Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Denon 1910 vs 1610 -- hjälp

38 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 13 februari 2010 - 16:21

Unregistered10dc2c5b
  • Unregistered10dc2c5b
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0
Hej hopp

Jag har Pioneer 80W 8ohm 5.0 högtalare (alltså ingen sub) och ska uppgradera min förstärkare. Har tittat på Denon 1910 och 1610. Det skiljer ju 2000:- i pris och vissa säger att skillnaden är jättestor och andra säger att det är marginell skillnad, absolut inte värt dom extra 2k kr.

Till min förstärkare ska jag köpa en subbas så de 2000:- kommer göra stor skillnad i vilken sub det blir. Jag kommer mest köra HD ljud via HDMI och undrar om det är någon skillnad i uppskalningstekniken i dessa två?

Vad är egnetligen skillnaden (förutom det uppenbara som man ser på "Jämför" på prisjakt? Vad säger det egentligen??

Jag menar 2 ingångar istället för 1 skit samma. Skillnaden mellan 125W och 110W 6ohn samt 90W och 75W i 8ohm. Hur stor skillnad gör det på riktigt?? Jag kommer endast köra 5.1 och behöver inte 7.1.

Andra frågan: Finns det andra förstärkare som kan ge 1610 en match i 2200 kr klassen?

/Zyhorn

#2

Postad 13 februari 2010 - 16:45

Unregistered10dc2c5b
  • Unregistered10dc2c5b
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0
Hej! Tack för svar!

Jag tänker koppla mitt PS3 för spel och film, en Western Digital HD Live media box (HDMI) för streamning från dator, Canal Digital HD box (HDMI), samt ett par analoga saker genom stereo-RCA typ mp3:a, min gamla DVD spelare. Alltså ingenting extravagant.

Däremot kommer jag koppla in en HDMI switch efter förstärkaren som splittar HDMI signalen till både TV och projektor. Så alla HDMI källor in i förstärkaren och ut till en HDMIswitch. Därfrån går två HDMI kablar till TV och projetor. Bildsignalen bör därför vara lite kvalitet på.

Är det värt att satsa på 1910 eller räcker det med 1610?

/Zy

#3

Postad 13 februari 2010 - 16:46

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0
Ingångar är viktigt att ha tillräckligt (plus ett par till som marginal) men ljudmässigt tjänar du säkerligen på att lägga mer på högtalarna / subben.

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 13 februari 2010 - 16:46.


#4

Postad 13 februari 2010 - 19:30

Unregistered10dc2c5b
  • Unregistered10dc2c5b
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0
Hej

För 2000kr för en extra HDMI ingång är det knappast värt det. Om jag kommer skaffa en till HDMI apparat vet jag inte. I dagsläget kan jag inte se att jag skulle behöva det. Men visst, risken finns ju att jag gör det och då får jag väl ta bort någon annan apparat. Det jag vill säga är att 3 eller 4 HDMI ingångar är av mindre vikt, absolut.

Det måste vara andra stora fördelar med 1910 för att det ska vara värt 2000 kr. Och då menar jag inte 7.1 istället fö 5.1 o.s.v. Skiljer det sig mycket i vilka komponenter so använts t.ex. att 1910 har mycket bättre kvalitet på ljudprocessorn eller att HDMI repeatern är avsevärt mycket högre kvalitet på 1910 eller andra nyckelkomponenter. Resten med ingångar/utgångar eller annat får jag helt enkelt göra bedömning själv.

Tacksam för svar!

/Z

#5

Postad 13 februari 2010 - 21:39

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0
Om du tycker att ingångarna räcker och om du endast kommer köra 5.1, så är nog det bästa valet en 1610.
Men tänk noga igenom det, det vore surt att få 7.1 känslor och bli tvungen att byta stärkare...

Ljud/Bildprocessor är identiska.

Redigerat av Falcy, 13 februari 2010 - 21:44.


#6

Postad 13 februari 2010 - 22:52

Unregistered10dc2c5b
  • Unregistered10dc2c5b
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0

Ljud/Bildprocessor är identiska.


Tack för det! Jag pratade med Hi-Fi klubben om detta och en säljare där hävdade att det var stor skillnad på komponenterna och att bild och ljud processorerna var mycker bättre på 1910...

Man undrar ju...är man grundlurad hela tiden?

Gällande det andra. Förstår vad du menar. Just nu känns 7.1 rätt avlägset. Och är inte behov av andra ingångar/utgångar...men man vet ju aldrig... Ska fundera som FAN ett tag till ;-)

/Z

#7

Postad 13 februari 2010 - 23:04

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0

Tack för det! Jag pratade med Hi-Fi klubben om detta och en säljare där hävdade att det var stor skillnad på komponenterna och att bild och ljud processorerna var mycker bättre på 1910...
/Z

Viss HiFi personal, oavsett butik, agerar dåligt. Det får man räkna med, tyvärr.
Enligt Denon's hemsida är det samma ljud/bildprocessor. Och Denon själva får vi väl lita på?

Printa ut specen och kasta i ansiktet på killen i butiken och sätt aldrig din fot där inne igen.

#8

Postad 13 februari 2010 - 23:15

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0
Här kan du jämföra specarna.

http://www.denon.co....h...d=415[0]=414

#9

Postad 13 februari 2010 - 23:19

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0

Här kan du jämföra specarna.

http://www.denon.co....h...d=415[0]=414


Den där länken var inte direkt rättvis du :unsure: AVR 1610 v AVP-A1HDA.

#10

Postad 13 februari 2010 - 23:32

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

Den där länken var inte direkt rättvis du :unsure: AVR 1610 v AVP-A1HDA.

;) Tydligen så måste han själv välja 1910 som jämförelseobjekt... Var vald när jag kopierade länken men vete tusen varför det blev så.

#11

Postad 14 februari 2010 - 00:24

staffanw
  • staffanw
  • Beroende

  • 1 145 inlägg
  • 0
Två stora skillnader mellan dessa och som inte nämnts förut är:
- Videoskalning. 1910 skalar upp analoga källor till 1080p medan 1610 endast konverterar till samma upplösning.
- Multi channel input. D.v.s. DVD-audio/SACD kan avkodas i spelaren istället för förstärkaren.

:unsure:

#12

Postad 14 februari 2010 - 11:34

Unregistered10dc2c5b
  • Unregistered10dc2c5b
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0

- Videoskalning. 1910 skalar upp analoga källor till 1080p medan 1610 endast konverterar till samma upplösning.
- Multi channel input. D.v.s. DVD-audio/SACD kan avkodas i spelaren istället för förstärkaren.

:unsure:



Hmm intressant! Jag tror förvisso att jag endast kommer köra 1080p via förstärkaren. När jag inte gör det går jag nog in med SD sändningar från TV boxen men då låter jag min projektor sköta uppskalningen som den klarar mycket bra (BenQ W5000).

Vad det andra är DVD-audio/SACD har jag ingen aning om. Är det något att ta i beaktning? Jag kommer som sagt använda min PS3 som dvd.

Den största skillnaden som är kvar som jag ser det är själva watt styrkan ut. Alltså 75W vs 90W. Då är min nästa fråga; innebär det att man kan ha högre ljud på 1910 eller att den kan driva större högtalare och på så sätt få bättre ljud?

/Z

#13

Postad 14 februari 2010 - 15:22

matbl
  • matbl
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

Hmm intressant! Jag tror förvisso att jag endast kommer köra 1080p via förstärkaren. När jag inte gör det går jag nog in med SD sändningar från TV boxen men då låter jag min projektor sköta uppskalningen som den klarar mycket bra (BenQ W5000).

Vad det andra är DVD-audio/SACD har jag ingen aning om. Är det något att ta i beaktning? Jag kommer som sagt använda min PS3 som dvd.

Den största skillnaden som är kvar som jag ser det är själva watt styrkan ut. Alltså 75W vs 90W. Då är min nästa fråga; innebär det att man kan ha högre ljud på 1910 eller att den kan driva större högtalare och på så sätt få bättre ljud?

/Z

Ljudmässigt är det ingen skillnad på 1610 och 1910 förutom att 1910 har 7.1 och analoga multikanalsingångar (vilket du inte behöver om du kör hdmi). Annars identiskt och identiska komponenter. Jag har lyft på skalet på båda och kollat. :)
75 eller 90 W är verkligen skit samma.
Det som skiljer är videodelarna men efter din beskrivning så har du ingen större nytta av det.

#14

Postad 15 februari 2010 - 09:57

Dunbar
  • Dunbar
  • Lärjunge

  • 474 inlägg
  • 0
Batpig (Avsforum) beskriver skillnaderna mellan 1610/1910.

#15

Postad 15 februari 2010 - 18:13

Unregistered10dc2c5b
  • Unregistered10dc2c5b
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0
Hej och tack för alla kloka och snabba svar!

Idag har jag beställt:


(2 x st)

Jag ska skriva lite och berätta när jag packat upp och testat.

/Z

#16

Postad 21 februari 2010 - 14:07

Unregistered10dc2c5b
  • Unregistered10dc2c5b
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0
Hej igen

Tillbaka efter mycket testande. Här kommer mina kommentarer

Denon 1610 känns gedigen och fin och enkelt att koppla in och köra. Fick genast igång allting och ljudet är jättebra. Jag hade/har lite problem med subben. Den var från början "efter" i ljudet och det lät inte klokt. Efter att förstärkaren fått köra sitt kalibreringsprogram blev allting mycket bättre även om det inte känns helt 100% än faktiskt.

Framförallt när man spelar musik så känns basen för släpig och mullrig. Jag vill ha mer snärtighet i basen och när man drar på volym i en film så känns basen också rätt långsam och mullrig. Nästan huvudvärksframkallande. På baksidan på basen finns volym och Low bas freq. Volymen är på mittan och Low bas freq är på max (150HZ). Spelar egentligen inte roll vad jag ställer in på dessa. Det låter inte underbart i alla fall. Beror det på basen eller inställningar?

Ett annat problem eller okunskap jag har är hur jag ska ställa in i mitt PS3 för att få rätt signal. Om jag väljer AUTO på HDMI audio out från PS3 väljer den massa format (DD5.1, DTS plus PCM XX typ 15 varianter). När jag spelar en BD film eller spelar ett spel säger förstärkaren "MULTI IN" och PCM DIG. Om jag väljer Manuellt audio format och väljer bort allting utom DD5.1 och DTS så står det DD (Dolby Digital) i fönstret. Är det rätt? Det spelar heller ingen roll om jag väljer inställningen BD Audio out Bitstream eller PCM, det verkar som det alltid blir DD.

En annan otroligt irriterande funktion som jag helst vill stänga av är OSD. Den sänds bara ut i 476i typ och ställer om min vanliga signal till det så fort jag går in i menyn. Om jag tittar på projektorn på 1080p och vill gå in i menyn snabbt under en film, ställer projektorn om sig i 476 för att visa menyn och filmen visas inte under tiden. Eftersom det tar ett par sekunder att ställa om videosignalen så blir man rätt irriterad på det.

Det var nog det just nu. Ska se om jag hittar fler saker så skriver jag in det. Kommentera gärna era förslag eller åsikter!

/Zy

#17

Postad 21 februari 2010 - 15:44

Parika
  • Parika
  • Lärjunge

  • 369 inlägg
  • 0
Om basen mullrar för mycket så prova att stänga av Dyn EQ (alternativt modifiera referensvolymen så att Dyn EQ inte förstärker basen lika mycket). Dessutom lär nog din sub behöva lite tid på sig. Brukar låta bättre efter att den blivit "inspelad".

Här kan du läsa mer om hur du ska ställa in din PS3:a

#18

Postad 24 februari 2010 - 19:23

Unregistered10dc2c5b
  • Unregistered10dc2c5b
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0
Hej igen

Har nu använt allting ett tag och har ett stort problem. I actionfilmer i scener där det händer mycket t.ex. explosioner, skott och allmänt kaos (!) känns det som en massa ljud saknas. Diskanten och basen finns, men det saknas ljud. Kan inte beskriva exakt vilka ljud som saknas, men befinitivt är det något som inte är rätt. Känns nästan som det blir för mycket att hantera för stärkaren...... men kan väl rimligen inte vara så?

/Z

#19

Postad 25 februari 2010 - 18:17

matbl
  • matbl
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

Hej igen

Har nu använt allting ett tag och har ett stort problem. I actionfilmer i scener där det händer mycket t.ex. explosioner, skott och allmänt kaos (!) känns det som en massa ljud saknas. Diskanten och basen finns, men det saknas ljud. Kan inte beskriva exakt vilka ljud som saknas, men befinitivt är det något som inte är rätt. Känns nästan som det blir för mycket att hantera för stärkaren...... men kan väl rimligen inte vara så?

/Z

Vad kör du för ljudformat när du märker detta? Och vad för källmaterial?
Det jag har märkt är två saker. Actionfilmer har väldigt högt "actionljud" där allt annat ljud liksom överröstas av actionljudet. Men det är filmspecifikt.
Visserligen något helt annat. Men om man jämför SVT:s mixning av 5.1 med deras vanliga stereomix (på samma program samtidigt annars kan man ju inte jämföra) så är 5.1 mixen inte alls lika bra. Har visserligen inget med actionfilmerna att göra...

#20

Postad 26 februari 2010 - 09:55

Unregistered10dc2c5b
  • Unregistered10dc2c5b
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0

Vad kör du för ljudformat när du märker detta? Och vad för källmaterial?
Det jag har märkt är två saker. Actionfilmer har väldigt högt "actionljud" där allt annat ljud liksom överröstas av actionljudet. Men det är filmspecifikt.
Visserligen något helt annat. Men om man jämför SVT:s mixning av 5.1 med deras vanliga stereomix (på samma program samtidigt annars kan man ju inte jämföra) så är 5.1 mixen inte alls lika bra. Har visserligen inget med actionfilmerna att göra...

Jag kör transformers på BD från PS3 via HDMI så jag antar att det är PCM 5.1 dolby digital eller Dolby HD eller nåt. Det står ju bara MULTI IN på förstärkaren.

Det jag funderar på nu är att byta upp mig till antingen 1910 eller Onkyo 607. Men 1910 är ju inte speciellt mycket kraftigare så det lutar åt Onkyon nu...

Men du menar att jag ska prova andra filmer och andra ljudformat? Kanske också testa optisk och inte köra HDMI?

/Z

#21

Postad 26 februari 2010 - 12:43

Comandini
  • Comandini
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Tjena!

Jag köpte också en AVR-1610 och även den suben du köpte, Andersson L Medium. Tänkte bara kolla hur du koppla in suben till AVR-1610:an...Jag koppla recievern - sub - Front....Hur har du gjort?

Mvh

#22

Postad 26 februari 2010 - 20:03

Unregistered10dc2c5b
  • Unregistered10dc2c5b
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0

Tjena!

Jag köpte också en AVR-1610 och även den suben du köpte, Andersson L Medium. Tänkte bara kolla hur du koppla in suben till AVR-1610:an...Jag koppla recievern - sub - Front....Hur har du gjort?

Mvh

Hej!

Jag kopplade in den med den medföljande RCA kabeln från PRE OUT på stärkaren till line in på subben (jag köpte en grenkontakt, alltså en RCA 1 hona -> 2 hanar. 10 cm). Hur hade du gjort? Jag fattade inte riktigt? Har du kopplat med högtalarkabel från stärkarens front till subben och till frontarna?
(här är lite bilder på just min inkoppling: https://www.minhembi...owtopic=256859)

Vore intressant om du testar att dra på volym på någon film med mycket explosioner, skott och skrik samtidigt. Du har möjligen inte Transformers 1 på BD? Då kan du testa scan 2 och spola någon minut till skottlossning startar. Det är framförallt just där jag tycker ljudet försvinner.

Redigerat av Unregistered10dc2c5b, 26 februari 2010 - 20:14.


#23

Postad 01 mars 2010 - 12:58

cippran
  • cippran
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
Nu ser jag att du redan har införskaffat en 1610 och det ska du vara nöjd med :)

Tänkte bara ta och klargöra vad den största skillnaden är på 1610 och 1910 är.
Det är just att 1610 inte kan skala upp en analog signal till digitalt. Detta kan 1910.
Med andra ord. Kopplar du in t.ex. ett xbox med component kan du inte skicka bilden vidare med HDMI-kabel upp till tvn.

Nämndes lite kort tidigare men ville mest förtydliga. =)

#24

Postad 01 mars 2010 - 13:56

Unregistered10dc2c5b
  • Unregistered10dc2c5b
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0

Nu ser jag att du redan har införskaffat en 1610 och det ska du vara nöjd med :)

Tänkte bara ta och klargöra vad den största skillnaden är på 1610 och 1910 är.
Det är just att 1610 inte kan skala upp en analog signal till digitalt. Detta kan 1910.
Med andra ord. Kopplar du in t.ex. ett xbox med component kan du inte skicka bilden vidare med HDMI-kabel upp till tvn.

Nämndes lite kort tidigare men ville mest förtydliga. =)

Tack!
Jo, jag kanske ska vara nöjd... Jag har ändå varit uppe på HK idag och lånat hem en 2310 för att jämföra. Det ska bli oändligt intressant att testa skillnaden mellan dessa.

Eftersom nörden i mig kommer ta över lär jag nog byta, men jag vill ändå testa. Jag vill vara förberedd för framtiden när jag skaffar en ny stärkare. Jag vill inte stå där om ett gäng år och behöva byta igen.

#25

Postad 02 mars 2010 - 12:50

cippran
  • cippran
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0

Tack!
Jo, jag kanske ska vara nöjd... Jag har ändå varit uppe på HK idag och lånat hem en 2310 för att jämföra. Det ska bli oändligt intressant att testa skillnaden mellan dessa.

Eftersom nörden i mig kommer ta över lär jag nog byta, men jag vill ändå testa. Jag vill vara förberedd för framtiden när jag skaffar en ny stärkare. Jag vill inte stå där om ett gäng år och behöva byta igen.


Då låter det som om 1610 är lite klen för dig. 1910 eller 2310 låter som ett bättre alternativ i så fall :)
Alternativet är ju NADs modeller. 737 eller egentligen 747. Men då hoppar priset upp också :)

#26

Postad 02 mars 2010 - 13:34

Unregistered10dc2c5b
  • Unregistered10dc2c5b
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0

Då låter det som om 1610 är lite klen för dig. 1910 eller 2310 låter som ett bättre alternativ i så fall :)
Alternativet är ju NADs modeller. 737 eller egentligen 747. Men då hoppar priset upp också :)

Det visade inte vara så (det är ju bra för min plånbok). Igår hårdtestade jag 1610 och 2310 mot varandra.

Resultatet: För MIN del är det inte värt de extra 4000 kr utan jag kommer behålla min 1610. När jag har kört auto setupen så testade jag samma film, samma scen. Ljudet lät nästan likadant och problemet löstes alltså inte med nya förstärkaren. Alltså är det inte för lite kräm i 1610. DÄREMOT var ljudet lite annorlunda. Ljudet på 2310 var lite rundare och mjukare än 1610. 1610 ljudet var mer tydligt uppdelat per kanal. Men båda lät förbannat bra!

Det är jättesvårt att beskriva ljud. Det är som att beskriva smaker på mat. Supersvårt. Men det är i alla fall helt klart att med mina högtalare så får jag väldigt lite skillnad för den extra kostnaden att uppgradera till 2310. Visst, visst jag får mycket annat också som uppskalning, dubbla strömförsörjningar, 5xHDMI, bättre GUI/OSD, lågnivå utgångar på alla kanaler, 7.1, 105W mm, mm, mm.

Men för MIN personliga del var skillnaden inte värt det. Jag har ingen nytta av uppskalning direkt då jag kör från min PS3 eller så låter jag min projektor skala upp. Jag har ingen platt TV men när jag väl skaffar det så får jag helt enkelt se till att köpa en som skalar upp bra. I övrigt är resten mer lull lull enligt mig.

#27

Postad 02 mars 2010 - 13:57

cippran
  • cippran
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0

Det visade inte vara så (det är ju bra för min plånbok). Igår hårdtestade jag 1610 och 2310 mot varandra.

Resultatet: För MIN del är det inte värt de extra 4000 kr utan jag kommer behålla min 1610. När jag har kört auto setupen så testade jag samma film, samma scen. Ljudet lät nästan likadant och problemet löstes alltså inte med nya förstärkaren. Alltså är det inte för lite kräm i 1610. DÄREMOT var ljudet lite annorlunda. Ljudet på 2310 var lite rundare och mjukare än 1610. 1610 ljudet var mer tydligt uppdelat per kanal. Men båda lät förbannat bra!

Det är jättesvårt att beskriva ljud. Det är som att beskriva smaker på mat. Supersvårt. Men det är i alla fall helt klart att med mina högtalare så får jag väldigt lite skillnad för den extra kostnaden att uppgradera till 2310. Visst, visst jag får mycket annat också som uppskalning, dubbla strömförsörjningar, 5xHDMI, bättre GUI/OSD, lågnivå utgångar på alla kanaler, 7.1, 105W mm, mm, mm.

Men för MIN personliga del var skillnaden inte värt det. Jag har ingen nytta av uppskalning direkt då jag kör från min PS3 eller så låter jag min projektor skala upp. Jag har ingen platt TV men när jag väl skaffar det så får jag helt enkelt se till att köpa en som skalar upp bra. I övrigt är resten mer lull lull enligt mig.


Ja behöver inte högtalarna mer kräm än vad 1610 levererar så upplever man inte någon jättestor skillnad. Sen kan man aldrig ha för mycket kraft men det kan vara mer eller mindre onödigt :)

Bra att du gjorde jämförelsen i alla fall. Då behöver du inte fundera över att du kanske valde fel.
Nu vet du att du valde helt rätt =)

#28

Postad 02 mars 2010 - 15:04

mannealm
  • mannealm
  • Beroende

  • 1 488 inlägg
  • 0

Hej igen

Har nu använt allting ett tag och har ett stort problem. I actionfilmer i scener där det händer mycket t.ex. explosioner, skott och allmänt kaos (!) känns det som en massa ljud saknas. Diskanten och basen finns, men det saknas ljud. Kan inte beskriva exakt vilka ljud som saknas, men befinitivt är det något som inte är rätt. Känns nästan som det blir för mycket att hantera för stärkaren...... men kan väl rimligen inte vara så?

/Z


Vad är det för högtalare du har? Tänkte om du kör med små satelliter + sub. Blir det inte allltid så att det fattas frekvenser i mitten då?

Menar att det kanske snarare beror på högtalaruppsättningen än vad det beror på förstärkaren.

Redigerat av mannealm, 02 mars 2010 - 15:04.


#29

Postad 02 mars 2010 - 15:52

Unregistered10dc2c5b
  • Unregistered10dc2c5b
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0

Vad är det för högtalare du har? Tänkte om du kör med små satelliter + sub. Blir det inte allltid så att det fattas frekvenser i mitten då?

Menar att det kanske snarare beror på högtalaruppsättningen än vad det beror på förstärkaren.

Högtalarna är ett paket från Pioneer som jag köpte för säkert 5 år sedan på MDS.
Golv-frontarna heter S-H230V-QL och är 80W 8ohm 3-vägs högtalare
1 Center + 2 sateliter är S-CR32-QL 80W 8ohm
Vidare har jag en Andersson L6 medium 8" sub på pre out från förstärkaren

Det jag har märkt är att om jag har subben avstängd är det nästan ingen bas alls ut på frontarna (som tidigare har varit mina enda basar). Är det det som är cross freq? Hur ställer jag in så lägre frekvenser också skickas till frontarna? Det kanske är så att man borde sänka den lite för att "få med mer register"?

#30

Postad 03 mars 2010 - 09:47

cippran
  • cippran
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0

Hej igen

Har nu använt allting ett tag och har ett stort problem. I actionfilmer i scener där det händer mycket t.ex. explosioner, skott och allmänt kaos (!) känns det som en massa ljud saknas. Diskanten och basen finns, men det saknas ljud. Kan inte beskriva exakt vilka ljud som saknas, men befinitivt är det något som inte är rätt. Känns nästan som det blir för mycket att hantera för stärkaren...... men kan väl rimligen inte vara så?

/Z


Visst kan det rimligen vara så.
När det är en relativt jämn nivå på ljudet kräver det inte speciellt mycket av förstärkaren. Men sker explosioner eller vad det nu kan vara där extremt mycket händer samtidigt så kräver det oerhört mycket av förstärkaren.
Klarar den inte av att förse högtalarna med tillräckligt mycket kraft tappar du viss information.
med andra ord du hör inte allt som finns på ljudspåret.

#31

Postad 13 mars 2010 - 14:27

hegge31
  • hegge31
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Hej!

Sitter och har ordentlig beslutsångest om jag ska köpa 1610 eller 1910, har ju läst igenom hela tråden och kan ju konstatera att 1610 gör bra ifrån sig.

Är ju inte så hemma på dessa prylar nu för tiden :)

Tack för snabba svar.....kliar i köpknappen.....

Redigerat av hegge31, 13 mars 2010 - 15:16.


#32

Postad 13 mars 2010 - 18:32

Kikuchiyo
  • Kikuchiyo
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Har samma problematik.

Jag och sambon har just köpt en av samsungs LED-tv och även bestämt oss för B&W:s 685-högtalare som frontar. Vi har inte möjlighet att ha något mer inledningsvis (allt väggutrymme är upptaget) men vill ha möjlighet att expandera om ett år eller så. Frågan är om det är värt att köpa 1910 eller om 1610 räcker. Vi har en gammal dvd så uppskalningen verkar praktisk, å andra sidan kan de 2000 lika gärna gå åt som grundplåt till en blue-ray spelare.
Vad tror ni, blir det någon ordentlig ljudskillnad och är 1910:an är sina pengar i vår situation?

Mvh,
Jonas

#33

Postad 14 mars 2010 - 22:52

Unregistered10dc2c5b
  • Unregistered10dc2c5b
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0

Hej!

Sitter och har ordentlig beslutsångest om jag ska köpa 1610 eller 1910, har ju läst igenom hela tråden och kan ju konstatera att 1610 gör bra ifrån sig.

Är ju inte så hemma på dessa prylar nu för tiden :)

Tack för snabba svar.....kliar i köpknappen.....



Har samma problematik.

Jag och sambon har just köpt en av samsungs LED-tv och även bestämt oss för B&W:s 685-högtalare som frontar. Vi har inte möjlighet att ha något mer inledningsvis (allt väggutrymme är upptaget) men vill ha möjlighet att expandera om ett år eller så. Frågan är om det är värt att köpa 1910 eller om 1610 räcker. Vi har en gammal dvd så uppskalningen verkar praktisk, å andra sidan kan de 2000 lika gärna gå åt som grundplåt till en blue-ray spelare.
Vad tror ni, blir det någon ordentlig ljudskillnad och är 1910:an är sina pengar i vår situation?

Mvh,
Jonas

Jag förstår er problematik. Jag var själv där för inte så länge sedan. Jag köpte en 1610 för den verkade räcka. Och det gör den säkert! Problemet jag hade var att EG inte skickade iväg sina förstärkare på uppdatering så de buggar som fanns blev jag lidande av.

Jag tror ni blir supernöjda med vilken än ni väljer. Jag valde till slut (efter några dagar av inre kris) att skaffa en 1910. Varför? Varför inte lägga de 2000 kr på någonting annat, typ BD spelare som du säger Jonas? Har inget bra svar. Jag resonerade så här; Jag planerar att ha min förstärkare i många år framöver och 1610 hade säkert kunnat vara fullt tillräcklig, men jag är lite CP och tror att jag hela tiden kommer undra om det inte kanske var värt de där extra 2000kr på lite mer kräm, eller lite mer finesser, eller 1 till HDMI, eller någonting annat.

Nu när jag väl spelar en film med hög volym och inte riktigt tycker att trycket är tillräckligt. Om jag då hade en 1610 skulle jag bara gräma mig och tro att en 1910 skulle göra jobbet mycket bättre. Nu när jag har en 1910 om samma situation inträffar så kommer jag i alla fall var nöjd eftersom nästa steg uppåt (2310) är för dyr enligt mig. Då är det bara att rycka på axlarna och säga "nåja, tur i alla fall att jag har en 1910 istället för en 1610 som skulle varit ännu sämre...".

Men som sagt jag är lite knasig...

#34

Postad 15 mars 2010 - 12:46

hegge31
  • hegge31
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Hej

Tack för ditt svar Zyhorn.Haha du har skön inställning :) Tror det blir en 1610 trots allt. Hade inte du slutligen valt en 1610? Eller bytte du igen? Jaja jag hoppas iaf att det räcker för mig. Vet du om EG har åtgärdat buggarna?

Redigerat av hegge31, 15 mars 2010 - 12:52.


#35

Postad 15 mars 2010 - 13:33

ssb1570
  • ssb1570
  • Lärjunge

  • 264 inlägg
  • 0

Hej

Tack för ditt svar Zyhorn.Haha du har skön inställning :) Tror det blir en 1610 trots allt. Hade inte du slutligen valt en 1610? Eller bytte du igen? Jaja jag hoppas iaf att det räcker för mig. Vet du om EG har åtgärdat buggarna?

Hej!Om du läst alla trådar om denon 1610 och el g så har du svar.Men du kan få ett svar ändå...El g.har inga uppdaterade maskiner!! Om dom har det har dom tagit in en ny laddning av maskiner vilket jag betvivlar att de har gjort.
Meao köp av importören=Hi fi K..........

#36

Postad 15 mars 2010 - 15:50

hegge31
  • hegge31
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0

Hej!Om du läst alla trådar om denon 1610 och el g så har du svar.Men du kan få ett svar ändå...El g.har inga uppdaterade maskiner!! Om dom har det har dom tagit in en ny laddning av maskiner vilket jag betvivlar att de har gjort.
Meao köp av importören=Hi fi K..........

Tack för svaret

Blir ju inte EG iaf som får "låna" mina pengar.
Och HIFI Klubben har leverans tidigast i slutet av April.....KUL NÄ!!!

#37

Postad 17 mars 2010 - 14:26

matbl
  • matbl
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

Nu när jag väl spelar en film med hög volym och inte riktigt tycker att trycket är tillräckligt. Om jag då hade en 1610 skulle jag bara gräma mig och tro att en 1910 skulle göra jobbet mycket bättre. Nu när jag har en 1910 om samma situation inträffar så kommer jag i alla fall var nöjd eftersom nästa steg uppåt (2310) är för dyr enligt mig. Då är det bara att rycka på axlarna och säga "nåja, tur i alla fall att jag har en 1910 istället för en 1610 som skulle varit ännu sämre...".

Det är samma ljudkretsar i en 1610 och en 1910 och de där extra 15 W som den är specad till kan du glömma att de gör någon skillnad.
Så att välja en 1910 över 1610 av den anledningen är vad jag skulle kalla korkat. 1910 ger dock en del andra features som man kanske vill åt.

#38

Postad 19 mars 2010 - 13:58

Dyfa
  • Dyfa
  • Användare

  • 169 inlägg
  • 0

Nu ser jag att du redan har införskaffat en 1610 och det ska du vara nöjd med :)

Tänkte bara ta och klargöra vad den största skillnaden är på 1610 och 1910 är.
Det är just att 1610 inte kan skala upp en analog signal till digitalt. Detta kan 1910.
Med andra ord. Kopplar du in t.ex. ett xbox med component kan du inte skicka bilden vidare med HDMI-kabel upp till tvn.

Nämndes lite kort tidigare men ville mest förtydliga. =)


Hur menar du? Så här står det på HiFi-klubbens hemsida:

AVR-1610 har utrustats med 3 HDMI-ingångar, och du får HDMI-repeater, konvertering från analog video till HDMI och linjedubbling. I praktiken betyder det att du kan ansluta alla dina analoga och digitala bildkällor till receivern och skicka bilden vidare till din platt-TV eller projektor via en enda kabel.


Nu blir jag förvirrad. Men det är ju inte ovanligt. :lol:

mvh,
daniel.

#39

Postad 22 mars 2010 - 10:07

matbl
  • matbl
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

Hur menar du? Så här står det på HiFi-klubbens hemsida:



Nu blir jag förvirrad. Men det är ju inte ovanligt. :)

mvh,
daniel.

Cipran har delvis fel och hifi-klubben rätt.
1610 har ingen skalning av bild. D.v.s. den kan inte skala upp bilden från standardupplöst (720x576) till HD (t.ex. 1920x1080). Men det fixar tv:n ändå sen så det spelar ingen roll. Enda gången det kan spela roll är om tv:n du ska skicka bilden till är väldigt dålig på skalning så att det blir synbar skillnad om en extern skalare (t.ex. i en receiver) fixar detta.
Vad 1610 däremot kan är att konvertera analoga bildsignaler till digitala och skicka ut dem på hdmi. Men då utan skalning.
Så Hifi-klubbens beskrivning är helt korrekt.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.