Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

BLU-RAY Vilken besvikelse!

517 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt

#401

Postad 11 januari 2009 - 22:27

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Två punkter? Jag fann 42. Alla utan blanksteg eller stor bokstav efter. Vad texten handlar om vet jag fortfarande inte, orkar inte läsa texter som ser såna ut.


Fast att sätta flera punkter i rad som jag gör nu.....tycker jag inte är att sätta punkt på en mening.(som jag gjorde där)
Hur som helst, jag ber om ursäkt om jag kritiserade hans text. Det var lite småaktigt.

#402

Postad 11 januari 2009 - 22:32

Svärta
  • Svärta
  • Forumräv

  • 848 inlägg
  • 0

Jag håller med dig att det kändes rätt cool att kunna byta ljudformat så enkelt när dvd dök upp. Plus outslitligheten.

De möjligheterna fanns redan innan, på Laserdisc :)

#403

Postad 11 januari 2009 - 22:38

rillern
  • rillern
  • Lärjunge

  • 344 inlägg
  • 0

blu-ray är inte dyrt, det kostar ungefär vad filmer alltid kostat genom åren, allt handlar väl om hur länge ett format har funnits på marknaden? 97, när jag köpte min första DVD-spelare fanns det knappt några filmer att köpa, och dom som man fick tag i kostade minst lika mycket som dagens Blu-Ray kostar. Alltså, inom några år så kommer man kunna köpa två BD för en hundring eller liknande i dom där lådorna som det svämmar över av gamla DVD'er i.

Man kan ju också se det så här: Datamängden på en DVD är ca 9 GB, en Blu-Ray runt 50 GB. Egentligen borde ju Blu-Ray vara fem gånger dyrare då? Eftersom det är 5 gånger bättre kvalitet!

Men till er som fortsätter o tjata om att kvalitetsskillnaden mellan DVD och Blu-Ray inte är speciellt stor så är det ju synd om er och er syn. Det är ju ingen som tvingar er att köpa BD. Fortsätt och kör Skoda ni så kan vi som vill åka Ferrari göra det :)



Om jag inte minns helt fel så kostade den allra första DVD filmen ca 800kr ink frakt från Asien, filmen var för övrigt Eraser med Arnold.....

Köpte själv min första DVD 97-98 tror jag det var (Pioneer DV-505 med S-VHS ugång som min tv inte klarade så det blev komposit....) Importerade friskt och tror snittpriset var runt 300kr, utbudet i på reg 2 i sverige var mkt begränsat, Åhlens i Helsingborg hade Will Hunting och The Bodyguard....

#404

Postad 11 januari 2009 - 22:47

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

De möjligheterna fanns redan innan, på Laserdisc :)


He he. Glömde det.
Är det någon som kommer ihåg Philips försök med DV-i? Det var precis i brytningen mellan Laserdisc och dvd. Kommer ihåg att det behövdes två discar för en film.

#405

Postad 11 januari 2009 - 22:47

Efny
  • Efny
  • Användare

  • 176 inlägg
  • 0

jag sa bluray kostade 249kr och dvdn kostade 50 kr.ta tex mummy 1 och 2 kostar 59kr styck men bd kostar 229kr hur ska man kunna övertyga en ny kund att satsa på bluray med såna priser..när skillnaden på bilden inte är speciellt stor.

Om du ska jämföra priser så kan du ju ändå ta ett bättre exempel än detta. DVD-versionerna har varit ute i många år på just dessa filmerna. Sen kanske du är för ung för att komma ihåg hur det var med DVD priserna för 10 år sedan. Exakt samma typ av ko...ade jämförelser gjordes mot VHS. Blu-ray priserna kommer att sjunka på samma sätt som DVD-priserna gjort.
Sen att du inte ser skillnad på DVD och Blu-ray säger nog mer om din utrustning än själva formatet. Jag antar att du inte heller tycker det är någon skillnad på ljudet.

#406

Postad 11 januari 2009 - 22:51

rillern
  • rillern
  • Lärjunge

  • 344 inlägg
  • 0

He he. Glömde det.
Är det någon som kommer ihåg Philips försök med DV-i? Det var precis i brytningen mellan Laserdisc och dvd. Kommer ihåg att det behövdes två discar för en film.


Hade själv en CD-I, fjärrkontroll med sladd och MPEG modulen för att kunna se film fick man köpa till för 1500:- spänn :) . Men coolt var det då! Hade ett gäng filmer som man såg om och om igen bara för att det var så jäkla bra bild jämfört med VHS!

#407

Postad 11 januari 2009 - 23:10

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0

nästa format som anländer som kommer använda sig av ultrahd kommer få de ännu svårare att slå på marknaden..för då kommer folket vara ännu mer nöjd med bluray än med dvd.

Nu händer det igen...
Du antyder att BD har svårt för att slå på marknaden när BD i själva verket har överträffat alla tidigare tillväxt-rekord. Detta TROTS att BD rent funktionellt bara är en uppgraderad DVD. Kvalitativt så lirar BD i en helt annan liga och så som försäljningen accelererar så verkar det som att många har upptäckt de kvalitativa fördelarna...

Världen förändras och värden förändras. Situationen är idag helt annorlunda mot vad den varit tidigare. Normen idag är vad en DVD kostar idag. Det som gör Blu-ray bättre än DVD är ju egentligen bara på ytan. Därför tycker jag att BD-filmer generellt sett är för dyra.

Kvalite ser inte jag som "yta" utan tvärtom. Funktioner som inte förändrar kvaliten är det jag betraktar som "yta".

Detta kan väl i och för sej vara subjektiva åsikter, men det verkar som att den "yta" som dvd erbjöd jämfört med VHS idag inte är lika intressant som de kvalitativa skillnaderna. Något jag tycker känns som en naturlig utveckling där svenssons under det senaste decenniet har "gått vidare" till nästa nivå och därmed börjat bli lite mer medvetna om kvalitet-skillnader. En stor bidragande orsak till detta tror jag är den "platt-tv"-försäljning som har pågått de senaste åren. I och med att vi lämnade den gamla CRT-tv'n och fick platta tv-apparater med en fast upplösning så riktades fokus på bl.a. just upplösning. Siffror säljer, framförallt siffror som t.o.m. svenssons tycker är lätta att förstå och antal pixlar är lätt att förstå för nästan vem som helst.

Det senaste året så har praktiskt taget alla köpt antingen HDready eller FullHD-apparater och har man gjort det så tror jag bara det är en tidsfråga innan funderingarna hos vilken svensson som helst, börjar snurra kring hur det kan se ut om man börjar utnyttja den högre upplösningen också...

Alla var kanske inte medvetna från början om att de inte fick se HD-upplöst material bara för att de köpte en HD-upplöst tv, men medvetenheten kommer krypande för det flesta efter ett tag och vad gör man då, när man inser att man fortfarande inte har fått se vad den nya, dyra platt-tv'n KAN prestera...

...Jo, då köper man sej en bluray-spelare eller en PS3'a (och hävdar att den är till "ungarna" :) ) och vips så är man fast i HD-träsket...

Två punkter? Jag fann 42. Alla utan blanksteg eller stor bokstav efter. Vad texten handlar om vet jag fortfarande inte, orkar inte läsa texter som ser såna ut.

Jag tycker att det är oförskämt att inte läsa ett inlägg som man väljer att kommentera, även om jag håller med om att layouten inte var direkt "läsvänlig". Punkter saknade jag inte, däremot lite radbrytningar och gärna några blankrader på lämpliga ställen.

#408

Postad 11 januari 2009 - 23:15

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Ursäkta min okunnighet. Vad är en blankrad? Är det samma som styckeindelning..?

#409

Postad 11 januari 2009 - 23:21

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

  • 2 420 inlägg
  • 0
Köpte min första dvd 1997 och då fanns de gott om reg 1 filmer, minns att åhlens sålde massor av reg 1, de roliga då var att många filmer fanns att köpa på stan samtidigt som dom gick på bio, tog några år innan dom upptäckte att de är nog inte så bra att sälja reg 1 i svenska butiker så de blev förbjudet för butiker att importera och sälja över disk, så de var några år där i mellan som utbudet var dåligt men jag köpte extremt mycket reg 1, typ första 200 filmerna jag köpte på dvd var reg 1, nu har jag runt 700 dvd filmer och ungefär 30% är region 1, men som sagt nu är de BD som gäller, köper inga dvd längre utan enbart Blu Ray, strax före jul passerade jag 100 filmer på Blu Ray.

#410

Postad 11 januari 2009 - 23:26

jonny1
  • jonny1
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0
Tja ,tycker det e enorm skillnad mellan Blueray o dvd..kör ju på 106" duk med en vanlig lcd proj Zanyo z4 (720p)
testade en vanlig dvd mot en bluray på ps3:n och de e som dag o natt.
Blurayen e klar o fin bild ,skärpan,trycket i färgerna mm....sedan kollar man på en dvd så vill man kolla blueray igen!!
Sedan e det klart att har man en hyffsatt bra dvd o så,så visst blir de hyffsatt,men långt ifrån bluerayen.
på en 40-50 lcd/plasma så e skillnaden väldigt liten ,men beror ju mö på tv:n ocxså! bra signalkablar e ett måste,
hdmi tex,,dock e ps3:ns uppskallning på dvd bra ,så ska man köpa Blueray så tycker jag att ps3 e ett bra alternativ

mvh jonny

#411

Postad 11 januari 2009 - 23:51

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0

Ursäkta min okunnighet. Vad är en blankrad? Är det samma som styckeindelning..?

I stort sett.

Om man efter en mening (eller några få) har kommit fram till "poängen" så är det läge att lämna en rad tom innan man går vidare.

Ungefär som jag gjorde nu :) !

Det blir avsevärt mycket lättare att läsa texten om det finns luft mellan styckena, något som för mej är absolut nödvändigt då jag har svårt för att skriva kortfattat men väldigt gärna vill att folk ska orka läsa det jag skriver iallafall...

#412

Postad 12 januari 2009 - 00:15

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

  • 901 inlägg
  • 0

jag sa bluray kostade 249kr och dvdn kostade 50 kr.ta tex mummy 1 och 2 kostar 59kr styck men bd kostar 229kr hur ska man kunna övertyga en ny kund att satsa på bluray med såna priser..när skillnaden på bilden inte är speciellt stor.



Det är billigare än köpa DVDn nu för att sen köpa BD om 2-3 år. För samma resonemang du för nu vet jag folk som sa för 10 år sedan när DVD var ny. Att DVD var för dyrt och dom hellre köpte VHS. Tror du dom anser det var ett smart move idag?
Själv så sluta jag stort sett köpa DVD för 3-4 år sedan. Det enda jag köpt är filmer som jag aldrig kan tänka mig komma på BD, typ c-skräckisar mm. För jag ser inte någon mening att lägga massa pengar på ett sämre format när jag vet att jag kommer köra 120 tums duk i framtiden och BD kommer se så mycket bättre ut än DVD versionen då.

#413

Postad 12 januari 2009 - 02:53

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

  • 901 inlägg
  • 0
Ibland så påstår folk att BD ger bara en lite förbättring för nyare filmer, men med äldre filmer så är det ingen förbättring. Jaså säger jag då.

Third man, 60 år gammal film!
Postad bild

Postad bild

Dr no, 47 år gammal film
Postad bild
Postad bild

#414

Postad 12 januari 2009 - 03:03

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 007 inlägg
  • 0
Har Dr. No på Bluray. Bilden är riktigt imponerande med tanke på åldern.

#415

Postad 12 januari 2009 - 10:05

Unregisteredae4b07cd
  • Unregisteredae4b07cd
  • Beroende

  • 1 374 inlägg
  • 0
Zulu

Köpte Zulu (1964) och jag satt med hakan vid knäna över hur bra kvaliten var på bilden!
Slängde in LOTR3 SE i min HD-EX1 (Grym DVD-uppskalning), disk 2 -> slaget utanför Minas Tirith när Rohirim anfaller Saurons arme i flanken med kavalleri. Denna film är i alla aspekter en 4+ i bildkvalitet men skillnaden gentemot den remastrade Zulu från 1964 är så enorm att man baxnar.
Precis som många här säger, om man vänjer sig vid högupplöst material så blir det ett hårt slag när man slänger in en SD-film.

Kolla priset, 19.90 € frakt inkluderat. Det är svårt att hävda priset som en negativ faktor, i vart fall om man är entusiast och orkar leta lite.
Detta, rikitgt bra priser på spelare (snart kommer budgetvarianterna runt 1500-2000) plus reatitlar runt 150:- på vitvaruhusen gör att folk mer och mer kommer att välja BR.
Varför?
Svensson ÄR intresserad, varför skulle annars varje sportevenemang vara erbjudet via digital distribution i HD?
Om man nu vant sig vid att se HV71 vinna/få stryk in HD finns det väl inga skäl på jorden att välja bort HD när man poppat popcorn och ska se en tung action med polare eller ha smooch-time med hustrun.

#416

Postad 12 januari 2009 - 10:26

henke007
  • henke007
  • Guru

  • 5 366 inlägg
  • 0
fotnot: du kan få Zulu för 120-140 spänn inkl frakt via en 3 för 2 kampanj på Amazon annars.
http://www.amazon.co...r_d_h__1_3_last

Redigerat av henke007, 12 januari 2009 - 10:29.


#417

Postad 12 januari 2009 - 10:50

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Jag förstår inte varför ni som tycker att BD bara har en försumbart bättre bild än DVD hänger på ett teknikforum för hembioentusiaster. :) De flesta som gillar det här forumet eftersträvar bästa bild och ljud. Det är liksom en stor del av grejen.
Det kanske skulle startas en ny sektion på forumet för de som inte bryr sig om kvalitet utan bara vill ha så lågt pris som möjligt. Man skulle kunna kalla sektionen "Galne Gunnar" eller nåt sånt, så kan de som köper sina DVD och VHS-spelare på Ica Maxi och Rusta hänga där och tipsa om VHS-lagerrensningar. :blush:
Då skulle vi som vill ha det bästa få ha vår hobby i fred. :P

#418

Postad 12 januari 2009 - 10:59

Unregistereddb570177
  • Unregistereddb570177
  • Amatör

  • 69 inlägg
  • 0
nu blir det väl liv i luckan igen men jag måste faktiskt ställa in mig i ledet om kvalitén på BD. Ännu har jag inte lyckats se speciellt stora skillnader mellan BD o DVD. Den där känslan om "så här ska det j####r i mig se ut!" har ännu inte smygit sig på. Sure, att fläka upp en bild på 92 tum och grymmeprojje kankse gör ruggig skillnad. Dummare än så är jag inte =) Men ändå? :)


Jag har väl sett ett handfull filmer med bl.a. Spiderman 3 som anses ha bra bild. En polare kom förbi när denna film låg i Ps3:an och han frågade om jag hade lånat en dvd. Njae, svarar jag det är en bluray."det är skoj att testa och se hur det ser ut" . Det slutade med att båda satt tysta och tänkte "Vafan, är det inte större skillnad än så?" Visst liten skillnad kanske det är om man koncentrerar sig på det men inte vid lite slötittande. Kan hända att placebo-effekt inte existerar hos mig? :blush:

Kan väl tillägga att jag sitter på en 42:a Hd-ready. Men det ska ju räcka enligt vissa för att se en stor skillnad. Och ögonen är i väldigt gott skick :P

#419

Postad 12 januari 2009 - 11:01

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

  • 1 419 inlägg
  • 0

Hoppas jag också men problemet är att du kan köpa 5 dvd för 99 kr idag...

Riktigt bra filmer hoppas jag då?

#420

Postad 12 januari 2009 - 11:04

Unregistered4eba3a31
  • Unregistered4eba3a31
  • Lärjunge

  • 359 inlägg
  • 0

nu blir det väl liv i luckan igen men jag måste faktiskt ställa in mig i ledet om kvalitén på BD. Ännu har jag inte lyckats se speciellt stora skillnader mellan BD o DVD. Den där känslan om "så här ska det j####r i mig se ut!" har ännu inte smygit sig på. Sure, att fläka upp en bild på 92 tum och grymmeprojje kankse gör ruggig skillnad. Dummare än så är jag inte =) Men ändå? :)


Jag har väl sett ett handfull filmer med bl.a. Spiderman 3 som anses ha bra bild. En polare kom förbi när denna film låg i Ps3:an och han frågade om jag hade lånat en dvd. Njae, svarar jag det är en bluray."det är skoj att testa och se hur det ser ut" . Det slutade med att båda satt tysta och tänkte "Vafan, är det inte större skillnad än så?" Visst liten skillnad kanske det är om man koncentrerar sig på det men inte vid lite slötittande. Kan hända att placebo-effekt inte existerar hos mig? :blush:

Kan väl tillägga att jag sitter på en 42:a Hd-ready. Men det ska ju räcka enligt vissa för att se en stor skillnad. Och ögonen är i väldigt gott skick :P


Here we go again....

Om man inte ser skillnad säger jag som otaliga i denna tråd - optiker, kalibrering, osv...

Nuff said!
:o

#421

Postad 12 januari 2009 - 11:19

Unregistereddb570177
  • Unregistereddb570177
  • Amatör

  • 69 inlägg
  • 0

Here we go again....

Om man inte ser skillnad säger jag som otaliga i denna tråd - optiker, kalibrering, osv...

Nuff said!
:)



nja, nån optiker är inte på tal om, synen har aldrig varit problem :blush: Kalibrering? Jag upplever tv:n som bra inställd och ger en mycket bra bild (Detta tycker är kompisskaran också som själva sitter med dyrare apparater men med sunkiga inställnigar).
MEN, skillnaden mellan dvd o BD är likt förbannat försumbar på min tv. Jag VILL ha en bättre bild med BD än med DVD för att motivera BD-köp istället för dvd. Upplever samma sak för morföräldrarna. De sitter med CD:s HD-box och gluttar på tv. Skillnaden mellan HD-sändningar och vanliga SD-sändningar är långt ifrån "wow". Samma där, i övrigt bra bild på tv men skillnaden försumbar

#422

Postad 12 januari 2009 - 11:44

C Upp
  • C Upp
  • Lärjunge

  • 422 inlägg
  • 0
Jag måste lägga in en liten blänkare här. Jag sitter ju som sagt på en 720p-projektor och stor skärm, och ser helt klart skillnad på DVD och HD-DVD. Grym skillnad. Men.

I helgen satte jag på en 700megs standard Xvid genom Xboxen och störde mig inte alls på kvaliteten. Var ju inte alls nåt man kunde jämföra med HD, men det spelade liksom ingen roll. Efter nån minut så tänkte jag inte på det längre.

Det jag försöker säga är väl att skitfilm i HD är inte bättre än Grym film i SD. Där har inte pixeltäthet nåt att säga till om. Många säger ju att DVD är otittbart när man vant sig vid HD, men jag håller inte med där. Det beror på filmen.
Dock så outar jag ju migsjälv som icke-bildofil nu. Men det är smällar man får ta som sagt. Såg även Slither på HD-DVD och den var riktigt rolig, bra och högupplöst.

Jag tycker dock BDs tillväxttakt är under omständigheterna riktigt bra. Man får ju även tänka på att det är en liten ekonomisk kris på gång sedan ett tag tillbaka. Och då är det svårt att få folk att uppgradera sina "extraprylar" som faktiskt filmspelare och filmsamlingar är.

#423

Postad 12 januari 2009 - 11:50

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0

nja, nån optiker är inte på tal om, synen har aldrig varit problem :) Kalibrering? Jag upplever tv:n som bra inställd och ger en mycket bra bild (Detta tycker är kompisskaran också som själva sitter med dyrare apparater men med sunkiga inställnigar).
MEN, skillnaden mellan dvd o BD är likt förbannat försumbar på min tv. Jag VILL ha en bättre bild med BD än med DVD för att motivera BD-köp istället för dvd. Upplever samma sak för morföräldrarna. De sitter med CD:s HD-box och gluttar på tv. Skillnaden mellan HD-sändningar och vanliga SD-sändningar är långt ifrån "wow". Samma där, i övrigt bra bild på tv men skillnaden försumbar


Hur stor tv har du och vilken ?
Hur långt ifrån sitter du ?

#424

Postad 12 januari 2009 - 11:52

henke007
  • henke007
  • Guru

  • 5 366 inlägg
  • 0

nja, nån optiker är inte på tal om, synen har aldrig varit problem :blush: Kalibrering? Jag upplever tv:n som bra inställd och ger en mycket bra bild (Detta tycker är kompisskaran också som själva sitter med dyrare apparater men med sunkiga inställnigar).
MEN, skillnaden mellan dvd o BD är likt förbannat försumbar på min tv. Jag VILL ha en bättre bild med BD än med DVD för att motivera BD-köp istället för dvd. Upplever samma sak för morföräldrarna. De sitter med CD:s HD-box och gluttar på tv. Skillnaden mellan HD-sändningar och vanliga SD-sändningar är långt ifrån "wow". Samma där, i övrigt bra bild på tv men skillnaden försumbar


Vilken är DVD & BD ?!

http://www.zonadvd.c...e...e&artid=761 :)

#425

Postad 12 januari 2009 - 12:19

Gavva
  • Gavva
  • Forumräv

  • 598 inlägg
  • 0

Det jag försöker säga är väl att skitfilm i HD är inte bättre än Grym film i SD. Där har inte pixeltäthet nåt att säga till om. Många säger ju att DVD är otittbart när man vant sig vid HD, men jag håller inte med där. Det beror på filmen.


Jo visst det blir ingen skillnad på handlingen i filmen! :)

Men jag tycker att upplevelsen blir större med en blu ray som både har bättre ljud och bild än en DVD.

Tidigare hade jag en 42" HD-ready plasma men sålde den och köpte en 52" Full HD lcd och det blev ett enormt lyft på bilden, visst tidigare så tyckte jag blu ray var bra men sen jag bytte skärm så är det en rejäl skillnad!

#426

Postad 12 januari 2009 - 12:24

Gavva
  • Gavva
  • Forumräv

  • 598 inlägg
  • 0

Vilken är DVD & BD ?!

http://www.zonadvd.c...e...e&artid=761 :)

Hehe ja ser man inte skillnad där så kan man köra på DVD! :blush:

#427

Postad 12 januari 2009 - 12:38

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 425 inlägg
  • 0
Hahahaa :D

ja undrar hur många varv vi har gått i dessa enformiga trådarna.
Man får lite Deja Vu känslor :lol: Och det känns som vi aldrig kommer i mål :)
Man skulle lätt kunna komprimera ner från 30 sidor till 1 utan att missa nåt :D

Snart dags att knuffa till skivspelaren förbi det där hacket :wub:

Redigerat av Svante Skoog, 12 januari 2009 - 12:41.


#428

Postad 12 januari 2009 - 12:40

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Vilken är DVD & BD ?!

http://www.zonadvd.c...e...e&artid=761 :)


Fast det där var inga bra screenshots. Zooma in BD:n så ser den ut som komprimerat kantförstärkt skit. Jag skulle tro att BÅDE DVD:n och BD:n ser mycket sämre ut än i verkligheten på de screenshotsen. Men skillnaden är ju ändå tydlig.

#429

Postad 12 januari 2009 - 13:29

Unregistereddb570177
  • Unregistereddb570177
  • Amatör

  • 69 inlägg
  • 0
jo, visst är en det en viss skillnad i kvalité mellan BD och DVDmen den ger ju knappast ett slag i ansiktet som de flesta på forumet understryker. Vissa på forumet dumförklarar även andra som inte riktigt hittat förälskelsen ännu. Jag finner inte skillnaden lika stor i rörliga bilder som exempelvis stillbilder när de båda formaten jämförs.

För enligt vissa skall det räcka med ett tittavstånd 2-3 meter för en 42:a PX80 (som jag har) för att vilja slänga sina trogna dvd-filmer. Dit hör varken jag eller mina polare ännu. Den största "wow" jag har av TV var faktiskt när en bekant körde nån högupplöst greendaykonsert på en 50-tummare. Första och enda gången jag fått känslan " fan vad fin bild"

Man får väl hoppas att lyftet blir större i framtiden(tror jag det blir) när man inhandlar en projje och fläker upp nya releaser=)
Vem vet, man kanske har annan uppfattning om ett halvår men för tillfället håller jag med trådkskaparen.

Redigerat av Unregistereddb570177, 12 januari 2009 - 13:31.


#430

Postad 12 januari 2009 - 13:32

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Jag har PX80 42tum sitter ca. 2.70 ifrån och det är wow varje gång. :)
Hoppas du kör med bio-läget på plasman och stängt av alla onödiga parametrar och dragit ner skärpan. ?

#431

Postad 12 januari 2009 - 14:02

Unregistereddb570177
  • Unregistereddb570177
  • Amatör

  • 69 inlägg
  • 0
Nu kom jag faktikst på nått som jag märker stor skillnad på: Texten är mycket klarare :)

#432

Postad 12 januari 2009 - 14:08

diddi_e
  • diddi_e
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0

Vem vet, man kanske har annan uppfattning om ett halvår men för tillfället håller jag med trådkskaparen.


Men då tycker du ju att det är en stor skillnad, eftersom han har ändrat sig nu :) vilket du hade fått reda på ifall du hade läst hela tråden.

#433

Postad 12 januari 2009 - 14:17

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

  • 2 420 inlägg
  • 0
Som sagt jag har också en 42 tummare och tyckte att visst har jag ställt in bilden bra, jo tjena, körde kalibrerings skiva, alltså en Blu Ray kalibrerings skiva och jösses vad dåligt allt var inställt, helt åt fanders, fick dra ner på allt, jag hadde för mycke kontrast, skärpan ska man dra ner på 0, för lite färg, fick ändra om allt och när jag ca 40 minuter senare var klar så var skillnaden enorm, jösses vad mycket bättre bilden blev.

Sedan så ska man sitta max 2m ifrån en 42a för att överhuvud taget uppleva en full hd bild, sedan så är de ju skillnad ifrån tv till tv, sitter du på en 10 tusen kronors tv ifrån onoff eller sitter du på en dyrare tv typ Panasonic eller pioneer för över 25 tusen, de gör stor skillnad också.

Dom flesta här som klagar över att bilden inte är så bra eller att skillnaden inte är så stor gentemot dvd sitter garanterat på för dåliga grejer och dom har inte kalibrerat bilden på rätt sätt och då tycker jag inte heller att man ska gå ut och säga att Blu Ray är skit, jag har själv sagt detta i början före jag kalibrerade min tv på rätt sätt.

#434

Postad 12 januari 2009 - 15:10

Unregistereddb570177
  • Unregistereddb570177
  • Amatör

  • 69 inlägg
  • 0

Men då tycker du ju att det är en stor skillnad, eftersom han har ändrat sig nu :wub: vilket du hade fått reda på ifall du hade läst hela tråden.



haha, orkade inte läsa alla sidor förän nu =)

Jag får nog ta och revidera min uppfattning snart annars är man väl inte välkommen på teknikforum mer :) Om jag skall vara ärlig så harjag inte sett nån BD på ett tag eftersom jag själv inte äger någon.

Hmm, jag tycker tv:n levererar bra bild men den kan säkert vara långt ifrån bra inställd (har gått på känsla och läst parametrar här i forum) även om den leker ut polarnas skärmar.

Så om man nu skulle ta tag i detta mysterium och få samma aha-upplevelse som alla er andra och kalibrera tv:n ordentligt med ex.DVE. Vad skulle gälla? Gissar på att bluray-varianten gäller för PS3. Men hur ställer man in för vanligt tv-tittande på canal digital. Tänkte fixa i ordning föräldrarnas Q96 samtidigt

#435

Postad 12 januari 2009 - 15:29

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

  • 2 420 inlägg
  • 0

haha, orkade inte läsa alla sidor förän nu =)

Jag får nog ta och revidera min uppfattning snart annars är man väl inte välkommen på teknikforum mer :) Om jag skall vara ärlig så harjag inte sett nån BD på ett tag eftersom jag själv inte äger någon.

Hmm, jag tycker tv:n levererar bra bild men den kan säkert vara långt ifrån bra inställd (har gått på känsla och läst parametrar här i forum) även om den leker ut polarnas skärmar.

Så om man nu skulle ta tag i detta mysterium och få samma aha-upplevelse som alla er andra och kalibrera tv:n ordentligt med ex.DVE. Vad skulle gälla? Gissar på att bluray-varianten gäller för PS3. Men hur ställer man in för vanligt tv-tittande på canal digital. Tänkte fixa i ordning föräldrarnas Q96 samtidigt

Ställ in för Blu ray och sedan så ställer du in ungefär samma för tv tittande, de har jag gjort, funkar bra.

Jag kör med Video essential HD edition.

#436

Postad 12 januari 2009 - 15:39

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

  • 901 inlägg
  • 0

jo, visst är en det en viss skillnad i kvalité mellan BD och DVDmen den ger ju knappast ett slag i ansiktet som de flesta på forumet understryker. Vissa på forumet dumförklarar även andra som inte riktigt hittat förälskelsen ännu. Jag finner inte skillnaden lika stor i rörliga bilder som exempelvis stillbilder när de båda formaten jämförs.

För enligt vissa skall det räcka med ett tittavstånd 2-3 meter för en 42:a PX80 (som jag har) för att vilja slänga sina trogna dvd-filmer. Dit hör varken jag eller mina polare ännu. Den största "wow" jag har av TV var faktiskt när en bekant körde nån högupplöst greendaykonsert på en 50-tummare. Första och enda gången jag fått känslan " fan vad fin bild"

Man får väl hoppas att lyftet blir större i framtiden(tror jag det blir) när man inhandlar en projje och fläker upp nya releaser=)
Vem vet, man kanske har annan uppfattning om ett halvår men för tillfället håller jag med trådkskaparen.



Visst har du rätt men samma resonemang funkar ju mellan VHS och DVD. Kör båda på en 14 tums tv och sitt 3-4 meter ifrån så ser du ingen skillnad.
Själv så gillar jag biokänsla, så jag gillar sitta runt 1,2 gånger dukbredden. Det vill säga, på min 2 meter breda duk så gillar jag att sitta 2,4 meter ifrån. Jag kan berätta att skillnaden är rätt enorm då.

#437

Postad 12 januari 2009 - 16:18

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0
Tycker också att det är jätteskillnad på min projje mellan dvd och bluray även att projjen inte grejar fullhd. Däremot är ju frågan om det är lika stor skillnad mellan 720p och 1080p ?

#438

Postad 12 januari 2009 - 17:52

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 425 inlägg
  • 0

Tycker också att det är jätteskillnad på min projje mellan dvd och bluray även att projjen inte grejar fullhd. Däremot är ju frågan om det är lika stor skillnad mellan 720p och 1080p ?


Jepp det är det oftast. Fast det var inget jag direkt märkte förrän jag blivit van att se på 1080p och sen sett 720p hos polare. Först då insåg jag att 1080p gjorde större skillnad än jag först tyckte när jag gick från min 720p skärm. Men det gäller främst större skärmar 46 tum och uppåt till stor duk.
Äger man 32-40 är inte steget mellan 720p och 1080p lika stort. Om man nu inte sitter riktigt nära :)
Sen hänger det sjävklart på panelen isig också.
Det är när man blivit van nåt och sen går tillbaks till det gamla som man inser hur stor skillnaden faktiskt var :wub:

#439

Postad 12 januari 2009 - 18:32

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0

jo, visst är en det en viss skillnad i kvalité mellan BD och DVDmen den ger ju knappast ett slag i ansiktet som de flesta på forumet understryker.

Har du avverkat en eller några BD-filmer och SEN börjar titta på en vanlig dvd, då är skillnaden markant.

Det är inte utan att man instinktivt börjar gnugga sej i ögonen p.g.a. någots slags reflexmässigt försök att göra ögonen lite klarare...

Sen håller jag inte med en av de föregående talarna om att skillnaderna märks mindre på rörlig bild, jämfört med stillbild utan jag tycker nog att det är tvärtom. Om skillnaderna ser små ut på stillbilder som t.ex. screenshots, så är skillnaderna desto större när bilden rör sej (under förutsättning att inte rörelse-oskärpan i det HD-upplösta formatet blir för påtaglig).

Man sitter inte och räknar till fler detaljer i den rörliga bilden. Det är inte så man märker skillnaden utan den märks tydligt genom att bilden helt enkelt blir mycket klarare. Ungefär samma effekt som man upplever när man har vant sej vid fullständigt igengrodda fönster för att efter en putsning upptäcka att världen blir klarare efter putsningen...

#440

Postad 12 januari 2009 - 21:27

Unregistered6df60672
  • Unregistered6df60672
  • Veteran

  • 1 811 inlägg
  • 0

Tja ,tycker det e enorm skillnad mellan Blueray o dvd..kör ju på 106" duk med en vanlig lcd proj Zanyo z4 (720p)
testade en vanlig dvd mot en bluray på ps3:n och de e som dag o natt.
Blurayen e klar o fin bild ,skärpan,trycket i färgerna mm....sedan kollar man på en dvd så vill man kolla blueray igen!!
Sedan e det klart att har man en hyffsatt bra dvd o så,så visst blir de hyffsatt,men långt ifrån bluerayen.
på en 40-50 lcd/plasma så e skillnaden väldigt liten ,men beror ju mö på tv:n ocxså! bra signalkablar e ett måste,
hdmi tex,,dock e ps3:ns uppskallning på dvd bra ,så ska man köpa Blueray så tycker jag att ps3 e ett bra alternativ

mvh jonny


Det är en stor skillnad att gå från sd 576i till HD 720p min 40 tummare och då sitter jag 2.5 m från skärmen.

Redigerat av Unregistered6df60672, 12 januari 2009 - 21:27.


#441

Postad 12 januari 2009 - 22:55

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 962 inlägg
  • 0

Vilken är DVD & BD ?!

http://www.zonadvd.c...e...e&artid=761 :)

Hehe, nästan ingen skillnad alls, eller hur? ;)

#442

Postad 12 januari 2009 - 23:05

Unregistered951ada42
  • Unregistered951ada42
  • Lärjunge

  • 439 inlägg
  • 0

Vilken är DVD & BD ?!

http://www.zonadvd.c...e...e&artid=761 :)


Fokus är ju på spindelmannen och inte fotografen till vänster. Om man tittar på konturerna i hans dräkt så är det ju stor skillnad. Man blir lite lurad av snubben som fotar.

Den här debatten är ju helt meningslös. Kör en dvd-film och en blurayfilm på en mobiltelefon ska ni se vilken skillnad det blir, INGEN för den har typ 3 pixlar och är 1 inch. Det är samma princip på tv-apparater men det fattar inte folk. Så på 42 tum behöver du sitta bra nära för att se skillnad.

"Och det första vi gjorde var att skicka 480p-upplöst bild till våra 42-tummare. På 3,5 meters avstånd misstog samtliga i panelen bilden för att vara hd-material – 720p."
http://m3.idg.se/2.1022/1.132631

Köp en 50 tummare eller större eller en proje ska ni se att det blir rejäl skillnad. Men Bluray kommer inte att ta sig in i Svensson-Svenssons hem innan snittapparaten blir +50 tum. Finns ingen anledning.

Redigerat av Unregistered951ada42, 12 januari 2009 - 23:05.


#443

Postad 13 januari 2009 - 10:28

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

  • 4 329 inlägg
  • 0

Tycker också att det är jätteskillnad på min projje mellan dvd och bluray även att projjen inte grejar fullhd. Däremot är ju frågan om det är lika stor skillnad mellan 720p och 1080p ?

På en proj ser du nog skllnad ja men på en tv tveksamt. Sedan beror det på, vissa märker inte alls mycket medan andra ser en massa saker. Men kör ett blindtest på två tvapparater och jag är tveksam att de flesta skulle se någon skillnad.

#444

Postad 13 januari 2009 - 18:54

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0

På en proj ser du nog skllnad ja men på en tv tveksamt. Sedan beror det på, vissa märker inte alls mycket medan andra ser en massa saker. Men kör ett blindtest på två tvapparater och jag är tveksam att de flesta skulle se någon skillnad.

Och jag är övertygad om att många faktiskt skulle se skillnad. T.o.m. de flesta om de är uppmärksamma och/eller vana vid att se högupplöst bild...

...Såvida inte avståndet är för långt till tv'n. På min laptop's 14 tums skärm så ser jag LÄTT skillnad på t.ex. spindelmannen bilderna på lite mer än en armlängds avstånd (strax över 1 m alltså). Jag tror att jag skulle behöva lägga åtminstone ett par meter mellan mej och skärmen för att inte se skillnad på dessa bilder och då är inte min skärm speciellt högupplöst ens (1280x800)!

Ser man inte skillnad när bilden serveras en högupplöst och duktig tv, så lutar jag nog mer åt att tro att det antingen är problem med synen eller problem med tv'n som är orsaken.

...Eller så är det rent av så att man inte VILL se någon skillnad och det kan varken jag eller någon annan göra något åt...

Psyket är en mäktig apparat i människan...

#445

Postad 13 januari 2009 - 20:31

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 456 inlägg
  • 0
Finns det referensbilderfrån en Blu Rayspelare med en bra 40-42" HD-ready TV som visar 720p och en bra Full HD-TV i samma storlek som visar 1080P? Det vore intressant att se hur stor skillnad det är.

#446

Postad 13 januari 2009 - 21:11

ganja
  • ganja
  • Lärjunge

  • 278 inlägg
  • 0
Jag tror de flesta här är överens om att BD är helt överlägset när det gäller stillbilder, men det är ju oftast inte det man använder sin spelare till... P.g.a. den låga uppdateringsfrekvensen (24 bilder per sekund) tappar man skärpa när det rör sig, det är nog det som gör att wow-känslan uteblir för oss som inte nöjer oss lika lätt som Svante och Hasse... (trots att även vi vet att det inte kan bli bättre innan filmbolagen kammar till sig.) ;-)

#447

Postad 13 januari 2009 - 21:33

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
24 är det som filmer spelas in i,och det syns inget konstigt vid panoreringar.
Sitter du 1 meter ifrån och stirrar varje gång det händer ?

#448

Postad 13 januari 2009 - 21:45

IPTV
  • IPTV
  • Användare

  • 144 inlägg
  • 0

Ibland så påstår folk att BD ger bara en lite förbättring för nyare filmer, men med äldre filmer så är det ingen förbättring. Jaså säger jag då.

Third man, 60 år gammal film!
Postad bild

Postad bild

Dr no, 47 år gammal film
Postad bild
Postad bild


Det ser lite bättre ut med BD men inte WHOA! som vissa överdrivna personer försöker få det till.

Varför försöka bevisa hela tiden? om 3 år finns det ett ännu bättre format, med högre upplösning och då kommer samma personer säga WHOA! igen om BD vs Ultra-HD

Blir så trött på såna här trådar, verkligen Lunarstorm.

#449

Postad 13 januari 2009 - 21:48

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Ultra-HD lär du få vänta på läänge.

NHKs Ultra HD-teknik har redan skapat stort intresse hos flera ledande HD-aktörer men eftersom det bara finns två Ultra HD-kameror i hela världen och formatet inte väntas släppas på konsumentmarknaden förrän 2025 ska vi nog inte dra allt för stora växlar kring det hela.

#450

Postad 13 januari 2009 - 21:53

Unregisterede6970ea2
  • Unregisterede6970ea2
  • Beroende

  • 1 141 inlägg
  • 0
Nej, det är inte samma WHOA som när man går från svart-vitt till färg. :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.