Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dilemma, förstärkare med optisk ut, alternativa lösningar?

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 16 september 2011 - 07:42

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Så, jag hade valt ut den förstärkare jag hade tänkt att köpa. Kriterier efter ett par veckors googlande blev att den behöver apple airplay och en iphone/ipad-app för styrande av densamme. Och den behöver senaste HDMI och gärna CEC-stöd så att inputs ändrades om automagiskt på både tv och förstärkare. Valet föll på en Denon AVR-1912.

Men så för någon vecka sen så köpte jag en surroundhörlur, Sony MDR-DS6500, en fantastisk lur för att lyssna på musik och film och för att inte väcka min son. Den tar optisk in naturligtvis så den kan köra DTS och 7.1.

Så, min perfekta surroundlur har nu blivit ett problem. Antingen måste jag dra en optisk ut från varje enhet till luren och switcha manuellt samt in i varje enhets menyer och välja om så att ljud går via optisk, eller så måste jag hitta en förstärkare med optisk ut.

Man måste upp till någonstans runt 20k om man vill ha en Denon som har optisk ut (så det går bort), och 10k om man vill ha en Pioneer VSX-2021-k som också har optisk ut. Nackdelen med den senare är att jag behöver lägga till 5k bara för att få en optisk ut, och att den är en stor pjäs (45cm ngt djup?) och utbudet på snygga tv-bänkar går ner med en faktor x bara för det.

Har ni några tips/råd? Måste jag bita i det sura äpplet och skaffa Pioneeren?

#2

Postad 16 september 2011 - 07:47

Unregistered89a9dace
  • Unregistered89a9dace
  • Användare

  • 140 inlägg
  • 0
Prisjakt...
103st med optisk ut i alla olika prisklasser

https://www.prisjakt...cols=#prodlista

#3

Postad 16 september 2011 - 08:41

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0

Prisjakt...
103st med optisk ut i alla olika prisklasser

https://www.prisjakt...cols=#prodlista


Tack för söklänken, dock när jag googlat lite till undrar jag om jag kanske inte är ute på fel spår ändå. Manualerna är visserligen svårtolkade till förstärkare med optisk ut, men det verkar som om de inte vidareförmedlar 5.1-ljud utan enbart 2-kanalsljud. Är detta en korrekt iakttagelse tro? :(

#4

Postad 16 september 2011 - 13:10

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Nej nu har jag lusläst fler manualer, och om man kopplar in grejer via HDMI och inte med optisk kabel till förstärkaren så skickar den inte ens något på optisk ut. Väldigt dåligt... jag får förlika mig med tanken att jag måste dra en optisk kabel från varje enhet till surroundlurarna och ställa om från HDMI-ljud till optiskt ljud varje gång jag vill använda dem :(

Aja, jag sparar lite pengar iaf...

#5

Postad 19 september 2011 - 15:09

direktorn
  • direktorn
  • Användare

  • 198 inlägg
  • 0
Kan du ta optisk ut från din TV? Många tv-apparater erbjuder optiskt ut för koppling till förstärkare. HDMI till TVn och optisk ut. Nu gissar jag bara.

Annars kanske du kan köpa en HDMI->optiskt ut (om det finns) och köra en förstärkare som har två HDMI ut (Exempelvis Yamaha 771)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.