Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ölsmakare?

7654 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#7551

Postad 23 april 2018 - 12:30

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0

Brukar vara in i tråden och läsa ibland. För mig börja det med whiskyintresse som gått över till ölintresse mer de senare åren. 

 

Tror också att idéen om mer än 6öl blir för mycket och då tänker jag främst på personliga erfarenheter. Åkt några år till öl och whiskymässan i Stockholm och försöker i början välja öl med stor omsorg. Lite senare på kvällen är det lätt att börja tappa omdömet och brukar vara mer de väldigt udda ölen som man lägger på minnet.

 

Blir min första ölprövning som jag ska hålla och har inte speciellt stor erfarenhet förrutom mässor av prövningar så blir nog en bra erfarenhet i vilket som.

 

Bor i Umeå, finns gott om lokala microbryggerier men tänkte hålla kvällen till de lite större för att inte intrycken ska bli för mycket. Är väldigt lätt att nörda iväg, igen personliga erfarenheter.

 

Hade tänkt upplägget med några ord om öl och dess bakgrund. Sedan som du säger några ord om varje dryck (främst uppkomst osv och ev bryggeri)



#7552

Postad 23 april 2018 - 14:21

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

  • 552 inlägg
  • 0

Jag tror att Mikkellers SpontanCassis fortfarande ligger kvar i standardsortimentet, dvs du borde kunna hitta den typ överallt. Spontan-serien är enligt mig bland de absolut bästa lambic/surölerna. Jag tycker att många Berliner weisse tenderar att bli lite väl tunna i smaken i jämförelse med den. Men för en nybörjare duger nog dessa bra med.

Prova nån fruktig välbalanserad IPA också. Kanske Stigbergets Amazing Haze eller Omnipollos Fatamorgana. Härligt mycket smak i båda dessa och de finns i ordinarie sortiment med.

 

Inte så konstigt om berliner weisse är tunnare, det är ju en ölstil som ska ha lägre alkoholhalt (oftast under 5%) och lambic oftast ligger runt 5-8%. Spontancassis ligger t.ex. på 7,7%. Jag tycker personligen Bokkereyder, 3 Fonteinen, Cantillon, Tilquin o.s.v. är bättre, men man blir sällan besviken på grejerna från De Proef (där Mikkellers spontanserie görs)

 

Ja NEIPA kan absolut vara ett bra alternativ. Kraftig humlearom och låg beska. Jag skulle dock inte ha med både NEIPA och en mer klassisk amerikansk IPA i samma provning.



#7553

Postad 23 april 2018 - 15:58

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Öppnade en flaska Gouden carolus cuvée van de keizer blauw från 2015 i helgen.

 

Den överdrivna sötman jag minns från den jag öppnade för tre år sedan hade lagt sig en hel del. Den är fortfarande väldigt söt men nu på en behaglig nivå. En kanonöl i vilket fall.

 

Jag vet inte om vi bröt någon oskriven regel men vi avnjöt den med smörstekt sockerkaka och vaniljglass i vårsolen :)



#7554

Postad 23 april 2018 - 16:27

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

Blir lite förvånad att man anser att Guiness är blaskig. Men kanske beror på att jag endast druckit den "på tapp" och aldrig burk eller flaska.



#7555

Postad 23 april 2018 - 18:31

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

  • 552 inlägg
  • 0

Blir lite förvånad att man anser att Guiness är blaskig. Men kanske beror på att jag endast druckit den "på tapp" och aldrig burk eller flaska.

 

Inte alls konstigt att du blir förvånad. Den är otroligt mild och lätt i kroppen, det är den även på fat även om skummet är krämigt och ger den en fyllig känsla. Hela grejen med att köra den blind är att folk ser den svarta färgen och tänker: "Mastig öl". Sen sitter det i även när man dricker den. Den mörka färgen (och smaken) kommer från en liten mängd rostat korn, men rostat korn i sig ger ingen fyllnad, alkohol eller liknande. 

 

Jag har kört den blindprovningen med ett par hundra pers över åren, skulle tippa att ca 10% tar att det är en mörk öl, några fler att det är en halvmörk öl, men majoriteten tror det är en ljus lager och brukar gissar Bud eller Miller. Det är ett fåtal personer som plockat att det är en Guinness de dricker. Första gången jag testade detta var på en svensexa, de var alla bombsäkra på att det var en ljus amerikansk lager de drack. Men som jag nämnt tidigare så fuskar jag lite genom att servera den kall och efter att de druckit 6 öl som alla är smakrikare än Guinness.

 

Kan dock tillägga att t.ex. Guinness i Kenya är rätt bra och betydligt smakrikare än den vi får tag på i Sverige. Sen tycker jag inte Guinness är en dålig öl, men det är inte "en hel måltid".


Öppnade en flaska Gouden carolus cuvée van de keizer blauw från 2015 i helgen.

 

Den överdrivna sötman jag minns från den jag öppnade för tre år sedan hade lagt sig en hel del. Den är fortfarande väldigt söt men nu på en behaglig nivå. En kanonöl i vilket fall.

 

Jag vet inte om vi bröt någon oskriven regel men vi avnjöt den med smörstekt sockerkaka och vaniljglass i vårsolen :)

 

Låter riktigt gött och som en bra kombo. Borde prova någon gång :)



#7556

Postad 23 april 2018 - 21:49

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Blir lite förvånad att man anser att Guiness är blaskig. Men kanske beror på att jag endast druckit den "på tapp" och aldrig burk eller flaska.

Guiness är riktigt tunn! Testa tex Great Divide Yeti (för att ta något lättillgängligt).
Men det är gott med Guiness. Atr man kan svepa hur många som helst utan att bli alltför onykter är en fin bonus 👌

#7557

Postad 24 april 2018 - 11:23

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Klockrena uppslag ovan. Ska nog pröva något liknande. Tidigare bara sysslat med whisky, palinka och liknande förr.

Sverige har ju en massa kul eget i nästan alla läger av ölkulturer. Ska kolla om fem svenska kan göra jobbet lika bra.

Edit:

Jämtlands Bärnsten
Nynäs Bedarö Bitter
Helsinge/Hälsinge Veteöl
Oppigårds Pale Ale
Pripps Blå

Blindtest
Lappinkulta och Åbro Lager.

Redigerat av PML73, 24 april 2018 - 12:57.


#7558

Postad 24 april 2018 - 11:52

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Oppigårds hade en sort som hette slåtteröl för ett par år sen. En lager med en nypa amerikansk ale. Jag gillade den men nu finns den inte kvar längre. Synd.



#7559

Postad 27 april 2018 - 12:18

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Beslut om gårdsförsäljning skjuts upp

http://www.nsk.se/20...ing-skjuts-upp/



#7560

Postad 28 april 2018 - 14:19

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Plockade upp några lokala förmågor från göteområdet.

Bifogad fil(er)



#7561

Postad 28 april 2018 - 18:52

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

  • 552 inlägg
  • 0

Oppigårds hade en sort som hette slåtteröl för ett par år sen. En lager med en nypa amerikansk ale. Jag gillade den men nu finns den inte kvar längre. Synd.

 

Inte exakt vad du är ute efter, men misstänker att det kan falla dig i smaken: Brewers in Arms II https://www.systembo...arms-ll-1149203

 

Har för mig att Oppigårds körde en omröstning nyligen om vilken öl som ska få göra comeback, vet inte vilken som vann men Slåtterölen var med i racet.



#7562

Postad 28 april 2018 - 18:55

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

  • 552 inlägg
  • 0

Beslut om gårdsförsäljning skjuts upp

http://www.nsk.se/20...ing-skjuts-upp/

 

Ja det var inte så oväntat. Kommer bli mycket förvånad om det blir något av det här. Frågan har varit uppe så många gånger att jag börjat tappa hoppet.



#7563

Postad 28 april 2018 - 19:20

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

Var häromdagen på lokala systembolaget och köpte 2 flaskor av varje tysk öl de hade hemma utan Erdinger.

blev typ 16 flaskor så utbudet är på inga vis enormt här

 

Har just provat den första.

 

Bitburger

 

Jahapp är typ intrycket.

Ganska trevlig men inget speciellt. Iofs ungefär vad jag räknade med också. Sällan de med mest reklam är speciella.

Men nu vet jag i varje fall.


Redigerat av bahama, 28 april 2018 - 19:21.


#7564

Postad 30 april 2018 - 07:05

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

  • 2 414 inlägg
  • 0

Ja det var inte så oväntat. Kommer bli mycket förvånad om det blir något av det här. Frågan har varit uppe så många gånger att jag börjat tappa hoppet.

Tror dessutom att inga politiker törs peta i något innan valet. 

Efter valet, då däremot !

...eller inte.



#7565

Postad 02 maj 2018 - 16:55

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0
Majoritet i riksdagen för gårdsförsäljning. 151 mot 140.

Bifogad fil(er)



#7566

Postad 02 maj 2018 - 18:12

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Det ser ju trevligt ut. Bara det går att kombinera med systembolaget och dess fantastiska utbud. Däremot ligger det väl som förslag från riksdag. Inte något tvingande i röstning och dess resultat. Såsom jag förstod det.

Redigerat av PML73, 02 maj 2018 - 19:36.


#7567

Postad 03 maj 2018 - 10:02

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Det ser ju trevligt ut. Bara det går att kombinera med systembolaget och dess fantastiska utbud. Däremot ligger det väl som förslag från riksdag. Inte något tvingande i röstning och dess resultat. Såsom jag förstod det.

Katastrof om det skulle gå igenom. Systembolaget skulle tappa i stort sett hela utbudet. Sen skulle Conny och hans parkbänksvänner vallfärda till microbryggerierna och köpa dyr finöl som dom sen skulle supa ihjäl sig på.


Redigerat av Buddypresley, 03 maj 2018 - 11:07.


#7568

Postad 03 maj 2018 - 10:21

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

  • 552 inlägg
  • 0

Kul! :) Får se vilken regering vi har nästa period då. Blir det alliansen kommer bör ju detta gå igenom, men jag tvivlar att det går igenom om nuvarande regering sitter kvar. Blir dock lite irriterad över hur partierna nu går ut och klappar sig på bröstet över att de "drivit frågan länge". Det är inget parti som drivit denna fråga, det är privatpersoner, bryggerier, branschorganisationer och öl-föreningar som drivit denna fråga. Samtidigt har samtliga partier antingen inte brytt sig eller aktivt motarbetat. Frågan var ju uppe även under senaste Allians-perioden t.ex.

 

PML73: Förslaget var att tillåta gårdsförsäljning förutsatt att Systembolagets monopol inte hotas. Tyvärr har ju tidigare förslag utformats så att Systembolaget hotas. Min tolkning av det är att man tog fram förslag som man visste skulle röstas ned för att visa att man gör något.



#7569

Postad 03 maj 2018 - 10:43

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Jag förstår inte hur Systembolagets enorma utbud skulle främja folkhälsan. Är jag på ett bolag med fullt sortiment så får jag absolut inga känslor att ta en vit månad. Den sorten vill jag prova...och den...den såg rolig ut...



#7570

Postad 03 maj 2018 - 11:30

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

  • 552 inlägg
  • 0

Jag förstår inte hur Systembolagets enorma utbud skulle främja folkhälsan. Är jag på ett bolag med fullt sortiment så får jag absolut inga känslor att ta en vit månad. Den sorten vill jag prova...och den...den såg rolig ut...

 

Jag vet inte om jag hört just den kombinationen, alltså stort utbud=>folkhälsa. Men jag brukar tänka så här, nämns folkhälsan så är tyvärr oftast det som kommer efter skitsnack. Det går inte att motivera försäljning av alkohol med folkhälsoargument. Sen tycker jag fokus hamnar fel i dessa frågor. Det borde ligga på billiga massprodukter, lådvin, extra stark industrilager, införsel från Tyskland o.s.v., snarare än konsumtion av premiumprodukter.



#7571

Postad 03 maj 2018 - 11:55

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

  • 552 inlägg
  • 0

Nu är nykteristlobbyn igång, kommer komma många liknande texter de närmaste veckorna: https://www.aftonbla...r-systembolaget



#7572

Postad 03 maj 2018 - 14:04

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Ölsvammel,

Vari läser du nykterister?

#7573

Postad 03 maj 2018 - 14:49

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

  • 552 inlägg
  • 0

Ölsvammel,

Vari läser du nykterister?

 

Sorry varit med i den här diskussionen i många år nu och det blir väldigt tydligt efter ett tag vart den där typen av ledare har sitt ursprung. Det kommer komma flera liknande, både tydligt från IOGT NTO, men också från diverse tyckare, mediapersoner och politiker där det är mer otydligt men där budskapet är det samma. Uttrycket 'spritlobbyn' används flitigt av nykteristlobbyn t.ex. Det finns ju andra grupper som opererar på samma sätt så jag tror du vet vad jag menar, det skiner rakt igenom texten.

 

Det är för övrigt inte särskilt mycket som var rätt i den där ledaren. Lustigt nog undviker Eva att nämna "öl-lobbyn" som är den som kämpar för gårdsförsäljningen. Jag har inte hört mycket från vin och sprit-folket i frågan, troligtvis för att vi inte har så många: 15 producenter av vin, 57 för sprit och 392 öl. Detta är registrerade företag i Företagsregistret. 



#7574

Postad 04 maj 2018 - 17:59

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Först ut på plan springer en frisk hopcitrus-IPA från Beerblioteket, Göteborg. Härligt ungdomlig och vårig så det förslår.

Bifogad fil(er)


Redigerat av PML73, 04 maj 2018 - 18:01.


#7575

Postad 02 juni 2018 - 15:07

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0
Jeg synes polet i Norge og bolaget er bra, og jeg tror gårdsalg ikke truer bolaget.

Det samme er allerede akseptert i Norge med FrP søsterparti til Svd..

Men at nykterizme er så sunt tror jeg ikke.

http://www.klikk.no/...nsomhet-2509313

#7576

Postad 21 juni 2018 - 18:58

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0
Behöver något tips på en ny ölsort. Började nyligen med "månadens öl" för endast mig personligen. Brukar plocka från beställningssortimentet via sb.

Hittills har det varit
Banana breed beer
Schelnkela Rauchbier
Gotlands Shogun -jipa

Gillar nära på allt. Suröl klarar jag några få och endast ibland. Gillar inte heller dubbelipa och imperial då jag tycker det blir för berskt.

Sett reklam på brutal brewing (brukar gilla deras öl) tail whale en veteöl med citra, som jag fundera på.

#7577

Postad 21 juni 2018 - 21:14

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

  • 1 625 inlägg
  • 0

En stout kanske? Riktigt gött att smutta på framåt kvällen. Yeti från Great Divide är ett säkert kort. Ett lokalt alternativ kan vara Poppels Russian Imperial Stout. Eller passa på att plocka en Founders KBS nu när det finns lite varstans på bolagets hyllor.

 

Vet inte hur mycket veteöl du har testat men om man är helt ny på området så är det ju nästan ett måste att börja med en tysk, klassisk sådan. Typ Weihenstephaner eller Franziskaner.



#7578

Postad 21 juni 2018 - 22:50

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0
Tack för tipsen men yeti är väl en imperial om jag inte misstar mig, är inte så förtjust i imperial stout och ipa samt dubbelipa.

Veteöl gillar jag sedan innan och har alltid beslutångest om jag föredrar tradionell tysk eller kryddigare belgisk. Är igentligen mer ovanliga öl jag är ute efter för att upptäcka nya marker.

#7579

Postad 23 juni 2018 - 07:12

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0
Drack en Hop Federation Pilsner från Nya Zeeland igår. Påminde mer om ale än pilsner. Annars blev det Jever till sillen.

#7580

Postad 01 juli 2018 - 09:37

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0
Att beställa finöl på nätet är inte bra för folkhäsan men att få hemkört en back parkbänksöl från bolaget är tydligen det

#7581

Postad 01 juli 2018 - 10:11

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

  • 552 inlägg
  • 0

Drack en Hop Federation Pilsner från Nya Zeeland igår. Påminde mer om ale än pilsner. Annars blev det Jever till sillen.

 

Den drack jag också nyligen. Blev glatt överraskad då jag inte kollat så noga vad jag köpt, trodde det var något nytt varumärke från något av industribryggerierna. Men den var riktigt trevlig. Ren och enkel lager med schysst humlearom.

 

Att beställa finöl på nätet är inte bra för folkhäsan men att få hemkört en back parkbänksöl från bolaget är tydligen det

 

Jag såg det där också. Inte så förvånad att de inte är konsekventa i sina åsikter. 



#7582

Postad 01 juli 2018 - 10:28

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

  • 552 inlägg
  • 0

Tack för tipsen men yeti är väl en imperial om jag inte misstar mig, är inte så förtjust i imperial stout och ipa samt dubbelipa.

Veteöl gillar jag sedan innan och har alltid beslutångest om jag föredrar tradionell tysk eller kryddigare belgisk. Är igentligen mer ovanliga öl jag är ute efter för att upptäcka nya marker.

 

Svårt att ge bra tips på vad som skulle vara ovanligt för dig. Rent generellt tycker jag det är bra att inte ge upp på ölstilar allt för snabbt. Mina föräldrar gillade t.ex. inte suröl i början, men två år av regelbundna tester gjorde att de fastnade. Numera är suröl farsans absoluta favorit. Så även om man inte gillar de första 30 imp stouts man dricker så kanske den 31:a kan omvända en. Nämner detta samtidigt som jag själv föredrar att dricka "lättare" öl i de flesta situationer. M

 

Följer du ölsläppen som är varje månad? T.ex. Portersteken brukar vara duktig på att lista och prova dessa. Där kommer du säkerligen hitta nya upplevelser. Även TSLS-släppen kan vara intressanta. 

 

Ett annat förslag kan vara att testa alla öl inom vissa kategorier t.ex.

- testa igenom alla trappistöl (en del får du beställa från utlandet)

- testa så många som möjligt från olika topplistor. T.ex. top 50 på Ratebeer, eller toppen i Sverige, eller toppen av en viss stil. 

 -- https://www.ratebeer.com/top

 -- https://www.ratebeer.../top/all/sweden

 -- https://www.ratebeer...rman-hefeweizen

- testa alla veteöl/stout/IPA o.s.v. som finns på bolaget.

 

Ett annat tips är att registrera dig på någon rating-sajt. Untappd är ju populärt t.ex., det kan ge en extra dimension till testandet.



#7583

Postad 01 juli 2018 - 21:23

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Att beställa finöl på nätet är inte bra för folkhäsan men att få hemkört en back parkbänksöl från bolaget är tydligen det

 

En länk är ju oftast en god idé om man inte är helt säker på att alla läsare av inlägget vet vad man pratar om.



#7584

Postad 02 juli 2018 - 15:23

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

En länk är ju oftast en god idé om man inte är helt säker på att alla läsare av inlägget vet vad man pratar om.

Här är en länk så vet du vad jag menar ;)

https://www.beernews...er-hela-landet/

 

En länk till om ämnet

https://www.beernews...-pa-nathandeln/



#7585

Postad 02 juli 2018 - 20:16

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0

Svårt att ge bra tips på vad som skulle vara ovanligt för dig. Rent generellt tycker jag det är bra att inte ge upp på ölstilar allt för snabbt. Mina föräldrar gillade t.ex. inte suröl i början, men två år av regelbundna tester gjorde att de fastnade. Numera är suröl farsans absoluta favorit. Så även om man inte gillar de första 30 imp stouts man dricker så kanske den 31:a kan omvända en. Nämner detta samtidigt som jag själv föredrar att dricka "lättare" öl i de flesta situationer. M

Följer du ölsläppen som är varje månad? T.ex. Portersteken brukar vara duktig på att lista och prova dessa. Där kommer du säkerligen hitta nya upplevelser. Även TSLS-släppen kan vara intressanta.

Ett annat förslag kan vara att testa alla öl inom vissa kategorier t.ex.
- testa igenom alla trappistöl (en del får du beställa från utlandet)
- testa så många som möjligt från olika topplistor. T.ex. top 50 på Ratebeer, eller toppen i Sverige, eller toppen av en viss stil.
-- https://www.ratebeer.com/top
-- https://www.ratebeer.../top/all/sweden
-- https://www.ratebeer...rman-hefeweizen
- testa alla veteöl/stout/IPA o.s.v. som finns på bolaget.

Ett annat tips är att registrera dig på någon rating-sajt. Untappd är ju populärt t.ex., det kan ge en extra dimension till testandet.


Tack för tipsen. Följer tyvärr inte några släpp eller sidor, men ideen om att gå all in lät spännande.

Månadens öl fick iallafall bli några Nils Oscar rökporter och en platta Twisted Grapefruit ipa.

#7586

Postad 08 juli 2018 - 18:56

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

  • 552 inlägg
  • 0

Tack för tipsen. Följer tyvärr inte några släpp eller sidor, men ideen om att gå all in lät spännande.

Månadens öl fick iallafall bli några Nils Oscar rökporter och en platta Twisted Grapefruit ipa.

 

Ok, det är iallafall släpp varannan fredag nästan hela året. Några månader har bara ett släpp i månaden. Sen är det släpp i TSLS (lokal öl) den första måndagen i månaden. Ibland är det små webb-släpp också. Här är Porterstekens åsikter om det senaste släppet:

http://www.porterste...embolagets.html

Lista på kommande släpp: http://www.porterste...kommande-s.html

 

Jag brukade åka på de där provningarna på Systembolaget, men har lagt bloggen på is sen jag blev pappa. Man sitter i en konferenslokal och sen har man 3-8 timmar på sig att prova igenom allt beroende på storlek på släppen. 

 

Ett annat råd om du vill utvidga ditt öldrickande är att bara köpa en öl av varje sort. Jag köper själv extremt sällan mer än en öl av varje. 



#7587

Postad 09 juli 2018 - 21:02

cocobahia
  • cocobahia
  • Användare

  • 139 inlägg
  • 0
Jag köper oftast 2 av varje, kanske måste bjuda bort en 😁

#7588

Postad 10 juli 2018 - 20:36

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Ikväll blev det fyra craft beer från Polen, Krakow. Alla fyra väldigt olika i doft, smak och färg. Första likaså den fräschaste, en pilsner med fräschör och karaktär av amerikansk citrus hop. Tredje biran var också god. Sköna toner av jord och rötter. Andra ölen var en konflikt mellan hallon och i smaken jäst havre. Sista bira blev en något flickig Ipa med apelsintoner. Inte fel men kanske något jag hoppar över nästa gång.

Här kommer bilderna

Bifogad fil(er)


Redigerat av PML73, 10 juli 2018 - 20:40.


#7589

Postad 12 juli 2018 - 18:14

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

  • 552 inlägg
  • 0

Jag köper oftast 2 av varje, kanske måste bjuda bort en

 

Då brukar jag istället passa på och öppna de större flaskorna och dela. Jag upptäckte för en massa år sen att jag bara byggde ett allt större lager när jag köpte fler flaskor än en av varje. Har sen försökt minska det lagret i över 10 år och nu börjar det se hanterbart ut även om jag fortfarande har några hundra flaskor som står. De flesta är långlagringsprojekt dock. Vertikalare av samma öl.



#7590

Postad 15 juli 2018 - 18:29

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0
En kall Egerer pilsner till en pizza var ett utmärkt val. Billig bra tysk pilsner.

#7591

Postad 16 juli 2018 - 17:53

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Fem Visby Ipa i Tokaj, Ungern... Nu är världen på väg...

Bifogad fil(er)



#7592

Postad 17 juli 2018 - 09:58

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Kan rekommendera Wylams Powerhouse-box med 8 olika collabs, alla jag testat hittils har varit av högsta klass. Tror den är slut på bolaget med finns på div danska sidor att beställa (och en del engelska säkert).

 

Bifogad fil  wylam.jpg   524,38K   0 Antal nerladdningar



#7593

Postad 23 juli 2018 - 16:37

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 1
Fantastisk god och läskande öl jag hittat. Effortless grapefruit IPA. Captain Lawrence brewing company. Den innehåller saft från grapefrukt. Avnjutes väl kyld.

#7594

Postad 10 november 2018 - 21:07

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0
Tja

Om ni använder FB och gillar att ta bilder på alla de olika öl ni dricker men känner att ni inte vill spama ert flöde så kan ni söka efter gruppen ”ölbilder” som jag har skapat (2014). Vi är ett gäng redan som postar nästan dagligen men som alla vet så är det alltid roligare ju fler man är 😉

Välkomna

#7595

Postad 15 november 2018 - 18:13

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

  • 1 625 inlägg
  • 0

Ölsläpp på Bolaget imorgon om någon skulle ha glömt det. Inga måste-köp för min del men kommer nog plocka på mig Dugges Crush x3 och Stigbergets collab med Magic Rock i alla fall.



#7596

Postad 15 november 2018 - 18:39

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Rodenbach Vintage blir det för hela slanten  :wub:



#7597

Postad 15 november 2018 - 19:32

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

  • 1 625 inlägg
  • 0

Ja Rodenbach Vintage är en riktig höjdare. Kanske hänger med en flaska av den också.  :)



#7598

Postad 16 november 2018 - 04:22

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0
Beställningssortimentet eller på hyllan?

#7599

Postad 16 november 2018 - 07:09

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Beställningssortimentet eller på hyllan?

Släpp i "små partier".

https://systembevakningsagenten.se

#7600

Postad 16 november 2018 - 13:59

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0

Släpp i "små partier".

https://systembevakningsagenten.se


Tack, har en beställning att hämta ut kanske man köper något extra då. Tack för länken den var grym!



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.