Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Acer Aspire One *

1101 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Acer Aspire One A110-A - 1,6GHz 512MB 8GB 8,9" (Laptops (Bärbara datorer)) 1 8,3 (26) Inga priser
Acer Aspire One A150-B - 1,6GHz 1GB 120GB 8,9" (Laptops (Bärbara datorer)) 5 9 (28) Inga priser
Acer Aspire One A150-B - 1,6GHz 1GB 160GB 8,9" (Laptops (Bärbara datorer)) 2 6,2 (9) Inga priser
Acer Aspire One D150-1B - 1,66GHz 1GB 160GB 10" (Laptops (Bärbara datorer)) 1 7 (2) Inga priser
Acer Aspire One D150-1B - 1,6GHz 1GB 160GB 10" (Laptops (Bärbara datorer)) 1 (0) Inga priser
Acer Aspire One D150-1BG - 1,66GHz 1GB 160GB 10" (Laptops (Bärbara datorer)) 1 (0) Inga priser
Acer Aspire One D250-1B - 1,6GHz 1GB 160GB 10" (Laptops (Bärbara datorer)) 1 (0) Inga priser
Acer Aspire One D250-0B - 1,6GHz 1GB 160GB 10" (Laptops (Bärbara datorer)) 1 (0) Inga priser
3 relaterade trådar

#301

Postad 01 september 2008 - 16:02

Puppes
  • Puppes
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Kör MSCONFIG från Start->Kör och sedan väljer du att det inte skall startas. Dvs under autostart, klicka ut Kryssrutan framför Acer Aspire One Fan Control, vips så startas det inte automatiskt o då kan du bara ta bort exe-filen.




Vad är lämpliga inställningar för detta program? för "Fan on" och "Fan off" ?

Vill ju inte att skiten skall brinna upp :)

#302

Postad 01 september 2008 - 17:55

d-_-b
  • d-_-b
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Det höga fläktljudet, den dåliga batteritiden, en mycket långsam SSD samt Linpus Lite gör denna netbook ytterst medioker. Kommer sälja av min Acer One till förmån för en HP 2133 eller kanske en Dell E, eller Inspiron 910 som den egentligen heter.

#303

Postad 01 september 2008 - 19:49

bjornthompson
  • bjornthompson
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
hallå.....
jag hade en undran, läst om att 3g simkorts platsen finns i dessa. är det bara i linux eller bara i xp eller båda? någon som vet hur man använder den? är det bara att köra in ett 3g simkort och sen surfa eller? skulle vara yterst praktiskt att kunna slippa dongle.....

sen undrar jag om det är sån skillnad mellan xp och linux varianterna som det låter på vissa.SSD:en har ju fått kritik av många på varierande forum, att den ska vara slö... och fläkt ljudet är ju ett annat problem även om det verkar enkelt avhjälpt med ett fan controler program.

sen det här med batteri tid,alla dessa netbooks verkar ha ungefär samma batteri tid förutom 901, eller har jag missat nåt, både wind och aa1 verkar ju klara strax under 2 timmar på hög belastning typ en film eller liknande...901 har väll 6-cells batteriet medans de andra har 3-cells batteriet så det förklarar ju mycket iof, vet att iaf aa1 kan man köpa 6-cells batteriet på acer store...kostar ju en slant men va tusan.

detta är bara funderingar och frågor som jag själv funderar på nu när jag sitter och ska köpa en netbook, sitter med fingret på köp knappen för en aa1. men vill vara säker på att simkorts platsen kommer kunna användas oxå.

Redigerat av bjornthompson, 01 september 2008 - 19:50.


#304

Postad 01 september 2008 - 20:31

slotrat
  • slotrat
  • Lärjunge

  • 356 inlägg
  • 0

hallå.....
jag hade en undran, läst om att 3g simkorts platsen finns i dessa. är det bara i linux eller bara i xp eller båda? någon som vet hur man använder den? är det bara att köra in ett 3g simkort och sen surfa eller? skulle vara yterst praktiskt att kunna slippa dongle.....

Det finns inga Netbooks i dagsläget med inbyggt 3G-modem utom då HTC Shift. AspireOne är förberedd men den versionen med 3G-kort kommer nog precis innan jul och priset lär ju hamna runt 5000 skulle jag gissa.

sen undrar jag om det är sån skillnad mellan xp och linux varianterna som det låter på vissa.SSD:en har ju fått kritik av många på varierande forum, att den ska vara slö... och fläkt ljudet är ju ett annat problem även om det verkar enkelt avhjälpt med ett fan controler program.

Bortsett från skillnaden mellan Linux/Linpus och Windows XP så är det SSDn och internminnet som skiljer. Skall du köra Linpus så är SSDn tillräckligt bra, men funderar du på Windows på en SSD skall du nog fundera en extra gång, det går riktigt långsamt tack vare att WIndows tydligen vill skriva på disk mycket.

sen det här med batteri tid,alla dessa netbooks verkar ha ungefär samma batteri tid förutom 901, eller har jag missat nåt, både wind och aa1 verkar ju klara strax under 2 timmar på hög belastning typ en film eller liknande...901 har väll 6-cells batteriet medans de andra har 3-cells batteriet så det förklarar ju mycket iof, vet att iaf aa1 kan man köpa 6-cells batteriet på acer store...kostar ju en slant men va tusan.

Acer Aspire One med 6-cell batteri och XP direkt i butiken är nog inte långt borta, skulle gissa att du kan köpa en AA1 med 6-cellsbatteri på OnOff inom 1-2 månader och priset är nog bara ett par hundralappar högre än en med 3-cellsbatteri.

detta är bara funderingar och frågor som jag själv funderar på nu när jag sitter och ska köpa en netbook, sitter med fingret på köp knappen för en aa1. men vill vara säker på att simkorts platsen kommer kunna användas oxå.

Vill du ha inbyggt 3G-kort får du vänta, det finns inga än. Bortsett från det är det inte mycket att tveka på, jag älskar min A150 :)

#305

Postad 01 september 2008 - 21:06

bjornthompson
  • bjornthompson
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
alltid kul att höra att folk är nöjda med sina köp :)
om jag köper så blir det en a150x, långa tågresor gör att 120gb sitter riktigt nice, 1.45 i restid gör att batteriet nog uppgraderas mot ett 6-cell. gillar dessa, ska pilla lite innan köp och se hur den känns.....då är det bara lite batteri oro kvar, men det gäller nog alla dessa maskiner, menar 901 går bort för mig pga av att det bara är 20gb, lite för litet, och ssd, vill nog ha min xp om jag får faktiskt

#306

Postad 02 september 2008 - 09:57

Unregisteredb6eb9432
  • Unregisteredb6eb9432
  • Amatör

  • 70 inlägg
  • 0

Det höga fläktljudet, den dåliga batteritiden, en mycket långsam SSD samt Linpus Lite gör denna netbook ytterst medioker. Kommer sälja av min Acer One till förmån för en HP 2133 eller kanske en Dell E, eller Inspiron 910 som den egentligen heter.


Det finns två olika SSD en Intel som e långsam och en Samsung som e mycket snabbare, har själv den snabbare varianten o tycker att den är snabb nog för det mästa....

Jämfört med min VISTA-LAPTOP är AA1 med Limpus Linux mycket snabbare att boota up en VISTAan trots att den har snabbare CPU

Redigerat av Unregisteredb6eb9432, 02 september 2008 - 10:11.


#307

Postad 02 september 2008 - 11:55

Ertard
  • Ertard
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Kolla i någon OnOff butik. Dom verkar ha dessa uppställda så att man får pilla på dom.
Jag har sett dom i de flesta Onoff butiker som jag varit inne i men det är ju här på Sveriges framsida, Västkusten :rolleyes:

Jag håller med dig vad gällande storleken på tangentbordet och EEE pc'n. Tycker också att det är alldeles för litet. Tangenterna på Aspire One är lite större, men den lilla skillnaden gör väldigt mycket i användarvänlighet. Visst det tangentbordet är också litet men inga problem att använda.

Tack! OnOff i Kista Galleria har uppställda, testade lite men kollade inte om de finns i lager, enligt hemsidan gör de inte det. Väldigt trevlig liten dator, tangentbordet var helt klart skrivbart även för mig :)

#308

Postad 02 september 2008 - 13:13

kultingen
  • kultingen
  • Amatör

  • 80 inlägg
  • 0
var och köpte mig en a150 precis, installerar XP nu :)

#309

Postad 02 september 2008 - 14:34

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0

var och köpte mig en a150 precis, installerar XP nu :)


Själv kör jag nu Vista. Måste säga att det flyter på förvånansvärt bra.
Har 1Gb i Ram. Kör också Readyboost med ett Sandisk SD Extreme III 2Gb minneskort i den vänstra kortläsare.
Det gör nog sitt till också, är mycket nöjd med hur Vista presterar på denna lilla skönhet.

#310

Postad 02 september 2008 - 15:03

d-_-b
  • d-_-b
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0

Det finns två olika SSD en Intel som e långsam och en Samsung som e mycket snabbare, har själv den snabbare varianten o tycker att den är snabb nog för det mästa....


Har den "snabbare" versionen, om man nu kan kalla den snabb.

#311

Postad 02 september 2008 - 15:30

lelkes
  • lelkes
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0

var och köpte mig en a150 precis, installerar XP nu :)

Var köpte du ditt exemplar?

Kör också Readyboost med ett Sandisk SD Extreme III 2Gb minneskort i den vänstra kortläsare.
Det gör nog sitt till också, är mycket nöjd med hur Vista presterar på denna lilla skönhet.

På vilket sätt gör Readyboost till?

#312

Postad 02 september 2008 - 18:23

slotrat
  • slotrat
  • Lärjunge

  • 356 inlägg
  • 0
Angående Readyboost... http://sv.wikipedia....wiki/Readyboost

#313

Postad 02 september 2008 - 18:44

Chickenkebab
  • Chickenkebab
  • Amatör

  • 99 inlägg
  • 0

Angående Readyboost... http://sv.wikipedia....wiki/Readyboost



Om jag förståt det rätt, så innebär det att jag kan peta in ett 2gig sandisk minne i "uttaget" på Acer datan och använda mig av Readyboost och få 3 gig "ram" minne samanlagt? :) Isådanafall är det ju ett underbart program :rolleyes:

#314

Postad 02 september 2008 - 19:00

slotrat
  • slotrat
  • Lärjunge

  • 356 inlägg
  • 0
Nej inte riktigt så. Readyboost bara förladdar program man brukar använda till det snabbare SD-minnet (eller vilket minne man nu har Readyboost på) för att korta ner laddtiderna av programmen och de filer som används ofta. Samtidigt blir ju hårddisken ledig för annat som swappning tex, så visst fungerar det, det tar dock någon vecka eller så innan det trimmat in sig ordentligt. Jag kör själv Vista med 1GB RAM och 1GB ReadyBoost och är mycket nöjd. Men jag kommer endera dagen ändå att peta in totalt 1,5 GB minne i min A150. Det finns program för XP som gör samma sak som ReadyBoost men de ingår inte i XP utan man får köpa dessa separat.

Redigerat av slotrat, 02 september 2008 - 19:00.


#315

Postad 02 september 2008 - 19:44

Travolta
  • Travolta
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0

Acer Aspire One med 6-cell batteri och XP direkt i butiken är nog inte långt borta, skulle gissa att du kan köpa en AA1 med 6-cellsbatteri på OnOff inom 1-2 månader och priset är nog bara ett par hundralappar högre än en med 3-cellsbatteri.


Detta är riktpriserna i USA, ser ut att skilja ca 300-400 kr mellan 3- och 6-cellsbatteriet:

* Aspire One AOA150-1570: Atom; 120GB HDD; 1GB RAM; Windows XP; 3-cell battery $349
* Aspire One AOA110-1722: Atom; 8GB SSD; 512MB RAM; Linux; 3-cell battery $329
* Aspire One AOA150-1447: Atom; 160GB HDD; 1GB RAM; Windows XP; 6-cell battery $399

Nu är ju bara frågan när 6-cellsbatteriet kommer.

Hur länge bedömer ni att batteriet går om man sitter och surfar alternativt skriver i Word med WLAN och full/hög ljusstyrka på skärmen?


TomasL-->Vista på denna låter ju väldigt lockande, man kör ju inte speciellt många program igång samtidigt så 1GB RAM kanske kan räcka. Något du rekommenderar?


EDIT:
Hittade denna bild på en Aspire One med 6-cellsbatteriet, blir ganska klumpigt. Rätta mig om jag har fel emd Asus Eee PC 901 kommer väl inte ha denn "klump" trots 6-cellsbatteri?
http://www.liliputin...pire-6-cell.jpg

Redigerat av Travolta, 02 september 2008 - 21:01.


#316

Postad 02 september 2008 - 20:32

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0

Nej inte riktigt så. Readyboost bara förladdar program man brukar använda till det snabbare SD-minnet (eller vilket minne man nu har Readyboost på) för att korta ner laddtiderna av programmen och de filer som används ofta. Samtidigt blir ju hårddisken ledig för annat som swappning tex, så visst fungerar det, det tar dock någon vecka eller så innan det trimmat in sig ordentligt. Jag kör själv Vista med 1GB RAM och 1GB ReadyBoost och är mycket nöjd. Men jag kommer endera dagen ändå att peta in totalt 1,5 GB minne i min A150. Det finns program för XP som gör samma sak som ReadyBoost men de ingår inte i XP utan man får köpa dessa separat.


Amen, kunde inte ha förklarat det bättre själv.
Jag har nu petat in lite mera RAM-minne i min så nu är jag uppe i max, 1,5Gb.
Tyckte du att Vista flöt på bra med 1Gb ram så vänta och se när du får i 1,5. Det blir stor skillnad.
Tyckte att det flöt på bra med 1Gb och trodde nog inte att det skulle bli så stor skillnad med 512Mb till men det blev det! B)
Det var inte heller speciellt svårt att byta. Gick på 10min.

Redigerat av TomasL, 02 september 2008 - 20:33.


#317

Postad 02 september 2008 - 22:22

nr1_jag
  • nr1_jag
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0
Någon som vet hur d ligger till om jag köper den med den stora traditionella hdn med XP, kan man då få tillgång till deras egna linux dist. som de skickar med deras flashvariant?

Eller flyter XP på tillräckligt bra?

Står i valet och kvalet, hade den kostat lite mindre hade jag löpt den för länge sedan =) Börjar dock bli otålig, så vet inte om jag orkar vänta på den eventuella prissänkningen, kan ju ta några månader till i värsta fall....

#318

Postad 03 september 2008 - 06:36

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0
Det är inga som helst problem att köra XP på A150, det flyter på fint.
Jag kör tillochmed Vista på min nu och det flyter också på mycket bra tom med 1Gb i RAM.

#319

Postad 03 september 2008 - 06:54

bjornthompson
  • bjornthompson
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0

EDIT:
Hittade denna bild på en Aspire One med 6-cellsbatteriet, blir ganska klumpigt. Rätta mig om jag har fel emd Asus Eee PC 901 kommer väl inte ha denn "klump" trots 6-cellsbatteri?
http://www.liliputin...pire-6-cell.jpg



hmm, skulle vilja att det var det batteriet, men om man kollar http://store.acer-eu...rticleid=312369 så lär det vara de hemska batterierna som det cirukulerat bilder på som hänger ut en bit

Redigerat av bjornthompson, 03 september 2008 - 06:55.


#320

Postad 03 september 2008 - 09:07

lelkes
  • lelkes
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0

Amen, kunde inte ha förklarat det bättre själv.
Jag har nu petat in lite mera RAM-minne i min så nu är jag uppe i max, 1,5Gb.
Tyckte du att Vista flöt på bra med 1Gb ram så vänta och se när du får i 1,5. Det blir stor skillnad.
Tyckte att det flöt på bra med 1Gb och trodde nog inte att det skulle bli så stor skillnad med 512Mb till men det blev det! B)
Det var inte heller speciellt svårt att byta. Gick på 10min.

När du bytte RAM, följde du rådet från youtube, eller hade du ngn annan guide? Och varför inte uppgrader till 2 Gb om du ändå var i farten?

//Peter

#321

Postad 03 september 2008 - 09:46

Unregistered578665fc
  • Unregistered578665fc
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

EDIT:
Hittade denna bild på en Aspire One med 6-cellsbatteriet, blir ganska klumpigt. Rätta mig om jag har fel emd Asus Eee PC 901 kommer väl inte ha denn "klump" trots 6-cellsbatteri?
http://www.liliputin...pire-6-cell.jpg


Det är precis så som mitt batteri ser ut. Jag köpte min 150 i Singapore för ett par veckor sedan och fick då med 6-cellsbatteriet. Det ger ett något klumpigare intryck såklart, men inte alls så farligt. Dessutom räcker batteriet åtminstone 5 timmar vid normalt användande på en laddning, vilket får anses som bra.

Förresten..är det någon som märkt att wlan:et tappar signalstyrka/hastighet efter det att man dragit igång datorn från viloläge? När jag startar datorn från scratch så funkar det kanon, men när jag startar den efter att ha haft den i viloläge får jag otroligt taskig nätverksprestanda. Startar jag då om datorn så funkar det klockrent. Helmysko!

#322

Postad 03 september 2008 - 10:36

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0

När du bytte RAM, följde du rådet från youtube, eller hade du ngn annan guide? Och varför inte uppgrader till 2 Gb om du ändå var i farten?

//Peter


Jag kollade på en guide på youtube men den stämde inte riktigt emot min.
Guiden visade en A110 dvs. med SSD disk. Ser lite annorlunda ute i en A150 med en riktig hårddisk, men inga jätteskillnader.

Anledningen till att jag inte stoppade i mera minne är enkel. 1,5Gb är max!

Redigerat av TomasL, 03 september 2008 - 10:39.


#323

Postad 03 september 2008 - 10:52

Chickenkebab
  • Chickenkebab
  • Amatör

  • 99 inlägg
  • 0
Sitter det ett 1 gigs minne i 150? eller 2 x 512?

#324

Postad 03 september 2008 - 10:59

Travolta
  • Travolta
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0

Det är precis så som mitt batteri ser ut. Jag köpte min 150 i Singapore för ett par veckor sedan och fick då med 6-cellsbatteriet. Det ger ett något klumpigare intryck såklart, men inte alls så farligt. Dessutom räcker batteriet åtminstone 5 timmar vid normalt användande på en laddning, vilket får anses som bra.


Okej, tack för info! 5 timmar är ju riktigt bra, just nu är batteritiden det enda som får mig att tveka.

#325

Postad 03 september 2008 - 11:27

lelkes
  • lelkes
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0

Anledningen till att jag inte stoppade i mera minne är enkel. 1,5Gb är max!

säger du det? då har jag läst på dåligt, trodde att 2 var max, men jag blandar nog ihop med MSI Wind, som jag tittade på först

#326

Postad 03 september 2008 - 11:43

slotrat
  • slotrat
  • Lärjunge

  • 356 inlägg
  • 0

Sitter det ett 1 gigs minne i 150? eller 2 x 512?

512 Mb sitter fastlött på moderkortet och sen sitter det en extra 512a i minnesplatsen.
I en A110 sitter det inget i minnesplatsen, bara det fastlödda minnet.

#327

Postad 03 september 2008 - 11:44

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0

Sitter det ett 1 gigs minne i 150? eller 2 x 512?


Det sitter 512Mb "fastlött" på moderkortet och sen så sitter det en 512Mb modul i expansionsslotten.

#328

Postad 03 september 2008 - 11:45

slotrat
  • slotrat
  • Lärjunge

  • 356 inlägg
  • 0

Amen, kunde inte ha förklarat det bättre själv.

Tack B)

Jag har nu petat in lite mera RAM-minne i min så nu är jag uppe i max, 1,5Gb.
Tyckte du att Vista flöt på bra med 1Gb ram så vänta och se när du får i 1,5. Det blir stor skillnad.
Tyckte att det flöt på bra med 1Gb och trodde nog inte att det skulle bli så stor skillnad med 512Mb till men det blev det! :D
Det var inte heller speciellt svårt att byta. Gick på 10min.

Jag gör det kanske idag här på jobbet idag om jag hinner, en kollega ville kolla min A150 så jag skall hem och hämta den när jag är ute och åker...

#329

Postad 03 september 2008 - 11:53

Soulseller42
  • Soulseller42
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Funderar starkt på att köpa aspire one. Är mest intresserad av linux-varianten med ssd. Dock känns inte 3-cellsbatteriet som ett alternativ. Någon som vet om det kommer att gå att få tag på en variant med linux, ssd och 6-cellsbatteri? Måste man ha XP och hårddisk för att få det stora batteriet?

#330

Postad 03 september 2008 - 11:54

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0

Jag gör det kanske idag här på jobbet idag om jag hinner, en kollega ville kolla min A150 så jag skall hem och hämta den när jag är ute och åker...


Det var inte alls så besvärligt som jag först befarade. Efter att ha läst lite på olika forum så blev man ju lite avskräckt men det var ganska smidigt. Tog som sagt inte längre tid än ca 10min.

#331

Postad 03 september 2008 - 11:55

Travolta
  • Travolta
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0
Ringde Acer Sverige och AA1 kommer först i oktober/november med sex-cellsbatteriet.

#332

Postad 03 september 2008 - 11:57

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0

Funderar starkt på att köpa aspire one. Är mest intresserad av linux-varianten med ssd. Dock känns inte 3-cellsbatteriet som ett alternativ. Någon som vet om det kommer att gå att få tag på en variant med linux, ssd och 6-cellsbatteri? Måste man ha XP och hårddisk för att få det stora batteriet?


Du kan ju alltid köpa till det stora batteriet.

#333

Postad 03 september 2008 - 12:18

rockolle
  • rockolle
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Det är precis så som mitt batteri ser ut. Jag köpte min 150 i Singapore för ett par veckor sedan och fick då med 6-cellsbatteriet. Det ger ett något klumpigare intryck såklart, men inte alls så farligt. Dessutom räcker batteriet åtminstone 5 timmar vid normalt användande på en laddning, vilket får anses som bra.

Förresten..är det någon som märkt att wlan:et tappar signalstyrka/hastighet efter det att man dragit igång datorn från viloläge? När jag startar datorn från scratch så funkar det kanon, men när jag startar den efter att ha haft den i viloläge får jag otroligt taskig nätverksprestanda. Startar jag då om datorn så funkar det klockrent. Helmysko!


Det kan vara energispararfunktionen som drar ner signalstyrkan på wlanet. Jag gick in på energispararfunktioner under system, tror jag att det va, och ändrade så att wlanet alltid kör på full styrka. Jag hade problem med låga hastigheter när jag körde på batteri.

#334

Postad 03 september 2008 - 13:02

Soulseller42
  • Soulseller42
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Du kan ju alltid köpa till det stora batteriet.

weeeell... i och för sig. Men jag tycker att 800:- för nytt batteri (som är det pris jag har sett) är ganska saftigt. Att få det stora batteriet direkt för ett par-tre hundra extra känns betydligt mer ok...

#335

Postad 03 september 2008 - 13:07

slotrat
  • slotrat
  • Lärjunge

  • 356 inlägg
  • 0

Det var inte alls så besvärligt som jag först befarade. Efter att ha läst lite på olika forum så blev man ju lite avskräckt men det var ganska smidigt. Tog som sagt inte längre tid än ca 10min.

Jo jag har varit i en A110 innan så jag vet hur det är... Skall nog gå bra!

Ringde Acer Sverige och AA1 kommer först i oktober/november med sex-cellsbatteriet.

Med andra ord gissade jag helt rätt när jag sa inom ett par månader... B)

#336

Postad 03 september 2008 - 16:15

bjornthompson
  • bjornthompson
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
hade en fundering, om jag ska ladda ner drirutiner, är det den samma för båda moddelerna? ska instalera linux på min aa1a150x tänkte jag, unbuntu men jag tänkte drivrutiner till wifi och liknande är det bara tanka linux variantens?

Redigerat av bjornthompson, 03 september 2008 - 16:15.


#337

Postad 03 september 2008 - 16:30

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0
Ja, det är samma drivrutiner för A110 och A150. Så det är bara att ladda ner Drivrutinerna för A110.

#338

Postad 03 september 2008 - 16:38

RackaBaysare
  • RackaBaysare
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

Jag har nu petat in lite mera RAM-minne i min så nu är jag uppe i max, 1,5Gb.
Tyckte du att Vista flöt på bra med 1Gb ram så vänta och se när du får i 1,5. Det blir stor skillnad.
Tyckte att det flöt på bra med 1Gb och trodde nog inte att det skulle bli så stor skillnad med 512Mb till men det blev det! ;)
Det var inte heller speciellt svårt att byta. Gick på 10min.

Får jag fråga viket minne och var du köpte det?
Och vilken guide följde du?
Kör med själv med Vista, men bara 1GB, trots att det flyter bra, tillochmed Aero funkar, kan det ju vara bra med mera minne

MVH

#339

Postad 03 september 2008 - 17:52

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0

Får jag fråga viket minne och var du köpte det?
Och vilken guide följde du?
Kör med själv med Vista, men bara 1GB, trots att det flyter bra, tillochmed Aero funkar, kan det ju vara bra med mera minne

MVH


Köpte detta minne: https://www.inet.se/...533mhz/5302525/

Jag kollade på en guide på youtube bara för att inse att min inte såg likadan ut under skalet. Guiden visade tydligen en A110 och inte en A150. Lite skillnad på hur det ser ut men ingen jätteskillnad. Sätter du väl igång så ger det sig självt. Gick på ca 10min.

#340

Postad 03 september 2008 - 18:11

Travolta
  • Travolta
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0

Köpte detta minne: https://www.inet.se/...533mhz/5302525/

Jag kollade på en guide på youtube bara för att inse att min inte såg likadan ut under skalet. Guiden visade tydligen en A110 och inte en A150. Lite skillnad på hur det ser ut men ingen jätteskillnad. Sätter du väl igång så ger det sig självt. Gick på ca 10min.


Ryker garantin helt när man gör detta? Var du tvungen att bryta några plomberingar eller liknande, går det att återställa datorn såa tt detta tine märks om man skulle behöva använda sig av garantin?

#341

Postad 03 september 2008 - 18:19

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0

Ryker garantin helt när man gör detta? Var du tvungen att bryta några plomberingar eller liknande, går det att återställa datorn såa tt detta tine märks om man skulle behöva använda sig av garantin?


Teoretiskt så ryker nog garantin.
Jag såg ingen plombering iallafall, så den ska nog gå att återställa utan att det syns att man varit och pillat.
Man måste ju ta bort två av gummifötterna på undersidan, då dom gömmer två skruvar. Lite beroende av hur vårdslös man är när man plockar bort dom så kanske man kan lämna lite spår men troligen inte.
Jag lämnade inga spår efter mig (tror jag iallafall ;) )

Redigerat av TomasL, 03 september 2008 - 18:21.


#342

Postad 03 september 2008 - 23:52

slotrat
  • slotrat
  • Lärjunge

  • 356 inlägg
  • 0
Nu har jag med uppgraderatmin A150 till 1,5 GB minne, smärtfritt sa Bill, det sa INTE Bull ;)

Jag råkade ut för en välfastsatt skruv, precis som många andra A150-ägare tydligen. Vi måste ju plocka bort det lilla kortet på högersidan med med ljudportarna på för att komma åt och lyfta hela moderkortet med hårddisk och allt. Men en av dessa skruvar satt som f-n så jag drog såklart sönder den. Slutade med att jag fick borra upp den, så nu har jag ingen skruv i det hålet. Det är vad spår jag lämnade efter mig, när väl kortet o skruven var borta var det smidigt och gick snabbt.

Har inte märkt någon skillnad direkt än, men det kommer kanske när Superfetch och annat fått vänja sig vid 512MB extra minne...

#343

Postad 04 september 2008 - 07:48

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0
Jag märkte inte heller någon större skillnad första gången jag startade
min efter uppgradering, men sen en avsevärd skillnad.

Jag hade inget problem med att någon skruv satt för hårt.
Det var ju låslack i gängorna på de flesta skruvar. Det är ju möjligt att dom som satt
ihop dom fick lite väl mycket låslack på vissa. Därav att vissa har problem med att lossa vissa skruvar.

#344

Postad 04 september 2008 - 07:50

janne1
  • janne1
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0
RE: Nya batteriet....

Kommer säkert kunna köpas billigare med frakt från england nu när pundet ligger lågt B)

Redigerat av janne1, 04 september 2008 - 07:51.


#345

Postad 04 september 2008 - 08:54

slotrat
  • slotrat
  • Lärjunge

  • 356 inlägg
  • 0

Jag märkte inte heller någon större skillnad första gången jag startade
min efter uppgradering, men sen en avsevärd skillnad.

Jag hade inget problem med att någon skruv satt för hårt.
Det var ju låslack i gängorna på de flesta skruvar. Det är ju möjligt att dom som satt
ihop dom fick lite väl mycket låslack på vissa. Därav att vissa har problem med att lossa vissa skruvar.

Ja precis så, i ett hål var det mycket lack, men i de andra hålen gick det hur lätt som helst att få bort skruvarna. Hur som helst är det gjort, och det är ju inga problem alls om bara skruvarna lossnar. Jag drog inte dit skruvarna så hårt nu, man vet ju aldrig om man vill in igen B)

Vad jag har märkt hittills så har disk-aktiviteten sjunkit, men jag gör inte mycket annat på den än att kör Chrome/Firefox, så väldigt mycket diskaktivitet har jag ju normalt inte. Det är i alla fall ingen nackdel med mer minne, det är ju klart. Jag satte i en Kingston KAC-MEME/1G (1 GB - SO DIMM 200-pin - DDR2 - PC2-4200, Notebook Memory Acer) i min och den fungerar fint. Jag sökte på Kingstons sida och då var det den man skulle ha enligt dom.

#346

Postad 04 september 2008 - 20:17

lelkes
  • lelkes
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0
det verkar vara krångligt att uppgradera minnet, så jag tänkte köra Readyboost från minneskortläsaren:
vad skall jag tänka på när jag köper minneskort?

#347

Postad 04 september 2008 - 21:01

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0

det verkar vara krångligt att uppgradera minnet, så jag tänkte köra Readyboost från minneskortläsaren:
vad skall jag tänka på när jag köper minneskort?


Jag kör med ett Sandisk SD 2Gb Extreme III
http://www.dustinhom...5010093569.aspx
Köp ett med bra läs- och skrivhastighet.
Tänk på att Readyboost inte kan ersätta RAM-minne.
Här finns en liten programsnutt som övervakar readyboost-minnet
och se när/hur det uynyttjas.: http://area-71.net/rbmon/
Det är inte så krångligt att uppgradera. Kolla på några guider på youtube så
går det ganska smärtfritt sen.

Redigerat av TomasL, 04 september 2008 - 21:05.


#348

Postad 05 september 2008 - 07:56

bjornthompson
  • bjornthompson
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0

Jag kör med ett Sandisk SD 2Gb Extreme III
http://www.dustinhom...5010093569.aspx
Köp ett med bra läs- och skrivhastighet.
Tänk på att Readyboost inte kan ersätta RAM-minne.
Här finns en liten programsnutt som övervakar readyboost-minnet
och se när/hur det uynyttjas.: http://area-71.net/rbmon/
Det är inte så krångligt att uppgradera. Kolla på några guider på youtube så
går det ganska smärtfritt sen.



okej jag är helt lost, kollade det där kortet och det står ingenstans om readyboost påp det.måste man ladda ner ready boost? det enda jag hittar är usb minnnen med readyboost....eller kan jag bara slänga in samma sandisk extreme kort som du och så funkar det av sig själv? förlåt men fattar itne riktigt hur :) även om vi glider lite från ämnet så hoppas jag på svar

#349

Postad 05 september 2008 - 08:20

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0

okej jag är helt lost, kollade det där kortet och det står ingenstans om readyboost påp det.måste man ladda ner ready boost? det enda jag hittar är usb minnnen med readyboost....eller kan jag bara slänga in samma sandisk extreme kort som du och så funkar det av sig själv? förlåt men fattar itne riktigt hur :) även om vi glider lite från ämnet så hoppas jag på svar


Readyboot i Vista fungerar med många olika flashminnen även om det inte står i beskrivningen.
Vad gäller USB-minnen är dom oftast inte lämpliga beroende på att det är dålig läs- och skrivhastighet.
Men just Sandisk har trimmat upp några av sina USB-minnen så att dom ska fungera bättre med readyboost.
Men köp du ett flashkort istället. Mycket snabbare läs- och skrivhastighet och det kortet jag har fungerar klockrent för mig iallafall. Har du bara 1Gb RAM i datorn så räcker det med ett 2Gb kort. Vista kan inte utnyttja mera än ca 1,5ggr RAM-minnet till readyboost. När jag hade 1Gb RAM i min så tyckte Vista att en lämplig storlek för readyboost minnet skulle vara 1,85Gb. Men det gör inte heller något att köpa ett större minne då övrigt lagringsutrymme kan användas för lagring.

//Tomas

#350

Postad 05 september 2008 - 08:55

bjornthompson
  • bjornthompson
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
hmmm låter bra, men funkar detta BARA i vista? tänkte ju köra xp i aa1....tänkte nte på att vi pratade om vista tidigare i tråden.....



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.