Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Arcam AV Receivers och AV Processor

1627 svar till detta ämne Dirac
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Arcam FMJ AVR400 (Surroundförstärkare) 4 7,6 (4) Inga priser
Arcam FMJ AVR850 (Surroundförstärkare) 2 8,25 (3) Inga priser
Arcam FMJ AVR550 (Surroundförstärkare) 1 9 (7) Inga priser
Arcam FMJ SR250 (Stereoförstärkare) Rapporterad 2 (0) Inga priser
Arcam FMJ AVR390 (Surroundförstärkare) 1 7,75 (3) Inga priser
Arcam AV860 (Surroundförsteg) 1 7,5 (1) Inga priser
Arcam AVR30 (Surroundförstärkare) 1 7,33 (2) 70 995:-
Arcam AVR20 (Surroundförstärkare) 1 (0) 46 995:-
Arcam AVR10 (Surroundförstärkare) 1 (0) 37 995:-
Arcam AV40 (Surroundförsteg) 1 6,5 (1) 54 995:-
10 relaterade trådar

#1301

Postad 05 maj 2020 - 17:41

Lars IH
  • Lars IH
  • Lärjunge

  • 313 inlägg
  • 0

Undrar om Amir någonsin blir nöjd?



#1302

Postad 12 maj 2020 - 08:25

scorpio
  • scorpio
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0

Nu har Amir testat en 390 : https://www.audiosci...r-review.13071/

 

AV40 här: https://www.audiosci...r-review.13242/


Redigerat av scorpio, 12 maj 2020 - 08:25.


#1303

Postad 13 maj 2020 - 09:41

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 338 inlägg
  • 0

 

Verkligen valuta för pengarna när man köper en Arcam...



#1304

Postad 13 maj 2020 - 10:05

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
Sen så är det frågan om hur mycket av dom där ”felen” som är hörbara. Det kan ju vara så att Arcam har fokuserat i första hand på det som gör skillnad och inte i första hand på det som enbart uppvisar bra mätdata.

#1305

Postad 13 maj 2020 - 11:17

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Nu har Amir testat en 390 : https://www.audiosci...r-review.13071/

 

Hoppas att detta nu gör så folk börjar förstå att inte lyssna på folk som sitter på forum och babblar ur sig om hur bra vissa produkter och märken "låter"!!

 

Har sagt det här i många år till folk att inte köpa produkter som det inte finns objektiva mätningar på! men tyvärr så vill ju folk tro på sagor och rena inbillningar utav nån anledning.

 

Arcams förra serie som folk har köpt och lagt hutlösa pengar på är ju rena skräpet.........tycker Arcam som företag borde skämmas som lurar konsumenter på det sättet genom så undermåliga produkter.

 

Men det grundar ju i att köpare inte vill/kan ta reda på hur bra produkterna egentligen är utan att väljer helt idiotiskt tro på inbillare,reviewers andra forum medlemmar.

 

samma gäller ju högtalare vi har idag en standard CEA2034 (Spinnorama mätning) som talar om nästan allt som vi behöver veta om en högtalare men ändå så visar inte tillverkare dessa uppgifter för dom vill inte att det sa komma ut hur dåliga högtalarna är................men vad spelar det för roll? folk köper ändå B&W osv. som är rena skräpet.

 

//Micke


Verkligen valuta för pengarna när man köper en Arcam...

 

Sorgligt!



#1306

Postad 13 maj 2020 - 11:28

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Undrar om Amir någonsin blir nöjd?

 

Ingenting med dessa objektiva mätningar som Amir gör för att "hjälpa" konsumenter handlar om att han ska vara nöjd utan att alla ska se sanningen om hur tillverkare säljer rena skitprodukter för sjuka pengar.

 

och sen att rent faktabaserat/objektivt välja dom produkterna man tycker håller den nivån man är ute efter.

 

Man borde istället ställa sig frågan/frågorna......varför visar inte Arcam denna prestandadeklaration på deras hemsida?.......behöver jag säga varför.

 

Nu när man vet vilka undermåliga produkter dom tillverkar. (Tack vare Amir)......ska man verkligen ge sina pengar till detta företag?

 

//Micke


Sen så är det frågan om hur mycket av dom där ”felen” som är hörbara. Det kan ju vara så att Arcam har fokuserat i första hand på det som gör skillnad och inte i första hand på det som enbart uppvisar bra mätdata.

 

ehhh......förklara gärna ......vad gör mer skillnad i en reciever/processor än det  amir mätt?:)



#1307

Postad 13 maj 2020 - 12:33

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 338 inlägg
  • 0

Frågan är bara på vad de fokuserat på i stället för digital processing. Analogdelen verkar bra, och Dirac är såklart en styrka. Men den svaga implementering av vad Arcam kallar audiophile DAC, ESS 9026PRO gör att det inte går att dra nytta av den på något sätt med dåligt SNR, relativt hög dist, dålig linjäritet, högt jitter. Rent säljsnack bara. Detta för drygt 40 lax. 


Redigerat av Brinke, 13 maj 2020 - 12:37.


#1308

Postad 13 maj 2020 - 16:38

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
Mike888: Jag vet inte, jag har ingen kunskap om hur man bygger förstärkare. Jag ställer mig bara frågande om dom här ”bristerna” är hörbara eller inte.

#1309

Postad 13 maj 2020 - 18:03

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Frågan är bara på vad de fokuserat på i stället för digital processing. Analogdelen verkar bra, och Dirac är såklart en styrka. Men den svaga implementering av vad Arcam kallar audiophile DAC, ESS 9026PRO gör att det inte går att dra nytta av den på något sätt med dåligt SNR, relativt hög dist, dålig linjäritet, högt jitter. Rent säljsnack bara. Detta för drygt 40 lax. 

 

Spot on!



#1310

Postad 13 maj 2020 - 18:10

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Mike888: Jag vet inte, jag har ingen kunskap om hur man bygger förstärkare. Jag ställer mig bara frågande om dom här ”bristerna” är hörbara eller inte.

 

Hej!

 

När du kommer ner i så dåliga siffror som Arcamen har så har du ljusår ifrån transparent ljud som man eftersträvar jämfört med en "billig" Denon för 10.000kr ish som åker 8:or runt Arcamen.

 

Men jag vänder på det istället varför betala så sjukt mycket mer pengar för en Arcam när den presterar som den gör?

 

Dirac kan man få i andra produkter om man nu vill ha det......och Dirac gör skillnad!

 

//Micke



#1311

Postad 13 maj 2020 - 18:35

Tool-AENIMA
  • Tool-AENIMA
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

Köpte en av40 för några månader sedan den var helt ok i början men efter ett tag så började den att brusa i alla kanalerna och tappa ljud och bild på hdmi ingångarna.

 

Fick som tur lämna tillbaka den inte värd dom 45k jag betalade. 



#1312

Postad 13 maj 2020 - 20:08

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Köpte en av40 för några månader sedan den var helt ok i början men efter ett tag så började den att brusa i alla kanalerna och tappa ljud och bild på hdmi ingångarna.

Fick som tur lämna tillbaka den inte värd dom 45k jag betalade.


Vad köpte du istället?

#1313

Postad 14 maj 2020 - 09:21

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

...

 

Dirac kan man få i andra produkter om man nu vill ha det......och Dirac gör skillnad!

 

//Micke

 

Som sagt Dirac gör väldigt stor skillnad. Vilka produkter tänker du på här? Hate to break it to you men det finns inga andra produkter med Dirac som är bättre om man inte köper något betydligt dyrare än AVR390/550 etc. Denon:en är perfekt för alla som har svinbra rum och inte tycker att de behöver ha rumskorrigering som gör skillnad. 



#1314

Postad 14 maj 2020 - 14:54

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Vad köpte du istället?

Första gången jag hörde talas om Dirac i Arcam så tänkte jag. What så mycket pengar för vadå. Efterhand tänker man jaha, de kan lura folk att betala så mycket för en mjukvara. Som sagt i dagens samhälle får man ju lov att köpa det man gillar. Magkänslan har hela tiden intalat att det är lika bra med en maskin för 10k från till exempel Marantz. Bara kul att någon visar svart på vitt.

#1315

Postad 14 maj 2020 - 15:56

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Första gången jag hörde talas om Dirac i Arcam så tänkte jag. What så mycket pengar för vadå. Efterhand tänker man jaha, de kan lura folk att betala så mycket för en mjukvara. Som sagt i dagens samhälle får man ju lov att köpa det man gillar. Magkänslan har hela tiden intalat att det är lika bra med en maskin för 10k från till exempel Marantz. Bara kul att någon visar svart på vitt.

 

Du drar för generella slutsatser här. Den Denonen som testades som kostar i runda slängar 10k mäter även bättre än Marantz AV7705, AV8805, NAD M17 V2, Anthem MRX1120. Många av de billiga AVR:erna från Sony, NAD, Pioneer och Denon själva mäter mycket sämre. T.ex. Denon X3500H landade på 74dB SINAD jämfört med 3600:an som klarade 99. 

Sedan så mäter t.ex. Marantz AV8805 mycket bättre än de flesta billiga maskiner så man borde inte dra en enkel slutsats utav detta utan man får kolla på varje enskilt fall. Dessa tillverkare byter hårdvaran så himla ofta att man vet aldrig vad man får utan man får mäta varje modell för att veta. 


Redigerat av philipbtz, 14 maj 2020 - 15:59.


#1316

Postad 14 maj 2020 - 16:15

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Du drar för generella slutsatser här. Den Denonen som testades som kostar i runda slängar 10k mäter även bättre än Marantz AV7705, AV8805, NAD M17 V2, Anthem MRX1120. Många av de billiga AVR:erna från Sony, NAD, Pioneer och Denon själva mäter mycket sämre. T.ex. Denon X3500H landade på 74dB SINAD jämfört med 3600:an som klarade 99.

Sedan så mäter t.ex. Marantz AV8805 mycket bättre än de flesta billiga maskiner så man borde inte dra en enkel slutsats utav detta utan man får kolla på varje enskilt fall. Dessa tillverkare byter hårdvaran så himla ofta att man vet aldrig vad man får utan man får mäta varje modell för att veta.

Ändå 40k för topp maskinen. Man borde ha lite mer kvalitetskontroll. Jag vet att det är svårt. Ibland undrar man vad företagen gör. Jag hade en Marantz 7008 och den tuffade på utan problem. Jag bytte ner mig till en Marantz NA6006 och 2.0 istället. Är mer nöjd nu än när jag hade audessey. De gör säkert ok i verkligheten. Det är inte direkt snällt mot kunden som tror den har gjort något bra köp.

#1317

Postad 14 maj 2020 - 16:27

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Ja absolut, jag säger inget emot att det är helt värdelöst att man inte får mer prestanda för mer pengar. Man får också väga in Dirac vs andra lösningar vs SINAD. Man tycker ju att man borde få bra SINAD + Dirac med topp-grejerna men det verkar man inte direkt få med Arcam iaf. 



#1318

Postad 14 maj 2020 - 17:46

Tool-AENIMA
  • Tool-AENIMA
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

Vad köpte du istället?

 

Det fick bli en Yamaha 5200 ett mycket stabilt och helt tyst försteg och låter riktigt bra tillsammans med Anthem mca 525 slutsteg.



#1319

Postad 15 maj 2020 - 08:15

fredrikb125
  • fredrikb125
  • Amatör

  • 65 inlägg
  • 0

Hoppas att detta nu gör så folk börjar förstå att inte lyssna på folk som sitter på forum och babblar ur sig om hur bra vissa produkter och märken "låter"!!

 

Har sagt det här i många år till folk att inte köpa produkter som det inte finns objektiva mätningar på! men tyvärr så vill ju folk tro på sagor och rena inbillningar utav nån anledning.

 

Arcams förra serie som folk har köpt och lagt hutlösa pengar på är ju rena skräpet.........tycker Arcam som företag borde skämmas som lurar konsumenter på det sättet genom så undermåliga produkter.

 

Men det grundar ju i att köpare inte vill/kan ta reda på hur bra produkterna egentligen är utan att väljer helt idiotiskt tro på inbillare,reviewers andra forum medlemmar.

 

samma gäller ju högtalare vi har idag en standard CEA2034 (Spinnorama mätning) som talar om nästan allt som vi behöver veta om en högtalare men ändå så visar inte tillverkare dessa uppgifter för dom vill inte att det sa komma ut hur dåliga högtalarna är................men vad spelar det för roll? folk köper ändå B&W osv. som är rena skräpet.

 

//Micke


 

Sorgligt!

Jag tror inte jag skrivit något om hur bra Arcam är, men jag har en Arcam 850, den är inte inkopplat för tillfället, men jag är grymt nöjd med den, visst det var några firmware uppdateringar innan allt funkade som det ska :) men även innan var ljudet mkt bra. Den ersatte då en pioneer LX89. Jag har även Storm Audio ISP samt Trionnov, det blir lite annan jäförelse eftersom det är rena försteg, men Arcam står sig bra.

Nu har jag ju inte gjort den typen av mätningar (förutom kalibreringar så klart), utan lyssnat på ljudet, tom min fru uppmärksammade snäppet upp i kvalitet när vi bytte från Pioneer (som även den är bra).

Men jag håller med man ska lyssna själv inte bara läsa vad folk skriver.

Mvh

Fredrik



#1320

Postad 15 maj 2020 - 09:20

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Som sagt Dirac gör väldigt stor skillnad. Vilka produkter tänker du på här? Hate to break it to you men det finns inga andra produkter med Dirac som är bättre om man inte köper något betydligt dyrare än AVR390/550 etc. Denon:en är perfekt för alla som har svinbra rum och inte tycker att de behöver ha rumskorrigering som gör skillnad.


Rumskorrigering behövs ALLTID oavsett bra rum eller inte för frekvenserna under Schroeder!

För frekvenser över Schroeder så ska man börja med en högtalare som är extremt bra.....alltså som mäter extremt bra! Läs: Kef,Revel,JBL,Genelec,D&D.

Sen som jag skrev så kan man få Dirac i typ en minidsp enhet....för att svara på ditt motargument.

//Micke

#1321

Postad 15 maj 2020 - 09:27

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Första gången jag hörde talas om Dirac i Arcam så tänkte jag. What så mycket pengar för vadå. Efterhand tänker man jaha, de kan lura folk att betala så mycket för en mjukvara. Som sagt i dagens samhälle får man ju lov att köpa det man gillar. Magkänslan har hela tiden intalat att det är lika bra med en maskin för 10k från till exempel Marantz. Bara kul att någon visar svart på vitt.

Tur att du har en bra magkänsla!:)

Men jag skippar min magkänsla och förlitar mig på objektiv fakta! Det tar mig extremt mycket högre upp i välljud skalan och är väldigt skonsamt för ekonomin också!????

Win win helt enkelt!

//Micke

Du drar för generella slutsatser här. Den Denonen som testades som kostar i runda slängar 10k mäter även bättre än Marantz AV7705, AV8805, NAD M17 V2, Anthem MRX1120. Många av de billiga AVR:erna från Sony, NAD, Pioneer och Denon själva mäter mycket sämre. T.ex. Denon X3500H landade på 74dB SINAD jämfört med 3600:an som klarade 99.

Sedan så mäter t.ex. Marantz AV8805 mycket bättre än de flesta billiga maskiner så man borde inte dra en enkel slutsats utav detta utan man får kolla på varje enskilt fall. Dessa tillverkare byter hårdvaran så himla ofta att man vet aldrig vad man får utan man får mäta varje modell för att veta.

Stämmer till 100%!!

Så visst vore det bra om det fanns en standard på prestandadeklaration som alla tillverkare var tvungna att ange som det finns på högtalare idag.

Tyvärr så är det bara en standard och inget krav/lag.

Så dom flesta tillverkare delger inte denna info för att dom inte vill att konsumenter ska se vilket skit dom säljer.

//Micke

Redigerat av MIIKE888, 15 maj 2020 - 09:30.


#1322

Postad 15 maj 2020 - 09:42

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Ändå 40k för topp maskinen. Man borde ha lite mer kvalitetskontroll. Jag vet att det är svårt. Ibland undrar man vad företagen gör. Jag hade en Marantz 7008 och den tuffade på utan problem. Jag bytte ner mig till en Marantz NA6006 och 2.0 istället. Är mer nöjd nu än när jag hade audessey. De gör säkert ok i verkligheten. Det är inte direkt snällt mot kunden som tror den har gjort något bra köp.


Företagen skiter i att tillverka brq produkter för folk köper ändå!!

Jag menar kolla bara på detta forum....hur många har inte hört,läst att Arcam är sjukt bra grejor och låter som en dröm?

Eller som Fredrik(No offense) som precis drog nån helt ointressant fru story osv. Och jämförde med några produkter som inte ens var ett kontrollerat blindtest.

Företagen kommer vara tvungna att tillverka bra produkter när VI konsumenter börjar ifrågasätta och KRÄVA prestandadeklarationer som är korrekta.

Kan ta lite tid dock!( mycket fortare med hjälp av sidor som ASR) floyd och Sean olive kämpade i 40 år för att få företag att tillverka högtalare som mäter och då såklart låter bra OCH att konsumenten kan se det genom en spinorama mätning.

#1323

Postad 15 maj 2020 - 09:47

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Jag tror inte jag skrivit något om hur bra Arcam är, men jag har en Arcam 850, den är inte inkopplat för tillfället, men jag är grymt nöjd med den, visst det var några firmware uppdateringar innan allt funkade som det ska :) men även innan var ljudet mkt bra. Den ersatte då en pioneer LX89. Jag har även Storm Audio ISP samt Trionnov, det blir lite annan jäförelse eftersom det är rena försteg, men Arcam står sig bra.
Nu har jag ju inte gjort den typen av mätningar (förutom kalibreringar så klart), utan lyssnat på ljudet, tom min fru uppmärksammade snäppet upp i kvalitet när vi bytte från Pioneer (som även den är bra).
Men jag håller med man ska lyssna själv inte bara läsa vad folk skriver.
Mvh
Fredrik


Hej Fredrik!

Hur i hela friden vet du vilken av apparsterna som är bäst utan att ha objektiv fakta om masinerna??

Tar för givet att du inte lyssnade blint och då är dina subjektiva åsikter värda exakt 0.

//Micke

#1324

Postad 15 maj 2020 - 10:30

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Rumskorrigering behövs ALLTID oavsett bra rum eller inte för frekvenserna under Schroeder!

För frekvenser över Schroeder så ska man börja med en högtalare som är extremt bra.....alltså som mäter extremt bra! Läs: Kef,Revel,JBL,Genelec,D&D.

Sen som jag skrev så kan man få Dirac i typ en minidsp enhet....för att svara på ditt motargument.

//Micke

 

Mmm visst men du behöver dubbla ddrc-88a  för 20 000:- (plus externa slutsteg för allt såklart) och dessa brusar så mycket att du hör det från soffan så jag står fast vid att AV390 fortfarande är den billigaste och smidigaste lösningen för 7.1.4 med Dirac hur dåligt den än mäter. miniDSP grejerna brusar mer än Arcam.  

Och som du säger behöver man mer eller mindre alltid rumskorrigering så därav är Denon eller andra billiga AVR:er som mäter bra ointressant för basproblemen blir ett större problem än den förbättrade SINAD i andra produkter som inte har Dirac. Jag har iaf aldrig hört en system med Audyssey XT32 låta eller mäta så bra som ett system med Dirac men de kanske har blivit bättre nu för tiden?


Redigerat av philipbtz, 15 maj 2020 - 10:31.


#1325

Postad 15 maj 2020 - 11:06

soren
  • soren
  • Forumräv

  • 646 inlägg
  • 0

Man undrar ju om det är samma firma som designat digitalkorten i både Arcam och NAD :)

Sorgligt att se, och rätt otroligt hur mycket de lyckas tappa i prestanda i den digitala domänen.

 

Dock rätt roligt att den mänskliga hörseln (+ kanske de höga brusnivån i rummen) döljer dessa defekter.

Både Arcam och NAD upplevs ju som klart bättre än alla Denon, Marantz och Yamaha vid lyssningsjämförelser, utan att rumskorrigering varit påslagen. Jag antar att de flesta körde någon typ av digital in när de jämför?

 

Den analoga bypassen (direct) verkar ju vara väldigt bra.. man får försöka hitta en extern dac och jämföra.



#1326

Postad 15 maj 2020 - 11:33

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Mmm visst men du behöver dubbla ddrc-88a för 20 000:- (plus externa slutsteg för allt såklart) och dessa brusar så mycket att du hör det från soffan så jag står fast vid att AV390 fortfarande är den billigaste och smidigaste lösningen för 7.1.4 med Dirac hur dåligt den än mäter. miniDSP grejerna brusar mer än Arcam.

Och som du säger behöver man mer eller mindre alltid rumskorrigering så därav är Denon eller andra billiga AVR:er som mäter bra ointressant för basproblemen blir ett större problem än den förbättrade SINAD i andra produkter som inte har Dirac. Jag har iaf aldrig hört en system med Audyssey XT32 låta eller mäta så bra som ett system med Dirac men de kanske har blivit bättre nu för tiden?

Är ej helt tekniskt insatt i hur de olika mjukvaror fungerar. Det som jag tolkar är att de har lagt all krut på Dirac medan de andra bitarna är lite halvt mediokra. Vet ej vilken som är bäst. Jag kan nog garantera att få betalar 20k för Arcam när en maskin för under 10k kan fungera lika bra. Sedan ser jag som sådan javisst att rum påverkar. Som vanligt för de flesta räcker det med att dämpa runt och det blir bra. Sedan finns det sådana som dig som har andra krav. Det utgör en väldigt liten andel. Därmed antar jag att många företag inom AVR inte tänker på sådana kunder som dig. Utan det skall ju bara säljas. Medan ser man på ren stereo där är det nästan krav att produkterna skall mäta bra annars blir de utsågade utav sina kunder. Javisst att de lurar folk där också. Som sagt man får bara lita på sig själv och vad som passar just en själv. Javisst att hembio är coolt jag lyssnar så mycket mer på musik att en ren stereo är bättre.

#1327

Postad 15 maj 2020 - 11:34

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Den analoga bypassen (direct) verkar ju vara väldigt bra.. man får försöka hitta en extern dac och jämföra.

Jag har gjort just detta och det lät väldigt rent..men kör man Dirac så digitaliseras det än då så man får köra utan vilket gör att det där inte hjälper så mycket eftersom man vill ha Dirac. Det roliga är att jag upplever ändå en förbättring med extern Dac med Dirac än när jag kört music den vanliga vägen. Men det här kan också bero på att min externa DAC har en Roon endpoint så jag kör roon där via RJ45:a och inget annat (skräp).



#1328

Postad 15 maj 2020 - 11:39

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Jag har gjort just detta och det lät väldigt rent..men kör man Dirac så digitaliseras det än då så man får köra utan vilket gör att det där inte hjälper så mycket eftersom man vill ha Dirac. Det roliga är att jag upplever ändå en förbättring med extern Dac med Dirac än när jag kört music den vanliga vägen. Men det här kan också bero på att min externa DAC har en Roon endpoint så jag kör roon där via RJ45:a och inget annat (skräp).

Jag har inte riktigt förstått hur ROON skall användas. Funderar senare när jag är färdig med allt rippande och hittat lämplig lagring att sätta upp. Har lösningen tillgänglig i Marantz. Heos suger på den biten när det gäller egen musik. Vill inte hitta hela musik katalogen.

#1329

Postad 15 maj 2020 - 11:42

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Är ej helt tekniskt insatt i hur de olika mjukvaror fungerar. Det som jag tolkar är att de har lagt all krut på Dirac medan de andra bitarna är lite halvt mediokra. Vet ej vilken som är bäst. Jag kan nog garantera att få betalar 20k för Arcam när en maskin för under 10k kan fungera lika bra. Sedan ser jag som sådan javisst att rum påverkar. Som vanligt för de flesta räcker det med att dämpa runt och det blir bra. Sedan finns det sådana som dig som har andra krav. Det utgör en väldigt liten andel. Därmed antar jag att många företag inom AVR inte tänker på sådana kunder som dig. Utan det skall ju bara säljas. Medan ser man på ren stereo där är det nästan krav att produkterna skall mäta bra annars blir de utsågade utav sina kunder. Javisst att de lurar folk där också. Som sagt man får bara lita på sig själv och vad som passar just en själv. Javisst att hembio är coolt jag lyssnar så mycket mer på musik att en ren stereo är bättre.

 

Har du testat att upmixa musik eller lyssna på multikanalsmusik? Det är underskattat. Du har rätt i att jag har väldigt stora krav men har man inte det så är det ett slöseri med dessa typer av avancerade produkter. Vill man ha plug and play multikanal så får man leva med prestanda därefter. 

Jag vet inte vilka rum du har tillgång till men har man inte ett rum som är i storleksordningen 5,5 x 8 meter med optimal genomsläpplighet av bakväggen så kommer man ha problem. Nästan ingen har tillgång till sådana rum. Om du lyssnat i ett sådant rum så vet du hur bra det låter utan rumskorrigering. För de allra, allra flesta är inte förstareflexerna det absolut största problemet utan det är basen och den kan man bara fixa genom att bygga om rummet eller spendera mycket tid med rumskorrigering(gör helst båda). Sedan är det ganska lätt att fixa förstareflexerna så det borde man göra om man har den möjligheten. Pumpar man inte in så mycket energi i rummet eller har baskapacitet att dra igång problemen under 30Hz så kommer man inte märka dessa problem. Men när man börjar få bra kapacitet där nere så blir dessa problem väldigt stora. Och som du kanske vet borde man ha väldigt bra kapacitet i alla sina högtalare inklusive subwoofers eftersom detta är största källan till distorsion typiskt sätt förutom rummet i sig då. 

 

Så jag hoppas alla som är arga över SINAD på dessa maskiner sitter med högtalare i modell uberklasse för annars lär detta ändå vara flaskhalsen jämfört med problem i elektroniken som ligger -70dB under brusgolvet. Man kan också tänka på att två apparater med samma SINAD så kan en ha hörbar distorsion och den andra inte. Det är farligt att förenkla dessa typer av mätningar och dra för snabba slutsatser om saker och ting. Jag har läst en hel om dessa grejer men är inte proffs på något sätt men det jag läst är att de stora problemen börjar uppstå vid sämre än 70db SINAD. Alltså vid 40-60 så ser det verkligen inte bra ut. För att återge en CD krävs 96..så ja det hade ju varit fint att ligga på det iaf. 

Vinyl ligger väl på typ SINAD 30-70 ungefär så jag hoppas att man inte gillar det heller ;)


Redigerat av philipbtz, 15 maj 2020 - 12:25.


#1330

Postad 15 maj 2020 - 13:58

fredrikb125
  • fredrikb125
  • Amatör

  • 65 inlägg
  • 1

Hej Fredrik!

Hur i hela friden vet du vilken av apparsterna som är bäst utan att ha objektiv fakta om masinerna??

Tar för givet att du inte lyssnade blint och då är dina subjektiva åsikter värda exakt 0.

//Micke


Ojdå, det var inte meningen att trampa på en öm tå, nej jag har ju så klart läst en del tester och tittat på specarna, och lyssnat på samtliga innan jag köpt dom, men visst jag kan inte garantera vilka som är objektiva tester lika bra som du.
Sedan stämmer det att jag inte blindtestat, var rätt uppenbara skillnader, jag brukar inte blindtesta vare sig högtalare (hemma) eller slutsteg. Bara jag tycker det låtet bra är jag nöjd.
Tänkte bara dela med mig av min subjektiva upplevelse, sedan har jag säkert inte din erfarenhet eller expertis, så det är bara att bortse då från min erfarenhet.
Tack för mig och trevlig helg!

#1331

Postad 15 maj 2020 - 18:27

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0

...


Redigerat av Audiostar, 22 maj 2020 - 14:53.


#1332

Postad 22 maj 2020 - 02:32

Unregistered1e7dcbe8
  • Unregistered1e7dcbe8
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 1

Jösses sicket liv det blev här. Kan man bara inte komma överens om att vi alla är olika. En del gillar Arcam, en del gillar andra.
Själv är jag helnöjd och står för det. Enda tråkiga är att den klipper när man börjar döna lite. Det kan väl finnas smågrejer man stör sig på alla prylar man köper, men, det får man väl ta då och avväga + och -.  Men musikupplevelsen är jag nöjd med. Men nästa gubbe kan ju bli lika nöjd med Onkyo, Pioneer eller vad som helst. Ska jag börja hugga för att jag inte gillar den gubbens val av märke och ljud? Är det på fullt allvar omgivningen som ska vara nöjd eller han som slantat upp? Ska man låta journalister o grafer bestämma vad jag gillar, när jag har mina öron? Min trasiga trumhinna finns den med i testet?
En del kör Volvo, en del kör japaner, en del tyskt. En del kör röda, en del kör vita. En del kör på Continental, en del nåt annat. Ska vi alla börja köra samma märke, samma färg, äta samma mat? Fy fanken vilket tråkigt liv det skulle bli. 
Trodde det här var ett forum för vuxna människor, kanske misstog mig. 
Hoppas alla får en trevlig helg o kanske lite musik eller film.



#1333

Postad 22 maj 2020 - 08:14

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

Hade det varit 2005 hade jag gladeligen gett mig in i diskussion, men "man" blir äldre och kankse aningen visare och lugnare. Tack för ditt inlägg Trassleriet - ungefär vad jag tänkt under tiden denna tråd gått från ha varit vädligt informativ till ngt annat.

 

Jag har haft ett antal receivers och processorer genom åren, Har ett ganska svårt rum och alla de lovord jag hört så köpte jag en 390 att agera processor och driva de bakre fyra i mitt 7.4.1-system, de andra drivs av ett Nuforce-slutsteg och P15 med DA05.. Front är Procella P6 samt de åtta bak och i tak är Procalla P5. Bas P15.

 

I mitt subjektiva tycke låter mitt system snorbra -iofs proffskalibrerat med DIRAC. Lyftet från en Integra-processor med i övrigt samma rigg var inte litet - ett rejält kliv uppåt med mer omslutande surround och extremt mycket mer detaljer och trovärdighet.

 

Återigen, mina synpukter kanske inte är värda så mycket då det är subjektiva bedömningar och viss finns det en psykologisk faktor med. Nytt MÅSTE ju upplevas bättre annars har man ju gjort ett onödigt köp kan tyckas :).

 

Men dessa detaljerade mätningar som presenteras och följs upp med svidande kritik mot Arcam. Om jag som lekman ska kunna följa med vad dessa mätningar i realiteten betyder måste de ju kopplas mot hur den usla mätningen X påverkar lyssningen vid Y. Jag saknar vädligt ofta den kopplingen. Det mäter bra, och därmed en "bra" receiver? Den mäter dåligt, därmed en dålig receiver? Inget är så enkelt.

 

Så Mike888, istället för att endast såga Arcam sönder och samman, kan du inte redovisa hur dessa usla mätningar de facto påverkar användbarheten av Arcam och hur det påverkar lyssningen. OM det är så att detta påverkar endast i olyssningsbara volymer exempelvis så är det ju inget gemene man någonsin kommer att drabbas av.

 

Tror en ocanstående diskussion skulle ge extremt mycket mer än godlyckligt sågande till höger och vänster.

 

Med det sagt, trevlig helg!



#1334

Postad 22 maj 2020 - 08:36

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Mmm visst men du behöver dubbla ddrc-88a  för 20 000:- (plus externa slutsteg för allt såklart) och dessa brusar så mycket att du hör det från soffan så jag står fast vid att AV390 fortfarande är den billigaste och smidigaste lösningen för 7.1.4 med Dirac hur dåligt den än mäter. miniDSP grejerna brusar mer än Arcam.  

Och som du säger behöver man mer eller mindre alltid rumskorrigering så därav är Denon eller andra billiga AVR:er som mäter bra ointressant för basproblemen blir ett större problem än den förbättrade SINAD i andra produkter som inte har Dirac. Jag har iaf aldrig hört en system med Audyssey XT32 låta eller mäta så bra som ett system med Dirac men de kanske har blivit bättre nu för tiden?

 

Hej!

 

dubbla ddrc? hur tänkte du nu?

 

du köper en Minidsp med 4 utgångar för dina subwoofers tillsammans med låt säga Denonen eller nån annan prisvärd reciever.

 

Och ja Audyssey x32(eller hur fan det stavas) är klart bättre idag tillsammmans med appen där man kan begränsa korrigerings intervallen.

 

//Micke



#1335

Postad 22 maj 2020 - 08:47

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Ojdå, det var inte meningen att trampa på en öm tå, nej jag har ju så klart läst en del tester och tittat på specarna, och lyssnat på samtliga innan jag köpt dom, men visst jag kan inte garantera vilka som är objektiva tester lika bra som du.
Sedan stämmer det att jag inte blindtestat, var rätt uppenbara skillnader, jag brukar inte blindtesta vare sig högtalare (hemma) eller slutsteg. Bara jag tycker det låtet bra är jag nöjd.
Tänkte bara dela med mig av min subjektiva upplevelse, sedan har jag säkert inte din erfarenhet eller expertis, så det är bara att bortse då från min erfarenhet.
Tack för mig och trevlig helg!

 

Hej Fredrik!

 

nej du trampade inte på en öm tå utan jag bara säger att du är utsatt för psycho acoustics som det så fint heter.

 

Har du inte lyssnat blint så är dina subjektiva åsikter värda 0 och det är inte konstigt utan det är så människan fungerar.

 

Oj! höll på att glömma......i och med att det inte finns en krav standard på maskiner så är tillverkarnas specar nått du inte ska kolla på alls då dessa kan vara kraftigt missvisande.

 

//Micke



#1336

Postad 22 maj 2020 - 08:54

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Jösses sicket liv det blev här. Kan man bara inte komma överens om att vi alla är olika. En del gillar Arcam, en del gillar andra.
Själv är jag helnöjd och står för det. Enda tråkiga är att den klipper när man börjar döna lite. Det kan väl finnas smågrejer man stör sig på alla prylar man köper, men, det får man väl ta då och avväga + och -.  Men musikupplevelsen är jag nöjd med. Men nästa gubbe kan ju bli lika nöjd med Onkyo, Pioneer eller vad som helst. Ska jag börja hugga för att jag inte gillar den gubbens val av märke och ljud? Är det på fullt allvar omgivningen som ska vara nöjd eller han som slantat upp? Ska man låta journalister o grafer bestämma vad jag gillar, när jag har mina öron? Min trasiga trumhinna finns den med i testet?
En del kör Volvo, en del kör japaner, en del tyskt. En del kör röda, en del kör vita. En del kör på Continental, en del nåt annat. Ska vi alla börja köra samma märke, samma färg, äta samma mat? Fy fanken vilket tråkigt liv det skulle bli. 
Trodde det här var ett forum för vuxna människor, kanske misstog mig. 
Hoppas alla får en trevlig helg o kanske lite musik eller film.

 

Hej!

 

Med ett sånt här inlägg så har du verkligen inte förstått poängen med informationen som du fått här.

 

Och för att poängtera så får alla köpa vilken produkt man vill för vilken summa som helst..........MEN är det inte bra att veta åtminstone om produkten man köper håller hög klass eller inte?

 

//Micke



#1337

Postad 22 maj 2020 - 09:17

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Hade det varit 2005 hade jag gladeligen gett mig in i diskussion, men "man" blir äldre och kankse aningen visare och lugnare. Tack för ditt inlägg Trassleriet - ungefär vad jag tänkt under tiden denna tråd gått från ha varit vädligt informativ till ngt annat.

 

Jag har haft ett antal receivers och processorer genom åren, Har ett ganska svårt rum och alla de lovord jag hört så köpte jag en 390 att agera processor och driva de bakre fyra i mitt 7.4.1-system, de andra drivs av ett Nuforce-slutsteg och P15 med DA05.. Front är Procella P6 samt de åtta bak och i tak är Procalla P5. Bas P15.

 

I mitt subjektiva tycke låter mitt system snorbra -iofs proffskalibrerat med DIRAC. Lyftet från en Integra-processor med i övrigt samma rigg var inte litet - ett rejält kliv uppåt med mer omslutande surround och extremt mycket mer detaljer och trovärdighet.

 

Återigen, mina synpukter kanske inte är värda så mycket då det är subjektiva bedömningar och viss finns det en psykologisk faktor med. Nytt MÅSTE ju upplevas bättre annars har man ju gjort ett onödigt köp kan tyckas :).

 

Men dessa detaljerade mätningar som presenteras och följs upp med svidande kritik mot Arcam. Om jag som lekman ska kunna följa med vad dessa mätningar i realiteten betyder måste de ju kopplas mot hur den usla mätningen X påverkar lyssningen vid Y. Jag saknar vädligt ofta den kopplingen. Det mäter bra, och därmed en "bra" receiver? Den mäter dåligt, därmed en dålig receiver? Inget är så enkelt.

 

Så Mike888, istället för att endast såga Arcam sönder och samman, kan du inte redovisa hur dessa usla mätningar de facto påverkar användbarheten av Arcam och hur det påverkar lyssningen. OM det är så att detta påverkar endast i olyssningsbara volymer exempelvis så är det ju inget gemene man någonsin kommer att drabbas av.

 

Tror en ocanstående diskussion skulle ge extremt mycket mer än godlyckligt sågande till höger och vänster.

 

Med det sagt, trevlig helg!

Hej Lirsa!

 

informativ är precis vad denna tråd blivit och inte varit. förut så har det bara varit en massa subjektiva dravvel om hur j*vla bra dessa maskiner är från Arcam att dom låter som en dröm osv. 

 

Nu finns det objektiv fakta som blottar nått helt annat......alltså en riktig prestanda!

 

Tvivlar inte på att ditt system låter bra.......Grattis!     Dirac fungerar väldigt bra!

 

Svidande kritiken är befogad då Arcam(med massa andra företag ska sägas)  Levt på en lögn där konsumenter trott att deras svindyra produkter varit top of the line......men där det visar sig att det inte är så.

 

Sen ska vi ju inte ens nämna hur buggiga deras produkter varit och funktioner dom inte velat adda osv.

 

Detta borde ju du veta? 

 

Och ja tänka sig att det är så enkelt att om en produkt mäter bra så är den bra!!:) det finns verkligen inga hemligheter alls som poppar upp som anden i flaskan för att just du har produkten hemma.

 

Det är ju klart att vrider man ner volymen så blir ju defekterna klart mindre hörbara om ens hörbara alls........men jag skulle inte köpa en processor eller försteg eller slutsteg som åtminstone klarar 16bit transperens (efter det så tror jag väldigt få om ens någon skulle pricka rätt i ett kontrollerat blindtest) har bra funtioner som tex Dirac,bra mjukvara och väldigt viktigt bra support! Och dessa kriterier tycker jag ska finnas i ett "top of the line" märke som Arcam ska representera med tanke på prisnivån.

 

//Micke



#1338

Postad 22 maj 2020 - 09:43

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

Hej Lirsa!

 

informativ är precis vad denna tråd blivit och inte varit. förut så har det bara varit en massa subjektiva dravvel om hur j*vla bra dessa maskiner är från Arcam att dom låter som en dröm osv. 

 

Nu finns det objektiv fakta som blottar nått helt annat......alltså en riktig prestanda!

 

Tvivlar inte på att ditt system låter bra.......Grattis!     Dirac fungerar väldigt bra!

 

Svidande kritiken är befogad då Arcam(med massa andra företag ska sägas)  Levt på en lögn där konsumenter trott att deras svindyra produkter varit top of the line......men där det visar sig att det inte är så.

 

Sen ska vi ju inte ens nämna hur buggiga deras produkter varit och funktioner dom inte velat adda osv.

 

Detta borde ju du veta? 

 

Och ja tänka sig att det är så enkelt att om en produkt mäter bra så är den bra!! :) det finns verkligen inga hemligheter alls som poppar upp som anden i flaskan för att just du har produkten hemma.

 

Det är ju klart att vrider man ner volymen så blir ju defekterna klart mindre hörbara om ens hörbara alls........men jag skulle inte köpa en processor eller försteg eller slutsteg som åtminstone klarar 16bit transperens (efter det så tror jag väldigt få om ens någon skulle pricka rätt i ett kontrollerat blindtest) har bra funtioner som tex Dirac,bra mjukvara och väldigt viktigt bra support! Och dessa kriterier tycker jag ska finnas i ett "top of the line" märke som Arcam ska representera med tanke på prisnivån.

 

//Micke

 

Tack för ditt svar! Kan till viss del hålla med dig om att mjukvaran har varit buggug vid släpp och att det tagit lång tid att uppdatera.

 

Håller med dig i din slutläm absolut, sedan är jag relativt okunnig och jag vet inte vad 16 bit transaprens betyder om jag försöker översätta det i ljudkvalitet. 



#1339

Postad 22 maj 2020 - 09:56

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 1

Hej!

 

dubbla ddrc? hur tänkte du nu?

 

du köper en Minidsp med 4 utgångar för dina subwoofers tillsammans med låt säga Denonen eller nån annan prisvärd reciever.

 

Och ja Audyssey x32(eller hur fan det stavas) är klart bättre idag tillsammmans med appen där man kan begränsa korrigerings intervallen.

 

//Micke

 

Som sagt har du sett hur miniDSP mäter? Har du testat en miniDSP? Jag har gjort det och den brusar hörbart, så långt högre brusnivå än dessa maskiner. Det jag säger är att även om Arcam mäter dåligt så finns det inga billigare alternativ om man vill ha Dirac på ett komplett 7.1.4-system.

 

Du behöver alltså dubbla ddrc-88a för att korrigera basen i ett 7.1.4-system om du inte har Dirac inbyggt i receivern. Även om man begränsar korrigeringen till typ 2-300Hz så behöver man hantera basen från alla kanaler. Bas spelas inte bara av subwoofern och basen man skickar via BM dit vill man skall ha samma target curve som resten av systemet(annars blir det ju pannkaka av allt ihop). Du måste ha en DSP som klarar alla kanaler det räcker inte bara att göra en fix för basarna separat. Det vi pratar om här är Dirac och inte bi-quad optimeringar eller annat som inte är i samma liga som Dirac. 

Man kan välja att köpa en Denon som mäter bättre och sedan försöka få lika bra resultat med XT32 som man får med Dirac. Man kan alltid försöka. Glöm inte att rummet har en enormt mycket större påverkan än elektroniken och ifall man inte kan fixa dessa problem på ett bra sätt så kvittar det hur bra maskinen mäter. Förstår du vad jag försöker säga?



#1340

Postad 22 maj 2020 - 14:15

Unregistered1e7dcbe8
  • Unregistered1e7dcbe8
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 1

Hej!

 

Med ett sånt här inlägg så har du verkligen inte förstått poängen med informationen som du fått här.

 

Och för att poängtera så får alla köpa vilken produkt man vill för vilken summa som helst..........MEN är det inte bra att veta åtminstone om produkten man köper håller hög klass eller inte?

 

//Micke

Om du ska hålla på att kasta skit så tror jag du är mer betydligt välkommen nån annanstans, för det snacket du håller på med är inte informativt... Vi har fattat du inte gillar Arcam. Gå vidare i livet. Vi hade ganska trevligt här innan du började kast sten hej vilt. 

Trevlig helg på er alla.



#1341

Postad 22 maj 2020 - 23:11

mongo
  • mongo
  • Forumräv

  • 861 inlägg
  • 0

Upplysningsvis kan jag meddela att min Arcam AVR550 levererar extremt välljud just nu????

Hur fan är det möjligt? Den spelar skiten ur samtliga tidigare konstellationer jag haft, och det redan utan mätning med Dirac. Såklart ännu bättre efter mätning...

kan ljudprofeten Mike888 förklara vad som händer?
Maskinen är ju bara så kass?



#1342

Postad 23 maj 2020 - 01:28

Unregistered1e7dcbe8
  • Unregistered1e7dcbe8
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Upplysningsvis kan jag meddela att min Arcam AVR550 levererar extremt välljud just nu????

Hur fan är det möjligt? Den spelar skiten ur samtliga tidigare konstellationer jag haft, och det redan utan mätning med Dirac. Såklart ännu bättre efter mätning...

kan ljudprofeten Mike888 förklara vad som händer?
Maskinen är ju bara så kass?

Visst är det härligt☺️. Grattis. Gott att du är nöjd.  Killen från butiken gjorde kalibreringen, tydligen enligt vissa här och han gör det skillnad vad man använder för mick, märke o kalibrerad. 
men framförallt så kunde han betydligt mer än mig. Kostade 1500 o då körde han ändå 12 mil. 


Redigerat av Unregistered1e7dcbe8, 23 maj 2020 - 02:04.


#1343

Postad 23 maj 2020 - 12:15

tjomm
  • tjomm
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

Visst är det härligt☺️. Grattis. Gott att du är nöjd.  Killen från butiken gjorde kalibreringen, tydligen enligt vissa här och han gör det skillnad vad man använder för mick, märke o kalibrerad. 
men framförallt så kunde han betydligt mer än mig. Kostade 1500 o då körde han ändå 12 mil.


Kul att du är så nöjd
Var köpte du din Arcam från?
Undrar om de kan tänka sig åka ngt längre för kalibrering.?
Ngn som vet om det finns nån Dirac-kunnig kalibrerade i närheten av Karlstad??

/Thomas

#1344

Postad 24 maj 2020 - 13:21

Unregistered1e7dcbe8
  • Unregistered1e7dcbe8
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Köpte min i Umeå på RC Ljud & Bild. Lite långt. Men rimligen borde det finnas nån runt Karlstad. En kalibrerad mick ligger runt 1500 tror jag, så den är inte så dyr. Mitt problem är ju teknisk engelska. Dyslexi innan och så ska man läsa hieroglyfer.
Men tror inte det är så svårt egentligen. Kopplar micken till en dator där man har diraq installerat. Sen står det vad man ska göra, mickens placering. Efter det får man en mätning som man kan ha som mall. Döpa den till typ original mätning. Modifierat den på datorn har jag gjort. Högerklicka för att få en fästpunkt på frekvenskurvan och dra upp, ner och sidorna för nivå och hur brant kurvan ska vara. Sen sparar man den till nåt man känner för. Mer botten eller vad som helst. Dessutom får man med datum och tid när man gjorde den så det är ju lätt att se vilken som är sista. Tänk på att spara nya hela tiden och inte röra originalet. De man inte vill ha kan man slänga. Sen döper diraq den filen nya namn hela tiden så när man klickar på fjärren så kan stå vad som helst när man kikar på om diraqen är på och den kan den heta prosecco t.e.x. Tror stärkaren ska stå i net läge när man väljer att överföra den till stärkaren. Min mätning är ett mellanting som funkar till mycket, men inte allt. 
nackdelen att ha bara ha 1 minnesplats. 
 

Garanterar det finns duktigare människor än jag här som kan förklara bättre och vet mer.  



#1345

Postad 24 maj 2020 - 18:35

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0
Går 550 fortfarande att få tag på här i Sverige eller utomlands?

#1346

Postad 25 maj 2020 - 00:05

Unregistered1e7dcbe8
  • Unregistered1e7dcbe8
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

RC hade ingen kvar när jag pratade med dem sist. Du kan ju kontakta The Rock om de har nån kvar. Sen var det en kille här som skulle sälja en beggad. Ska till stan på tisdag, kan fråga om han vet nån som har nån kvar.

Tror de i England skickade iväg alla till bra pris när de började med nya serien. 


Redigerat av Unregistered1e7dcbe8, 25 maj 2020 - 00:07.


#1347

Postad 25 maj 2020 - 10:40

Unregistered1e7dcbe8
  • Unregistered1e7dcbe8
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Går 550 fortfarande att få tag på här i Sverige eller utomlands?

Hej. Han visste ingen tyvärr och misstänkte att det kan bli svårt.



#1348

Postad 25 maj 2020 - 13:56

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0

Hej. Han visste ingen tyvärr och misstänkte att det kan bli svårt.


Synd! Jag har googlat och tyvärr inte funnit någon som har på lager, nya är tyvärr alldeles för mkt pengar för mig just nu.

#1349

Postad 25 maj 2020 - 18:04

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0
Köp 390 och ett externt steg istället .

#1350

Postad 25 maj 2020 - 18:46

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Som sagt har du sett hur miniDSP mäter? Har du testat en miniDSP? Jag har gjort det och den brusar hörbart, så långt högre brusnivå än dessa maskiner. Det jag säger är att även om Arcam mäter dåligt så finns det inga billigare alternativ om man vill ha Dirac på ett komplett 7.1.4-system.

Du behöver alltså dubbla ddrc-88a för att korrigera basen i ett 7.1.4-system om du inte har Dirac inbyggt i receivern. Även om man begränsar korrigeringen till typ 2-300Hz så behöver man hantera basen från alla kanaler. Bas spelas inte bara av subwoofern och basen man skickar via BM dit vill man skall ha samma target curve som resten av systemet(annars blir det ju pannkaka av allt ihop). Du måste ha en DSP som klarar alla kanaler det räcker inte bara att göra en fix för basarna separat. Det vi pratar om här är Dirac och inte bi-quad optimeringar eller annat som inte är i samma liga som Dirac.

Man kan välja att köpa en Denon som mäter bättre och sedan försöka få lika bra resultat med XT32 som man får med Dirac. Man kan alltid försöka. Glöm inte att rummet har en enormt mycket större påverkan än elektroniken och ifall man inte kan fixa dessa problem på ett bra sätt så kvittar det hur bra maskinen mäter. Förstår du vad jag försöker säga?


Hej!

Förstår och håller med det sista du skrev såklart!

Men vad i det du skrev som är självklart iof gör så att Arcam ska komma undan med att tillverka brutalt mediocra produkter och ta brutala överpriser bara för att dom implementerad Dirac?

Inte bättre att visa att vi konsumenter tänker syna dessa produkter som helt felaktigt blir hyllade så att dom tar sig i kragen och kanske till och med gör fantastiska produkter i slutändan?

//Micke




Även taggad med Dirac

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.