Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Epson TW-100 *

683 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Epson EMP-TW100 (Projektorer) 1 7,6 (4) Inga priser
Epson EMP-TW100H (Projektorer) 0 7 (2) Inga priser

#651

Postad 15 oktober 2003 - 17:32

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
Passa dig soren, annars åker du på en varning som jag. Kanske moderatorerna är sossar? :D

#652

Postad 16 oktober 2003 - 09:54

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

  • 2 129 inlägg
  • 0
redan på gång:
http://www.hackinthe...nt.php?sid=3161

#653

Postad 22 oktober 2003 - 13:24

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
En kvick uppdatering av mina erfarenheter efter byte av optical engine. Den döda pixeln är fortfarande "återuppstånden". Enligt Epson skall det "bara" vara att lämna in den igen om den dör inom garantitiden.

Konvergensfel finns det fortfarande men det är bättre än på den förra panelen. Det blir förmodligen inte bättre än såhär.

Firmware är nu uppdaterat från 1.02 till 1.08 igen. Aldrig hade jag trott att en uppdatering av firmware skulle påverka bilden så mycket. Med den gamla 1.02 så var det dock omöjligt att få bildbehandlingen att fungera som tidigare. Trots identiska inställningar så hade jag mycket "combing" till exempel på PAL-material. Efter uppdateringen så fungerar bildbehandligen som jag är van vid igen. Det som förvånar mig mest är dock det faktum att jag upplever svärtan i bilden som bättre efter uppgraderingen! Det verkar otroligt att firmware skulle kunna påverka en sådan sak men jag tycker i alla fall att bilden blev mindre grå och platt efter uppgraderingen. Om det är någon som fortfarande sitter med ett gammalt firmware så råder jag er att fundera på en uppgradering.

Var det värt allt besvär att uppgradera optical engine? Ja såhär i slutänden så tycker jag nog det i alla fall. Jag har ingen "vertical banding" över huvud taget längre och betydligt mindre "fixed pattern noise". Dessutom ger bättre konvergens en skarpare bild.

#654

Postad 25 oktober 2003 - 11:47

Woxxman
  • Woxxman
  • Lärjunge

  • 331 inlägg
  • 0

Emu,

Det var liksom det jag menade med att den svarade nej :D

Jag har nu provat min brainwave på brorsans AE100 med VGA dongle och 480p.
Det blev lite konstiga skalningsproblem som jag inte sett tidigare. Såg ut som om bilden avkodades som vertikala staplar när man tittade på horisontella panoreringar.. skitskumt.  Jag kan inte minnas att jag sett det på 720p på Tw100an.

/Sören

Soren,

Jag har precis beställt en Brainwave V880 till min AE100 när EmuMannen upplyste mig om de problem du upplevt med denna kombination. Blev lite orolig nu men förhoppningsvis kommer det att lösa sig.

Var problemen klart märkbara och irriterande eller bara om man verkligen letade efter fel? Du hade inte testat med nerskalning av 720p till AE100 vad jag förstod, det är inget som kommer testas inom kort antar jag. :P

Vet inte riktigt hur de här skalningsproblemen uppstår, men det kan inte bero på DVI-till-VGA-adaptern? Testat denna till din TW100 över VGA-ingång (om det finns?)?

Ursäkta "förhöret" men även om Brainwave V880 är billig vill jag inte slänga ut pengar på något som inte funkar ordentligt... :angry:

Redigerat av Woxxman, 25 oktober 2003 - 11:49.


#655

Postad 25 oktober 2003 - 12:41

soren
  • soren
  • Forumräv

  • 646 inlägg
  • 0
"Ränderna/staplarna" var tyvärr rätt tydliga, och det är säkert en bug i mjukvaran i spelaren. Jag har nu uppgraderat min spelare med ny mjukvara, denna fixade så att divx gick mycket bättre att spela, dock funkar det fortfarande lite dåligt då bilden stakar sig i komplexa/snabba scener.

Iom att de fixade divx problemen till viss del, så kanske de fixat AE100/480p problemen också.. jag har tyvärr ingen möjlighet att testa.

Jag skulle köpa den i alla fall, och är det inte fixat så kan du ju alltid sälja den!

/Sören

#656

Postad 26 oktober 2003 - 15:35

Woxxman
  • Woxxman
  • Lärjunge

  • 331 inlägg
  • 0
Okej, detta problem visade upp sig på alla skivor? Det var inga enstaka fall utan hela tiden?
Om det är en bugg i spelaren borde det kanske fungera med 720p nerskalat? Alltså om det inte beror på projektorn borde det vara 480p-läget som spökar.

Aja det blir väl till att hålla tummarna och kanske sälja den annars som du säger.
Tack för ditt snabba svar i alla fall!

#657

Postad 26 oktober 2003 - 19:23

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
Woxxman, jag tror inte du behöver vara allt för orolig för om det varit problem med alla i 480p så hade fler skrivit om det i forumen. Det är nog som soren säger relaterat till någon speciell firmwareversion. Annars kan du ju alltid köra i 720p och låta projektorn skala ned bilden som du själv påpekade...

#658

Postad 26 oktober 2003 - 21:29

Woxxman
  • Woxxman
  • Lärjunge

  • 331 inlägg
  • 0
Jo det får ju nog bli så, det enda jag är orolig över är att det skulle vara något kompabilietsproblem mellan projektor och spelare, men det låter ju faktiskt inte så troligt.

#659

Postad 29 oktober 2003 - 10:33

LordX
  • LordX
  • Forumräv

  • 767 inlägg
  • 0
Jag satt igår och experimenterade en massa med min TW100 och DVI-D från min PC. Efter byte till DVI-D så stämmer inte mina "gamla" värden längre. Eftersom bilden är betydligt skarpare via DVI-D än analog VGA så märker man brus och mpeg artefakter mycket tydligare. Ska också säga att sharpness i projektorn är ställd så lågt det bara är möjligt, -6 om jag minns rätt.

Jag har läst om många som upplever bilden lite brusig respektive skräpig när man kör från en PC men tror inte det beror på själva PCn utan mer hur man ställt in allting. När jag använde VGA körde jag PC som färgläge och det gav en detaljrik och ljusstark bild. Kanske kunde urkilja lite kornighet i bilden. Samma läge och inställningar med DVI-D ger en klart brusigare bild. Även en film som Star Wars EPII ser lite brusig ut. Missförstå mig nu inte, det är inte så att jag upplever bilden som dålig uan vi snackar smådetaljer men det finns lite kvar "att göra".

Eftersom jag inte har tillgång till någon kalibreringsdisk har jag laborerat lite med Nokia Monitor Tester samt en del testpatterns jag har i form av bilder på datorn. Enligt en tråd på DVDForum tipsar en kille om att använda gammafiltret i DScaler, se hans sida. Genom att använda detta filter och sätta blacklevel till 15 och whitelevel till 245 samt gamma till runt 1100 så upplevde jag bilden aningen bättre när jag körde PC som färgläge. Jag är inte så jätteinsatt i hur gammafiltret fungerar men jag tror mig minnas att Nokia definierade svart i digital-tv som rgb (20, 20, 20) och inte (0, 0, 0). Alltså kan det finnas "skit" mellan (0, 0, 0) till (20, 20, 20) som man kan se när man kör PC och det vill man skära bort.

Experimenterade vidare och började testa de andra färgmoderna. När jag växlade till Theaterläget så var det som om nästan allt brus och pixlighet försvann. Färgerna blev och betydligt bättre än med PC läget. Jag har även testat med Natural tidigare men tyckte nog att Theater ser bäst ut. Jag har även justerat ner gamman på projektorn lite eftersom Theater låter en ställa gamma i fler steg än de andra lägena. Jag experimenterde med DScaler gammafiltret och kunde se att jag nog hade en inställning som gav mig så bra svartdetaljer som ursprungskällan innehöll utan att se mpegartefakter eller brus. Jag upplever färgerna som betydligt varmare med Theater. Det känns mer "CRT likt". Enda lilla nackdelen är att man förlorar en aning av ljusstyrkan i ljusa scener men jag upplevde inte direkt att jag förlorade detaljer.

Detta var bara ett experiment. Jag säger inte att det tvunget ska vara så här utan jag ville bara dela med mig av mitt resultat. Har bara kikat på en film än så länge så jag vet inte om jag kommer att behålla inställningarna. Nu har jag två presets, en för film och en för vanlig dator, för det går inte att använda samma inställningar för båda för då ser Windows skrivbordet inte så "datorlikt" ut.

Kommer helt klar experimentera vidare för det var en rätt stor skillnad mellan hur det såg ut tidigare och hur det nu ser ut. Förslag på bra kalibreringsskiva, var den finns att köpa etc mottages gärna.

#660

Postad 29 oktober 2003 - 13:21

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
LordX, intressant. Helt klart kan man göra mycket med gammainställningarna och det är väl därför så många är fanatiska kring gamma på exempelvis AVSForum. Efter byte av paneler så upplever jag bilden som mera ljusstark och jag har inte riktigt lika bra svärta som tidigare. Jag vet att det är en fråga om kallibrering men jag är för lat för att göra en kvalitativ kallibrering med AVIA just nu. Jag väntar nämligen på DVE och först när jag får den så kommer jag att lägga krut på kallibreringen igen. Vad jag vill säga är egentligen att PQ kan vara som natt och dag beroende på kallibrering. Är man riktigt petig så är det det som kan ge det där lilla extra. Om jag bara kan få min BrainWave V880, 10-meters DVI-kabel från LINDY och Digital Video Essentials, sen skall ni få se på kallibrerande! För tillfället latar jag mig med att se på film i stället... :rolleyes:

#661

Postad 06 november 2003 - 12:54

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
För er som inte följer min tråd om Brainwave V880 så kan jag tala om för er att jag betällt en från cyberport.de och en 10 meters DVI-kabel från LINDY International. DVI-kabeln fungerar klockrent med min HTPC (ATI 9200) och LCD-skärm (1280x768@60).

För er med TW100 och V880 så läste jag följande av intresse på AVForums:

Here are the settings that work with my combination of Brainwave and Epson TW100 via DVI for 720p@50Hz:

HorizFreq 37500 VertFreq 5000
Videowith 1280 Videoheight 720
HSyncTotal 1656 PreHSync 88
HSyncActive 56 PostHSync 0216
VSyncTotal 750 PreVSync 4
VSyncActive 6 PostVSync 20
HSyncPol 0001 VSyncPol 0001

I'm really a complete *clown* with this, so don't ask me why e.g. H and HSyncPol are 1 and not 0, because I don't know. It works and issues on travellings (PAL-discs!) are history with these settings


Redigerat av EmuMannen, 06 november 2003 - 12:55.


#662

Postad 12 november 2003 - 11:25

Unregisteredede112b8
  • Unregisteredede112b8
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0
Hej allihopen!
Tyst HTPC på all ära, en sådan finns framför mig. Men tysta ner denna projektor är en annan femma. Har någon försökt att byta fläkt. Jag funderar seriös på det. Avlägsna det gamla fläkten och installera en stor papset (minst 12cm) med ventilationskanal för att passa befintlig fläktstorlek.

Må och lev

#663

Postad 12 november 2003 - 11:52

Unregistereda3cb9c9a
  • Unregistereda3cb9c9a
  • Forumräv

  • 628 inlägg
  • 0
Hur kan det komma sig att TW100:an fortfarade kostar ca. 45.000:- när TW200:an kostar under 20.000:-? Är inte 200:an en uppföljare till 100:an och därmed "borde" vara bättre? :(

#664

Postad 12 november 2003 - 12:10

soren
  • soren
  • Forumräv

  • 646 inlägg
  • 0
Det går nog inte att få tag på en TW100H idag, tyvärr för det är en grym projektor.
Min optik har nu varit i japan för byte av paneler och skulle komma till england i går :( ... så det är nog rätt ont om TW100 optiker då man normalt sett bara byter ut den!

TW200 är nån halvdan satsning från Epson som jag inte gillar .. ingen DVI och en sämre deinterlacer. Dock är den tystare vilket är ett stort plus.

Jag skulle nog kolla på Sanyo eller Panasonic istället för en TW200 .. DVI/HDMI är ett måste tycker jag!

/Sören

#665

Postad 12 november 2003 - 12:34

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0

Hej allihopen!
Tyst HTPC på all ära, en sådan finns framför mig. Men tysta ner denna projektor är en annan femma. Har någon försökt att byta fläkt. Jag funderar seriös på det. Avlägsna det gamla fläkten och installera en stor papset (minst 12cm) med ventilationskanal för att passa befintlig fläktstorlek.

Må och lev

Jag väntar bara på att garantitiden skall gå ut (men det verkar som om den är tre år, det var vad de sa när jag fick min optical engine bytt i alla fall). När inte garantin gäller längre så är jag den förste att sprätta upp min TW100. Är det någon som vet hur många fläktar det sitter i en TW100? Den som sitter i fronten ser ut att vara en vanlig "dator"-fläkt. I andra projektorer är det vanligt med radialfläktar och annat proprietärt junk kring lampan! Om det bara sitter "standard"-fläktar så lär de i alla fall skicka en "monitor"-signal till moderkortet. Frågan är vad som är acceptabla värden för att inte projektorn skall stänga av sig själv? En effektiv och tyst fläkt på lågt varvtal kan ge tillräcklig kylning men det kanske inte räcker om den måste hålla ett visst varvtal enligt firmware. Alternativet är att hacka firmware eller emulera lämplig "monitor"-signal. Allt går givetvis att lösa med nu börjar det bli mer komplicerat än att "bara" byta fläktar. Jag hoppas dock att det bara sitter "standard"-fläktar i TW100 och att det skall gå hyfsat enkelt att "övertyga" firmware om att allt är ok. :(

Redigerat av EmuMannen, 12 november 2003 - 12:35.


#666

Postad 12 november 2003 - 12:44

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0

Hur kan det komma sig att TW100:an fortfarade kostar ca. 45.000:- när TW200:an kostar under 20.000:-? Är inte 200:an en uppföljare till 100:an och därmed "borde" vara bättre? :(

TW500 ersätter snart TW100.

The EMP-TW500 is the flagship model of the Dreamio series, featuring reproduction power of 1.07 billion colors. It also has a black-and-white enhancement function that increases the level of reproduction of the dark and light parts of images, allowing complete reproduction of the brightest whites and darkest blacks. This model is highly suited to users who are meticulous about picture quality and who wish to surround themselves in only the best home theater technology.


TW200 (720p) är ett billigare alternativ som konkurrerar i samma segment som AE500 och Z2 med flera. TW10 (480p) är det billigaste alternativet och konkurrerar i samma segment som AE200 och Z1 med flera. Visst är det tråkigt att TW200 saknar stöd för DVI/HDMI men vi skall nog inte räkna ut den ännu. Jag är förvånad över hur svalt mottagandet varit för Z2 och AE500. Kanske har vi haft för höga förväntningar på dessa projektorer? Nu gäller nästan det motsatta för TW200. Jag hoppas snart ha sett alla med egna ögon och först då tänker jag fälla mitt avgörande. Dessutom finns det nu incitament att köpa TW500 (HDMI/HDCP/DCDi). På så sätt slipper Epson situationen som Sony hamnade med VW12 vs HS10. :wub:

Säga vad man vill om TW100 men av alla de projektorer jag övervägde att köpa för mer än ett år sedan (VW12, HS10, LC75, AE300, TW100, LPX500 osv.) så tycker jag att tiden utvisat att TW100 var det bästa val jag kunde gjort (förutom möjligen LPX500). Alla andra har visat sig ha begränsningar som jag skulle haft svårt att leva med. Kanske en av anledningarna till att Epson lyckats hålla priset uppe på TW100. ;)

Features of the Dreamio EMP-TW500

1. A Newly Developed HDTV Compatible Wide Aspect Liquid Crystal Panel
The EMP-TW500 is equipped with a 720p (1280 x 720 dots), 0.7-inch polysilicon TFT wide aspect liquid crystal panel designed by Epson especially for home projectors, employing a 3-panel primary color synthesizing method (approx. 2.76 million pixels). It is also fitted with a micro-lens and a lens adjustment function (iris), which realizes a high contrast ratio of 1200:1.

2. Reproduces 1.07 Billion Colors
The EMP-TW500 has achieved a color reproduction capability (approx. 1.07 billion colors) that is 64 times as powerful as its predecessor, the ELP-TW100H, due to the addition of 10-bit processing of input and output video signals, and 1,024 levels of gradation for RGB colors.

3. "ColorReality 2"- Original Color Management Technology
ColorReality 2 is an original Epson technology that expands the range of colors that can be reproduced. This new technology provides not only high-precision color correction (3D digital color correction and 3D digital gamma correction), but also increases the range of image adjustment (6-axis color adjustment and black-and-white enhancement), and significantly expands the number of memories employed.

3D Digital Color Correction
The screen is divided into 8 gray scales, and precise 640-point correction is carried out for each RGB color at each gray scale. Uniform color reproduction is achieved over the entire screen with high-precision color correction on a total of 15,630 points (640 areas x 8 gray scales x RGB). 

3D Digital Gamma Correction
Image adjustment is done with high accuracy, as correction is carried out at 256 points on each RGB color for input video signals. 

6-Axis Color Adjustment
The EMP-TW500 carries out accurate positional adjustment of conventional color temperatures and corresponding skin tones, adjustment of the gain, gamma and offset for each RGB color, and hue and saturation adjustment separately for each of the RGB and CMY color axes with its precise 6-axis color adjustment. The range of color adjustments has been greatly increased, making it even easier for users to attain the desired coloring.

Black-and-White Enhancement
This function increases the level of reproduction of the dark and light parts of images. It can also be turned off when not required.

4. Epson Cinema Color Editor Software
This bundled software allows image adjustment from a PC. It is possible with this software to save settings, etc., onto a PC, and then send those settings files to the projector when necessary. (Projector interface: RS-232C terminal, USB port, network terminal). An unlimited number of settings can be saved for a wide range of content.

5. Six Selectable Color Modes Allow Users to Select Optimal Color and Brightness Depending on their Surroundings
The EMP-TW500 includes six preset color modes that offer optimized color and brightness for a range of different projection environments. When a color mode is selected, the built-in Epson cinema filter and the black-and-white enhancement function are automatically switched on or off, and the lamp output and aperture are automatically adjusted to the optimal color and brightness. 

Dynamic mode: For brightly lit rooms

Living room mode: For darkened rooms (when viewing with curtains closed)

Natural mode: For darkened rooms (optimal for making various color adjustments on the projector)

Theater mode: For darkened rooms (with curtains closed and all lights turned off)

Theater black mode: For completely dark rooms

sRGB mode: For use when the connected unit is equipped with an sRGB mode (set both the projector and the connected unit to sRGB).

The original settings for each mode are as follows. The brightness, aperture, lamp output, and black-and-white enhancement can all be manually adjusted if desired. Mode Brightness Epson Cinema Filter Aperture Lamp Output Black-and-White Enhancement
Dynamic  1000 lm

350 lm Off  Max High Off
Living Off  Max High Off
sRGB  Off  Max Low -
Natural  Off  Max Low On
Theatre Off  Max Low On
Theatre Black Off  Min Low On

A stable contrast ratio is attained within the above brightness range, with a brightness difference of approx. 3400:1 achieved between white at maximum brightness and black at minimum brightness. This environment allows a wide-range of brightness and other image adjustments.

6. The Largest Positioning Area and Simplest Adjustment in Its Class*4

Lens Shift Function Increases both Horizontal and Vertical Positioning
The lens shift function enables a shift range*5 of 2.5 screens vertically, and 2 screens horizontally, for a wider range of image shifting. The possible positioning area has also been increased, allowing the projector to be positioned in many ways, such as placed on the floor, or suspended from the ceiling.

A 1.5x Short-Throw Zoom Lens Increases Front and Back Positioning and Produces Large-Screen Images Even from a Short Distance
The EMP-TW500 includes a short-throw lens that enables 100-inch projection from a distance of only 3 meters. The 1.5x zoom lens also allows a position movement range of approx. 1.5 m backward or forward, so it can be placed in front of the viewing position, placed behind on a rack, etc. The degree of freedom in positioning has also been drastically increased due to the lens shift function, as has the horizontal and vertical screen movement.

Electric Zoom and Focus Lens
Along with the increased positioning area due to the lens shift function and the high-powered zoom lens, slight adjustments of zoom and focus can also be carried out away from the projector by using the included remote control. This is useful when it is mounted near or suspended from the ceiling. 

7. Quiet 27 dB*6 Does Not Disturb Viewing Pleasure
The quiet fan allows users to listen comfortably to even the quietest dialogue.

8. Other Features

Fitted with a Faroudja DCDi? IP converter

A wide array of input terminals
5RCA x 2, D terminal x 1, HDMI (HDCP compatible) x 1, USB (type B ), Network (RJ45), etc.

Network monitoring function for incorporation into a home network

Includes a cable cover for use in ceiling mounting, etc.

Numerous different screen aspect modes to select from

Internal patterns (gray scale and cross hatch) for color adjustment and projector positioning

An illuminated remote control for operation even in darkly lit rooms

*4 As of October 16, 2003, for projectors equipped with 16:9 liquid crystal panels.
*5 The screen cannot be shifted to the maximum in both vertical and horizontal directions.
*6 In Natural, sRGB, or Theater mode (with initial settings for each mode).

Features of the Dreamio EMP-TW200

1. Newly Developed HDTV Compatible Wide Aspect Liquid Crystal Panel
The EMP-TW200 is equipped with a 720p (1280 x 720 dots), 0.7-inch polysilicon TFT wide aspect liquid crystal panel designed by Epson especially for home projectors, employing a 3-panel primary color synthesizing method (approx. 2.76 million pixels).

2. The Highest Brightness in its Class*1. High Picture Quality Even in Bright Surroundings.
The EMP-TW200 has attained a brightness of 1300 lm, the highest yet for a home projector. High picture quality is achieved even in brightly lit rooms with the curtains open. This can be lowered to as far as 500 lm using the picture adjustment feature, making it adaptable to a wide array of environments.

3. "ColorReality 2"- Original Color Management Technology
ColorReality 2 is an original Epson technology that expands the range of colors that can be reproduced. This new technology provides not only high-precision color correction (3D digital color correction and 3D digital gamma correction), but also increases the range of image adjustment (6-axis color adjustment and black-and-white enhancement), and significantly expands the number of memories employed.

3D Digital Color Correction
The screen is divided into 8 gray scales, and precise 640-point correction is carried out for each RGB color at each gray scale. Uniform color reproduction is achieved over the entire screen with high-precision color correction on a total of 15,630 points (640 areas x 8 gray scales x RGB). 

3D Digital Gamma Correction
Image adjustment is done with high accuracy, as correction is carried out at 256 points on each RGB color for input video signals. 

6-Axis Color Adjustment (Using Bundled Epson Cinema Color Editor Software)
The EMP-TW200 carries out accurate positional adjustment of conventional color temperatures and corresponding skin tones, adjustment of the gain, gamma and offset for each RGB color, and hue and saturation adjustment separately for each of the RGB and CMY color axes with its precise 6-axis color adjustment. The range of color adjustments has been greatly increased, making it even easier for users to attain the desired coloring. 

4. Five Selectable Color Modes Allow Users to Select Optimal Color and Brightness Depending on the Surroundings
The EMP-TW200 includes five preset color modes offering optimized color and brightness for a range of different projection environments. When a color mode is selected, the built-in Epson cinema filter is automatically switched on or off, and the lamp output, etc., is automatically adjusted to the optimal color and brightness.

Dynamic mode: For brightly lit rooms

Living room mode: For darkened rooms (when viewing with curtains closed)

Natural mode: For darkened rooms (optimal for making various color adjustments on the projector)

Theater mode: For darkened rooms (with curtains closed and all lights turned off)

sRGB mode: For use when the connected unit is equipped with an sRGB mode (set both the projector and the connected unit to sRGB).

The original settings for each mode are as follows. The lamp output can also be adjusted manually if desired.

Mode Brightness Epson Cinema Filter Aperture Lamp Output
Dynamic  1300 lm

500 lm Off  Max High
Living Off  Max High
sRGB  On  Max Low
Natural  On  Max Low
Theatre On  Max Low

A stable contrast ratio is attained within the above brightness range, and a brightness difference of approx. 2000:1 is achieved between white at maximum brightness and black at minimum brightness. This environment allows a wide-range of brightness and other image adjustments.

5. Epson Cinema Color Editor Software
This bundled software allows image adjustment from a PC. It is possible with this software to save settings, etc., onto a PC, and then send those settings files to the projector when necessary. (Projector interface: RS-232C terminal, USB port). An unlimited number of settings can be saved for a wide range of content.

6. The Largest Positioning Area and Simplest Adjustment in Its Class*7.

Lens Shift Function Increases both Horizontal and Vertical Positioning
The lens shift function enables a shift range*8 of 2.5 screens vertically, and 2 screens horizontally, for a wider range of image shifting. The possible positioning area has also been increased, allowing the projector to be positioned in many ways, such as placed on the floor, or suspended from the ceiling.

A 1.5x Short-Throw Zoom Lens Increases Front and Back Positioning and Produces Large-Screen Images Even from a Short Distance
The EMP-TW200 includes a short-throw lens that enables 100-inch projection from a distance of only 3 meters. The 1.5x zoom lens also allows a position movement range of approx. 1.5 m backward or forward, so it can be placed in front of the viewing position, placed behind on a rack, etc. The degree of freedom in positioning has also been drastically increased due to the lens shift function, as has the horizontal and vertical screen movement.

Electric Zoom and Focus Lens
Along with the increased positioning area due to the lens shift function and the high-powered zoom lens, slight adjustments of zoom and focus can also be carried out away from the projector by using the included remote control. This is useful when it is mounted near or suspended from the ceiling. 

7. Quiet 28 dB*9 Does Not Disturb Viewing Pleasure
The quiet fan allows users to listen comfortably to even the quietest dialogue.
Attachment 2-3

8. Other Features

A wide array of input terminals
3RCA x 1, D terminal x 1, Mini D-sub 15 pin x 1, USB (type B ), etc.

Various lock functions (Child lock, key lock, lens lock)

Numerous different screen aspect modes to select from

Internal patterns (gray scale and cross hatch) for color adjustment and projector positioning

An illuminated remote control for operation even in darkly lit rooms

*7 As of October 16, 2003, for projectors equipped with 16:9 LCD panels.
*8 The screen cannot be shifted to the maximum in both vertical and horizontal directions.
*9 In Natural, sRGB, or Theater mode (with initial settings for each mode).


Redigerat av EmuMannen, 12 november 2003 - 13:07.


#667

Postad 12 november 2003 - 13:31

Unregisteredede112b8
  • Unregisteredede112b8
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0
uch, dettta komplicerar ju saker och ting. Inom tre år lär våra projektorer vara obsolita och bättre kan fås för hälften av priset. Inom kommande 6 månader lär tysta hemprojektorer vara ett faktum om dessa tillverkare läser och lyssnar våra punkter:-)

Jag har faktiskt inte funderat på uppdateringsintervall ännu. Jag har ju alltid bytt min dator inom 3 år på 20Kkr nivå. Det blir mer smärtande om projektor skall inkluderas i bilden:-( Men har man accepterat datorkostnad, lär man kunna övertyga sig om annat.

#668

Postad 12 november 2003 - 14:33

soren
  • soren
  • Forumräv

  • 646 inlägg
  • 0
Du tänker för materiellt!
Uppleveleserna du kan ha under tiden är värda mer!

/Sören

#669

Postad 12 november 2003 - 14:56

Unregisteredede112b8
  • Unregisteredede112b8
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0
Det är väl därför vi är inne i detta fritidsintresse. Upplevelse!
Eftersom denna är teknikberoende och teknik är plånbok beroende, är det oundvikligt att vara materiell:-)
För mig är det optimalt att maximera upplevelse/inlevelse under samma tidsintervall.

#670

Postad 17 november 2003 - 22:51

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
Nu har jag spenderat en del tid med att kalibrera min Brainwave V880 tillsammans med min TW100. Jag säger bara det, gaddammiiiit vilken bild!

Här är värdena för 1:1 pixel pefect custom settings via DVI (och även RGBHV tror jag) för TW100:

720p@60Hz:
----------
HorizFreq 56766 VertFreq 5711
Videowith 1280 Videoheight 720
HSyncTotal 1800 PreHSync 96
HSyncActive 128 PostHSync 296
VSyncTotal 994 PreVSync 121
VSyncActive 3 PostVSync 150
HSyncPol 0001 VSyncPol 0001

720p@50Hz:
----------
HorizFreq 49700 VertFreq 5000
Videowith 1280 Videoheight 720
HSyncTotal 1800 PreHSync 96
HSyncActive 128 PostHSync 296
VSyncTotal 994 PreVSync 121
VSyncActive 3 PostVSync 150
HSyncPol 0001 VSyncPol 0001

Tillsammans med dessa värden kan ni även prova följande värden på er TW100:

Black level: -10
White level: Auto
Colour mode: Theater
Colour temp: 6500k
Flesh tone: 0
Aspect ratio: Trough

Jag har inte hunnit krana in individuella RGB-värden eller separata värden för black- och white level men redan nu är bilden den bästa jag sett på min TW100. :blink:

#671

Postad 17 november 2003 - 23:20

LordX
  • LordX
  • Forumräv

  • 767 inlägg
  • 0
EmuMannen: Intressant spelare! Kanske skulle köpa en när nätverksvarianten dyker upp... Som backup! Just nu har pcns moderkort pajat ihop och det tar säkert minst 3 veckor att få det fixat på garanti... Abstinens :)

Jag ser att du också kört med Theaterläget. Jag har sett ett antal filmer med de inställningar jag kortfattat kommenterat tidigare och måste säga att jag är rätt nöjd nu (blir dock aldrig nöjd förrän vi har äkta HDTV). Skulle ändå vilja få tag på en bra PAL disk och kalibrera det hela för att se om det kan bli ännu bättre. Jag upplever dock ljusa partier som aningen mindre ljusa i Theaterläget än med Natural eller PC läget. Upplever du samma sak?

#672

Postad 18 november 2003 - 09:11

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
LordX, spelaren är värd sin vikt i guld. Jag skulle inte vilja ha den som enda spelare men som komplement eller alternativ till HTPC är den perfekt! Billigare och enklare att ha att göra med. Mer tid över för film helt enkelt.

Jag provar för tillfället Theaterläget för DVI. Det ger en lite mörk bild men otroligt djup för film. Egentligen så tror jag att gammakurvan ligger lite lågt men det kan bero på att jag kör Black level -10 och White level autom tillsammans med Theater. Förmodligen går det att få bättre bild med separata RGB-värden men jag har inte haft tid. Jag tycker att theater fungerar bättre med DVI än på de analoga ingångarna. Det kan i och för sig bero på att V880 är lite överstyrd på black- och white level för PAL och att det är den enda källa jag kört via DVI.

Bilden är i alla fall helt otroligt bra. Bättre än jag någonsin fått till det via HTPC. Men då har jag bara kört via RGBHV från HTPC. Kanske det skulle se lika bra ut eller bättre via DVI? Det är i alla fall inte värt jobbet nu när det finns spelare som V880...

#673

Postad 11 december 2003 - 10:13

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
Dax att blåsa lite liv i denna tråd igen...

Efter att ha lyssnat till årets projektorer så blev jag lite sugen på att modda min TW100. Hur svårt kan det vara tänkte jag, byta någon fläkt och sen är det väl klart... :D

Nu visade det sig att min TW100 har tre års garanti så jag var inte så sugen på att blåsa garantin utan att först ta reda på mina chanser att lyckas med en mod. Fläkten i fronten ser ut som en vanlig PC fläkt och då kanske även de andra är det? Efter en del samtal så har jag kommit fram till följande:

I TW100 sitter det fem fläktar! Alla är inte "vanliga fläktar" utan minst en är av typen "tvättmaskinstrumma"! Fläktarna kommunicerar med moderkortet (varvtal?)...

Fläktarna är:
Optik, 1 st.
Lampa, 1 st.
Paneler, 2 st.
Nätaggregat, 1 st.

Den stora ni ser i fronten är "optik" och den skjuter ut luft. Till höger och vänster i bakkant sugs luft in, förmodligen till "lampa" och "nätaggregat". På under/ovan-sidan (beroende på om den är takmonterad eller ej) så sitter ett luftfilter. Jag gissar att fläktarna för "panelerna" ligger där under. Är det någon som vet om luften sugs in eller skjuts ut ur detta filter (jag kan inte lyssna när det sitter upp under taket)?

#674

Postad 11 december 2003 - 12:52

Unregisteredede112b8
  • Unregisteredede112b8
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0
Fem fläktar och alla kommunicerar med moderbordet? Dåligt bud:-(

Detta innebär väl att vi får lov och leva med dammsugaren länge framöver tills kommande generationer blir ljudlös, hoppningsvis då man bestämmer sig för en ny projektor i sitt budget.

5 fläktar:-( Inte undra att alla vi har tinitus, eller kommer att utvecklas det.

#675

Postad 11 december 2003 - 13:08

soren
  • soren
  • Forumräv

  • 646 inlägg
  • 0
Har man tur så har man tinnitus som ligger i motfas med ljudet fårn fläktarna, så de tar ut varandra ... problemet är väl bara att man måste ha projektorn på jämt för att inte vilja ta livet av sig :D

/Sören

#676

Postad 11 december 2003 - 13:30

Unregisteredede112b8
  • Unregisteredede112b8
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0
Om det vore så enkelt :D

#677

Postad 11 december 2003 - 14:05

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0

Fem fläktar och alla kommunicerar med moderbordet? Dåligt bud:-(

Jeg vet inte om alla talar med moderbordet men flera gör det i alla fall...

Jag vill fortfarande veta om fläktarna vid filtret blåser eller suger?

#678

Postad 17 december 2003 - 13:10

LordX
  • LordX
  • Forumräv

  • 767 inlägg
  • 0
EmuMannen: Har du kikat mer på fläktarna? Borde man inte kunna använda en bit vanlig skrivarpapper och hålla det för filtret och se om luften blåses ut eller inte?

Var köpte du din TW100? Har vi alla 3 års garanti eller?! Min är distribuerad av AVD och köpt på Hembiobutiken. Har aldrig fått någon klarhet i vilka garantivillkor som gäller...

#679

Postad 24 januari 2004 - 15:11

Unregistered29a809d8
  • Unregistered29a809d8
  • Amatör

  • 59 inlägg
  • 0
Ett tips till de som vill köra DVI till sin TW100 är att testa att köra med Samsung DVD-HD935.
Den skall köra HDCP vilket TW100 inte stödjer men det fungerar om man kör i 720P, dock inte de andra upplösningarna av någon mycket konstig anledning.
Spelaren vi testade med är grannens som han köpt av Braskens, spelaren är regionsfri.
Kan även informera om att vi testade grannens nya Panasonic AE500 samtidigt och den verkar inte vara något bättre än TW100 förutom att den väsnas lite mindre, den led lite av vertical banding samt ryckningar i bild vid panoreringar när man körde DVI.

#680

Postad 27 september 2004 - 09:53

Marcel R
  • Marcel R
  • Amatör

  • 92 inlägg
  • 0
Fortfarande en fantastisk tråd! (Följde den i början.)

Jag letar (men kan inte hitta) efter information om vad en beggad TW100H med under 100 timmars brinntid kan vara värd. Jag har en som är servad i våras som jag vill sälja (optiken byttes till "H"och lampan ersattes av en ny). Finns sådan typ av information på detta forum på ett samlat ställe eller är det 'bara' nyförsäljningspriser som vi har samlat?

//Marcel

#681

Postad 27 september 2004 - 12:08

soren
  • soren
  • Forumräv

  • 646 inlägg
  • 0
Tja .. har du ingen nytta av DVI så har ju den en grym scaler och optiken är bra.
Den är dock högljudd!

14000 kr begagnad med ny lampa kanske?

DLP är annars klart överlägset LCD.
En BENQ 8700+ för 29000 kr är nog det bästa köp man kan göra idag.
Även en BENQ 7800 är ju grym fast med lite låg upplösning.

Klarar man inte DLP (regnbågar mm)... så är nog en Hitachi den som imporar mest.
Det kommer ju dock nya projektorer i höst.

/Sören

#682

Postad 27 september 2004 - 12:09

soren
  • soren
  • Forumräv

  • 646 inlägg
  • 0
Opps .. du ville sälja :(

Nåväl . 14000 kr max får du nog räkna med.

/Sören

#683

Postad 30 september 2004 - 19:13

Marcel R
  • Marcel R
  • Amatör

  • 92 inlägg
  • 0

14000 kr max får du nog räkna med.

Ok, 14000kr är max alltså. Man kanske ska gå ut med typ "10000kr eller högst bjudande" alltså? (Angående lampan: Jag har använt projektorn kanske 200 timmar totalt. 150 timmar med gamla lampan och 50 med den nya.)
//Marcel

#684

Postad 22 november 2004 - 19:00

winlof
  • winlof
  • Användare

  • 169 inlägg
  • 0
Jag tänkte köpa en TW10H.
Vet att det inte är nån värsting projje, men jag ska mest ha den till Xboxen så den duger till mina ändamål.

Det jag undrar är vad Epson har för "tillverkar" garantier?

Såg tex att BenQ hade Pixel och lamp garanti själva.
(Läste på hemsidan)

Har epson nåt liknande??



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.