Senaste filmen jag såg...
15349 svar till detta ämne
#10351
Postad 17 juli 2015 - 23:11
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
The Babadook
Hon är ensamstående efter en förfärlig olycka som dödade hennes man innan de hann fram till sjukhuset för att föda. Hon gräver ner sorgen djupt och kan inte riktigt älska sin son fullt ut. Sonen agerar våldsamt mot andra barn och skapar ett större avstånd till mamman. På kvällarna läser hon sagor för sin son. Hon hittar en bok om Babadook, monstret som varnar med tre smällar i dörren innan den kommer fram.
Sonen försöker varna mamman att monstret finns på riktigt...
Jag gillar filmens ljud-design och filmspråk. Ska jag vara lite kritisk så tycker jag dialogen är lite väl tyst i början av filmen och att regissören litade lite för mycket på typiska specialeffekter. Effekterna gör inte filmen, det gör istället skådespeleriet från Essie Davis, som skrämmer och rör, ibland samtidigt.
4 av 5 molar-tänder
#10352
Postad 17 juli 2015 - 23:17
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4 115 inlägg
Awaken
Temat har vi sett förr men utgången var inte helt väntat. Men betyget dras ner för att temat, i mina ögon, är uttjatat.
5/10
#10353
Postad 17 juli 2015 - 23:35
boombaaz
-
boombaaz
-
Beroende
-
-
1 170 inlägg
Big Trouble in Little China.
Jag måste erkänna att även om jag har åldern inne för att ha kunnat ha sett denna när det begav sig så hade jag inte sett den förrän nu. Jag och frun satt och garva häckarna av oss i soffan. Jag förstår att detta blev en kultrulle.
Det var lite kul att återse Dennis Dun från En Röst i Natten. Jag kunde inte riktigt placera honom direkt men varje gång han sa "Jack" så lät det så otroligt bekant.
Jag tänker inte sätta något betyg för jag tycker det är lite orättvist att betygsätta en film efter så här lång tid med tanke på hur långt vi kommit idag med tekniken och specialeffekterna.
#10354
Postad 18 juli 2015 - 02:04
MikeVKR
-
MikeVKR
-
Guru
-
-
4 029 inlägg
Jönssonligan - Den perfekta stöten
Hade inga förhoppningar om denna filmen vilket jag iofs inte brukar ha när det gäller svensk film. Den här blev jag dock positivt överraskad av. Rekommenderas.
#10355
Postad 18 juli 2015 - 10:15
Unregisteredace8621f
-
Unregisteredace8621f
-
Amatör
-
-
50 inlägg
Blev två filmer igår.
Focus, hade förväntningar efter att ha sett trailern innan att den skulle vara riktigt bra. Men blev en besvikelse. Rörig film och tunn story, hade kunnat bli bättre. 4/10
Johan Falk- tyst diplomati, riktigt bra som vanligt när det gäller den här serien, full fart från början till slut, väntar till nästa kommer. 9/10
#10356
Postad 18 juli 2015 - 10:51
Anniggo
-
Anniggo
-
Lärjunge
-
-
401 inlägg
The Hobbit (1977)
Vad som tog Peter Jackson nästan 8 timmar att berätta lyckas denna tecknade variant med på bara 77 minuter. OK Beorn och lite annat är inte med. men ändå.
3/5
The seven-ups (1973)
Poliser och gangstrar i tidiga 70-talets New York. Roy Scheider är ledaren för en specialstyrka som med inte helt reglementsenliga metoder tar sig an fall där straffet är minst sju års fängelse.
I samma anda som The French Connection fast jag tycker att denna är bättre. Innehåller även en av tidernas bästa biljakter!
Några av alla skådisar som jag kände igen var: Ken Kercheval (Cliff Barnes, Dallas), Joe Spinell (Rocky, Maniac), Richard Lynch (Invasion U.S.A); Tony Lo Bianco (The French Connection)
Finns på Netflix US.
3,5/5
Redigerat av Anniggo, 18 juli 2015 - 11:00.
#10357
Postad 18 juli 2015 - 12:32
Unregisterede98d451d
-
Unregisterede98d451d
-
Amatör
-
-
93 inlägg
Big Trouble in Little China.
Jag måste erkänna att även om jag har åldern inne för att ha kunnat ha sett denna när det begav sig så hade jag inte sett den förrän nu. Jag och frun satt och garva häckarna av oss i soffan. Jag förstår att detta blev en kultrulle.
Det var lite kul att återse Dennis Dun från En Röst i Natten. Jag kunde inte riktigt placera honom direkt men varje gång han sa "Jack" så lät det så otroligt bekant.
Jag tänker inte sätta något betyg för jag tycker det är lite orättvist att betygsätta en film efter så här lång tid med tanke på hur långt vi kommit idag med tekniken och specialeffekterna.
Effekterna är riktigt härliga i den här filmen!
#10358
Postad 18 juli 2015 - 15:47
Unregistered5deb0b1d
-
Unregistered5deb0b1d
-
Guru
-
-
4 329 inlägg
Minonerna
Ungarna får bestämma film på bio. De hade redigt kul bredvid mig och jag till viss del. Det är väl inte en film man ser för handlingens skull men när det enda som håller ihop filmen är alla skämt då har man problem även om det är en barnfilm. Med det sagt så hade jag riktigt kul emellanåt och skrattade högt flera gånger. Men så mycket mer blir det aldrig. 5/10
#10359
Postad 18 juli 2015 - 17:42
oqvist
-
oqvist
-
Mega-Guru
-
-
9 903 inlägg
Följ inte upp med cloudy and with chance of meatballs 2. Inget fel med rullar som bara består av skämt men de måste ju fungera. Skrattade inte en enda gång ful design, fula, trötta tråkiga karaktärer svårt att veta vart filmen ville ta vägen 1/10.
Jag gillade föregångaren som förvisso hade en handling också och var mer tydlig "katastrofrulle".
#10360
Postad 18 juli 2015 - 18:27
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Det blev samma sak med Monsters Inc. Rätt ointressant uppföljare.
#10361
Postad 18 juli 2015 - 23:09
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4 115 inlägg
I'm Gonna Git You Sucka
Bara platåskorna med guldfiskar är värt 10p
Men tyvärr har inte filmen, i mina ögon, åldrats väl. Kändes väldigt seg och var inte alls så komisk som jag kom ihåg den
Betyg 4/10
#10362
Postad 19 juli 2015 - 09:00
oqvist
-
oqvist
-
Mega-Guru
-
-
9 903 inlägg
Interstellar 9/10.
Ljudbilden var mycket trevligare med mina DX 1000 hörlurar än på THX bion. Det fjantiga tokdistande brölet blev precis lagom och den extra täta känslan med hörlurar förstärker känslan av vakuum, rymd, andning via tuber och domedag också . Skulle bara haft en bass shaker ovanpå hade det vart klockrent.
Välgjort men händelseförloppet på vattenplaneten är ju lite störande
#10363
Postad 19 juli 2015 - 15:14
Unregistereda360a43b
-
Unregistereda360a43b
-
Forumräv
-
-
862 inlägg
The Captive (2014)
30upc0p.jpg 80,35K
0 Antal nerladdningar
En rätt bra thriller om en liten flicka som försvinner och jakten på att hitta henne, oroliga föräldrar, en polisstation som är sisådär. Filmen är värd att se även om filmen aldrig lyfter eller ökar dramatiken eller spänningen. Bra skådespel.
5 av 10 möjliga.
#10364
Postad 19 juli 2015 - 15:31
Voldo
-
Voldo
-
Forumräv
-
-
846 inlägg
Grandma's Boy
Rolig film som dock sågades av kritiker. Rekommenderas till den som vill se en enkel men kul komedi.
6/10
#10365
Postad 19 juli 2015 - 15:33
Unregistered6dec62d4
-
Unregistered6dec62d4
-
Lärjunge
-
-
293 inlägg
A Perfect Vacation (Awaken) 2015
Hade i.o.f. inte stora förhoppningar om denna filmen men tyckte ändå det borde vara värt att se den p.g.a. rollistan.
Men detta var nog årets bottennapp alla kategorier. Dynga av värsta rang
1 av 10 (och det är generöst)
#10366
Postad 19 juli 2015 - 15:55
beat_strandh
-
beat_strandh
-
Mästare
-
-
3 845 inlägg
The Gambler (2014) - Inte dålig men inte heller bra. Förstod inte riktigt meningen med filmen och störde mig mest på Marky Mark. Goodman var bra dock. Betyg: 6/10
Cirkeln (2015) - Bra för att vara en svensk ungdomsfilm. Sjysst foto och bra soundtrack. Betyg: 7/10
Minioner (Svenskt tal - 2015) - Gillade aldrig Dumma Mej men denna var rolig och helt okej. Ruskigt snyggt animerat. Betyg: 6/10
American Sniper (2014) - Riktigt bra krigsfilm trots glorifieringen av Amerikanska militären. Riktigt intressant berättelse och mycket bra skådespeleri. Betyg: 8/10
Unbroken (2014) - Bra film med en riktigt riktigt intressant berättelse. Helt makalös. Tyvärr saknades det något. Kan inte riktigt sätta fingret på vad. Betyg: 7/10
#10367
Postad 19 juli 2015 - 18:22
MikeVKR
-
MikeVKR
-
Guru
-
-
4 029 inlägg
Minions
Såg den på bio med familjen. Tyckte historien om minionerna innan dom träffar Gru var bra berättad med en hel del roliga inslag som kan bli lite för mycket för oss vuxna men barnen uppskattade det såklart. Tyckte filmen var väldigt bra och kan rekommendera den
#10368
Postad 19 juli 2015 - 18:49
Gubbas83
-
Gubbas83
-
Lärjunge
-
-
315 inlägg
Tusk 2014
efter det har passerat 2 dagar vet jag fortfarande inte vad jag ska säga, Finner inga ord förutom märklig.
"är du beredd att bli valross fullt ut ?"
#10369
Postad 20 juli 2015 - 05:48
Unregistered070bfe47
-
Unregistered070bfe47
-
Forumräv
-
-
946 inlägg
Tusk 2014
efter det har passerat 2 dagar vet jag fortfarande inte vad jag ska säga, Finner inga ord förutom märklig.
"är du beredd att bli valross fullt ut ?"
kan bara hålla med,riktigt sjuk story! vem kommer ens på ide´n att skriva ett sånt manus?? mycket konstigt har man sett,men denna tar nog priset i hop med "The human centipede"
#10370
Postad 20 juli 2015 - 09:54
Unregistered5deb0b1d
-
Unregistered5deb0b1d
-
Guru
-
-
4 329 inlägg
Cirkeln
Ja det är klyschigt och stereotypt men det fungerar. Bra suggestiv stämning genom hela filmen och en fin blandning av vardagsrealism och det övernaturliga. Det är en film om att växa upp och tonårstiden och det fungerar nästan bäst i filmen. Att känna igen sig i hur det är att gå på gymnasiet. Samtidigt märks det att det är första delen, väldigt mycket blir hängandes i luften. Samtidigt kunde man ha kapat femton minuter utan problem då tappat är segt ibland, framförallt första timmen. Men för att vara svensk film ger jag den tummen upp, jag blev positivt överraskad. 6/10
#10371
Postad 20 juli 2015 - 13:08
oqvist
-
oqvist
-
Mega-Guru
-
-
9 903 inlägg
Inga betyg på the Tusk är det sevärt?
Legends of Guardians 8/10
Rätt kul ändå. Aldrig hört talas om den här serien tidigare.
#10372
Postad 21 juli 2015 - 13:35
Unregisterede98d451d
-
Unregisterede98d451d
-
Amatör
-
-
93 inlägg
3.10 To Yuma (2007)
Av James Mangold
Western är en genre som ligger mig lite extra varmt om hjärtat. Den unika kulturen som nästan gränsar till fantasy, de tysta karaktärerna, moraliska dilemman och laglösheten är ingredienser som allt som oftast får det att pirra till lite extra när Western står på schemat. Så länge jag får min dos av estetiken så kan jag till och med förlåta en och annan John Wayne-film. (Där sa jag det: John Wayne är sämst) Vissa skulle säga att genren är död. Och visst har dess storhetstid passerat för länge sedan, men jag skulle hävda att den har fått sina intressanta små tillägg på senaste tiden: Django Unchained, True Grit och som jag förstår, The Assassination of Jesse James. Är James Mangold, en regissör som med sina filmer träffar eller missar, en regissör som fångar det som gör vilda västern så bra?
Christian Bale spelar en tystlåten ranchägare vid namn Dan Evans. I ett försök att försörja sin inte så förmögna familj bestämmer han sig för att för 200 dollar agera följeslagare till den ökända boven Ben Wade, som begått ett värdetransportrån för mycket. Han ska transporteras till fängelset i Yuma för att hängas, men under resans gång får de båda männen och vi som publik lära sig mer om varandra. Filmen är snyggt uppdelad i tre delar. Innan resan, under resans gång och det stora slaget i slutet där Evans måste få Wade på tåget till Yuma under beskjutning av Wades växande gäng.
Ett stort problem med 3 10 to Yuma var enligt mig skådespeleriet. Det är absolut inte dåligt, men en film i det här stuket, och särskilt med så mycket intressanta skådespelare, är det ingenting minnesvärt alls. Bale och Crowe gör sina forna roller fast sämre. Vi har sett deras personligheter förr men i mycket bättre och mer trovärdiga varianter. Särskilt Crowe hade jag problem med. Han ska vara en manipulerande charmör, men lyckas aldrig charma mig. Det blir smått komiskt när alla människor han stöter på våldsamt fattar tycke för honom efter bara några ord. Logan Lerman, som här var oerhört ung, är faktiskt riktigt bra och väger upp för mycket tråk, men värst av allt är Peter Fonda. Det kanske är ett försök att ragga en äldre publik men Fonda har absolut ingen aning vad han gör i den här filmen.
Filmen dras med en underliggande känsla av något lite träigt. Jag kan inte släppa det. Jag vet inte vad budgeten går på men i början kändes det lite TV över det hela. Regissören hade också lite svårt för att bestämma vilken typ av film det här är. I ena ögonblicket rider de från bovar genom tunnlar i rena rama Indiana Jones för att i nästa stund göra en tyst och atmosfärtung dialog mellan huvudkaraktärerna. Jag säger inte att det inte går att blanda sinnesstämningar och genrer. Riktigt duktiga regissörer kan få det att kännas oerhört fräscht. Men det här känns inte som en spännande mix, mer som ett slarvigt lapptäcke.
Halvvägs in i filmen börjar kemin mellan Bale och Crowe bli rätt så intressant. De är kanske inte de mest intressanta karaktärerna som jag nämnt tidigare, men mellan dem finns det något jag inte kan sätta fingret på. Saker trappas upp till en scen där Bale är så nära att köpas av Ben Wade för det femdubbla beloppet han skulle få för att få honom till tåget. Det finns en djup respekt mellan de två männen, även ifall de inte skulle tveka att skjuta den andre i ryggen om de bara vände ryggen till.
I kontrast till den stora dosen medelmåtta bjuder faktiskt 3.10 To Yuma på ett par väldigt imponerande ögonblick. Min absoluta favoritscen är den när Tucker, en kaxig ung cowboy som varit en sten i skon för Ben Wade, håller honom vaken med en sång om att Ben ska hängas. Mot morgonstunden vaknar gruppen upp en efter en till att Ben Wade tyst hugger sångaren flera gånger i halsen med en gaffel. Och det sker helt utan någon dramatisk musik eller starka, chockerade reaktioner. Det är riktigt obehagligt faktiskt, något som spelar på samma strängar som morden vid sjön i en annan film från samma år, Zodiac. Slutscenen är också riktigt, riktigt härlig. Bales son, som följt med i smyg och sett upp till Ben Wade i hemlighet, står med pistolen riktad mot brottslingen och tvingas göra ett val, att ta ett liv eller att lämna honom åt lagen. Filmen har byggt upp mot detta hela vägen, men när det väl sa ske ger Ben Wade honom en blick som säger mer än tusen ord. Den hårdnackade brottslingen vill inte att han skjuter, inte för sitt eget liv utan för pojkens skull.
3.10 To Yuma är en nya skolans Western-film. I den tid vi lever i bör man vara tacksam över att Westerns fortfarande görs, och då särskilt med en sådan här rik ensemble. Jag tänker absolut inte försvara filmen med näbbar och klor mot alla som inte uppskattade den, då jag kan se att den gjorde en hel del saker fel. Men för mig var det en hygglig film, som började svagt men växte hela tiden. Den är rätt så spännande, rätt så välskriven och innehåller rätt så bra karaktärer. Och en rätt så bra film förtjänar en liten Rekommendation.
#10373
Postad 21 juli 2015 - 15:54
Unregistered706504e9
-
Unregistered706504e9
-
Beroende
-
-
1 012 inlägg
Gjorde ett halvseriöst försök att se Ted 2 igår. Ettan var på gränsen till att ens kämpa sig igenom, men i brist på bättre såg jag och sambon klart den i alla fall. Det gjorde vi inte med Ted 2. s*tan i gatan vad usel den var. Det känns som ett grabbgäng skrivit manuset och man kan nästa tänka sig hur de sitter och "hö hö-ar" åt de i sin enfald taffliga grabbiga sexskämt. Stundtals tycker jag att det känns att Mark Wahlberg skäms i vissa scener, förmodligen för att han gick med att på att göra en uppföljare.
#10374
Postad 21 juli 2015 - 21:47
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4 115 inlägg
Black or white
Varför har jag väntat så länge att se denna? Betyget på imdb är absolut inte rättvist i mina ögon, jag ger den 9/10
#10375
Postad 22 juli 2015 - 04:23
Dark Lord
-
Dark Lord
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Child 44. 137 min bortkastad tid.
#10376
Postad 22 juli 2015 - 06:50
Nattsvart
-
Nattsvart
-
Forumräv
-
-
737 inlägg
Ronal Barbaren.
Tecknad film om en ung spinkig och klen barbarpojke måste rädda hela sin stam av modiga barbarer som blivit tillfångatagna av onda makter.
På ytan som vilken Disney eller Dreamworks film som helst, mycket av Draktränaren i storyn.
Men, den här är dansk och fylld av svordomar, grova könsord, sexuella antydningar, nej, inte antydningar, de är mycket mer uttalade än så, och pubertala skämt. Och massor av dansk charm.
Den borde vara töntig och fånig och det är den kanske också men på nåt sätt är det gjort med så mycket charm att det inte spelar någon roll. Kanske inte en film att ta ungarna på, som när en skald ska beskriva det 2400 verser långa kväden om den legendariska hjälten ”han får så j***a mycket f***a i hälften av dem”. Pappa, pappa vad betyder det…. Ööh, jo alltså…. Öööh.
Kan inte hjälpa att gälla filmen och vill nog sätta stabila 7 sköldmöer av 10.
#10377
Postad 22 juli 2015 - 08:23
Nomad
-
Nomad
-
"Justice is coming"
-
-
6 401 inlägg
Hade helt missat denna, men har nu sett den iallafall. Tyckte den första filmen var helt ok, och denna är väl helt ok med, men inte i samma klass. Inga vidare effekter (förutom sjöhästen) och ganska tråkig story.
2/5
#10378
Postad 23 juli 2015 - 01:00
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Såg The Score med de Niro och Edward Norton nyss. Hade glömt hur bra den var. Marlon Brando verkade dock lite oinspirerad och fet om jag ska vara ärlig. Den når inte upp till Heat, men är klart spännande med en pillemarisk Norton och de Niro som kan säga mycket med bara ögonen.
Whealer Dealers fixar till en blå Jaguar E-type. 5 av 5 ekerfälgar. Lätt!
Redigerat av Unregistered1fef72f3, 23 juli 2015 - 01:00.
#10379
Postad 23 juli 2015 - 13:16
Unregisteredd6957fbe
-
Unregisteredd6957fbe
-
Veteran
-
-
1 625 inlägg
Interstellar - Intressant och välgjord men kunde blivit väldigt mycket bättre om de dumpat vissa saker . Landar någonstans runt en stark 3:a eller svag 4:a.
At The Worlds End - Ganska charmig men blir lite tjatig efter ett tag. Svag 3:a och klart sämst i Cornetto-trilogin.
The Interview - Vilken skräpfilm rent ut sagt. En komedi som inte är rolig, Epic Fail som det väl heter. 1 av 5.
#10380
Postad 23 juli 2015 - 20:29
Anniggo
-
Anniggo
-
Lärjunge
-
-
401 inlägg
Det har blivit lite Italienska filmer den senaste tiden.
Rivelazioni di un maniaco sessuale al capo della squadra mobile (So sweet, so dead, 1972)
En seriemördare knivmördar kvinnor som är otrogna mot sina män. Mördaren lämnar alltid avslöjande fotografier på kropparna.
Hyfsad Giallo med några mord, lite gore och mycket naket.
3/5
La gatta in calore (1972)
Tråkig ”thriller” (ingen riktig giallo i mina ögon) som egentligen inte innehåller någonting alls.
1,5/5
Una sull'altra (De hänsynslösa, 1969)
En riktigt bra Giallo av Lucio Fulci. Här visar Fulci att han kan göra bra film utan en massa våld och blod.
Dr. George Dumurriers fru dör och efter ett tag blir han misstänkt för att ha mördat henne. Har han mördat henne eller har någon lurat polisen? Mystiska händelser och personer dyker upp.
Bilden är bra komponerad och snyggt filmad. Skådespeleriet är bra, speciellt från Jean Sorel (Short Night of Glass Dolls, A Lizard in a Woman's Skin) och den vackra Marisa Mell (Diabolik ger ingen nåd)
3,5/5
Hanno cambiato faccia (They have changed their face, 1971)
En annorlunda skräckfilm av Corrado Farina (Baba Yaga) som , om jag fattade rätt, likställer kapitalism med vampyrism.
Den är långsam och det händer inte så mycket men den är atmosfärisk.
Med Adolfo Celi (Thunderball, Diabolik ger ingen nåd), Giuliano Esperanti och Geraldine Hooper (Deep red)
3/5
Redigerat av Anniggo, 23 juli 2015 - 21:22.
#10381
Postad 23 juli 2015 - 22:26
Benkke
-
Benkke
-
Mega-Guru
-
-
7 289 inlägg
Såg också en italiensk på Netflix: Pantani
Sevärd åtminstone för oss som såg touren runt 2000
#10382
Postad 23 juli 2015 - 22:27
mcmike
-
mcmike
-
Über-Guru
-
-
10 984 inlägg
The Stranger Inside (Netflix)
Ja ibland har man bommat riktigt bra filmer, som denna. Jodie Foster i högform, rekommenderar verkligen denna
Stark 4/5 Färjestadare
#10383
Postad 23 juli 2015 - 22:57
oqvist
-
oqvist
-
Mega-Guru
-
-
9 903 inlägg
Terminator Genisys. Räddas av actionscenerna annars är det direkt till tv b-film 4/10
#10384
Postad 23 juli 2015 - 23:05
Unregistered5deb0b1d
-
Unregistered5deb0b1d
-
Guru
-
-
4 329 inlägg
Whiplash
Ren och skär magi. Simmons förtjänade verkligen den Oscarsstatyetten men det är samspelet med Teller som gör filmen för mig. De ger energi till varandra och scenerna blir magiskt bra. Framförallt slutscenen. För mig är film känslor, jag vill känna något när jag ser en film. Och Whiplash är 100 % passion rakt igenom, det är vad som gör filmen för mig. Den passionen som båda huvudpersonerna visar upp. 9/10
#10385
Postad 24 juli 2015 - 08:26
Unregistered25174fcf
-
Unregistered25174fcf
-
Användare
-
-
243 inlägg
Johan Falk: Blodsdiamanter
Helt klart en av dom bästa, om inte den bästa i Falk serien. Nästan alla Johan Falk filmer tycker jag är 3-4 steg bättre än övriga svenska filmer, framförallt om man jämför med dom nyare Beck filmerna som varit rent ut sagt dåliga.
Betyg: 7/10
#10386
Postad 24 juli 2015 - 09:00
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Predator
Vad ska man säga? Den första Sfi-Fi:n som utspelar sig i en djungel. Med ovanligt bra musik i bakgrunden och inte allt för tokigt skådespeleri så plockar den hem mitt hjärta som förstapris.
#10387
Postad 24 juli 2015 - 15:15
Unregisterede98d451d
-
Unregisterede98d451d
-
Amatör
-
-
93 inlägg
Mulholland Dr. (2001)
Av David Lynch
Ah. David Lynch, din sjuka, skumma, geniala människa. Det finns ingen bättre på att hitta det äckliga inom människan och inom samhället. Blue Velvet, Twin Peaks och hans kanske största skapelse Mulholland Drive delar en mjuk ljussättning och ett sammetslent utseende med varandra, men också något annat, något fel under ytan. Med Mulholland Drive är det showbiz som Lynch går på djupet med på sitt väldigt egna sätt.
Storymässigt vet jag inte alls vars man borde börja. Naomi Watts spelar en glad och något naiv ung skådespelare som flyttat in i sin mosters lägenhet för att söka en karriär i Hollywood. Hon träffar Rita, en kvinna som gömt sig i lägenheten efter att ha råkat ut för en bilolycka och tappat sitt minne. Tillsammans försöker de att lista ut vad som hänt. På sidan om utspelar sig en historia om regissören Adam som hemsöks av personer som vill tvinga in en kvinna i hans pågående film. Allt kastas omkull och återkommer i en sista del där
Det är en riktigt underligt strukturerad film. Jag minns att det fanns scener, och jag minns att vissa av karaktärerna i scenerna återkom med jämna mellanrum, men jag kan inte alls placera många av dem i något sammanhang. Jag vaknar upp till att en scen inte alls ledde nånvart, ungefär som när man läser en sida ur en bok och inte uppfattat något förrän man är beredd att vända blad. Helt plötsligt under ett möte, som verkar handla om något allvarligt, spottar en affärsman ut hela sin espresso på en servett, vilket leder till att alla stirrar varandra ilsket i ögonen. Ett gammalt par skrattar, klappar varandra på låren och ler demoniskt i en taxi efter att ha släppt av Naomi Watts karaktär på flygplatsen. Inget av detta gör mig klokare, men det är inget jag vill bli.
Mulholland Drive är en av Lynchs nyare filmer. Han har verkligen lärt sig ett och annat under de lärorika åren som obehagsskapare. Ta den ökända scenen på Winkie´s. Ni vet, den med mannen bakom hörnet, om ni inte känner igen det så ska ni verkligen se filmen. Två män sitter på ett kafé. Den ena beskriver en dröm om att de suttit just där och varit väldigt rädda. Resten vill jag inte berätta, men jag kan berätta att det är en av de kusligaste scenerna i historien. Han använder sig av små, små knep för att uppnå detta. Under en vanlig konversation med kameran som växlar mellan dem som pratar lyckas han göra allt lite off genom att sakta röra kameran upp och ner och från sida till sida i flytande rörelser. Det ger den där extra kicken av att något är riktigt snett.
Lynch har väldigt ofta visat tecken på en inspiration av Franz Kafka, som skrivit böcker som Processen och Förvandlingen. Hans böcker och den tryckande stämning som finns däri har myntat ett helt eget uttryck: Kafkaesk. Det beskriver något oförklarligt, förtryckande och oövervinnerligt som hänger över individen, och med Mulholland Drive och dess mystiska Cowboys, farliga organisationer och hemskheter bakom cafét bemästrar Lynch den känslan och gör det minst lika bra som författaren själv.
När jag ser film, och då menar jag all film från Alvin och Gänget till svåra art house-filmer av någon gubbe med polskt klingande efternamn, så antecknar jag frenetiskt små saker jag tänker på eller tycker om filmen. Det är faktiskt inte ett så ovanligt sätt att se film på. Det kan hjälpa till att skapa en poäng genom att peka på specifika händelser eller scener i filmen, eller ifall man tidigt snappat upp på något man stör sig på eller älskar. Med Mulholland Drive skrev jag inte ner ett enda ord. Jag visste helt enkelt inte var man ska börja. Jag lät filmen flyta på oavbrutet och jag älskade det.
Mulholland Drive är långt ifrån en film. Det är något man minns och ser tillbaka på med en rynkning på ögonbrynen. Det är något som dyker upp i en filmdiskussion och som alla känner att man inte behöver prata mer om. Det är något helt unikt och helt fantastiskt, en cirkus i det makabra, och jag kan ge den en Stark Rekommendation.
#10388
Postad 24 juli 2015 - 18:16
Unregisteredb2bcb2c1
-
Unregisteredb2bcb2c1
-
Beroende
-
-
1 393 inlägg
Såg också Cirkeln och den var helt ok. Jag kan inte annat än att hålla med, överraskande bra för att vara svensk nutida film.
Jag tyckte det var charmigt utan at bli löjligt att personerna var så stereotypa: häst fest emo plugg mobbad, alla var representerade liksom.
#10389
Postad 24 juli 2015 - 21:08
Unregisterede05c8911
-
Unregisterede05c8911
-
Användare
-
-
118 inlägg
Focus
nja, en helt ok gentleman-tjuv-film som har sina ljuspunkter. många oväntade vändningar i handlingen.
5/10
#10390
Postad 25 juli 2015 - 08:47
Nomad
-
Nomad
-
"Justice is coming"
-
-
6 401 inlägg
Ända sen liten har jag gillat filmer som utspelar sig i rymden, och Serenity är inget undantag! Nathan Fillion är dessutom störtskön i rollen som Mal.
Bilden är bra på denna utgåvan och även ljudet. Av någon anledningen har jag inte sett Firefly än, vilket börjar bli dags snart.
3/5
#10391
Postad 25 juli 2015 - 09:08
Garrett
-
Garrett
-
Guru
-
-
6 945 inlägg
Ända sen liten har jag gillat filmer som utspelar sig i rymden, och Serenity är inget undantag! Nathan Fillion är dessutom störtskön i rollen som Mal.
Bilden är bra på denna utgåvan och även ljudet. Av någon anledningen har jag inte sett Firefly än, vilket börjar bli dags snart.
3/5
Kul, denna tråden börjar med den filmen.
Är det serien man ska se först..? Har sett filmen, men minns inte så mycket av den.
#10392
Postad 25 juli 2015 - 09:25
oqvist
-
oqvist
-
Mega-Guru
-
-
9 903 inlägg
Jo du ska se serien först. Serenity var en 3/10 innan jag såg serien.
#10393
Postad 25 juli 2015 - 23:00
Unregistered5deb0b1d
-
Unregistered5deb0b1d
-
Guru
-
-
4 329 inlägg
The Homesman
Kritikerhyllad men jag hade lite svårare för den. Intressant perspektiv om kvinnor, sällan man ser sådant i westernsammanhang. Samtidigt är filmen väldigt långsam och tyvärr seg. Det är knappt styrfart ibland och då hjälper inte vackert foto och bra skådespelare. Plus att ingen av huvudpersonerna är någon man tycker särskilt mycket om. Det blir en film som jag kan förstå att kritiker hyllar som en revisionistisk western men för mig som tittar blir det mest fina landskap och inte så mycket mer. Historien fångar mig aldrig. 5/10
#10394
Postad 26 juli 2015 - 02:08
oqvist
-
oqvist
-
Mega-Guru
-
-
9 903 inlägg
Terminator 3. 7/10. Bättre än jag mindes den. De här rullarna har rätt mycket gemensamt med jurassic park rullarna. Springa från monster rulle
#10395
Postad 26 juli 2015 - 11:12
Anniggo
-
Anniggo
-
Lärjunge
-
-
401 inlägg
Sharknado 3
Ja vad ska en säga? Den var ju bättre än de två första iallafall men det säger ju inte så mycket. Nåja, den är hyfsat underhållande om en är på rätt humör.
2/5
Redigerat av Anniggo, 26 juli 2015 - 11:12.
#10396
Postad 26 juli 2015 - 19:18
Unregisteredb2bcb2c1
-
Unregisteredb2bcb2c1
-
Beroende
-
-
1 393 inlägg
7 days in hell.
Fjantigt, på ett roligt sätt.
#10397
Postad 26 juli 2015 - 22:19
Unregistered5deb0b1d
-
Unregistered5deb0b1d
-
Guru
-
-
4 329 inlägg
Filth
Bygger på en bok av Irvine Welsh (samme man som skrev Trainspotting). Filmen försöker gå samma smala lina mellan humor och allvar som Trainspottning men lyckas inte alls lika bra. Snarare tvärtom, det är först när dramat tar överhand och det blir riktigt skitigt som filmen lyfter. Då finns där en nerv och det är nästan plågsamt att se ibland. James McAvoy är riktigt bra i huvudrollen och den som bär hela filmen till dess betyg. 6/10
#10398
Postad 26 juli 2015 - 22:30
MrSpokk
-
MrSpokk
-
Guru
-
-
4 194 inlägg
Såg The Happening (M Nigh Shaymalan) på tv här om dagen. Mark Wahlberg och Zooey Dechanel i huvudrollerna i en film som kanske hade kunnat funka men nä...fy fan vilket makalöst dåligt skådespel och handling. Usch!
0/5
Redigerat av MrSpokk, 26 juli 2015 - 22:30.
#10399
Postad 26 juli 2015 - 23:12
oqvist
-
oqvist
-
Mega-Guru
-
-
9 903 inlägg
Terminator Salvation 6/10
#10400
Postad 27 juli 2015 - 01:01
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Såg The Happening (M Nigh Shaymalan) på tv här om dagen. Mark Wahlberg och Zooey Dechanel i huvudrollerna i en film som kanske hade kunnat funka men nä...fy fan vilket makalöst dåligt skådespel och handling. Usch!
0/5
Nigh litar för mycket på sitt uppblåsta manus. Skådespelarna är inte dåliga men manuset är ungefär lika skrämmande som att veta att man inte kan se luften man andas. Han är på väg utför med en rasande fart. Jag tycker lite synd om honom. Kan han inte sluta med sina mysko filmer bara? Han ska göra en komedi tycker jag. Då kommer han ur fällan.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Film
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya duken i emballage
DPC
2024-04-28 10:12:49
-
-
Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
tnorlund
2024-04-22 19:58:56
-
UPDATE 2024
jacoby
2024-04-15 17:17:29
-
UPDATE 2024
jacoby
2024-04-15 17:09:47
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|