Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Senaste filmen jag såg...

15349 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#12001

Postad 30 oktober 2016 - 14:10

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

  • 3 278 inlägg
  • 0

Warcraft

 

Ljudmässigt en helt okej film. Handlingsmässigt så vart det ingen höjdare..

 

En del spel ska förbli spel och inte film. Vad kommer härnäst? Pong?

 

2/5



#12002

Postad 30 oktober 2016 - 15:58

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

  • 1 918 inlägg
  • 1
X-men Apocalypse. 1.5/5. Sämsta X-men hittills

#12003

Postad 30 oktober 2016 - 17:51

Neatless
  • Neatless
  • Användare

  • 245 inlägg
  • 0
SSF: Au Revoir Les Enfants (1987) | 3/5 |

Under ett ockuperat Frankrike 1944 får vi ta del av vardagen på en katolsk internatskola där pojkar studerar i en frizon medan kriget rasar runtom. Julien är nyanländ och märker att disciplinen i skolan är rätt slapp, pojkarna har en avslappnad vardag utan överdriven övervakning från lärarna. Han utmärker sig snart som en bra student och blir en av ledarna. När den tystlåtna Jean dyker upp blir de, efter lite inledande käbbel, bra kompisar. Men Jean bär på en hemlighet: han är jude och har gömts på skolan med lärarnas kännedom. Julien upptäcker snart detta och gör allt för att skydda sin kompis, men en incident leder till att Gestapo får upp ögonen för skolan och börjar snoka.

Inte något som berörde mig nämnvärt. Filmen är välgjord men intrigerna på skolan som tar upp större delen av speltiden är till stor del ointressant. Det är barn som mobbar dem svaga liksom, barn som faller för grupptryck och är så elaka som bara barn kan vara. Ordinär vardagsrealism. Däremot ligger en viss nerv över det hela i betydelsen av att Jean inte avslöjas som jude. Gör han det är han ju körd - Gestapo kommer marschera in och gripa honom och det kommer oundvikligen leda till hans död. Förmodligen bränner dem ner skolan och avrättar ansvariga lärare också. Så mycket står på spel, men det är först mot slutet det allvaret griper tag i mig som tittare. Då blir det riktigt intressant och alla relationer som känts vattniga fram tills dess får en större innebörd.

Barnskådespelare kan vara extremt påfrestande. Lyckligtvis är huvudrollsinnehavarna inte helt bortkomna och gör ett hyfsat jobb men då filmen skildrar just deras liv i två timmar blir det långtråkigt när insatserna och intrigerna saknar substans. Många scener leder inte nånstans.

Miljön med gamla tegelstensbyggnader där religionen sitter djupt inpräntad är mysig och livet där är trovärdigt när dem små gossarna har problem som sängvätning och syndfulla sexuella tankar. Intressant vinkel för en WW2-film men utförandet fängslar mig inte som jag hade velat. En suverän avslutning höjer betyget för en annars oinspirerande film.


#12004

Postad 31 oktober 2016 - 10:38

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

  • 6 401 inlägg
  • 0

Såg Doctor Strange i fredags, och tyckte att den var riktigt bra! (inte så oväntat kanske :D)

Grymt bra bild och ljud, väldigt bra special effekter och skådespelarna var riktigt bra, speciellt Benedict! Ser fram emot att se mer av Strange!



#12005

Postad 31 oktober 2016 - 12:15

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Captain Fantastic,

Näh, inte alls min kopp bark-te.

#12006

Postad 31 oktober 2016 - 12:50

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

  • 2 986 inlägg
  • 0

Bad Moms, en komedi från idioterna bakom baksmällan.

Gillar man att se på vad två inavlade idioter lyckas pleta ner på ett papper är det här filmen för dig.
Synd att Christina Applegate bara castas till sån här skit. Hon är ju rolig.


Redigerat av Unregistered577c6879, 31 oktober 2016 - 12:51.


#12007

Postad 31 oktober 2016 - 12:58

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Bad Moms, en komedi från idioterna bakom baksmällan.

Gillar man att se på vad två inavlade idioter lyckas pleta ner på ett papper är det här filmen för dig.
Synd att Christina Applegate bara castas till sån här skit. Hon är ju rolig.

Det var ett himla tjat om skatt på simhallsbesök på sistone:

https://www.riksdage...dmoms_GX02Sk431

:rolleyes:



#12008

Postad 31 oktober 2016 - 13:51

Neatless
  • Neatless
  • Användare

  • 245 inlägg
  • 1

Veckans dokumentärtips: The Central Park Five (2012)

Brottsligheten i New York 1989 var utom kontroll för en illa skött polisorganisation som var underbemannad och maktlös mot flödet av droger. Speciellt crack som hade blivit något av en epidemi i landet. En typisk dag innehöll nio våldtäkter, fem mord, 255 personrån och 194 misshandelsfall. När 28-åriga Trisha Meili som var i början av en lovande karriär inom bankbranschen tog en joggingtur i Central Park sent en kväll och blev överfallen, våldtagen och misshandlad så grovt att hon svävade mellan liv och död i flera veckor var det som staden exploderade. Folket hade fått nog, något var tvunget att hända. Brottet var på löpsedlarna i flera månader och polisen var tvungen att visa resultat.

I vad som efterhand kan ses som en aktion i ren panik plockade dem in fem tonåringar som utan tvivel var i parken den natten, men som hävdade att dem inte var i närheten av brottsplatsen. Efter timslånga förhör utan familj eller advokat och under enorm press knäcktes ungdomarna en efter en och skrev under bekännelser. Trots att deras historier var fulla av motsägelser och inga fysiska bevis kunde knytas till någon av dem dömdes alla fem till långa fängelsestraff. Men var dem skyldiga eller bara rädda tonåringar som erkände mot falska löften om att få komma hem till familjen? Många långa år senare, år 2002, träder en välkänd våldtäktsman fram och säger att han utförde våldtäkten ensam. DNA-bevis och detaljer i hans historia bekräftar sanningen och en av dem största rättskandalerna i New York's historia är ett faktum.

Intervjuer med alla fem ungdomar som rörande berättar om den ödesdigra natten och deras kidnappade uppväxt gör det här till en intressant och gripande dokumentär. Där USA återigen visar prov på ett uselt rättssystem där fakta och bevis ignoreras till förmån för känslor och krav på snabba resultat. Och vad händer med dem inkompetenta personerna som förstör så många liv? som vanligt ingenting, dem kan bara fortsätta leva sina överklassliv. Tidskildringen där fördomar och rasism frodades i en rädd stad är också oerhört intressant. En upprörande film, en av många med liknande historier. För jävligt.



#12009

Postad 01 november 2016 - 12:27

Voldo
  • Voldo
  • Forumräv

  • 846 inlägg
  • 0

Spectre

Medioker och andefattig Bond-film.

 

5/10



#12010

Postad 01 november 2016 - 22:05

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0
Before the flood.
Dokumentär med Leo Dicaprio om den snedvridna klimatdebatten.
Världen håller på att dö men vi kan ändra på det.

#12011

Postad 02 november 2016 - 13:21

Neatless
  • Neatless
  • Användare

  • 245 inlägg
  • 0

SSF: The Straight Story (1999) | 4/5 |

 

Faktiskt en verklig händelse där 73-åriga Alvin Straight - med dålig höft som gör att han knappt kan röra sig, ser så dåligt att han inte kan köra bil och som bor med sin lätt utvecklingsstörda dotter som tar hand om honom - en dag får beskedet att hans ännu äldre bror har fått en stroke. Gammalt groll har gjort att de inte pratat med varandra på över tio år men med döden runt knuten bestämmer sig Alvin för att de måste försonas igen. Problemet är att de bor 40 mil ifrån varandra. Som den envisa gamla man Alvin är vägrar han resa på nåt annat sätt än sitt eget, och sätter av mot sin broder i en långsam motorgräsklippare.

Vafalls? En David Lynch film utan surrealistiska utsvävningar? Här berättar han en enkel och okomplicerad historia full med värme och hög mysfaktor. Och jag älskar varje sekund av det. Med reservation för att jag har flera filmer osedda är han ingen favorit, jag fastnade t.ex aldrig för Twin Peaks. Men det här är en stillsam och rogivande film i samma anda som Paris, Texas (1984) som ger en underbar meditativ känsla. Musiken och speciellt ledmotivet har jag spelat hundratals gånger på Youtube genom åren för att ta mig tillbaka till filmens speciella stämning.

Något som adderar till den fina och något sorgliga känslan är om man har huvudrollsinnehavaren Richard Farnsworth öde i bakhuvudet. Han var så sjuk som filmen porträtterar, nyss diagnotiserad med cancer som ledde till att han tog sitt liv kort efter premiären. Hans karaktär är något av det finaste man sett på film - en vis, tystlåten, rolig, otroligt snäll och ödmjuk man. Hans möten med personerna längs sin långsamma färd är alla fantastiskt hjärtfulla och rörande, scener där han berättar historier om familjen och från sin tid i kriget är oförglömliga. Hans ögon alltså... så mycket förmedlas genom dem. Farnsworth blev oscarnominerad för rollen.

En hyllning till småstaden och en vacker livsreflekterande film. En roadmovie i 8km/h som ger en upplevelse så fin att den ändrar ens livssyn. Alla borde se. "The worst part of being old is remembering when you was young".



#12012

Postad 02 november 2016 - 21:49

Frozen_Plauge
  • Frozen_Plauge
  • Lärjunge

  • 400 inlägg
  • 0

Sympathy for Mr. Vengeance 4/5

Oldboy 4,5/5

Lady Vengeance 4,5/5



#12013

Postad 02 november 2016 - 21:55

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0
Doctor Strange
3D på lokala slitna biografen.
CGI - porr på hög nivå. Tyckte dock att filmen var lite för...kort.
Grymt underhållande i alla fall och sjukt snyggt CGI.

#12014

Postad 03 november 2016 - 14:33

Nattsvart
  • Nattsvart
  • Forumräv

  • 737 inlägg
  • 0

Lawrence of Arabia 1962

 

Ibland när man äter t ex en riktigt bra pytt i panna kommer på sig själv med att tänka” det här är en klassiker och av goda skäl”. Jag minns fortfarande med värme pytt i pannan hos krogen Weisse i Göteborg, stans bästa pytt.

 

Det är på samma sätt med Lawrence of Arabia. Det är en tvättäkta klassiker bland filmer, och rätteligen så.

 

Det är en fascinerande historia, inte mindre intressant av att den är sann. Mer sann än bara ”baserad på en verklig händelse” där faktadelen kan vara ganska svag.

 

I filmen kommer Lawrences kärlig till öknen och till folket som bor där fram, hans kamp för deras rätt och hans strid mot Englands fiender (Turkiet, eller som de hette på den tiden Osmanska riket) och kam mot motståndet hos de engleska ledarna för det han slåss för. Även hans död verkar korrekt beskriven.

 

Peter O’Toole gör en utmärkt insats och får fram en trovärdig T.E Lawrence och till och med utseendemässigt så är de rätt lika.

 

Det är helt enkelt en bra film, välgjord, bra skådespel, en bra berättelse och dessutom sann.

 

8 oaser av 10, och då tycker jag att jag är hård i bedömningen!



#12015

Postad 05 november 2016 - 23:46

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 2
Ex machina. 4/10
Usch så tråkig , riktigt sömnpiller! Får en fyra för grymt snygga miljöbilder. ;)

#12016

Postad 06 november 2016 - 09:07

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

13 Hours "The secret Soldiers Of Benghazi"

 

En sann berättelsen om sex elitsoldater med uppdraget "eller blev ett" med att skydda personal när terrorister attackerar en amerikansk förläggning i Benghazi, Libyen den 11 september 2012. Tyckte filmen var riktigt bra om och rekommenderar den :) 

 

4/5 Färjestadare


Redigerat av mcmike, 06 november 2016 - 09:09.


#12017

Postad 06 november 2016 - 09:37

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 945 inlägg
  • 0

13 Hours "The secret Soldiers Of Benghazi"

 

En sann berättelsen om sex elitsoldater med uppdraget "eller blev ett" med att skydda personal när terrorister attackerar en amerikansk förläggning i Benghazi, Libyen den 11 september 2012. Tyckte filmen var riktigt bra om och rekommenderar den :) 

 

4/5 Färjestadare

 

Ja, håller med, och bra ljud och bild gör grädden på moset med! :D 



#12018

Postad 06 november 2016 - 11:45

Blader
  • Blader
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 4

Ex Machina gillade jag som sjutton! Krypande, illavarslande stämning och en tankeväckare. Klar 4a i min bok. 

Körde Batman v Superman här igår med hembio (Inkl SVS) i full galopp. Mycket kritik mot denna film som jag i stora lag anser är oförtjänt. Klart bättre än Man of Steel och det mesta som släpps från Marvel. Visuellt helt outstanding och ambitiös så det förslår. 



#12019

Postad 06 november 2016 - 20:38

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 903 inlägg
  • 0

En man som heter Ove 5/5

 

Whiplash 5/5



#12020

Postad 06 november 2016 - 23:41

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 962 inlägg
  • 0
Siege of Jadotville (Netflix)
http://www.imdb.com/title/tt3922798/

Bra, tycker jag. Verkar hålla sig hyggligt väl, så gott det nu går, till den sanning man kan ta reda på.

#12021

Postad 07 november 2016 - 07:33

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

  • 6 401 inlägg
  • 1

Independence Day: Resurgence

 

Fick steelbooken av CDON i fredags, tänkte att det skulle bli en bra lördagsfilm. Men ack vad jag bedrog mig. Första filmen var spännande, rolig och jäkligt häftig när den dom, men uppföljaren är ju ren och skär dynga. Dåligt skådespeleri (tänker på dom yngre skådespelarna), dålig handling och så fruktansvärt dåliga effekter. Slutet på filmen var riktigt usel.

1/5 får den av mig.



#12022

Postad 07 november 2016 - 07:56

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 3

Ex machina. 4/10
Usch så tråkig , riktigt sömnpiller! Får en fyra för grymt snygga miljöbilder. ;)

En av förra årets bästa filmer, 8/10.


Redigerat av agpath, 07 november 2016 - 07:56.


#12023

Postad 07 november 2016 - 08:33

Unregistered706504e9
  • Unregistered706504e9
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 2

Ex machina. 4/10
Usch så tråkig , riktigt sömnpiller! Får en fyra för grymt snygga miljöbilder. ;)

Håller med. Både jag och sambon somnade. Vi beslöt oss för att inte ens se klart den.

Ruggigt snyggt filmad dock.



#12024

Postad 07 november 2016 - 15:05

Unregistered242b20f0
  • Unregistered242b20f0
  • Forumräv

  • 686 inlägg
  • 0

Independence Day: Resurgence

 

Fick steelbooken av CDON i fredags, tänkte att det skulle bli en bra lördagsfilm. Men ack vad jag bedrog mig. Första filmen var spännande, rolig och jäkligt häftig när den dom, men uppföljaren är ju ren och skär dynga. Dåligt skådespeleri (tänker på dom yngre skådespelarna), dålig handling och så fruktansvärt dåliga effekter. Slutet på filmen var riktigt usel.

1/5 får den av mig.

Oj..ska gå nu och köpa filmen så får jag se om den är så dålig som du skriver



#12025

Postad 07 november 2016 - 15:55

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

  • 3 278 inlägg
  • 2

Oj..ska gå nu och köpa filmen så får jag se om den är så dålig som du skriver

Köp den inte... hyr den isf istället så slipper du ha eländet ståendes hemma sen, för du lär inte vilja se om den :)

 

Såg den på premiären, brände 100:- i onödan.. 



#12026

Postad 07 november 2016 - 17:49

Neatless
  • Neatless
  • Användare

  • 245 inlägg
  • 0

Veckans dokumentärtips: Reindeerspotting - Escape from Santaland (2010)

Vi får följa Jani, en 19-årig ung man som bor i Rovaniemie, Finland där han är arbetslös och lever på socialens pengar. Det är när han inte lyckats stjäla eller låna pengar vill säga, Jani är nämligen drogmissbrukare sen han var 14 och lever hela tiden på gränsen till att antingen åka in i fängelse eller bli lemlästad av skuldindrivare - han har redan fått två fingrar avkapade med yxa. Favoritdrogen är Subutex som han skjuter upp intravenöst.
Verkligheten hinner snart upp och helt plötsligt är han dömd till fängelse. Panikartat lyckas han stjäla en stor summa pengar och ger sig av mot hans drömmars mål Frankrike där dem delar ut Subutex gratis.

Det är svårt att känna nån sympati för Jani för han är som alla andra drogmissbrukare och tänker bara på sitt beroende och försummar alla andra. Kompisar behandlas som pengakällor och han är nära att köra över en gammal tant på ett övergångsställe när han kör drogpåverkad. Ett riktigt praktarsel. Men dokumentären är filmad så man kommer honom och hans tankar och drömmar nära så man utvecklar ändå en relation till honom. Även om jag för det mesta känner förakt så känner jag även synd om honom ibland. Som i tragiken då han är som allra, allra lyckligast - så där så man inte kan kontrollera sina rörelser och bara jublar - är då han hämtat ut flera paket Subutex som han har i sängen framför sig och gör sig redo att skjuta upp.

Vad som gör den lite extra otäck är att man känner igen sig så väl i miljöerna. Jag påminns lite om min egen uppväxt (minus drogerna) med att man hänger med polare i små lägenheter som har filmaffischer som inredning, mörka kvällar med mängder av snö på gatorna där man bara driver runt i jakt efter nåt att göra och tragiska krogar utan gäster förutom oss som sitter i ett hörn och dricker öl. Rastlösheten, längtan bort. Rovaniemi är som vilken svensk skitstad som helst egentligen och det gör att man relaterar. De flesta av oss kan säkert komma på en egen motsvarighet till Jani under deras egen tonårsperiod.

Fascinerande och gripande film som slutar tvärt men Jani's tragiska öde är bara en googlesökning bort. Tungt.



#12027

Postad 07 november 2016 - 22:27

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Perfect weapon
Näh dra åt h-vete vilket j*vla skräp. Århundrandets absolut sämsta rulle, alla kategorier.

#12028

Postad 08 november 2016 - 16:08

50plus
  • 50plus
  • Forumräv

  • 744 inlägg
  • 0

Igår såg jag "The Nice Guys". http://www.imdb.com/...4/?ref_=nv_sr_1

Det mest underhållande jag sett på länge!

 

Janne Ahlgrens recension på DiscShop tycker jag är spot on. http://www.discshop....blu_ray/P142583

 

Sågs tillsammans med min dotter (27 år), och hon gillade den lika mycket.

Jag har varit lite lagom imponerad av Ryan Gosling tidigare, men här är han kanon.

 

My cup of tea! 



#12029

Postad 08 november 2016 - 16:25

Phonophilos
  • Phonophilos
  • Lärjunge

  • 367 inlägg
  • 1

Blev tvingad till att se Morran och Tobias.. inga kommentarer, negativt menat.

Imorgon ska jag se Inferno, den ser jag faktiskt fram emot. 



#12030

Postad 08 november 2016 - 20:39

Neatless
  • Neatless
  • Användare

  • 245 inlägg
  • 0

SSF: The Right Stuff (1983) | 3/5 |

En omfattande och storslagen berättelse om hur det amerikanska rymdprogrammet formades när konkurrensen med Sovjet om att erövra rymden var högaktuell och arbetet med att finna personer med det rätta virket att bli amerikas första astronauterna. Samtidigt får vi ta del av piloten Chuck Yeager och hans försök att bryta ljudvallen och bli världens snabbaste man.

Jag vet inte på vilket ben den här filmen vill stå på. Å ena sidan är den stundvis som en dokumentär och på andra sidan vill den roa med dålig humor som är på gränsen till buskis. Med en speltid på över tre timmar misslyckas den fatalt med att hålla intresset uppe hela vägen. Den finner inget fokus, är ojämn och vet inte när det är dags att avsluta en scen. Den är intressant däremot även om den inte alltid underhåller. Pionjärandan finns där, det känns att dem försöker sig på något okänt och farligt både med överljudsplanen och rymdförsöken. Och man kan inte klaga på skådespelarensemblen med namn som Ed Harris, Sam Shepard, Jeff Goldblum, Dennis Quaid, Lance Henriksen och många fler i tidiga roller. Tyvärr är få av dem välskrivna, nästan alla är bröliga machomän (utom Henriksen som ser totalt vilsen ut och säger kanske två ord under hela filmen) där Dennis Quaid är direkt pinsam. Ska dem vara charmiga så ser jag det då inte.

Nä tyvärr. Jag vill gilla den mer än jag gör för den har så många intressanta ingredienser men det går inte att komma ifrån att den långa stunder helt enkelt är långtråkig. Jag gillar att dem fått med mycket historisk fakta och även detaljer som Gus Grissoms exploderande lucka och John Glenn som i rymden hävdade att han såg något som han beskrev som dansande eldflugor utanför sitt fönster (fick snabbt en naturlig förklaring). Men nån vidare underhållning eller nerv finns inte. Filmens höjdpunkt är vid testcentret där karaktärerna gör allt för att överträffa varandra och visa att minsann jag är bäst lämpad att vara första amerikan i rymden, och ökenkänslan är stundtals skön med bra musik.

Sevärd en gång, men man får ingen större lust att komma tillbaka till den. Svag trea.



#12031

Postad 10 november 2016 - 03:49

Neatless
  • Neatless
  • Användare

  • 245 inlägg
  • 0

SSF: Billy Elliot (2000) | 4/5 |

Det är 1984 i Margaret Thatcher's England och hon stänger kolgruvor på löpande band över hela landet. I staden Durham strejkar gruvarbetarna för fullt och vi får följa en typisk familj där fadern är änkling med två söner varav den ena jobbar med honom i gruvan. Den andra sonen, 11-åriga Billy Elliot kämpar på med sin boxningsträning som han är pressad att träna för att bli en man i sin fars ögon. Men en dag råkar han hamna på en helt annan sorts träning, balettskolan! Instinktivt så hatar han det till en början men något börjar snart fastna... han gillar det mer och mer och till slut är han så biten att han inte ens kan sluta dansa på gatorna. Familjen vet inte om det men snart rämnar fasaden och han tvingas stå till svars för en omgivning som inte tycker att en pojke ska dansa balett.

Inspirerande historia verkligen. Inte så att jag får lust att joina närmaste balettskola men man smittas av entusiasmen av en sensationell Jamie Bell i sin första filmroll som den unga killen Billy Elliot. Skildringen av en ruffig engelsk småstad under en pysande gruvstrejk är lysande och engelsk arbetarklass är ju sällan dåligt skildrad på film, dem är duktiga på det där i fish and chips-landet. Gary Lewis som sörjande änkling och pappa till två söner gör en imponerande prestation och man känner hans frustration över att tillvaron blivit så slitsam efter fruns död och samtidigt kämpar han en tröttsam kamp mot gruvbolaget. När sen hans yngsta son börjar träna balett i smyg... hans karaktärutveckling genom filmen är minst lika välgjord som den är för Billy.

Soundtracket är mästerligt med en av världens skönaste låtar i centrum - Town Called Malice av The Jam. När dem sen kastar in flera låtar av T.Rex och även London Calling av självaste The Clash så spinner jag som en katt. En låtlista helt i min smak och den passar perfekt in i filmen som varvar lekfullhet med skitig realism.

En film som spritter av feel-good och även har ett imponerande djup. Ibland är den på väg att bli ostig, men man kan inte avvärja sig från dess charm. En av dem skönaste filmerna någonsin och som är ypperlig för att pigga upp under höstmörkret!



#12032

Postad 10 november 2016 - 12:43

Phonophilos
  • Phonophilos
  • Lärjunge

  • 367 inlägg
  • 0

Inferno. 3/5 



#12033

Postad 11 november 2016 - 16:46

colonia
  • colonia
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0
House of 1000 Corps.

2/5

Tycker uppföljaren Devils Rejects var mycket bättre.
Var kanske för att jag såg uppföljaren före första.

#12034

Postad 13 november 2016 - 19:48

Frozen_Plauge
  • Frozen_Plauge
  • Lärjunge

  • 400 inlägg
  • 0

Black Mass 4/5



#12035

Postad 13 november 2016 - 22:13

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

Bion Skandia i Stockholm visade Arrival.

Betyg 5 av 5.

 

ArrivalBioAffisch.jpg


Redigerat av FEA, 13 november 2016 - 23:16.


#12036

Postad 13 november 2016 - 23:06

skrotfot
  • skrotfot
  • Beroende

  • 1 201 inlägg
  • 0

Bion Skandia visade Arrival.

Betyg 5 av 5.

Har inte den premiär i början av december?!?

Hur höga förväntningar hade du innan?



#12037

Postad 13 november 2016 - 23:14

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

Har inte den premiär i början av december?!?

Hur höga förväntningar hade du innan?

Arrival hade Nordenpremiär i afton på Stockholms Filmfestival. Jag borde ha skrivit det! Som du skriver, så har den 'vanlig' premiär i början på december.

 

De har två visningar kvar av filmen.

 

Jag hade rätt höga förväntningar på filmen måste jag säga. Jag älskar sci-fi och ser det mesta, och är därför tyvärr van vid en del skräp, men Arrival hamnar inte i den kategorin :)


Redigerat av FEA, 13 november 2016 - 23:16.


#12038

Postad 13 november 2016 - 23:17

Unregistereded94f3cc
  • Unregistereded94f3cc
  • Forumräv

  • 910 inlägg
  • 0

Independence Day: Resurgence
 
Fick steelbooken av CDON i fredags, tänkte att det skulle bli en bra lördagsfilm. Men ack vad jag bedrog mig. Första filmen var spännande, rolig och jäkligt häftig när den dom, men uppföljaren är ju ren och skär dynga. Dåligt skådespeleri (tänker på dom yngre skådespelarna), dålig handling och så fruktansvärt dåliga effekter. Slutet på filmen var riktigt usel.
1/5 får den av mig.


Jag kan enbart hålla med. Detta är den sämsta filmen jag sett hittills i år. Vilken dynga!

#12039

Postad 14 november 2016 - 09:28

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

  • 6 401 inlägg
  • 0

Kollade på två filmer i helgen.

 

Den första blev The Martian med Matt Damon. Inte sett den sedan jag såg den på bio. Riktigt bra! 4/5

 

Den andra blev Pacific Rim med bla Idris Elba. Alltså, jag är väldigt svag för sådana här filmer! Bra effekter och mycket action! Och det bästa av allt, aliens! :D 4/5



#12040

Postad 14 november 2016 - 10:07

skrotfot
  • skrotfot
  • Beroende

  • 1 201 inlägg
  • 0

Arrival hade Nordenpremiär i afton på Stockholms Filmfestival. Jag borde ha skrivit det! Som du skriver, så har den 'vanlig' premiär i början på december.

 

De har två visningar kvar av filmen.

 

Jag hade rätt höga förväntningar på filmen måste jag säga. Jag älskar sci-fi och ser det mesta, och är därför tyvärr van vid en del skräp, men Arrival hamnar inte i den kategorin :)

Låter toppen  :)

AVForums recension ser lika lovande ut https://www.avforums...ie-review.13109 

Hade en mäktig känsla om att det kan vara Movie of the year när jag såg första trailern.



#12041

Postad 14 november 2016 - 11:19

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Jurrasic World

Bifogad fil  image.jpeg   140,3K   0 Antal nerladdningar

Hade inga förväntningar på denna film men tyckte det var en bra uppföljare.

Betyg: 3/5 raptors.

#12042

Postad 14 november 2016 - 16:18

Neatless
  • Neatless
  • Användare

  • 245 inlägg
  • 0

Veckans dokumentärtips: Let There Be Light (1946)

Hollywoodlegenden John Huston gjorde den här filmen åt den amerikanska regeringen under tiden han själv var soldat under andra världskriget och var tänkt att utforska ett nytt fenomen där soldater efter kriget kom hem kraftigt traumatiserade och led av nervösa sammanbrott med symptom som ångest, kraftig stamning, okontrollerade skakningar, oförmåga att röra på benen och så vidare. Idag känner vi till det som PTSD - post traumatic stress disorder. På ett mentalsjukhus får vi följa 75 amerikanska soldater som lider av minnen från kriget och där var och en uppvisar sina egna hemska symptom. Med metoder som hypnos, gruppsamtal och medicinering är tanken att dem ska lämna sjukhuset om ett par månader som funktionella medborgare igen. På grund av den omoraliska påverkan den kunde ha på soldater begravdes filmen och ämnet i mer än 30 år innan den slutligen släpptes.

Fruktansvärt välgjord och lite omskakande dokumentär. Intervjuerna med männen är stundtals svåra att se på när de börjar gråta okontrollerat när krigsminnena sköljer över dem igen. Dem är så oerhört artiga också, fromma män som varit med om hemskheter och nu förtvivlat inte kan hantera traumat. Känslomässigt är det faktiskt ganska tungt. Men samtidigt är doktorerna förbluffande bra med att lösa upp knutorna som orsakar deras symptom. En man som måste bäras in till behandlingsrummet kan efter en halvtimme med samtal under drogpåverkan promenera ut med ett stort leende, en annan som lider av kraftig stamning får en medicin som doktorn säger "gonna limber up that tongue of your's" och viola - en stund senare ligger han överlycklig och ropar "I can talk! listen I can talk!".

Undrar om Steven Spielberg/Tom Hanks tog inspiration av slutet där soldaterna spelar en baseballmatch när dem gjorde sin mästerliga tv-serie Band of Brothers (2001). Som bekant slutar ju serien med att soldaterna också spelar baseball medan dem går igenom vad som hände för varje karaktär efter kriget. Det är ett liknande avslut här, en hård resa som innehållit mycket skit men som nu nått sitt slut och just i det ögonblicket är dem lyckliga. I dokumentären är det rörande när vi får se tillbakablickar på män som skakade okontrollerat, inte kunde prata eller ens kunde gå men som nu springer på planen som ivriga hundvalpar utan ett problem i världen.

Bara en timme lång och finns på Youtube.



#12043

Postad 15 november 2016 - 18:48

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

  • 7 289 inlägg
  • 0

The Contract på Netflix, tappade för en gångs skull inte intresset



#12044

Postad 16 november 2016 - 15:34

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

Fantastic Beasts IMAX® 3D på Filmstaden Scandinavia 1

 

FantastiskaVidunderBioAffisch.jpg

 

Härligt sköna miljöer och snygga effekter. Duktiga skådisar och en handling som gör att tiden rusar.

 

Filmen visades i 2.35:1 format med några sekunder här och där i IMAX®-format (ungefär som Ghostbusters IMAX® 3D)

 

Betyget blir 4 av 5 möjliga!

 

Gillar du Harry Potter kommer du förmodligen att älska filmen, det är dock inte nödvändigt att ha sett Harry Potter tidigare, anser jag (lite bonus är det, men inte mycket)


Redigerat av FEA, 19 november 2016 - 21:33.


#12045

Postad 16 november 2016 - 17:31

Neatless
  • Neatless
  • Användare

  • 245 inlägg
  • 0

SSF: Bone Tomahawk (2015) | 4/5 |

Vi är i vilda västern där en kannibalstam kallad Troglodyter en dag tar sig in i den fridfulla lilla staden Bright Hope och kidnappar flera invånare för att ta dem tillbaka till deras grotta och kalasa på deras kroppar. Ett följe på fyra ger sig av på en räddningsaktion ledda av sheriffen Hunt, hans åldrade vicesheriff Chicory, den erfarna indianjägaren Brooder och Arthur vars fru är en av dem kidnappade. Arthur har ett skadat ben och kan knappt gå och förutom det är i stort sett alla överens om att det är ett självmordsuppdrag men dem måste ändå försöka. Vildingarna visar sig dock vara mer skoningslösa än dem någonsin kunde ana och det hela utvecklar sig snart till en våldsam mardröm.

En skräckfilm i vilda västern-miljö med Kurt Russell i mäktig mustasch? Jo jag tackar. Addera lite groteskt övervåld och ett väl avvägt tempo så har du en kanonfilm att mysa till i eftermiddagsmörkret. Det lugna tempot fungerar som en uppladdning till den brutala sista halvtimmen där alla hämningar släpper. Det fungerar för karaktärerna är välskrivna och har intressanta relationer till varandra som gör att färden dem åker ut på inte alls känns seg. Utan att göra det övertydligt kommer varje karaktär till liv med små hintar - Brooder avslöjar att hans familj dödades av indianer när han var liten som förklarar hans blodtörstighet, sympatiske Chicory är änkling och kanske ändå vid livets slutskede...  skicklig regi ger en skön ton mellan dem. Dialogen och skådespelet gör det till en fröjd att spendera så många "tråkiga" minuter i deras sällskap. Alltid uppfriskande att se att det tas logiska beslut när dem ställs inför knepiga situationer också, inte direkt överrepresenterat i skräckfilm.

Våldet kommer alla reagera på och speciellt en scen kommer garanterat fastna på näthinnan. Behöver inte ens antyda vilken det är, alla som sett vet. Det märks ibland att det är lågbudget och dessutom en regidebut men who fucking cares när underhållningen är på en skyhög nivå. Det är spännande och oförutsägbart ända till sista scenen och lämnar en hungrig på mer kannibalslakt (hungrig kan vara fel ord i sammanhanget).

Rått, men mysigt.



#12046

Postad 16 november 2016 - 19:55

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
X Men - Apocalypse

Bifogad fil  image.jpeg   145,52K   0 Antal nerladdningar

Inget big fan av x-men filmerna men tyckte den här var riktigt bra.

Betyg: 4/5 magnetos

Redigerat av MikeVKR, 16 november 2016 - 19:57.


#12047

Postad 16 november 2016 - 22:24

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 1

SSF: Bone Tomahawk (2015) | 4/5 |

Vi är i vilda västern där en kannibalstam kallad Troglodyter en dag tar sig in i den fridfulla lilla staden Bright Hope och kidnappar flera invånare för att ta dem tillbaka till deras grotta och kalasa på deras kroppar. Ett följe på fyra ger sig av på en räddningsaktion ledda av sheriffen Hunt, hans åldrade vicesheriff Chicory, den erfarna indianjägaren Brooder och Arthur vars fru är en av dem kidnappade. Arthur har ett skadat ben och kan knappt gå och förutom det är i stort sett alla överens om att det är ett självmordsuppdrag men dem måste ändå försöka. Vildingarna visar sig dock vara mer skoningslösa än dem någonsin kunde ana och det hela utvecklar sig snart till en våldsam mardröm.

En skräckfilm i vilda västern-miljö med Kurt Russell i mäktig mustasch? Jo jag tackar. Addera lite groteskt övervåld och ett väl avvägt tempo så har du en kanonfilm att mysa till i eftermiddagsmörkret. Det lugna tempot fungerar som en uppladdning till den brutala sista halvtimmen där alla hämningar släpper. Det fungerar för karaktärerna är välskrivna och har intressanta relationer till varandra som gör att färden dem åker ut på inte alls känns seg. Utan att göra det övertydligt kommer varje karaktär till liv med små hintar - Brooder avslöjar att hans familj dödades av indianer när han var liten som förklarar hans blodtörstighet, sympatiske Chicory är änkling och kanske ändå vid livets slutskede... skicklig regi ger en skön ton mellan dem. Dialogen och skådespelet gör det till en fröjd att spendera så många "tråkiga" minuter i deras sällskap. Alltid uppfriskande att se att det tas logiska beslut när dem ställs inför knepiga situationer också, inte direkt överrepresenterat i skräckfilm.

Våldet kommer alla reagera på och speciellt en scen kommer garanterat fastna på näthinnan. Behöver inte ens antyda vilken det är, alla som sett vet. Det märks ibland att det är lågbudget och dessutom en regidebut men who fucking cares när underhållningen är på en skyhög nivå. Det är spännande och oförutsägbart ända till sista scenen och lämnar en hungrig på mer kannibalslakt (hungrig kan vara fel ord i sammanhanget).

Rått, men mysigt.


Kan bara hålla med! En blivande klassiker!! 9/10

#12048

Postad 16 november 2016 - 22:28

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 1

Kan bara hålla med! En blivande klassiker!! 9/10

För egen del hör Bone Tomahawk till de sämsta filmerna jag sett.
Tur att smaken är som baken :)

#12049

Postad 17 november 2016 - 00:04

Unregisteredbde15c46
  • Unregisteredbde15c46
  • Lärjunge

  • 325 inlägg
  • 0

Star Trek - Beyond

 

1/5

 

Måste vara den mest idiotiska film jag sett på väldigt länge. Jag vet inte var jag ska börja. Som Star Trek-fan gör det ont att se en så bra chans och så mycket pengar kastas bort. De två tidigare var grymma, denna är flopp.

 

Ljud och bild är bra.



#12050

Postad 17 november 2016 - 09:42

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

För egen del hör Bone Tomahawk till de sämsta filmerna jag sett.
Tur att smaken är som baken :)

 

Enligt kannibaler är baken den bästa delen på en människa. He...





4 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 4 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.