Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

vilken av dessa budget Subwoofrar skulle ni valt?

30 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 15 augusti 2020 - 15:40

orrebus
  • orrebus
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

Tjenare,

Erfarenheter utav dessa samt synpunkter till vilken som fungerar bäst till mestadels film men även viss musik.

 

https://www.brl.se/s...ofer-svart.html

 

https://www.brl.se/s...b-pianovit.html

 

Sugen på den vita T12 då den just är vit och relativt billig.



#2

Postad 15 augusti 2020 - 16:06

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0
Klipsch R-120SW för samma pris. 
 

 

https://www.amazon.d...aps,167&sr=1-18


Redigerat av TijY, 15 augusti 2020 - 16:07.


#3

Postad 15 augusti 2020 - 17:21

orrebus
  • orrebus
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

haha tack ska kika lite på Amazon.de. Dock brukar de tillkomma något typ av skatt eller liknande på ett antal present.


Redigerat av orrebus, 15 augusti 2020 - 17:32.


#4

Postad 15 augusti 2020 - 18:35

Unregistered4d7ea69f
  • Unregistered4d7ea69f
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0
För dem pengarna skulle jag köpt begagnat. Typ SVS eller liknande.

#5

Postad 15 augusti 2020 - 19:56

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

haha tack ska kika lite på Amazon.de. Dock brukar de tillkomma något typ av skatt eller liknande på ett antal present.

 

Vad svamlar du om inom EU är det inga tillägg. Ända som tillkommer är växlingsavgift till Euro men det beror på hur du betalar och vilken bank du har. 

 

Jag hade också kollat begagnat först, hifitorget.se och blocket. Skulle du köpa nytt så är andrahandsvärdet lågt på budget modeller. 



#6

Postad 15 augusti 2020 - 20:04

Ted_B
  • Ted_B
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

Det kan vara så att man får betala svensk moms istället för momsen i landet man köper ifrån, men det brukar inte skilja så väldigt mycket.



#7

Postad 15 augusti 2020 - 20:11

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Det kan vara så att man får betala svensk moms istället för momsen i landet man köper ifrån, men det brukar inte skilja så väldigt mycket.

 

BRL kostar subben 4990
Amazon under 3750kr med frakt. 

 

Aldrig påstått att den kostar 319 Euro. Jag skrev samma pris ;) t.o.m billigare än T12;an 



#8

Postad 15 augusti 2020 - 21:19

orrebus
  • orrebus
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

Har för mig att det vart ett påslag på x procent när jag köpte Denonförstärkare därifrån, växelkurs eller dylikt. Men fortfarnade billigare.

 

Finns inget begagnat i närheten tyvärr.



#9

Postad 15 augusti 2020 - 21:29

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0

Mitt råd är att istället Köpa beggad svs 2000 eller xtz 10.17/12.17



#10

Postad 16 augusti 2020 - 13:27

orrebus
  • orrebus
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

Tyvärr inga begagnade i närområdet.



#11

Postad 17 augusti 2020 - 07:11

mr.keyser
  • mr.keyser
  • Beroende

  • 1 249 inlägg
  • 0

Vad svamlar du om inom EU är det inga tillägg. Ända som tillkommer är växlingsavgift till Euro men det beror på hur du betalar och vilken bank du har. 

 

Jag hade också kollat begagnat först, hifitorget.se och blocket. Skulle du köpa nytt så är andrahandsvärdet lågt på budget modeller. 

 

Amazon.de lägger på mellanskillnaden till svensk moms i kassan, men några övriga avgifter tillkommer ej.



#12

Postad 17 augusti 2020 - 07:35

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 0

Är man redan uppe på de pengarna hade jag nog övervägt att spara ihop en tusenlapp till och köpa XTZ 10.17 EDGE

Den är snygg och får riktigt bra recensioner i princip överallt. Jag har inte haft tillräckligt många olika subbar för att ha en tung åsikt, men efter ett drygt halvår är jag väldigt nöjd. Tog lite tid att få till konfigurationen bra, men när det väl satt har den lyft både musiklyssnande och filmtittande ganska många steg.



#13

Postad 17 augusti 2020 - 19:21

orrebus
  • orrebus
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

Ja får bli så får inte plats med deras 12" men 10" passar bra i rummet. XTZ verkar ha de mer skrymmande basarna emot andra märken.



#14

Postad 17 augusti 2020 - 21:20

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

När det kommer till bas behövs en stor låda för att få bra ljud.

Dom små lådorna är bara kompromisser för att tanten ska bli nöjd.

 

Ju mindre låda desto sämre ljud.



#15

Postad 19 augusti 2020 - 10:36

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Stämmer ju delvis iaf

#16

Postad 19 augusti 2020 - 14:07

orrebus
  • orrebus
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

För egen del vill jag inte ha för stor låda i vardagsrummet :)



#17

Postad 19 augusti 2020 - 14:13

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

För egen del vill jag inte ha för stor låda i vardagsrummet :)

 

Två istället, men många mindre basar ger inget alls i lägre frekvenserna. Är väl vad bakerman är inne på/menar. 

Två små subbar med flack kurva neråt i frekvens är nog bättre än 1 mellanstor som dalar tvärt vid 30hz exempelvis 



#18

Postad 19 augusti 2020 - 20:54

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Stämmer ju delvis iaf

Vilket av det stämmer inte?



#19

Postad 19 augusti 2020 - 23:40

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Vilket av det stämmer inte?

 

Slutna, slavbasar och/eller dsp korrigerade... Men ja stämmer ju på vanliga portade helt o hållet. 



#20

Postad 20 augusti 2020 - 03:54

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0

Vilket av det stämmer inte?

Att det bara e stor låda som krävs för å få bra ljud



#21

Postad 20 augusti 2020 - 08:18

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0

Slutna, slavbasar och/eller dsp korrigerade... Men ja stämmer ju på vanliga portade helt o hållet.


Slutna lådor mår absolut bättre av att vara större än små och dsp behöver ju alla baslådor mer eller mindre

#22

Postad 20 augusti 2020 - 10:08

dasve
  • dasve
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 1

När det kommer till bas behövs en stor låda för att få bra ljud.

Dom små lådorna är bara kompromisser för att tanten ska bli nöjd.

 

Ju mindre låda desto sämre ljud.

Nej, det behövs inte en 'stor' låda. Det behövs en låda som är ämnad för elementet i fråga. Sedan huruvida lådan är stor eller inte är väl ganska subjektivt och beroende på flertalet saker omkring.

Finns ju flertalet potenta element som är designade för just mindre lådor och inte vinner så mycket på att göra lådan större, speciellt i de fall passiva radiatorer och slutna lådor är involverade. Men ja, större (inte nödvändigtvis 'stor') låda är mest till fördel inom rimlighetens gränser.



#23

Postad 20 augusti 2020 - 19:33

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
Man behöver väl stora element för att kunna producera riktigt låga toner med hög spl, och då behöver man ju stora lådor för att elementen ska komma till sin rätt och ge bra output ner under 20hz?

#24

Postad 20 augusti 2020 - 19:42

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Element som konstrueras för att sitta i en för liten låda men som istället tvingas ner i frekvens och upp i output med hjälp av en massa effekt är just en kompromiss för att tanten ska bli nöjd.

Med en massa dist som följd.

 

Såna lådor låter inte bra.

 

Stor låda är alltid bättre än liten.



#25

Postad 20 augusti 2020 - 22:48

dasve
  • dasve
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Tänk om det ändå vore så simpelt... Grov generalisering med flertalet fallgropar.



#26

Postad 20 augusti 2020 - 22:56

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

Bagarna är inte helt fel ute.
Det som är "fel" är att det krävs en dsp för att tvinga den lilla lådan att spela långt djupare än vad som annars är möjligt.
Jämför det med ett element som tål lika mycket misshandel men som klarar dessa nivåer naturligt utan dsp.

Men där finns helt klart en marknad för för mindre lådor som spelar vråldjupt :)



#27

Postad 21 augusti 2020 - 00:09

dasve
  • dasve
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Han är inte helt fel ute, men bör med fördel läsa inläggen han svarar på. I en för liten låda kommer elementet lida av dist och värmekompression för tidigt, detta är självklart och knappast något som någon kommer dividera med. Jag har däremot inte nämnt ett ord om att stoppa ett element i en låda med för högt Q och köra LT och ett halvt ton effekt för att få djupbas ur en för elementet för liten låda.

Däremot i en låda av korrekt storlek, oavsett hurvida det är 'stor' eller inte kommer elementet inte lida av detta i någon större utsträckning och vidare förstoring av lådan kan lätt ge minimala vinster...  Normalt folk siktar väl fortfarande på Q 0.6-0.7 slutet? Att sänka detta nämnvärt kan kräva en dubblering av lådvolymen, då kan man lika gärna bygga två väl dimensionerade lådor med ett element vardera istället för att dubblera storleken på originallådan för 'större är bättre'. De flesta har inte obegränsat med utrymme trots allt. 

Större låda är alltid bättre, ja visst... I teorin när placering inte spelar roll och plats är en obegränsad resurs.

PS. Det behöver inte vara tanten som begränsar de fysiska måtten på lådan. Det känns lite förlegat och ger en viss avsmak i munnen.



#28

Postad 21 augusti 2020 - 05:00

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

Nu är jag inte 100 då jag inte vet T/S värdena men tex SVS SB subs, jag betvivlar verkligen att dom har den optimala volymen utan mer en gångbar.

Jag är ganska säker på att det gäller dom flesta minisubs...

 

Men men.......



#29

Postad 21 augusti 2020 - 16:07

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Bagarna är inte helt fel ute.
Det som är "fel" är att det krävs en dsp för att tvinga den lilla lådan att spela långt djupare än vad som annars är möjligt.
Jämför det med ett element som tål lika mycket misshandel men som klarar dessa nivåer naturligt utan dsp.

Men där finns helt klart en marknad för för mindre lådor som spelar vråldjupt :)

 

Och hur funkar en DSP?

Du tar knappast bort effekt för att ta upp en dipp. ;)
 



#30

Postad 21 augusti 2020 - 16:20

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Han är inte helt fel ute, men bör med fördel läsa inläggen han svarar på. I en för liten låda kommer elementet lida av dist och värmekompression för tidigt, detta är självklart och knappast något som någon kommer dividera med. Jag har däremot inte nämnt ett ord om att stoppa ett element i en låda med för högt Q och köra LT och ett halvt ton effekt för att få djupbas ur en för elementet för liten låda.

Däremot i en låda av korrekt storlek, oavsett hurvida det är 'stor' eller inte kommer elementet inte lida av detta i någon större utsträckning och vidare förstoring av lådan kan lätt ge minimala vinster...  Normalt folk siktar väl fortfarande på Q 0.6-0.7 slutet? Att sänka detta nämnvärt kan kräva en dubblering av lådvolymen, då kan man lika gärna bygga två väl dimensionerade lådor med ett element vardera istället för att dubblera storleken på originallådan för 'större är bättre'. De flesta har inte obegränsat med utrymme trots allt. 

Större låda är alltid bättre, ja visst... I teorin när placering inte spelar roll och plats är en obegränsad resurs.

PS. Det behöver inte vara tanten som begränsar de fysiska måtten på lådan. Det känns lite förlegat och ger en viss avsmak i munnen.

Där har du ju det. Tror du att minilådorna på marknaden har ett Q på 0,6-0,7?

Tror du att några av dom mest sålda lådorna ligger där? Du tror inte att många av lådorna på marknaden skulle tjäna på att vara betydligt större, fast att dom då skulle vara mer svårsålda för att dom skulle vara för stora?

 

Tillverkarna som gör "vanliga" baslådor (dvs inte dom där tramsiga små skitlådorna med Kalle Anka-specs) gör en låda som dom gissar är så stor som en köpare absolut max kan acceptera.

 

Hur stora är dom lådorna som dom allra flesta anser är dom bästa på marknaden?

Det är inte skokartonger i alla fall. ;)

 

Vad gäller Q 0,6-0,7 så passar det kanske bättre på Minhemmahifi.com än på Minhembio.com. :D



#31

Postad 21 augusti 2020 - 18:24

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

Och hur funkar en DSP?
Du tar knappast bort effekt för att ta upp en dipp. ;)

Det är ju precis det jag skriver ;)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.