Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

supra ply vs supra classic vs 2.5mm vanlig clasohlson högtalarkabel

25 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 04 december 2009 - 18:28

jonas_79
  • jonas_79
  • Beroende

  • 1 085 inlägg
  • 0
har alltid haft vanlig billig 2.5 mm runt 10kr/m på clasohlson men har nu påkostat mig frontar för 7k magnat quantum 557 och en onkyo reciever 607 och fundera på att skaffa lite bättre kablar till front högtalarna och funderar hur stor skillnad de är mellan dessa kablar.

tänkte biamapa frontarna och köra 5,1 ljud

#2

Postad 04 december 2009 - 21:49

gsson
  • gsson
  • Beroende

  • 1 271 inlägg
  • 0
Du vinner absolut ingenting. Mer än att de kanske är lite snyggare o det är en parameter som är nog så viktig.
Skit i att biampa du vinner ingenting på det, för det måste du dela elektriskt/aktivt.

#3

Postad 04 december 2009 - 22:08

jonas_79
  • jonas_79
  • Beroende

  • 1 085 inlägg
  • 0
Vad menar du med att dela elektriskt/aktivt vid biampning.......förstår ej ??

#4

Postad 04 december 2009 - 22:24

gsson
  • gsson
  • Beroende

  • 1 271 inlägg
  • 0
Elektriskt delningsfilter.
Typ LFE kanalen i din reciever som är aktivt/elektriskt delad.
Då får man fördelar i form av högre möjligt ljudtryck och/eller renare ljud
Misstänker att du bara tänkte koppla ett slutsteg till bas o ett till diskant genom att ta bort en bygel på högtalaren, eller?
Annars är här en intro:
http://sound.westhost.com/bi-amp.htm

#5

Postad 04 december 2009 - 23:23

jonas_79
  • jonas_79
  • Beroende

  • 1 085 inlägg
  • 0
jo tänkte ta bort bygeln som du säger mellan dom 2 terminalerna och koppla 2 kanaler till samma högtalare och ställa om i förstärkarens inställningar på biampning.........hur ska man annars göra för att optimera detta ??

#6

Postad 04 december 2009 - 23:46

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Visst kan du bi-ampa det ger större skillnad än bi-wire som inte ger något alls.

#7

Postad 05 december 2009 - 08:32

jonas_79
  • jonas_79
  • Beroende

  • 1 085 inlägg
  • 0
var ganska snabb igår innan ja fråga detta handla ja en supra ply 2.0 för de rekommendera säljaren på butiken och sa att detta var den bästa kabeln ja kunde köpa för dessa pengar och att ja skulle höra markant skillnad mot billig clas ohlson kabel på högtalarkabel.

kör supra på hdmi och kan iallafall se markant skillnad på bilden på denna kabel mot dessa tunna trådar företagen skickar med tvspel och tvspels konsollerna m.m.

jonas du som kör så dyr högtalar kabel till dina frontar måste höra skillnanden annars skulle du inte kosta på så dyrt kablage om 10 kr clasohlson kabrel gav samma ljud....känns ganska ologiskt.

skulle ni behållt supra ply för egen uppfattning av kabeln eller bytt ut den mot billig kabel.......har enbart hört billig strömkabel förrut.......och köpt en xtra film till samlingen istället.

#8

Postad 05 december 2009 - 10:51

m_arle
  • m_arle
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Supra ply är självklart den bästa kabeln av dessa tre!

Ljudmässigt så får man förbättringar av att köra bi-ampat även om man inte har delningsfilter före förstärkaren. Även Bi-wire ger ljudmässiga fördelar men man fördubblar ju också kabelkostnaden (Är det värt ljudförbättringen?).

Jag har alltid hävdat att om man har billiga kablar till en hyfsad anläggning så är nya bättre kablar den uppdatering som ger mest väljud per krona. Man behöver ju däremot inte ta i så man spricker och kanske köpa kablar för lika mycket som resten av anläggningen är värd. Jag tycker den gamla tumregeln att kablar för ca 10% av anläggningens inköpspris är bra att börja med.

m_arle

#9

Postad 05 december 2009 - 11:26

jonas_79
  • jonas_79
  • Beroende

  • 1 085 inlägg
  • 0
oki.....då behåller ja supra ply kableln och testar själv och biampar frontarna.......hur hittar man delningsfilter och hur vet man vilken sort man ska köpa ??? lär inte bli omgående men tror nog att ja vill skaffa detta i senare skede om de ger en stor skillnad på ljudkvalité ökningen.

#10

Postad 05 december 2009 - 12:05

gsson
  • gsson
  • Beroende

  • 1 271 inlägg
  • 0
Förhoppningsvis kan deet här väl få någon att reflektera över vad som är säljsnack och vad som är verklighet.
lite läsvärda saker:

http://www.theaudioc...s/article_1.pdf

http://www.sonicdesign.se/biwire.html

" att biampa innebär teoretiskt en möjlig fördel, nämligen att eventuell övertonsbemängd EMK från högtalarelementen inte kan nå varrandra. samma fördel som anförts för biwire.
Även om det är absolut sant att EMK inte kan ta sig från ett element till det andra om man biampar( vilket de däremot gör nästan lika lätt med som utan biwire) är det inte en relevant parameter ! Det är samma nonsens då som nu. EMK-smitta mellan elementen elementen har aldrig varit något problem när man använder lågohmiga transistorförstärkare och någorlunda kvalificerade högtalare med delningsfilter. Inte om man jämför med de integrationsproblem som uppstår av biwire/biamping. Den naturliga distorsionen från en normal högtalare är mångfaldigt större.
När det gäller bi-amping finns det dock en ytterligare nackdel, nämligen att varje förstärkare belastas av bara en halv högtalare. Förstärkarna tvingas alltså att driva en mera reaktiv last än om de driver hela högtalaren. Skulle detta få förstärkaren att låta bättre ? Knappast. Sen tillkommer förstås klangfel som kan bero på små förstärkningsskillnader mellan effektförstärkarna. sammantaget kan man konstatera att biamping nog är det dummaste man kan slösa bort sina pengar på. Jag bortser då ifrån spikfötter, legatolinkomvandlare och kablar för förmögenheter, som nog är ännu lite dummare."


Generella grundregler
Oavsett förutsättningarna för val av högtalarkabel kommer här lite generella regler.

Högtalarkablar måste vara:
1. Tillräckligt grova för att inte bromsa strömmen till högtalaren (ju längre kabel – desto tjockare ledare).
2. Låginduktiva (ju längre kabel desto närmare skall det vara mellan plus- och minusledaren, vid riktigt långa kablar kan det vara klokt att använda flera ledare för plus och lika många för minus, för att hålla induktansen låg).
3. Mekaniskt stabila så att de inte rör sig och modulerar musiken (flerkardeliga kablar bör undvikas, eller åtminstone bör inte flera oisolerade kardeler gnida mot varandra).

Beteckning: Ideallängd: Area: Fungerande längdintervall:
1▫ Jättekort kabel: 1 meter 2 * 0,4 mm² (EKUA med isärdragna ledare) 0 – 2 meter
2▫ Kort kabel: 4 meter 2 * 1,5 mm² (EKK) 0 – 8 meter
3▫ Normal kabel: 7 meter 2 * 2,5 mm² (EKK) 0 – 14 meter
4▫ Normal kabel alt2: 8,5 meter 4 * 1,5 mm² (EKK parkopplad) 0 – 17 meter
5▫ Lång kabel: 14 meter 4 * 2,5 mm² (EKK korskopplad) 0 – 28 meter



#11

Postad 05 december 2009 - 12:42

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0

oki.....då behåller ja supra ply kableln och testar själv och biampar frontarna.......hur hittar man delningsfilter och hur vet man vilken sort man ska köpa ??? lär inte bli omgående men tror nog att ja vill skaffa detta i senare skede om de ger en stor skillnad på ljudkvalité ökningen.


Jag har slutat skriva om vad jag gillar mina kablar, känner att det inte är någon ide. :)
Du behöver inget delningsfilter,bara att du följer i manualen hur du kopplar för bi-amp väldigt enkelt.

#12

Postad 05 december 2009 - 12:59

Unregisteredbdae541f
  • Unregisteredbdae541f
  • Lärjunge

  • 415 inlägg
  • 0

var ganska snabb igår innan ja fråga detta handla ja en supra ply 2.0 för de rekommendera säljaren på butiken och sa att detta var den bästa kabeln ja kunde köpa för dessa pengar och att ja skulle höra markant skillnad mot billig clas ohlson kabel på högtalarkabel.

kör supra på hdmi och kan iallafall se markant skillnad på bilden på denna kabel mot dessa tunna trådar företagen skickar med tvspel och tvspels konsollerna m.m.

jonas du som kör så dyr högtalar kabel till dina frontar måste höra skillnanden annars skulle du inte kosta på så dyrt kablage om 10 kr clasohlson kabrel gav samma ljud....känns ganska ologiskt.

skulle ni behållt supra ply för egen uppfattning av kabeln eller bytt ut den mot billig kabel.......har enbart hört billig strömkabel förrut.......och köpt en xtra film till samlingen istället.


Först och främst. HDMI ska skicka en digital signal och det spelar ingen roll om du har en kabel från clas ohlson (60kr) eller en Monster för 2000 kr. Du kommer inte se någon skillnad förutom vad din hjärna säger åt dig (placebo). Samma sak gäller högtalarkabel. I test för inte allt för länge sedan jämförde dem väldigt exklusiva high end kablar, mellanklass, budget och sedan en variant av gafflar som ledare(!). Gissa vilken "kabel" som enligt "experterna" lät bäst? Jo, gafflarna.. Mitt råd är att spara dina pengar till annat som faktiskt gör skillnad. Det finns inga som helst vetenskapliga bevis för att en dyrare kabel varken skulle låta bättre eller kunna få en bättre bild.

Sen om du vill ha det för att det ser snyggt ut, det är en sak. Men försök att lägga så lite pengar som möjligt på just kablar, om du inte ska köpa för mycket långa avstånd dvs. Och om det är någon du INTE ska fråga om sådana saker, så är det just butiksförsäljare. Glöm inte att deras uppgift i slutändan alltid är att sälja saker. Oavsett hur duktiga dem är inom ett område.

/strife

Redigerat av Unregisteredbdae541f, 05 december 2009 - 13:30.


#13

Postad 05 december 2009 - 14:18

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

kör supra på hdmi och kan iallafall se markant skillnad på bilden på denna kabel mot dessa tunna trådar företagen skickar med tvspel och tvspels konsollerna m.m.

Är de kablarna inte felaktiga så kan den upplevelsen bero på att du förväntar dig att supran skall vara bättre.
"Butikspersonal försöker ofta övertala kunder, som köper till exempel en Blu-ray spelare, att också köpa den dyraste HDMI-kabeln för att få bästa möjliga bild. Generellt avråder vi konsumenterna att göra det. Det är helt enkelt ingen praktisk skillnad på de billiga och de dyra när det gäller längder under fem meter, säger Roy Brooker, chefsforskare på Intertek."

http://www.testfakta...e.aspx?a=134793

#14

Postad 06 december 2009 - 09:19

Evelon
  • Evelon
  • Forumräv

  • 515 inlägg
  • 0
Jag har biampat mina högtalare och jag tyckte jag fick fylligare bas.

Offtopic; Jag köpte Supra classic kablar för ett tag sedan och igår la jag om kablarna i nya kabelkanaler. Hur viktigt är det att texten på kabeln går i riktning från förstärkaren mot högtalaren och inte tvärtom. Jag upptäckte mitt misstag igår när jag fixat och trixat över 3h. Bara att börja om?

#15

Postad 06 december 2009 - 10:02

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

Offtopic; Jag köpte Supra classic kablar för ett tag sedan och igår la jag om kablarna i nya kabelkanaler. Hur viktigt är det att texten på kabeln går i riktning från förstärkaren mot högtalaren och inte tvärtom. Jag upptäckte mitt misstag igår när jag fixat och trixat över 3h. Bara att börja om?

Det är hur lugnt som helst. En symmetrisk ledare är inte riktningskänslig.

#16

Postad 06 december 2009 - 10:29

Evelon
  • Evelon
  • Forumräv

  • 515 inlägg
  • 0

Det är hur lugnt som helst. En symmetrisk ledare är inte riktningskänslig.


Puhh tackar för det svaret. Då ska jag koppla in grejjerna!

#17

Postad 11 december 2010 - 14:17

jordenxxx
  • jordenxxx
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
vad det gäller hdmi så finns det ändå en (viss) skillnad i signalkvalité en person som mer eller mindre är ett bevis på det är en polare till mig jag har kört denna http://www.nothingbu...oductCode/79107
sen bytte jag till denna http://www.netonnet....1m/118045.4300/

sen kom min polare som inte visste ett skit om bytet o sa fan va bra bild du fått helt plötsligt

inga inställningar var bytta

#18

Postad 14 december 2010 - 21:10

Flyingrat
  • Flyingrat
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

Supra ply är självklart den bästa kabeln av dessa tre!

Ljudmässigt så får man förbättringar av att köra bi-ampat även om man inte har delningsfilter före förstärkaren. Även Bi-wire ger ljudmässiga fördelar men man fördubblar ju också kabelkostnaden (Är det värt ljudförbättringen?).

Jag har alltid hävdat att om man har billiga kablar till en hyfsad anläggning så är nya bättre kablar den uppdatering som ger mest väljud per krona. Man behöver ju däremot inte ta i så man spricker och kanske köpa kablar för lika mycket som resten av anläggningen är värd. Jag tycker den gamla tumregeln att kablar för ca 10% av anläggningens inköpspris är bra att börja med.

m_arle

Mycket placebo i det resonemanget vilket återigen bevisar tesen:

"Strömmen färdas bäst i när motståndet kostade mycket i inköp. Egenskaperna spelar nada roll."

#19

Postad 14 december 2010 - 21:16

Flyingrat
  • Flyingrat
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

vad det gäller hdmi så finns det ändå en (viss) skillnad i signalkvalité en person som mer eller mindre är ett bevis på det är en polare till mig jag har kört denna http://www.nothingbu...oductCode/79107
sen bytte jag till denna http://www.netonnet....1m/118045.4300/

sen kom min polare som inte visste ett skit om bytet o sa fan va bra bild du fått helt plötsligt

inga inställningar var bytta

Bra, då kanske vi kan fresta herrn med en HDMI-kabel för 2724 kr/m? Garanterat perfekt bild då de digitala bitarna liksom "flyger" fram i kabeln :)

http://www.svalander...h/hdmikabel.htm



Först och främst. HDMI ska skicka en digital signal och det spelar ingen roll om du har en kabel från clas ohlson (60kr) eller en Monster för 2000 kr. Du kommer inte se någon skillnad förutom vad din hjärna säger åt dig (placebo). Samma sak gäller högtalarkabel. I test för inte allt för länge sedan jämförde dem väldigt exklusiva high end kablar, mellanklass, budget och sedan en variant av gafflar som ledare(!). Gissa vilken "kabel" som enligt "experterna" lät bäst? Jo, gafflarna.. Mitt råd är att spara dina pengar till annat som faktiskt gör skillnad. Det finns inga som helst vetenskapliga bevis för att en dyrare kabel varken skulle låta bättre eller kunna få en bättre bild.

Sen om du vill ha det för att det ser snyggt ut, det är en sak. Men försök att lägga så lite pengar som möjligt på just kablar, om du inte ska köpa för mycket långa avstånd dvs. Och om det är någon du INTE ska fråga om sådana saker, så är det just butiksförsäljare. Glöm inte att deras uppgift i slutändan alltid är att sälja saker. Oavsett hur duktiga dem är inom ett område.

/strife


Hear, hear!

#20

Postad 14 december 2010 - 21:38

Flyingrat
  • Flyingrat
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

Supra ply är självklart den bästa kabeln av dessa tre!

Ljudmässigt så får man förbättringar av att köra bi-ampat även om man inte har delningsfilter före förstärkaren. Även Bi-wire ger ljudmässiga fördelar men man fördubblar ju också kabelkostnaden (Är det värt ljudförbättringen?).

Jag har alltid hävdat att om man har billiga kablar till en hyfsad anläggning så är nya bättre kablar den uppdatering som ger mest väljud per krona. Man behöver ju däremot inte ta i så man spricker och kanske köpa kablar för lika mycket som resten av anläggningen är värd. Jag tycker den gamla tumregeln att kablar för ca 10% av anläggningens inköpspris är bra att börja med.

m_arle

Oss audiofiler går att lura i vad som helst, bara det har ett konstigt namn och är svindyrt. Får jag fresta med några förslag :) :



#21

Postad 14 december 2010 - 21:45

JetJaguarr
  • JetJaguarr
  • Forumräv

  • 839 inlägg
  • 0
Svalanders USB-kablar för flera tusen är ytterligare exempel på att man kan lura på folk vad som helst.

#22

Postad 14 december 2010 - 23:32

Unregisteredb141c5bc
  • Unregisteredb141c5bc
  • Forumräv

  • 741 inlägg
  • 0
Var misstänksam för ytterligheter åt båda hållen. Dyrt är nödvändigtvis inte bättre. Dock ska du inte heller läsa alla kabelskeptikers argument som fan läser bibeln. 90 % av det som framförs som "bevis" är inte direkt seriösare tester än helt subjektiva ditos.

Supra har ett vettigt sortiment. Du får vad du betalar för och utseendet är helt ok.

Mvh // Mattias

#23

Postad 16 december 2010 - 16:36

jordenxxx
  • jordenxxx
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
[quote name='Flyingrat' post='3123101' date='Dec 14 2010, 21:16 ']Bra, då kanske vi kan fresta herrn med en HDMI-kabel för 2724 kr/m? Garanterat perfekt bild då de digitala bitarna liksom "flyger" fram i kabeln ;)

http://www.svalander...h/hdmikabel.htm

Nej fan det finns gränser för dumheter vad gäller priser. Min bättre kabel från Supra kostade ju trots allt bara 300 där ikring. Man vill ju inte bli blåst genom att köpa nått Kinatillverkat överpris-satt för en 2-3000.
Min polare kan ju knappast haft placebo eftersom han inte visste om mitt byte men fortfarande,
ok det är digitala signaler men det lär ju ändå finnas nån gräns för när även de digitala signalerna försämras t.ex clasohlson vs supra men sen ska vi ju inte bara vara som missiler och inrikta oss på ett ända mål det mesta har trots allt med tvn dennes inställningar och videokällans inställningar att göra vilken bild du får men det är ju inte skam att byta ut era älskade clasohlsonkablar mot finare saker heller. ^^

Redigerat av jordenxxx, 16 december 2010 - 16:38.


#24

Postad 16 december 2010 - 16:41

Unregistereded94f3cc
  • Unregistereded94f3cc
  • Forumräv

  • 910 inlägg
  • 0

har alltid haft vanlig billig 2.5 mm runt 10kr/m på clasohlson men har nu påkostat mig frontar för 7k magnat quantum 557 och en onkyo reciever 607 och fundera på att skaffa lite bättre kablar till front högtalarna och funderar hur stor skillnad de är mellan dessa kablar.

tänkte biamapa frontarna och köra 5,1 ljud


Kablar utgör ofta ingen eller ytterst liten skillnad. Det finns många tester som påvisar detta. Spara du dina pengar för annat.

#25

Postad 17 december 2010 - 18:44

Camridge
  • Camridge
  • Forumräv

  • 990 inlägg
  • 0
Att dra igång en tråd som är över 1,år gammal ;Y

#26

Postad 26 december 2010 - 00:03

Apachez
  • Apachez
  • Forumräv

  • 865 inlägg
  • 0
Herre######r... man är i fel bransch helt klart =)

Roligaste som jag hitills sett är dock dubbelskärmade guldplätterade OPTOKABLAR :D

Hur nu dubbelskärmning är tänkt att hjälpa optiska signalen eller för den delen guldplätteringen i slutet :(

Kanske borde hinta Stokab och Skanova om detta som använder kablage för 5kr/metern? :)

Oss audiofiler går att lura i vad som helst, bara det har ett konstigt namn och är svindyrt. Får jag fresta med några förslag ;) :





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Tomme
    2024-09-12 21:31:54
  • Tomme
    2024-09-12 21:30:43
  • Elias
    2024-09-04 17:31:02
  • Elias
    2024-09-04 17:29:09
  • Elias
    2024-09-04 17:25:32
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.