Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Funderingar kring strobes och studiotillbehör

2 svar till detta ämne Elinchrom RX One
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 16 november 2016 - 12:39

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0

Jag håller på att kolla över utrustning för en hemmastudio (borttagbar).

Har mer eller mindre bestämt mig för att köpa Elinchrom RX One, antingen 2 eller 3st med Softboxar eller softbox+paraflaxer. 

Huvudsyftet med detta inköp är egentligen att fotografera min son under sin uppväxt och då har jag fått för mig att blixtstyrkan hos One bör vara tillräcklig och inte för stark som vissa verkar vara?

Sen undrar jag ang. bakgrundsfärg. 
Ni som fotar i studio själva: Vilka färger använder ni egentligen mest? 

Min sambo har ljus hy med svart hår, jag har ljus hy och mörkblont/ljusbrunt hår. Vår son har än så länge ljust hår. 

Till mig själv och barnet tänker jag spontant en svag gråblå bakgrund men jag är osäker på om det fungerar för svart hår. 

Kommer jag att behöva en ljusmätare eller "klarar jag mig" utan?
:)
 



#2

Postad 19 november 2016 - 09:36

Tomme
  • Tomme
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0

Jag har en hemmastudio och kör mycket porträtt, tycker att speedlights (YN-560 modeller, triggar med Cactus V5) har fungerat utmärkt för 1-2 personer och har inte känt något behov av kraftigare modeller, så styrkan behöver du inte oroa dig för, snarare att du kanske vill kunna minska den tillräckligt.

 

Bakgrunden jag kör nästan uteslutande med är en mörk/mellangrå, tror den kallas för "cloud gray". Kan man lätt ljussätta den med färgfilter på en bakgrundsblixt, fungerar mycket bra i halvkropp och närbilder. Utan ljussättning blir den nästan svart, sen kan man ljussätta upp till mycket ljus.

 

Ljusmätare kan ev. spara lite tid men det är absolut inget du behöver för att komma igång, det är ju väldigt lätt att se exponeringen i kameran med (via histogram, varning för under-/överexponering) och sen har i princip alla moderna systemkameror tillräckligt bra dynamiskt omfång för att missa exponeringen ganska så kraftigt och rädda i efterhand (raw).

 

26859057360_4c30d17ec9_c.jpg

 

24421059950_42e28922c5_c.jpg

 

16022765889_c0a00a836c_c.jpg


Redigerat av Tomme, 19 november 2016 - 09:41.


#3

Postad 21 november 2016 - 18:48

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0

Tack för svar!
Kanon då struntar jag i ljusmätare och förlitar mig på mätningen i kameran istället till en början. :)

Jag har funderat på speedlights men det blir inte jättestor skillnad i pris (ska man ha Nikons blir det dyrare) och jag tror det kan vara bekvämt med något som aldrig behöver återhämta sig eller tar slut på batteri osv. 

Nackdelen är att jag går miste om att använda dom i kamerans hot shoe. 

Du har en bra poäng i att man faktiskt kan köra gel istället för färgat papper. Hade faktiskt inte tänkt på det. :)





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.