Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Acer Aspire One *

1101 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Acer Aspire One A110-A - 1,6GHz 512MB 8GB 8,9" (Laptops (Bärbara datorer)) 1 8,3 (26) Inga priser
Acer Aspire One A150-B - 1,6GHz 1GB 120GB 8,9" (Laptops (Bärbara datorer)) 5 9 (28) Inga priser
Acer Aspire One A150-B - 1,6GHz 1GB 160GB 8,9" (Laptops (Bärbara datorer)) 2 6,2 (9) Inga priser
Acer Aspire One D150-1B - 1,66GHz 1GB 160GB 10" (Laptops (Bärbara datorer)) 1 7 (2) Inga priser
Acer Aspire One D150-1B - 1,6GHz 1GB 160GB 10" (Laptops (Bärbara datorer)) 1 (0) Inga priser
Acer Aspire One D150-1BG - 1,66GHz 1GB 160GB 10" (Laptops (Bärbara datorer)) 1 (0) Inga priser
Acer Aspire One D250-1B - 1,6GHz 1GB 160GB 10" (Laptops (Bärbara datorer)) 1 (0) Inga priser
Acer Aspire One D250-0B - 1,6GHz 1GB 160GB 10" (Laptops (Bärbara datorer)) 1 (0) Inga priser
3 relaterade trådar

#651

Postad 28 oktober 2008 - 13:58

equi
  • equi
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Igår kom det en A110 blå till färgen... ~2100:- Monterade in 1Gb extra i två burkar och måste säga att det var ett jäkla pyssel och inget jag rekommenderar vem som helst att göra. Datorns utformning är verkligen kass om man vill byta minne eller hårddisk. Var många små skruvar att hålla reda på och ömtåliga kontakter.

I övrigt verkar den fungera bra. Den var rapp med Linpus och nu har jag installerat XP från USB-sticka. Installerade på FAT32 då detta rekommenderades och har slagit av page-filen. Några andra tweaks man bör göra när man kör på SSD?

Verkar flyta på bra. Drivare fanns på Acers hemsida och var endast ljuddrivarna som bråkade (gick inte att packa upp?). Annars fungerar trådlöst, skärm, styrplattan etc.

#652

Postad 28 oktober 2008 - 22:05

lelkes
  • lelkes
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0
Tänkte göra en ren installation av xp pro, då jag läste att det gör AA1 snabbare. Några frågor:
1) tänkte göra en img av xp skivan mha programmet imgburn, och sedan köra från usb-minne mha av programmet MobalLive CD
a) tror ni det funkar?
:( behöver jag ändra ngt i boot-sekvensen? i så fall vad?

2) Jag kommer behöva ladda ner senaste drivisarna. Dess kommer packad i zip-filer
a) vad gör jag efter att jag laddade ner dessa zipfiler?

Tack för hjälpen

#653

Postad 29 oktober 2008 - 09:03

equi
  • equi
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Jag drog hem alla drivisar till AA1:an från Acers site. Bara att packa upp och köra setup för respektive drivrutin. Fungerade utmärkt. Var endast ljuddrivarna jag inte kunde packa upp, men tänkte ta dom vid senare tillfälle då jag inte har nåt behov av ljudet.

#654

Postad 29 oktober 2008 - 11:38

Kurtdolf
  • Kurtdolf
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Equi var hittade du AA1:an för 2100kr?

Funkar xp verkligen så dåligt som det sägs på ssd:hårddisken?

#655

Postad 29 oktober 2008 - 15:27

Fredrik HL
  • Fredrik HL
  • Forumräv

  • 980 inlägg
  • 0
Funderar på att köpa denna dator hos Webhallen, undrar bara lite med RAM minnet.
Skall man köpa till 512MB RAM eller 1GB ram stiftet som de rekommenderar?
Kingston 1024MB DDR2 PC2-4200 533MHz eller Kingston 512MB DDR2 533MHz PC2-4200 ?

Tänkte mest ha datorn till att slöspela WoW i soffan, och surfa osv, vet inte om Eee 1000H kanske är bättre för det ändamålet?

#656

Postad 29 oktober 2008 - 19:57

rob88
  • rob88
  • Lärjunge

  • 453 inlägg
  • 0
Ni spelintresserade, vilka spel har ni fått att fungera på eran Aspire One?

Själv funkar följande bra på min, har A150 160GB HDD och 1,5GB Ram:
GTA Vice City (Lite burkit ljud annars bra)
GTA 3
GTA I & II
Worms World Party
Millionaries Club

Följande spel gick inte att spela, laggade som ********:
Euro Truck Simulator
Bus Driver (Som ovan fast buss)
NFS Underground 2


Postad bild

Funderar på att köpa denna dator hos Webhallen, undrar bara lite med RAM minnet.
Skall man köpa till 512MB RAM eller 1GB ram stiftet som de rekommenderar?
Kingston 1024MB DDR2 PC2-4200 533MHz eller Kingston 512MB DDR2 533MHz PC2-4200 ?

Tänkte mest ha datorn till att slöspela WoW i soffan, och surfa osv, vet inte om Eee 1000H kanske är bättre för det ändamålet?


Köp max minne med en gång, prisskillnaden är minimal. Vad jag har sett för övrigt så skall World Of Warcraft fungera utan några större problem på Aspire one.

Redigerat av rob88, 30 oktober 2008 - 16:22.


#657

Postad 29 oktober 2008 - 20:16

lelkes
  • lelkes
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0

Jag drog hem alla drivisar till AA1:an från Acers site. Bara att packa upp och köra setup för respektive drivrutin. Fungerade utmärkt. Var endast ljuddrivarna jag inte kunde packa upp, men tänkte ta dom vid senare tillfälle då jag inte har nåt behov av ljudet.

finns det ngra andra som har problem med ljuddrivisarna? Hur löste ni det i så fall?

#658

Postad 30 oktober 2008 - 01:58

Flyer
  • Flyer
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Läste någonstans att Acer Aspire One A110 Linux har en primitiv variant av Linux som dessutom inte klarar av att använda Skype och inte heller koppla in en extern hårddisk via USB? Stämmer detta?

#659

Postad 30 oktober 2008 - 11:22

rob88
  • rob88
  • Lärjunge

  • 453 inlägg
  • 0

Läste någonstans att Acer Aspire One A110 Linux har en primitiv variant av Linux som dessutom inte klarar av att använda Skype och inte heller koppla in en extern hårddisk via USB? Stämmer detta?


http://en.wikipedia.org/wiki/Linpus kolla där

#660

Postad 30 oktober 2008 - 14:45

Flyer
  • Flyer
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

http://en.wikipedia.org/wiki/Linpus kolla där


Okej, det verkar som Linpus är lite begränsande. Är det någon som har erfarenhet av Acer Aspire One och försökt koppla in en extern hårddisk via USB? Går det att kringgå "spärrarna" i systemet?

#661

Postad 30 oktober 2008 - 17:49

rob88
  • rob88
  • Lärjunge

  • 453 inlägg
  • 0

Okej, det verkar som Linpus är lite begränsande. Är det någon som har erfarenhet av Acer Aspire One och försökt koppla in en extern hårddisk via USB? Går det att kringgå "spärrarna" i systemet?


Installera någon annan version av Linux istället.

#662

Postad 30 oktober 2008 - 19:56

equi
  • equi
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
AA1 1,5Gb minne, SSD och XP... Tycker det går segt, varför?

* Jag har tagit bort page-filen

* Kör FAT32 på SSD-disken

* Har installerat Service Pack 2, standarddrivarna från Acer. I övrigt har jag inget konstigt installerat. Går segt från start. Eller jag upplever det lite som att det går helt okay, men under korta stunder får jag inte alls nån respons från datorn.

* Stängt av alla effekter i XP

Vilka andra tweak finns det? D2D eller nåt sånt vill jag minnas jag läst? Vad är det? Andra förslag?

(Edit: Avinstallerade Avast som jag hade installerat och upplevde att det blev mycket snabbare. Fast min fråga kvarstår? Andra tweaks som är lämpliga?)

Redigerat av equi, 30 oktober 2008 - 22:01.


#663

Postad 31 oktober 2008 - 12:49

sys-case
  • sys-case
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0

AA1 1,5Gb minne, SSD och XP... Tycker det går segt, varför?

* Jag har tagit bort page-filen

* Kör FAT32 på SSD-disken

* Har installerat Service Pack 2, standarddrivarna från Acer. I övrigt har jag inget konstigt installerat. Går segt från start. Eller jag upplever det lite som att det går helt okay, men under korta stunder får jag inte alls nån respons från datorn.

* Stängt av alla effekter i XP

Vilka andra tweak finns det? D2D eller nåt sånt vill jag minnas jag läst? Vad är det? Andra förslag?

(Edit: Avinstallerade Avast som jag hade installerat och upplevde att det blev mycket snabbare. Fast min fråga kvarstår? Andra tweaks som är lämpliga?)


Har du viss datorvana så kan jag inte annat än att rekommendera EWF. Det är lite mekande men min maskin blev som pånyttfödd efter detta. Läs igenom följande tråd så kommer du säkert få samma aha upplevelse som mig :rolleyes:: http://www.aspireone...3e5132b587e30e2

#664

Postad 01 november 2008 - 13:50

Dust_Bomb
  • Dust_Bomb
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Man kan ju koppla Acer Aspire One som så många andra bärbara datorer till en större skärm/projektor via VGA. Men vilken upplösning kan man få på skärmen man kopplar den till?

Är den begränsad till Acer Aspire One;s upplösning? Är min första bärbara så har verkligen ingen aning. Men tänkte i alla fall visa bilder från Aspire på projektorn, den e jue så liten o smidig att bara liksom ha på bordet.

#665

Postad 01 november 2008 - 16:09

rob88
  • rob88
  • Lärjunge

  • 453 inlägg
  • 0

Man kan ju koppla Acer Aspire One som så många andra bärbara datorer till en större skärm/projektor via VGA. Men vilken upplösning kan man få på skärmen man kopplar den till?

Är den begränsad till Acer Aspire One;s upplösning? Är min första bärbara så har verkligen ingen aning. Men tänkte i alla fall visa bilder från Aspire på projektorn, den e jue så liten o smidig att bara liksom ha på bordet.


Det är grafikchippet som man får se till och det skall klara rätt höga upplösningar har jag för mig. Typ 1680x1050 eller nått sånt, givetvis om den externa skärmen stöder upplösningen.

#666

Postad 01 november 2008 - 20:56

lelkes
  • lelkes
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0
hej Imorgon kommer det att hända: jag skall installera Vista på min AAO 150... så jag hoppas ni håller tummarna :unsure:

Några frågor innan:
1) Vad gör jag om installation av Vista går åt fanders? Hur får jag tillbaka XP?
2) Vad tror ni om ett program

MobaLiveCD_v2.0

Skall kunna användas för att köra img...
3) Jag har gjort en Bios uppgradering. Måste jag göra en ny efter installering av Vista?

#667

Postad 02 november 2008 - 00:35

rob88
  • rob88
  • Lärjunge

  • 453 inlägg
  • 0
1. Formaterar hårddisken och installerar XP från tex. USB Minne
3. Nej

hej Imorgon kommer det att hända: jag skall installera Vista på min AAO 150... så jag hoppas ni håller tummarna :unsure:

Några frågor innan:
1) Vad gör jag om installation av Vista går åt fanders? Hur får jag tillbaka XP?
2) Vad tror ni om ett program Skall kunna användas för att köra img...
3) Jag har gjort en Bios uppgradering. Måste jag göra en ny efter installering av Vista?



#668

Postad 02 november 2008 - 00:43

Unregistered17cead84
  • Unregistered17cead84
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0
Har nyligen skaffat A110 med Linux. Jag tycker ljudet låter dåligt även med hörlurar eller externa högtalare. Blev förvånad eftersom alla mina bärbara jag haft tidigare, inklusive Eee 900 har haft betydligt bättre ljud. Är det något fel på just mitt ex. av datorn?

#669

Postad 02 november 2008 - 13:12

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0
Det finns en "nya" bios version ute, har iochförsig snart funnis i några veckor.
Den versionen heter v.3305
Det är inga större ändringar gjorda.
Dom har ändrat något så man ska kunna få ut lite mera battaritid.
(Har testat detta i någon vecka nu och inte märkt någon större skillnad på batteritiden).
Sedan så uppgraderas ocksp VGA biosen.
Sist men inte minst så har dom gjort någon ändring i det recovery mode som finns om det skulle skita sig vid uppgradering av BIOS.

#670

Postad 02 november 2008 - 13:33

lelkes
  • lelkes
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0
Hej,
jag är lite orolig för att ajg förstör ngt i samband med installation av Vista.
När jag surfade runt, fick jag tips om

Acronis True Image

som man kan göra en backup av både hårddisken, och av eRecovery
Mina funderingar:
1) Vad tror ni om detta program?
2) Behövs gör en backup/avbild, eller räcker det att installera en "ren" XP? ifall jag vill tillbaka till XP
3) Räcker det göra en avbild av eRecovery
4) Kommer det fungera ifall jag misslyckas med Vista installationen, eller ifall jag vill tillbaka till XP?

#671

Postad 02 november 2008 - 14:24

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0
När jag installerade vista på min så använde jag programmet Ghost och gjorde en avbild av hela hårddisken, alltså både OS delen och recovery delen i samma avbild. Skulle det sen skita sig med installationen av Vista så var det bara att läsa tillbaka.
Ska du ändå göra en avbild så gör på hela hårddisken så slipper du ju installera XP efter att du läst tillbaka avbilden.

#672

Postad 03 november 2008 - 18:15

MrEriksson
  • MrEriksson
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Hur varm får datorn bli innan det blir risk att den går sönder?
Jag funderar på att lägga in fancontroll så man tystar ner fläkten lite, men är det stor risk att använda det programmet?
Jag har en Acer One 150 med XP

#673

Postad 03 november 2008 - 18:31

rob88
  • rob88
  • Lärjunge

  • 453 inlägg
  • 0

Hur varm får datorn bli innan det blir risk att den går sönder?
Jag funderar på att lägga in fancontroll så man tystar ner fläkten lite, men är det stor risk att använda det programmet?
Jag har en Acer One 150 med XP


Klart att för varmt är aldrig bra men tempraturerna varierar rätt stort från olika tillverkare och vad det är för enhet. En sak som är säker är att livslängden förkortas kanska rejält om grejerna går på högsta temp hela tiden, tex hårddisken och processorn.

#674

Postad 03 november 2008 - 18:38

MrEriksson
  • MrEriksson
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

Klart att för varmt är aldrig bra men tempraturerna varierar rätt stort från olika tillverkare och vad det är för enhet. En sak som är säker är att livslängden förkortas kanska rejält om grejerna går på högsta temp hela tiden, tex hårddisken och processorn.


Ok, min cpu ligger på 55-65 grader. vet inte hur pass varmt det är då jag är en rookie på de här grejjerna. Men kanske bäst att låta bli fancontroll då.

#675

Postad 03 november 2008 - 22:58

lelkes
  • lelkes
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0
Hej, använder mig av Acronis True Image

PQSERVICE

är det här som Acer eRecovery finns gömd?

#676

Postad 04 november 2008 - 00:20

slotrat
  • slotrat
  • Lärjunge

  • 356 inlägg
  • 0

Ok, min cpu ligger på 55-65 grader. vet inte hur pass varmt det är då jag är en rookie på de här grejjerna. Men kanske bäst att låta bli fancontroll då.

Det är lugnt, den klarar lätt 70-80 grader, men datorn blir inte så kul att hålla i när den är så varm. Kör du Fan Control och sätt den på en nivå där du är nöjd med ljudet och hur varm datorn blir att hålla i, det kommer sannolikt inte påverka livslängden på datorn så länge du använder den eller har den kvar.

#677

Postad 04 november 2008 - 08:36

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0

Hej, använder mig av Acronis True Image
PQSERVICE
är det här som Acer eRecovery finns gömd?

Ja, det är där.

Redigerat av TomasL, 04 november 2008 - 08:39.


#678

Postad 04 november 2008 - 10:53

MrEriksson
  • MrEriksson
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Hur ska man ställa in adblock för att de ska ta bort reklamen från tex aftonbladet? jag har provat både adblock och adblock plus. Någon som kör med det och kan dela med sig av lite inställningar?

#679

Postad 04 november 2008 - 12:14

lelkes
  • lelkes
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0
Nu har jag
1) dragit ner "alla" drivisar
2) gjort iso av vista
3) gjort en avbild av hela hårddisken inkl. PQSERVICE med Acronis True Image

Nu törs jag väl prova på att "ren" installera Vista?

#680

Postad 04 november 2008 - 12:58

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0

Nu har jag
1) dragit ner "alla" drivisar
2) gjort iso av vista
3) gjort en avbild av hela hårddisken inkl. PQSERVICE med Acronis True Image

Nu törs jag väl prova på att "ren" installera Vista?

Ja nu borde det inte vara något problem.
Om det skulle bli det så kommer du ju enkelt tillbaka till XP.

Redigerat av TomasL, 04 november 2008 - 12:58.


#681

Postad 04 november 2008 - 22:13

lelkes
  • lelkes
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0
Nu har jag installerat Vista.. so far al god:-)
Jag installerade WLAN manuellt, men sedan uppdaterades Vista - läste här på forumet att veritonen från update inte var bra nog. Men visst borde jag ha kvar det manuellt installerade drivrutinerna?

#682

Postad 05 november 2008 - 10:23

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0

Nu har jag installerat Vista.. so far al god:-)
Jag installerade WLAN manuellt, men sedan uppdaterades Vista - läste här på forumet att veritonen från update inte var bra nog. Men visst borde jag ha kvar det manuellt installerade drivrutinerna?

Uppdaterade du drivrutinerna vi Windows update så är inte din "gamla" manuellt installerda drivrutinerna kvar.
Du får installera dom på nytt. Sedan ska du gå in i energialternativen och ta bort allt som har med energispar att göra för wlan kortet så kommer det flyta på mycket bättre via det.

#683

Postad 05 november 2008 - 20:42

lelkes
  • lelkes
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0

Uppdaterade du drivrutinerna vi Windows update så är inte din "gamla" manuellt installerda drivrutinerna kvar.
Du får installera dom på nytt. Sedan ska du gå in i energialternativen och ta bort allt som har med energispar att göra för wlan kortet så kommer det flyta på mycket bättre via det.

Vad tror ni om

Driver Magician

för att hitta de senaste drivisarna från de olika tillverkarna?

#684

Postad 05 november 2008 - 22:43

slotrat
  • slotrat
  • Lärjunge

  • 356 inlägg
  • 0

Hur ska man ställa in adblock för att de ska ta bort reklamen från tex aftonbladet? jag har provat både adblock och adblock plus. Någon som kör med det och kan dela med sig av lite inställningar?

Det har väl knappast med Aspire One att göra, jag föreslår att du söker svaret i ett Forum om Firefox...

#685

Postad 06 november 2008 - 10:23

lelkes
  • lelkes
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0
Efter att installerat Vista, så kollar jag i enhetshanterarren:
Får konflikt på :

Andra Enheter/BassystemEnhet

- vad är dessa ( har tydligen 3 stycken)
- vad göra?

#686

Postad 06 november 2008 - 11:10

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0

Efter att installerat Vista, så kollar jag i enhetshanterarren:
Får konflikt på :

- vad är dessa ( har tydligen 3 stycken)
- vad göra?


Svårt att svara på men jag skulle gissa att det har med minneskorts läsarna att göra.
Fungerar båda (den på höger och vänster sida) som dom ska?

#687

Postad 07 november 2008 - 15:50

Fredrik_N
  • Fredrik_N
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Sitter i Usa med en Acer Aspire One som 150 koptes pa Onoff för nan manad sen. Hade precis lagt in en veckas foton i den, var klar, stangde av den som vanligt. Sen nar jag skulle starta den efter nan timme sa var det kort.

Startknappen borjar lysa gront, men ingen harddiskaktivitet eller flaktaktivitet marks och skarmen ar bara svart. Den gar att "stanga av" fran detta lage genom att halla avstangningsknapen intryckt och da "visslar den till" lite som om en minimini-dammsugare eller nat slas av inuti.

Har inte uppgraderat varken mjukvara eller hardvara pa nat satt sen jag kopte den. Den har XP Home som operativ.

Nan som kanner igen detta? Jag kontaktade ACER support via mail och fick svaret att "Lamna in den pa onoff", vore ju trevligt att fa snurr pa den medans jag är kvar i Usa.....

Kommer lubba har till hotellets "datorrum" emellanat och kolla efter svar. Hoppas nan kanner igen problemet och kan hjalpa mig. Ha det gott.

Mvh

/Fredrik

PS, postade detta under allmanna datorfragor ocksa, ledsen for det, har val latt panik eller nat..

#688

Postad 07 november 2008 - 23:18

Smoothie_92
  • Smoothie_92
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Halli Hallå,

Hoppar in lite i tråden här, och kommer antagligen ställa några dumma frågor som redan har ställts :).

Är intresserad av 150-modellen, bara så ni vet...
1. Har hört att det finns en ledig mini-pci kontakt, som man slänga in ett till wlan som funkar i osx eller hsdpa/3g. Stämmer detta?
2. Hårddisken på 150, är den av 2,5" SATA eller vad är den egentligen? På 110 är den väl 1,8 SSD?
3. Max RAM och max hårddisk? Finns det en ledig slot ram om man köper 1GB modellen? Lätt att byta hårddisk.
4. Tangentbordet? Det ser riktigt brett och fint ut ;), är det skönt att skriva på? Inga platsbyten av tangenter som på wind där man bytt platts på fn och ctrl?

EDIT: Fungerar 720p
Mvh Smoothie

Redigerat av Smoothie_92, 07 november 2008 - 23:21.


#689

Postad 07 november 2008 - 23:34

rob88
  • rob88
  • Lärjunge

  • 453 inlägg
  • 0

Halli Hallå,

Hoppar in lite i tråden här, och kommer antagligen ställa några dumma frågor som redan har ställts ;).

Är intresserad av 150-modellen, bara så ni vet...
1. Har hört att det finns en ledig mini-pci kontakt, som man slänga in ett till wlan som funkar i osx eller hsdpa/3g. Stämmer detta?
2. Hårddisken på 150, är den av 2,5" SATA eller vad är den egentligen? På 110 är den väl 1,8 SSD?
3. Max RAM och max hårddisk? Finns det en ledig slot ram om man köper 1GB modellen? Lätt att byta hårddisk.
4. Tangentbordet? Det ser riktigt brett och fint ut ^_^, är det skönt att skriva på? Inga platsbyten av tangenter som på wind där man bytt platts på fn och ctrl?


EDIT: Fungerar 720p
Mvh Smoothie


2. Ja, hårddisken är på 2,5 tum S-ATA
3. Max ram är 1,5 GB, köper du 1GB versionen så byter du ut ett 512Mb mot ett på 1GB. Hårddisken är lika svår att byta som ramminnet. Se denna guide för att bilda dig en egen uppfattning, är du inte van vid att pilla med sånt här så skulle jag inte rekommendera dig att göra någon åverkan på datorn. Kan bli dyrt. http://www.techdc.co...d-drive-upgrade
4. Tangenterna är lite mindre än ett vanligt tangentbord men större än tex. EEE PC. Tar ungefär 10 min innan du vant dig.
5. Ser att du är relativt ny här men snälla försök använd SÖKfunktionen i fortsättningen! :)

EDIT: Fungerar 720p

"Hur långt är ett snöre?", beror på en massa saker. Vilket format tänker du på? Hur är det kodat? WMVHD? H.264 i MKV? Vilket program osv. Men för att svara kort så skulle jag gissa på att om du skall låta processorn koda av materialet så kanske du i bästa fall klarar av att se på ett WMVHD klipp.

Postad bild

Redigerat av rob88, 07 november 2008 - 23:39.


#690

Postad 07 november 2008 - 23:46

lelkes
  • lelkes
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0
Jag har ju installerat Vista...
1) trådlösa nätverkskort: ver 7.6.1.122 för vista, men XP har ver 7.6.1.149
a) är XP´s bättre?
:) hur kan jag installera XP´s på Vista? har försökt via "Uppdatera drivrutiner" men får bara till svars "att bästa drivrutiner är installerade"

2) Har ngn länken till att ladda ner drivisar för Vista från Acers hemsida? Har sökt utan framgång:-(


Trevlig helg och tack på förhand
/Peter

Redigerat av lelkes, 08 november 2008 - 10:19.


#691

Postad 08 november 2008 - 10:16

cedher
  • cedher
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Läste någonstans att Acer Aspire One A110 Linux har en primitiv variant av Linux som dessutom inte klarar av att använda Skype och inte heller koppla in en extern hårddisk via USB? Stämmer detta?

Skype är bara att installera, man måste aktivera avancerad meny för det (finns instruktioner i denna tråd).
Externa hårddiskar fungerar utan problem men för hårddiskar formaterade i NTFS så kan den bara läsa, ej skriva. Tidigare för att läsa NTFS fick man installera det stödet separat, men nu verkar det vara med i senaste uppdateringarna.

#692

Postad 09 november 2008 - 03:16

bludder
  • bludder
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Hej,
jag är lite orolig för att ajg förstör ngt i samband med installation av Vista.
När jag surfade runt, fick jag tips omsom man kan göra en backup av både hårddisken, och av eRecovery
Mina funderingar:
1) Vad tror ni om detta program?
2) Behövs gör en backup/avbild, eller räcker det att installera en "ren" XP? ifall jag vill tillbaka till XP
3) Räcker det göra en avbild av eRecovery
4) Kommer det fungera ifall jag misslyckas med Vista installationen, eller ifall jag vill tillbaka till XP?


Acronis True Image fungerar klockrent


#693

Postad 09 november 2008 - 03:16

bludder
  • bludder
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Hej,
jag är lite orolig för att ajg förstör ngt i samband med installation av Vista.
När jag surfade runt, fick jag tips omsom man kan göra en backup av både hårddisken, och av eRecovery
Mina funderingar:
1) Vad tror ni om detta program?
2) Behövs gör en backup/avbild, eller räcker det att installera en "ren" XP? ifall jag vill tillbaka till XP
3) Räcker det göra en avbild av eRecovery
4) Kommer det fungera ifall jag misslyckas med Vista installationen, eller ifall jag vill tillbaka till XP?


Acronis True Image fungerar klockrent


#694

Postad 09 november 2008 - 11:36

MattiasN
  • MattiasN
  • Användare

  • 150 inlägg
  • 0
Jag har bara hunnit läsa igenom en del av den här tråden, men har blivit lite sugen på en Netbook och rent spontant ser AcerAspire One A110 ut att vara den mest prisvärda modellen på marknaden (med ett pris på 2300 kr). Att döma av det jag läst finns det dock följande nackdelar med A110 jämfört med A150 och andra dyrare Netbooks av andra märken:

- Snålt lagringsutrymme 8 GB
- Slö datalagring och åtkomst med SSD-disken
- För lite RAM: 512 Mb
- Kort batteritid (men det har alla 3-cells-batterier)

Jag har tänkt att installera Ubuntu eller WinXP på datorn, så RAM-minnet lär behöva uppgraderas omgående till 1,5Gb och kanske vill man utöka lagringsutrymmet med ett 16GB SDHC-kort. Men efter det man gjort dessa uppgraderingar, finns det några ytterligare faktorer som gör A110 märkbart sämre än t.ex. A150, Asus EEE901 och MSI Wind U100? Dvs komponenter/uppträdande/fläktljud/etc som gör det värt att höja blicken från A110:s låg pris och istället lägga ~3700 kr direkt på någon av de dyrare Netbook-datorerna? Är t.ex. SSD-disken på A110 märkbart slöare än andra dyrare modellers SDD-diskar? Eftersom HD:n accessas en del kan ju detta vara en viktig faktor.

#695

Postad 09 november 2008 - 19:49

rob88
  • rob88
  • Lärjunge

  • 453 inlägg
  • 0

Jag har bara hunnit läsa igenom en del av den här tråden, men har blivit lite sugen på en Netbook och rent spontant ser AcerAspire One A110 ut att vara den mest prisvärda modellen på marknaden (med ett pris på 2300 kr). Att döma av det jag läst finns det dock följande nackdelar med A110 jämfört med A150 och andra dyrare Netbooks av andra märken:

- Snålt lagringsutrymme 8 GB
- Slö datalagring och åtkomst med SSD-disken
- För lite RAM: 512 Mb
- Kort batteritid (men det har alla 3-cells-batterier)

Jag har tänkt att installera Ubuntu eller WinXP på datorn, så RAM-minnet lär behöva uppgraderas omgående till 1,5Gb och kanske vill man utöka lagringsutrymmet med ett 16GB SDHC-kort. Men efter det man gjort dessa uppgraderingar, finns det några ytterligare faktorer som gör A110 märkbart sämre än t.ex. A150, Asus EEE901 och MSI Wind U100? Dvs komponenter/uppträdande/fläktljud/etc som gör det värt att höja blicken från A110:s låg pris och istället lägga ~3700 kr direkt på någon av de dyrare Netbook-datorerna? Är t.ex. SSD-disken på A110 märkbart slöare än andra dyrare modellers SDD-diskar? Eftersom HD:n accessas en del kan ju detta vara en viktig faktor.


Dom uppgraderingarna du tänkt göra kostar lika mycket som att köpa en bättre beg. A150 på ex. Tradera och nästan lika mycket som en ny. Hårddiskvarianten går ju att köpa ny för 3300kr. Själv gav jag 3000 för min 160GB version med 1GB ram.

Redigerat av rob88, 09 november 2008 - 19:50.


#696

Postad 10 november 2008 - 22:23

Echonator
  • Echonator
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
Funderar på att skaffa en A150, men är det någon som vet hur Fedora funkar ihop med den?

Vet att Ubuntu funkar fint, men vill gärna fortsätta köra Fedora i och med version 10 som kommer om 2 veckor....

#697

Postad 10 november 2008 - 22:56

lelkes
  • lelkes
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0
Hej,

har ju installerat Vistaa, men glömt att ta bort allt inna, dvs inte gjort en en installation : :)

Jag har gjort en iso-fil av Vista Home Premium, och "mountad". Hittar inte

device option (advanced)

dör man formaterar om hårddisken, utan får upp följande:

Starta om windows från installationsskivan om du vill utföra ändringar för partition

1) vill formatera, dvs vill göra ändring - rätt?
2) hur faen stratar jag om från en iso-file mountad med virtual drive på en Acer Aspire One med Vista??

#698

Postad 11 november 2008 - 07:36

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0
Du kan inte formatera "systemdisken" med hjälp av windows.
Hur ska den kunna ta bort all info samtidigt som systemet är igång?

Det går inte att "montera" en .iso för att sedan boota upp dator ifrån den.
Du får göra ett bootbart USB-minne (eller USB-disk) och sedan lägger du alla filer ifrån Vista skivan på minnet (inte .iso-filen).
Sedan får du boota ifrån det.

#699

Postad 11 november 2008 - 10:47

lelkes
  • lelkes
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0
tack Tomas för ditt svar:-)

Du kan inte formatera "systemdisken" med hjälp av windows.
Hur ska den kunna ta bort all info samtidigt som systemet är igång?

Hur annars kan jag göra en ren installation, dvs ta bort allt från disken förutom Vista som jag just håller på att lägga in??

Det går inte att "montera" en .iso för att sedan boota upp dator ifrån den.
Du får göra ett bootbart USB-minne (eller USB-disk)

OK, skall googla/söka på hur jag gör ett bootbart USB-minne under Vista (som jag nu har installerat på min blåa skönhet)

… sedan lägger du alla filer ifrån Vista skivan på minnet (inte .iso-filen).
Sedan får du boota ifrån det.

Hur gör jag detta praktiskt: mountar först, för att sedan ctrl C + ctrl V på usb-minnet?

#700

Postad 11 november 2008 - 11:14

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0
Formaterar du systemdisken så försvinner även Vista installationen.
Du kan inte använda dig av formatering om du bara ska rensa hårddisken på filer och behålla operativsystemet.
En ren installation av vista gör du på följande sett.
Du bootar upp datorn på Vista skivan (i detta fall t.ex ett bootbart USB-minne)
Vista installationen hoppar igång och då får du valet att formatera disken (den befintliga installationen kommer att försvinna).
Efter det är klart så installeras Vista.

Här finner du en guide på hur du gör ett USB-minne bootbart och hur du gör med Vista filerna:
http://kurtsh.spaces.live.com/blog/cns!...!1665.entry



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.