Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hur få bästa bild på dvd i MCE 2005?

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 13 augusti 2007 - 14:43

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

  • 1 014 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har kört min htpc nu i nästan 4 månader och en sak som jag verkligen stör mig på är att min 499:- dvdspelare producerar bättre bild än min htpc.

Jag kör:

* powerdvd 6.0

* ati x1250 xpress

* mce 2005 med rollup 2

* senaste mediacenter catalyst drivers från ati.com

* kör vga-scart som jag äntligen fått att funka...


Det jag stör mig på är:

* Mörka scener och skuggor blir blurriga, likaså med rök det blir lite blurrigt och svagt pixligt.. Rent generellt sett är bilden pixligare.. kanske har min dvdspelare filter som slätar ut bilden....

* Vid mellansnabba kamerapanoreringar hackar bilden, märker inget vid långsamma samt jättesnabba panoreringar. Jag såg exempelvis en film som panorerade förbi ett antal träd och träden såg ut ungefär som när man sätter på att muspekaren ska ha en svans... dvs man såg flera av samma.

Jag använder powerdvd mpeg2 avkodaren. Vet ej om jag kör med hårdvaruacceleration. Inställningarna i media center är ju minst sagt begränsade.

Jag tycker att en htpc med all den datorkraft som finns borde producera bättre bild än en 3000 kr proffsdvdspelare... men så är det kanske inte. man kanske får leva med att bilden blir sämre på pc än med konsumentelektronik.....? Eller så har jag felaktiga inställningar...

Hur kör ni era dvdfilmer, och med vilka inställningar? Jag vill defintiv köra dem visa media center, dvs inga andra mediaspelare...


MVH
henrik

#2

Postad 14 augusti 2007 - 07:03

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

  • 1 014 inlägg
  • 0
Hej!

Syftet med denna tråden är att hitta en konfiguration som erhåller absolut bästa bild för dvd uppspelning.

Som sagt kör jag i nuläget powerlink dvd och ati grafikkort, och efter att ha läst följande artikel Länk till tomshardware

står det klart att powerdvd inte på långa vägar producerar den bästa bilden. Man ska tydligen rikta sin uppmärksamhet mot avivo eller purevideo. Då har jag några följdfrågor:

1) Vart skaffar jag avivo mpeg 2 decoder? Jag har installerat catalyst för xp media center men det följde inte med någon mpeg2 decoder. Dock har jag i cataylst controlcenter lite inställningar för avivo. Men avinstallerar jag powerdvd kan mitt system inte spela upp dvd. Har letat på atis hemsida utan att hitta någonting...

2) Om jag inte kan installera avivo mpeg2 decoder av nån anledning (kanske x1250 inte stödjer det?), kan jag köra med purevideo istället? Jag har läst på detta forumet att den fungerar även med ati grafikkort. Vilka inställningsmöjligheter har jag då tillgång till? Finns purevideo gratis eller måste jag köpa det? Kan purevideo dra nytta av min ati hårdvara?

MVH
Henrik - som tittar på mycket dvd

#3

Postad 15 augusti 2007 - 21:05

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

  • 1 014 inlägg
  • 0
Har gjort lite tester nu

1)Powerdvd 6.0 med hårdvaru acc påslagen samt hårdvaru deinterlacing. Har enablat 3:2 pulldown i CCC.

Bilden blev faktiskt inget vidare, den ryckte en del. Stängde av hårdvaru deinterlacing och bilden flöt på bättre. Dock blir det en randig frame när filmer växlar scener. Det går inte på nåt bra sätt att bli klok på vilken deinterlacing som används, är det cyberlinks eller avivos?

2)Purevideo
Fungerade bra, dock var bildkvaliteten för dålig, det blev suddigt och det var helt oklart om ati hårdvaran användes eller inte. Hade förväntat mig en kontrollpalen för purevideo... Tydligen ska man köra et nvidia kort för att detta ska vara bra.

3) ffdshow.
Bilden blir något sämre än med cyberlink +avivo upplever jag. Och det går inte att spola i dvdfilmer.

4) ATI mpeg2 decoder
BIlden blev helt okej, lite hackig samt går det inte att spola.

Kan inte påstå att skillnaden mellan att köra avivo av och på var speciellt stor. Vissa hårdvarufunktioner gjorde dessutom att filmen fick eftersläpningar i vissa scener vilket gjorde det jobbigt att titta. I ett test på tomshardware upplevde man skillnaden som natt och dag mellan att köra med avivo på och av, detta kan jag INTE påstå.

Och bildkvaliten är fortfarande bättre på min stationära dvdspelare. Det är mera "flyt" i filmerna.

Nån som har lust att fortsätta fylla på med sina erfarenheter? För jag antar att de flesta kör dvd på sina htpc?


/Henrik

#4

Postad 15 augusti 2007 - 22:09

Unregistered3d98b782
  • Unregistered3d98b782
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
Jag byggde ihop min HTPC så sent som igår kväll så har inte hunnit testa nåt sånt än, kan tyvärr inte ge några goda råd men iaf leda vägen till en bra tråd med mkt info på avsforum

#5

Postad 20 augusti 2007 - 13:12

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

  • 1 014 inlägg
  • 0
Hej!

Jag är fortfarande inte nöjd med kvaliteten på mina dvdfilmer. Här är ett exempel:

Jag körde filmen Children of Men och i slutscenen när de är ute i dimman blinkar det en lanterna.
Dimman ser helt förskräcklig ut, det är liksom ingen mjuk toning i gråskalan utan ränder istället. Vad kan detta bero på? Jag kör som sagt powerdvd 6.0, ati 1250 xp senaste catalyst... Detta är en PAL dvd så det är inget strul med deinterlacing och pulldown.....

Nån som har nåt förslag? Inställningarna för kvalitet är ju minst sagt begränsade....

/henrik

#6

Postad 21 augusti 2007 - 11:06

no_brakes
  • no_brakes
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0
Är inte nått proffs direkt men....

Det framgår inte riktigt vad du har för bildvisare (tv, monitor eller projektor?)

Att visa bild genom scartkontakt låter som att det kan vara ditt problem.
Jag har för mig att i tomshardware-artikeln du pratar om, körde dom med DVI eller HDMI anslutning.

Datorn skalar upp bilden till datorns upplösning, vilket gör bilden bättre än om du kör den i DVD filmens upplösning. Om du då kör med scart anslutning så försämras bilden kraftigt. Det kan vara den konverteringen som gör att du får en knackig bild.

Dvd spelaren är ju i princip optimerad för att ge bild via scart lr component, och att ge en lågupplöst signal. Så bilden blir väl så bra som den kan ge.

Eller omvänt. Kör en DVD film från scart till en högupplöst LCD eller plasma. Jämför den bilden mot att koppla HTPC direkt till LCD´n eller plasman (via hdmi lr DVI). Bilden blir 10ggr bättre med HTPC´n.

Redigerat av no_brakes, 21 augusti 2007 - 11:09.


#7

Postad 22 augusti 2007 - 07:17

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

  • 1 014 inlägg
  • 0
Fenomenet jag råkade ut för i Children of Men kallas för banding... kan bero på dåliga analoga kablar. Jag kör för närvarende ut på en tjocktv...

Ska undersöka vidare.
/Henrik



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.