Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

anamorfisk objektiv. anamorphic

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 27 maj 2017 - 09:39

mr richards
  • mr richards
  • Forumräv

  • 895 inlägg
  • 0

jag kan inget om objektiv och foto, jag skulle ha ett anamorfisk objektiv att dra ut bilden på projektorn . har ett 2,35.1 läge på projektorn. tycker det inte finns så mycket information om anamorfiska objektiv, varken hos fotohandlarna eller övrigt. en fråga till är ett vidvinkelobjektiv samma som anamorfiskt objektiv.   såg på youtube att en del projektorägare hade satt ett kameraobjektiv framför projektorn.  hur mycket kostar ett sånt anamorfisk objektiv.



#2

Postad 31 maj 2017 - 20:49

knobloch
  • knobloch
  • Guru

  • 4 023 inlägg
  • 0

Har ingen koll alls på anamorfiska, eller man kanske säger anamorfa, objektiv, men en kille postade nyligen några bilder i Dagens bild-tråden med ett anamorfiskt (anamorft? :blink: ) objektiv som han införskaffat. 

 

Hittade hans inlägg nu, du kan ju kanske PM:a honom och höra om han har koll. Om jag fattade rätt hade han alltså nåt som hette  Isco Anamorphic Blue Ultra-Star, annars känner jag bara till Panavision som tillverkar anamorfiska objektiv. Men det borde väl finnas fler tillverkare. Ett tips är väl kanske att söka på eBay annars.

 

EDIT: Gjorde en sökning på "anamorphic projection lens" på ebay. URL. Har ingen aning om vad för brännvidd och så som funkar, och så antar jag att objektivet måste passa på projektorn på nåt sätt också, men det kanske finns adaptrar (om det inte finns någon standard för just projektorer). Men där kan du i alla fall få en uppfattning om prisläget, i alla fall på begagnade exemplar, samt så ser du ju även vilka tillverkare det finns av sådana objektiv.


Redigerat av knobloch, 31 maj 2017 - 20:56.


#3

Postad 02 juni 2017 - 08:44

mr richards
  • mr richards
  • Forumräv

  • 895 inlägg
  • 0

Tack för svaret, ska försöka få tag i ett beg, objektiv.



#4

Postad 02 juni 2017 - 09:13

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Gällande anamorfi vs. vidvinkel så är det inte samma sak. Ett vidvinkelbobjektiv har egentligen bara kortare brännvidd än ett normalobjektiv (för den sensorn/canvasen som används). Det vill säga, allt under 50mm är vidvinkel för fullformat. Ett anamorfiskt objektiv däremot komprimerar bilden i endast ett led. Min Isco har en anamorficitet på X1.8 vid 1.5m fokus och X2 vid oändlig fokus. Brännvidden är 85mm, så i horisontellt led motsvarar det i teorin som högst 47mm och som lägst 42.5mm beroende på fokus.

 

Saken med de flesta objektiven du hittar på eBay är från biografer och är avsedda för 35mm-film, som uteslutande hade en anamorficitet på X2, då kameranegativen efter mitten av 50-talet hade ett bildförhållande på 1.175:1 och efter år 1971 ändrades standarden till 1.195:1 eller 1.2:1 om jag inte minns fel...

 

Jag har dålig koll på konsumentprojektorer men utifrån vad jag har hört så är de flesta med ett anamorfiskt läge anpassade för X1.33, vilket inte är så konstigt (2.36/1.78). Dock kommer du inte att ha särskilt lätt att hitta ett sådant objektiv begagnat då de är nytillverkade medan de övriga modellerna du hittar på eBay är betydligt äldre.

 

Kul att fler intresserar sig av anamorfi! Jag använder mitt objektiv för fotografering och även lite film. Här är ett projekt som jag gjorde för någon månad sedan.

https://www.youtube.com/watch?v=y29-2JHIp-w



#5

Postad 02 juni 2017 - 14:17

mr richards
  • mr richards
  • Forumräv

  • 895 inlägg
  • 0

tack för svaret, det var intressant det du skrev. det verkar vara rena djungel det här att få tag i ett sådant objektiv.



#6

Postad 04 maj 2020 - 20:29

samsara
  • samsara
  • Forumräv

  • 540 inlägg
  • 0

https://www.cyberpho...film-x-fattning

 

https://www.ljudochb...kta-widescreen/

 

https://www.scandina.../objektiv-video

 

Problemet med kombinationen anamorfiskt objektiv och zoom är att när man ändrar brännvidden trycks bakgrunden i hop eller blir bredare så att zooma  är NO NO! när man filmar.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.