Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hdmi 1.3 1.2

67 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 30 oktober 2009 - 15:14

Unregistered3ff26ed4
  • Unregistered3ff26ed4
  • Forumräv

  • 720 inlägg
  • 0

(Det finns faktiskt en poäng med >8 bitars överföring trots att materialet bara är 8 bit. Låt säga att man utanför displayen utför bildprocessing i 12 bit


Kruxet här då, hur vet man att den gör det? :P

Edit: Du/nån råkar inte vet något lämpligt testmönster där man kan kolla just efter banding?

Redigerat av Unregistered3ff26ed4, 30 oktober 2009 - 15:17.


#52

Postad 30 oktober 2009 - 15:16

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Kom förresten på vart jag läst det, det var på AVSforums nån snubbe med sin Pio plasma och Pio BD-spelare
som suttit och jämfört någon speciell scen i en animerad film där man enligt honom tydligt se mera banding
när man körde 4:2:2 vs 4:4:4. Hur det kom sig har jag ingen aning om, han kanske bara yrade. ;)

Aha, ja men det är ju fullt möjligt. I det specifika fallet, dvs som jag var inne på tidigare:

Har man en källa som kan växla colorspace, kör dem en vända och se om du märker några stora skillnader(*), det kan vara värt det. Det handlar ju trots allt om att maximera värdet på de pryttlar man betalt dyra pengar för.

Men det betyder ju inte att det alltid är så, i alla setuper.

Vaddå är konsumentvideo bara 8-bit? Det är ju inte mera än vad min gamla NES hade.. ;)

Hehe, ja det är bedrövligt. Ska bara kolla på digital-bio från och med nu, där är det iaf minst 12 bitar eller nått sånt. :P
edit: Japp>> "Briefly, the specification calls for picture encoding using the ISO/IEC 15444-1 "JPEG2000" (.jp2) standard and use of the CIE XYZ color space at 12 bits per component encoded with a 2.6 gamma applied at projection". Grejjer de. :P


Kruxet här då, hur vet man att den gör det? :D

Pioneers BD-spelare gör kanske det då den matar ut 4:4:4? :D

Men ja, det är väl rätt svårt att veta ja. Men de flesta videoprocessorna jobbar väl i iaf 10 bit.

Redigerat av pacman, 30 oktober 2009 - 15:18.


#53

Postad 30 oktober 2009 - 15:29

Unregistered3ff26ed4
  • Unregistered3ff26ed4
  • Forumräv

  • 720 inlägg
  • 0

Pioneers BD-spelare gör kanske det då den matar ut 4:4:4? :P


Hehe jo iofs, Pios spelare kan man ju sätta till vadsomhelst(RGB/YCbCr) men man vill ju ha ut
signalen så trogen källan som möjligt. Fast det finns väl inget överlag rätt och fel här, och det
får bli det som spelare och display matchar bäst med varandra. :P

#54

Postad 30 oktober 2009 - 15:35

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Precis, knivigt att avväga för och nackdelar dock. Typexemplet är ju PS3 mot Kuro:
YCbCr (4:4:4) ger alla 8 bitar från ursprungssignalen (BTB och WTW) men begränsad färgupplösning/bandbredd.
RGB ger <8 bitar från ursprungssignalen men högre färgupplösning/bandbredd.

Doh.

#55

Postad 30 oktober 2009 - 15:42

Unregistered3ff26ed4
  • Unregistered3ff26ed4
  • Forumräv

  • 720 inlägg
  • 0

Precis, knivigt att avväga för och nackdelar dock. Typexemplet är ju PS3 mot Kuro:
YCbCr (4:4:4) ger alla 8 bitar från ursprungssignalen (BTB och WTW) men begränsad färgupplösning/bandbredd.
RGB ger <8 bitar från ursprungssignalen men högre färgupplösning/bandbredd.


Känner igen det där. Tydligen är det så att Kuro inte alls gillar 4:4:4 av någon anledning, dvs den förvaltar
inte signalen på ett optimalt sätt vilket medför förlorad färginformation. Jag skyllde på PS3:an förut men
den kanske var oskyldig i det fallet.. :P Kuron tar dock 4:2:2 galant utan förlust, så just i Kuro-fallet
blir ju inte valet så svårt om man har en spelare man kan välja färgrymd själv med, tyvärr så kan man ju inte
det med alla..dumt nog.

Edit: Dock kan vi ju hoppas på en uppdatering till PS3 där man får full dynamik även från RGB och gärna oxå
med valet 4:2:2, fast när det inte har kommit en sådan update på så lång tid så tvivlar jag på att den kommer öht.

Redigerat av Unregistered3ff26ed4, 30 oktober 2009 - 15:56.


#56

Postad 02 november 2009 - 21:20

suffix
  • suffix
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
Så för att återigen förtydliga ;)

Kopplar jag en blurayspelare (säg LG BD370) till en förstärkare som har hdmi 1.0, och sedan från förstärkaren till TV:n (som har 1.3), så kommer jag få exakt lika bra bild som om jag skulle koppla blurayspelaren(hdmi 1.3) direkt till TV:n (hdmi 1.3) ?

#57

Postad 03 november 2009 - 12:50

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Ja, om inte förstärkaren påverkar bilden på något sätt, men det skall den inte.

#58

Postad 03 november 2009 - 12:56

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Kopplar jag en blurayspelare (säg LG BD370) till en förstärkare som har hdmi 1.0, och sedan från förstärkaren till TV:n (som har 1.3), så kommer jag få exakt lika bra bild som om jag skulle koppla blurayspelaren(hdmi 1.3) direkt till TV:n (hdmi 1.3) ?

Beror på.
Men om det skulle vara skillnader så har det i sig sällan med hdmi-versioner att göra.

Redigerat av pacman, 03 november 2009 - 12:56.


#59

Postad 03 november 2009 - 13:09

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0
http://www.sony.se/p...geType=Overview
Denna spelare sägs ha en egen "metod" för att ge en så kallad "deep color" och x v color
Hittade det inte på denna länken, men läste någonstans att det krävde hdmi 1,3

#60

Postad 03 november 2009 - 17:49

suffix
  • suffix
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
vad bra! tack för snabbt svar hassesolo och pacman

#61

Postad 04 november 2009 - 13:34

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Denna spelare sägs ha en egen "metod" för att ge en så kallad "deep color" och x v color

Ja det finns nog många spelare som konverterar från 8 bit till 12 bit (Deep Color mao). Även PS3 gör det t.ex.
Om det sen blir nån bildvinst av det hela beror på hur konverteringen sköts samt på den mottagande displayen.

Varför man skulle vilja koda om en BD-film till xvColor kan jag inte för mitt liv förstå så det tror jag inte på.
Däremot kan den säkert skicka ut xvColor-kodad video som t.ex. finns lagrad på en bränd BD-skiva (filmat med en zvColor-kompatibel hemvideo-kamera) men det är ju en annan sak.

Hittade det inte på denna länken, men läste någonstans att det krävde hdmi 1,3

Ja överföring av xvColor-kodade och Deep Color (12 bits) signaler var nått som tillkom i v1.3 av HDMI-specen ja.

#62

Postad 04 november 2009 - 13:45

suffix
  • suffix
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
Vad har man deepcolor till egentligen? Eftersom inte BD stödjer deepcolor så finns det ju ingen anledning att köra hdmi "1.3 grejer".

#63

Postad 04 november 2009 - 13:55

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Tror det ska finnas några videokameror som kan ge >8 bit signal.

Iövrigt finns det en eventuell poäng som jag var inne på några inlägg bakåt i tråden:

(Det finns faktiskt en poäng med >8 bitars överföring trots att materialet bara är 8 bit. Låt säga att man utanför displayen utför bildprocessing i 12 bit, då är det förstås jäkligt smutt om man kan överföra detta som 12 bitar utan nedkonvertering till 8. Iaf förutsatt att displayen man matar inte agerar flaskhals, hanterar signalen utan förluster, efter man tagit emot denna fina signal. Men att kunna ta emot 12 bit, vilket alla "deep color"-märkta displayer kan, är inte samma sak som att de garanterat kan ta hand om denna signal utan förluster)

Men denna eventuella poäng beror förstås på det jag sa i mitt förra inlägg "det hela beror på hur konverteringen sköts samt på den mottagande displayen".

#64

Postad 04 november 2009 - 13:58

suffix
  • suffix
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
Förstår långt ifrån allt, men stämmer det att man då kan konvertera "upp" en bluray film från 8bitar till 12 och då få ett bättre resultat om alla faktorer stämmer?

#65

Postad 04 november 2009 - 14:18

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Tjaa, det är alltid så att videosignalen kommer bildbehandlas innan den når våra ögon. Denna bildbehandling bör göras i >8 bitar och om man då slipper konvertera ned det till 8 bit igen så är det ju förstås inte en nackdel.

Ett exempel skulle kunan vara den "Avancerad Super Bit Mapping" som det pratas om i den länken till Sony spelaren. Den syftar väl till att jämna ut ojämna färgövergångar (typiskt problem som uppstår vid "bit-brist"). Man kan ju anta att denna finess har större chans att överleva till displayen om den överförs som 12 bit istället som 8 bit (om den sen överlever från display till våra ögon beror ju dock på displayen).

Man skulle kunna säga att det blir inte bättre av uppkonverteringen i sig, men att eventuella "förbättringar" kanske har större chans att överleva om signalen uppkonverteras.

Men det är ju inget som man måste göra i en spelare. Det går ju minst lika bra att överföra det som 8 bit till displayen och så låter man displayen utföra samma "magi". Det är ju tom det bästa för då kommer ju alla källor man har kunna behandlas med denna "magi".

#66

Postad 04 november 2009 - 14:32

suffix
  • suffix
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
okej förstod nästan allt :unsure:

så om jag kör en vanlig blurayspelare till min förstärkare och sen till min full hd tv-panel, så kommer signalen att bibehålla 8 bit hela vägen?

#67

Postad 22 november 2009 - 01:05

suffix
  • suffix
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
Min förstärkare, Marantz SR6001 har följande info i sin spec:
Up-Conversion (w/TBC) to HDMI with 480i/480p Converter

Om insignalen kommer från t.ex. en bluray, 1080p, kommer förstärkaren på något sätt röra bilden, eller rör den bara bilden då upplösningen understiger 480i/480p?

#68

Postad 22 november 2009 - 08:49

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Prova den här tråden. Det är alltid bäst att fråga andra som har samma apparat.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.