Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hjälp CRT-köp

635 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 03 februari 2005 - 10:39

Unregisteredca13620a
  • Unregisteredca13620a
  • Forumräv

  • 506 inlägg
  • 0
Tack för svar mr huhta!

En kille i Åkersberga säljer sin DMP 1000 HQ (Ellie XS2000HT, alternativ beteckning) för 25500:-. Nypris 69000:- gått 400 timmar. Man kan läsa recensioner via biorummet.nu och den har fått fina recensioner. En 7" dock men också nättare och snyggare än de kolosser som 8 tummare är. Man skulle kunna ha en sådan i ett vardagsrumstak utan vidare.

Jag var på väg att intressera mig på allvar när eftertankens kranka blekhet slog mig - den skulle kunna fungera nu, men vi kommer att flytta till ett annat hus (vi letar) under året. Där vet jag inte förutsättningarna. Kanske finns det inget rum som öht fungerar bra för frontprojektion (då får det bli en stor LCD TV.... :huh: ) eller så blir det tvärtom typ källarvåning med möjlighet att ha en bjässe i taket lite mer ogenerat.

#102

Postad 03 februari 2005 - 11:06

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0
I Åkersberga? Någonstans i mina trakter alltså.

DMP1000 har en RGB bandbredd på 40Mhz. Lite lågt (720x576 i 75Hz är 47 Mhz).
Lagom till linjedubbling antagligen (576p) men HDTV kan bli tungt..
Såg storebrorsa DMP2000 på biorummet. Inte så imponerande faktiskt. Tror att dessa är i Seleco klass.

Finns nättare Barcos och liknande också faktiskt.
Electrohome har mindre CRT. I alla fall nättare "format"

Små CRT:
Sony D50, Barco 70x, ECP 4500 (fyll gärna på här med fler... :huh: ).

#103

Postad 03 februari 2005 - 11:51

mr huhta
  • mr huhta
  • Veteran

  • 2 218 inlägg
  • 0
Sen var den dyr också..Den är prissatt som en Barco808 men kan absolut inte mäta sig med dem :lol: . En 808 kostade ca 250-300.000:- ny :D , så skall du köpa en sådan så skall du ge någonstans under 10kkr OCH då har jag räknat med att den är hyffsat ny ;)

Max-power: Inte meningen att hacka ner på 808:an :D . Som jag skrev så är det kanske
någon som är riktigt duktig på en 808:a som klarar att krama ur den mer än en Marquee :huh:

#104

Postad 03 februari 2005 - 14:47

luren
  • luren
  • Användare

  • 113 inlägg
  • 0
Ja har sett ett par SONY VPH-1272QM till salu i stockholmstrakten..
de ser ju ganska trevliga ut, och så..
men någonstans i mitt bakhuvud har jag för mig att jag läst att de är ganska högljödda.

Stämmer detta, eller är det bara jag som tjafsat ihop det? :-)

hur står sig en dylik i övrigt..
prisen diffar från 10 - 20 k också.. :D

Åsikter? :huh:

#105

Postad 03 februari 2005 - 15:25

Unregistered5a85459e
  • Unregistered5a85459e
  • Forumräv

  • 794 inlägg
  • 0
En Sony 1272 kan inte mäta sig med en 808 eller 8500 men den ger en förbannat bra bild ändå.

Stör mig lite på folk som säger att man måste köpa en EM-fokus maskin för att få en bra maskin.

Det här "allt-under-EM-är-skit-och-inte-värt-att-befatta-sig-med" Det stämmer inte så bra.

En Sony 1272 som bagaren t ex säljer och en Barco 801s som nombz säljer är BRA projektorer som ger en MYCKET bra bild för LITE pengar. Även min BG800 ger en trevlig bild för inte mycket pengar.

Ja Sony 1272 låter mycket. Helt klart. Fast bilden är grym som den presterar. Kan man lösa ljudnivån på den så är det ett givet köp för 10k som jag sett dessa ute för.

Att hänga upp sig på att en EM-fokus maskin har så mycket bättre fokus i hörnena och såna fördelar tycker jag är fel.

Jag började med en Barco Graphics 400.
DET däremot var inte en bra maskin men den kostade mig inga pengar i princip heller men den var förbaskat lärorik! Sen tjänade jag 8 papp då jag sålde den med. :huh:

Skulle väl inte rekommendera att köpa en analog om du har råd med annat dock men att insinuera att du måste upp till Barco 808 eller Marquee 8500 för att få en tillräckligt bra bild är rena skitsnacket.

808 och Marquee serien är upper mid range projektorer.
Det finns en anledning till att de kostar som de gör.
De ÄR förbannat bra projektorer och de är väldigt nya jämfört med ES-fokus maskiner men tro det eller ej men folk hade jäkligt bra bild i sina hembios innan EM-fokusens intåg!

Hade jag varit färsk inom CRT hade jag börjat med en budget projektor och gjort alla misstag på den innan jag gick upp till en 808 t ex.

Det gör inte lika ont i själen att råka vrida upp G2 justeringen för högt på det blå röret och på så vis bränna G2 och aldrig få en stabil svärta igen på ett rör som kostar 2000 spänn jämfört med ett som kostar 10 000 spänn...

Kanske kan vara tänkvärt?

Redigerat av Unregistered5a85459e, 03 februari 2005 - 15:29.


#106

Postad 03 februari 2005 - 15:34

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0
word mrking!

Sedan skall man komma ihåg att det man oftast förknippar med ES är att den är fast och det bara är optisk fokus som kan ändras (vilket inte är lysande med tanke på åldersskillnader i komponenter osv). Tex 1272 och 801s har justerbar ES fokus (rätt säker på att 1272 har det i alla fall) vilket är ett trevligt (och märkbart) steg upp från tex Barco 800 serien (och de äldre 12xx antar jag).

Sedan är det lätt att bli fartblind innan man ens sett något. Visst ger en 808 bättre skärpa än en 801/1272, men bilden är ju i en helt annan division än de digitala. Vi pratar ju inte om en kraftig bildkompromiss (som digitala ju är) att inte välja den värsta CRT:n.

Fast det är klart. Om jag fick välja mellan en 808 och en 801 med samma rörkvalitet och samma peng så skulle jag ta 808:an... :huh:

Man skall ju börja någonstans. Min första bil var inte en Ferrari (och inte nuvarande heller....:D ). Jag började tom med digital projje :D



/A

#107

Postad 03 februari 2005 - 15:46

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0
OT :huh:

Projektor porr....
Fattar inte hur rören kan se så fräscha ut med 12xxx h på chassiet!


Postad bild
Postad bild

#108

Postad 03 februari 2005 - 15:47

Unregistered5a85459e
  • Unregistered5a85459e
  • Forumräv

  • 794 inlägg
  • 0
Jo precis.
Alltså 1272:an är modellen under 1292:an.

Vet för visso inte hur myckelt elektronik som skiljer mellan 1272 och 1292 är säkert en hel del men ändå.
Det finns ingen 8 tummare från Sony under tiden som 1292 kom ut annat än 1272.
Skumt förvisso då 1272 är ES och 1292 är EM.
För G70 kom väl samtidigt som G90 om jag inte misstar mig?

Vad menar du med justerbar ES-fokus förresten?
Menar du elektrisk justering på fokusen eller?

Alltså alla projektorer har justerbar elektrisk fokus i princip.
Fast på de äldre så är det i form av pottar eller ratar inne i projektorn istället för via en meny som är tillgänglig via fjärrkontrollen.

Sen en sak till.

FOKUS är INTE allt!
Det är inte livsviktigt att ha ett knivskarpt skrivbord i windows för att få mer än godkänd bild i filmläge.

Skrivbordet och filmvisningen ÄR inte samma sak!

Film är BETYDLIGT mer förlåtande än ett statiskt skrivbord.
Sen att folk har fått dille på fokus och blir ledsna och kinkiga om de inte kan läsa namnet på sköterskans lilla namnbricka som hon har på sig i bakgrunden i en scen som vara 5 sekunder så är det bara för att de är så otroligt bortskämda med sånt. =)

Det ÄR inte avgörande för uppskattningen av filmen att kunna notera den detaljen.
Det är bara LYX. =)

Jag tycker det är ren idioti att köpa en EM-fokus maskin som första projje faktiskt. Det är bättre att lära sig på en billigare projektor där man inte har lika mycket att förlora. SEN om man inte är nöjd så kan man uppgradera.

Tror inte ES-fokus maskiner kommer sjunka mer i värde än vad de gjort nu.

För två år sen fick du inte en Barco Graphics 801s för under 25 000:- !
Nu kan man få en för 15 000:- Det är ett bra pris och jag har svårt att tänka mig att den kommer sjunka mycket mer inom en överskådlig tid för det skulle innebära att t ex en Sony 1031 eller Barco 600 skulle vara gratis för att folk skulle kunnn bli av med dem.

Redigerat av Unregistered5a85459e, 03 februari 2005 - 15:49.


#109

Postad 03 februari 2005 - 15:51

Unregistered5a85459e
  • Unregistered5a85459e
  • Forumräv

  • 794 inlägg
  • 0
nombz: Nice. Den borde ju vara lättsåld.
Är det originalrören? Är det samma serienummer på rören som på resten av chassit?

Förresten, vad är det för duk du kört till din 801:a?

Redigerat av Unregistered5a85459e, 03 februari 2005 - 15:53.


#110

Postad 03 februari 2005 - 16:45

Unregisteredca13620a
  • Unregisteredca13620a
  • Forumräv

  • 506 inlägg
  • 0

Sen att folk har fått dille på fokus och blir ledsna och kinkiga om de inte kan läsa namnet på sköterskans lilla namnbricka som hon har på sig i bakgrunden i en scen som vara 5 sekunder så är det bara för att de är så otroligt bortskämda med sånt. =)



Jag minns en på AVS forum som skrev att han såg fram emot den dag då han kunde sitta och glo med teleskop på sin hembiobild och ständigt upptäcka nya detaljer.... :huh:

#111

Postad 03 februari 2005 - 17:47

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0
Hmmm nu oroar ni mig ju. Börjar prata om att det är bättre med en billigare ES-projektor för att "man inte har lika mycket att förlora", och att det "inte gör lika mycket om (när?) man bränner G2" (vad det nu är :huh:).

För mig är fortfarande 15 000 MYCKET att förlora och köper jag en CRT nu så är det inte för att expermintera, utan för att den ska fungera bra som hembioprojektor och hålla ett bra tag. När jag uppgraderar vill jag att det ska vara för att man vill ha bättre bild, inte för att jag ahr ahft sönder den gamla. :/ Är det verkligen så mycket som kan gå fel när man är nybörjare på CRT?

#112

Postad 03 februari 2005 - 18:54

mr huhta
  • mr huhta
  • Veteran

  • 2 218 inlägg
  • 0
OCh på det svarar jag NEJ..Det är mycket som kan gå sönder OM du klantar dig..Se bara till att vara ordentligt påläst innan du går och pillar på saker som G2/magnetjusteringar/astig&flare osv.
Innan du kan projjen så behöver du inte ge dig in på de djupa vattnen :huh: .
Jag håller ändå fast vid att har man råd så skall man ge sig på EM 8-9" direkt inte hålla på och träna och leka på en ES-först och idiot behöver man väl inte vara för det :lol: :D .
Då har du en projje att växa i och blir bättre och bättre på att justera den, med en bildförbättring som tack varje gång :angry: . Du slipper ju även att känna efter ett tag OOH jag vill ha EM nu och börja leta efter en köpare till din ES-focus projj och eventuellt göra en förlust på den, vilket gör att den projjen du borde köpt från början sammanlagt blev dyrare än om du hade köpt den direkt :D
Skillnaden mellan EM och ES är väldigt stor tycker jag och det är inte endast hörnfocus utan skärpan över hela bilden som sklijer ganska markant.
Men ändå så är det som MrKing säger film är mer förlåtande än skrivbord osv.
Jag har en 8" Em focus och min kompis har 9" ES som vi har pillat med massor för att få ut max av skräpan. När vi kör 1080i filmer på hans så kommer hans upp i ungefär samma nivå som min vid dvd(inte bara jag som tycker det utan även han själv ;) ).

#113

Postad 03 februari 2005 - 19:07

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0
Förvisso. Klart det är lockande, men de är inte så lätta att hitta för en 15k. Kommer väl förlora en del på min ganska nya DLP som msåte säljas nu också. Vad jag sett är klivet upp till EM ganska många tusen iaf...

Edit: Först måste jag dock lösa det här med spåntak och reglar och skit i vilket fall som helst :huh:

Redigerat av B8, 03 februari 2005 - 19:07.


#114

Postad 03 februari 2005 - 22:15

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0
mrking:
Rören såg likadana ut när jag skaffade den (typ 400h sedan), och tänkte precis som du och kollade serienumren (för det är ju nummret på "bulan" som man kommer åt via lilla luckan, right?). Och det är samma.
Ser ut på bilden som det är någon färgning på blåa röret (lite brunt), men i verkligheten är det HELT cleant. Mycket konstigt.

Hmm angående fokusen. Jag var helt säker på att tex 800:an INTE har justerbar fokus (alls, inte via potar). Kollade tom med en ägare innan jag påstod det. Menar du att den har fokus potar?

Jag kör den på sprayad mdf. Funderar på att fixa högre gain, men det är lite klurigt i Sverige. Kanske fixar screengoo och sprayar om den. Pratat lite med hembiobutiker i Sverige och fått goddag yxskaft svar när jag velat ha en 1,5 gain...

#115

Postad 03 februari 2005 - 22:43

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0
Om rören då ser ut sådär, BORDE de då hålla ett BRA tag till, eller skulle wear i teorin kunna dyka upp imorgon?

#116

Postad 03 februari 2005 - 22:49

Unregistered5a85459e
  • Unregistered5a85459e
  • Forumräv

  • 794 inlägg
  • 0
mrhuhta:
Mja, idiot har jag väl inte kallat nån. Har däremot sagt att det är ren idioti att spotta på ES-fokus bara för att EM-fokus faktiskt är bättre.
En bra EM-fokus projektor får du för 15 000:- i dagsläget. En bra EM-fokus får du ge nästan det dubbla för. Fast visst har du råd att lägga 25-30k lika gärna som 10-15k så är väl det bra och då kan du väl börja med en EM-fokus maskin om du vill.
Fast att bestämt hävda att man absolut måste köpa en EM-fokus och lägga såpass mycket mer pengar för att vara nöjd med bilden är felaktigt i mitt tycke.

Den främsta anledningen till att man kommer känna "OOH jag vill ha EM nu" är för att folk med EM rackar ner på ES utan att ha vad jag tror så enormt stor erfarenhet med ES.
Att eventuellt göra en förlust på en ES tycker inte jag är ett giltigt arument heller.
Mest troligt kommer du bruka projektorn i mer än ett par månader (om man inte är som jag som inte kan hålla i en pryl då) och det är väl inte mer än naturligt att man INTE säljer en sak för samma pengar som du gav för den efter att du använt den i 1-2 år.. Att den skulle sjunka särskilt mycket från sitt nuvarande pris om man inte köper en ockerdyr projektor är inte heller särskilt troligt.

CRT är ju en fulländad teknik då det gäller bildkvaliten och det utvecklas heller inga nya CRT-projektorer och det kommer dröja länge än innan det kommer digitalare som kan mäta sig med t ex en minty BG801s som nombz säljer. Så var ska denna värdeminskning du tala rom komma ifrån? Tror det är lite av ett dödläge på CRT nu. Priserna är såpass pressade som de kan bli ett tag framöver nu. Tror inte man kommer få en BG808s för särskilt mindre om ett år från nu heller.

Vad är det för 9" ES fokus som du kör HDTV på?





nombz:
Jodå BG800 har elektrisk fokus för alla tre rören. Den sitter på vänstersida längst bak bredvid G2/Fokusmodulen. Alldeles ovanför G2 pottarna.
Mjae.. serienumret på röret ser du på klistermärket på det fotot du lagt in ovanför. Det är det som står precis ovanför Barco klistermärket där. Det vita klistermärket med massa siffror på.

Ja det är inte lätt att hitta rätt då det gäller dukar till CRT här i Sverige inte. För mig blir det nog att importera en du från USA faktiskt. Har också funderat på goo men gillar inte det där med att det är svårt att rolla ut det så man slipper vertikala linjer efter rollern man använt. Är ingen vidare målare så...

#117

Postad 03 februari 2005 - 23:31

mr huhta
  • mr huhta
  • Veteran

  • 2 218 inlägg
  • 0
Nej jag håller med ang att ES inte är helt kass och den ger fortfarande enormt bra bild. Dock så tycker jag att prisskillnaden är värd dessa extra slantar för att få en EM, självklart får man ha en annan åsikt ang det :lol: .
Priserna har inte sjunkit mycket på crt projjar på ett tag och det har ju att göra med att folk inte vill släppa dem för mindre :D . Det är ju inte någon jätte omsättning på beg crt:er, dock så säljs det och vissa av oss är beredda att ta de nackdelar om crt:n har får den grymma bilden.
Min kompis har en Ampro 4000g(och även den har focus pottar :( ).
Jag föredrar fortfarande kompisens bild på hans ES över en digitalprojje, men även han känner att EMsuget stiger. Vi ser varandras projjar väldigt ofta och jag undviker inte att titta på hans, fast den bara har ES focus B) :D :unsure: och det är ju inte så att han gråter blod varje gång han ser min, men skillnaderna är tydliga.

#118

Postad 03 februari 2005 - 23:58

luren
  • luren
  • Användare

  • 113 inlägg
  • 0
MrKing: Är det hyffsat lätt, att få tyst på en Sony 1272 då, och hur mcket låter den, är det osm att ha en handsammsugare i knät, eller är det som att ha en dator med sunkiga fläktar..
Är det hushbox med glas som gäller, eller funkar det att byta fläktarna/annan mod?

Såg att mrhuhta hade kallat den "den högljöddaste CRT:n" i en annan tråd :(
Det lät ju inte så mysigt.

Kikade lite hos kurt oxo..
Han säljer ju en BG800 för typ 800$
Inte särskillt farligt alls, ens om man lägger på frakt och så.. :-/

Just nu är det värsta att jag känner ett oerhört "ny projektor-bums"-sug ;-)

Hur står sig en ECP 3500 i jämförelse med t.ex. Sonyprojektorn ovan? :D

Mvh. Daniel

#119

Postad 04 februari 2005 - 00:04

Unregistered5a85459e
  • Unregistered5a85459e
  • Forumräv

  • 794 inlägg
  • 0
mrhuhta:
Jodå visst har du rätt till din åsikt. Så länge du inte påtvingar den på alla andra bara. =)
Har aldrig sett en Ampro in action faktiskt så svårt att uttala mig om den saken.
Är det din vän som var sugen på min Marquee också?

#120

Postad 04 februari 2005 - 01:01

avr7000
  • avr7000
  • Forumräv

  • 794 inlägg
  • 0
Sony 12XX är ganska högljudda ja... Dock är det enkelt att sänka ljudtrycket med en fläktmod...

jag har en BD801S som låter ganska mycket... förmodligen är fläktarna utslitna/skadade då den varit monterad vertikalt, Jag har även en BD800 och en BD701S som låter otroligt lite...

/Stefan

#121

Postad 04 februari 2005 - 01:18

avr7000
  • avr7000
  • Forumräv

  • 794 inlägg
  • 0
nombz...

Hur mycket låter din 801S???

Mvh

/Stefan

#122

Postad 04 februari 2005 - 01:37

mr huhta
  • mr huhta
  • Veteran

  • 2 218 inlägg
  • 0
Luren: Ang 1272 vet jag inte hur mycket den låter. Det jag pratade om är 1292 en 9":are och den låter mycket :unsure:
mrKing: Lika påtvingad som att ES är nästintill lika bra som EM :( .
På ett forum tvingar vi sällan på någon några åsikter utan jag berättar helt enkelt min åsikter/upplevelser ang ES vs. EM, lika mycket som er :D . Sen är det upp till varje person själv att avgöra hur mycket budgeten tillåter. Tycker självklart att de som är intresserade av crt skall kolla på både och om man har "tight budget" annars finns det ingen anledning att välja ES.

#123

Postad 04 februari 2005 - 02:04

luren
  • luren
  • Användare

  • 113 inlägg
  • 0
Aha?

Men då kanske man skall åka å kika på en iaf. :-)

Hur knepigt är ett eventuellt byte fläktar i dylikt muskedunder, och vad kan det tänkas gå på? :(

(Ingen som haft en SONY VPH-1272QM, och kan säg ungefär hur mycket de låter? :D )

#124

Postad 04 februari 2005 - 09:11

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0
B8: Wear kommer inte hastigt. Det tar tid.
Så du lär inte se något wear på de där tuberna på minst LÄNGE. Beror ju på hur hårt du kör brightness,kontrast).

mrking: Ojdå. Jag har visst haft fel. Känns inte bra, editerar annonsen med en gång. :lol: "I stand corrected".
Det var precis det serienummret jag menar. Och det är samma på chassit.
Yes, importera vore inte fel. Skulle vilja ha en ramspänd ~1,5 gain typ 2m bred.
Jag rollar inte (blev precis som du säger ingen schysst yta) utan låter en kompis spraya den (alltså inte med sprayflaska... :D ).
Vad kikar du efter för något?
Hittade en Da-Lite perm-wall 45"x80" 1,3 Gain för 508 USD (+frakt osv förstås) på crtcinema.com.

avr7000: Tja, inte så farligt mycket. Jag kan ljudtrycksmäta den om du vill (alltså om du kan göra det med din och jämföra)? Hjälper det?

1292:an har väl 12 eller 14 inbyggda fläktar.... Inte konstigt att den låter :(
801s har 2 (som jag sett i alla fall, kanske finns någon mer gömd :unsure: ).

luren: Det är klart du skall kika på något! Lätt att bli kräsen efter speccar när man surfar runt och letar object. Känner igen det där:) Men någonstans så brukar det hjälpa med en referens...Och det är svårt utan att ha sett något B)

#125

Postad 04 februari 2005 - 12:59

luren
  • luren
  • Användare

  • 113 inlägg
  • 0
nombz: :D Jo, och då gärna en referens som inte heter "Bar-CRT" *hua!*

#126

Postad 04 februari 2005 - 13:02

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0
Jag tar gärna en öl eller en whiskey under projjen. Är det en bar-CRT då?

#127

Postad 04 februari 2005 - 13:20

luren
  • luren
  • Användare

  • 113 inlägg
  • 0
Står det en skål med jordnötter på den också? :(

Nombz: Du har ingen kunskap om en SONY VPH-1272QM?
(främst ljudnivå)

Desutom börjar jag bli förvirrad av dethär med Lumen..
min gamla projktor gav väl en 800ansilumen i Eco-mode(som jag körde den i)

Hur väl klarar man sig på en 700lumens CRT i jämförelse? :D

// Daniel

#128

Postad 06 februari 2005 - 13:51

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0
hrm... trodde jag svarat på detta, men det finns inget sådant inlägg. Skumt...

Nej, Barcos tål inte jordnötter. Spår i luften av nötter får den att tappa konvergensen. Tyvärr.

Jag hade en digitalprojjen med 700 ansi lumens innan. Jag skulle vilja säga att 801:an ger ungefär samma ljusstyrka (upplevd, det är en vetesnkap att jmf CRT och digital på det området). Inget vetenskapligt, men ger en fingervisning vad vi pratar om.

Nej, jag har aldrig hört (eller sett) en 1272:a

#129

Postad 06 februari 2005 - 14:08

Unregisteredfd1d78ce
  • Unregisteredfd1d78ce
  • Lärjunge

  • 386 inlägg
  • 0

Aha?

Men då kanske man skall åka å kika på en iaf. :-)

Hur knepigt är ett eventuellt byte fläktar i dylikt muskedunder, och vad kan det tänkas gå på?  :( 

(Ingen som haft en SONY VPH-1272QM, och kan säg ungefär hur mycket de låter?  :) )

<{POST_SNAPBACK}>


Jag är före detta ägare till en 1271Q. I princip identisk med 1272, förutom att 1272 är lite bättre. Den låter rätt rejält när den drar igång, men jag nöjde mig med att bygga lite akustikplattor runt den så att de högsta frekvenserna försvann.

Generellt tycker jag att alla de lite äldre CRT-projjarna låter rätt mycket, även de som anses vara rätt lågmälda låter för mycket i mina öron. Det handlar som vanligt om kompromisser. Vill du ha den ultimata bilden får du betala priset. Antingen i form av en billig men högljudande projektor. Eller en nyare, dyrare, men tystare proj.

Jag satsade på en billigare proj för att se om det var något för mig. Bilden jag fick på 1271 var, efter mycket kalibrerande och inköp av diverse scalers, helt fantastisk.

#130

Postad 06 februari 2005 - 16:00

luren
  • luren
  • Användare

  • 113 inlägg
  • 0
nombz: Hade inte du en vt-45:a? :)
Hade för mig att den låg på 800 i Eco2 mode? ;)

Ja, det viktiga är att du inte upplever någon egentlig skillnad :(


Bart: Aha :lol: Har du den kvar nu då, med andra ord, eller har du "gått vidare" ?

Har ju fortfarande inte sett någon CRT i hemmiljö..
De som hänger på krogen låte rju itne så fasligt, emn de drunknar väl i det vanliga oljudet gissar jag..

#131

Postad 06 februari 2005 - 16:44

Unregisteredfd1d78ce
  • Unregisteredfd1d78ce
  • Lärjunge

  • 386 inlägg
  • 0
luren: Jag äger projjen fortfarande, men pga av platsbrist och en längtan efter ett mer underhållsfritt system så kör jag digitalt idag. Just nu står projjen på Biorummet för försäljning.

#132

Postad 06 februari 2005 - 17:55

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0
Yes, en vt-45:a var det. 700 eller 800. Maybe. Som sagt en ovetenskaplig jämförelse, spelar nog inte någon roll vilket det var. Dock så kom ju vt-45:an i två version, vet inte om det var samma ljusflöde på bägge.

#133

Postad 08 februari 2005 - 11:57

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0
luren: angående ljudnivå för 801s hittade jag detta (reklam varning..:lol: ) på crtprojectors.co.uk

"
Barco 700 series are moderately quiet, 800/801/801s series are very quiet and 1200 series are very quiet, 808 series are moderately quiet. Sony 12xx series projectors are a little noisier than normal. Sony 10xx series are generally fairly quiet and G series are a little louder than average
"

Hela faqen på : http://www.crtprojec....uk/crt_faq.htm

#134

Postad 08 februari 2005 - 14:16

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Om någon vill ha reservdelar till en Barco 801 så hör av sig till mig. Jag ger bort min trasiga/risiga Barco 801 till den som bär ut den och ger mig en kall 2 liter cola light. :lol:

#135

Postad 08 februari 2005 - 14:23

Unregistered47746e95
  • Unregistered47746e95
  • Beroende

  • 1 082 inlägg
  • 0
Iiik! Dricker du light??
Hoppas inte det är för att hålla vikten nere för kemikalierna lightdrycker ersatt sockret med har den egenskapen att dom ökar aptiten och sockersuget.
Dessutom innehåller lightdrycker div andra ämnen som inte är bra för kroppen så det är sämre ur alla synvinklar att dricka light.
Om man inte har som ambition att bli tjock och död då förstås :lol:

Redigerat av Unregistered47746e95, 08 februari 2005 - 14:25.


#136

Postad 08 februari 2005 - 14:27

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0
Han sa ju inte att han drack light. Han vill HA light.

Säkert för något konstigt experiment.

#137

Postad 08 februari 2005 - 14:31

Unregistered47746e95
  • Unregistered47746e95
  • Beroende

  • 1 082 inlägg
  • 0
Tortyr kanske?!?
Undra om nin har en privat liten fängelsehåla med en massa gamla medeltida redskap och små smutsiga celler fyllda av äckliga människor som påstått att LCD är bättre än CRT..
Han kanske tvingar dessa att dricka Cola light ;-)

#138

Postad 08 februari 2005 - 15:23

Unregistered5a85459e
  • Unregistered5a85459e
  • Forumräv

  • 794 inlägg
  • 0
Så hemsk tror jag inte ens nin är.

Hmm ska man ta en tripp till karlstad och hämta en projektor tro. .. =)
Om inte har jag en som garanterat vill ha den.

#139

Postad 08 februari 2005 - 15:36

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Saken är ju den att det är inte lighten som gör att du MÅSTE köpa godis/socker. Det är nästan lika smart som säga att det är kaffets fel att man äter kaffebröd :lol:

Så valet mellan 2 liter cola a la 14 point, eller 2 liter cola light a la 0 points, så är inte valet svårt. Har även gått ner 20 kilo bl a på detta.

#140

Postad 08 februari 2005 - 15:49

Unregistered47746e95
  • Unregistered47746e95
  • Beroende

  • 1 082 inlägg
  • 0

Saken är ju den att det är inte lighten som gör att du MÅSTE köpa godis/socker. Det är nästan lika smart som säga att det är kaffets fel att man äter kaffebröd :lol:

Så valet mellan 2 liter cola a la 14 point, eller 2 liter cola light a la 0 points, så är inte valet svårt. Har även gått ner 20 kilo bl a på detta.

<{POST_SNAPBACK}>



Faktum är att det ÄR kemikalierna som bara finns i light för att ersätta sockret som ökar aptiten, detta är ett känt faktum.
Det tror jag tom dom flesta på Viktväktarna känner till.
Jag är rätt säker på att anledningen till att du lyckats med det många misslyckats med (stort grattis förresten, keep up the good work) d.v.s gå ner i vikt inte har så stor del att göra med att du bytt från vanlig läsk till light.
Däremot har du säkert medvetet eller omedvetet betydligt skurit ner på läskdrickandet överhuvudtaget och kanske tom fått igång kroppen lite genom motion.
Det senare ger dig ökad ämnesomsättning vilket i sin tur gör att du rent praktiskt kan dricka mer läsk än tidigare utan att öka i vikt.

#141

Postad 08 februari 2005 - 15:53

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0
Skapligt OT detta blev :lol:

Eller har det med bantning av våra feta CRT:er att göra?

#142

Postad 08 februari 2005 - 16:00

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Som sagt, jag dricker MINST lika mkt dricka idag som innan jag började med light, alltså, runt 2-3 liter PER DAG! Sedan så säger jag det igen, det är inte lightens fel om jag äter godis istället för ett par äpplen efter jag druckigt.

Sedan kan du om du vill gå hem till någon med viktväktarnas program på datorn och se själv att light cola ÄR 0 points oavsett mängd. Sedan anser dom att man ändå ska helst dricka mest vatten.


Btw, min Barco 801 är en REN reservdelsmaskin. Det är för mkt fel på den nu att den är av något annat värde.

Redigerat av nin, 08 februari 2005 - 17:04.


#143

Postad 08 februari 2005 - 16:00

Stargatefour
  • Stargatefour
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0

Om någon vill ha reservdelar till en Barco 801 så hör av sig till mig. Jag ger bort min trasiga/risiga Barco 801 till den som bär ut den och ger mig en kall 2 liter cola light. :lol:

<{POST_SNAPBACK}>



Finns det något som är helt i den ?

hmm , undrar vad det kostar att skicka en sådan klump.

men då får jag ju skicka en cola till dig.

#144

Postad 08 februari 2005 - 16:05

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Juppz. Rören är inte i så bra skick men det är främst antagligen ett videokort till det blå röret som är CP, för i början så kör det på blåa röret fullt ut så hela bilden är "blå".

Det är inte värt att skicka, om ingen kommer så tar jag och kör den till tippen.

#145

Postad 08 februari 2005 - 17:32

mr huhta
  • mr huhta
  • Veteran

  • 2 218 inlägg
  • 0
Bacali: Hur gick det i Gbg? Vad tykte du om den nya LCD:erna, med crt:n i hyffsat minne :lol:

#146

Postad 08 februari 2005 - 18:04

luren
  • luren
  • Användare

  • 113 inlägg
  • 0
nin: om du bär ned ksiten till posten och skickar lorten till mig betalar jag portot , och efterskänker fyra liter lightläsk ;-)

nombz: tack för länken, nu kan ni ju få vila öronen från migg "hur mycket låter den"-tjat iaf. :D

Fö. är det ett litet gossebarn(??) som säljer en förmodat(jag citerar) "stendöd" Barco 600 för 500:- så ett ar liter Aspartamspäcked Kanserogen cola är ju rena fyndet ;)

Tysken77: HAde inte du en hög med 800, eller 801:or til salu förut, elelr har du blivit av med alla :lol:

#147

Postad 08 februari 2005 - 23:03

Unregisteredf0cd4afd
  • Unregisteredf0cd4afd
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0

Bacali: Hur gick det i Gbg? Vad tykte du om den nya LCD:erna, med crt:n i hyffsat minne


Jodå, fick demo på Z3 och Sony HS50.
Trevligt med en liten demorunda ibland.
Med bilden av vad din CRT kunde prestera i färskt minne så granskade jag nämnda projar kritiskt. Båda presterar mycket bra i LCD-klassen och HS50 är mycket imponerande med sin irisfunktion och därmed goda svärta. Bilden som din CRT presterade är dock i en annan division med undantag möjligen för skärpan som blir extremt bra över hela duken då de digitala projarna matades med digital bildsignal 720p/1080i, i det här fallet via HDMI. Synd bara att HS50 inte fyller hela panelen i 720.

Dock är det en helt annan karaktär på CRT-bilden, man ser skillnad på de olika teknikerna som skapar bilden. Blir annat djup med CRT och jag hade gärna haft en i taket.

Att CRT inte blir nått för den stora massan har jag full förståelse för. Den bilden som presenterades under demot från projar som inte är större än brödboxar och med ljudnivå mindre än från min gamla VHS imponerar på vilken hembio-svensson som helst. Jag förstår varför nyblivna hembiofantaster fastnar för dessa maskiner.

Har mitt andra bio-bygge igång för tillfället och en del kvar att göra innan elektroniken ska på plats. Vilken proj som kommer att hänga i taket är fortfarande inte bestämt men demon hos dig var hjälp på vägen inför den dag som jag ska införskaffa min nästa proj. Kanske kommer jag över till den mörka sidan... ;)

Kul att du fick upp ögonen för Yamakawan också. :wub:

#148

Postad 08 februari 2005 - 23:37

mr huhta
  • mr huhta
  • Veteran

  • 2 218 inlägg
  • 0
När bion är klar och en ny projje(oavsett teknik) sitter i taket så blir jag gärna inbjuden på en "rulle" :wub: :lol:
Jodå även jag förstår varför folk köper digitalprojjar, även jag var nära på att "gå över" ett tag. ;)

#149

Postad 09 februari 2005 - 00:52

luren
  • luren
  • Användare

  • 113 inlägg
  • 0
mr huhta: ÄR det nu jag säger åt dig att tvätta munnen med tvål? :wub:

#150

Postad 09 februari 2005 - 01:01

mr huhta
  • mr huhta
  • Veteran

  • 2 218 inlägg
  • 0
Japp ;) . Jag är alldeles för förtående. Jag förstår mig på folk som inte GÖR ALLT för den ultimata bilden, alltså att baxa in en projje på 70-100kg :wub: . Dock efter lite eftertanke och pratande med min sambo så kom vi fram till att vi skulle köpa en crt till(marqueen som vi har nu), just pga bilden(tom hon valde crt före den lilla nätta dlp:n, vi såg båda tyvärr regnbågar och kunde inte leva med det).
Vi var på G att gå över till Infocus 7200 som var mycket bra på den tiden, fast inte lika bra som crt så kunde vi ha levt med den bilden ändå(utan regnbågarna).



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.