Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - HK AVR155, 255, 355 *

1737 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Harman Kardon AVR 155 (Surroundförstärkare) 1 7 (5) Inga priser
Harman Kardon AVR 255 (Surroundförstärkare) 1 8,14 (116) Inga priser
Harman Kardon AVR 355 (Surroundförstärkare) 1 8,82 (32) Inga priser
59 relaterade trådar
Köpråd - Surroundförstärkare 5-15000 (673 inlägg) 5 mån sedan
Harman/Kardon AVR-255 delvis död :o. Hur hände detta? (18 inlägg) 7 år sedan
Samsung UHD TV till gammal Harmar/Kardon förstärkare - hur koppla? (7 inlägg) 8 år sedan
Dali Hemmabio (4 inlägg) 8 år sedan
LG 55LB870 DTS Problem med Plex, Optisk (0 inlägg) 8 år sedan
Harman/Kardon - klubben (269 inlägg) 9 år sedan
Köpråd av begagnad surroundförstärkare (3 inlägg) 9 år sedan
Subwoofer nybörjare. (15 inlägg) 10 år sedan
Autokalibrering HK Avr-255 som gör det sämre (1 inlägg) 11 år sedan
Harman Kardon AVR 255 HDMI problem med projektor (3 inlägg) 11 år sedan
Harman kardon avr 255 vs yamaha rx v 671 (9 inlägg) 11 år sedan
Behålla H/K AVR255 eller köpa ny Denon AVR-1912?? (22 inlägg) 11 år sedan
Bara 2,1 i H/K AVR255 (2 inlägg) 12 år sedan
Byta H/K 255 mot Samsung Galaxy S? (3 inlägg) 12 år sedan
Coaxial kabel samt optisk kabel , hjälp fort! (0 inlägg) 12 år sedan
H/K avr 255 hängt sig (1 inlägg) 12 år sedan
Reciever med HDMI som funkar bra med projektor (1 inlägg) 12 år sedan
Köpt mig hk avr 255 men får inget ljud? (2 inlägg) 12 år sedan
AVR255 ljudformat (2 inlägg) 12 år sedan
Problem med AVR 255 (0 inlägg) 12 år sedan
Canton Chrono SL580 och H/K AVR255 (2 inlägg) 13 år sedan
Val av förstärkare inte lätt... HK AVR255 vs V767 vs 608 vs 920? (17 inlägg) 13 år sedan
Hembiobutiken kör en fuling (7 inlägg) 13 år sedan
Snälla hjälp mig! Vilken? (5 inlägg) 13 år sedan
Vilken receiver: Onkyo TX-SR707 vs. Denon AVR-2310 till mitt Canton-system (21 inlägg) 13 år sedan
Onkyo TX-SR607 eller HK AVR 255? (8 inlägg) 14 år sedan
Bra Ljudpaket under 10 000Kr ? (16 inlägg) 14 år sedan
H/K 980 vs. H/K AVR 255 (1 inlägg) 14 år sedan
DTS via PS3 Media Server (3 inlägg) 14 år sedan
Uppgradera reciver (15 inlägg) 14 år sedan
Harman Kardon AVR 255 för 4990:- (2 inlägg) 14 år sedan
Vilken AV-receiver rekommenderar du? (16 inlägg) 14 år sedan
Harman Kardon AVR 255 Front + sub? (5 inlägg) 14 år sedan
Förslag på ersättningshögtalare (8 inlägg) 14 år sedan
Nytt från Harman/kardon (850 inlägg) 14 år sedan
Onkyo TX-SR606 mot Harman Kardon AVR 255 (169 inlägg) 14 år sedan
tips och tankar runt Surroundförstärkare (14 inlägg) 14 år sedan
Ny förstärkare tips & råd (3 inlägg) 14 år sedan
Surroundförstärkare (1 inlägg) 14 år sedan
hur påverkas ljudkaraktären av att hänga på externt slutsteg (5 inlägg) 14 år sedan
Skall köpa en hembioförstärkare - vilken? (3 inlägg) 15 år sedan
Problem med HTPC och AVR-255 (4 inlägg) 15 år sedan
Hur långt kommer man med H/K AVR 255? (12 inlägg) 15 år sedan
Prisutveckling H/K AVR 355 (3 inlägg) 15 år sedan
Golvare till H/K AVR 255. Max 7000:- (19 inlägg) 15 år sedan
Lyssningsrunda, Nya frontar och center (12 inlägg) 15 år sedan
Uppgradera systemet - funderingar (2 inlägg) 15 år sedan
Mätningar på h/k, Denon, Yamaha och Onkyo. (24 inlägg) 15 år sedan
AVR 255 och Xbox 360 (3 inlägg) 15 år sedan
HK avr 255 till dynavoice m-65? (4 inlägg) 15 år sedan
HK AVR255 + System One VH3, VH3S/C, VAS-10B - Bra/prisvärd kombination? (1 inlägg) 15 år sedan
Onkyo TX-SR606, Marantz SR6003, H/K 355 + Black Diamond V.2 (5 inlägg) 15 år sedan
Hk avr 255 (30 inlägg) 15 år sedan
Harman Kardon avr 355 eller onkyo 805an? (5 inlägg) 15 år sedan
Bildproblem AVR 255 (5 inlägg) 15 år sedan
H/K Avr 355 vs Onkyo 875 (2 inlägg) 15 år sedan
Harman Kardon AVR445 / AVR255 (6 inlägg) 15 år sedan
Min Onkyo - Dåligt köp? (30 inlägg) 15 år sedan
hjälp mig välja mellan följande recivrar (8 inlägg) 15 år sedan

#1501

Postad 10 oktober 2010 - 13:29

Unregisteredb54555ac
  • Unregisteredb54555ac
  • Amatör

  • 59 inlägg
  • 0
Någon här i tråden som har en aning om en förstärkare med ett annat märke än Harman Kardon som INTE har dessa vanliga problem som typ alla HK-förstärkare har?
Dvs tex 2-3 sekunders fördröjning vid spårbyte?

Affären där jag köpte mina prylar har nu erbjudit sig att byta ut det jag har mot ett annat märke. ;)
Så då vill jag har tips på liknande apparater som AVR260, fast INTE Harman Kardon alltså.
Och dom ska ju då som sagt inte ha fördöjning vid spårbyte tex.

Någon som har tips?

#1502

Postad 14 oktober 2010 - 12:08

Unregistered1754
  • Unregistered1754
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0
Någon som har något tips på hur man kan få ett mjukare ljud med AVR255 och Canton GLE 409? AVR255 är en extremt vass förstärkare med kraftig övervikt på diskanten vilket gör att jag får ont i öronen om jag har högre volym än -40 dB. Har ökat ett par snäpp på Bass vid tonkontrollen, den låga, djupa basen ökar och hörs men när det gäller den "tydliga tryckande ljudbilden" är det nästan bara diskant. Tips mottages varmt.

PS. Har just nu ej råd att köpa in Sub. Dock vet jag inte vilken skillnad en sådan skulle göra ändå när det inte är den djupa ljudbilden som är problemet.

#1503

Postad 14 oktober 2010 - 17:35

Unregistereda7b0d7a3
  • Unregistereda7b0d7a3
  • Lärjunge

  • 433 inlägg
  • 0
Inte nöjd med min avr 255 heller knäpper mm och tar evigheter att byta källa då den tappar ljudet i cirka 10 sec.

Lite trist men kommer aldrig mer köpa HK som jag alltid kört med innan blir nog Onkyo nästa.

#1504

Postad 14 oktober 2010 - 21:38

Unregistered6e98fd36
  • Unregistered6e98fd36
  • Amatör

  • 77 inlägg
  • 0

Inte nöjd med min avr 255 heller knäpper mm och tar evigheter att byta källa då den tappar ljudet i cirka 10 sec.

Lite trist men kommer aldrig mer köpa HK som jag alltid kört med innan blir nog Onkyo nästa.


Tja!

Lämna in den isf om du har nyaste firmwaren på den, har varit stul med HDMI-kortet på flera av 255/355:an
Den ska inte knäppa! min gjorde det med i Subben + högtalarna detta är dock fixat på den jag hade, jag köpte storebror istället pga fler funktioner samt mer effekt, 355:an var lite för klen för mej :-p (har en moddad AVR-660 numera.)

#1505

Postad 14 oktober 2010 - 21:42

Unregistered6e98fd36
  • Unregistered6e98fd36
  • Amatör

  • 77 inlägg
  • 0

Någon som har något tips på hur man kan få ett mjukare ljud med AVR255 och Canton GLE 409? AVR255 är en extremt vass förstärkare med kraftig övervikt på diskanten vilket gör att jag får ont i öronen om jag har högre volym än -40 dB. Har ökat ett par snäpp på Bass vid tonkontrollen, den låga, djupa basen ökar och hörs men när det gäller den "tydliga tryckande ljudbilden" är det nästan bara diskant. Tips mottages varmt.

PS. Har just nu ej råd att köpa in Sub. Dock vet jag inte vilken skillnad en sådan skulle göra ändå när det inte är den djupa ljudbilden som är problemet.


har du kört den automatiska inställningen så ta bort allt som har med EQ att göra och se till att högtalarna spelar Full Range.
alltså att den inte klipper bort de lägsta bastonerna! fick samma problem som du när den var Automatiskt inställd.
sedan kan du sänka diskanten o höja Basen en aning så får du ett varmare ljud. sedan om jag minns rätt så är har Canton ganska vasst ljud från början.

Sedan se till att subben är avstängd i receivern så att den verkligen spelar alla bastonerna i de vanliga fronterna!

#1506

Postad 15 oktober 2010 - 03:02

Unregistered1754
  • Unregistered1754
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0

har du kört den automatiska inställningen så ta bort allt som har med EQ att göra och se till att högtalarna spelar Full Range.
alltså att den inte klipper bort de lägsta bastonerna! fick samma problem som du när den var Automatiskt inställd.
sedan kan du sänka diskanten o höja Basen en aning så får du ett varmare ljud. sedan om jag minns rätt så är har Canton ganska vasst ljud från början.

Sedan se till att subben är avstängd i receivern så att den verkligen spelar alla bastonerna i de vanliga fronterna!


Har ej kört den automatiska inställningen eftersom den bara går att köra om man har en Subwoofer utan har fått lov att ställa in manuellt. Subben är avstängd och frontarna står på LFE.

Har som sagt höjt basen +1-2db men inte rört diskanten. Det känns på något vis fel att ändra i tonkontrollen i övrigt, känns liksom onaturligt. Att man ska behöva sänka diskanten för att det ska låta mjukt känns fel.

Sen är det ju soklart olika på vilken låt man spelar, kan vara sjukt olika på olika skivor med samma artist osv fast typ av musik är desamma. De flesta låtarna från Born in the USA albumet med Springteen låter rejält vassa medan låtar från albumet Darknes on the edge of town typ Factory är rejält bastunga, nästan lite för mycket. Men man vill ju kunna spela allt även de ljusa bitarna utan att få ont i huvudet.

#1507

Postad 15 oktober 2010 - 04:18

Unregistered6e98fd36
  • Unregistered6e98fd36
  • Amatör

  • 77 inlägg
  • 0

Har ej kört den automatiska inställningen eftersom den bara går att köra om man har en Subwoofer utan har fått lov att ställa in manuellt. Subben är avstängd och frontarna står på LFE.

Har som sagt höjt basen +1-2db men inte rört diskanten. Det känns på något vis fel att ändra i tonkontrollen i övrigt, känns liksom onaturligt. Att man ska behöva sänka diskanten för att det ska låta mjukt känns fel.

Sen är det ju soklart olika på vilken låt man spelar, kan vara sjukt olika på olika skivor med samma artist osv fast typ av musik är desamma. De flesta låtarna från Born in the USA albumet med Springteen låter rejält vassa medan låtar från albumet Darknes on the edge of town typ Factory är rejält bastunga, nästan lite för mycket. Men man vill ju kunna spela allt även de ljusa bitarna utan att få ont i huvudet.


Håller helt o hållet med!

för har sj upplevt att HK ger ett mycket klart o "starkt" ljud.
tror ditt problem beror på dina högtalare så testa samma högtalare med en annan reciver/förstärkare.
så du isf kan utesluta recivern/högtalarna. kan ju vara så att de är för vassa för dina öron o du behöver sänka
diskanterna med ett dämpningsfilter. (är högtalarna nya så kan de vara vassa innan de blir helt inspelade)

#1508

Postad 15 oktober 2010 - 07:51

sudden76
  • sudden76
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0

Håller helt o hållet med!

för har sj upplevt att HK ger ett mycket klart o "starkt" ljud.
tror ditt problem beror på dina högtalare så testa samma högtalare med en annan reciver/förstärkare.
så du isf kan utesluta recivern/högtalarna. kan ju vara så att de är för vassa för dina öron o du behöver sänka
diskanterna med ett dämpningsfilter. (är högtalarna nya så kan de vara vassa innan de blir helt inspelade)


Tror också det kan bero på högtalarna. Jag valde bort Canton 409, eftersom jag inte tyckte dom gav så bra bas med H/K. Valde Monitor Audio RS6 och får väldigt mycket och fin bas.
Men det borde gå att ställa in så att du får ett bra ljud ändå.

#1509

Postad 15 oktober 2010 - 11:19

sudden76
  • sudden76
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0
Har ett litet problem. Jag kör med H/K med 2 stycken frontar. Monitor Audio RS6. Jag har ställt in H/K att enbart köra 2 kanligt, alltså stängt av de andra högtalarna.
Problemet blir vid vissa tv-sändningar och vissa filmer. Verkar vara när det är Dolby Digital. Då blir talet väldigt lågt, men det andra ljudet är bra.
Det måste väl gå att köra 2 kanaligt och inte ha en centerhögtalare, eller?

#1510

Postad 15 oktober 2010 - 12:58

Unregistered6e98fd36
  • Unregistered6e98fd36
  • Amatör

  • 77 inlägg
  • 0

Har ett litet problem. Jag kör med H/K med 2 stycken frontar. Monitor Audio RS6. Jag har ställt in H/K att enbart köra 2 kanligt, alltså stängt av de andra högtalarna.
Problemet blir vid vissa tv-sändningar och vissa filmer. Verkar vara när det är Dolby Digital. Då blir talet väldigt lågt, men det andra ljudet är bra.
Det måste väl gå att köra 2 kanaligt och inte ha en centerhögtalare, eller?


Ändrat så du kör "Stereo Mode"? finns snabb knapp på fjärren

#1511

Postad 15 oktober 2010 - 20:15

than
  • than
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Hej!

Jag lever och finns kvar har dock jobbat väldigt mycket på sista tiden, IFA mässan, Arken och har rest land och rike runt och presenterat nya produkter. Ber om ursäkt om jag inte svarat men jag har inga mail i min inkorg. Min gamla mail [email protected] har upphört, maila istället [email protected] eller ännu heller [email protected] så kommer ni i direkt kontakt med vår serviceverkstad Assist worokshop i Göteborg.

Ni som har problem med att HDMI bör lämna in receivern till er butik för service. Det är troligen hdmikortet som sitter glappt och behöver åtgärdas. Vi ska se till och lösa alla dessa maskiner. Om ni har problem lämna in maskinerna nu! I första hand ska ni kontakta era butiker, ni kan även kontakta Assist eller mig.

HDMI 1.4
AVR-255 och AVR-260 går inte och uppdatera till HDMI 1.4. Till AVR-360 och AVR-460 finns HDMI 1.4 firmware. Till AVR-660 och AVR-760 kommer firmware om ca 6 veckor.

Volym
Titta inte på vad det står i displayen så länge ljudet är tillräckligt högt. Det variera oerhört mycket, känslighet på högtalarna är det som styr mest, men impedans, rummet, ingångsignal gör att det variera mycket. En dolby digital signal är tex mycket lägra en en vanlig analog signal från CD. På 90 talet var det väldigt populärt och tävla i mellan olika tillverkar om vilken som spelade högst med volymen kl 11. Men hur mycket man vrider på volymratten har inget och göra med förstärkarens effekt. harman/kardon har kraftfulla slutsteg och leverera mycket ampere. Se powercube mätningar.

Låt oss hålla en trevlig ton här. Ursäkta för eventuella stavfel.

Hälsningar
Joakim Malm
Harman Nordic


Hej Joakim!

Mailade dig om mina problem för 4 veckor sen och har inte fått svar.

Testade [email protected] idag men den mailen funkar inte. Testade att byta till .se, får se om det funkar bättre.

Mvh

Redigerat av than, 15 oktober 2010 - 20:15.


#1512

Postad 17 oktober 2010 - 12:12

jonatannn
  • jonatannn
  • Användare

  • 188 inlägg
  • 0
Har precis inhandlat en avr 255 och undrar hur man får fram info om senaste firmware?? Har testat "0 1 2 3 ok" utan att få det att fungera...

#1513

Postad 17 oktober 2010 - 17:10

than
  • than
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Har precis inhandlat en avr 255 och undrar hur man får fram info om senaste firmware?? Har testat "0 1 2 3 ok" utan att få det att fungera...


1-2-3-4-OK eller 1-2-3-0-OK

#1514

Postad 17 oktober 2010 - 18:08

citroenC1
  • citroenC1
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Någon här i tråden som har en aning om en förstärkare med ett annat märke än Harman Kardon som INTE har dessa vanliga problem som typ alla HK-förstärkare har?
Dvs tex 2-3 sekunders fördröjning vid spårbyte?

Affären där jag köpte mina prylar har nu erbjudit sig att byta ut det jag har mot ett annat märke. :)
Så då vill jag har tips på liknande apparater som AVR260, fast INTE Harman Kardon alltså.
Och dom ska ju då som sagt inte ha fördöjning vid spårbyte tex.

Någon som har tips?


Har ingen fördröjning alls vid spårbyte. Har alltid funkat bra med både MP3 och CD-skiva. Kör en PS3 och AVR355.

#1515

Postad 17 oktober 2010 - 18:48

citroenC1
  • citroenC1
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Efter uppgradering av både PS3:an och HK så kan man nu köra Bitstream från PS3 när man kollar på BlueRay och det står Dolby TrueHD i displayen på förstärkaren. Så nu slipper man köra linjär PCM.

Har äntligen bemödat mig att hänga upp de bakre högtalarna på väggen (Audio Pro Avanti A.10). Passade även på att flytta isär de främre högtalarna (Avanti A.70) och rikta dem mot lyssnaren samt byta placering av subbasen (Avanti SW-450). Körde sedan HK automatiska kaliblering. Den föreslog att de främre högtalarna var av storleken Large. Ställde in HK att köra subban LFE, d.v.s endast när en LFE signal skickas ut vid. Oj, oj, oj vilken skillnad det blev. När man lyssnar på musik så är ljudet mycket mer detaljerat när subban är tyst och inte brölar. Nu spelar de främre högtalarna också längre ner i frekvenserna. Sen kollade jag på I am Legend på Bluray med förstärkaren inställd på -20dB och det kändes som om man var nära att få en hjärtattack av de plötsliga och höga ljuden men det var skoj.

Det känns som ett helt annat system med dessa inställningar jämfört med hur det var tidigare. :-) Trodde aldrig att man skulle kunna höra en så stor skillnad med endast dessa justeringar. Är verkligen supernöjd med ljudet och hela anläggningen. Blir att kolla på en skräckfilm ikväll och njuta lite extra av surround effekterna.

#1516

Postad 18 oktober 2010 - 17:04

Larry2k
  • Larry2k
  • Amatör

  • 69 inlägg
  • 0
Kommer 3D-stöd släppas till 355 oxå?

#1517

Postad 18 oktober 2010 - 20:52

than
  • than
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Efter uppgradering av både PS3:an och HK så kan man nu köra Bitstream från PS3 när man kollar på BlueRay och det står Dolby TrueHD i displayen på förstärkaren. Så nu slipper man köra linjär PCM.

Har äntligen bemödat mig att hänga upp de bakre högtalarna på väggen (Audio Pro Avanti A.10). Passade även på att flytta isär de främre högtalarna (Avanti A.70) och rikta dem mot lyssnaren samt byta placering av subbasen (Avanti SW-450). Körde sedan HK automatiska kaliblering. Den föreslog att de främre högtalarna var av storleken Large. Ställde in HK att köra subban LFE, d.v.s endast när en LFE signal skickas ut vid. Oj, oj, oj vilken skillnad det blev. När man lyssnar på musik så är ljudet mycket mer detaljerat när subban är tyst och inte brölar. Nu spelar de främre högtalarna också längre ner i frekvenserna. Sen kollade jag på I am Legend på Bluray med förstärkaren inställd på -20dB och det kändes som om man var nära att få en hjärtattack av de plötsliga och höga ljuden men det var skoj.

Det känns som ett helt annat system med dessa inställningar jämfört med hur det var tidigare. :-) Trodde aldrig att man skulle kunna höra en så stor skillnad med endast dessa justeringar. Är verkligen supernöjd med ljudet och hela anläggningen. Blir att kolla på en skräckfilm ikväll och njuta lite extra av surround effekterna.


Fast då har du väl en PS3 slim? För gamla "tjock-PS3" klarar väl inte av att skicka HD-ljud med bitstream?

#1518

Postad 19 oktober 2010 - 01:03

Unregistered6e98fd36
  • Unregistered6e98fd36
  • Amatör

  • 77 inlägg
  • 0

Kommer 3D-stöd släppas till 355 oxå?


nej tyvärr pga att den inte är uppgraderingsbar till HDMI 1,4

#1519

Postad 19 oktober 2010 - 10:07

than
  • than
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
För er som ännu inte uppgraderat till senaste programvaran så finns det att hämta på:

http://www.harmankar.....D=AVR 255/230

Blev själv rekommenderad att installera denna uppdatering av HK:s svenska support.

Jag använde RS-232 kabel från dator med Windows 7. Inga som helst problem, glöm inte att köra installationsfilen som administratör bara.

#1520

Postad 19 oktober 2010 - 11:53

citroenC1
  • citroenC1
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Fast då har du väl en PS3 slim? För gamla "tjock-PS3" klarar väl inte av att skicka HD-ljud med bitstream?


Det stämmer, kör med en PS3 slim. Har även en tjock modell men har inte testat med den. Enligt vad jag har läst så ska det inte fungera med tjockmodellen.

#1521

Postad 19 oktober 2010 - 12:31

Auron
  • Auron
  • Lärjunge

  • 270 inlägg
  • 0
Är så ***** trött på uppdateringarna..de fungerar aldrig! Har nu försökt över 10ggr med de 2 senaste och det fungerar aldrig, fastnar på samma ställe varje gång. När jag lämna in den på service lyckade de uppdatera den men sen kom ju en ny version och nu fungerar det inte igen...

#1522

Postad 19 oktober 2010 - 13:38

Unregistered6e98fd36
  • Unregistered6e98fd36
  • Amatör

  • 77 inlägg
  • 0

Är så ***** trött på uppdateringarna..de fungerar aldrig! Har nu försökt över 10ggr med de 2 senaste och det fungerar aldrig, fastnar på samma ställe varje gång. När jag lämna in den på service lyckade de uppdatera den men sen kom ju en ny version och nu fungerar det inte igen...


testa o kör i kompatibilitet läge för Vista eller XP i Win7.
funkar inte det testa med en annan USB/RS232 kabel, alt låna en polares Bärbara o kör med.

#1523

Postad 19 oktober 2010 - 14:25

citroenC1
  • citroenC1
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Är så ***** trött på uppdateringarna..de fungerar aldrig! Har nu försökt över 10ggr med de 2 senaste och det fungerar aldrig, fastnar på samma ställe varje gång. När jag lämna in den på service lyckade de uppdatera den men sen kom ju en ny version och nu fungerar det inte igen...


Vad trist, mina uppgraderingar har gått smidigt varje gång. Kör XP och högerklickar på *.exe filen och väljer att köra filen som administratör.

Använder följande usb -> serie kabel ifrån Kjell & Company http://www.kjell.com...tem=38885&path=
Var tvungen att pilla bort det blå skalet för att få kontakten att passa in i HK.

#1524

Postad 24 oktober 2010 - 15:21

maka199
  • maka199
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Har oxå försökt uppgradera firmware typ 5 ggr nu. Kör windows 7.
Stannar på uppgradering av Video-delen varje gång :)

Ska testa med 4x12Tum's råd att köra i kompatibilitetsläge för XP nu...

#1525

Postad 24 oktober 2010 - 15:52

maka199
  • maka199
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Nehej, inte i kompatibilitetsläge för XP heller...

Bifogad fil  felmedd_Video_uppgr.jpg   128,99K   6 Antal nerladdningar

#1526

Postad 24 oktober 2010 - 16:14

wikings1
  • wikings1
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
jag fick det inte att lia med win 64 stannade på samma ställe
men med ungarnas xp dator så funkar det klockrent
mvh wikings1

#1527

Postad 24 oktober 2010 - 18:34

Unregistered6e98fd36
  • Unregistered6e98fd36
  • Amatör

  • 77 inlägg
  • 0

Nehej, inte i kompatibilitetsläge för XP heller...

Bifogad fil  felmedd_Video_uppgr.jpg   128,99K   6 Antal nerladdningar


skit ja då är de bara o låna en "gammal" bärbar med annat op.

#1528

Postad 25 oktober 2010 - 14:05

Unregistered43749
  • Unregistered43749
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0
Hej!

Notera att receiverna ska vara påslagen i ON läget när ni gör denna uppdatering jämfört med alla andra steg då receivern ska vara i standby.

Mvh
Joakim
Harman

#1529

Postad 27 oktober 2010 - 16:36

Unregistered54ef61d1
  • Unregistered54ef61d1
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0
Hej! Jag går i tankarna om ett förstärkar köp och har kollat in HK AVR 255. Som jag läst här det senaste så har dom flesta bara haft problem med denna, och min fråga är om det är nån som rekomenderar mig att köpa HK AVR 255 eller finns det nått prisvärdigare i samma prisklass som ni rekomenderar?

Mvh

#1530

Postad 27 oktober 2010 - 18:07

citroenC1
  • citroenC1
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Hej! Jag går i tankarna om ett förstärkar köp och har kollat in HK AVR 255. Som jag läst här det senaste så har dom flesta bara haft problem med denna, och min fråga är om det är nån som rekomenderar mig att köpa HK AVR 255 eller finns det nått prisvärdigare i samma prisklass som ni rekomenderar?

Mvh


Har en AVR 355, ska väl i stort sett vara likadan som 255 förutom att den har fler watt. Har inte stött på några problem alls med 355:an. Priset kan jag inte uttala mig om då jag inte har exakt koll på vad som finns. Designmässigt tycker jag H/K slår de andra samt att H/K klarar av svårdrivna högtalare bra, därav mitt val.

#1531

Postad 27 oktober 2010 - 18:31

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0
Samma här, sitter med en AVR 255 och är grymt nöjd - inga problem what so ever!

Dock så har jag en fundering - idag har jag ett HKTS11 surroundpaket 5.1 med subwoofer och är nöjd med ljudet.
Men om jag vill lyssna på en god CD eller liknande så bör jag väl köpa ett par golvhögtalare med t ex 8"-element i eller liknande. Lyssnar till 95 % på rock, hårdrock, metal.
Nu till frågan - kan jag köra golvarna på de resterande två kanalerna endast i stereo när jag ska lyssna på musik, och på så sätt koppla bort surroundet och subban?

Ursäkta för n00bfrågan men frågar man inte får man inget veta.

#1532

Postad 04 november 2010 - 21:46

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0
Okej, ny fråga - klarar AVR 255 bi amping?

EDIT: Meh, never mind.

Redigerat av MrSpokk, 05 november 2010 - 13:31.


#1533

Postad 07 november 2010 - 13:24

jonatannn
  • jonatannn
  • Användare

  • 188 inlägg
  • 0
kan någon hjälpa mig!!!

Har skaffat en uppdateringskabel (rs232 kabel) för att uppdatera min hk 255. Jag kör vanligtvis mac så jag är inte så van vid windows operativsystem.

Jag lyckas inte få ngn kontakt mellan datorn och förstärkaren....

Den registrerar inga drivrutiner och jag vet inte hur jag ska ställa in så att USB porten registreras som en com1 port...

Kommer ingen vart eftersom steg 4 i installationen kräver kontakt med förstärkaren.

Det är windows 7 operativsystem

Har försökt att söka i denna tråd efter hjälp men finner ingen..

Redigerat av jonatannn, 07 november 2010 - 13:24.


#1534

Postad 14 november 2010 - 20:04

noone2k
  • noone2k
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Jag har en AVR 255 och köpte för ett bra tag sen en usb-seriell-adapter. Idag tänkte jag ta tag i det hela och uppdatera programvaran. Jag plockade hem firmwaren från HK körde programmet och gjorde allt enligt anvisningarna. MEN...
Vid första försöket får jag ingen kontakt med recivern, vid andra försöket med den annan dator (win7, xp-mode, admin-rättigheter) så lyckas jag få kontakt med recivern och den börjar ladda upp ny programvara (DSP/MCU) men efter en knapp 1/4 så slutar den. Efter en stund så står det att den har tappat kontakten med recivern. Försöker man sedan igen så står det samma sak: ingen anslutning till recivern.
Jag har i efterhand lyckats komma så att den uppdaterar till 1/4 men inte mer...Vad kan man göra? Är det bara att lämna in den och hosta upp sura pengar eller är det något som kan vara garantirelaterat? Eller finns det någon som är riktigt kunnig och kan förklara för mig hur jag ska göra?

Kan tillägga att den för tillfället inte startar...

Redigerat av noone2k, 14 november 2010 - 21:07.


#1535

Postad 15 november 2010 - 12:09

Unregistered43749
  • Unregistered43749
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0
Hej!

Liten guide för firmware uppdatering.

Installera drivrutiner för USB->Seriell adaptern. Win XP funkar bäst. Ha admin rättigheter.

Ställ in så att adaptern får com port mellan 1-5.

Följ instruktionerna noga! tryck in reset och power on/off vid rätt tillfälle. När videodelen uppdateras ska receivern var "on".

Om ni köpt receivern hos auktoriserad ÅF kan ni få den uppdaterad utan kostnad.

Hälsningar
Joakim
Harman Nordic

#1536

Postad 15 november 2010 - 16:21

noone2k
  • noone2k
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Hej!

Liten guide för firmware uppdatering.

Installera drivrutiner för USB->Seriell adaptern. Win XP funkar bäst. Ha admin rättigheter.

Ställ in så att adaptern får com port mellan 1-5.

Följ instruktionerna noga! tryck in reset och power on/off vid rätt tillfälle. När videodelen uppdateras ska receivern var "on".

Om ni köpt receivern hos auktoriserad ÅF kan ni få den uppdaterad utan kostnad.

Hälsningar
Joakim
Harman Nordic


Jag har inga problem med att installera drivrutinerna för USB-Serieportsadaptern. Som längst kommer jag dock till och med 1/4 av DSP/MCU upgrade. Alternativt får jag ingen kontakt alls ;)
Tyvärr har jag ingen tillgång till XP-dator, men imorgon får jag hem en seriell kabel och slipper då USB-adaptern. Fungerar inte det så får jag åka till närmsta HK-försäljare och hoppas på det bästa då jag idag inte bor kvar på samma ort som jag köpte recivern.

Edit:
Med en riktig seriell kabel var det inga problem att uppdatera HKn med Win 7. Gick som smort :D

Redigerat av noone2k, 16 november 2010 - 20:46.


#1537

Postad 16 november 2010 - 20:38

Unregistered1e1b5146
  • Unregistered1e1b5146
  • Lärjunge

  • 475 inlägg
  • 0
har haft min sedan 2008 å nu i dagarna så dog bilden från hk till tv. provat så inte det e fel på tv eller på källorna.. min 2 års garanti har gått ut men enligt konsumentlagen så har man rätt till 3 år att reklamera.. e detta något vanligt fel.. stämmer det att ja kan lämna in den?
frågan är mest riktat till joakim..

mvh mikael

#1538

Postad 16 november 2010 - 20:55

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0

har haft min sedan 2008 å nu i dagarna så dog bilden från hk till tv. provat så inte det e fel på tv eller på källorna.. min 2 års garanti har gått ut men enligt konsumentlagen så har man rätt till 3 år att reklamera.. e detta något vanligt fel.. stämmer det att ja kan lämna in den?
frågan är mest riktat till joakim..

mvh mikael

Troligtvis kan du få den lagad, det är väl rätt välkänt att H/K har problem med sin 255a överlag.
Bl.a på HDMI-växeln m.m

#1539

Postad 20 november 2010 - 13:00

Unregistered1e1b5146
  • Unregistered1e1b5146
  • Lärjunge

  • 475 inlägg
  • 0
va inne å fråga där ja köpte den å han sa att ja troligtvis pajjat när ja satt i kontakterna eller ja brytit i dom. men vet att ja varit hur noga som hellst med att ha allt avstängt innan å inte tvingat i en kontakt.. å ja kan åka på å betala sj hela kortet å de e dyrt..

ingen som vet va ja kan göra?

#1540

Postad 20 november 2010 - 16:30

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0
Låter helt galet, förstärkaren AVR-255 borde återkallats av H/K egentligen, enligt mig. Den har problem med allt möjligt och H/K vet om det, ny firmware hjälper inte då man inte kan avhjälpa hårdvarufel med mjukvara, men det blir för dyrt att återkalla alla. Därför borde H/K ta på sig lite "goodwill" och det tror jag de gör.
Skicka ett PM till vår H/K representant här på forumet, han borde kunna hjälpa dig.

Återkom gärna hur H/K löser detta.

Redigerat av Falcy, 21 november 2010 - 13:00.


#1541

Postad 21 november 2010 - 12:56

Unregistered1e1b5146
  • Unregistered1e1b5146
  • Lärjunge

  • 475 inlägg
  • 0
ja precis de minsta dom borde e ta det på goodwill tycker ja.. väntar på svar från säljaren. han skule ringa å prata med dom.. ja jag får pm joakim å se va han har å säga..

#1542

Postad 27 november 2010 - 14:07

paxhell
  • paxhell
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0
Jag har en HK avr255 och undrar om det ska knäppa till i högtalarna när man byter källa tex ifrån "aux" till "game" , låter lite olustigt!
En annan fråga, när man ska kolla firmwaren ska den vara i något speciellt läge när man knappar in 1230 ok eller 1234 ok ??? händer inget när jag gör det

#1543

Postad 29 november 2010 - 19:26

n1mda
  • n1mda
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0
Har läst igenom manualen ett 10-tal gånger nu och trodde att man som IT-tekniker skulle kunna sätta sig in i detta med, jo tjena. Det är ju rena grekiskan för en annan. Så jag vänder mig till er experter här om någon vänlig själ orkar förklara lite för mig.

Setup: AVR 255, HKTS 16

Har i nuläget tre saker jag undrar över..

1. När man kollar på en film med Dolby ljud så står det "Logic 7" i displayen? Är det korrekt? Har även testat att ändra men kan inte ändra till något som verkar rätt heller. Jag får ljud i alla högtalare och det låter bra enligt mig, stör mig bara på att det står "fel" efter vad jag lärt mig. Eller ska det vara så?

2. I displayens högra sida finns en "bild" där man ser alla högtalare som små rutor. Men när jag som i ovanstående kollar på film så markeras bara fronthögtalarna, alla andra rutor är omarkerade. Känns inte heller rätt, även om jag får ljud i alla högtalare.

3. När jag kopplar in min xbox 360 via komponent (har ej hdmi på den) så är bilden mörk som om det sitter en solfilm över. TVn är rätt inställd och när jag kopplar in direkt i TVn så är bilden ljus och fin. Något fel på recivern? Sett andra här som haft liknande problem men ingen verkar ha en lösning på det.

Otroligt tacksam om jag får några svar! :)

#1544

Postad 29 november 2010 - 20:44

n1mda
  • n1mda
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0
Löste mina problem på punkt 1 och 2. Det var min DVD som var trollet i dramat och bara skickade PCM. När det var ändrat till Bitstream så fungerade det klockrent.

Men fråga 3 har jag inte löst ännu, någon som har något tips?

#1545

Postad 30 november 2010 - 20:40

jockelw
  • jockelw
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Hallå alla.

Har införskaffat mig en AVR-255:a och är nöjd i stora drag. Till denna reciver så blev det hkts-30 system.

Nu har jag en liten fundering som jag inte hittar svar på även hur mycket jag läst och sökt.

Jag har parabol kopplad på en HDMI sen har jag Apple tv som jag streamar musik från dator till, denna är kopplad med HDMI också. Om jag nu vill ha TV:n på med bild från parabolmottagaren och sedan lyssna på musik samtidigt från Apple TV. Går det att lösa enkelt?
Varför vill jag nu ha det så. Jo om man håller på att grejjar i lägenheten så kanske man vill ha tv:n på med lite bild för att få lite "rörelse" och sedan så vill man lyssna på musik iställlet för ljudet från tv. På min gammla Sony reciever så kunde man välja om man bara ville byta bild källan eller ljud källan å så kunde man välja tex parabol och dator ljud samtidigt.

Såg att min reciever inte hade senaste mjukvaran, bör jag uppdatera omgående, eller är det marginell skillnad?

Tacksam för hjälp.

#1546

Postad 30 november 2010 - 22:34

Unregistered6e98fd36
  • Unregistered6e98fd36
  • Amatör

  • 77 inlägg
  • 0

Hallå alla.

Har införskaffat mig en AVR-255:a och är nöjd i stora drag. Till denna reciver så blev det hkts-30 system.

Nu har jag en liten fundering som jag inte hittar svar på även hur mycket jag läst och sökt.

Jag har parabol kopplad på en HDMI sen har jag Apple tv som jag streamar musik från dator till, denna är kopplad med HDMI också. Om jag nu vill ha TV:n på med bild från parabolmottagaren och sedan lyssna på musik samtidigt från Apple TV. Går det att lösa enkelt?
Varför vill jag nu ha det så. Jo om man håller på att grejjar i lägenheten så kanske man vill ha tv:n på med lite bild för att få lite "rörelse" och sedan så vill man lyssna på musik iställlet för ljudet från tv. På min gammla Sony reciever så kunde man välja om man bara ville byta bild källan eller ljud källan å så kunde man välja tex parabol och dator ljud samtidigt.

Såg att min reciever inte hade senaste mjukvaran, bör jag uppdatera omgående, eller är det marginell skillnad?

Tacksam för hjälp.



Uppdatera!!
mycket buggar fixade!

#1547

Postad 02 december 2010 - 09:35

Unregistered43749
  • Unregistered43749
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0

3. När jag kopplar in min xbox 360 via komponent (har ej hdmi på den) så är bilden mörk som om det sitter en solfilm över. TVn är rätt inställd och när jag kopplar in direkt i TVn så är bilden ljus och fin. Något fel på recivern? Sett andra här som haft liknande problem men ingen verkar ha en lösning på det.
Otroligt tacksam om jag får några svar!


Svar:

Det går lätt att rätta till då du kan ställa in ljus, färg och skärpa individuellt på ingång/källa. Tryck på knappen "video modes" och justera tills du blir nöjd. Detta går och göra tack vara Faorudja DCDi Cinema chippet.

Fråga 2.

har haft min sedan 2008 å nu i dagarna så dog bilden från hk till tv. provat så inte det e fel på tv eller på källorna.. min 2 års garanti har gått ut men enligt konsumentlagen så har man rätt till 3 år att reklamera.. e detta något vanligt fel.. stämmer det att ja kan lämna in den?
frågan är mest riktat till joakim..
mvh mikael


[b]Svar:

Självklart hjälper vi de kunder som har problem med detta. Detta gäller endast ca 3% av de första som såldes. Det är åtgärdat på de som är tillverkade senare. Det stämmer att man har 3 år reklamationsrätt mot fabrikationsfel enligt konsumentköplagen.

Hälsningar
Joakim Malm
Harman Consumer Nordic

#1548

Postad 03 december 2010 - 12:19

Unregistered5f7ef872
  • Unregistered5f7ef872
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Nu när man tillhör dom 3 % hur går man tillväga?

#1549

Postad 03 december 2010 - 18:57

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0

Nu när man tillhör dom 3 % hur går man tillväga?

Du kontaktar stället du köpte den på bara ;)

#1550

Postad 05 december 2010 - 20:25

n1mda
  • n1mda
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0


Svar:

Det går lätt att rätta till då du kan ställa in ljus, färg och skärpa individuellt på ingång/källa. Tryck på knappen "video modes" och justera tills du blir nöjd. Detta går och göra tack vara Faorudja DCDi Cinema chippet.


Nej det går inte.
Jag har provat allt möjligt men bilden blir bara grådassig om man höjer brightness t.ex. Det är något som inte stämmer för via HDMI blir allt klockrent på en gång. Men via component blir det alldeles för mörkt.

Redigerat av n1mda, 05 december 2010 - 20:25.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.