Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

65" LED. Samsung vs Philips

64 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 22 juni 2014 - 09:31

MrGoran
  • MrGoran
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Har nu bestämt mig för att förnya min 50" Samsung plasma. Köpte min plasma för drygt fyra år sen för runt 20k.

Jag själv tror det kommer dröja några år innan 4 k apparaterna kommer slå riktigt och vara prisvärda för ett köp.

Klivet från 50" till 65" känns ganska lagom för min del och hoppas på att hitta någon bra maskin. Problemet för min del är att eftersom jag varit så nöjd med min plasma har jag inte brytt mig om att kika på LED apparater över huvudtaget så jag vet inte riktigt vad man ska gå på och vad som är bäst osv.

Har fått upp ögonen för Philips nya 65 tummare. Philips 65PFS6659 och Philips 65PFS7559.

Har varit och kikat på en av dom i butik och den såg riktigt vass ut. Stack faktiskt ut lite om man jämförde modellerna som hängde på samma väg. Grymt bra bild! ps. det var inte ambilighten som gjorde detta då det var i ett upplyst rum.

Är philips LED maskinerna något att satsa på eller är jag helt ute och cyklar? Vad tycker ni? Eller ska jag satsa på något annat typ Samsung UE65F6475.

Jag vill lägga max 20 papp.
Tvn kommer användas mest till ps4 film och sport.

Kom gärna med tips då jag känner mig lite vilsen i tv djungeln.

#2

Postad 22 juni 2014 - 09:37

Kung67
  • Kung67
  • Forumräv

  • 591 inlägg
  • 0
Jag har själv en 65" Panasonic ST60-seien. Den finns hos Davids (demo i bra skick) för 18K. Det är ganska vanligt med någon form av bildproblem när det gäller LED-LCD-TV så varför inte fortsätta med plasma? ST60 räcker gott tills det är dags för OLED. Det lär dröja flera år innan dessa finns i stora storlekar och till ett realistiskt pris.

http://www.davids.se...x-p65st60y.html

#3

Postad 22 juni 2014 - 11:30

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 962 inlägg
  • 0
MrGoran: Använde du fjärrkontrollerna på apparaterna du jämförde?

#4

Postad 22 juni 2014 - 11:40

MrGoran
  • MrGoran
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

MrGoran: Använde du fjärrkontrollerna på apparaterna du jämförde?

Nej jag har inte testat några bara såg den i butik Philips 65PFS6659. Frågade lite snabbt om tvn och han som jobbade i butiken rekommenderade verkligen denna. Jag sa att jag skulle kika runt lite på nätet först innan det blev något köp. Men det finns inte så mycket info om dessa philips maskiner då de är helt nya på marknaden. Jag tycker de vrakar bra.

Men jag vet inte riktigt vad jag ska klippa för någon. Därför jag ville höra lite från folk här vad de tycker.

#5

Postad 22 juni 2014 - 11:41

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 962 inlägg
  • 0
Då jämförde du mer inställningarna än TV-apparaterna, tyvärr.

#6

Postad 22 juni 2014 - 11:54

Azper
  • Azper
  • Amatör

  • 54 inlägg
  • 0

Då jämförde du mer inställningarna än TV-apparaterna, tyvärr.


Vadå, du menar att kedjorna förbättrar inställningarna på just den maskinen dom vill sälja just där och då ? Skulle ju inte förvåna mig ett dugg iof om det är så ?

#7

Postad 22 juni 2014 - 12:00

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 962 inlägg
  • 0
Tror inte att affären ändrar något på inställningarna alls, men de kommer med en inställning från fabrik och den inställningen är ju inte likadan för alla apparater.

#8

Postad 22 juni 2014 - 12:15

Azper
  • Azper
  • Amatör

  • 54 inlägg
  • 0

Tror inte att affären ändrar något på inställningarna alls, men de kommer med en inställning från fabrik och den inställningen är ju inte likadan för alla apparater.


Okej, då är jag med. Sen en annan sak som man bör tänka på är ju att få se TVn i sitt rätta jag, dvs med en vanlig kanal som visas istället för deras HD trailers som rullar. Be dom sätta på TV3 exempelvis så man får en rättvis bild.

#9

Postad 22 juni 2014 - 12:40

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

Vadå, du menar att kedjorna förbättrar inställningarna på just den maskinen dom vill sälja just där och då ? Skulle ju inte förvåna mig ett dugg iof om det är så ?


Snarare tillverkarna som vet att det som glimmar mest också är det som säljer bäst.

#10

Postad 22 juni 2014 - 13:02

MrGoran
  • MrGoran
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

Jag har själv en 65" Panasonic ST60-seien. Den finns hos Davids (demo i bra skick) för 18K. Det är ganska vanligt med någon form av bildproblem när det gäller LED-LCD-TV så varför inte fortsätta med plasma? ST60 räcker gott tills det är dags för OLED. Det lär dröja flera år innan dessa finns i stora storlekar och till ett realistiskt pris.

http://www.davids.se...x-p65st60y.html

Tack för tipset. Men vill köpa en som är helt ny inget demo ex.

#11

Postad 22 juni 2014 - 13:17

MrGoran
  • MrGoran
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
SC-Zap och improwise har ni några andra tips kanske? Jag skapade tråden för att höra vad folk tyckte om philips apparaterna eller om jag skulle sikta in på mig på något annat då LED inte är något jag kan.

Det är inte så att jag köper det som glimmar mest . Jag köpte min Plasma när LED apparaterna var hyfsat nya och inne eftersom plasma var det självklara valet för mig då.

Nu tycker jag det är läge att slå till på en grym LED när plasma marknaden i princip är död. Jag hade gärna köpt en 65" Panasonic v10 om det fanns en sån på marknaden. Man kan säkert hitta någon plasma här eller där fortfarande men det är modeller som har flera år på nacken. Jag vill ha något nytt därför jag frågar vad man bör sikta på.

Jag behöver inga tillrättavisningar om inställningar eller bling bling. Kom med tips istället eller vad ni vet om dessa Philips modeller jag länkat till.

#12

Postad 22 juni 2014 - 13:41

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0
Läs förslagsvis tester på bra ställen som HDTVTest och FlatPanels så vet du vad varje TV kan prestera, sen går du till affären för att kolla på "look and feel".

(Har aldrig påstått att just du köper det som glimmar mest men den vanlige kunden gör det, är så klart därför tillverkarna tävlar om vem som kan fläska på mest i butiksläge)

Redigerat av improwise, 22 juni 2014 - 13:42.


#13

Postad 22 juni 2014 - 17:56

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Jag är oxå ute efter en 65 tummare så jag lånar tråden lite.

Var och kikade lite idag, hade varit bättre att stanna hemma, blev definitivt inte klokare. Jag vet att man inte kan gå efter vad man ser hos ladorna men det är svårt att komma ifrån att det ändå fastnar lite intryck.

Man läser ju mycket om VA paneler vs IPS paneler, där den sistnämnda ska ha sämre svärta men bredare betraktningsvinkel. Jag upplevde ialla fall det som att dom apparater som jag visste hade VA panel hade en liksom konstgjord kontrast och svärta, IPS modellerna hade ofta en naturligare bild, sen huruvida svärtan och kontrasten är sämre gick inte att bedömma i butiken. Jag vet att jag väl bara sett på olika inställningar men ändå konstigt att dom har intrycken stämde in på flera VA och IPS modeller. Kan det ligga nåt i det?

#14

Postad 22 juni 2014 - 22:47

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

Jag är oxå ute efter en 65 tummare så jag lånar tråden lite.

Var och kikade lite idag, hade varit bättre att stanna hemma, blev definitivt inte klokare. Jag vet att man inte kan gå efter vad man ser hos ladorna men det är svårt att komma ifrån att det ändå fastnar lite intryck.

Man läser ju mycket om VA paneler vs IPS paneler, där den sistnämnda ska ha sämre svärta men bredare betraktningsvinkel. Jag upplevde ialla fall det som att dom apparater som jag visste hade VA panel hade en liksom konstgjord kontrast och svärta, IPS modellerna hade ofta en naturligare bild, sen huruvida svärtan och kontrasten är sämre gick inte att bedömma i butiken. Jag vet att jag väl bara sett på olika inställningar men ändå konstigt att dom har intrycken stämde in på flera VA och IPS modeller. Kan det ligga nåt i det?


Det finns så klart en anledning till att man använder VA paneler trots bristerna med betrakningsvinklar, de ger helt enkelt bättre bild rakt framifrån. Om inte skulle alla så klart använda IPS panel. Sen beror det till viss del på vad man själv definierar som "bättre bild" så klart.

#15

Postad 23 juni 2014 - 07:05

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Svårt att veta vad du menar med "konstgjord kontrast och svärta" men det klingar duktigt mkt inställningsfråga så det bör gå att skruva bort till stor del.

[flumm] Men ja, nånstans kan jag känna igen mig i det du säger. Grovt sagt så har jag inbillat(?) mig att VA har en liten annan karaktär än IPS. Vad det är som orsakar detta intryck vet jag inte och jag skulle förmodligen inte överleva ett blindtest som pekar ut den ena eller den andra karaktären men jag kan förstå vad du menar - även om det är på kryddmåtts nivå. [/flumm]

#16

Postad 23 juni 2014 - 07:30

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
På VA modellerna kändes det precis som att "Dynamic Ultra Black" eller nåt liknande var påslaget. Svärtan var svart men samtidigt liksom utan nyanser, överexponerad. Samma sak med färgerna och skärpan. Detta gick igen på både Sony W855 och Samsung 7505 och nån annan Samsung. Men som ni säger, säkert en inställningsfråga till 100%.
IPS apparaterna som jag kollade in, LG och Panasonic visade upp en betydligt mindre "överdriven" bild med ett behagligt lugn över sig och färger som kändes mer neutrala och "försiktigare".

Ingen ska nu ta det här som några sanningar om VA vs IPS, bara ett intryck från en lada.

För mig handlar valet mest nu om jag ska köpa en riktigt bra (dyr ) tv nu eller en billigare som "får duga" i väntan på tex en Panasonic 65 tums OLED. :)


#17

Postad 23 juni 2014 - 07:44

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Låter garanterat som inställningsfråga ja. Om inte till 100% så 95%. :)
Det är rätt vanligt att VA undertrycker/sotar igen lågdagrar om man inte sitter i rätt vinkel, ofta lite från sidan ironiskt nog. Men det går iofs att stoppa in i kategorin betraktningsvinkel-problem.

IPS har oxå problem med betraktningsvinklar men främst "bara" att (den redan taffliga) dynamiken (många säger här "kontrasten", även om det inte är ett bra ord här) blir sämre från sidan. VA spretar inte bara i dynamik utan även i färg och än värre gamma (här är det lämpligare att säga kontrast - brukar själv ta till med "kontrast-karaktär"), där ett exempel på gamma-problem är just att lågdagrar återges väldigt olika beroende på vinkel.

Det här är kanske inte jätteuppenbart för alla i en ljusdränkt lada med Kalle Anka inställda apparater. Men diskussionen handlar i grund och botten om bildkvalité och eftersom en slags mini-nivå för bildkvalité är att man inte sitter i ett ljusdränkt rum (nej, det behöver inte vara en biogrotta för det) och faktiskt ställer in sin apparat lite grundläggande iaf så är det betraktningsvinkelns effekter under dessa förhållanden som man ska ha i bakhuvudet. Och under dessa förhållanden är effekterna väldigt tydliga så länge ögonen är ställda på ON (vilket är en annan förutsättning för att en bildkvalitets-diskussion ska ha nån poäng).

Sen blir jag inte riktigt klok på IPS. Har sett IPS som klarat sig sjukt bra från sidan medans andra (ofta en LG...) har väldigt tydligt dynamik-tapp - så variationer tycks finnas.

Redigerat av pacman, 23 juni 2014 - 07:58.


#18

Postad 23 juni 2014 - 07:54

hugeman
  • hugeman
  • Forumräv

  • 984 inlägg
  • 1
Detta är lite off-topic men just nu är många trådar just nu om folk som vill byta ut sina ca 4-5 år gamla oftast toppmodeller av plasma och bak-lcd med local dimming för att dem är för små.

Nu är jag kanske lite hård men jag gjorde denna resan förra året och insåg följande: ja ni kommer få en större TV-bild, bättre skärpa och kanske lite bättre färger men detta är så länge ni tittar i ett ljust rum. Så fort det blir mörkt så kommer ni besvikna för då kommer ni inse att er gamla TV var så mycket "bättre". Den hade bättre betraktningsvinkel, jämnare svärta, mindre DSE och ingen banding vid sporttittande och ni slipper tankar om "va f-n bytte jag för".

Min åsikt är att LCD-apparaterna på senare år har kryddats smart-tv, blivit större och fått högre upplösning men på det hela har dem blivit sämre på många viktiga punkter, speciellt när det blir mörkare i rummet som man normalt har i sitt TV-rum på kvällen. Och dessa problemen härrör i ordet Edge-LED =)

Innan plasman försvann från marknaden så kunde man i alla fall välja en plasma även om den inte passade alla pga. flimmer etc.

Med detta vill jag säga att ni som sitter med en äldre toppmodell som ändå har en bra bild bör fundera på om ni inte ska vänta något år till för att invänta och se vad som händer med OLED annars är risken stor att ni kommer bli lika besvikna som jag blev.

Redigerat av hugeman, 23 juni 2014 - 08:06.


#19

Postad 23 juni 2014 - 08:12

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0
Jo, även om en och annan plasmakramare gärna vill hävda att deras svärta minsann är likabra som på OLED så är det precis som du säger, bildmässigt är det OLED som är nästa steg. Iaf förutsatt att de lyckas få ordning på några av barnsjukdomarna i första generationen, men det får man nästan utgå ifrån att dom lyckas med. Men sen finns det så klart ändå dom som sitter med en 42" plasma med några år på nacken som gärna vill ha en större TV, och isf kan nog ett hopp till en bättre Edge LED ändå vara värt det, för större bild är alltid större bild (även om både storleken och paneltekniken i många fall innebär en sämre bild också). Och sen köper man en OLED :)

#20

Postad 23 juni 2014 - 08:37

hugeman
  • hugeman
  • Forumräv

  • 984 inlägg
  • 0

Jo, även om en och annan plasmakramare gärna vill hävda att deras svärta minsann är likabra som på OLED så är det precis som du säger, bildmässigt är det OLED som är nästa steg. Iaf förutsatt att de lyckas få ordning på några av barnsjukdomarna i första generationen, men det får man nästan utgå ifrån att dom lyckas med. Men sen finns det så klart ändå dom som sitter med en 42" plasma med några år på nacken som gärna vill ha en större TV, och isf kan nog ett hopp till en bättre Edge LED ändå vara värt det, för större bild är alltid större bild (även om både storleken och paneltekniken i många fall innebär en sämre bild också). Och sen köper man en OLED :)


Tänkte precis så, jag satt med 46" och "behövde" större bild. Hoppade först på plasma-spåret med en 64" samsung-plasma men det gick bara inte se på hockey på den som du säkert kommer ihåg från tråden Samsung Plasma 2013. Det var då jag hoppade på Edge-LED och fick min både största ekonomiska och bildmässiga käftsmäll i livet när det gäller teknik.

Som tur var så lyckades jag i alla fall få tag i en 51" plasma från Samsung som nästan går att se hockey på. Samtidigt lyckades jag bli av med min Edge-LED 4K till skampris då jag haft den för länge för att kunna lämna tillbaka den då jag trodde jag skulle vänja mig. Men nu går jag och vankar här med pengapungen redo för en 65" oled med barnsjukdomarna lösta =)

Med den erfarenheten ville jag bara höja ett litet varnings finger att det kanske inte alltid blir så bra som man tänkt sig om man tänker "Större bild, är alltid större bild" =)

/slut på off-topic =)

#21

Postad 23 juni 2014 - 11:19

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Ja det var ju det här med storleken. Jag kommer ju gå från projektor till TV, därför vill jag ju gärna köpa så stor tv som möjligt och har siktat in mig på 65. Men så börjat man kolla runt och då kan man tex se att just nu får man för samma peng en Samsung 65H7505 och en Panasonic 58AX800. Den senare ska ju vara en grym tv men är det värt att "offra" 7 tum för det som den kanske är lite bättre på... ??

Vad hette det nu... Jo, I-lands problem! :D

#22

Postad 23 juni 2014 - 12:05

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Rör till det ännu mer genom att stoppa in ett 3e val... :)

the closest competitor to Sony is none other than Samsung, but this year, the Bravia X90B betters the South Korean manufacturer’s corresponding 4K models – curved or flat – in almost every picture quality aspect that’s important to potential buyers.

http://www.hdtvtest....01405123771.htm

Det här kan jag skriva under på:

For watching Blu-ray movies, the Bravia X9-B just provides that extra whiff of magical, cinematic quality for some reason – we could hit all the calibration spots on the Samsungs, yet the picture could still look a bit sterile and clinical.

Många gånger jag sett Sony och kommit fram till att det är nått med bilden som lockar extra mkt. De är (i sweet-spot) väldigt lätta att tycka om - men jag tänker precis som HDTVTest inte ens försöka gissa vad det är och hänvisar till rent subjektivt tyckande.

Redigerat av pacman, 23 juni 2014 - 12:11.


#23

Postad 23 juni 2014 - 15:07

Unregisteredc58591b9
  • Unregisteredc58591b9
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0

Detta är lite off-topic men just nu är många trådar just nu om folk som vill byta ut sina ca 4-5 år gamla oftast toppmodeller av plasma och bak-lcd med local dimming för att dem är för små.

Nu är jag kanske lite hård men jag gjorde denna resan förra året och insåg följande: ja ni kommer få en större TV-bild, bättre skärpa och kanske lite bättre färger men detta är så länge ni tittar i ett ljust rum. Så fort det blir mörkt så kommer ni besvikna för då kommer ni inse att er gamla TV var så mycket "bättre". Den hade bättre betraktningsvinkel, jämnare svärta, mindre DSE och ingen banding vid sporttittande och ni slipper tankar om "va f-n bytte jag för".

Min åsikt är att LCD-apparaterna på senare år har kryddats smart-tv, blivit större och fått högre upplösning men på det hela har dem blivit sämre på många viktiga punkter, speciellt när det blir mörkare i rummet som man normalt har i sitt TV-rum på kvällen. Och dessa problemen härrör i ordet Edge-LED =)

Innan plasman försvann från marknaden så kunde man i alla fall välja en plasma även om den inte passade alla pga. flimmer etc.

Med detta vill jag säga att ni som sitter med en äldre toppmodell som ändå har en bra bild bör fundera på om ni inte ska vänta något år till för att invänta och se vad som händer med OLED annars är risken stor att ni kommer bli lika besvikna som jag blev.


Jo jag lider lite av detta. Har en Samsung A796 46 tummare från 2008 eller var det redan 2007 jag köpte den? hmm
Den är ju bak-led med lokal dimmig och jag har alltid varit redigt nöjd med bilden för HD material.
(Den är inte bäst på SD material dock)

Och nu när jag vill ha större 55-65 tummare så hittar jag inget jag riktigt gillar i kant-led ligan. :(
Har varit väldigt nära att slå till på LG:s banan OLED nu när den gått under 30k men den är ju banan formad. Usch.

Så jag har bara blivit mer förvirrad. haha

#24

Postad 23 juni 2014 - 15:32

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

Det här kan jag skriva under på:

Många gånger jag sett Sony och kommit fram till att det är nått med bilden som lockar extra mkt. De är (i sweet-spot) väldigt lätta att tycka om - men jag tänker precis som HDTVTest inte ens försöka gissa vad det är och hänvisar till rent subjektivt tyckande.


Var det samma material som visades på det du jämförde med? De gånger jag sett X9005 så har den nästan alltid kört något 4K fotbollsklipp (utgår iaf från att det är 4K, vore rätt dumt om det inte var det :) ) som såg riktigt bra ut.

#25

Postad 23 juni 2014 - 16:51

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Ang Sony X9, säkert övergrym men kostar ju därefter. Jag har en billig Sony 46:a från ifjol som extra tv till projektorn och kan absolut inte klaga på bilden. Så jag känner mig rätt trygg med att köpa Sony igen. Men jag fattar inte hur Sony tänkte med den där "wedge" designen, kommer ju inte bli vackert vid väggmontering. Tror W855 är riktigt bra, och prisvärd, men om det lutar åt väggmontering tror jag att det måste bli nån annan tv.

#26

Postad 23 juni 2014 - 17:39

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Var det samma material som visades på det du jämförde med? De gånger jag sett X9005 så har den nästan alltid kört något 4K fotbollsklipp (utgår iaf från att det är 4K, vore rätt dumt om det inte var det :) ) som såg riktigt bra ut.

Var olika material vid olika tillfällen (och olika apparater). Materialets upplösning spelar ingen avgörande roll i sammanhanget "display-karaktär".

#27

Postad 24 juni 2014 - 06:48

hugeman
  • hugeman
  • Forumräv

  • 984 inlägg
  • 0

Jo jag lider lite av detta. Har en Samsung A796 46 tummare från 2008 eller var det redan 2007 jag köpte den? hmm
Den är ju bak-led med lokal dimmig och jag har alltid varit redigt nöjd med bilden för HD material.
(Den är inte bäst på SD material dock)

Och nu när jag vill ha större 55-65 tummare så hittar jag inget jag riktigt gillar i kant-led ligan. :(
Har varit väldigt nära att slå till på LG:s banan OLED nu när den gått under 30k men den är ju banan formad. Usch.

Så jag har bara blivit mer förvirrad. haha


Exakt samma TV som jag hade innan. Nu behöver du ju inte köpa LG:s banan-OLED... Titt som tätt kör ju faktiskt Media markt den platta OLED-skärmen för mellan 30-35000 kr. Så har du bara pengarna redo så är det bara vänta in... Det är väl i alla fall redan 2-3 ggr som den varit nere i dem priserna över en helg eller så. Kan nämna att min bror är jävligt nöjd just nu med sin A796 som han köpte för 1000 kr av mig på en fylla =)

#28

Postad 24 juni 2014 - 08:10

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
För att återkoppla lite till TS frågeställning så har jag oxå börjat fundera lite på Philips 65PFS6659, nu när jag känner mig lite mer IPS vänligt inställd.
Det är ju samma pengar som Sony 60W855 men 5 tum större bild, och större är ju alltid bra! ;)

#29

Postad 24 juni 2014 - 08:58

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Ang Sony X9, säkert övergrym men kostar ju därefter.

Ahh, my bad. Förväxlade prislapparna på X9A och X9B...

#30

Postad 24 juni 2014 - 09:42

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Fast A kanske står sig bra i år oxå....

#31

Postad 24 juni 2014 - 11:30

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Lite struligare och sämre betraktningsvinklar om man ska tro HDTVTest.

Ska man flitigt använda dator och 2160p60 signaler så bör man nog generellt tänka efter lite innan man tjackar en Sony (de är säkert inte ensamma, vet inte hur det är med LG och Phillips t.ex) förresten.

Detta eftersom de tycks inte kunna ta emot, och visa, 2160p60 signaler i full färgupplösning (RGB eller YCbCr 4:4:4 - eller inte ens halverad färgupplösning, sk 4:2:2). Nog inte hela världen för video (än så länge har ALLT konsumentvideo material reducerad färgupplösning till 1/4, sk 4:2:0) men det är rätt tafflig för datorgrafik som tex desktopen.

#32

Postad 26 juni 2014 - 06:25

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0


Edit: Ställer frågan i Panasonic 2014 tråden istället.

Redigerat av mattiask, 26 juni 2014 - 07:37.


#33

Postad 26 juni 2014 - 21:31

MrGoran
  • MrGoran
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

För att återkoppla lite till TS frågeställning så har jag oxå börjat fundera lite på Philips 65PFS6659, nu när jag känner mig lite mer IPS vänligt inställd.
Det är ju samma pengar som Sony 60W855 men 5 tum större bild, och större är ju alltid bra! ;)

Ja detta är ett svårt val. Har också funderat en del på Sony faktiskt då det känns som ett något säkrare kort än Philips. Dock har jag fått ett väldigt bra intryck av den där Philips tvn. Men det är ju en modell som är knappt en månad gammal och jag kan inte hitta några tester eller bra kommentarer från användare. Jag avvaktar lite i väntan på tester.

Skulle vara intressant att höra från någon trogen Philips användare här om vad det är för apparat.

Står att Philips 65PFS7559 är 800 hz och Philips 65PFS6659 är 400 hz. Om jag slår till på en Philips kommer jag nog klippa 7559.

#34

Postad 26 juni 2014 - 21:40

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Den där 65PFS7559 har jag missat, den kommer inte upp på prisjakt när man söker på 65 tummare. Den verkar ju helt klart intressant.

#35

Postad 29 juni 2014 - 16:16

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Philips 48PFS6609 fick ju riktigt bra kritikni senaste hemmabio, och har VA panel! :o
Har letat men hittar inte om 65PFS6659 har VA men det borde den väl ha, det är ju samma 6600 serie??

I HB:s test nämns inget om ljusjämnhet, clouding och den biten. Men på en fransk sida hittar jag att den ska ha "Rétroéclairage Direct LED, 3D, Micro Dimming Pro" där "Rétroéclairage" betyder "Backlight". Detta borde väl borga för jämnare ljus än med kant LED, eller?

#36

Postad 30 juni 2014 - 19:54

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Provade kontakta Philips för att kolla vad dom säger om vad det är för paneler i dom här två olika 65 tummarna som diskuteras här. Fick till svar att dom inte delger såna uppgifter då dom inte tycker att det är essentiell information för sina kunder vid valet av TV, utan man ska titta på dom i butik och där bedömma vilken man tycker har bäst bildkvalitet.

Okej...

#37

Postad 01 juli 2014 - 09:23

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Herregud...

#38

Postad 01 juli 2014 - 10:10

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

Herregud...


Kan väl till viss del förstå om tillverkarna inte specar sånt i typ säljmaterialet då få kunder kan tillgodogöra sig informationen och nog har mest att vinna på att själva jämföra apparaterna i butiken. Men på en direkt fråga däremot så borde dom så klart berätta det.

#39

Postad 01 juli 2014 - 10:53

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Nej det finns ingen logik i att hävda att info om paneltyp är oviktigt samtidigt som man gärna delar med sig av en spec som innehåller all möjlig junk, Hz hit och Hz dit.

Att den typiske kunden inte kan tillgodogöra sig information är riktigt men det är ju tyvärr inte unikt för ämnet paneltyp... Dessutom kan man fundera på om kunden kan tillgodogöra sig den (icke) information ett typiskt butiksbesök medför.

#40

Postad 01 juli 2014 - 12:03

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Jag förstår oxå att man inte specar det i reklamblad etc. Det skulle nog bara förvirra den "normala" kunden. Men på en direkt fråga skickad till supporten??
Dessutom med hänvisning till butik, med tanke på i princip uteslutande vilken typ av butiker vi har i landet där man kan se en tv in action.
Det är bara ännu ett bevis på att bildkvalitet är långt nere på listan över vad tillverkarna och dom flesta kunderna prioriterar vid köp av tv.

#41

Postad 02 juli 2014 - 11:26

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

Nej det finns ingen logik i att hävda att info om paneltyp är oviktigt samtidigt som man gärna delar med sig av en spec som innehåller all möjlig junk, Hz hit och Hz dit.

Att den typiske kunden inte kan tillgodogöra sig information är riktigt men det är ju tyvärr inte unikt för ämnet paneltyp... Dessutom kan man fundera på om kunden kan tillgodogöra sig den (icke) information ett typiskt butiksbesök medför.


"Logiken" är nog att saker som Hz, Quad Core osv säljer medan paneltyp inte gör det. Finns säkert en hel del marknadsföringsstudier bakom det beslutet. Den tillverkare som försöker anpassa produkter och marknadsföring efter oss som hänger här blir inte långlivade, vilket väl Pioneer är ett "bra" exempel på.

#42

Postad 02 juli 2014 - 14:08

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Argumentet från Philips sida var att det skulle vara bättre för kunden att undanhålla viss information. Det argumentet saknar logik eftersom de samtidigt tillhandahåller, för kunden, annan oviktigare information.

Att det skulle vara så seriöst att det ligger en marknadsundersökning bakom är inte troligt, jag tror företag är kapabla att komma på dumheter utan att fråga folket först. Om inte annat tycks såväl Panasonics som LGs (båda anger paneltyp) marknadsundersökningar gett ett helt annat resultat. :D

Pioneer gick under av andra orsaker än att de lyssnade på entusiaster (och de lyssnade väl dessutom knappast mer än många andra?). Och jag tror inte det var "för mkt" information som fick Philips att gå under (det är rätt många fler än Pioneer som "gått under" i tv-branchen, vilket man kanske ska påminna sig om ibland...), paneltillverkning har upphört sen länge och den mesta övriga tv-verksamheten har TPV tagit över, så det är en rätt långsökt koppling.


Ang grundfrågan så lär väl panelen vara VA eftersom den har aktiv 3D. Mig veterligen finns det ingen som erbjuder kombinationen IPS och aktiv 3D. Hade det varit passiv 3D hade det inte varit lika självklart, tydligen är det så att AUO tillhandahåller VA med passiv 3D (förutom LGs passiva IPS:ar då).

#43

Postad 02 juli 2014 - 14:26

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0
Pioneer gick väl under (iaf deras TV-division) för att för få var beredda att köpa deras produkter till de priser som de kostade, dessutom tyckte väl det stora flertalet potentiella kunder att ljusstyrkan var för dålig jämfört med LCD:erna. Iom att vi båda sagt att det var fel att Phlips inte lämnade ut informationen på en direkt fråga så har jag inga fler argument för just det :D

#44

Postad 02 juli 2014 - 14:40

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Ja och varför gick Philips under? :)

#45

Postad 02 juli 2014 - 16:45

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

Ja och varför gick Philips under? :)


Att Philips gått under var för mig en nyhet, och, skulle jag tro, för dom själva också :)

Däremot har dom väl outsorcat en stor del av TV produktionen till nåt kinaföretag om jag minns rätt, dock ingen koll på hur mkt Philips gör numera förutom att sätta sitt varumärke på apparaterna.

#46

Postad 02 juli 2014 - 21:09

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Då återstår ju grundfrågan. Kan dessa Philips 65 tummare vara bra köp?
Gillar skarpt att man får 65 tum jämfört med 60 tum om man tex väljer Sony eller Panasonics modeller i samma prisklass. Sen är jag lite sugen på att testa en tv med ambilight. Jag gillar och ha någon skön mysbelysning på och med dom så får man ju det inbyggt och behöver inte börja fixa det på nåt annat sätt, som kommer innebära mer sladdar och värre kabelhärva. :)

#47

Postad 02 juli 2014 - 23:30

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

Då återstår ju grundfrågan. Kan dessa Philips 65 tummare vara bra köp?
Gillar skarpt att man får 65 tum jämfört med 60 tum om man tex väljer Sony eller Panasonics modeller i samma prisklass. Sen är jag lite sugen på att testa en tv med ambilight. Jag gillar och ha någon skön mysbelysning på och med dom så får man ju det inbyggt och behöver inte börja fixa det på nåt annat sätt, som kommer innebära mer sladdar och värre kabelhärva. :)


Så länge du inte kräver allt för vida tittvinklar eller är puritan när det kommer till bilden så tror jag säkert Philips 65" kan vara ett bra köp, men som alltid skadar det väl inte att kolla recensionerna först.

#48

Postad 03 juli 2014 - 07:20

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Att Philips gått under var för mig en nyhet, och, skulle jag tro, för dom själva också :)

Haha, ja en annan nyhet är att Pioneer inte är långlivat så att du inte förstår det underförstådda resonemang du själv starta må jag säga är märkligt. ;)

Det är TPV som sköter allt numera där, koreanerna har 70% av joint venturen, men Philips helt egna tv-avdelning är ett minne blott, viket förstås var vad som avsågs.

#49

Postad 03 juli 2014 - 09:51

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

Haha, ja en annan nyhet är att Pioneer inte är långlivat så att du inte förstår det underförstådda resonemang du själv starta må jag säga är märkligt. ;)


Jag förstår vad jag menade, kan dock inte säga det samma om det du skrev :D

Det är TPV som sköter allt numera där, koreanerna har 70% av joint venturen, men Philips helt egna tv-avdelning är ett minne blott, viket förstås var vad som avsågs.


Tror nog inte du blir så popis på TPV om du fortsätter hävda att dom är koreaner :D

#50

Postad 03 juli 2014 - 10:43

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Jag förstår vad jag menade, kan dock inte säga det samma om det du skrev :D

Det sistnämnda är redan konstaterat men det förstnämnda får nog hållas som ytterst osäkert... :D



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.