Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kameraexperten - prissänkningar men inga leveranser

1053 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1001

Postad 31 december 2008 - 11:27

Unregisteredb7463f40
  • Unregisteredb7463f40
  • Användare

  • 162 inlägg
  • 0

Kan ryktet vara sant - att det är så illa att t o m jätten Elgiganten har så dåligt förtroende (ekonomi) hos leverantörer att de inte får nya varor levererade som tidigare? Eller har de sålt helt sanslöst oväntat bra i Umeå? Eller är det en inköpstaktisk fint av EG för att motverka pessimister som spår att handeln med elektronikvaror är på väg att rasa rejält? (Senast -14% för november 2008 jämfört med november 2007).

Men om ryktet är sant, vad kommer då att hända sen med t ex EG?


Lite OT, enligt en säljare hos en av dom större tillverkarna så fick inte EG handla av dom innan jul och det skulle vara köp stopp hos dom flesta. Skulle dom handla var det förskottsbetalningen som gällde och EG fick inte låna hos banken.
MediaMarkt ska då gått in och lagt ett bud på EG.
OBS detta är ju rykten det enda jag vet med säkerhet är att dom inte fick handla hos denna leverantör och några till.
Sen har ju EG kontakter i andra delar av europa, jag vet att när dom prisspressade samsung TV för några år sen så slutade samsung leverera till dom, tog väl nån vecka sen köpte EG all Samsung från Irland(??). Tog inte så lång tid för Samsung Sverige att komma krypande tillbaka till EG den gången...
Tror nog EG löser dessa problem också med eller utan hjälp av tillverkarna. Men det skulle vara spännande och se vad som händer om EG skulle vara tvungna att lägga ner...

Medveten om att detta var mycket OT...förlåt :)

#1002

Postad 02 januari 2009 - 18:02

jonasbonde
  • jonasbonde
  • Master of Who?

  • 1 832 inlägg
  • 0

JonasBonde - Bra med ett förtydligande om betalningssätten, sätt gärna även en stor varningsflagga vid "förskottsbetalning med kort" och ett dödkors vid "förskottsbetalning direkt via din internetbank." särskilt när de ekonomiska tiderna är som de är.
....

Kan ryktet vara sant - att det är så illa att t o m jätten Elgiganten har så dåligt förtroende (ekonomi) hos leverantörer att de inte får nya varor levererade som tidigare? Eller har de sålt helt sanslöst oväntat bra i Umeå? Eller är det en inköpstaktisk fint av EG för att motverka pessimister som spår att handeln med elektronikvaror är på väg att rasa rejält? (Senast -14% för november 2008 jämfört med november 2007).

Men om ryktet är sant, vad kommer då att hända sen med t ex EG?

.........


Jag tycker iofs att kreditkort är väldigt säkert att handla med eftersom man alltid kan reklamera köp och få pengarna tillbaka vid bluff.

Sen är jag inte helt övertygad om att det vore lämpligt att sätta ett stort varningsflagga på Elgiganten ( som bara har kort/direktbetalning) https://www.prisjakt...fo.php?ftgid=54 . De har samma ägare som Pixmania/Webhallen , så visst där finns en risk att de skulle kunna gå i konkurs men det är svårt det där med kreditvärderingar.

Men för de som enbart förskottsbetalning bör vi fixa något. Det tar lite tid att gå igenom de nästan 2000 butikerna som finns på Prisjakt.

//Jonas

#1003

Postad 02 januari 2009 - 19:13

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

  • 5 548 inlägg
  • 0

Jag tycker iofs att kreditkort är väldigt säkert att handla med eftersom man alltid kan reklamera köp och få pengarna tillbaka vid bluff.

Sen är jag inte helt övertygad om att det vore lämpligt att sätta ett stort varningsflagga på Elgiganten ( som bara har kort/direktbetalning) https://www.prisjakt...fo.php?ftgid=54 . De har samma ägare som Pixmania/Webhallen , så visst där finns en risk att de skulle kunna gå i konkurs men det är svårt det där med kreditvärderingar.

Men för de som enbart förskottsbetalning bör vi fixa något. Det tar lite tid att gå igenom de nästan 2000 butikerna som finns på Prisjakt.

//Jonas

Det är väl också skillnad mellan kort och kort!

Kreditkort är säkert för där har man alltid en "försäkring" via kortföretaget vid köp via internet, men köp via bankkort (som är klart vanligast) är det inte alltid lika lätt att reklamera, eftersom bankkorten mer sällan har denna "försäkring" om man som kund inte får sin vara vid förskottsbetalning på nätet.

Rätta mig gärna om jag har fel...?

Ang Elgiganten vore dock en "flagg" om att företaget faktiskt har vissa ekonomiska bekymmer så att en del leverantörer numera kräver förskottsbetalning av EG för att leverera varor - något EG visst inte verkar kunna klara av.
Detta riskerar i nuläget att direkt påverka leveranstiderna negativt för de som beställer över nätet, vilket kanske är värt att uppmärksamma. Men det är helt klart för tidigt att redan nu sätta upp varning för att EG t o m skulle riskera konkurs.

Men som sagt var är det svårt att ha sådan här benkoll på alla PJ:s 2 000 samtliga registrerade butiker, men EG är trots allt så stora att få tror att just de kan ha sådana bekymmer.

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 02 januari 2009 - 20:54.


#1004

Postad 02 januari 2009 - 21:11

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

  • 5 548 inlägg
  • 0
Läste i Nya Wermlands-Tidningen följande notis nedan:
(Tyvärr kan jag inte länka till notisen då den inte finns på nätet)

Blev av med 4 000
kronor på kontot

En man från Arvika har blivit av med drygt 4 000 kronor från sitt konto.
Själv hävdar han att någon har kommit över hans kontonummer.
Vid en kontroll har pengarna dragits av företaget
kameraexperten.se som de senaste veckorna har lurat över
1 000 kunder som beställt varor från företaget utan att få
någonting alls.
En man i 30-årsåldern har nu gripits misstänkt för grovt bedrägeri.


Finns det risk att personerna bakom KE har kvar folks kontokortsnummer och kan använda dessa även i framtiden?

Man vet dock inte om killen faktiskt beställt för 4 000 kr och sen när/om han inte fått igen pengar från sin bank, försöker med denna historia? Har ni som lämnat ut kontonummret till KE spärrat era kort?

Personen som är gripen är säkert den person vi tidigare tagit upp här i tråden, han som släpptes, men där misstankarna om brottet kvarstår.

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 02 januari 2009 - 21:15.


#1005

Postad 02 januari 2009 - 23:55

la haine
  • la haine
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
..jag spärrade och beställde nytt kort ,tyckte det kändes säkrast så :)

#1006

Postad 08 januari 2009 - 01:30

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

  • 1 235 inlägg
  • 0
... o vad hände sen???

Hur har det gått för alla skyldiga o oskyldiga?

#1007

Postad 08 januari 2009 - 08:37

InSane
  • InSane
  • Veteran

  • 1 838 inlägg
  • 0

... o vad hände sen???

Hur har det gått för alla skyldiga o oskyldiga?

Det kommer nog ta ett tag innan det händer speciellt mycket, det ska samlas bevis, åklagaren ska avsluta förundersökningen, datum för åtal ska bestämmas osv. Men jag hoppas att de åker dit stenhårt.

#1008

Postad 08 januari 2009 - 13:15

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

  • 1 235 inlägg
  • 0

Det kommer nog ta ett tag innan det händer speciellt mycket, det ska samlas bevis, åklagaren ska avsluta förundersökningen, datum för åtal ska bestämmas osv. Men jag hoppas att de åker dit stenhårt.


Det är mer den skyldig sidan, men alla oskyldiga som claimat banker o kreditkortsföretag...... kunde vara av allmänt intresse o veta hur det gått.

#1009

Postad 08 januari 2009 - 14:28

Unregistered63a53ac6
  • Unregistered63a53ac6
  • Beroende

  • 1 180 inlägg
  • 0

Det är väl också skillnad mellan kort och kort!

Kreditkort är säkert för där har man alltid en "försäkring" via kortföretaget vid köp via internet, men köp via bankkort (som är klart vanligast) är det inte alltid lika lätt att reklamera, eftersom bankkorten mer sällan har denna "försäkring" om man som kund inte får sin vara vid förskottsbetalning på nätet.

Rätta mig gärna om jag har fel...?

Mvh JB


Det varierar. Sånt måste man kolla upp själv idag och inte ta något för givet.

#1010

Postad 08 januari 2009 - 21:53

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

  • 5 548 inlägg
  • 0

Det varierar. Sånt måste man kolla upp själv idag och inte ta något för givet.


Exakt vad jag ville få fram. Vore tacksam om du inte bara plockade ut min text ur sitt sammanhang. Min påstående var ett svar till JonasBondes förklaring om att Kreditkort var "väldig säkert att handla i förskott med på nätet". Dvs att det är stor skillnad mellan kort och kort, dvs att inget bör tas för givet rörande förskottsbetalning med kort på Internet. :)

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 08 januari 2009 - 22:19.


#1011

Postad 09 januari 2009 - 11:28

HarmanKardon
  • HarmanKardon
  • Användare

  • 168 inlägg
  • 0

Det är mer den skyldig sidan, men alla oskyldiga som claimat banker o kreditkortsföretag...... kunde vara av allmänt intresse o veta hur det gått.


Jag fick mina pengar igår, hela summan på 1 995:-. Jag hade betalat med SEB Visa Bankkort (ej kreditkort). Jag claimade hos SEB veckan innan jul.

Hur har det gått för er andra?

#1012

Postad 09 januari 2009 - 13:10

iginla
  • iginla
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Fick idag 2009-01-09 tillbaks mina 9299:- Hade gjort mitt köp med Visa-kort 2008-12-03. Lämnade in Reklamation av felaktigt kortköp den 2008-12-17. Har SE-banken. Infon på kontot säger att pengarna kommer från Kamerexperten. Men kanske det är Visa som fixat det hela. Vet inte säkert. Hav förtröstan ni övriga.

#1013

Postad 09 januari 2009 - 18:26

b99hbe
  • b99hbe
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Jag har också fått tillbaka mina pengar idag 9/1 - 9 299 :-. Betalade via MasterCard (SEB-Kort) 3/12 och lämnade sedan in reklamation av felaktigt kortköp i mitten av december. Idag finns transaktion på mitt kort med Datum = 12/3 - Köpställe = Kameraexperten i Sverige. Jag pratade med SEB-Kort igår 8/1 och fick då besked att det skulle dröja till slutet av januari innan de kunde lämna besked om jag får pengar tillbaka eller inte. Är det så att transaktionen ser ut som den gör för att SEB "backat den".

#1014

Postad 10 januari 2009 - 10:47

Unregistered4bd96e91
  • Unregistered4bd96e91
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0
2600 anmälningar har inkommit till polisen... ;)

Vad positivt att ni börjar få tillbaka pengarna även om ni inte använt kreditkort! Själv tillhör jag dom lyckliga som annullerade min order i december precis innan dom slutade att betala tillbaka pengarna...

#1015

Postad 10 januari 2009 - 16:20

Gargantua
  • Gargantua
  • Användare

  • 237 inlägg
  • 0

2600 anmälningar har inkommit till polisen... ;)

Källa?

#1016

Postad 10 januari 2009 - 18:49

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

  • 5 548 inlägg
  • 0

Källa?


...och dessa 2 600 personer kan vara lurade på totalt över 10 miljoner kronor, enligt Hallandsposten. ;)
Inte alls omöjligt då det innebär ett snittköp på cirka 3 850 kr per person.

Här kommer några källor:

http://www.sr.se/cgi...Artikel=2557822

http://hd.se/inrikes...fler-lurade-av/

http://hallandsposte...lmstad/1.142051

http://www.sr.se/cgi...Artikel=2558014

Här är också en bra artikel om hur agera för att få pengar tillbaka, synd att de bara tar upp de som betalt med kort och inte hur det är för de som gjort en direktbetalning via sin Internetbank där det verkar mycket svårare att reklamera och få igen pengarna. Detta borde media ta upp eftersom bankerna försöker få folk att tro att det är säkert och direktbetalning är även ett betalform och blir allt vanligare.

http://hallandsposte...lmstad/1.142055

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 10 januari 2009 - 19:08.


#1017

Postad 11 januari 2009 - 04:49

Slasher
  • Slasher
  • Amatör

  • 96 inlägg
  • 0
Ursäkta mig men jag blir så j-vla trött på personer som ska lura ärliga människor på sina surt förvärvade pengar. Skaffa er ett jobb istället för f-n! Hoppas personerna åker dit så det smäller om det, nu önskar man att det vore lagligt med skottpengar för då skulle jag ut och jaga.

#1018

Postad 12 januari 2009 - 22:58

Fudpucker
  • Fudpucker
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Jag fick tillbaka 4499:- den 8/1.
Jag reklamerade kortköpet hos Nordea ganska omgående och Polisanmälde veckan före jul.
På kontoutdraget står det "Rättelse" så jag antar att det är Nordeas kortreklamation som fixat pengarna.

#1019

Postad 13 januari 2009 - 16:39

frelsarn
  • frelsarn
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Fick tillbaka mina 14999:- idag. Betalade med Visa bankkort från Swedbank och reklamerade inte köpet förrän i mellandagarna (kan t.o.m. ha varit efter nyår).

#1020

Postad 13 januari 2009 - 16:45

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0

Fick tillbaka mina 14999:- idag. Betalade med Visa bankkort från Swedbank och reklamerade inte köpet förrän i mellandagarna (kan t.o.m. ha varit efter nyår).

Grattis.

Hörde förra veckan om en kollega på jobbet som blivit 'blåst' av kameraexperten i början av december.

Han skulle lägga in en polisanmälan...

#1021

Postad 14 januari 2009 - 13:04

satfreak
  • satfreak
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Fick tillbaka mina pengar idag 11.499 kr.Handlade med Nordea visa gold kort.Reklamerade köpet 18.12.2008. :(

Redigerat av satfreak, 14 januari 2009 - 15:08.


#1022

Postad 14 januari 2009 - 15:36

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Har den här uslingen/uslingarna åkt fast än eller vad?

#1023

Postad 15 januari 2009 - 16:17

herodes
  • herodes
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Pengarna nu krediterade mitt Eurocard. 4399:-

#1024

Postad 15 januari 2009 - 17:13

tomtefiluren
  • tomtefiluren
  • Forumräv

  • 658 inlägg
  • 0
Den här tomten lär nog ha dragit för längesen och är utomlands nu och roar sig tills pengarna tar slut.
Stämmer det han han håvat in 10 mille så kan dom nog räcka bra många år.

Lär inte våga komma tillbaks i alla fall på ett bra tag.
Räknas det här som bedrägeri så ligger maxstraffet på 7 år och med så här feta summor så lär det nog hamna där i närheten nånstans.

Staten har ju förlorat en massa skatteintäkter, det här är allvarligare än mord. aja baja.
Men preskriptionstid på för grovt bedrägeri är bara 10 år, så han skulle alltså kunna bränna en mille om året och komma hem om 10 år och gå fri. Låter ganska galet. Nästan så man blir sugen på nåt liknande själv.

#1025

Postad 16 januari 2009 - 11:35

andreiarlovski
  • andreiarlovski
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0
I dag har jag fått in mina 5598 kronor på kontot igen. Vet dock inte än om det är slutgiltigt – när jag reklamerade fick jag fylla i en blankett om att beloppet krediteras mig under utredningens gång, så jag vet inte om jag vågar röra pengarna ännu.

#1026

Postad 16 januari 2009 - 15:46

henka81
  • henka81
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Är det någon som har Handelsbanken som fått tillbaks några pengar än? När jag pratade med dom häromdagen så sade de att det skulle ta rätt lång tid, troligtvis mars månad ut innan det skulle vara klart hur det blir. Dock fanns det stora förhoppningar att få tillbaks pengar för oss som betalat med VISA-kort.

#1027

Postad 17 januari 2009 - 08:46

halfbaked
  • halfbaked
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Fick tillbaka mina 3499 kr igår kväll, betalade med visa från nordea, känns underbart! Det trodde man inte!

#1028

Postad 21 januari 2009 - 11:07

andreiarlovski
  • andreiarlovski
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0

Fick tillbaka mina 3499 kr igår kväll, betalade med visa från nordea, känns underbart! Det trodde man inte!


Men ni som har fått pengar tillbaka, typ du halfbaked, har ni fått beslut på att ni verkligen FÅR pengarna?

Jag skrev på papper när jag reklamerade att jag godkänner att jag får beloppet tillbaka under utredningstiden, men att de när som helst kan ta tillbaka stålarna.

Jag har också fått mina 5598 kronor men jag vet inte om jag vågar använda dem än...

#1029

Postad 22 januari 2009 - 05:04

Johanpixels
  • Johanpixels
  • Forumräv

  • 760 inlägg
  • 0

Har den här uslingen/uslingarna åkt fast än eller vad?



jajjamen :) dommen är bestämms slutet av februari om ja hörde rätt? men någon saknas fortfarande har ja för mig

Skönt för dem som får pengarna tillbaka ;)

#1030

Postad 22 januari 2009 - 09:23

halfbaked
  • halfbaked
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Men ni som har fått pengar tillbaka, typ du halfbaked, har ni fått beslut på att ni verkligen FÅR pengarna?

Jag skrev på papper när jag reklamerade att jag godkänner att jag får beloppet tillbaka under utredningstiden, men att de när som helst kan ta tillbaka stålarna.

Jag har också fått mina 5598 kronor men jag vet inte om jag vågar använda dem än...


Fick ett brev igår där det stod att dom i ovanliga fall ändrar sitt beslut och tar tillbaka pengarna, men jag är så säker på att detta inte kommer ske så jag sätter sprätt på dem :)

#1031

Postad 22 januari 2009 - 15:40

McGinty
  • McGinty
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Jag handlade med Mastercard kopplat till en konto hos Handelsbanken och fick tillbaka pengarna idag.

#1032

Postad 25 januari 2009 - 02:13

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

  • 1 235 inlägg
  • 0

jajjamen ;) dommen är bestämms slutet av februari om ja hörde rätt? men någon saknas fortfarande har ja för mig


Svårt att tro att det skulle fastställas någon dom i feb... har du någon källa till detta påstående

#1033

Postad 25 januari 2009 - 11:52

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

  • 5 548 inlägg
  • 0

jajjamen ;) dommen är bestämms slutet av februari om ja hörde rätt? men någon saknas fortfarande har ja för mig

Skönt för dem som får pengarna tillbaka :)

Håller med Rabalder, borde ha stått ngt redan i media om att någon/några i alla fal är åtalade. Jag har sökt efter info och inte funnit ett pip om detta, brukar finna det mesta med mina verktyg.

En rättegång av denna kaliber tar också betydligt längre tid...så skriv gärna en källa var du hört/läst detta. Annars för du bara ett rykte vidare helt i onödan. Tänk på att många är drabbade av dessa skojare.

Mvh JB

#1034

Postad 31 januari 2009 - 22:59

Nerd
  • Nerd
  • Forumräv

  • 551 inlägg
  • 0

Här är också en bra artikel om hur agera för att få pengar tillbaka, synd att de bara tar upp de som betalt med kort och inte hur det är för de som gjort en direktbetalning via sin Internetbank där det verkar mycket svårare att reklamera och få igen pengarna. Detta borde media ta upp eftersom bankerna försöker få folk att tro att det är säkert och direktbetalning är även ett betalform och blir allt vanligare.

http://hallandsposte...lmstad/1.142055

Mvh JB


Håller med. Jag tycker att bankerna kommer undan lite väl enkelt när det gäller utebliven ersättning vid direktbetalning. Varför tar inte något media upp detta? Det vore väldigt intressant att få reda på hur stor andel av köpen och hur stor andel av pengarna som gått denna väg.

Redigerat av Nerd, 31 januari 2009 - 23:00.


#1035

Postad 12 februari 2009 - 12:27

Unregistered4bd96e91
  • Unregistered4bd96e91
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0
Artikel i DI
http://di.se/Avdelni...ionid=undefined

#1036

Postad 22 februari 2009 - 19:39

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

  • 5 548 inlägg
  • 0

Håller med. Jag tycker att bankerna kommer undan lite väl enkelt när det gäller utebliven ersättning vid direktbetalning. Varför tar inte något media upp detta? Det vore väldigt intressant att få reda på hur stor andel av köpen och hur stor andel av pengarna som gått denna väg.


SVT PLUS har tagit upp om hur "direktbetalning" över internet inte alls är så säkert som bankerna påstått. Flera banker har nu även ändrat texten på sina hemsidor.

Nordea har t ex ändrat texten om sin E-betalningstjänst från:

"Ett säkert sätt att betala på nätet" till "Ett snabbt och enkelt sätt att betala på Internet."

Hoppas nu alla ni som betalade Kameraexperten verkligen ligger på era banker och påpekar om klart och tydlig "vilseledande" marknadsföring.

http://svt.se/svt/js...=7856&a=1448848

Har inte hört/läst något mer om utredningen kring Kameraexperten förutom att det nu verkar ha stannat vid ca 2 800 personer som anmält företaget.

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 22 februari 2009 - 19:43.


#1037

Postad 03 mars 2009 - 01:08

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

  • 5 548 inlägg
  • 0
Senaste nytt om polisutredningen kring Kameraexperten.

Totalt tre personer är nu häktade. Två personer har polisen fått tag på, men den tredje, som på papprerat ska vara den 26-årige bolagstecknaren, är fortfarande "bara" häktad i sin utevaro. Misstankarna mot de två andra om delaktighet i bedrägeriet ska dock ha stärkts.

http://stockholm.exp...or-natbedrageri

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 03 mars 2009 - 01:11.


#1038

Postad 20 mars 2009 - 23:57

Ö-kalix
  • Ö-kalix
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0

Senaste nytt om polisutredningen kring Kameraexperten.

Totalt tre personer är nu häktade. Två personer har polisen fått tag på, men den tredje, som på papprerat ska vara den 26-årige bolagstecknaren, är fortfarande "bara" häktad i sin utevaro. Misstankarna mot de två andra om delaktighet i bedrägeriet ska dock ha stärkts.

http://stockholm.exp...or-natbedrageri

Mvh JB


Hejsan
Blev uppringd av Solna Polisen som ställe en del frågor mest om de kontaktdatum jag hade. Fick ett brev från Polisen i veckan med ett svarsformulär typ samma frågor som jag svarat på tidigare... kanske det börjar röra på sig och att de ställs inför åtal de svinen... förhoppningsvis får man tillbaka pengarna..jag som gjort direktbetalning..

Redigerat av Ö-kalix, 20 mars 2009 - 23:58.


#1039

Postad 25 maj 2009 - 20:09

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

  • 1 671 inlägg
  • 0
Åtal har väckts mot två personer i härvan:
http://www.dn.se/eko...rageri-1.873105

#1040

Postad 22 juni 2009 - 11:27

tomtefiluren
  • tomtefiluren
  • Forumräv

  • 658 inlägg
  • 0
Då va det här klappat och klart.
https://hd.se/inrike...-naetbedragare/

Tyckte straffen va rätt låga med tanke på alla som blivit blåsta på feta pengar, men det här är ju Sverige så nåt annat va väl aldrig aktuellt.

Undrar om dom har lagt undan nån mille tills dom blir fria isåfall skulle det vara ganska värt sitta inlåst ett tag för att vara miljonär när man blir fri.

Huvudsnubben fick dom väl aldrig tag på eller?

#1041

Postad 22 juni 2009 - 13:35

Unregisteredda254153
  • Unregisteredda254153
  • Veteran

  • 2 268 inlägg
  • 0
Här kan man läsa mer!
Riktigt skönt att se dessa bakom galler!

#1042

Postad 22 juni 2009 - 19:46

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

  • 5 548 inlägg
  • 0
Här kan man läsa om en kille som får igen 24 000 kronor efter att domen fallit.

Tråkigt att de inte hann få fatt snubben som verkar vara hjärnan bakom allt.

Angående domarna så kommenterade min flickvän (som är jurist) att "det lät som hårda domar"....och jag kan faktiskt hålla med om vi jämför med domar för många andra brott, våldtäkt, dråp m.m.

De dömda verkar dock ha en massa tidigare domar mot sig och det har säkert vägt in en del. Den ene, som dömdes till 5 år, hade ju bara varit frisläppt i några månader innan de "tog över" Kameraexperten".

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 22 juni 2009 - 20:04.


#1043

Postad 22 juni 2009 - 21:59

Ö-kalix
  • Ö-kalix
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
Hej skönt att de fått fast skurkarna. Nu får man väl tillbaka sina pengar. Undra om man måste göra något (söka) eller betalas de ut automatiskt.

#1044

Postad 22 juni 2009 - 23:58

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 962 inlägg
  • 0
Varför tror du att du får ut dina pengar?

Visst, de som blev straffade nu ska väl antagligen betala tillbaks beloppen + skadestånd, enligt domen. Men det är ytterst sällan sånt sker, tyvärr.

#1045

Postad 24 juni 2009 - 11:09

tomtefiluren
  • tomtefiluren
  • Forumräv

  • 658 inlägg
  • 0

Här kan man läsa om en kille som får igen 24 000 kronor efter att domen fallit.


Har dom hittat alla pengarna också då eller?
Det låter ju som att pengarna ska betalas igen på en gång.
Bara för att någon döms att betala skadestånd så betyder ju inte det att det finns pengar att ta av.
Är pengarna försvunna och dom måste gå genom fogden och hela baletten så är chansen att någon får tillbaka sina pengar minimal.

Lite lustigt att han som blivit blåst tycker att straffet är för hårt också.

– Jag vet inte alls hur de har tänkt men det känns ganska hårt. Det är inte schysst att de har gjort det de har gjort, men att döma till så många år i fängelse känns hårt. Särskilt när man ställer det i paritet till andra brott, säger han.



#1046

Postad 24 juni 2009 - 11:53

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

  • 5 548 inlägg
  • 0

Har dom hittat alla pengarna också då eller?
Det låter ju som att pengarna ska betalas igen på en gång.
Bara för att någon döms att betala skadestånd så betyder ju inte det att det finns pengar att ta av.
Är pengarna försvunna och dom måste gå genom fogden och hela baletten så är chansen att någon får tillbaka sina pengar minimal.


Polisen verkar ha koll på var pengarna är. Men om de inte finner pengarna måste de drabbade kräva pengar direkt av konkursboet/de dömda, och de har säkert inte mkt privat, och tyvärr får drabbade inte någon större hjälp av staten om det inte skulle finnas några pengar.

Lite lustigt att han som blivit blåst tycker att straffet är för hårt också.

Jag vill inte försvara de dömda, men det ÄR ett hårt straff, 5 års fängelse är nästan i paritet med domar för dråp och klart längre tid i kurran än många fall av grova våldtäkter.

Att släcka ett liv eller skapa frukstansvärda men för hela livet för t ex en ung tjej känns allvarliga än att bli blåst på några tusenlappar....eller?

Visst bör dock straffen fört ex dråp och våldtäkt vara högre, men nu får vi jämföra med vad praxis faktiskt är idag.

http://www.expressen...r-drap-i-kiruna

http://www.sr.se/cgi...artikel=2469123

http://orebro.lny.se...i-orebro-13248/

Skulle inte förvåna mig om deras advokater överklagar till HR och att de där får lägre straff.

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 24 juni 2009 - 12:09.


#1047

Postad 29 juni 2009 - 16:39

Andorra
  • Andorra
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Fick brev av polisen idag att mitt ärende inte är med. Vill jag ha tillbaka pengarna får jag gå via kronofogden. För mig är 2900:- pengar det också :) . Står också att det är väldigt liten chans att få tillbaka pengarna via kronofogden.

Redigerat av Andorra, 29 juni 2009 - 16:40.


#1048

Postad 28 juli 2009 - 21:53

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

  • 1 671 inlägg
  • 0
Ja, chansen att du skulle få tillbaka pengarna är väldigt liten pga att dels är bolaget plundrat (dvs det finns inget att ge tillbaka om de (polisen/kronofogden) inte lyckas beslagta pengarna) och dels har du en såkallad oprioriterad fordran. Att den är oprioriterad innebär inte att dina pengar är värda mindre än någon annan kunds, utan att enligt lag och praxis kommer andra fordringsägare såsom banker, leverantörer, etc före.

#1049

Postad 11 augusti 2009 - 18:59

cristopherj
  • cristopherj
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Något som vore intressant att veta är hur mycket prisjakt tjänade på att ha kvar kameraexperten i listan, och om dom har fått sina pengar? :)

1 krona / länk blev nog mycket mer än vad jag förlorade iaf..

#1050

Postad 05 november 2010 - 08:58

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0

Fyra års fängelse för kamerabluff

Webbutiken Kameraexperten lurade tusentals kunder på uppemot 15 miljoner kronor, för kameror de betalade för men aldrig fick se röken av.

Efter två år på flykt undan rättvisan har en 28-årig man dömts till fyra års fängelse för det jättelika nätbedrägeriet 2007–2008, skriver Metro.

Bakom bluffen stod tre huvudmän. En av dem har redan dömts fyra års fängelse, medan en annan man blev. Den domen har dock överklagats.

Pengarna är spårlöst försvunna.


Metro



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.