Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kinect

1118 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Microsoft Kinect (Xbox 360) (Övriga speltillbehör) 4 8,23 (42) 449:-
1 relaterade trådar

#101

Postad 07 januari 2010 - 18:14

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0
Hittade en bild:

Bifogad fil  2cmme1k.png   210,03K   0 Antal nerladdningar

Här kan man se hur den infraröda kameran känner igen omgivningen. Bra djup där.

#102

Postad 07 januari 2010 - 18:40

Topper Harley 77
  • Topper Harley 77
  • Veteran

  • 1 997 inlägg
  • 0
Och här är videon som bilden är hämtad från...

1.10 min in i videon kommer förklaringen hur en kamera kan "se" i tre dimensioner.
Sen kommer tok-gubben, ca 2 min in i videon. :blink:

#103

Postad 07 januari 2010 - 18:40

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Microsoft på CES 2010 har nämnt att Natal kommer under det 3:e kvartalet i år, eller var det 4:e kvartalet... :blink:

Redigerat av Audio Code 3, 07 januari 2010 - 18:41.


#104

Postad 07 januari 2010 - 18:51

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Jo det blir till det 4:e kvartalet i år :blink:

A few details about Project Natal's technical capabilities slipped out alongside the holiday 2010 release window at Microsoft's CES press conference. The most revealing of these specifics is that the hardware will only siphon 10 to 15 percent of the 360's CPU power, according to a statement from Natal lead developer Alex Kipman. "Natal has to work on the existing hardware without taking too much hardware processing away from the games developers," Kipman added.

However, according to a report obtained by GamesIndustry, the processing power could have been further reduced. The original build for Natal included a chip that processed the "bone system," assumed responsible for creating a skeleton of the player in front of the device's glossy eye. However, in an attempt to lower costs, the chip was removed from the device's final build, putting that processing onus on the software that will utilize Natal.

In other words, it's extremely unlikely that any software will be able to have Natal support patched into it -- a fact that Digital Foundry's Richard Leadbetter says could help "serve to focus developers on Natal-specific concepts as opposed to revisiting old classics."



#105

Postad 07 januari 2010 - 18:52

Unregistered710b3906
  • Unregistered710b3906
  • Veteran

  • 2 199 inlägg
  • 0
Ett ord för att beskriva Natal: Meh

#106

Postad 07 januari 2010 - 18:54

Unregistered6810b893
  • Unregistered6810b893
  • Guru

  • 6 702 inlägg
  • 0
Tråkigt att de gick på en lösning där xboxen ska ta hand om datan. Hade varit bättre med en ren hårdvarulösning...

#107

Postad 07 januari 2010 - 19:25

Flamso
  • Flamso
  • Forumräv

  • 773 inlägg
  • 0

Ett ord för att beskriva Natal: Meh

Yes. Känner samma sak.

#108

Postad 07 januari 2010 - 19:40

Unregistered6810b893
  • Unregistered6810b893
  • Guru

  • 6 702 inlägg
  • 0
Vill ha en Wii Fit version till Xboxen. Fast den ska vara ordentligt gjord, typ klagar på om ens hållning inte är korrekt när man utför övningarna. :blink:

#109

Postad 07 januari 2010 - 19:49

Flamso
  • Flamso
  • Forumräv

  • 773 inlägg
  • 0

Vill ha en Wii Fit version till Xboxen. Fast den ska vara ordentligt gjord, typ klagar på om ens hållning inte är korrekt när man utför övningarna. :blink:

Tja, kommer det i en billig bundle så hade det faktiskt varit något! Men till "riktiga" spel? Njäe.

#110

Postad 07 januari 2010 - 19:50

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Så innovativ är den att den får utmärkelser från höger och vänster :blink:

#111

Postad 07 januari 2010 - 21:10

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0

Men till "riktiga" spel? Njäe.

Man kanske ska vänta och se vad de hittar på först.

#112

Postad 07 januari 2010 - 23:55

Flamso
  • Flamso
  • Forumräv

  • 773 inlägg
  • 0

Man kanske ska vänta och se vad de hittar på först.

Sant! Men ja, jag vill ha lite feedback också.

#113

Postad 08 januari 2010 - 10:59

iohan
  • iohan
  • Lärjunge

  • 448 inlägg
  • 0
Det kommer säkert komma en hel hög med "billiga" Wii liknande spel. Intresset för dessa är rätt ointressant då det säkerligen kommer köra på använd-hela-kroppen-vifta-hit-och-dit-konceptet. Vad som däremot känns intressant är hur man kommer inmplementera stöd för Natal i AAA titlar. Viftkonceptet kommer ju mer än säkert skrämma bort trogna kunder så där går man nog lite försiktigare fram. Spännande blir det hur som helst!

Teknikdemot som bilden ovan visade tycket jag såg riktigt läckert ut.

#114

Postad 08 januari 2010 - 11:28

Unregistered78af1102
  • Unregistered78af1102
  • Mästare

  • 2 753 inlägg
  • 0
CoD: MW3 där du får springa runt och låtsasskjuta i vardagsrummet, skrika "Frag Out!" eller "Tossing Stun Grenade!" och slänga ett äpple in i köket. Spännande!

#115

Postad 08 januari 2010 - 11:48

Unregistered710b3906
  • Unregistered710b3906
  • Veteran

  • 2 199 inlägg
  • 0
Kommer garanterat nån Wii fit klon för dom som är för lata för att träna på riktigt.

Blir bara förbannad på allt sånt här dravvel, spendera utvecklingspengarna på nått ordentligt istället.

Att måsta möblera om vardagsrummet för nånting som kommer att vara roligt i 3 minuter känns förbannad onödigt,
för inte fan vill man ramla över vardagsrumsbordet å hålla på å rackla.

Bara för att Wii klarade biffen så tror jag både Natal och super glassen kommer att floppa rejält.

Som sagt MEH!

#116

Postad 08 januari 2010 - 12:05

pancreas
  • pancreas
  • Veteran

  • 1 727 inlägg
  • 0
Tror detta kan bli väldigt roligt för den yngre publiken, själv tycker jag att det verkar för bra för att vara sant. Kan dock vara kul till Rock Band och såna saker.

#117

Postad 08 januari 2010 - 17:26

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0

Blir bara förbannad på allt sånt här dravvel, spendera utvecklingspengarna på nått ordentligt istället.

Som exklusivt GTA-content och sånt nödvändigt ;)

Naeh, ska bli kul att se vad de kommer fram till. Varenda jävel som testat det verkar ju haft skoj iaf.

#118

Postad 08 januari 2010 - 17:31

Flamso
  • Flamso
  • Forumräv

  • 773 inlägg
  • 0
Frågan är om det kommer fungera för mig. För jag sitter i min skrivbordsstol och spelar på min 22" TFT-skärm. Kanske inte optimalt för Natal? ;)

#119

Postad 08 januari 2010 - 17:48

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0
Känns som det kan bli lite litet ja ;)

#120

Postad 08 januari 2010 - 17:51

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

  • 14 825 inlägg
  • 0
Natal bli mjukvarubaserad, för lägre hårdvarukostnad. Tidigare gjordes beräkningarna av en egen CPU men nu kommer 360 CPUn lastas istället:

The load previously handled by the chip now falls on one of the main three Xenon processors, but while taking a "percentage" of performance away from the system, most games don't use up 100 per cent of the available processing power anyway.
"The notion of offloading the processing to the 360 CPU in the name of lower costs and easier upgradability makes sense.


"Patching up older games to run with the new hardware now looks rather unlikely unless they have the CPU time to spare, but hopefully this will serve to focus developers on Natal-specific concepts as opposed to revisiting old classics."

http://www.gamesindu...al-natal-chip_1

But it's the software inside, which Microsoft casually refers to as “the brain,” that makes sense of the images captured by the camera. It's been programmed to analyze images, look for a basic human form, and identify about 30 essential parts, such as your head, torso, hips, knees, elbows, and thighs.

In programming this brain--a process that's still going on—Microsoft relies on an advancing field of artificial intelligence called machine learning.

The process is a lot like a parent pointing to many different people's hands and saying "hand," until a baby gradually figures out what hands looks like, how they can move, and that, for instance, they don't vanish into thin air when they're momentarily out of sight.

http://www.popsci.co...s-project-natal


Natal’s lead developer Alex Kipman has revealed that the upcoming peripheral will demand 10-15 per cent of the 360’s CPU resources.

He added that the device can recognise any pose in just 10 milliseconds – quick enough to suggest that the final product won’t suffer from lag issues.

And in under two-tenths of a second, says Kipman, Natal can recognise the body shape of a new user stepping in front of it.

"Natal has to work on the existing hardware without taking too much hardware processing away from the games developers,” added Kipman in an interview with trade publication New Scientist.

The lead designer added that he and his team had collected "terabytes" of data of people making poses likely to appear during game play.

Key body parts were meticulously identified in each image and frame, with all the data feeding into a computer rig.

According to Kipman, all the collated data resulted in a software package that can recognise 31 body parts in any video frame.

The software package itself weighs a mere 50MB, and is so sophisticated, says Kipman, that Natal can calculate where the player’s hand is even if its hidden behind their back.

“When we train this 'brain' we are telling it: this is the head, this is the shoulder. And we're doing that over millions of frames," says Kipman.

"When it sees a new image it can tell you the probability it's seeing a certain body part based on that historical information."

Microsoft confirmed yesterday that Natal would be released in 2010.

http://www.develop-o...-inner-workings

#121

Postad 08 januari 2010 - 17:59

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0

Key body parts were meticulously identified in each image and frame, with all the data feeding into a computer rig.

According to Kipman, all the collated data resulted in a software package that can recognise 31 body parts in any video frame.

Oh, häftigt. Undrar vilka de plockat med och hur kommer det fungera i Mass Effect 3?

#122

Postad 08 januari 2010 - 19:47

Flamso
  • Flamso
  • Forumräv

  • 773 inlägg
  • 0

Oh, häftigt. Undrar vilka de plockat med och hur kommer det fungera i Mass Effect 3?

Tja, det kanske gör det till en utmaning att få paramour? ;)

#123

Postad 18 januari 2010 - 09:38

jp1
  • jp1
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0
Har kollat på några youtube klipp och man är som sagt minst skeptisk...men det vore jävligt coolt om MS släppte ett gevär till. Tänk er BF:BC2 med Natal och ett plastgevär (med force-feedback och uttagbara magasin). Med andra ord, det skulle vara det som lumpen aldrig blev. ;)

#124

Postad 18 januari 2010 - 10:13

McAn_
  • McAn_
  • Forumräv

  • 649 inlägg
  • 0
Mirrors Edge 2 exklusivt för Natal? ;)

#125

Postad 18 januari 2010 - 15:18

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0

Mirrors Edge 2 exklusivt för Natal? :wacko:

MiE2 hade ju passat perfekt ;)

Redigerat av Zoiler, 18 januari 2010 - 15:18.


#126

Postad 26 januari 2010 - 14:12

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Nån som som är sugen på att jobba i Redmond? :)

Creative Director-MGS-Project Natal Job

Creative Director
Microsoft Game Studios (MGS) is looking for a Creative Director to help develop a new gaming category for the Xbox 360 Natal program. This is a phenomenal and rare opportunity to help start a new and innovative gaming product and service while using your creativity to shape it from the very beginning!

The Creative Director will be part of the core team to help define and drive a vision while providing a source of inspiration, leadership, creative focus, and most importantly, is a guiding light for the project team. Boundless imagination is balanced with a deep understanding of the game development process; the ability to ideate is combined with the communication skills to concisely direct the creative efforts for the team.



#127

Postad 04 februari 2010 - 19:39

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0

Taiwanese manufacturer Pegatron Technology was chosen by Apple to build the next-generation iPhone coming out later this year, according to a report in Taipei-based DigiTimes.

It noted that Microsoft has also hired Pegatron to build the "Project Natal" controllers for the Xbox 360 that will go on sale later this year.

Imagine if they jumbled things up and shipped motion-sensing iPhones or Natal controllers that synced to iTunes.

Pegatron "has reportedly landed a contract to undertake OEM production of the next-generation iPhone scheduled for launch later in the year, joining Foxconn Electronics which manufactures current iPhones for Apple, according to industry sources," the report said.

Not much was said about the Natal device, which has been kept largely under wraps. Here's an image of one of the prototypes that Microsoft has provided to studios developing Natal games; this one's mounted on a camera tripod:



Postad bild

#128

Postad 04 februari 2010 - 20:00

xxManiacxx
  • xxManiacxx
  • Forumräv

  • 519 inlägg
  • 0
Är faktiskt smått orolig över hela den här "rörelsespelandet" som Nintendo satt igång.

När jag vill spela så vill jag slå mig ned i min soffa, ha massa kuddar överallt så man sitter skönt o bara sitta tillbakalutad o slappna av.
Vill jag hoppa omkring o sånt så spelar jag tennis istället.

#129

Postad 04 februari 2010 - 20:09

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0

När jag vill spela så vill jag slå mig ned i min soffa, ha massa kuddar överallt så man sitter skönt o bara sitta tillbakalutad o slappna av.

Ha ha, spana in den här videon som innehåller både äldre och riktigt nya inslag, kanske lite inspiration :)

Connect a Million Minds Case Study # 1: Project Natal

#130

Postad 04 februari 2010 - 20:18

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0
Ja, jag tycker då f*n att det ser riktigt fräckt ut. :)

#131

Postad 04 februari 2010 - 22:57

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0

När jag vill spela så vill jag slå mig ned i min soffa, ha massa kuddar överallt så man sitter skönt o bara sitta tillbakalutad o slappna av.

Det finns hur många som helst som tänker som du så du behöver inte oroa dig.

Men du har väl spelat Wii? Du behöver inte röra dig. För det mesta går det alldeles utmärkt att sitta ned och röra handen.

Natal kommer ha sådana spel också och sen kommer det finnas spel där man rör hela kroppen. Bara att inte köpa dem. Plus att icke-natal spel fortfarande kommer då.

Redigerat av Zoiler, 04 februari 2010 - 22:58.


#132

Postad 05 februari 2010 - 21:48

Donmeta
  • Donmeta
  • Veteran

  • 1 705 inlägg
  • 0
Kommer nog mest använda natal till att bläddra på bland filmer och musik med lätta handviftningar inbäddad i mina kuddar... Men det är klart är de lite kreativa kommer de säkert med nått spel som tvingar mig ur soffan också.

Går förövrigt, som sagt var, att ligga bland kuddarna när man spelar wii.

#133

Postad 06 februari 2010 - 11:50

lenko
  • lenko
  • Lärjunge

  • 290 inlägg
  • 0
Så ska zapperpistolen i duckhunt få en efterföjare tillslut!? :)

#134

Postad 09 februari 2010 - 16:52

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Låter lovande inför fler spel och 3D ;)

3D Project Natal has 'a lot of potential'

The executive producer of Ubisoft's Avatar game has said he is keen to merge 3D gaming with site Project Natal - to create "an even more immersive experience" for consumers.

Ubisoft's Avatar movie tie-in was presented in stereoscopic 3D on some HDTVs, but Patrick Naud said he wanted to take the technology a step further still.

"I personally see a lot of potential with combining 3D with Natal," he told CVG sister site TechRadar.

"These two technologies together will bring us even more immersive experience to gameplay."

Naud added: "[Making a 3D game] was a great experience for our team... any time we can get out there and be one of the first on a new technology like this, you get a boost of creativity, and we had a lot of fun coming up with great ways to use the innovation to make a game that puts the player right into the environment and action."

#135

Postad 11 februari 2010 - 20:58

Wesley
  • Wesley
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Release Holiday 2010, vad menas med holiday... sommarlov? julen? thanksgiving?

#136

Postad 11 februari 2010 - 21:42

pancreas
  • pancreas
  • Veteran

  • 1 727 inlägg
  • 0

Release Holiday 2010, vad menas med holiday... sommarlov? julen? thanksgiving?

Jul

#137

Postad 13 februari 2010 - 19:46

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Nån som spanar in tv serien Smallville, speciellt gårdagens avsnitt?

Smallville Natal demo :unsure:

#138

Postad 13 februari 2010 - 22:25

Unregistered1232
  • Unregistered1232
  • Veteran

  • 1 892 inlägg
  • 0

Nån som spanar in tv serien Smallville, speciellt gårdagens avsnitt?

Smallville Natal demo :unsure:


Verkar som att Microsoft börjat köra Apple style.. ny form av reklam, man betalar tvserierna för använda deras produkter för att locka köpare. Typ på den här avsnitten så såg man väldigt mycket Microsoft.. förutom Xboxen... så fick man se väldigt mycket av den senaste versionen av Windows mobile.

Redigerat av Unregistered1232, 13 februari 2010 - 22:26.


#139

Postad 14 februari 2010 - 00:50

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0

Verkar som att Microsoft börjat köra Apple style.. ny form av reklam, man betalar tvserierna för använda deras produkter för att locka köpare. Typ på den här avsnitten så såg man väldigt mycket Microsoft.. förutom Xboxen... så fick man se väldigt mycket av den senaste versionen av Windows mobile.

Det har dock Sony och Nintendo gjort tidigare, säkert MS också. Kommer ihåg när Heavenly Sword premerades i ett Heroes-avsnitt.

#140

Postad 14 februari 2010 - 02:12

Unregistered1232
  • Unregistered1232
  • Veteran

  • 1 892 inlägg
  • 0

Det har dock Sony och Nintendo gjort tidigare, säkert MS också. Kommer ihåg när Heavenly Sword premerades i ett Heroes-avsnitt.


Det tror jag säkert, ingen dum marknadsföring... Apple tar nog hem vinsten för den här typen ut av marknadsföring. Tror varenda tv serie har en iphone, mac eller mac book air liggande på ett bord eller i någons hand. Senast så hade ju Steven colbert den nya Ipaden på grammisgalan.

#141

Postad 23 februari 2010 - 17:28

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Project NATAL playtest 1 på tuben.

#142

Postad 09 mars 2010 - 08:21

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
E3 2010: Microsoft To Unveil Full Natal Lineup

US, March 8, 2010 - Speaking this morning at the Jefferies Annual Global Technology Conference in New York City, Mindy Mount, Microsoft's Chief Financial Officer of its Entertainment & Devices Division, talked briefly about Project Natal, Xbox 360's controller-less motion camera due out this fall.

Mount said the company has put its best designers in charge of coming up with ideas for the platform.

"We have very strong first and third-party developer support for [Natal], she said. "Needless to say, we're putting some of our best people on coming up with great game ideas for this, and we're going to have some great stuff."

During last year's Tokyo Game Show, Microsoft published a list of developers "actively working" on Natal-based titles, which includes Bethesda, Electronic Arts, and Square-Enix. And as recently as January, the list has grown to over 70 percent of total game publishers worldwide.

"It's part of the reason that we announced [Natal] as early as last summer so that we'd have time to get kits out and get the entire game developer community developing games for it."

Mount also said the company expects to show gamers its full lineup of Natal games at this year's E3 event in Los Angeles.

"As a history, Microsoft works very strong with third-party developers, so we're hoping that we're going to get some great titles from that," she said. "You'll be able to see more news about that this summer at E3. We'll show you the full lineup."

Fable III, Microsoft's exclusive Xbox 360 title set for release this fall, is the only major title confirmed to support Natal so far. The company's other big title this year, Halo: Reach, will not utilize Natal at all, developer Bungie confirmed.

#143

Postad 09 mars 2010 - 12:49

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

  • 14 825 inlägg
  • 0

Project NATAL playtest 1 på tuben.

Känns som att det måste vara väsentligt mycket mer responsivt än vad det ser ut att vara i den videon, för att det ska bli kul. Och för att få någon känsla i det.

#144

Postad 10 mars 2010 - 13:21

letmefly
  • letmefly
  • Veteran

  • 2 241 inlägg
  • 0

Känns som att det måste vara väsentligt mycket mer responsivt än vad det ser ut att vara i den videon, för att det ska bli kul. Och för att få någon känsla i det.

Är väl en skaplig bit kvar till släpp? Skulle tippa på att det kommer optimeras en hel del framöver...

#145

Postad 11 april 2010 - 18:19

Unregistered5e79c14b
  • Unregistered5e79c14b
  • Användare

  • 133 inlägg
  • 0
spain-confirms-that-project-natal-delivers

#146

Postad 11 april 2010 - 19:12

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0

Känns som att det måste vara väsentligt mycket mer responsivt än vad det ser ut att vara i den videon, för att det ska bli kul. Och för att få någon känsla i det.


Tycker ovanstående länk är en bra replik på den kommentaren. Verkar som de trimma upp den rejält, många positiva kommentarer om responsen. E3 i år blir riktigt kul.

#147

Postad 11 april 2010 - 21:34

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0
Nice, tror det här kommer bli riktigt häftigt som sagt.

#148

Postad 12 april 2010 - 23:30

letmefly
  • letmefly
  • Veteran

  • 2 241 inlägg
  • 0

Tycker ovanstående länk är en bra replik på den kommentaren. Verkar som de trimma upp den rejält, många positiva kommentarer om responsen. E3 i år blir riktigt kul.

Såg i en av kommenterarna att Natal kommer vara skräp om inte bluetooth används...damn! :) ;) :P

#149

Postad 14 april 2010 - 14:32

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0
Ny reklam för Natal, framtidens spelande.

http://www.youtube.c...h?v=b9CK37sqoz0

#150

Postad 14 april 2010 - 14:42

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0

Såg i en av kommenterarna att Natal kommer vara skräp om inte bluetooth används...damn! :o :D :)


Svårt att transportera den mängden data via BT.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.