Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Optoma HD70 *

709 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 14 december 2006 - 10:20

fAkkfAcE
  • fAkkfAcE
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0
Jag är grymt sugen på en hd70 nu :) , det lutar mer och mer åt ett köp så snart jag fått ihop pengar.

#52

Postad 14 december 2006 - 12:22

Unregisteredf21569ab
  • Unregisteredf21569ab
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0
Jag köpte en för någon vecka sedan på Dustin för 8750 SEK. Jag måste säga att det var ett fynd. Jag hade en PLV-Z2 innan. Bilden är otroligt bra. Jag var rädd att fläktljudet skulle vara störande men jag tycker den låter ungefär som Z2:an gjorde (low mode på båda).

#53

Postad 18 december 2006 - 20:37

Schultz
  • Schultz
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0
Fick min HD70 idag ojojoj säger jag bara! hade en toshiba-200 innan .Så min HD70 är ett stort lyft från förra projjen. 8700:- inkl frakt från tyskland nästan som graits :)

Kör dessa instälingar för HDMI ser sjukt ut i HD. Nöjd som ******** med denna projje.

Brilliant Colour = 4
TrueVivid = 0
Colour Temp = 2

RGB gains
Red Gain = 6
Green Gain = 5
Blue Gain = 6
Red Bias = -14
Green Bias = -12
Blue Bias -13
----------------------------------------
Contrast = 16
Brightness = -1
Colour = 0
Tint = 0
sharpness = 0

Degammer = Film



EDIT:
Jo en sak till va o kolla på tx-300 o epson 700 på ljudkällarn i gbg, de kan springa o gömma sig.(bleka bilder inget o hänga upp i julgranen precis) DLP FTW!!! Rätt inställd HD70 äger dessa LCD projjar. Just my 2 cents.

Redigerat av Schultz, 18 december 2006 - 22:05.


#54

Postad 20 december 2006 - 14:08

julles
  • julles
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
hej
jag ska köpa en projektor,är hd70 prisvärd projektor

vad är bra med?
vad är dåligt med den?

#55

Postad 26 december 2006 - 17:36

nobba
  • nobba
  • Lärjunge

  • 498 inlägg
  • 0
Några frågor till er som har erfarenhet av denna projektor som Tv-visare.

Gör den ett bra jobb på vanliga Tv-sändningar i allmänhet och Tv-sänd sport i synnerlighet?

Klarar den av att visa fotboll från en vanlig digitalbox med exempelvis s-video?

Jag har idag en infocus sp4805 som fungerat utmärkt (bortsett från ett par byten) till TV, DVD, XBOX etc. Förr eller senare kommer säker denna projektor, precis som de förra jag haft, börja väsnas å krångla varför jag nu tittar efter ersättare. Att det blir en DLP står helt klart men därefter är frågan öppen…

Dessvärre har jag inte sett någon projektor som levererat en tillräckligt bra TV-bild. Faktum är att just sp4805 gör detta jobb bättre än många dyrare projar. Då jag inte har någon annan tv än projektorn är således denna aspekt mycket viktig. Jag måste kunna njuta av premier leauge å la liga, annars får det vara.

Tyvärr så testas och refereras projektorer oftast med mycket bra signaler från referens-dvdspelare eller datorer, något som inte alltid speglar det naturliga användandet. Infocus 4805 har ju farudja, vilket sannolikt är en av anledningarna till den förhållandevis vassa Tv-bilden.

Jag kör med komponent från min dreambox idag, men även s-video från comhems humaxbox ger en bra bild. Den enda bilddeffekten som uppstår ibland är att bilden tillfälligt blir fel-deinterlacad och därför horisontellt ’streckig’. Detta fenomen uppstår mer på dåliga sändningar men inte så ofta att det är något stort problem.

Tittar man på fotboll på andra projektorer tenderar spelarna att vara ’klistrade’ med ett pixelskimrande kladd omkring sig. Sånt går bort!

#56

Postad 02 januari 2007 - 15:35

woundss
  • woundss
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
tjo
har köpt optoma hd70 nu och hängt upp den i taket när jag får fram bilden så är bilden sne på en sidan i under kant och kan inte få hela bilden rak vet du vad problemet är?? om jag tar ner den på bordet så fungerar den perferkt .. nogon som kan hjälpa mig ??

#57

Postad 02 januari 2007 - 17:46

ippo
  • ippo
  • Beroende

  • 1 267 inlägg
  • 0

Några frågor till er som har erfarenhet av denna projektor som Tv-visare.

Gör den ett bra jobb på vanliga Tv-sändningar i allmänhet och Tv-sänd sport i synnerlighet?

Klarar den av att visa fotboll från en vanlig digitalbox med exempelvis s-video?

Jag har idag en infocus sp4805 som fungerat utmärkt (bortsett från ett par byten) till TV, DVD, XBOX etc. Förr eller senare kommer säker denna projektor, precis som de förra jag haft, börja väsnas å krångla varför jag nu tittar efter ersättare. Att det blir en DLP står helt klart men därefter är frågan öppen…

Dessvärre har jag inte sett någon projektor som levererat en tillräckligt bra TV-bild. Faktum är att just sp4805 gör detta jobb bättre än många dyrare projar. Då jag inte har någon annan tv än projektorn är således denna aspekt mycket viktig. Jag måste kunna njuta av premier leauge å la liga, annars får det vara.

Tyvärr så testas och refereras projektorer oftast med mycket bra signaler från referens-dvdspelare eller datorer, något som inte alltid speglar det naturliga användandet. Infocus 4805 har ju farudja, vilket sannolikt är en av anledningarna till den förhållandevis vassa Tv-bilden.

Jag kör med komponent från min dreambox idag, men även s-video från comhems humaxbox ger en bra bild. Den enda bilddeffekten som uppstår ibland är att bilden tillfälligt blir fel-deinterlacad och därför horisontellt ’streckig’. Detta fenomen uppstår mer på dåliga sändningar men inte så ofta att det är något stort problem.

Tittar man på fotboll på andra projektorer tenderar spelarna att vara ’klistrade’ med ett pixelskimrande kladd omkring sig. Sånt går bort!

<{POST_SNAPBACK}>



Optoma hd-70 har likaså Faroudja chip.... Så den borde var likvärdig ur den aspekten, dock högre upplösning, kontrast osv.... :D

#58

Postad 03 januari 2007 - 19:04

Klattermusen
  • Klattermusen
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

tjo
har köpt optoma hd70 nu och hängt upp den i taket när jag får fram bilden så är bilden sne på en sidan i under kant och kan inte få hela bilden rak vet du vad problemet är?? om jag tar ner den på bordet så fungerar den perferkt .. nogon som kan hjälpa mig ??


Tja! Du har väl kollat i meny:n hur du gör för att ändra bilden?! Det är bara att ändra vinkeln på bilden det kan du göra på "meny" knappen

#59

Postad 04 januari 2007 - 10:14

woundss
  • woundss
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
hehehe jo jag har ändrat i meny men får ingen bra bild känns som den är lite sne och får inte samma kvalite som jag hade den på bordet bilden blir lite kantig när jag har den i taket .

#60

Postad 04 januari 2007 - 13:15

Schultz
  • Schultz
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0
Optoman är jävligt känslig när det gäller att ställa in bilden. Tog mig säkert 1 timme att få bilden rak.
Gäller att ha tålamod :)

Redigerat av Schultz, 04 januari 2007 - 13:16.


#61

Postad 04 januari 2007 - 20:54

Beagle five
  • Beagle five
  • Mästare

  • 2 523 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>



Optoma hd-70 har likaså Faroudja chip.... Så den borde var likvärdig ur den aspekten, dock högre upplösning, kontrast osv.... :)

<{POST_SNAPBACK}>


nä det har den inte!

Redigerat av Beagle five, 04 januari 2007 - 21:03.


#62

Postad 04 januari 2007 - 21:12

nobba
  • nobba
  • Lärjunge

  • 498 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>



Optoma hd-70 har likaså Faroudja chip.... Så den borde var likvärdig ur den aspekten, dock högre upplösning, kontrast osv.... :)

<{POST_SNAPBACK}>


nä det har den inte!

<{POST_SNAPBACK}>


Misstänkte nästan det. För det jag har sett av S-video- och RGB-hantering har inte varit imponerande. Är därför rädd att den inte funkar som "tv"...lär nog bli en lågupplöst infocus sitället.

#63

Postad 11 januari 2007 - 10:45

RJM
  • RJM
  • Användare

  • 151 inlägg
  • 0
Hur fungerar denna när man inte kan mörklägga helt? Enligt testen på Bigscreen så tycker det att ljusflödet känns högre än vad specen säger... De tycker även att den presterar bra oavsett vilken anslutning man använder (HDMI fung bäst förstås).

Var i Stockholm kan man hitta denna projektor om man vill se den live?

Redigerat av RJM, 11 januari 2007 - 11:24.


#64

Postad 12 januari 2007 - 08:36

RJM
  • RJM
  • Användare

  • 151 inlägg
  • 0
Är det ingen som kan ge svar på mina frågor?

#65

Postad 13 januari 2007 - 02:11

Beagle five
  • Beagle five
  • Mästare

  • 2 523 inlägg
  • 0

Hur fungerar denna när man inte kan mörklägga helt? Enligt testen på Bigscreen så tycker det att ljusflödet känns högre än vad specen säger... De tycker även att den presterar bra oavsett vilken anslutning man använder (HDMI fung bäst förstås).

Var i Stockholm kan man hitta denna projektor om man vill se den live?

<{POST_SNAPBACK}>


jag kan svara :-)
i sthlm så kan du nog inte se den live någonstans vad jag vet men jag kan ha fel.
mörkläggning behöver du inte oroa dig för, du kommer se skitbra även om det är ganska ljust, men självklart så blir det bäst med så mörkt som möjligt.
den interlacingen och skalningen som sitter i HD70 är nog helt ok, förmodligen liknande den som satt i H27 och det dög att kolla interlaced med helt klart, men inte mer.

#66

Postad 13 januari 2007 - 04:45

Lancen
  • Lancen
  • Användare

  • 182 inlägg
  • 0

Hur fungerar denna när man inte kan mörklägga helt? Enligt testen på Bigscreen så tycker det att ljusflödet känns högre än vad specen säger... De tycker även att den presterar bra oavsett vilken anslutning man använder (HDMI fung bäst förstås).

Var i Stockholm kan man hitta denna projektor om man vill se den live?

<{POST_SNAPBACK}>


jag kan svara :-)
i sthlm så kan du nog inte se den live någonstans vad jag vet men jag kan ha fel.
mörkläggning behöver du inte oroa dig för, du kommer se skitbra även om det är ganska ljust, men självklart så blir det bäst med så mörkt som möjligt.
den interlacingen och skalningen som sitter i HD70 är nog helt ok, förmodligen liknande den som satt i H27 och det dög att kolla interlaced med helt klart, men inte mer.

<{POST_SNAPBACK}>


Sent på natten är det men om du nu tycker att den "dög till att kolla interlaced med helt klart, inte mer" vad mer kan det vara? Koka kaffe??? Snart frukost... :-)

#67

Postad 13 januari 2007 - 13:01

mjensen
  • mjensen
  • Användare

  • 114 inlägg
  • 0
Bigscreen har gjort klart testet med Optoma HD70. Mycket kul läsning för den intresserade.

//Mjensen

#68

Postad 16 januari 2007 - 21:34

scarface_121
  • scarface_121
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Hej!!

Skall få min Optoma HD70 imorgon med Philips 5.1DVD/DIVX/HDMI HTS3115 samt projektor duk 1:1 (215 cm) - plazza 150 från pixmania.

Jag kan inte så mycket om projektorer förutom att de ger en stor bild B).

Det jag undrar är hur långt ifrån ska jag lägga projektor från duken, och jag har inte någon takfäste, så kan jag lägga den på ett bord i mitten av rummet, finns det någon speciell höjd projektor måste ligga på o.s.v.? Rummet 3*2,5 m

Och ska jag ändra på inställningarna i projektet eller är de optimerade redan för bästa bild.

Och jag tänkte koppla min dator till projektorn och köra lite 720p, kan jag köpa en hdmi sladd som jag både använder till DVD spelaren-projektor och datorn-projektor (köper en DVI-HDMI kontakt vid anslutning till datan). Kommer jag få direkt 720p på projektorn(har laddat ner 720p serier).

Väldigt tacksam om någon kan hjälpa mig med dessa frågor!

obs lägger upp bilder när allt är installerat och klart (förhoppningsvis övermorgon)

#69

Postad 17 januari 2007 - 10:15

Johnn007
  • Johnn007
  • Användare

  • 136 inlägg
  • 0
Fler än jag som tycker linsskyddet är knepigt att få på plats?

Sen tycker jag det är konstigt att bilden får olika storlekar och flyttar sig, efter jag väljer vad min DVD ska skala upp bilden till.

#70

Postad 18 januari 2007 - 17:07

Unregistered03bafabb
  • Unregistered03bafabb
  • Lärjunge

  • 347 inlägg
  • 0
Undrar om någon kört sin hd 70 med datorn som signalkälla enl vad som skrivs ska 72'an klara detta något bättre med sin 1280x768 upplösning men med de drivare som nu finns så finns 1280x720 som upplösningsalternativ.

Hade tänkt handla en hd 70 som ska användas för filmvisning men från dator, ev kan det ju vara så att skillnaden mot 72 blir försumbar när man inte matar dem med hdmi källa.

Fått uppgifter från dels sv agenturen samt hbb om att vga på hd 70 har bättre anpassning mot dator än dvi/hdmi ingången men här har Hd72 en egen dvi ingång inget finns på nätet om denna ingång har 100% anpassning mot dvi från dator eller om analog dvs vga även på 72 är att föredra.

#71

Postad 19 januari 2007 - 08:18

Unregisteredd835cead
  • Unregisteredd835cead
  • Användare

  • 232 inlägg
  • 0
Hejsan!
Hur är det med att placera denna i sidled? går det någonting?
Har en dum taklampa i mitten av rummet och funderade på om denna går sätta vid sidan om.

ifrån lampan som sitter i taket fram till tänkt plats för duken är det ca 2,2 meter.
Hur stor duk skall jag ha då?
mvh
mattias

#72

Postad 20 januari 2007 - 16:25

Lancen
  • Lancen
  • Användare

  • 182 inlägg
  • 0
Begriper inte varför du skall mata den med en vanlig vga utång? Vartenda grafikkort idag har en DVI utgång och nu kommer det fullt med kort med HDMI under våren. Så köp en kabel DVI>HDMI och det fungerar upp till 10m med HD70 om du har Nvidia 7300 och uppåt. Du får garanterat bättre bild.

#73

Postad 21 januari 2007 - 15:44

Unregistered03bafabb
  • Unregistered03bafabb
  • Lärjunge

  • 347 inlägg
  • 0
Det här med Dvi Hdmi trodde jag också skulle gå bäst men efter att jag bad Projektorsystem dvs generalagenten för optoma provköra alternativen så menade det helt klart att 70 som de provade gav bäst bild via vga eftersom det skilljer på hdmi vidiosignal och dvihdmi data signal.

samma svar mejlade även hhb mig och jag ringde upp hhb och fick en längre förklaring om brus i de olika signalerna och anpassningen.

Slog till och beställde en 70 pga av priset men den har ännu ej anlänt är fortfarande tveksam på hur mycket bättre 72 klara av datoranpassningen. skulle den vara mycket bättre för film via dator så kan de 5000 som skiljer i pris vara befogat, får väl göra ett byte isåfall.

Optoma 73 kommer ju snart och ligger helrätt till i pris i USA ligger på samma utgångspris som 72 reas ut på i USA , vilket kan pressa ner priset ytterligare på de resterande 72 som ännu inte har hunnits säljas samt att beg priserna sjunker.

Har tidigare provat en gammal Sharp XV-Z90U mot en optoma 27 och de var likvärda på data signal sharpen ger dock mycket mindre bild ren data visning program bilder mm var sharpen vassare me mycket har med att göra att sharpen är en 4:3 projektor och pixelpassningen blir perfekt.

Jag har dock förutsatt att 70 mot 27 är förbättrad vad gäller anpassningar.

Om någon har kört dator på 70 med 1280X720 inställning på kortet vore det bra att få ett omdöme.

#74

Postad 22 januari 2007 - 18:44

TooT
  • TooT
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0

Hejsan!
Hur är det med att placera denna i sidled? går det någonting?
Har en dum taklampa i mitten av rummet och funderade på om denna går sätta vid sidan om.

ifrån lampan som sitter i taket fram till tänkt plats för duken är det ca 2,2 meter.
Hur stor duk skall jag ha då?
mvh
mattias

<{POST_SNAPBACK}>



Nej, den har ingen lensshift som hjälper dig i det läget. Enklast är nog att byta taklampa.

Angående dukfrågan så var den svår, då du inte berättar hur långt bakom lampan projektorn sitter utan bara avståndet från din "dumma" taklampa till väggen.
Men då du skriver mitten av rummet får jag anta att det är 4.4 m från vägg till vägg. Förslagsvis då ca 4.1 m från projektor till duk.

Mata in dina värden i
http://www.projector...culator-pro.htm

#75

Postad 22 januari 2007 - 20:45

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0
En fråga:

Sanyo Z4 eller Optoma HD70?

Har kört InFocus X1 innan så någon regnbåges problem finns inte.
Har bra priser på båda så undrar vilken jag ska köra på.

#76

Postad 22 januari 2007 - 23:57

Lancen
  • Lancen
  • Användare

  • 182 inlägg
  • 0

Det här med Dvi Hdmi trodde jag också skulle gå bäst men efter att jag bad Projektorsystem dvs generalagenten för optoma provköra alternativen så menade det helt klart att 70 som de provade gav bäst bild via vga eftersom det skilljer på hdmi vidiosignal och dvihdmi data signal.

samma svar mejlade även hhb mig och jag ringde upp hhb och fick en längre förklaring om brus i de olika signalerna och anpassningen.

Slog till och beställde en 70 pga av priset men den har ännu ej anlänt är fortfarande tveksam på hur mycket bättre 72 klara av datoranpassningen.  skulle den vara mycket bättre för film via dator så kan de 5000 som skiljer i pris vara befogat, får väl göra ett byte isåfall.

Optoma 73 kommer ju snart och ligger helrätt till i pris i USA ligger på samma utgångspris som 72 reas ut på i USA , vilket kan pressa ner priset ytterligare på de resterande 72 som ännu inte har hunnits säljas samt att beg priserna sjunker. 

Har tidigare provat en gammal  Sharp XV-Z90U mot en optoma 27 och de var likvärda på data signal sharpen ger dock mycket mindre bild ren data visning program bilder mm var sharpen vassare me mycket har med att göra att sharpen är en 4:3 projektor och pixelpassningen blir perfekt.

Jag har dock förutsatt att 70 mot 27 är förbättrad vad gäller anpassningar.

Om någon har kört dator på 70 med 1280X720 inställning på kortet vore det bra att få ett omdöme.

<{POST_SNAPBACK}>



Har ikväll provat en HD70 med HDMI och VGA matning från en HTPC med Nvidia Purvideo, Ffdshow, Powerstrip och jämfört och det var klart mycket bättre med DVI>HDMI. Det var inte ens i närheten kan man säga. Ta du och fråga Projektorsystem en gång till. Jag är övertygad att dom inte har provat, alternativt inte vet vad dom sysslar med. :-) Skämt och sido, så när det gäller HTPC är allt relaterat till hårdvara, drivrutiner och codecs... Men likväl, via D-Sub såg det inte bra ut!

#77

Postad 23 januari 2007 - 16:00

sunnanwik
  • sunnanwik
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Beställde för 15min sen min optoma från Elgiganten, men nu vart jag väldigt orolig när jag fick se att den verkar vara kass vad gäller att kolla på tv via svideo =//

Någon som har erfarenhet av detta och kan berätta hur illa det är?

#78

Postad 23 januari 2007 - 16:50

scarface_121
  • scarface_121
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Någon som har bra inställningar på hd70 när det gäller att köra xbox 360, för när jag spelar blir
det lite jobbigt för ögonen och spelar inte längre. Ngn som kan dela med sina inställningar när de
spelar 360.

#79

Postad 23 januari 2007 - 20:04

Unregistered03bafabb
  • Unregistered03bafabb
  • Lärjunge

  • 347 inlägg
  • 0
Intressant kommer framöver att även prova detta med dvi via hdmi dock sitter inget htcp kort i någon av burkarna utan vanliga 9800xt och 850 xt.

Ringd faktiskt ytterligare en gång agenten och fick denna gång tala med en kille som själv hade en hd70 enl honom var skillnaden mellan 70 och 72 så liten att ska de jämnföras så ska de stå bredvid varandra och själv hade han som sagt valt 70 och använde sin bl.a också till dator och då via vga.

Har bara hunnit att provköra lite men helt klart är att utnyttjar man nativ formatet 1280x720 och då ställer om g-kortet efter detta då var bilden mycket bra via vga porten.

Blir det ännu bättre med hdmi via dvi så blir jag bara ännu nöjdare.

#80

Postad 23 januari 2007 - 20:43

shille
  • shille
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0
Tänkte först köpa en Hitachi TX-300 men den är bara bra när det är KOLsvart i rummet, så jag tänkte köpa en EPSON TW-700 istället (Cirka 13-15 tusen)

Frågan är då är Optoma ett bättre köp? Kan den mäta sig med t.ex. Epson TW-700 eller Panasonic TX-100. Det är iofs LCD projektorer, men nu har jag inte sett skillnaden mellan DLP & LCD.

// Tacksam för hjälp!

#81

Postad 24 januari 2007 - 09:01

flygsfors
  • flygsfors
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0
Det här med lensshift..
En dum fråga,men ifall man sätter Optoman uppe vid taket,funkar det inte med denna projektorn eftersom man inte kan göra lensshift?
Eller hur justerar man in den på duken om den inte står rätt framför duken?
MVH/Roger

#82

Postad 24 januari 2007 - 12:37

Deepy
  • Deepy
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0

Det här med lensshift..
En dum fråga,men ifall man sätter Optoman uppe vid taket,funkar det inte med denna projektorn eftersom man inte kan göra lensshift?
Eller hur justerar man in den på duken om den inte står rätt framför duken?
MVH/Roger

<{POST_SNAPBACK}>



Man måste centrera den framför duken. Sätter man den i taket monterar man den upp och ned.

/M

#83

Postad 24 januari 2007 - 13:17

flygsfors
  • flygsfors
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0
Så det går att justera upp och ner då men inte sidled?
Med tanke på att projektorn kommer i takhöjd jämfört med duken som troligtvis kommer "mitt" på väggen.
MVH/Roger

#84

Postad 24 januari 2007 - 14:50

Deepy
  • Deepy
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0

Så det går att justera upp och ner då men inte sidled?
Med tanke på att projektorn kommer i takhöjd jämfört med duken som troligtvis kommer "mitt" på väggen.
MVH/Roger

<{POST_SNAPBACK}>


Den går inte att justera i sidled. Sätter man den upp och ned så skjuter den snett nedåt vid takmontering. Tittar på t.ex. 2.35:1 film kan man shifta bilden nedåt inom 16:9 fältet. Men man kan inte flytta hela bilden vertikalt som med lens shift.

#85

Postad 24 januari 2007 - 17:34

Unregistered03bafabb
  • Unregistered03bafabb
  • Lärjunge

  • 347 inlägg
  • 0
Fick idag tag på kablar och fick ett annat resultat än Lancen, för att inte längderna skulle påverka sattes det upp med både dvi/Hdmi 1.8 m och medföljand budget kabel vga 1.8 m.

g-kortet ställt på 1280x720 projektorn i native

vid först uppdaten var det mycket skillnad men sen när man gick igenom menyerna och märkte att dvi/hdmi hade helt olika inställningslägen på ljus,skärpa samt kontras i default mot vga läget.

när båda kablarna kördes i noll läge på alla inställningar var det ingen synbar skillnad, test gjordes med text, skrivbord, samt högupplösta bilder, hann tyvärr inte testa någon filmsnutt, snabblägena som provades var bio, pc och bild.

Jag tror däremot att vid längre kabelängder så blir det skillnad, får prova vidare har beställt en pro xga kabel på 10 m ej supra utan högkvalitativ utlänsk kabel till mer plånboksvänligt pris.

#86

Postad 24 januari 2007 - 19:25

Unregistered14c78076
  • Unregistered14c78076
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har ett litet problem med min HD70. Jag har den inkopplad till en HTPC via VGA som jag visar TV med. Eftersom det är TV (PAL) jag vill visa vill jag använda 50hz eller 75hz för att bilden inte ska rycka så mycket. Fast när jag försöker mata den med t ex 1280x720@75hz så väljer den någon lustig upplösning 858x468 (kommer inte ihåg, men inte rätt iaf).

Jag kanske är helt fel ut men problemet jag upplever är väldigt ryckig bild, speciellt när man tittar på sport då kameran rör sig fort. Då jag kopplar datorn till projektorn via rca kabeln (jag har inte ens svideo på mitt grafikkort) så står det "PAL" när projektorn tar emot signalen. Då blir bilden perfekt (då menar jag att den inte rycker :D) så därför misstänker jag att ifall jag får den att ta emot 50/75hz så borde det oxå bli bra? Har ni några tips och är det någon av er som kör i 50 eller 75hz?

/Björn

#87

Postad 25 januari 2007 - 18:20

Unregistered525a01bd
  • Unregistered525a01bd
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Jahopp, då var den beställt då. Hade först tänkt köpa en 480 DLP men tänkte att det är dumt att gå på så låg upplösning när priserna är så pass nära varandra.
Hade tänkt att mata bilden med min Macbook via hdmi, kommer fungera utmärkt hoppas jag.


Lite frågor, vid takmontering, hur kastar den bilden då?
Anar att jag kommer ha rätt långt stativ, får väl bygga någon sorts teleskopisk funktion eller liknande.

Har ni sifforna på frågan ovan skulle jag vara nöjd så jag kan fixa stativ/hänga upp duken!

#88

Postad 25 januari 2007 - 18:21

Unregistered68d21215
  • Unregistered68d21215
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

Beställde för 15min sen min optoma från Elgiganten, men nu vart jag väldigt orolig när jag fick se att den verkar vara kass vad gäller att kolla på tv via svideo =//

Någon som har erfarenhet av detta och kan berätta hur illa det är?

<{POST_SNAPBACK}>


Har testat Hd70 med s-video och det enda man kan säga är att bilden då blir bedrövlig.
Extremt mycket eftersläpningar. Det finns dock en lösning (scart rgb --> component) om man har scart med rgb, se länk nedan.

CYP CSY-2100

Har precis jämfört HD70 mot min Toshiba MT200 och jag är inte så övertygad att bilden är så mycket bättre på HD70. Svärtan är tyvärr betydligt sämre i väldigt mörka scener. Men så fort det finns mer ljus i bilden så upplevs svärtan som likvärdig (har testad sida vid sida).
Den stora skillnaden är upplösningen med framför allt trycket i bilden. Den är något tystare än MT200 men skillnaden är inte så stor.
Mitt exemplar drogs dock med ett antal fel. I bildens högra kant fanns en missfärgad vertikal rand och dessutom överhettades lampan och stängde av sig hela tiden. Därav är den redan tillbaka lämnad.
Jag har inte bestämt mig om jag ska beställa den igen men jag är rätt sugen. :D
9000:- är ju trots allt inte mycket pengar för denna pjäs.

/Stefan

#89

Postad 25 januari 2007 - 21:17

Unregistered14c78076
  • Unregistered14c78076
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0

Hej!

Jag har ett litet problem med min HD70. Jag har den inkopplad till en HTPC via VGA som jag visar TV med. Eftersom det är TV (PAL) jag vill visa vill jag använda 50hz eller 75hz för att bilden inte ska rycka så mycket.  Fast när jag försöker mata den med t ex 1280x720@75hz så väljer den någon lustig upplösning 858x468 (kommer inte ihåg, men inte rätt iaf).

Jag kanske är helt fel ut men problemet jag upplever är väldigt ryckig bild, speciellt när man tittar på sport då kameran rör sig fort. Då jag kopplar datorn till projektorn via rca kabeln (jag har inte ens svideo på mitt grafikkort) så står det "PAL" när projektorn tar emot signalen. Då blir bilden perfekt (då menar jag att den inte rycker :D) så därför misstänker jag att ifall jag får den att ta emot 50/75hz så borde det oxå bli bra? Har ni några tips och är det någon av er som kör i 50 eller 75hz?

/Björn

<{POST_SNAPBACK}>



Jag svarar mig själv... Efter att ha varit i kontakt med Optoma fick jag svaret att använda HDMI istället. Jag drog ner till Kjell & Co och köpte en DVI->HDMI kabel. Simsalabim nu kör jag 50hz och bilden flyter perfekt =)

#90

Postad 25 januari 2007 - 22:32

Unregistered03bafabb
  • Unregistered03bafabb
  • Lärjunge

  • 347 inlägg
  • 0
Enkelt och billigt upphängnings tips till HD 70. 1/4" gänga och möbelvinklar och lite skyddsfilt.
1/4" gänghålet som sitter mellan 3 mm hålen på HD70 är nästan 100% avvägt med tyngden endast lite baktung. Denna gänga är samma som på kamera stativ men med ett skrotat kamera stativ i taket så bygger det mer nu blir det bara ca 3 cm från taket.

Bifogad fil(er)


Redigerat av Unregistered03bafabb, 25 januari 2007 - 22:35.


#91

Postad 26 januari 2007 - 13:18

Unregistered26926
  • Unregistered26926
  • Användare

  • 104 inlägg
  • 0
Verkar vara ett bra tips. Går själv i HD70-tankar och takupphängningen är ju en viktig del i projjeköpet. Att köpa fästen för tusentals spänn kommer helt enkelt inte att hända. <_<

#92

Postad 27 januari 2007 - 00:48

Unregistered03bafabb
  • Unregistered03bafabb
  • Lärjunge

  • 347 inlägg
  • 0
Möbelvinklar funkar bra men på bilden som jag la upp så satt de lite fel projektorn är ju något baktung och vinklen som sitter i gängan ska ju vara den bakersta och den som sitter som stöd ska vara närmst linsen.

ang:Kabel
Köpte en extra lång kabel skulle bara ha 7,5m men hittade endast 10m tog den från återförsäljare på komponenter för tv handlarna och då ligger priset för guldpläterad pro xga kabel med feritkärna och avskärmningsmask på ca 10 delen mot vad supra kostar. Kabeln är nog bra men 10m var nog smärtgränsen för vga kabel får bildförskjutning med ca 10cm på en 2m bild troligen är det signalfallet på kabellängden som gör det. Men på signal menyn går det att kompensera med förskjutning, hoppas nu bara att det är kablen och inget måndags ex av hd 70 jag fått. har innan den sattes i taket och bara provkördes på bordet fått plötslig lutning på bilden trots att den stod horisontalt och inget ändrats i menyn. ska prova igen med kort kabel.

ang duk
Blir till att bygga något har bara provat på vit glasfibervägg men hängde upp lite papper med matthet, projektions ytan gör otrolig skillnad på både färg och mjukhet i bilden.
Läste lite på duktråden och varför använder inte hemmabyggarna vanligt vägggips 2400x1200x13 ligger på 100:- för en platta. fler storlekar och priser finns. Några nackdelar med gipset??

Var inne hos en färghandlare som gjort några projektorrum och de körde med en fiberväv som tapeserades upp först och sen målades med olika matthet, verkar vara en smidig lösning.

#93

Postad 27 januari 2007 - 09:11

julles
  • julles
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
hej
jag bara undrar,ska den stängas avv så snabbt
jag trcyker på on knappen sen visas en meny om jag vill stänga så ska jag trycka en gång till och du stängs den efter ca 10 sek
men ska den inte avkyllas ,har läst i bruksanvisningen och det verkar som det ska vara så,men är lite fundersam att den inte kylsner mer

#94

Postad 27 januari 2007 - 09:57

Unregistered03bafabb
  • Unregistered03bafabb
  • Lärjunge

  • 347 inlägg
  • 0
Min gör likadant och det ska vara så.

#95

Postad 27 januari 2007 - 13:59

Unregistered03bafabb
  • Unregistered03bafabb
  • Lärjunge

  • 347 inlägg
  • 0
Den bildförskjutning jag fick var ej från signal förlust i kablen, provat korta kablar och man får sätta horrisontal förskjutningen på nästan max.
signalen är 60hz 1280x720.

Någon annan som fått samma fenomen.

#96

Postad 27 januari 2007 - 18:30

ippo
  • ippo
  • Beroende

  • 1 267 inlägg
  • 0

Läste lite på duktråden och varför använder inte hemmabyggarna vanligt vägggips 2400x1200x13 ligger på 100:- för en platta. fler storlekar och priser finns.  Några nackdelar med gipset??

Var inne hos en färghandlare som gjort några projektorrum och de körde med en fiberväv som tapeserades upp först och sen målades med olika matthet, verkar vara en smidig lösning.

<{POST_SNAPBACK}>


Det är väl främst pga av tyngden.... En skiva 13mm gips väger en hel del... 6mm ren.gips är lättare men.....

#97

Postad 27 januari 2007 - 21:39

Unregistered03bafabb
  • Unregistered03bafabb
  • Lärjunge

  • 347 inlägg
  • 0
Renoverings gips finns inte hos vår handlare i 120 bredd

#98

Postad 27 januari 2007 - 23:54

scarface_121
  • scarface_121
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
har presic köpt hdmi-dvi kontakt och kopplat min projje till datorn genom hdmi, men vilka inställningar ska jag ha på datorn för att få bästa kvalitet på hd klippen?(720p) Ska jag ha upplösningen 1280 * 720 60 hz? Spelade upp det men blev inte värst imponerad, kanske fel inställningar!?

#99

Postad 28 januari 2007 - 01:09

Unregistered4b9f7ffe
  • Unregistered4b9f7ffe
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0



Läste lite på duktråden och varför använder inte hemmabyggarna vanligt vägggips 2400x1200x13 ligger på 100:- för en platta. fler storlekar och priser finns.  Några nackdelar med gipset??

Var inne hos en färghandlare som gjort några projektorrum och de körde med en fiberväv som tapeserades upp först och sen målades med olika matthet, verkar vara en smidig lösning.

<{POST_SNAPBACK}>


Det är väl främst pga av tyngden.... En skiva 13mm gips väger en hel del... 6mm ren.gips är lättare men.....

<{POST_SNAPBACK}>


Tror han gör jämförelsen med mdf, för mdf väger mycke mer än gips gör.

Ja fick min hd70 i torsdags, har inte fått upp nån duk än så ser ju lite halvtaskigt ut. Ingen ide att lägga ner nån tid på bilden än, men har köpt färg, ska bara få tag i en mdf skiva som ja kan rolla :)

#100

Postad 28 januari 2007 - 09:34

julles
  • julles
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
skadas inte lampan av den korta avkylningen,för den projektor jag hade innan så avkyldes lampan i någon minut,visserligen en äldre projektor



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.