Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Panasonic Lumix DMC-FZ18

69 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Panasonic Lumix DMC-FZ18 (Kompaktkameror) 1 7,89 (8) Inga priser
1 relaterade trådar

#1

Postad 24 november 2007 - 23:48

avozetta
  • avozetta
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0
Hej!

Slog igår äntligen till på en superzoomare efter att ha läst om, klämt och känt på ett antal olika märken. Valet föll till slut på denna:

Det som i slutändan avgjorde var bildkvalitén då FZ18 lär ha minst problem med missteckningar och vinjetering. Framtiden får bevisa detta. Andra kriterier jag tittade på var användarvänlighet, snabbhet, vidvinkel, ställbar LCD, RAW-filer och greppvänlighet.
De kameror jag framförallt jämförde med var:
(snabb, ställbar LCD, sämre vidvinkel)
(användarvänlig)
(regält grepp, långsam uppstart)

Åter till FZ18. Till kameran medföljer:
- Axelrem
- Linslock med säkerhetssnöre
- Motljusskydd
- Laddare
- Tryckt snabbgudie
- Fullständig bruksanvisning på CD (c:a 170 sidor)
- CD med programvaror för bildvisning/redigering
- USB-kabel (till dator)
- Videokabel (till TV)

Plus i kanten för motljuskyddet och säkerhetssnöret till linslocket. Tyvärr blir det lite minus för Snabbguiden och Bruksanvisningen där man missat att översätta vissa delar till svenska. Det står på tyska i stället. Så om din tyska är lite dålig, installera även den engelska bruksanvisningen om det är något som behöver förtydligas.

Det är fyra programvaror som medföljer för bildvisning/redigering. Har du fotat och filmat digitalt tidigare så behöver du troligen inget av dessa. Är du nybörjare och inte har programvaror sen tidigare eller om du vill börja med RAW-fotografering så kan det säkert vara värt att utvärdera dessa. Här är programmen:
- ArcSoft Media Impression och Panorama Maker 4 (Hanterar både bilder, video och panoramabilder)
- Panasonic PHOTOfunSTUDIO (bilder)
- Panasonic LUMIX Simple View (endast bildvisare som är databasbaserad)
- SILKYPIX Developer Studio (RAW-redigerare)

Vilken minnesstorlek skall man välja då? Skall du endast fota med högsta JPEG-kvalitet så får du på ett 1G minneskort plats med 240 bilder eller 11 minuter film. Tycker du precis som jag att filmkvalitén duger utmärkt och inte har någon separat filmkamera så bör du kanske öka på storleken. Jag har köpt ett 4G:s kort och får då in 44 minuter film eller 1000 bilder i högsta JPEG-kvalite. I RAW-formatet får du plats med 56 bilder på ett 1G:s kort eller 220 på ett 4G:s kort. Att tänka på vid filminspelning är att Panasonic rekommenderar minneskort med en skrivhastighet på minst 10MB/s. Jag köpte detta kort,
. Prisvärt tycker jag, då det medföljer kortläsare för SDHC-kort. Det stödet saknades i min skrivare.

Objektivet har filtergänga men det finns inga filter att få tag på ännu tyvärr. Hoppas det kommer inom kort.

När det gäller hantering av kameran och mitt tycke om bildkvalitén så får jag återkomma när jag fotat/filmat lite mer. Kanske finns det fler forummedlemmar som blivit ägare till denna kamera och kan fylla på med inlägg så länge!?

PS! Hur gör man tråden officiell? DS!

#2

Postad 28 november 2007 - 18:46

Lo-Fi Heroes
  • Lo-Fi Heroes
  • Forumräv

  • 576 inlägg
  • 0
Äntligen en tråd om denna kameran! Jag är själv ute efter en zoomkamera och har jämfört och jämfört och tror att det är denna som gäller. Hade från början satt upp ett "inte mer än 3000 kr" mål men har förstått att det inte kommer hålla, som det aldrig gör. Du får gärna slänga upp lite bilder och ge lite utlåtanden om du vill, så man får lite mer kött på benen. måste också säga att jag tycker Panasonic var väldigt frikostiga med tillbehören, motljusskydd och axelrem man tackar. ;)

#3

Postad 30 november 2007 - 10:52

swebarb
  • swebarb
  • Forumräv

  • 585 inlägg
  • 0
Kameran ser helt klart intressant ut, skulle gärna vilja se några bilder på 18x zoom hur lidande blir kvaliten där?

#4

Postad 30 november 2007 - 21:22

Unregistered1b507d7a
  • Unregistered1b507d7a
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
Är även jag mycket sugen på denna kamera och det står nu och väger mellan Canon och Panasonic!
Just nu fördel DMC-FZ18E pga den grymma zoomen och även för brännvidden, (28mm)!

Dock har jag ingenstans hittat information om ISO talen på denna kameran?
(Edit. Hittade ISO-värdena. Upp till 1600, (6400 - 3MP), är ju klart godkänt).

Blir nog en sån skulle jag tro!

MVH//Frederik

Redigerat av Unregistered1b507d7a, 30 november 2007 - 21:31.


#5

Postad 30 november 2007 - 22:17

avozetta
  • avozetta
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0

Äntligen en tråd om denna kameran! Jag är själv ute efter en zoomkamera och har jämfört och jämfört och tror att det är denna som gäller. Hade från början satt upp ett "inte mer än 3000 kr" mål men har förstått att det inte kommer hålla, som det aldrig gör. Du får gärna slänga upp lite bilder och ge lite utlåtanden om du vill, så man får lite mer kött på benen. måste också säga att jag tycker Panasonic var väldigt frikostiga med tillbehören, motljusskydd och axelrem man tackar. :P



Kameran ser helt klart intressant ut, skulle gärna vilja se några bilder på 18x zoom hur lidande blir kvaliten där?


Nu har jag lagt upp några bilder i mitt galleri under "Foto" (har tyvärr inte haft möjlighet att fota så mycket ännu p.g.a. sjukdom). Där får ni i varje fall en bra känsla för zoomomfånget och en inomhus blixtbild på ett nybyggt pepparkakshus av min älsta son.

#6

Postad 30 november 2007 - 22:21

avozetta
  • avozetta
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0

Är även jag mycket sugen på denna kamera och det står nu och väger mellan Canon och Panasonic!
Just nu fördel DMC-FZ18E pga den grymma zoomen och även för brännvidden, (28mm)!

Dock har jag ingenstans hittat information om ISO talen på denna kameran?
(Edit. Hittade ISO-värdena. Upp till 1600, (6400 - 3MP), är ju klart godkänt).

Blir nog en sån skulle jag tro!

MVH//Frederik


Vilken Canon-modell syftar du på?

#7

Postad 01 december 2007 - 19:22

Unregistered1b507d7a
  • Unregistered1b507d7a
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
Funderade på en Powershot S5 IS som, förutom 12x zoom, har ungefärliga data i övrigt!
Antar att Canon-kameran antagligen vinner i "byggkvalitet" och kanske tar något uns bättre bilder.
Men som sagt 18x zoom är hårigt!

MVH//Frederik

#8

Postad 01 december 2007 - 22:19

avozetta
  • avozetta
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0
Naturligtvis vill man ha en bra väska också. Tyvärr hade inte min butik några orginalväskor hemma men jag fick informationen att väskan till FZ8 passar lika bra och var hälften så dyr (c:a 300 mot c:a 600) som den till FZ18. Nu har det gått en vecka och de har fortfarande inte fått in dem så jag tröttnade. Dessutom var de osäkra om och på vilket sätt motljusskyddet får plats.

Jag köpte idag en väska av märket Lowepro med modellbeteckning "Clips 120". Den är som gjuten för kameran och motljusskyddet. De får precis lagom plats i var sitt fack. Sedan finns ytterligare 3 fack på utsidan för tillbehör som kablar och minneskort m.m. Här finns bra bilder på väskan:
http://www.scandinav...spx?iID=6949588
Jag köpte min på Clas Ohlson för 249kr, artikelnr 38-2537: http://www.clasohlso...=251858#38-2537.

#9

Postad 01 december 2007 - 22:27

avozetta
  • avozetta
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0

Funderade på en Powershot S5 IS som, förutom 12x zoom, har ungefärliga data i övrigt!
Antar att Canon-kameran antagligen vinner i "byggkvalitet" och kanske tar något uns bättre bilder.
Men som sagt 18x zoom är hårigt!

MVH//Frederik


Den föll bort ganska omgående för min del då jag ställde krav på bra vidvinkel. Den börjar på 36 i stället för 27-28 som de jag listat ovan har. Jag tror den är rätt ensam om tillbehörssko däremot. Det hade varit trevligt att kunna hänga på en riktig blixt i bland kanske.

#10

Postad 02 december 2007 - 12:22

Chii
  • Chii
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Tack för en bra miniguide!

En sak jag undrar dock, vilken kamera är bäst anpassad för fotografering i sämre ljusförhållanden (under konserter tex) av dessa från Panasonic, Canon, Olympus och Fuji, som ni nämnt? Är lite av en nybörjare, och kan inte hitta svar någonstans! :)

#11

Postad 02 december 2007 - 16:46

swebarb
  • swebarb
  • Forumräv

  • 585 inlägg
  • 0
Omöjligt att säga bara på namnet, du får titta på kamerans egenskaper här på prisjakt och kolla efter

"Maximal bländaröppning "2,8 - 4,2 " exempel ju lägre värde desto bättre då mera ljus kommer in i linsen.

#12

Postad 03 december 2007 - 13:18

Chii
  • Chii
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Ingen som har erfarenhet av detta eller hittat någon bra review om dessa kameror som tar upp detta då? För så vitt jag kan se är de siffrorna ganska lika.. :)

Redigerat av Chii, 03 december 2007 - 13:18.


#13

Postad 03 december 2007 - 15:36

avozetta
  • avozetta
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0

Ingen som har erfarenhet av detta eller hittat någon bra review om dessa kameror som tar upp detta då? För så vitt jag kan se är de siffrorna ganska lika.. :(


Det finns massor med länkar till reviews via Prisjakt. Sök fram den kamera du vill läsa om, klicka på fliken "Recensioner". Där hittar du många länkar. Du kan t.ex. börja med denna, http://www.cameralab...s_reviews.shtml. Här får du även en videopresentation av de flesta modeller. Canonkameran finns dock inte med men de övriga gör det.

Attt tänka på för din del är väl också hur kameran presterar på högre ISO-tal då du vill fota i dåligt ljus och kanske inte ens få använda blixt i vissa fall?.

Redigerat av avozetta, 03 december 2007 - 22:29.


#14

Postad 03 december 2007 - 22:38

zoffmann
  • zoffmann
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
här finns en review på dmc-fz18, hoppas att det hjälper

http://www.dpreview..../panasonicfz18/

#15

Postad 03 december 2007 - 22:53

avozetta
  • avozetta
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0
Nu har jag fyllt på med lite fler bilder efter en första fotorunda utomhus. Kolla vidare i galleriet.

Jag har också skummat lite i bruksanvisningen och funnit en intresant sak kring zoom:en. Om man går ner i upplösning till 5 respektive 3 megapixlar så kan man öka förstoringen utan att bildkvalitén påverkas. Jag citerar bruksanvisningen:

"Den här kameran har en optisk zoom med 18x. Men om bildstorleken inte ställs in till högsta inställning för varje bildkvot (4:3, 3:2, 16:9), så kan en optisk zoom med maximalt 28,7x erhållas utan att bildkvalitén försämras.

När du ställer in bildstorleken till 3 megapixlar, så koncentreras 8 megapixlar CCD-området till det mittersta området med 3 megapixlar, och ger en bild med större zoomeffekt."

Vet inte om det sista stycket var så bra översatt. Men det här blir ju intresant att testa. Med 5 megapixlar skulle man då få 23x zoom och med 3 megapixlar hela 28,7x. Jag återkommer med fler superzoombilder.

#16

Postad 05 december 2007 - 10:07

Badnezz
  • Badnezz
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
Då var en
beställd tillsammans med ett
;)

Hade en
tidigare (blev stulen). Var nöjd med bilderna den tog, men den var alldeles för långsam. FZ18 verkar ju klart mycket snabbare. Var också missnöjd med filmfunktionen, eftersom man inte kunde filma med ljud om man ville ha bildstabilisatorn på. På FZ18 skall ju detta inte vara några problem vad jag förstår. Att den dessutom kan filma i 16:9 format utan att minska på höjdpixlarna skall bli spännande att testa.

#17

Postad 05 december 2007 - 11:41

avozetta
  • avozetta
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0

Då var en

beställd tillsammans med ett
;)

Hade en
tidigare (blev stulen). Var nöjd med bilderna den tog, men den var alldeles för långsam. FZ18 verkar ju klart mycket snabbare. Var också missnöjd med filmfunktionen, eftersom man inte kunde filma med ljud om man ville ha bildstabilisatorn på. På FZ18 skall ju detta inte vara några problem vad jag förstår. Att den dessutom kan filma i 16:9 format utan att minska på höjdpixlarna skall bli spännande att testa.


Det kan säkert stämma att 550:ian var långsam. Däremot upplevde jag inte den uppgraderade 560 som långam alls när jag provkörde den. Så den har säkert blivit bättre på den punkten.

Med FZ18 får du ljud även när bildstabilisatorn är på. Förstår inte vad de tekniskt skulle ha för koppling till varann som gör att det inte funkar tillsammans. Lägg gärna upp lite bilder och tyck till du också när du provat den.

#18

Postad 05 december 2007 - 13:43

Badnezz
  • Badnezz
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Det kan säkert stämma att 550:ian var långsam. Däremot upplevde jag inte den uppgraderade 560 som långam alls när jag provkörde den. Så den har säkert blivit bättre på den punkten.

Med FZ18 får du ljud även när bildstabilisatorn är på. Förstår inte vad de tekniskt skulle ha för koppling till varann som gör att det inte funkar tillsammans. Lägg gärna upp lite bilder och tyck till du också när du provat den.


Ja, jag läste att 560 skulle vara lite snabbare, men tydligen ändå inte så snabb som FZ18. Dessutom tycker jag bilderna jag sett från FZ18 är snäppet bättre än 550/560.

Det jag kan tänka mig eftersom du inte kan ha ljud+bildstabilisator vid filmning på 560 iheller, är att stabilisatorn låter när den håller på och att det hörs vid inspelning.

Jag skall lägga upp bilder när jag har fått den. Kan inte posten jobba i överljudsfart?? *sugen liksom* :mellow:

Redigerat av Badnezz, 05 december 2007 - 13:44.


#19

Postad 05 december 2007 - 17:50

Supersmurfen
  • Supersmurfen
  • Användare

  • 160 inlägg
  • 0
Jag är också inne på att köpa en Panasonic DMC FZ18, var tidigare intresserad även av Olympus SP-560UZ, men efter att ha läst följande jämförande recension http://www.popphoto....superzooms.html
kom jag fram till att det är Panasonic DMC FZ18 som gäller. Panasonic DMC FZ18 vinner över Olympus SP-560UZ på nästan alla punkter och bedöms av flera oberoende recensioner vara den bästa 18xzoom-kameran.

För er som inte orkar läsa hela recensionen, kopierar jag slutsatserna:
If you've been following the category rankings thus far, it should come as no surprise that it is the Panasonic Lumix DMC-FZ18 that we're ready to call the king of the 18x superzooms. The much better control of lens distortion, the image quality at both low and high ISOs, better image stabilization results with both still and video image capture, quicker RAW+JPEG processing, a more advanced RAW software utility, faster long-period burst rate, quicker face detection, along with 16:9 video capture at 30 fps, and the Intelligent Auto mode offers a great set of features that neither of its competitors can quite measure up to. Combine this with a street price that is significantly lower than the Olympus SP-560UZ (with RAW) and just slightly higher than the Fujifilm Finepix S8000fd (sans RAW), and the Panasonic Lumix DMC-FZ18 is clearly the king of the 18x superzooms.

Redigerat av Supersmurfen, 05 december 2007 - 17:56.


#20

Postad 06 december 2007 - 14:04

Badnezz
  • Badnezz
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Jag är också inne på att köpa en Panasonic DMC FZ18, var tidigare intresserad även av Olympus SP-560UZ, men efter att ha läst följande jämförande recension http://www.popphoto....superzooms.html
kom jag fram till att det är Panasonic DMC FZ18 som gäller. Panasonic DMC FZ18 vinner över Olympus SP-560UZ på nästan alla punkter och bedöms av flera oberoende recensioner vara den bästa 18xzoom-kameran.


Tack för länken.
Läste testet och med tanke på att FZ18 vann alla tester förutom "Build and Handfeel", så verkar jag ju ha gjort rätt val. Speciellt glad blev jag över att videofunktionen verkar vara så pass bra som jag hade hoppats på. Inte för att det är det viktigaste men att ha möjligheten att växla mellan foto och video i samma apparat är precis vad jag söker.

#21

Postad 09 december 2007 - 13:06

avozetta
  • avozetta
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0

Nu har jag fyllt på med lite fler bilder efter en första fotorunda utomhus. Kolla vidare i galleriet.

Jag har också skummat lite i bruksanvisningen och funnit en intresant sak kring zoom:en. Om man går ner i upplösning till 5 respektive 3 megapixlar så kan man öka förstoringen utan att bildkvalitén påverkas. Jag citerar bruksanvisningen:

"Den här kameran har en optisk zoom med 18x. Men om bildstorleken inte ställs in till högsta inställning för varje bildkvot (4:3, 3:2, 16:9), så kan en optisk zoom med maximalt 28,7x erhållas utan att bildkvalitén försämras.

När du ställer in bildstorleken till 3 megapixlar, så koncentreras 8 megapixlar CCD-området till det mittersta området med 3 megapixlar, och ger en bild med större zoomeffekt."

Vet inte om det sista stycket var så bra översatt. Men det här blir ju intresant att testa. Med 5 megapixlar skulle man då få 23x zoom och med 3 megapixlar hela 28,7x. Jag återkommer med fler superzoombilder.


Nu har jag lagt upp ytterligare 4 bilder i galleriet för att visa EZ-zoomen som den kallas. Trots bildstabilisatorn så är det inte helt lätt att få skarpa bilder med så mycket zoom. Använd stöd och den elektroniska sökaren för att få kameran nära kroppen. Här får ni den engelska förklaringen på tekniken också så förstår man lite bättre. Andra stycket enligt ovan:

"When you set the picture size to 3 mega pixels, the 8 mega pixels CCD area is cropped to the centre 3 mega pixel area, allowing a picture with a higher zoom effect."

#22

Postad 10 december 2007 - 00:23

zoffmann
  • zoffmann
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Jag är ingen expert på digital fotografi men du har tagit bättre bilder med fz18 än den snubbarna som skriver reviews om digitala kameror.

Jag har en fråga: forlörar man mycket om man köper en fz8 istället för en fz18 ?

#23

Postad 10 december 2007 - 14:05

Chii
  • Chii
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Jag tror beslutet blir att köpa denna kamera, men jag undrar, vilket minne ska man köpa med (minst) 4gb (vad är skillnaden?), och vad är SDHC som du säger din skrivare saknar?

#24

Postad 10 december 2007 - 21:34

avozetta
  • avozetta
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0

Jag är ingen expert på digital fotografi men du har tagit bättre bilder med fz18 än den snubbarna som skriver reviews om digitala kameror.

Jag har en fråga: forlörar man mycket om man köper en fz8 istället för en fz18 ?


Tack :lol: . Mina bilder kanske också relaterar mer till verkligheten än en massa "tråkiga" testbilder?

Jag kan inte FZ8 utan och innan då jag aldrig hade med den i min jämförelse. Här är det jag känner till i varje fall efter en snabb koll på http://www.cyberphoto.se/. De har en bra jämförelsefunktion:
- 12 i stälet för 18 gångers zoom
- 36 i stället för 28 mm vidvinkel
- 5 i stället för 1 cm närgräns
- klarar ej SDHC minneskort (läs mer i inlägg nedan)
- ansiktsigenkänning saknas troligen på FZ8?

Cyberphoto skriver även mer negativt om bildkvalitén på FZ8 än om FZ18.

Redigerat av avozetta, 10 december 2007 - 21:49.


#25

Postad 10 december 2007 - 22:15

avozetta
  • avozetta
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0

Jag tror beslutet blir att köpa denna kamera, men jag undrar, vilket minne ska man köpa med (minst) 4gb (vad är skillnaden?), och vad är SDHC som du säger din skrivare saknar?


SDHC är en ny standard för SD-kort som möjliggör minnesstorlekar från 4GB upp till 32GB. "HC" står för "High Capacity". Jag trodde först att det endast fanns SD-kort upp till 2GB men när jag sökte på prisjakt nu så finns även 4GB-kort men det verkar vara mest udda märken. Vill du har större än 4GB måste du välja SDHC-kort. SDHC-kort kan inte läsas av en kortläsare som endast kan läsa SD-kort.

Dagens skrivare har ofta inbyggda kortläsare som klarar av de flesta formaten men troligen inte SDHC som i mitt fall. Därav mitt val ovan då en liten kortläsare följer med.

Förutom minnesstorleken så är det skrivhastigheten du skall titta närmre på som jag redan nämnt i det inledande inlägget. Detta för att säkerställa bra kvalitet i videoläget. Kameran blir naturligtvis snabbare i fotoläget också ju snabbare skrivhastighet du har på kortet, dock till en viss gräns troligen.

#26

Postad 11 december 2007 - 00:16

Babbly
  • Babbly
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Sitter och överväger denna kamera starkt (sett bilder via bland annat Amazon, och har mer eller mindre dreglat). Min undran är dock om någon av er vet hur länge man behöver ladda kameran innan användning? Är himla nyfiken på detta måste jag säga ;)

#27

Postad 11 december 2007 - 09:57

Supersmurfen
  • Supersmurfen
  • Användare

  • 160 inlägg
  • 0
Batteriet laddas i 120 minuter, om det är helt tomt. Kan vara bra att köpa ett extrabatteri, det här icke-originalbatteriet till exempel: http://www.tbh.se/in...atteri_CGA_S006

Kostar 302 kr, jämfört med 595 kr för originalbatteriet (på Cyberphoto)

Redigerat av Supersmurfen, 11 december 2007 - 10:12.


#28

Postad 12 december 2007 - 10:22

Babbly
  • Babbly
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

Batteriet laddas i 120 minuter, om det är helt tomt. Kan vara bra att köpa ett extrabatteri, det här icke-originalbatteriet till exempel: http://www.tbh.se/in...atteri_CGA_S006

Kostar 302 kr, jämfört med 595 kr för originalbatteriet (på Cyberphoto)



Wow...120 min är definitivt bättre än de andra långzoomarna som jag har kollat in hittills. Tror mitt slutgiltiga val (ska besöka Elgiganten i helgen och spana in kameran irl innan jag bestämmer mig 100%) kommer nästan 100% bli en DMC-FZ18...av vad jag sett hittills ang. bilder tex så är den helt klart ett tänkvärt köp :P

Ska komma ihåg den länken, visste inte att det batteriet funkade till denna modell :)

#29

Postad 13 december 2007 - 09:56

Supersmurfen
  • Supersmurfen
  • Användare

  • 160 inlägg
  • 0
Icke-originalbatteriet på http://www.tbh.se/in...atteri_CGA_S006 fungerar perfekt på DMC-FZ-18, kan jag intyga.
Dessutom har detta batteri 750 mAh lagringskapacitet (trots att det står 800 mAh på TBHs sida), jämfört med '
720 mAh för originalbatteriet - ökad kapacitet med drygt 4 %.

#30

Postad 13 december 2007 - 11:03

Supersmurfen
  • Supersmurfen
  • Användare

  • 160 inlägg
  • 0
Tänkte bara skriva några omdömen om kameran efter att ha haft den i 3 dagar:
Videokvaliteten på inställningen 16:9 är fantastisk! Har kollat direkt på en 16:9 42"-plasmaTV, bildkvaliteten är DVD-kvalitet! Ljudkvaliteten är dock inte lika bra, vilket jag inte förväntat heller. Video på maxkvalitet (16:9, 30 fps)äter minne snabbt , snabbt 4Gb-minne, eller större, rekommenderas. På den modell av kameran jag har kan man maximalt ta 15 minuter långa videoavsnitt åt gången på högsta kvaliteten, vilket jag inte visste. Tydligen finns det andra modeller av kameran som klarar längre videoavsnitt. Detta är inget stort problem, man kan starta en ny videosekvens direkt efter dessa 15 minuter. Dessutom köpte jag inte kameran för att ta video i första hand.

För ISO-värden 800+ märks brus, precis som jag förväntat, man kan dock ställa in maxvärdet på ISO till 400 eller 800.
Zoomen ger mycket bra bilder på max-zoom, tänk bara på att hålla kameran stilla. Även om den har en bra bildstabilisator kommer man att få rörelseoskärpa annars.

Mycket bra med olika inställningar av ljusstyrkan på LCD-skärmen, man även kan välja automatisk anpassning av den, den blir ljusstarkare när man är ute i solen så man kan se bilden bra ändå. En annan inställning på LCD-skärmen gör att man kan hålla kameran över huvudet (för att fotografera över huvudena på folk i foksamlingar t.ex.) och ändå se LCD-skärmen bra nedanför, den riktar alltså ljuset snett neråt med denna inställning. Fungerar mycket bra!
Man kan också ställa in LCDn så att den visar hjälplinjer både vertikalt och horisontellt, så man kan se till att man inte får "sneda" bilder.
EVFn (Electronic View Finder) kan ställas in med olika dioptrital, bra för dem som har glasögon, man kan se skarpt utan glasögon genom EVFn.

Det jag saknar på kameran är en fjärrkontroll, hade en på min gamla Olympus-kamera och den var faktiskt bra att ha ibland. Tyvärr finns det ingen till denna kamera, i alla fall har inte jag hittat någon.

Nu orkar jag inte skriva mer.

#31

Postad 14 december 2007 - 18:19

avozetta
  • avozetta
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0
Äntligen tittade solen fram efter totalt mörker i flera månader känns det det som :P . Så nu finns de lite fler bilder att titta på i galleriet.

Jag kan bara instämma i allt det som supersmurfen skrivit ovan så när som på bildkvalitén vid högre isotal. Har inte riktigt haft koll på det än. En del recencenter har (om jag inte minns fel) tyckt att det blir för dåligt redan vid 400. När jag tog bilden på Björktrasten valde jag nog fel inställning så här i efterhand även om bilden blev bra ändå trots halvdåligt ljus. I "sportläget" valde jag "utomhus" men då förutsätter kameran bra ljus och ändrar inte på ISO. Ett bättre vall hade troligen varit "sportläge" "normal" där även ISO-värdet är med i värderingen.

Då LCD:n inte går att vinkla så är det ju super med funktionen supersmurfen nämner där man kan justera betraktningsvinkeln på LCD:n i stället. Går det att vinkla den åt motsatt håll tro? Så att man kan ta låga bilder utan knäcka ryggen eller lägga sig ner.

Jag har fotat (och även filmat) en hel del på mina barn också och det blir jättefina bilder. Några bilder är även utskrivna på min nya fotoskrivare och jag blir helnöjd med resultatet. Tyvärr kommer jag inte att lägga upp några bilder på barnen av förklarliga skäl då det finns de som använder bilderna till mindre roliga saker.

Jag lovar att återkomma med mer intryck av hanteringen av själva kameran senare. Tillfällena har varit få så här långt att i lugn och ro bekanta sig med den fullt ut.

#32

Postad 15 december 2007 - 04:35

Unregistereda7f4213c
  • Unregistereda7f4213c
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0
Hejsan!

Nu har jag oxå slagit till på denna kamera, jag har tidigare aldrig ägt någon kamera förutom mobilkamera så jag har en hel del kvar att lära....minst sagt. Än så länge är jag dock mkt nöjd med kameran vill ni se lite bilder så kika i mitt galeri.

//Benno

#33

Postad 15 december 2007 - 14:23

Unregistered190ec6b1
  • Unregistered190ec6b1
  • Användare

  • 136 inlägg
  • 0

Icke-originalbatteriet på http://www.tbh.se/in...atteri_CGA_S006 fungerar perfekt på DMC-FZ-18, kan jag intyga.
Dessutom har detta batteri 750 mAh lagringskapacitet (trots att det står 800 mAh på TBHs sida), jämfört med '
720 mAh för originalbatteriet - ökad kapacitet med drygt 4 %.



Her finns det også: http://batteributikencom.e-butiken.se/

#34

Postad 17 december 2007 - 20:48

Supersmurfen
  • Supersmurfen
  • Användare

  • 160 inlägg
  • 0
Citat: "Går det att vinkla den åt motsatt håll tro? Så att man kan ta låga bilder utan knäcka ryggen eller lägga sig ner."
Man kan ju vända kameran upp och ner :D Fast då blir ju bilderna upp och ner med :D

#35

Postad 18 december 2007 - 14:03

avozetta
  • avozetta
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0

Citat: "Går det att vinkla den åt motsatt håll tro? Så att man kan ta låga bilder utan knäcka ryggen eller lägga sig ner."
Man kan ju vända kameran upp och ner :lol: Fast då blir ju bilderna upp och ner med :D


Jo, jag har faktiskt tänkt på detta och det funkar säkert hjälpligt. Får prova vid tillfälle.

#36

Postad 24 december 2007 - 14:17

Preed
  • Preed
  • Användare

  • 170 inlägg
  • 0
Kan inte någon lägga upp en ca 30s filmsnutt i obehandlat format så man får kika? Vad sparar kameran i för format förresten? Okomprimerad AVI kanske?

#37

Postad 24 december 2007 - 19:48

Supersmurfen
  • Supersmurfen
  • Användare

  • 160 inlägg
  • 0
Formatet för video är .mov, dvs Quicktime-format. Eftersom den tar mycket minne på högsta kvalitetsinställningen
(ca 120 Mb/min) är det svårt att ladda upp något för visning, jag kan bara säga att det är MYCKET bra kvalitet på video.

#38

Postad 25 december 2007 - 12:34

Preed
  • Preed
  • Användare

  • 170 inlägg
  • 0
Jag beställde en FZ18 i butiken häromdan efter att ha läst diverse artiklar och foruminlägg..

DPreview skriver att den inte duger mycket till inomhus pga mycket brus osv, men nog måste den väl funka för "normal" fotografering ändå? Kan väl inte vara sämre än någon annan kompaktdigitalkamera?(min gamla nikon coolpix 3200 duger ju tom)..

Sen gillade jag att det går att fusk-zooma till 28,7x förstoring, men jag förstår inte riktigt hur det fungerar, blir det inte samma effekt som att fota i 18x med 8mpixlar och skära ut en 3mpixel del i mitten av bilden bara? Vad mostsvarar 28,7x i 35mm format förresten, det är ju rena papparazzizoomen? :D

En annan sak som gjorde att jag valde denna kamera är filmfunktionen som ser ut att vara väldigt duglig, den verkar inte vara mycket sämre än en digital camcorder, enda nackdelen bara är ju att man inte kan använda zoomen medans man filmar.. Jag undrar om det finns någon chans att det kommer ny programvara som gör det möjligt i framtiden?

Nu väntar jag bara på att den ska dyka upp så jag får hämta den och börja leka.. :)

#39

Postad 25 december 2007 - 22:57

avozetta
  • avozetta
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0

Jag beställde en FZ18 i butiken häromdan efter att ha läst diverse artiklar och foruminlägg..

DPreview skriver att den inte duger mycket till inomhus pga mycket brus osv, men nog måste den väl funka för "normal" fotografering ändå? Kan väl inte vara sämre än någon annan kompaktdigitalkamera?(min gamla nikon coolpix 3200 duger ju tom)..

Sen gillade jag att det går att fusk-zooma till 28,7x förstoring, men jag förstår inte riktigt hur det fungerar, blir det inte samma effekt som att fota i 18x med 8mpixlar och skära ut en 3mpixel del i mitten av bilden bara? Vad mostsvarar 28,7x i 35mm format förresten, det är ju rena papparazzizoomen? :D

En annan sak som gjorde att jag valde denna kamera är filmfunktionen som ser ut att vara väldigt duglig, den verkar inte vara mycket sämre än en digital camcorder, enda nackdelen bara är ju att man inte kan använda zoomen medans man filmar.. Jag undrar om det finns någon chans att det kommer ny programvara som gör det möjligt i framtiden?

Nu väntar jag bara på att den ska dyka upp så jag får hämta den och börja leka.. :)


Förstår inte vad de menar med dåliga inomhusbilder, möjligtvis utan blixt då och höga ISO-tal, men med blixt blir det i mitt tycke helt utmärkta bilder. Räckvidden på blixten är ju också bättre än med en kompaktkamera. Sen blir ju allt mycket bättre med en riktig systemkamera med ljusstarka objektiv och en extern blixt.

Hur EZ-zoomen fungerar finns beskrivet i ett av mina tidigare inlägg ovan. Frågan är bara hur man skall tolka det. Inte helt lätt kanske. Men bra blir det. Jag har uppdaterat mina superzoombilder i galleriet. Kolla där.
Om 504mm motvarar 18x så borde 28,7x bli 804mm (504/18*28,7 om jag kommer ihåg min matte rätt).

Ang. zoom i filmläge så undrar jag om ny programmvara hjälper? Det kanske inte rent optiskt fungerar? Dock funkar det i min kompaktkamera,
, men den har hela zoomobjektivet inbyggt i huset på något sätt och är lite speciell

#40

Postad 27 december 2007 - 09:05

Unregistereda7f4213c
  • Unregistereda7f4213c
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0
[/quote]
Jag har uppdaterat mina superzoombilder i galleriet. Kolla där.
Om 504mm motvarar 18x så borde 28,7x bli 804mm (504/18*28,7 om jag kommer ihåg min matte rätt).
[/quote]

Jag måste säga att du tar väldigt fina bilde!

#41

Postad 21 januari 2008 - 21:58

avozetta
  • avozetta
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0
Jag lovade att återkomma ang. hanteringen av kameran och nu känner jag att jag använt den så pass mycket att jag kan tycka till om det. Om man bara skall fota i de automatiska lägena så är det ju inte så mycket att tänka på, bara att vrida på ratten för de olika lägerna. iA-läget funkar i mitt tycke mycket bra så igentligen så behöver man i de flesta lägen inte ställa in något alls.
Att komma igång med de manuella inställningarna krävde i mitt fall en hel del inlärningstid men man får ju å andra sidan ut mycket mer av kameran. De 3 minnesplatserna i customläget är ju super för detta ändamål för att snabbt komma åt egna inställningar. Greppet är kanske lite litet för mina stora näve men helt OK för denna typ av kamera som ju ända skall vara lite smidigare än ett systemkamerahus. Smidigt med joysticken där man snabbt kommer åt de vanligaste inställningarna.

Jag tycker totalt sätt att Panasonic byggt ihop riktigt bra "hybrid" eller vad man nu skall kalla dessa kameror. Det jag dock saknar är en vridbar LCD , tillbehörssko och en fjärrutlösare. Men det går att leva utan också.

Nu längtar jag till våren och lite bättre ljus! :)
PD! Jag har nu lagt in ett omdömme på kameran. Gör det ni också. DS!

#42

Postad 28 april 2008 - 09:12

doom_occulta
  • doom_occulta
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Hej!

Ni som äger en Panasonic FZ18!!
Har själv just införskaffat en sådan och har ett problem som ni kanske kan hjälpa mig med..?

Det är så att objektivet verkar glappa på min..om jag t.ex. har den avslagen och skakar den försiktigt så känner jag hur liksom objektivet är löst..tar jag bort linsskyddet och känner försiktigt på objektivet så vill det glappa nån millimeter..?! Obervera att glappet inte är stort tyyp högst en millimeter!!

Känns objektiven så på era kameror också!? Har nämligen en kompis som äger en äldre FZ7 tror jag den heter och hans glappar inte det minsta..!

tack på förhand!

#43

Postad 28 april 2008 - 09:55

Usn
  • Usn
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Undrar bara varför det inte finns några inlägg senare än januari 2008.
Är kameran ointressant i dagsläget? Har det kommit nytt och bättre?
Jag som tänkte köpa en.

#44

Postad 28 april 2008 - 11:13

Preed
  • Preed
  • Användare

  • 170 inlägg
  • 0

Hej!

Ni som äger en Panasonic FZ18!!
Har själv just införskaffat en sådan och har ett problem som ni kanske kan hjälpa mig med..?

Det är så att objektivet verkar glappa på min..om jag t.ex. har den avslagen och skakar den försiktigt så känner jag hur liksom objektivet är löst..tar jag bort linsskyddet och känner försiktigt på objektivet så vill det glappa nån millimeter..?! Obervera att glappet inte är stort tyyp högst en millimeter!!

Känns objektiven så på era kameror också!? Har nämligen en kompis som äger en äldre FZ7 tror jag den heter och hans glappar inte det minsta..!

tack på förhand!


Det kan inte vara så att det är bildstabiliseringen du uppfattar som "glapp"? Fungerar den inte genom att objektivet sitter upphängt på ett speciellt sätt som minskar att vibrationer går från huset till objektivet/sensorn?

Min FZ-18 är då också sådär "glapp" som du säger...

/ Preed

#45

Postad 28 april 2008 - 11:41

Unregisteredc3622102
  • Unregisteredc3622102
  • Forumräv

  • 758 inlägg
  • 0
Mitt objektiv sitter också på samma "lösa" sätt. Antar att det ska vara så. Allt funkar ju som det ska.

Usn: Jag tycker personligen inte att det finns någon superzoomkamera som slår FZ18 på fingrarna. Bildkvalitet, flexibilitet och snabbhet är ju mycket, mycket bra.


/Jordan

#46

Postad 28 april 2008 - 12:24

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Det är ganska vanligt att objektiven glappar litegrann. För det mesta är det som det ska vara.

#47

Postad 28 april 2008 - 14:25

doom_occulta
  • doom_occulta
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Okejs..! =)

Allt e som de ska vara då..! Då kan man pusta ut!

Mmmm..tycker också att detta är en utav dom bästa superzoomarna i dagsläget! Riktigt bra bildkvalitet och ett otroligt välbyggt objektiv!!

mycket nöjd!! (har dock inte hunnit testa den allt för flitigt..) =)

Redigerat av doom_occulta, 28 april 2008 - 16:06.


#48

Postad 28 april 2008 - 18:15

avozetta
  • avozetta
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0

Det kan inte vara så att det är bildstabiliseringen du uppfattar som "glapp"? Fungerar den inte genom att objektivet sitter upphängt på ett speciellt sätt som minskar att vibrationer går från huset till objektivet/sensorn?

Min FZ-18 är då också sådär "glapp" som du säger...

/ Preed


Jag är ganska säker på att det är bildstabiliseringen som gör att man får denna känsla. Min är likadan.

Redigerat av avozetta, 28 april 2008 - 18:30.


#49

Postad 28 april 2008 - 18:30

avozetta
  • avozetta
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0

Undrar bara varför det inte finns några inlägg senare än januari 2008.
Är kameran ointressant i dagsläget? Har det kommit nytt och bättre?
Jag som tänkte köpa en.


Jag har också undrat varför tråden dog ut. Det beror i varje fall inte på att det dykt upp nyare och bättre alternativ i varje fall. Kanske det mer beror på att det inte är ett forum för fotointresserade i första hand? Fast på www.fotosidan.se som ju är ett fotoforum så är inläggen om kameran inte så mycket fler än här.

Om du kan klara dig utan tillbehörsblixt och fjärrutlösare så kommer du inte att bli besviken.

#50

Postad 07 maj 2008 - 23:03

sandefjord
  • sandefjord
  • Användare

  • 199 inlägg
  • 0
SE UT.


Jag kom precis hem efter en trip genom asien. Jag letade efter ett bra pris i hong kong,macu,malaysia och indonesien. Hittade inga bra priser där, skillde bara några hundringar. Men sen på hemvägen via Thailand köpte jag den för 11000 bath (2150 kr ungefär) Och hade säkert gått att pruta mer. Ska säga att jag är en usel prutare.

Så om ni har vägarna förbi slå till. Fick med väska, 1gb minne och det vanliga.

Filmade och tog lite bilder på vägen hem, mest i ia autoläge. Mycket nöjd. Framför allt videoinspelning är grymt bra. Lite dålig ljudupptagning men annars kanon.

köpte föresten ett 16 gb sd-kort för 400 kronor tror jag. Detta var i bangkok i MBK Center. =)


Kan även tillägga att jag provat alla ovanstående som nämnts, visserligen bara i butilk, men det är helt klart klasskillnad. Sonyn känns 10 år gammal. Finepixen har suddigare display än min gamla cybershot från 1999 och gräsligt klumpig vid max zoom. Och ett stativ är för min del ett måste om man ska få en klar bild.
Både 560 och 570 från olympus känns väldigt proffsig tycker jag. Ligger fint i handen, bra vikt mycket manuella inställningar mm. Men även den tycker jg har en sämre display. Bildstabilisatorn funkar inte alls lika bra som lumixen. Mycket funktioner men sämre bild. Enligt mig och flera recensioner jag läst. " dom har sattsat på allt utom bildkvallitè". Canon`s s5. Fint byggd som alltid hos canon, smart rörlig display. Tycker även att denna displayen är sämre än lumixen, men ändå näst bäst. Väldigt bra ljudupptagning. Men den väger lika mycket som en 2:a mellanmjölk.

Lumixen har väldigt väldigt fin display. Enkelt att ta bilder utan stativ även vid 18X zoom. Resten vet ni.

Det ända negativa än så länge. Lite mycket plast, därav i lättaste laget. Väskan som medföljer är i största laget. Men vafan för det. En kontroll hade inte gjort mig ledsen heller.

Använde för det mesta autoläge. Men det säger en hel del.

Redigerat av sandefjord, 07 maj 2008 - 23:49.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.