Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony VPL-HW45ES, HW65ES, VW320ES, VW520ES, VW550ES, VW5000ES

740 svar till detta ämne SONY
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#201

Postad 13 februari 2016 - 18:59

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0
Härligt tack för info. Då skall jag uppdatera min också!

#202

Postad 19 februari 2016 - 18:55

plundvik
  • plundvik
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0
Är supernöjd med uppdateringen. Nu fungerar Reality Creation som det ska och ingen "pumpande" iris. Testade att se Last Whitch Hunter - vilken bild jag fick, helt fantastisk med en svärta jag aldrig sett - djupaste svart. Jag tror att uppdateringen måste ha innehållit buggfixar som rör bildkvalite'n också. Supernöjd! Nu väntar jag bara på att en uhd blu-ray player lanseras i Sverige.

#203

Postad 19 februari 2016 - 19:25

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 568 inlägg
  • 1

Det var trevligt att uppdateringen även löste problemet med den pumpande irisen på HW520, som vad jag förstår gjorde auto läget nästintill oanvändbart.

 

År väldigt nöjd med min nuvarande HW50 men måste ut och spana in HW520 ordentligt nån gång, även om den ligger långt över min prisklass.


Redigerat av Dr. Zaius, 19 februari 2016 - 19:26.


#204

Postad 28 februari 2016 - 02:49

Unregistered2ef9a1b1
  • Unregistered2ef9a1b1
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 0

Har nyligen fått ett problem med min HW65, att bilden drar åt gult numera oavsett färgtemperatur förutom vid mörka scener. Lite som ett gulaktig färgtemp, fast på samtliga "temperaturer". Märks tydligast på hudtoner. Är det något jag kan justera på panelerna i menyn eller måste jag på en avancerad kalibrering? Sony har jag upplevt tidigare som väldigt korrekta ur kartong, så också med denna i början..



#205

Postad 28 februari 2016 - 09:07

jln
  • jln
  • Lärjunge

  • 452 inlägg
  • 0

Det sitter en ny lamptyp i denna som inte funnits innan i de tidigare modellerna. Kan det inte vara så att lampan har ändrat färg? Lampor ändrar sig de första hundra timmarna, sedan brukar de vara stabila i sina färger. Hur många timmar har den gått?

 

Jag hade bett om att få testa en ny lampa först om jag var dig innan man drar på för stora växlar.



#206

Postad 28 februari 2016 - 12:24

Unregistered2ef9a1b1
  • Unregistered2ef9a1b1
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 0

Hej och tack för svar.

Den har gått ca 25 timmar, körd på Bright Cinema. Bor i Halmstad, köpt på Hembiobutiken i Göteborg.

Det finns ju HifiKlubben här i Halmstad som säljer samma projektor men vet inte vad som gäller, dvs om man ska hålla sig till inköpsbutiken vid frågor om service från Sony.



#207

Postad 28 februari 2016 - 16:14

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

  • 3 659 inlägg
  • 0

Hej och tack för svar.
Den har gått ca 25 timmar, körd på Bright Cinema. Bor i Halmstad, köpt på Hembiobutiken i Göteborg.
Det finns ju HifiKlubben här i Halmstad som säljer samma projektor men vet inte vad som gäller, dvs om man ska hålla sig till inköpsbutiken vid frågor om service från Sony.

bara ringa sony primesupport .

#208

Postad 28 februari 2016 - 17:00

jln
  • jln
  • Lärjunge

  • 452 inlägg
  • 0

Hej och tack för svar.

Den har gått ca 25 timmar, körd på Bright Cinema. Bor i Halmstad, köpt på Hembiobutiken i Göteborg.

Det finns ju HifiKlubben här i Halmstad som säljer samma projektor men vet inte vad som gäller, dvs om man ska hålla sig till inköpsbutiken vid frågor om service från Sony.

Om du köpt den på Hemmabiobutiken så får du vända dig till dem eller Prime supporten på Sony. Du skall vanligtvis alltid vända dig först till butiken du handlade den av. Varför skall du vända dig till Hifiklubben om du inte köp den av dem :blink:. Moraliskt tycker jag verkligen inte det är ok att och handla på nätet och sedan fråga i butiken fråga eller tex titta först i butik och sedan handla på nätet.

Men först skulle jag låta lampan brinna 100h. Man brukar säga att det tar den tiden innan lampan stabiliserar sig i färgerna. Vad säger bruksanvisningen?



#209

Postad 28 februari 2016 - 21:28

Unregistered2ef9a1b1
  • Unregistered2ef9a1b1
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 0

Manualen menar att jag ska justera panelerna; går ju att göra i mjukvaran.

Vet inte om subbasen kan vara boven med vibrationer.. Kan projektorn ta skada av det? Har den ståendes på en hög vagn då den för tillfället forslas till en större lokal vid aktuell visning där det inte är aktuellt med takfäste. Inga vibrationer som fortplantas i bilden dock utan mest ett rasslande i lösa hyllor i vagnen. Skulle kunna lägga en bred platta undertill med dessa under: 

http://www.sofsci.co...-dampening-feet

 

Alternativ felsökning blir som du säger att vänta ut lampan. Vet inte hur projektorn pallar med att stå på i 100 timmar i sträck, låter ju oekonomiskt dessutom ;) 

 

Ang. moral ser jag inte felet i att lämna in på närmaste auktoriserade verkstad eller "service punkt" om möjligt inom ramen för garantin. Hembiobutiken har sin närmsta fysiska butik ett par timmars bilväg härifrån. Självklart handlar jag då på nätet.

 

Ett antal butiker har anpassat sig efter fenomenet du beskriver och justerat till "nätpris".



#210

Postad 28 februari 2016 - 21:48

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

  • 3 659 inlägg
  • 0

Manualen menar att jag ska justera panelerna; går ju att göra i mjukvaran.
Vet inte om subbasen kan vara boven med vibrationer.. Kan projektorn ta skada av det? Har den ståendes på en hög vagn då den för tillfället forslas till en större lokal vid aktuell visning där det inte är aktuellt med takfäste. Inga vibrationer som fortplantas i bilden dock utan mest ett rasslande i lösa hyllor i vagnen. Skulle kunna lägga en bred platta undertill med dessa under:
http://www.sofsci.co...-dampening-feet

Alternativ felsökning blir som du säger att vänta ut lampan. Vet inte hur projektorn pallar med att stå på i 100 timmar i sträck, låter ju oekonomiskt dessutom ;)

Ang. moral ser jag inte felet i att lämna in på närmaste auktoriserade verkstad eller "service punkt" om möjligt inom ramen för garantin. Hembiobutiken har sin närmsta fysiska butik ett par timmars bilväg härifrån. Självklart handlar jag då på nätet.

Ett antal butiker har anpassat sig efter fenomenet du beskriver och justerat till "nätpris".

Använd sony prime support så kommer de och hämtar den med bud är ju ändå i England de repareras .
Du kan ju även ringa dem för tips brukar ha tekniker man kan prata med.

Redigerat av jimjans, 28 februari 2016 - 21:49.


#211

Postad 28 februari 2016 - 22:40

Unregistered2ef9a1b1
  • Unregistered2ef9a1b1
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 0

Använd sony prime support så kommer de och hämtar den med bud är ju ändå i England de repareras .
Du kan ju även ringa dem för tips brukar ha tekniker man kan prata med.

Japp, ska göras. :)



#212

Postad 29 februari 2016 - 09:04

jln
  • jln
  • Lärjunge

  • 452 inlägg
  • 0

Manualen menar att jag ska justera panelerna; går ju att göra i mjukvaran.

Vet inte om subbasen kan vara boven med vibrationer.. Kan projektorn ta skada av det? Har den ståendes på en hög vagn då den för tillfället forslas till en större lokal vid aktuell visning där det inte är aktuellt med takfäste. Inga vibrationer som fortplantas i bilden dock utan mest ett rasslande i lösa hyllor i vagnen. Skulle kunna lägga en bred platta undertill med dessa under: 

http://www.sofsci.co...-dampening-feet

 

Alternativ felsökning blir som du säger att vänta ut lampan. Vet inte hur projektorn pallar med att stå på i 100 timmar i sträck, låter ju oekonomiskt dessutom ;)

Att justera panelerna görs mjukvarumässigt och vad vet jag händer inget direkt med färgen utan du kan uppleva visuellt kanske en högre skärpa. De flyttas inte mekaniskt som i de dyrare projektorerna. Jag har testat på min att justera panelerna på min HW20 och det är inget som jag behållt utan låtit de vara ickejusterade. På vissa färger fick jag ett konstigt fenomen som för mig var en försämring av bilden.

 

Kör projektorn ~5h om dagen så tar det bara två veckor 25+75= 100h. På helgerna kan min projektor gå 12h i sträck. Som sagt det tar tid innan lampan stabiliserar sig. När man kalibrerar så krävs minst 100h på lampan innan en sådan görs.


Redigerat av jln, 29 februari 2016 - 09:06.


#213

Postad 01 mars 2016 - 00:01

Unregistered2ef9a1b1
  • Unregistered2ef9a1b1
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 0

Att justera panelerna görs mjukvarumässigt och vad vet jag händer inget direkt med färgen utan du kan uppleva visuellt kanske en högre skärpa. De flyttas inte mekaniskt som i de dyrare projektorerna. Jag har testat på min att justera panelerna på min HW20 och det är inget som jag behållt utan låtit de vara ickejusterade. På vissa färger fick jag ett konstigt fenomen som för mig var en försämring av bilden.

 

Kör projektorn ~5h om dagen så tar det bara två veckor 25+75= 100h. På helgerna kan min projektor gå 12h i sträck. Som sagt det tar tid innan lampan stabiliserar sig. När man kalibrerar så krävs minst 100h på lampan innan en sådan görs.

 

Har justerat panelerna nu i första hand och tycker det gula minskat. Projektorn skickar en testbild där man justerar i rutnätet på min. Tycker det tenderar åt gult på full lampa, särkilt Bright Cinema men får som du säger vänta lite.

Upplever någon annan att bilden flimrar vid MotionFlow på "Automatic"? Hur får man bort dansande prickar/brus? Har bara lagt märke till dem när jag kört i mitt rum och sitter närmare bilden. Testat Noise Reduction men händer inget. Kan det vara inspelningen, eller lugnar projektorn sig även här efter 100 timmar?

Japp projektorn tickar på nu; man börjar bli besatt, snart min nya religion. :)



#214

Postad 01 mars 2016 - 08:53

jln
  • jln
  • Lärjunge

  • 452 inlägg
  • 0

Det jag har lärt mig är att alla finesser generellt skall vara avstängda som tex variabel iris, noise reduction, true motion flow osv. Allt sådant stängdes av vid fackmanamässiga kalibreringen av min projektor.

Efter du nu justerat den mjukvarumässiga paneljusteringen skulle jag testa lite olika testbilder från BD-testkivor och se vad som händer med färgerna samt hålla koll på gulheten som du upplever.



#215

Postad 01 mars 2016 - 11:38

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

Det jag har lärt mig är att alla finesser generellt skall vara avstängda som tex variabel iris, noise reduction, true motion flow osv. Allt sådant stängdes av vid fackmanamässiga kalibreringen av min projektor.

 

 

Att alla digitala (elektroniska) effekter ska stängas av kan jag förstå, men bländaren (iris) är mekanisk och borde inte framkalla några sådana problem, tvärtom så hjälper den till med bättre upplevd svärta i bilden. Slog verkligen fackmannen av den funktionen?



#216

Postad 01 mars 2016 - 11:52

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Att alla digitala (elektroniska) effekter ska stängas av kan jag förstå, men bländaren (iris) är mekanisk och borde inte framkalla några sådana problem, tvärtom så hjälper den till med bättre upplevd svärta i bilden. Slog verkligen fackmannen av den funktionen?

Den automatiska irisen bör vara avslagen för att uppnå en så korrekt bild som möjligt. Gråskalan går inte att kalibrera rätt med autoiris på.

 

Att använda den manuella för att anpassa ljusflödet efter behov ger inga konsekvenser och bör vid behov användas.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#217

Postad 01 mars 2016 - 13:04

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

Jag tänkte inte på att det förstås är skillnad på den manuella och automatiska bländaren.



#218

Postad 01 mars 2016 - 13:25

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 210 inlägg
  • 0

Ska man vara riktigt petig måste man också kalibrera olika beroende på på vilket läge den manuella irisen står i. På Sonys projektorer varierar det rätt mycket i vitbalans mellan maximal och minimalt läge på bländaren.



#219

Postad 01 mars 2016 - 14:02

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Ett annat sätt att säga det är att inställning av manuell iris ingår i kalibreringen. ;)



#220

Postad 01 mars 2016 - 15:17

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

Så om man ska ha korrekt vitbalans så kan man inte använda den automatiska bländaren när man använder projektorn med andra ord; om man som jag har en SONY projektor.

 

Jag skulle aldrig klara mig utan bländaren, den gör mycket för upplevelsen av svärtan i bilden.



#221

Postad 01 mars 2016 - 15:29

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Så om man ska ha korrekt vitbalans så kan man inte använda den automatiska bländaren när man använder projektorn med andra ord; om man som jag har en SONY projektor.

 

 

Det stämmer! Men det gäller förstås inte bara Sony utan alla projektorer, med autoiris, oavsett fabrikat.

 

Jag skulle aldrig klara mig utan bländaren, den gör mycket för upplevelsen av svärtan i bilden.

 

Så är det med många funktioner. För att få något så måste man ge avkall på något annat.

 

För mig är bieffekterna med pulserande bild och felaktig gamma större brister, än vinsten i svärta. Svärtan kan du ju dock nå ändå, med den manuella irisen, men du får då ett lägre ljusflöde istället.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#222

Postad 01 mars 2016 - 16:03

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 210 inlägg
  • 0

Nackdelen med autoirisen är att du aldrig vet om scenen i filmen är mörk eller ljus för att filmen är skapad så? Eller ifall det är att projektorns algoritmer har tolkat något och därför skiftat om gamma och bländaröppning efter godtycke? För eller senare stöter man på den där situationen där pulserandet och pumpandet drar uppmärksamheten från filmen. Man bli olyckligt medveten. :)



#223

Postad 01 mars 2016 - 17:06

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

Tack för bra svar från er båda... jag kände inte till att det var på det viset.

Jag ska fortsätta vara lyckligt omedveten ;)

 

Jag ser ibland att bländaren öppnas och stängs, men det går mycket snabbt. Det var tydligt på min förra projektor, en Panasonic PT-AE700, men med min SONY HW30 är det faktiskt inget jag tänker på eller störs av, och då har jag haft projektorn i över tre år. Trots att det är en budgetprojektor. Jag har kanske tur med mitt exemplar.

 

Gällande hur filmen är skapad så är min enda referens hur filmen såg ut på bio, och ännu har jag inte reagerat på några större skillnader hemmavid, och i så fall alltid positiva skillnader.

 

Jag ska nog fortsätta att se på film och inte analysera alltför mycket :)



#224

Postad 02 mars 2016 - 15:41

martiin82
  • martiin82
  • Forumräv

  • 565 inlägg
  • 0
Installerade min nyköpta hw65 igår och är lite konfunderad. Bildmässigt ur kartong helt okej, ingen revolution mot jvc x30 som jag haft senast (lite trist med manuell linskontroll dock). Det som jag reagerar på är ett riktigt jobbigt ljud som är ganska framträdande i låga lampläget. Det låter lite som ett gammalt modem, väldigt lågt men tillräckligt för att man inte ska kunna ignorera det... Högt lampläge är det mer ett jämt vinande.

Känner någon igen detta?, försvinner det när lampa och lager "satt" sig?

Har haft ett antal projektorer och hört en hel del fläktljud, detta är något annat. Vill ju inte böka med demontering och prime support om det inte är nödvändigt. (Suck)

#225

Postad 02 mars 2016 - 16:08

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 210 inlägg
  • 0

HW65 m.fl HW-modeller är de tystaste modellerna på marknaden. Är detta "gammalt moden" något som hörs med projektorn på säg två meters avstånd eller sätter du örat till? JVC X30 bullrar betydligt mer än HW65. Är ditt exemplar bullrigare än din gamla JVC är något inte friskt med exemplaret.

 

Men ifall det enbart är karaktären på det svaga bullret som inte faller dig i smaken kommer inte prime support eller nedmontering hjälpa. Stäng också av Autoirisen då den eventuellt kan låta.



#226

Postad 02 mars 2016 - 16:13

Unregisteredabbf64af
  • Unregisteredabbf64af
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

Har haft min Hw65 i 1.5 mån och den har nu brunnit i 485h inga som helst ljud som du beskriver... Använder den som tv/dataskärm där av min enorma brinntid redan :)

Samt att den är i stort sett helt ljudlös, svårt höra den från 1 meter i Normal, i eco ljudlös mot min gamla Epson Tw6100

 

doch har jag upplevt ett pulserande ljus som kan vara störande när man kör i Ecomode/låg.. försvinner direkt om man väljer normal... 


Redigerat av Unregisteredabbf64af, 02 mars 2016 - 16:15.


#227

Postad 02 mars 2016 - 17:07

martiin82
  • martiin82
  • Forumräv

  • 565 inlägg
  • 0
Ca en meter ovanför oss i soffan.

Jag är ganska säker på att detta inte skulle beskrivas som karaktär på fläktljudet. Fläktljud tenderar ju mer till att låta som ett jämnt flöde, detta är mer som... oregelbundet modempip med låg volym ;)
Generella fläktljudet är väldigt lågt och bra annars.

Har pillat med med bilden nu och bildmässigt är det riktigt bra!

#228

Postad 02 mars 2016 - 17:20

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

  • 3 659 inlägg
  • 1

Ca en meter ovanför oss i soffan.

Jag är ganska säker på att detta inte skulle beskrivas som karaktär på fläktljudet. Fläktljud tenderar ju mer till att låta som ett jämnt flöde, detta är mer som... oregelbundet modempip med låg volym ;)
Generella fläktljudet är väldigt lågt och bra annars.

Har pillat med med bilden nu och bildmässigt är det riktigt bra!

Är nog elektroniken som låter barlasten kanske?



#229

Postad 02 mars 2016 - 18:11

martiin82
  • martiin82
  • Forumräv

  • 565 inlägg
  • 0

Är nog elektroniken som låter barlasten kanske?

Mmm lite min vilda gissning, nån elektrisk komponent som inte är helt kry. Just driftdonet kan mycket väl vara en bra gissning (fick wiki-a den komponenten, inte min hemmaplan sas).

 

Jäkla otur, inte alls sugen på att montera ner och lägga mer tid på det. Skruvarna till väggfästet börjar bli runda också, kan bli en mindre katastrof ;)

 

Tack förresten - jimjans lestander1 ringblixt



#230

Postad 03 mars 2016 - 10:34

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0

Har haft min Hw65 i 1.5 mån och den har nu brunnit i 485h inga som helst ljud som du beskriver... Använder den som tv/dataskärm där av min enorma brinntid redan :)
Samt att den är i stort sett helt ljudlös, svårt höra den från 1 meter i Normal, i eco ljudlös mot min gamla Epson Tw6100

doch har jag upplevt ett pulserande ljus som kan vara störande när man kör i Ecomode/låg.. försvinner direkt om man väljer normal...


485 på 1.5 månader jösses du tuggar verkligen lampa. Tur att nya 65 har längre brinntid. ☺

#231

Postad 04 mars 2016 - 00:01

Unregisteredabbf64af
  • Unregisteredabbf64af
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

485 på 1.5 månader jösses du tuggar verkligen lampa. Tur att nya 65 har längre brinntid. ☺

host jo jag vet, men den står på när man har frivecka i stort sett dygnet runt, somnar men men den ska ju användas ;-) tycker faktiskt bilden är väldigt mycket bättre nu än när den inte var "inkörd" men ska besställa hem en lampa snart så man har hemma haha.. såg den brunnit nu 499 timmar.. 

 

så här när sitter min och den är ljudlös på eco..

Bifogad fil(er)



#232

Postad 04 mars 2016 - 11:46

martiin82
  • martiin82
  • Forumräv

  • 565 inlägg
  • 0

så här när sitter min och den är ljudlös på eco..

 

Snyggt, ser att vi har det installerat nära på likadant. Jag har den på samma avstånd fast "upp o ner". Har dock testat att lyssna ovanför och det gör ingen märkbar skillnad. Prime supporten tittar på mitt ärende och trodde att det blir utbyte mot ny enhet, inväntar svar.

 

Jag har nog oflyt med sony-prylar. Minns min gamla hw15 som också var kass från leverans, grovt ljusläckage vid sidan om bilden. Även då blev det ett direkt byte mot ny..



#233

Postad 04 mars 2016 - 16:20

Colonel
  • Colonel
  • Lärjunge

  • 347 inlägg
  • 0

Jag blir inte klok på ett vinande/tjutande ljud från min HW65 som jag fick i tisdags.

Jag har den monterad på en hylla i liknande höjd som lestander1 har enligt bilden ovan.

 

Igår såg jag och sambon på Black Mass och i dialogscenerna irrierar ljudet helt klart och då kör jag projektorn i låglamp-läge. I höglampläge är det ett riktigt jobbigt högfrekvent ljud som kommer (låter som om det kommer från fläkthjulet/en).

 

Jag har kört projektorn ca 15 h i hopp om att ljudet skulle avta men tyvärr utan framgång.

 

Om jag står på 4 meters avstånd kan jag lätt höra ljudet och jag gjorde en test och körde upp min eldrivna duk (ca 3 meter från projektorn) och ljudet från HW65an kan lätt urskiljas genom motorn från duken.

 

Ska det vara så? Någon som har upplevt något liknande?

 

Bytte från en Epson 3600 som jag i ECO-läge tyckte lät lägre.

 

Edit: Epson uppmätt till 35 db(A) och Sonyn till 34 db(a) ca 1 meter från platsen. Epson har dock en lägre frekvens och ljudet känns mindre besvärande.


Redigerat av Colonel, 04 mars 2016 - 16:50.


#234

Postad 04 mars 2016 - 17:14

martiin82
  • martiin82
  • Forumräv

  • 565 inlägg
  • 0

Jag blir inte klok på ett vinande/tjutande ljud från min HW65 som jag fick i tisdags.
Jag har den monterad på en hylla i liknande höjd som lestander1 har enligt bilden ovan.

Igår såg jag och sambon på Black Mass och i dialogscenerna irrierar ljudet helt klart och då kör jag projektorn i låglamp-läge. I höglampläge är det ett riktigt jobbigt högfrekvent ljud som kommer (låter som om det kommer från fläkthjulet/en).

Jag har kört projektorn ca 15 h i hopp om att ljudet skulle avta men tyvärr utan framgång.

Om jag står på 4 meters avstånd kan jag lätt höra ljudet och jag gjorde en test och körde upp min eldrivna duk (ca 3 meter från projektorn) och ljudet från HW65an kan lätt urskiljas genom motorn från duken.

Ska det vara så? Någon som har upplevt något liknande?

Bytte från en Epson 3600 som jag i ECO-läge tyckte lät lägre.

Edit: Epson uppmätt till 35 db(A) och Sonyn till 34 db(a) ca 1 meter från platsen. Epson har dock en lägre frekvens och ljudet känns mindre besvärande.

Det där låter skrämmande bekannt, sony kanske har lite kvalitetsproblem. (Kan det vara kina-tillverkningen!?)

Redigerat av martiin82, 04 mars 2016 - 17:18.


#235

Postad 04 mars 2016 - 17:32

Colonel
  • Colonel
  • Lärjunge

  • 347 inlägg
  • 0

Det där låter skrämmande bekannt, sony kanske har lite kvalitetsproblem. (Kan det vara kina-tillverkningen!?)

...tanken på kvalitetsproblem och Kina-tillverkning har slagit mig  :(

 

Trist då bilden är riktigt trevlig out of the box



#236

Postad 04 mars 2016 - 19:03

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

  • 3 659 inlägg
  • 0
Det är folk som rapporterat detta med tidigare modeller såsom hw50 och hw55 också.
Vad är problemet reklamera till Sony prime så skickar de en ny.
Du skickar tillbaka den gamla först när du fått den nya så du slipper vara utan projektor också.

#237

Postad 04 mars 2016 - 19:27

martiin82
  • martiin82
  • Forumräv

  • 565 inlägg
  • 0

Det är folk som rapporterat detta med tidigare modeller såsom hw50 och hw55 också.
Vad är problemet reklamera till Sony prime så skickar de en ny.
Du skickar tillbaka den gamla först när du fått den nya så du slipper vara utan projektor också.


Nänä inga problem, lite bökigt bara. Känns lite trist att jag drabbats av kass enhet vid båda tillfällena jag köpt sonyproj. Det är i ärlighetens namn ganska långdraget med mailkonversationer och extra ned och uppmontering. (Speciellt när man är pappaledig och knappt har tid med sig själv.. )

Men men, ska ju vara glad att de löser det, hoppas verkligen att ersättaren är "problemfri" (för inte slår väl blixten ned två ggr...)

#238

Postad 04 mars 2016 - 19:29

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlägg
  • 0

Finns inga färghjul i Sonyn, ljudet kommer troligen från nätdelen eller mer otroligt från en av kylfläktarna.

 

Men Sonys PRIME support är verkligen RIKTIGT bra. . men hör med handlaren först



#239

Postad 04 mars 2016 - 19:30

Colonel
  • Colonel
  • Lärjunge

  • 347 inlägg
  • 0

Det är folk som rapporterat detta med tidigare modeller såsom hw50 och hw55 också.
Vad är problemet reklamera till Sony prime så skickar de en ny.
Du skickar tillbaka den gamla först när du fått den nya så du slipper vara utan projektor också.

 

Det blir till att göra det... Problem och problem, är väl alltid trist när man inte får vara helt nöjd med en sprillans ny produkt.
Skönt då att Sony verkar ha så bra support.


Finns inga färghjul i Sonyn, ljudet kommer troligen från nätdelen eller mer otroligt från en av kylfläktarna.

 

Men Sonys PRIME support är verkligen RIKTIGT bra. . men hör med handlaren först

 

Skrev faktiskt fläkthjul, inte färghjul men tack för input  :)



#240

Postad 04 mars 2016 - 19:36

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlägg
  • 0

Opps...jag såg bara hjul..inte ofta jag hör nån kalla en fläkt för hjul ;)

 

Men det där "tjutet" är ganska "vanligt" genom hela serien av Sony projar. . men flest 55or som verkar drabbas, inte hört om så många 65or som har detta problem.

Men va ett tag jag läste om det så kommer inte helt ihåg orsaken



#241

Postad 04 mars 2016 - 21:26

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 0
I tidigare modeller så hade det att göra med 3D sändaren.
Slog man av den så tystnade de helt.
Samma sak gällde för de som köpte till tillbehöret med extern sändare för 3Dn. Då blev den alltså helt tyst.
Någon spänning eller annat som transformatorn inte gillade på den inbyggda 3Dsändaren.

Har själv inte pillat med hw65an dock, mer än net presample som kördes på malmömässan.
Hörde inget skumt där men skulle ändå inte dragit några slutsatser på det då det inte var ett skarpt ex.

Med vänlig hälsning, Jacob

#242

Postad 04 mars 2016 - 22:10

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

  • 3 659 inlägg
  • 0

I tidigare modeller så hade det att göra med 3D sändaren.
Slog man av den så tystnade de helt.
Samma sak gällde för de som köpte till tillbehöret med extern sändare för 3Dn. Då blev den alltså helt tyst.
Någon spänning eller annat som transformatorn inte gillade på den inbyggda 3Dsändaren.

Har själv inte pillat med hw65an dock, mer än net presample som kördes på malmömässan.
Hörde inget skumt där men skulle ändå inte dragit några slutsatser på det då det inte var ett skarpt ex.

Med vänlig hälsning, Jacob

Fanns även de som hade detta problem utan 3d sändaren igång fick en hw50 utbytt pga av detta. Även sett de som har haft detta problem med hw55:an är väl några kondingar som sjunger.



#243

Postad 04 mars 2016 - 23:50

martiin82
  • martiin82
  • Forumräv

  • 565 inlägg
  • 0

I tidigare modeller så hade det att göra med 3D sändaren.
Slog man av den så tystnade de helt.
Samma sak gällde för de som köpte till tillbehöret med extern sändare för 3Dn. Då blev den alltså helt tyst.
Någon spänning eller annat som transformatorn inte gillade på den inbyggda 3Dsändaren.


Nu ser det ut som att jag får en ny enhet men jag försökte av nyfikenhet hitta reglaget för att slå av denna sändare men hittar inte det!(?). (Jag trodde endast den var "aktiv" om man körde 3d)

Har sett några filmer nu och måste säga att jag blir mer o mer imponerad av bilden, inget att störa mig på riktigt, och jag är lättstörd ;)

#244

Postad 11 mars 2016 - 09:03

martiin82
  • martiin82
  • Forumräv

  • 565 inlägg
  • 0
Snabb support av sony, fick hem en ny projektor redan igår. Har provat den nya och rensat öronen, kan nöjt konstatera att "mini-modemet" är borta . Ett litet vagt vinande kan jag höra (utöver luftflödet) men det är konstant och inte alls lika störande (detta får nog räknas till "normalt").

Utöver detta upplever jag den nya bättre ootb, drar inte alls lika tydligt mot rött, märkbart skarpare(?) och bättre tryck/ljusflöde... (min första enhet hade nog upplevt något hemskt någonstans).

Bara o packa ner den galma nu och hoppas att den inte hamnar hemma hos någon annan med fullgod hörsel

#245

Postad 11 mars 2016 - 13:28

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 210 inlägg
  • 0

Skulle gissa att det var något problem med ballasten på ditt första exemplar och att detta skapade såväl oljud som färgskiftning och sämre ljusflöde. Bra att det löste sig!



#246

Postad 11 mars 2016 - 16:26

martiin82
  • martiin82
  • Forumräv

  • 565 inlägg
  • 0
Ja det låter som en trolig förklaring, tack!

Jag förstod på Colonel att sony haft en hel del felanmälningar med snarlika beskrivningar. Så länge deras support fungerar såhär tillfredställande spelar det kanske inte så stor roll. Skönt att kunna fokusera på det viktiga nu, det som visas på duken (i perioder undrar jag var fokus egentligen ligger, sambon ogillar dessa perioder skarpt )

#247

Postad 11 mars 2016 - 19:01

Colonel
  • Colonel
  • Lärjunge

  • 347 inlägg
  • 0

Ja det låter som en trolig förklaring, tack!

Jag förstod på Colonel att sony haft en hel del felanmälningar med snarlika beskrivningar. Så länge deras support fungerar såhär tillfredställande spelar det kanske inte så stor roll. Skönt att kunna fokusera på det viktiga nu, det som visas på duken (i perioder undrar jag var fokus egentligen ligger, sambon ogillar dessa perioder skarpt )

 

Det stämmer! Tjejen på Sonys Prime Support som ringde mig nämnde att flera kunder rapporterat liknande problem (vinande ljud).

 

Jag hoppas på en ny projektor även för min del.

Så här långt har jag bara gott att säga om Sony och hur deras support har fungerat/agerat.



#248

Postad 15 mars 2016 - 09:45

martiin82
  • martiin82
  • Forumräv

  • 565 inlägg
  • 0
...på väg att kasta in handduken, måste revidera mitt första intryck (gick lite för fort). "Modempipet" är borta (skönt) men nu är där ett ganska störande, om än konstant, vinande. I höga lampläget är det omöjligt att inte störas av det (kan inte förstå att jag inte hörde detta från start).
Låter lite som ett vinande grafikkort, högfrekvent ljud som är lite svårt att filtrera bort. Första enheten hade inte detta vinande men ett oregelbundet pipande... Pest eller kolera..

Jag kanske får spela hög musik och sabba öronen istället. Har mailat supporten igen men nu tröttnar dom väl på mig 😏

Såhär sitter den, inga konstigheter (har testat att vända den om till ingen egentlig nytta)
Bifogad fil  image.jpeg   81,58K   3 Antal nerladdningar

Redigerat av martiin82, 15 mars 2016 - 09:46.


#249

Postad 15 mars 2016 - 18:56

Colonel
  • Colonel
  • Lärjunge

  • 347 inlägg
  • 0

...på väg att kasta in handduken, måste revidera mitt första intryck (gick lite för fort). "Modempipet" är borta (skönt) men nu är där ett ganska störande, om än konstant, vinande. I höga lampläget är det omöjligt att inte störas av det (kan inte förstå att jag inte hörde detta från start).
Låter lite som ett vinande grafikkort, högfrekvent ljud som är lite svårt att filtrera bort. Första enheten hade inte detta vinande men ett oregelbundet pipande... Pest eller kolera..

Jag kanske får spela hög musik och sabba öronen istället. Har mailat supporten igen men nu tröttnar dom väl på mig

Såhär sitter den, inga konstigheter (har testat att vända den om till ingen egentlig nytta)
attachicon.gifimage.jpeg

 

Det låter precis som mitt exemplar... Inväntar fortfarande ytterligare info från Sony.



#250

Postad 18 mars 2016 - 09:51

miol11
  • miol11
  • Forumräv

  • 511 inlägg
  • 0

Test på HW65

 

http://www.projector...ojector-review/






Även taggad med SONY

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.