Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Windows Media Center Extender

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 21 augusti 2007 - 14:31

Petssonp
  • Petssonp
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0
Hej!
Tänkte bygga en egen HTPC inom kort och är än så länge väldigt grön på området, har byggt datorer och nätverk men aldrig inriktat på film och media. Tänkte köra Windows Media Center för att det verkar snabbt och enkelt (har testa MediaPortal som kändes lite seg på en iofs gammal maskin). I vilket fall kommer jag installera FloppyDTV eller liknande för att kunna köra med betalkanaler från Boxer eller Viasat men vill även kunna glo på lite tv innan jag somnar i sovrummet. Vad krävs av en extender till Media Center? Räcker det med en vanlig PC med tvut-kort för att kunna extenda film, musik och tv-kanaler? All hjälp är värd en massa, tack!

// Petsson

#2

Postad 22 augusti 2007 - 08:57

Petssonp
  • Petssonp
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0
Läste nånstans att Vistas MC enbart kan extendas av en Xbox360, vet någon om detta kommer att ändras i framtiden? Till XP's MC skulle däremot finnas olika alternativ att välja mellan som extender, vad kan man välja mer än en Xbox? Kan man ha ett MC (på PC)som extender för ett annat MC (på PC)?

// Petsson

#3

Postad 25 augusti 2007 - 09:05

morberg
  • morberg
  • Forumräv

  • 576 inlägg
  • 0
Idag tror jag att det bara är Xbox 360 som funkar som extender. Däremot är det sagt att flera alternativa lösningar ska komma under året.

#4

Postad 28 augusti 2007 - 00:43

bobby555
  • bobby555
  • Användare

  • 130 inlägg
  • 0
Dlink har exempelvis några produkter som ska fungera som extenders, både med XP och Vista efter vad jag kan se (kolla näst längst ner i listan).

AM

#5

Postad 28 augusti 2007 - 02:02

HTPC_Zalman
  • HTPC_Zalman
  • Användare

  • 135 inlägg
  • 0
Intressant. Men jag blir lite trött på alla dessa extenders som måste kunna med alla codecs som finns osv, disclaimers för att det kanske inte fungerar berioende på inställningar på codecs osv.

Finns det ingen ren ... tja vad ska man säga... "Bild & Ljud förlängare" som kan kopplas via nätverk.
Alltså att min HTPC får sköta alla codecs, all mjukvara för uppspelning av musik eller ideo... allt "det besvärliga" så att säga, skicka det via nätverk till en mottagare som bara tar emot den färdiga digitala streamen och skickar ut ljud och bild till whatever man har kopplat till den.

Ni ser skillnaden? Man styr alltså all start, all sökning efter filmer och alla codecs och filformat i sin kraftfulla HTPC som bara skickar ut en "lätt och färdig" signal via nätverket till en dedikerad mottagare. Man kan kanske ha fler mottagare, i olika rum. De behöver ju inte vara särskilt avancerade om de bara ska ta emot en färdig signal, allt det processotkrävande och knepiga sköts ju av HTPCn.

Det vore ju perfekt. "Jaha, ungarna vill se på Pippi Långstrump. Få se nu... [klick, klick med musen] ah, så där. Då är filmen på i lekrummet. Jaha, Lillen vill se på Bamse istället... [Klick, klick med musen]. Sådär, då är Bamse på i deras sovrum, det är bara att sätta på TVn."

Allt sköts centralt via HTPCn med rena streamingmottagare i de olika rummen som bara tar emot det som de matas med via nätverkskabel eller via trådlöst nätverk. Om man sedan väljer att mata streamern med musik, film eller TV ska den inte ens veta eller bry sg om, den ska bara servera det man skickar till den. Billigt borde det kunna bli också.

Då ska det väl sjutton inte behöva finnas buggar, firmwares och allmänt strul med olika versioner och stöd för dittan och dattan. Som Kiss och Tvix...

#6

Postad 28 augusti 2007 - 06:33

Belgar
  • Belgar
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0
Ja tyvärr så är det inte allt för enkelt med codecs osv till en mediaextender som xbox360.

En fundering som någon kanske har ett bra svar på.
Går det att dela på en HTPC till xboxs360 både inom det egna nätverket och även ut på internet (samma C-nätverk inom en by). Då genom nått tunnelprogram eller liknande?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.