emot att ha media i hårdisken, fodral tar oehört mycket plats.



Man kan lägga ner det i en låda där man har alla filmer i ett mappsystem.
Riktigt bra och lätt överskådligt.

#98

Postad 16 oktober 2009 - 11:23

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

  • 1 419 inlägg
  • 0

Finns redan och heter ViasatOnDemandHD! Dock är inte ljudet i HD, men tjänsten är ett bra komplement till att köpa BD på skiva. Jag betalar inte 200 spänn för vad som helst när jag kan se den gratis i HD via min internetkopplade satellitbox.


TV1000 Play HD är väl bara 720p och inget surroundljud? (googlade lite snabbt). Isåfall inte i närheten av vad Blu-ray kan erbjuda. Sen är ju utbudet lite skralt.

#99

Postad 16 oktober 2009 - 15:06

Unregistered80e98494
  • Unregistered80e98494
  • Lärjunge

  • 263 inlägg
  • 0
Fysisk media definitivt, blir bokhyllan full så är det bara o köpa en till :lol:

#100

Postad 16 oktober 2009 - 15:11

Unregistered36883
  • Unregistered36883
  • Mästare

  • 3 680 inlägg
  • 0
Japp... och risken att den 2tb stora hårddisken med alla filmerna pajjar är ju bra mycket större än att skivan går sönder sådär bara....



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.