Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

BLU-RAY Vilken besvikelse!

517 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt

#451

Postad 14 januari 2009 - 00:19

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0

Jag tror de flesta här är överens om att BD är helt överlägset när det gäller stillbilder, men det är ju oftast inte det man använder sin spelare till... P.g.a. den låga uppdateringsfrekvensen (24 bilder per sekund) tappar man skärpa när det rör sig, det är nog det som gör att wow-känslan uteblir för oss som inte nöjer oss lika lätt som Svante och Hasse... (trots att även vi vet att det inte kan bli bättre innan filmbolagen kammar till sig.) ;-)

Optisk film spelas in med 24fps. Optisk biograf-film följer också detta mått och det medges att det är en brist, men det är också en av anledningarna till varför man sällan ser snabba panoreringar i vanliga spelfilmer.

Men mycket film spelas idag in med digitala kameror och då är det inte alls nödvändigt att spela in filmerna i 24fps. Flexibiliteten hos digitala kameror är rejält mycket större än de gamla med optisk film i. De biograf-filmer som distribueras ska dock fortfarande köras med 24fps och görs en BD-master med detta som utgångs-punkt så blir resultatet hos BD-mastern densamma som på biograferna.

Men grejen är den att såvitt jag vet så är det precis samma sak med vanliga DVD-filmer. BD är alltså i detta avseendet inte sämre än DVD-filmer utan snarare tvärtom eftersom man med BD faktiskt kan få filmen uppspelad i 24fps och slippa problemen med omvandlingen till andra framerates...

Fördel BD m.a.o....

24 är det som filmer spelas in i,och det syns inget konstigt vid panoreringar.
Sitter du 1 meter ifrån och stirrar varje gång det händer ?

Jo, man får faktiskt en sämre skärpa vid panoreringar, men anledningen till att det märks är för att skärpan är så mycket högre när motivet är hyffsat stilla. Rörelseoskärpan är alltså resultatet av den högre upplösningen i alla andra lägen.

Jag hade gärna sett att man drog fördel av effektivare komprimerings-algoritmerna och BD-formatets förmåga att lagra massor av data för att istället få se film i t.ex. 1080p/50...

Men det är väl nästa steg i evolutionen...

Alternativet är att man offrar lite på upplösningen och kör 720p/50 istället, men det tycker jag känns som en tillbakagång istället för utveckling...

Men med tanke på att BD vid sämsta tänkbara tillfälle som värst levererar en upplösning motsvarande DVD så känns det lite larvigt att klaga på formatet i syfte att lyfta fram DVD-formatets fördelar...

#452

Postad 14 januari 2009 - 05:33

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

  • 1 470 inlägg
  • 0

Det ser lite bättre ut med BD men inte WHOA! som vissa överdrivna personer försöker få det till.

om du inte whoar över detaljkillnaden i Dr No vet jag inte vad jag ska säga - då är du nöjd med skit och det är inte så stor mening att ens diskutera.

Varför försöka bevisa hela tiden? om 3 år finns det ett ännu bättre format, med högre upplösning och då kommer samma personer säga WHOA! igen om BD vs Ultra-HD

för det första: tror du verkligen marknadens aktörer kommer att lansera ett nytt format innan de mjölkat ur BD? då har du nog en del att lära om praktisk marknadskonomi.

för det andra är det väl lugnt för dig, din grymmescaler kan säkert få UHD också att se ut som DVD.

för det tredje: och'? utveclklingen går framåt, varför vägra inse det? klart vi kommer whoa över UHD när det kommer - för att det är bättre, förstår inte vad du menar med det? BD är inte perfekt, det har väl ingen påstått. men det är by far det bästa som finns nu, så vi låter oss imponeras.- du slipper gärna, men vad gör du då på den dedikerade BDdelen av forumet? bättre du hänger på pirate bays forum där alla håller med dig om att aXXos 700MB DVDrippar är perfektion.

Blir så trött på såna här trådar, verkligen Lunarstorm.

lunarstorm är väl att dissa allt nytt bara för att du köpt en svindyr pryl som ändå inte har en chans att ge lika bra bild som BD ger för några kronor extra per skiva. snälla, inse att det är du som beter dig som en sur femåring.


hur var det med telias iptv du höll på att tjata om som var så fantastiskt och överlägset förresten, har du sagt upp abbonemanget ännu? där hade du ju iaf förnuft att ändra dig när du såg skiten i verkligheten, du kanske skulle prova BD i verkligheten också?

#453

Postad 14 januari 2009 - 09:35

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

om 3 år finns det ett ännu bättre format, med högre upplösning och då kommer samma personer säga WHOA! igen om BD vs Ultra-HD


Självklart! Längtar redan. :)

#454

Postad 14 januari 2009 - 10:02

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 425 inlägg
  • 0

BD är inte perfekt, det har väl ingen påstått. men det är by far det bästa som finns nu, så vi låter oss imponeras.- du slipper gärna, men vad gör du då på den dedikerade BDdelen av forumet? bättre du hänger på pirate bays forum där alla håller med dig om att aXXos 700MB DVDrippar är perfektion.


Ja jag undrar också varför det hänger folk i BD delen som inte är ett DUGG intresserade av Blu-Ray??
Om dom bara är här för att klaga så kan dom lika gärna dra nån annan stans.

VART FAN ÄR MODDARNA???

#455

Postad 14 januari 2009 - 10:06

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0

VART FAN ÄR MODDARNA???

Dom är på CES, som även jag skulle vilja vara på :)

#456

Postad 14 januari 2009 - 10:09

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 425 inlägg
  • 0

Dom är på CES, som även jag skulle vilja vara på :)


Visst fan ;) hehe
Jadu, nåt år framöver ska jag ta mig dit ;)

#457

Postad 14 januari 2009 - 10:11

Silverado
  • Silverado
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0
Alla ser ju som bekant inte skillnaderna. Eller så ser man det man vill se. Morsan skaffade för en tid sedan en 50" samsung 720p. Hon tyckte att när man såg naturprogram på tv så var det så bra bild att det kändes nästan som 3D... Hon matar den tv:n med världens sämsta scartkabel med diameter som en sytråd och nån sketen SD-digitalbox som följde med när hon skaffade tv genom BBB. Hon tyckte ju att bilden var skitbra eftersom hon räknade med att den skulle vara det, det är ju HD på tv:n lixom :) Men jag tycker ju bilden var bättre innan på hennes vanliga tjock-tv som är "gjord" för den typen av signal.

#458

Postad 14 januari 2009 - 10:24

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 425 inlägg
  • 0

Eller så ser man det man vill se.


Jo visst. vi inbillar oss att den högre upplösningen ger oss findetaljer som inte existerar på DVD :)

Är det bara jag som känner att det är meningslöst att fortsätta denna diskussion? ;)
De som inte är intresserade av BD kommer inte att ändra sin åsikt vilket bara kommer att leda till att tråden fortätter i samma spår i EVIGHETER :P

fast huvudsaken är väl att det är härsom kritiken och gnället håller sig och inte sprids vidare till övriga trådar i BD delen ;)

Snart uppe i 500 inlägg och om ett par veckor 1000 :D

Redigerat av Svante Skoog, 14 januari 2009 - 10:30.


#459

Postad 14 januari 2009 - 16:35

Unregistered938088eb
  • Unregistered938088eb
  • Lärjunge

  • 421 inlägg
  • 0
Går ju inte ens jämföra dvd och bluray... det är ju som att jämföra vhs och dvd.
Dessutom tror jag inte jag betalat mer än 150:- för en bd-film på iaf ett halvår (köper mycket film).
Billigaste har legat runt 100-lappen, lätt värt den enorma skillnad det gör.
Synd bara att det gör ont i ögonen att titta på SD-material nu för tiden (har ju trots allt ca 500 dvd-filmer).
Det är först när man vant sig vid HD som man verkligen ser de stora bristerna i en SD-bild.

#460

Postad 14 januari 2009 - 16:57

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0

Är det bara jag som känner att det är meningslöst att fortsätta denna diskussion? :(
De som inte är intresserade av BD kommer inte att ändra sin åsikt vilket bara kommer att leda till att tråden fortätter i samma spår i EVIGHETER ;)


Håller med ingen ide att hålla på,det kommer se likadant om 100 sidor. ;)

#461

Postad 14 januari 2009 - 18:44

Unregisteredae4b07cd
  • Unregisteredae4b07cd
  • Beroende

  • 1 374 inlägg
  • 0
Min bror har en före detta klasskamrat med en vän som äger en BMW Z4. Det är ju i alla avseenden en hyffsat grym bil, men han var ändå icke nöjd. Köpte M5-fälgarna till och anser nu att bilen är "perfekt".

Min bror anser att vederbörande är idiot, bror kör en Volvo 960 från 1994 och tycker "raggarfasoner" som dessa är klara tecken på sinnes-slöhet.
På samma sätt anser han att min besatthet med bild snubblar farligt nära vansinnets rand, dock uppskattar han naturligtvis när vi ser en bra rulle, men att lägga den mängd summa pengar jag/vännen ovan lagt -> galenskap.

Jag å andra sidan tycker att det är fantastiskt att jag som konsument kan ha bättre bild och ljud i mitt vardagsrum än biografer, stolt och snygg känner jag mig när jag har 3+ fjärrkontroller i famnen och huset helt mörklagt.
Min bror håller jag för små-dåre då han gärna åker 80-90 mil för att se KalmarFF spela match på bortaplan, klart slöseri med pengar då det finns tv och soffa.

Vad vill jag ha sagt med detta - det ni som kritiserar BR inte tycks kunna uppskatta är att vi som har tagit steget till Full-HD faktiskt upplever skillnad och njuter av vad vi anser är enorm skillnad.
På motsvarande sätt begriper jag naturligtvis att det är väldigt få som tycker att man kan rättfärdiga den investering som krävs bara för att uppleva det se anser är en i sammanhanget marginell uppgradering i kvalitet.

Inte mycket att göra åt, bara att välja läger och leva med det... Vem vet, kanske jag blir fotbolls-supporter med åren och bror kanske kör Porsche nästa gång han köper bil. Mot all förmodan (Trådskaparen är väl ett bra exempel) kanske några av er blir heltända på BluRay och HD-upplöst bild/ljud?

#462

Postad 14 januari 2009 - 19:12

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Min bror har en före detta klasskamrat med en vän som äger en BMW Z4. Det är ju i alla avseenden en hyffsat grym bil, men han var ändå icke nöjd. Köpte M5-fälgarna till och anser nu att bilen är "perfekt".

Min bror anser att vederbörande är idiot, bror kör en Volvo 960 från 1994 och tycker "raggarfasoner" som dessa är klara tecken på sinnes-slöhet.
På samma sätt anser han att min besatthet med bild snubblar farligt nära vansinnets rand, dock uppskattar han naturligtvis när vi ser en bra rulle, men att lägga den mängd summa pengar jag/vännen ovan lagt -> galenskap.

Jag å andra sidan tycker att det är fantastiskt att jag som konsument kan ha bättre bild och ljud i mitt vardagsrum än biografer, stolt och snygg känner jag mig när jag har 3+ fjärrkontroller i famnen och huset helt mörklagt.
Min bror håller jag för små-dåre då han gärna åker 80-90 mil för att se KalmarFF spela match på bortaplan, klart slöseri med pengar då det finns tv och soffa.

Vad vill jag ha sagt med detta - det ni som kritiserar BR inte tycks kunna uppskatta är att vi som har tagit steget till Full-HD faktiskt upplever skillnad och njuter av vad vi anser är enorm skillnad.
På motsvarande sätt begriper jag naturligtvis att det är väldigt få som tycker att man kan rättfärdiga den investering som krävs bara för att uppleva det se anser är en i sammanhanget marginell uppgradering i kvalitet.

Inte mycket att göra åt, bara att välja läger och leva med det... Vem vet, kanske jag blir fotbolls-supporter med åren och bror kanske kör Porsche nästa gång han köper bil. Mot all förmodan (Trådskaparen är väl ett bra exempel) kanske några av er blir heltända på BluRay och HD-upplöst bild/ljud?


Huvudet på spiken. :(

#463

Postad 14 januari 2009 - 19:30

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Jag har förresten sett Hitta Nemo på DVD och sen Kung Fu Panda på BD efter varandra. Hitta Nemo är en gym film och ljudet är fantastiskt på DVD:n men bilden ser helt trasig ut jämfört med BD:n. Jag ser fram emot Hitta Nemo på BD. Det kommer att ge ett fantastiskt lyft!

#464

Postad 14 januari 2009 - 19:52

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 456 inlägg
  • 0
Kan man inte ha olika åsikter om olika saker utan en massa "ordningsvakter" vill stänga en tråd? Sedan är inte världen svart eller vit. Det finns mycket bra med Blu Ray, men om man andas att allt inte är 100% bra så kommer alla dessa som blivit stötta av kritik mot Blu Ray och tar det som en personlig förolämpling. En det anser att Blu Ray inte gav den WOW-känsla som de förväntat , det är deras synpunkt och det får man respektera, liksom man måste respektera de som ser Blu Ray som den största tekniska landvinningen detta årtusende när det gäller bildvisning som allmänheten fått da del av. Vi är alla olika och ser saker och ting på olika sätt efter de förutsättningar och referensramar man har.

#465

Postad 14 januari 2009 - 19:56

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0

Kan man inte ha olika åsikter om olika saker utan en massa "ordningsvakter" vill stänga en tråd? Sedan är inte världen svart eller vit. Det finns mycket bra med Blu Ray, men om man andas att allt inte är 100% bra så kommer alla dessa som blivit stötta av kritik mot Blu Ray och tar det som en personlig förolämpling. En det anser att Blu Ray inte gav den WOW-känsla som de förväntat , det är deras synpunkt och det får man respektera, liksom man måste respektera de som ser Blu Ray som den största tekniska landvinningen detta årtusende när det gäller bildvisning som allmänheten fått da del av. Vi är alla olika och ser saker och ting på olika sätt efter de förutsättningar och referensramar man har.

:)

#466

Postad 14 januari 2009 - 19:56

Unregisteredae4b07cd
  • Unregisteredae4b07cd
  • Beroende

  • 1 374 inlägg
  • 0
Så, så, nu när stämningen blivit riktigt nykter och fin, vad tänker vår kära trådskapare Mushunt? Har du haft möjlighet att se mer film och fått en bredare bas att utgå från i dina åsikter? Nyfiken att höra!

#467

Postad 14 januari 2009 - 21:22

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0

Är det bara jag som känner att det är meningslöst att fortsätta denna diskussion? :)
De som inte är intresserade av BD kommer inte att ändra sin åsikt vilket bara kommer att leda till att tråden fortätter i samma spår i EVIGHETER :wub:

Är det inte så man håller sej ung :) ?

Eller...

...det kanske var sådana här diskussioner som gör en man gråhårig i förtid :) ?

Kan man inte ha olika åsikter om olika saker utan en massa "ordningsvakter" vill stänga en tråd? Sedan är inte världen svart eller vit. Det finns mycket bra med Blu Ray, men om man andas att allt inte är 100% bra så kommer alla dessa som blivit stötta av kritik mot Blu Ray och tar det som en personlig förolämpling. En det anser att Blu Ray inte gav den WOW-känsla som de förväntat , det är deras synpunkt och det får man respektera, liksom man måste respektera de som ser Blu Ray som den största tekniska landvinningen detta årtusende när det gäller bildvisning som allmänheten fått da del av. Vi är alla olika och ser saker och ting på olika sätt efter de förutsättningar och referensramar man har.

Jag håller med om att man måste respektera varandras åsikter. Det jag motsätter mej är direkta felaktigheter, missvisande uttalanden och direkt vilseledande information.

Vad det gäller den tekniska kvaliten hos BluRay finns det i praktiken INGET som är sämre än hos DVD-formatet och det mesta är rejält mycket bättre.

Att påstå något annat är inte en subjektiv åsikt som ska respekteras utan missvisande och förledande. Att någon sen inte uppfattar skillnaderna som stora och/eller inte värderar eventuella skillnader lika högt som andra hör till kategorin subjektiva åsikter av den typen som SKA respekteras precis som alla andra subjektiva åsikter...

Om någon inte tycker att BD ger en "wow-känsla" så är det helt ok för mej. Det finns mycket som många andra hojtar "wow" över, men som får mej att somna och det är inget konstigt.

Men om någon skriker världsklass när en fotbolls-spelare gör ena målet efter det andra genom skott i krysset från sin egen planhalva, så uppstår det problem om jag skulle hävda att det var "dåligt" gjort...

En sak kan vi nog enas om iallafall....

Hur bra nu än BluRay är, så finns det inte något hos BluRay som inte kan förbättras.

Vissa saker kan förbättras mer och andra behöver kanske inte förbättras lika mycket...

Ingen skulle bli överdrivet sur om man t.ex. kunde få fler filmer för sina pengar (så länge det inte innebär försämrad kvalite)...

#468

Postad 15 januari 2009 - 18:30

Unregistered81406615
  • Unregistered81406615
  • Forumräv

  • 887 inlägg
  • 0

Min bror har en före detta klasskamrat med en vän som äger en BMW Z4. Det är ju i alla avseenden en hyffsat grym bil, men han var ändå icke nöjd. Köpte M5-fälgarna till och anser nu att bilen är "perfekt".

Min bror anser att vederbörande är idiot, bror kör en Volvo 960 från 1994 och tycker "raggarfasoner" som dessa är klara tecken på sinnes-slöhet.
På samma sätt anser han att min besatthet med bild snubblar farligt nära vansinnets rand, dock uppskattar han naturligtvis när vi ser en bra rulle, men att lägga den mängd summa pengar jag/vännen ovan lagt -> galenskap.

Jag å andra sidan tycker att det är fantastiskt att jag som konsument kan ha bättre bild och ljud i mitt vardagsrum än biografer, stolt och snygg känner jag mig när jag har 3+ fjärrkontroller i famnen och huset helt mörklagt.
Min bror håller jag för små-dåre då han gärna åker 80-90 mil för att se KalmarFF spela match på bortaplan, klart slöseri med pengar då det finns tv och soffa.

Vad vill jag ha sagt med detta - det ni som kritiserar BR inte tycks kunna uppskatta är att vi som har tagit steget till Full-HD faktiskt upplever skillnad och njuter av vad vi anser är enorm skillnad.
På motsvarande sätt begriper jag naturligtvis att det är väldigt få som tycker att man kan rättfärdiga den investering som krävs bara för att uppleva det se anser är en i sammanhanget marginell uppgradering i kvalitet.

Inte mycket att göra åt, bara att välja läger och leva med det... Vem vet, kanske jag blir fotbolls-supporter med åren och bror kanske kör Porsche nästa gång han köper bil. Mot all förmodan (Trådskaparen är väl ett bra exempel) kanske några av er blir heltända på BluRay och HD-upplöst bild/ljud?


Håller fullständigt med. Men samtidigt som man kan be dom som inte fattar att sluta klaga så kanske de av oss som fattar skulle sluta klaga på dom som klagar eftersom dom från sin synviknel har skäl att klaga.

Eller nått sånt.

Fast att åka på Kalmar matcher måste man verkligen vara en dåre för att göra :)

#469

Postad 15 januari 2009 - 19:01

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0
Att folk tar sej friheten att klaga är som jag ser det en rättighet. Men samtidigt så måste man isåfall tåla att få höra motsatsen av dom som hellre hyllar.

Det som får mej att gå igång i dessa trådarna är när de motiverar sina klagomål med skäl som inte stämmer!

Ordet "dyrt" är förvisso ett subjektivt ord som grundar sej på en bedömning av vad man får för pengarna. Någon kanske det är fruktansvärt dyrt att köpa BMW Z4 även om den bara kostar 4000:-, medan en annan tycker att en Z4 är ett fynd även om den kostar 100.000:-

Orsakerna till dessa åsikts-skillnader brukar vara att man jämför med helt skilda saker. Den första personen kanske jämför priset på 4.000:- med vad han har i plånboken och då kan det kanske tyckas "dyrt" att tömma sin börs fullständigt och ändå se att pengarna inte räcker till. Medan den andra personen jämför med vad andra bilar i samma klass kostar och därför tycker att det är billigt.

I dessa trådarna så jämförs BluRay väldigt ofta med dvd när man klagar på priset och då tycker jag inte klagan är motiverad längre, eftersom BluRay, korrekt jämfört med DVD faktiskt är billigare!

Nu sa jag korrekt, vilket många kanske vänder sej emot, men jag anser faktiskt inte att det är korrekt att jämföra äpplen med päron. Ska man jämföra DVD-priser med BluRay-priser så måste man enligt min mening jämföra DVD-priserna från den tiden då DVD-formatet var lika ungt som BluRay-formatet är idag.

För att dra en parallell till bilbranschen igen.

Det är väl inte många som i en prisdiskussion skulle tycka att det vore fullständigt korrekt att jämföra priserna på t.ex. en Golf som precis har rulllat av fabriksbandet med en golf som är 10 år gammal och har över 15000 mil på nacken...

...Äpplen och päron, som sagt.

I fallet med DVD vs BluRay så motsvarar det att man jämför en gammal folka-bubbla med en sprillans ny Audi TT i en prisdiskussion. Så mycket skiljer prestandan mellan de olika formaten. (om inte mer).

Att sedan många inte har förutsättningarna för att upptäcka dessa skillnader är ju egentligen inte relevant.
Bor man ute på en leråker utan vägar så har man inte heller riktigt rätt förutsättningar för att t.ex. jämföra en gammal folkabubbla och en sprillans ny Audi TT, men det säger inte mycket om skillnaderna mellan bilarna...

Med andra ord så har jag inte några större problem med att folk har åsikter som skiljer sej ifrån mina. Det är när argumenten saknar grund eller grundar sej på felaktigheter som jag har invändningar.

I övrigt så anser jag det självklart att alla får ha sina egna åsikter och tycker t.o.m. att det kan vara mer givande än när alla tycker likadant.

...Mycket mer givande...

Redigerat av Unregistered959, 15 januari 2009 - 19:02.


#470

Postad 15 januari 2009 - 19:08

Unregistered2133266d
  • Unregistered2133266d
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0
Mycket bättre tycker jag inte man kan sammanfatta det. Du äro vis Krasse!

#471

Postad 15 januari 2009 - 19:09

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Nu är det så att jag gillar inte Audi.... :) :)

#472

Postad 15 januari 2009 - 19:14

mikee
  • mikee
  • Veteran

  • 1 638 inlägg
  • 0

Nu är det så att jag gillar inte Audi.... :) :)



När du åkt med i min RS4...så kommer du ändra dig... :)

#473

Postad 15 januari 2009 - 19:16

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0

När du åkt med i min RS4...så kommer du ändra dig... :)

LOL

Jag gillar: Mersu! :)

#474

Postad 15 januari 2009 - 19:17

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

  • 7 289 inlägg
  • 0
Det här tycker inte jag är det samma som att jämföra 2 bilmärken, vare sig Audi eller andra

DVD 59 kr http://cdon.se/film/88_minutes-871459
Blu-ray 279 http://cdon.se/film/...blu-ray)-884714

Det är att jämföra exakt samma film på just denna dag

Redigerat av Benkke, 15 januari 2009 - 19:17.


#475

Postad 15 januari 2009 - 19:18

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0
Eller om man tittar lite vidare:

http://www.discshop....p...ite=bluray

http://www.onoff.com...76?opendocument

Helt plötsligt 100:- billigare just denna dag......

Men som med statistik går det alltid att vända på siffror beroende på vad man vill åstadkomma.

Redigerat av masse70, 15 januari 2009 - 19:21.


#476

Postad 15 januari 2009 - 19:21

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

  • 7 289 inlägg
  • 0

Eller om man tittar lite vidare:

http://www.discshop....p...ite=bluray

När jag har slut på BD filmer säljer jag dom för 10 kr styck

#477

Postad 15 januari 2009 - 19:22

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0

När jag har slut på BD filmer säljer jag dom för 10 kr styck

Tjing!

#478

Postad 15 januari 2009 - 19:26

IPTV
  • IPTV
  • Användare

  • 144 inlägg
  • 0

Nej, det är inte samma WHOA som när man går från svart-vitt till färg. ;)


Nej verkligen inte!

När du åkt med i min RS4...så kommer du ändra dig... :blink:


Du menar en DKW va? :)

#479

Postad 15 januari 2009 - 19:28

henke007
  • henke007
  • Guru

  • 5 366 inlägg
  • 0

Det här tycker inte jag är det samma som att jämföra 2 bilmärken, vare sig Audi eller andra

DVD 59 kr http://cdon.se/film/88_minutes-871459
Blu-ray 279 http://cdon.se/film/...blu-ray)-884714

Det är att jämföra exakt samma film på just denna dag


88 minutes såg jag för 99 kr på Blu-Ray hos Media Markt igår, fast den är så kass så no deal.

#480

Postad 15 januari 2009 - 19:30

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0

88 minutes såg jag för 99 kr på Blu-Ray hos Media Markt igår, fast den är så kass så no deal.

Du ser, bara usla titlar är billiga :)

#481

Postad 15 januari 2009 - 19:31

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

  • 7 289 inlägg
  • 0

88 minutes såg jag för 99 kr på Blu-Ray hos Media Markt igår, fast den är så kass så no deal.

Nåja, nu börjar vi tala om godkända priser på lite äldre filmer

#482

Postad 15 januari 2009 - 19:33

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0

Nåja, nu börjar vi tala om godkända priser på lite äldre filmer

Men vilken titel sen då :)

#483

Postad 15 januari 2009 - 19:33

IPTV
  • IPTV
  • Användare

  • 144 inlägg
  • 0

Ja jag undrar också varför det hänger folk i BD delen som inte är ett DUGG intresserade av Blu-Ray??
Om dom bara är här för att klaga så kan dom lika gärna dra nån annan stans.

VART FAN ÄR MODDARNA???



Jag har 154st BD filmer, men man störs på idioter som hyllar formatet till något äckligt överdrivet bra vilket det inte är.

Ni som överdriver kan inte vara gamla och inte varit med om mycket, ok det är bättre än DVD men inget att jaga upp sig för.

Dessutom verkar merparten mer intresserad över hur bilden ser ut än hur bra filmen är vilket är totalt sjukt.

Om man gillar film som jag kan man se det även på VHS utan att gråta, det är filmen som är det viktiga.

Redigerat av IPTV, 15 januari 2009 - 19:34.


#484

Postad 15 januari 2009 - 19:38

IPTV
  • IPTV
  • Användare

  • 144 inlägg
  • 0

Hehe, nästan ingen skillnad alls, eller hur? :)



De har ju dragit något enormt på skärpan med BD screenshoten, löjligt vinklad jämförelse.

#485

Postad 15 januari 2009 - 20:01

Unregisteredaa73c0e8
  • Unregisteredaa73c0e8
  • Forumräv

  • 911 inlägg
  • 0
Seriöst, hur kan denna tråd leva vidare?!!?


Det verkar som att många behöver boka en tid hos optikern !!!



Lås denna tråd för vart leder detta? Folk som inte vill förstå eller som har synfel..... suck


Mvh

#486

Postad 15 januari 2009 - 20:07

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Jag har 154st BD filmer, men man störs på idioter som hyllar formatet till något äckligt överdrivet bra vilket det inte är.

Ni som överdriver kan inte vara gamla och inte varit med om mycket, ok det är bättre än DVD men inget att jaga upp sig för.

Dessutom verkar merparten mer intresserad över hur bilden ser ut än hur bra filmen är vilket är totalt sjukt.

Om man gillar film som jag kan man se det även på VHS utan att gråta, det är filmen som är det viktiga.


Ja för du är ju självaste kännetecknet på en mogen och vuxen individ med tanke på dina välformulerade och sakliga inlägg, eller hur?

Kanske vi ska hålla oss till ämnet, dvs om man ser skillnad mellan DVD & BD och inte hur många filmer du råkar ha eller vilken überscaler du betalat hur mycket för, hur bra en film är som film eller beskylla alla som råkar se den skillnaden för både omogna och överdrivna idioter?

Ännu värre är att du hävdar att de som tycker sig se sån skillnad per automatik mer bryr sig om bildkvaliteten än hur bra själva filmen är.

Såna barnsliga och grundlösa argument kan du hålla för dig själv tack.

Men när argumenten tar slut så brukar det ju oftast ta sig uttryck på detta löjeväckande sätt tyvärr.

Är det någon här som inte verkar särskilt gammal så är det faktiskt du....

Redigerat av masse70, 15 januari 2009 - 20:23.


#487

Postad 15 januari 2009 - 20:09

Unregisteredc4a90337
  • Unregisteredc4a90337
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0

Jag har 154st BD filmer, men man störs på idioter som hyllar formatet till något äckligt överdrivet bra vilket det inte är.

Ni som överdriver kan inte vara gamla och inte varit med om mycket, ok det är bättre än DVD men inget att jaga upp sig för.

Dessutom verkar merparten mer intresserad över hur bilden ser ut än hur bra filmen är vilket är totalt sjukt.

Om man gillar film som jag kan man se det även på VHS utan att gråta, det är filmen som är det viktiga.

Nu väckte du en sektmedlem som vill stänga forumet.

#488

Postad 15 januari 2009 - 20:28

Unregisteredae4b07cd
  • Unregisteredae4b07cd
  • Beroende

  • 1 374 inlägg
  • 0
Krasse, 2 inlägg till!!!

#489

Postad 15 januari 2009 - 20:44

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0

Jag har 154st BD filmer, men man störs på idioter som hyllar formatet till något äckligt överdrivet bra vilket det inte är.

Ni som överdriver kan inte vara gamla och inte varit med om mycket, ok det är bättre än DVD men inget att jaga upp sig för.

Jag har haft hifi och hemmabio som hobby i över 25 år, så jag antar att du inte syftade på mej, när du kallade de som hyllar formatet för idioter?

Jag nämnde i mitt tidigare inlägg olika personers olika förutsättningar för att se dom faktiska skillnaderna och av ditt inlägg att döma så har du inte tillräckliga förutsättningar för att se hur stora skillnaderna faktiskt är.

En av de främsta och mest konkreta skillnaderna är den 4½ gånger högre upplösningen (576x768=442 368 pix vs 1080x1920=2 073 600 pix, utan reservation för maskning och liknande).

...Men det finns fler skillnader som handlar om lite mer abstrakta kvaliteer såsom färgåtergivning, återgivning av högdagrar och lågdagrar m.fl...

På det hela taget så ÄR det en stor skillnad och det ser man också om man har rätt förutsättningar för det.

En grundläggande förutsättning är ju till och börja med de tekniska förutsättningarna. Tv'n måste klara av full upplösning och måste vara väljusterad ("usa"-kalibrerad :) ), sen måste bilden fylla upp tillräckligt mycket av synfältet, ljusförhållandena i rummet behöver beaktas m.m. för att man till fullo ska kunna uppfatta alla skillnaderna.

Utöver detta så måste man dessutom vara lite uppmärksam och engagerad för att överhuvudtaget komma över problemet med "selektiv perception" (förmågan att se det man vill se, vare sej det är undermedvetet eller ej)...

Finns det begränsningar av antingen teknisk karaktär eller personlig karaktär eller både och, så är vi tillbaka vid parallellen med bilvärlden där jag hävdade att en jämförelse mellan en gammal folkabubbla och en ny Audi TT kan vara irrelevant om man enbart kör bilarna på en leråker!

Din åsikt är du i din fulla rätt att ha, men orsaken till att många enligt din uppfattning tycker att BD är "äckligt överdrivet bra" beror högst troligt att dom har bättre förutsättningar för att uppfatta skillnaderna än vad du har.

T.o.m. intresset och engagemanget kan påverka hur väl man uppfattar skillnaderna.

Att då ifrån sådana begränsningar häva ur sej nedvärderande påståenden om att andra är idioter som hyllar formatet överdrivet, tycker jag är prov på ruskigt dålig stil...

...MILT uttryckt!

Dessutom verkar merparten mer intresserad över hur bilden ser ut än hur bra filmen är vilket är totalt sjukt.

Om man gillar film som jag kan man se det även på VHS utan att gråta, det är filmen som är det viktiga.

Ja, man kan se en film på VHS utan att gråta och JA det är filmen som är det viktigaste.

...Så varför inte anstränga sej lite för att se HELA filmen istället för den begränsade bilden och det begränsade ljudet som DVD inskränker sej till?

Det är ju filmen som är det viktiga. ÄR man helt ointresserad av bild och ljud och enbart anser att handlingen i filmen är viktig, så kunde man ju lika gärna låna boken på biblioteket. Bok-förlagorna brukar dessutom vara ännu bättre än filmerna...

Men om man ÄR genuint intresserad av filmen (som då utmärker sej genom att också ge bild och ljud), så är det väl fullständigt naturligt att eftersträva så hög kvalite på ljud och bild också. Det är ju trots allt ljud och bild som skiljer film ifrån böcker...

Faktum är att jag uppfattar ditt lite provocerande stickspår om ålder som ganska omoget!

Men EN sak är vi konstigt nog överens om iallafall...

...Egentligen ÄR det faktiskt inget att jaga upp sej för. Det finns så mycket annat i livet som är så mycket viktigare än bra bild, ljud och filmer i största allmänhet...

...Fast är man intresserad av bild, ljud och film så är det faktiskt inte så lätt inte bli exalterad när tekniken gör ett sådant kvantum-språng som BD har medfört. Vi har levt med begränsningarna ifrån PAL-systemet i drygt ett halvt sekel och nu helt plötsligt så kan vi på ett väldigt enkelt sätt lägga detta gamla föråldrade system bakom oss.

Åtminstone i våra hemmabiografer...

#490

Postad 15 januari 2009 - 20:47

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0

Krasse, 2 inlägg till!!!

VA?

Jaha, du har koll på min inläggs-räknare...

Jag har faktiskt inte haft så mycket funderingar på den sedan den trillade ner från 5-6 tusen inlägg till dryga 3 tusen inlägg (i samband med att man gjorde om forumet lite)...

Men nu borde det väl bara vara ett inlägg kvar till det "magiska" 5.000 inläggs-strecket :blink: :) ...

EDIT:
Hmm...

Kanske räknade lite fel ändå?

Redigerat av Unregistered959, 15 januari 2009 - 20:48.


#491

Postad 15 januari 2009 - 21:02

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0

VA?

Jaha, du har koll på min inläggs-räknare...

Jag har faktiskt inte haft så mycket funderingar på den sedan den trillade ner från 5-6 tusen inlägg till dryga 3 tusen inlägg (i samband med att man gjorde om forumet lite)...

Men nu borde det väl bara vara ett inlägg kvar till det "magiska" 5.000 inläggs-strecket ;) :) ...

EDIT:
Hmm...

Kanske räknade lite fel ändå?

High def och blu-ray räknas inte som inlägg sedan nåt år tillbaka :blink:

#492

Postad 15 januari 2009 - 21:05

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0
Nähä...

...Det var ju märkligt, men det kanske räknas som religon istället :) !

...Fast det är ju klart...

...religion får man väl inte diskutera i forumet!

#493

Postad 15 januari 2009 - 21:33

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

  • 7 289 inlägg
  • 0

High def och blu-ray räknas inte som inlägg sedan nåt år tillbaka :)

Aha, märkte också att min räknare stannat. Borde väl skriva i nåt annat forum då :blink:

#494

Postad 15 januari 2009 - 21:38

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

  • 1 554 inlägg
  • 0
nu när pengar inte är ett problem undrar jag om det är värt då man antagligen köper LG PS9000 (tror den kmr heta så) som prylportalen skrev om skulle visas på ces mässan i januari men den dök inte upp (i 42 tum dvs me full hd).

när den väl släpps , tror det blir mot sommaren undrar jag er kunniga. Är det INGEN skillnad alls som är värd 2000 kr på en blu-ray spelare när det gäller [ NYA 2008/2009 års blu-ray filmer ] eller gnäller ni över det e dålig kvalite på remastrade james bond filmer som man inte kan se skillnad på?

brorsan min köper många nya bd filmer. blir o låna eller ev önska sig i klapp =D

e de värt att köra blu-ray 1080p på 42 tum , 2,60 cm ifrån teven & teve bänken?

blir nojjig när man läser denna tråden :)

#495

Postad 15 januari 2009 - 21:38

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 425 inlägg
  • 0

Jag har 154st BD filmer, men man störs på idioter som hyllar formatet till något äckligt överdrivet bra vilket det inte är.

Ni som överdriver kan inte vara gamla och inte varit med om mycket, ok det är bättre än DVD men inget att jaga upp sig för.

Dessutom verkar merparten mer intresserad över hur bilden ser ut än hur bra filmen är vilket är totalt sjukt.

Om man gillar film som jag kan man se det även på VHS utan att gråta, det är filmen som är det viktiga.


Så vad i **** gör du då i BD delen av forumet om VHS duger åt dig?
Och jag sätter INTE bildkvalitét före filmen. Men en bra film avnjutes bäst i HD enligt mig och de flesta här inne.

Överdriver??? Vi kanske är entusiaster som faktiskt SER förbättringarna som du inte gör. Ja hur gammal är du själv igentligen??. Själv är jag 33 år och har hållt på med hemmabio sen Laserdisctiden på 90-talet. Så jag VET faktiskt vad jag pratar om när jag på pekar förbättringar jämfört med tidigare format.

Det handlar om ENTUSIASM för favorit hobbyn.

Pallra dig härifrån om du har nåt vettigt att komma med.

***********************************************
Följande gällde inte DIG "IPTV" :)

Lägg av med detta ###### tjafset om sektmedlemmar i tråden, tack!

Redigerat av Svante Skoog, 15 januari 2009 - 22:45.


#496

Postad 15 januari 2009 - 22:06

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Jag kommer att begravas med mina vhs laserdiscar dvd's hd dvd's bd's för jag kommar aldrig att ge upp nån av dem!

#497

Postad 15 januari 2009 - 22:12

IPTV
  • IPTV
  • Användare

  • 144 inlägg
  • 0

Så vad i **** gör du då i BD delen av forumet om VHS duger åt dig?
Och jag sätter INTE bildkvalitét före filmen. Men en bra film avnjutes bäst i HD enligt mig och de flesta här inne.

Överdriver??? Vi kanske är entusiaster som faktiskt SER förbättringarna som du inte gör. Ja hur gammal är du själv igentligen??. Själv är jag 33 år och har hållt på med hemmabio sen Laserdisctiden på 90-talet. Så jag VET faktiskt vad jag pratar om när jag på pekar förbättringar jämfört med tidigare format.

Pallra dig härifrån om du har nåt vettigt att komma med.

Och lägg av med detta ###### tjafset om sektmedlemmar, tack!


Jag ser att du hela tiden redigerar ditt inlägg för du är så skraj stöta med forumets regler.

Det om något är patetiskt.

För att svara på din fråga så har du tyvärr inte kunnandet att svara på vad som är rätt eller fel.

Dessutom är det rätt patetiskt skriva att du hållit på med LD redan under 90-talet.

Måste bara skratta för jag började redan 1984 med hemmabio och Betamax och sen VHS och sen LD 1987, då var väl du bara ett barn? 33-22= 11 år? jaja.....

Jaja...sektmedlemmar eller inte, jag tog inte upp det så skyll inte på mig, kolla vilket inlägg du svarar på först innan du ger dig på nån, men jag antar du har för kort stubin för det. :)

#498

Postad 15 januari 2009 - 22:16

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Ha ha, vi var först på våran gård med vhs 1982 Vi...farsan var först med sin vinylspelare i kommunen på 50-talet :)

Lekstuga vem bryr sig...

#499

Postad 15 januari 2009 - 22:17

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 425 inlägg
  • 0
Att sektmedlemms tjafset hamnade i samma tråd var för K.K. började nämna det och det följde med i bara farten.

Jag ändrar inte mina inlägg för forumets regler utan för att jag vill omformulera eller som sagt just ÄNDRA :)

Om du själv har hållt på med hembio så länge varför har du själv uppgraderat genom åren om det är så överskattat?

#500

Postad 15 januari 2009 - 22:20

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Rena rama snurren. :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.