Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Rummets inverkan och högtalarna placering.

189 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 01 mars 2003 - 10:36

Unregisteredc1782f35
  • Unregisteredc1782f35
  • Amatör

  • 74 inlĂ€gg
  • 0
quote:Originally posted by storyboard
AvstÄndet till lyssningspositionen fÄr man dÀrmed genom att ta avstÄndet mellan diskanterna och multiplicera med 1,18.


Det stÀmmer pÄ pricken i mitt lyssningsrum. Jag mÀrkte en gÄng, att nÀr jag lutade mig frammÄt i lyssningssoffan, föll ljudet "pÄ plats" direkt.
Jag mÀtte enligt ovanstÄende & visst, det stÀmde, 1.2 x c/c diskanter var idealet hos mig.
Mvh

#52

Postad 01 mars 2003 - 11:58

Unregistered2ba2233b
  • Unregistered2ba2233b
  • Beroende

  • 1 379 inlĂ€gg
  • 0
heh... tjaa.. för mig sÄ skulle det innebÀra att jag skulle ha 424,8m till högtalarna frÄn lyssningsplatsen.. har provat den placeringen och hÀvdar att den inte alls funkar. den funkade inte med mina bwhögtalare och den funkar inte nu med mina jmlab. den funkade heller inte i lÀgenheten. jag tror det Àr ganska svÄrt att sÀga nÄgot exakt mÄtt pÄ hur man ska ha prylarna uppstÀlt.Jag har alltid upplevt att ljudet slÀpper mer frÄn högtalarna ifall man har ca liksidig forumation. som jag har nu sÄ kör jag mycket bredare Àn en liksidig fromation och det funkar aldeles ypperligt.

#53

Postad 01 mars 2003 - 12:03

Unregistered66227a14
  • Unregistered66227a14
  • ForumrĂ€v

  • 507 inlĂ€gg
  • 0
H-------1-------H
-
-
1,18
-
-
-
Lyssnare

#54

Postad 01 mars 2003 - 12:21

Unregistered66227a14
  • Unregistered66227a14
  • ForumrĂ€v

  • 507 inlĂ€gg
  • 0
För den som vill lÀsa mer om högtalarplacering se Musik och Ljudteknik 1, 1999. Det finns alla möjliga pÄfund genom tiderna
1. Högtalarna 1,5 m isÀr (en av de allra första stereofoniska idéerna, baserat pÄ avstÄndet mellan mikrofonerna)
2. 60 grader isÀr (30-tal)
3. 48 grader isÀr (bredden mellan diskanterna=avstÄndet till lyssningpositionen)
4. 90 grader isÀr (70-tal, baserat pÄ att fyrkanalsidén dÀr 4 högtalare x 90 grader=360 grader)
4. 46 grader isÀr (nutid)

#55

Postad 01 mars 2003 - 13:39

Unregistered2ba2233b
  • Unregistered2ba2233b
  • Beroende

  • 1 379 inlĂ€gg
  • 0
hmm.. vad Àr det som sÀger att det Àr bÀttre med 46 grader Àn 90 grader. Detta beror ju vÀldigt mycket pÄ rummets form med. hos mig sÄ har jag bredare till högtalarna Àn avstÄndet till lyssningspositionen.

H-------------------H
..............|
..............|
..............|
..............L

NÅgot sĂ„dant sitter vĂ€l jag.

#56

Postad 01 mars 2003 - 14:09

Andreas81a
  • Andreas81a
  • ForumrĂ€v

  • 620 inlĂ€gg
  • 0
hehe....samuel har alltsÄ ca 400 meter mellan sina högtalare...vilket rum ;-) mÄste sÀga att 46 grader stÀmmer rÀtt bra pÄ min anlÀggning med högtalarna svagt vinklade in mot lyssningspositionen...

#57

Postad 01 mars 2003 - 14:26

Unregistered2ba2233b
  • Unregistered2ba2233b
  • Beroende

  • 1 379 inlĂ€gg
  • 0
Andreas: *asg* jo man skulle kunna se det sÄ med.. Det tuffaste Àr att jag nÀstan ingen toe-in pÄ dom.

#58

Postad 01 mars 2003 - 16:27

Unregistered66227a14
  • Unregistered66227a14
  • ForumrĂ€v

  • 507 inlĂ€gg
  • 0
Först mÄste jag sÀga att jag inte har praktisk efarenhet av högtalare 400 meter isÀr utan toe-in. Det kanske Àr genialiskt. [:D] MÄste prova. LÄter det annorlunda sÄ mÄste det vara bÀttre (gammalt audiofil ordsprÄk :-)

Och Samuel, jag har inte hört dina högtalare i ditt rum sÄ jag kan inte uttala mig specifikt om det.

Men varför 46 grader istÀllet för 90 grader? Det handlar nog om att tvÄ kanaler Àr rÀtt lite för att Äterspegla en akustisk hÀndelse. Information kommer ofrÄnkomligen försvinna frÄn live hÀndelsen, men det har visat sig att med skicklig uppmickning (A-B med 40 cm mellan rundtagande mikrofoner eller ORTF med 17 cm mellan tvÄ 90 grader utvinklade njurar) och god Ätergivning i avspelningsledet sÄ kan man skapa en illusion av den verkliga hÀndelsen som Àr svÄr att skilja frÄn originalet.

90 grader anvÀndes pÄ 70-talet till fyrkanalsinspelningarna. Man delade helt sonika 360 grader i fyra och stÀllde upp högtalarna sÄ. Detta utan att undersöka om det var en bra idé eller inte. Jag har sjÀlv inte hört det.

NÀr man började göra mer seriösa lyssningstest pÄ 80 och 90-talet sÄ tyckte de flesta lyssnarna att ungefÀr 46 grader gav den mest realistiska Ätergivningen. Det bÀsta Àr nog om alla inspelningsstudios och hemanlÀggningar har ungefÀr likadan uppstÀllning.

SjÀlvklart Àr det sÄ att högtalarplaceringen pÄverkas av (det icke perfekta) rummet. Tidiga reflexer, stÄende vÄgor och rumsnoder pÄverkar ju till stor del.

NÀr det gÀller invinkling av högtalare sÄ Àr det att rekommendera i de flesta fall. Dock kanske det finns högtalartillverkare som optimerar för annat? Jag vet inte.

Postad bild

Bilden förestÀller en vanlig rumslayout med högtalarna riktade rakt framÄt. DÄ missar man den bÀsta delen av ljudet i den allmÀnna efterklangen i rummet. Ofta (alltid?) Àr ljudet sÀmre ju större vinkel till högtalaren man lyssnar.

KĂ€lla: Musik och Ljudteknik nr 4, 2000 www.lts.a.se

#59

Postad 01 mars 2003 - 17:36

Unregistered66227a14
  • Unregistered66227a14
  • ForumrĂ€v

  • 507 inlĂ€gg
  • 0
Samuel, har du provat en sÄdan hÀr uppstÀllning? Postad bild

#60

Postad 01 mars 2003 - 18:53

Unregistered2ba2233b
  • Unregistered2ba2233b
  • Beroende

  • 1 379 inlĂ€gg
  • 0
FRÄS.. Vik hĂ€dan med diagonala placeringar.. det absolut sĂ€msta jag hört. *mummel* :D

NÀ placeringar pÄ diagonalen och placeringar pÄ kortsidan i rumm det suger hÄrt enligt mina erfarenheter.

#61

Postad 01 mars 2003 - 20:06

Andreas81a
  • Andreas81a
  • ForumrĂ€v

  • 620 inlĂ€gg
  • 0
ser rÀtt intressant ut den dÀr sista uppstÀllningen....storyboard vad Àr egentligen skillnadne pÄ Tidiga reflexer, stÄende vÄgor och rumsnoder. En nod Àr de motsatsen till en stÄende vÄg för annars e de vÀl samma sak. Skulle varit kul att veta......lÄter halvgalen din uppstÀllning..sÀger inte lite om hur mkt de e som spelar in i hifi sammanhang. Alsmer i holland e vÀl 700x900 meter under ett tak..tÀnk sÄ kul man kunde ha dÀr ;-)

#62

Postad 01 mars 2003 - 21:52

Unregistered66227a14
  • Unregistered66227a14
  • ForumrĂ€v

  • 507 inlĂ€gg
  • 0
Samuel: Diagonala placeringar Àr faktiskt rÀtt vanligt bland relativt vÀlbyggda tv-redigeringar. Men det Àr klart, de Àr hyffsat dÀmpade ocksÄ. NÄja, det var bara en tanke...

Andreas81a

Postad bild

Det reflekterande ljudet Àr uppdelat efter hur lÄng tid det tar för ljudet att nÄ lyssnaren. Tidiga reflexer Àr svÄra för hjÀrnan att filtrera bort. Sena reflexer har vi lÀttare att "tÀnka bort". Fladdereko Àr nÀr ljud reflekteras fram och tillbaka mellan tvÄ parallella eller motstÄende ytor. Med transienta ljud uppstÄr ett "fladdrande" ljud.

Postad bild

StÄende vÄgor uppstÄr pga att ljudet fortplantas som en ljudvÄg. Mod 1,0,0 har ett tryckminimum halvvÀgs in i rummet, och mod 2,0,0 har tvÄ minima.

KÀlla: "Högtalare och rum - ett samspel" av Floyd E. Toole, Ph.D. Musik och ljudteknik nr 4, 2000

#63

Postad 01 mars 2003 - 22:43

Andreas81a
  • Andreas81a
  • ForumrĂ€v

  • 620 inlĂ€gg
  • 0
mkt intressant, man tackar =)

#64

Postad 02 mars 2003 - 00:27

Unregistered2ba2233b
  • Unregistered2ba2233b
  • Beroende

  • 1 379 inlĂ€gg
  • 0
NÄgot som alla borde prova Àr att stÀlla upp anlÀggningen utomhus. Jag sjÀlv har inte provat men de jag pratat med sÀger att man bör tÀnka bÄde en och tvÄ gÄnger innan man gör det. Man blir helt knÀckt.

#65

Postad 02 mars 2003 - 11:40

Andreas81a
  • Andreas81a
  • ForumrĂ€v

  • 620 inlĂ€gg
  • 0
RÀtt skoj att du sÀger de samuel. Har sjÀlv varit med och ordnat en del diskon och liknande till stÀllningar med rÀtt stora grejer..bÄde ute och inne. och jag kan bara hÄlla med dig, förbered dig pÄ en besvikelse. Man saknar nÀstan sina stÄende resonanser och allt annat som finns. Ljudet blir extremt tamt. framförallt i de lÀgre registerna tyckte jag. Man kan ju bara börja fantisera vad för grejer de anvÀnder pÄ diverse festivaler nÀr dom fÄr upp sÄ pass bra tryck. LÀste nÄnstans angÄende detta med att spela pÄ större stÀllen att globen skulle vara ett av de vÀrsta man kunde ha en spelning pÄ. Tror de har en efterklang pÄ 9 sekunder dÀr. Lite svÄr att bygga bort ;-)

#66

Postad 02 mars 2003 - 11:46

Unregistered2ba2233b
  • Unregistered2ba2233b
  • Beroende

  • 1 379 inlĂ€gg
  • 0
Andreas: iof sÄ menade jag Ät andra hÄllet...... Det lÄter fruktansvÀrt bra ute. Men man ska spela sÄ att man sitter mot nÄgon form av vÀgg.. HusvÀggen funkar sÀkert bra.

#67

Postad 02 mars 2003 - 13:59

Andreas81a
  • Andreas81a
  • ForumrĂ€v

  • 620 inlĂ€gg
  • 0
aha, de har var ju pÄ öppen mark dÀrav skillnaden kanske. men de kanske skulle varit nÄt att testa, spela mot husvÀggen, eller liknande

#68

Postad 02 mars 2003 - 16:03

Unregistered66227a14
  • Unregistered66227a14
  • ForumrĂ€v

  • 507 inlĂ€gg
  • 0
Postad bild

Hittade lite mer info om vinkeln till högtalarna. IACC, stÄr för Inter Aural Cross Correlation. Det Àr ett mÀtvÀrde pÄ likheterna mellan signalerna i vÄra öron. Om vÀnster öra hör samma sak som höger öra Àr det hög IACC. LÄg IACC betyder att vÀnster öra hör dominerande frÄn vÀnster högtalare och tvÀrtom.

Varför Àr lÄg IACC bra? Jo, av tvÄ skÀl. Dels för att högtalarna sÄ sant som möjligt ska presentera vad som inspelats, i större del av inspelnings- och avspelningslokalen. Detta pga minskat lÀckage frÄn kanalerna, som ska fÄ ljudbilden att falla samman. SÄ lÄg IACC kan expandera ljudbilden.

LÄg IACC har Àven visat sig vara karakteristiskt för goda live-lyssninserfarenheter frÄn konsertlokaler och jazzklubbar. DÀr Àr det nÀmligen stor stereoseparation.

Med rÀtt vinkling fÄr man en korrektare ljudbild dÀr t ex huvudrörelser hos lyssnaren inte Àr ett problem.

KĂ€lla: "Intervju med Ken Kantor" NHT, Musik och Ljudteknik nr 3, 1996

#69

Postad 02 mars 2003 - 16:12

Unregistered2ba2233b
  • Unregistered2ba2233b
  • Beroende

  • 1 379 inlĂ€gg
  • 0
SÄ alltsÄ sÄ ska inte den placeringen jag har med vÀldigt lite toe-in funka bra teoretiskt? Min erfarenhet med mycket toe-in sÄ blir ljudbilden vÀldigt diffus.. inte alls sÄ knivskarp som lite toe-in fÄr. Jag vet att Àven Audio Physics rekomenderar Àven mer distans mellan högtalarna Àn vad en liksidig triangel.

#70

Postad 02 mars 2003 - 16:32

Unregistered66227a14
  • Unregistered66227a14
  • ForumrĂ€v

  • 507 inlĂ€gg
  • 0
Jag har aldrig hört en realistisk, knivskarp Ätergivning utan invinkling mot lyssnaren. Finns det nÄgon tillverkare som gör högtalare som inte har bÀst ljudspridning rakt fram ut frÄn högtalaren?

#71

Postad 02 mars 2003 - 17:05

Unregistered2ba2233b
  • Unregistered2ba2233b
  • Beroende

  • 1 379 inlĂ€gg
  • 0
Du har aldrig rÀknat med att högtalarna har spridningsförmÄga i sidled?

#72

Postad 02 mars 2003 - 17:34

Unregistered66227a14
  • Unregistered66227a14
  • ForumrĂ€v

  • 507 inlĂ€gg
  • 0
Jo, men vÄgÄterskapandet Ät sidorna Àr sÀmre Àn 0 graders-vinkeln pÄ alla högtalare jag kÀnner till. Olika högtalare förvrÀnger olika mycket dock.

#73

Postad 02 mars 2003 - 17:39

Unregistered2ba2233b
  • Unregistered2ba2233b
  • Beroende

  • 1 379 inlĂ€gg
  • 0
jaja.. jag ser dÄ inga problem (lÀs hör) i min placering. hmmm.. hur ska jag uttrycka mig.. Jag har ljudbilden mellan högtalarna och bakÄt. inte frÄn högtalarna.

(sorry ifall jag verkat lite tvÀr mot dig, jag lÀser med respekt men mÄste ifrÄgasÀtta efter som alla saker du nÀmner har varit negativa för mig)

MVH Samuel

#74

Postad 02 mars 2003 - 18:21

Andreas81a
  • Andreas81a
  • ForumrĂ€v

  • 620 inlĂ€gg
  • 0
kÀnner mig inte jÀtteinsatt men e de inte sÄ enkelt att ditt rums förutsÀttningar gör att just din uppstÀllning blir bÀttre med liten toe-in...borde vÀl inte vara nÄgot konstigt egentligen. Sen kanske storyboard skulle uppskattat samma uppstÀllning som bÀttre med lite mer toe-in. Alla tycker ju om olika ljudegenskaper.

#75

Postad 02 mars 2003 - 18:28

Unregistered66227a14
  • Unregistered66227a14
  • ForumrĂ€v

  • 507 inlĂ€gg
  • 0
Bra att du Àr nöjd!

Jag tÀnkte knyta an pÄ det hÀr med lyssning utomhus. Det Àr riktigt att ljudet blir mindre "fÀrgat" utomhus (om det Àr tyst och helst befinner sig ovanför marken). Rummet pÄverkar ju inte. Det blir som ett naturligt ekofritt rum utan att det kÀnns obehagligt. Basen kommer dock bli klenare eftersom den inte fÄr nÄgon förstÀrkning. Genom att placera högtalaren mot en vÀgg sÄ fÄr basen mer tryck, men dÄ fÄr man tyvÀrr oönskade tidiga reflexer frÄn de övre frekvenserna.

HÀr kommer vi in pÄ nÄgot intressant. Olika frekvenser pÄverkas nÀmligen olika beroende pÄ placering. För den inbitna audiofilen Àr fullregisterhögtalare det normala (kanske inte en sÄdan hÀr men ÀndÄ :-) http://194.236.61.19...oad/wilson.jpeg - förresten Àr det inte en diagonal uppstÀllning:-). Och dÄ Àr det svÄrt att rumsanpassa högtalarna perfekt. Man fÄr ofta kompromissa mellan att stÀlla högtalarna nÀra vÀgg för att öka basen och att placera högtalarna lÄngt ifrÄn vÀgg för att minska de tidiga reflexerna.

Vill man kunna anpassa högtalarna efter rummet sÄ Àr det smart att elektroniskt dela signalen vid ca 80Hz. Under den frekvensen skickas ljudet helst till tvÄ eller fler basmoduler. Dessa placeras i hörnen vid golv och tak. DÄ fÄr man en förstÀrkning pÄ ca 18dB mot att ha dem i fritt fÀlt. FörstÀrkaren och högtalaren slipper jobba sÄ hÄrt och distorsionen minskar. Frekvenserna över 80Hz tas hand om högtalare som placeras sÄ att de tidiga reflexerna undviks, dvs lÄngt ifrÄn vÀggar och hörn. HÀrmed kan man ocksÄ justera nivÄn pÄ basen sÄ att det anpassas till rummet. Man fÄr ocksÄ en jÀmnare ljudspridning genom att rummets stÄende vÄgor slÄs an i basomrÄdet.

Det Ă€r ju viktigt att de tidiga reflexerna inte grumlar till ljudbilden. TyvĂ€rr Ă€r det inte sĂ„ lĂ€tt att bli av med dem för oss med vanliga vardagsrum. Det Ă€r vĂ€ldigt bra om inga tidiga reflexer kommer tidigare Ă€n 5 ms efter direktljudet. Det Ă€r ungefĂ€r den tid som ljudet tar frĂ„n att gĂ„ frĂ„n högtalaren, studsa i taket och nĂ„ lyssnaren. Golvreflexen kommer mycket tidigare och Ă€r dĂ€rför viktig att Ă„tgĂ€rda. Högtalaren bör heller inte stĂ„ nĂ€ra vĂ€ggen. GĂ€rna >80cm ifrĂ„n vill jag minnas. Ännu bĂ€ttre Ă€r sĂ„klart att akustiskt dĂ€mpa rummet...

#76

Postad 02 mars 2003 - 18:41

Unregistered2ba2233b
  • Unregistered2ba2233b
  • Beroende

  • 1 379 inlĂ€gg
  • 0
Postad bild

HÀr har vi en kille (eller Àr det en tjej?) med smak....... Och ett vÀldigt stort rum.

Vad jag undrar lite Àr: Hur pÄverkas högtalarna av olika avstÄnd till vÀggen? eller snarar hur pÄverkas örat? Jag tror jag ska ta Ä göra mig en djupdykning i diagonaldjungeln. ta iaf ett par dagar pÄ mig med detta. men jag har vÀldigt svÄrt att tro att jag ska fÄ nÄgot annat resultat Àn förra gÄngen.

Det Àr Àven vÀldigt lustigt att jag fÄr bas i rummet nÀr jag har högtalarna 220 cm ut frÄn vÀggen men inte nÀr jag har dom 30 cm.. Jag tror jag mÄste byta rum sÄ att jag slipper vara udda och tvingas till att dissa alla korrekta lösningar [:P]
. Men allvarligt. det mÄste vara mitt rum som dödar alla normala/korrekta/vetenskapliga lösningar pÄ en uppstÀllning.

MVH Samuel Rönnqwist

#77

Postad 02 mars 2003 - 20:24

Unregistered66227a14
  • Unregistered66227a14
  • ForumrĂ€v

  • 507 inlĂ€gg
  • 0
VÄrt hörselsinne Àr rÀtt kÀnsligt för skillnader mellan höger och vÀnster kanal. DÀrför Àr det inte sÄ bra om högtalarna stÄr markant olika lÄngt ifrÄn vÀgg, dvs om den ena högtalaren har tidiga reflexer.

Att du inte fÄr mer bas nÀr du stÀller högtalaren mot vÀggen mÄste bero pÄ var du stÄr. Du har ju ett i princip kvadratiskt rum, vilket ger kraftiga stÄende vÄgor och utslÀckningar. Om du byter lyssningsposition bör basen öka.

Har ni förresten observerat subwoofern pÄ bilden? Om jag förstÄtt det rÀtt sÄ Àr det vÀrldens nÀst mest kapabla basmodul nÀr det handlar om ljudtryckskapacitet.

#78

Postad 02 mars 2003 - 20:48

Andreas81a
  • Andreas81a
  • ForumrĂ€v

  • 620 inlĂ€gg
  • 0
billiga anlÀggningen de dÀr. Subben e den nere till vÀnster va. men vad e dÄ de 2 boxarna i mitten för nÄgot? De höga rektangulÀra skapelserna som stÄr bredvid racket

#79

Postad 02 mars 2003 - 20:53

Unregistered66227a14
  • Unregistered66227a14
  • ForumrĂ€v

  • 507 inlĂ€gg
  • 0
Mark Levinsson slutsteg

#80

Postad 02 mars 2003 - 21:20

Unregistered863dc400
  • Unregistered863dc400
  • AnvĂ€ndare

  • 167 inlĂ€gg
  • 0
quote:Originally posted by storyboard

Om jag förstÄtt det rÀtt sÄ Àr det vÀrldens nÀst mest kapabla basmodul nÀr det handlar om ljudtryckskapacitet.


och den mest kapabla Àr[?]

#81

Postad 02 mars 2003 - 21:25

Unregistered2ba2233b
  • Unregistered2ba2233b
  • Beroende

  • 1 379 inlĂ€gg
  • 0
Story: naa.. det Àr sÄ att jag mÄste sitta mot en vÀgg med högtalarna minst ca 2m ut för att fÄ nÄgon bas. annars verkar det som att Àn hur man gör sÄ fÄr man dippar i basen. eller iof.. slÀnger jag in dom i var sitt hörn sÄ blir ju... ja det förstÄr du ju hur det blir. *BOOOMMELI BUMMEL*

knivigt rum jag har .. :P

edit: jo jag NOTERADE den LILLA subben [:(][:D][:D][:D][:D][:D][:D][:D] och det förvÄnar mig inte om den Àr nÀst mest ljudtrycks kapabla HIFI sub.. annars sÄ finns det ju rÀtt eleaka pa basar. Jag tror Àven att nasa har nÄgot horn som kan prestera trevliga ljudtryck.

#82

Postad 02 mars 2003 - 22:00

Unregistered66227a14
  • Unregistered66227a14
  • ForumrĂ€v

  • 507 inlĂ€gg
  • 0
AnonSeagull: Ino Audio Profundus Z4. De levererar över 140 dB frÄn 20-120Hz (pumpar över 300 liter luft). De kan inte anvÀndas till sin fulla potential i ett rum utan att riskera att blÄsa ut fönstren.

#83

Postad 02 mars 2003 - 22:25

Unregisteredf4ea01ed
  • Unregisteredf4ea01ed
  • LĂ€rjunge

  • 262 inlĂ€gg
  • 0
Jag mÄste bara fÄ sÀga att jag hÄller med Storybord hÀr (det gör jag i och för sig i princip alltid) Ino Audio Profundus Z4 Àr sÄ vitt jag ocksÄ vet det mest ljudtryckskapabla bas system i vÀrlden och om man inte tycker att de kan spela tillrÀckligt högt sÄ kan man ju alltid köpa tvÄ Z4 system.

SjÀlv sÄ har jag visserligen bara ett ino audio Y2 bas system, men det spelar tillrÀckligt starkt (126db) för mina hem behov.

Mvh Kassören

#84

Postad 02 mars 2003 - 22:27

Unregistered2ba2233b
  • Unregistered2ba2233b
  • Beroende

  • 1 379 inlĂ€gg
  • 0
story: vad sitter det för element i den subben? vad kostar den? En bra sub Àr alltid bra att ha för att fÄ en jÀmn och fin frekvensgÄng i basen. eller 2 subbar som Àr att föredra.

Enklare att ha en subb att flytta pÄ och lÄta fronthögtalarna stÄ optimalt placerade för högre register.

#85

Postad 02 mars 2003 - 22:35

Unregistered66227a14
  • Unregistered66227a14
  • ForumrĂ€v

  • 507 inlĂ€gg
  • 0
Börjar vi inte komma för lĂ„ngt ifrĂ„n trĂ„den? Kassören vet sĂ€kert om det Ă€r specialelement eller ej. Jag gissar att det Ă€r sĂ„. Har heller ingen aktuell prislista. Maila [email protected] och be om aktuell katalog. Om du gör det sĂ„ fĂ„r du gĂ€rna vidaresĂ€nda den till mig.

#86

Postad 02 mars 2003 - 23:38

Unregistered2ba2233b
  • Unregistered2ba2233b
  • Beroende

  • 1 379 inlĂ€gg
  • 0
Visst börjar vi komma lÄngt frÄn trÄden.

Om vi gÄr tillbaka till tweaks för rummet. Har nÄgon pÄ LTS forum sagt nÄgot om Billy absorbenten?

Jag sÄg Àven att svanÄ miljöteknik har fÄtt ny hemsida, dock ganska bristfÀllig men det torde vÀl bli komplett sÄ smÄningom. http://www.diffusor.com/ ...

#87

Postad 03 mars 2003 - 09:25

Unregisteredffaec150
  • Unregisteredffaec150
  • LĂ€rjunge

  • 378 inlĂ€gg
  • 0
quote:Originally posted by SamuelRönnqwist
fiend: Hej. Jag har bara en liten undring. placerade du högtalarna 1.8m över golvet eller Àr det bara jag som Àr knasig.

Ja, ungefÀr. typ vid diskanten var det iofs... sÄ 1.5m över golvet skulle jag kanske sagt istÀllet.

#88

Postad 03 mars 2003 - 09:56

Unregisteredffaec150
  • Unregisteredffaec150
  • LĂ€rjunge

  • 378 inlĂ€gg
  • 0
quote:Originally posted by storyboard
Jag har aldrig hört en realistisk, knivskarp Ätergivning utan invinkling mot lyssnaren. Finns det nÄgon tillverkare som gör högtalare som inte har bÀst ljudspridning rakt fram ut frÄn högtalaren?


Skriver inte Dali i sin bruksanvisning att man INTE ska vinkla in. eller Àr det just det dom skriver? .. kommer inte ihÄg... nÄja. Man kan vÀl oftast sÀga sÄhÀr om invinkling nÀmligen att om man vinklar in sÄ fÄr man starkare direktljud och möjlighet till större lyssningsplats "stereouppfattningsmÀssigt" :P Eftersom, om man inte vinklar in och sedan flyttar sig sÄ att man sitter mer framför den ena högtalaren sÄ försvinner den andre högtalaren mer. (alla tycker sÀkert detta basic.. men men jag skriver det ÀndÄ, tÀnkte jag :(
Men det Àr ju möjligt att om man har ett "torrt" rum sÄ Àr det mycket möjligt att en del rumsreflexer kan vara önskvÀrt varvid oinvinkling Àr att föredra.

Samuel, jag tycker du ska prova alla placeringar som Àr möjliga. Kanske nÄt mittemellan triangel och det du har nu funkar ocksÄ? Om du inte gjort sÄ sÄ prova spela bara en högtalare o flytta den i rummet tills det blir bÀst för den, o sen likadant för den andre.. o sen fÄr du se om det blir acceptabel placering i slutÀndan [:D] Prova att flytta i höjdled ocksÄ.. [:D] TÀnk ocksÄ pÄ att en vridning av högtalaren (kring basporten) inte egentligen gör nÄgon större skillnad för basÄtergivningen dÄ basporten inte flyttas och bas sprids sfÀriskt. (NÄgon fÄr rÀtta mig om jag har fel)

/fEInd :D

#89

Postad 03 mars 2003 - 09:57

Unregistered66227a14
  • Unregistered66227a14
  • ForumrĂ€v

  • 507 inlĂ€gg
  • 0
Samuel: NÀ inget nytt pÄ LTS-forum förutom att Ecophon absorbenterna sÀgs ha "Absorptionsfaktorn ska ligga runt 1,0 ned till ca 500 Hz och
0,7 vid 250 Hz om de monteras direkt mot vÀggen."

NÀr det gÀller Billy-absorbenten sÄ verkar den inte sÄ vÀltestat, men ÀndÄ intressant. LÀste mer om den hÀr:
http://www.hififorum...e&TOPIC_ID=7365
http://www.hififorum...e&TOPIC_ID=4983

"Knoppen" vet jag ha jobbat mycket med akustik professionellt, sÄ han litar jag pÄ. Jag skulle nog rekommendera att man anlitar en akustiker om man efterstrÀvar en kontrollerad, rak frekvensgÄng Àven lÄngt ner i frekvens i sitt hifi-rum.

#90

Postad 03 mars 2003 - 11:13

Unregistered66227a14
  • Unregistered66227a14
  • ForumrĂ€v

  • 507 inlĂ€gg
  • 0
FeindflugX: Du har rÀtt. Dali avrÄder frÄn toe-in i sin manual. Jag har mailat dem och frÄgat varför...

#91

Postad 03 mars 2003 - 11:47

Unregistered196da970
  • Unregistered196da970
  • AnvĂ€ndare

  • 202 inlĂ€gg
  • 0
quote:Originally posted by Andreas81a
billiga anlÀggningen de dÀr. Subben e den nere till vÀnster va. men vad e dÄ de 2 boxarna i mitten för nÄgot? De höga rektangulÀra skapelserna som stÄr bredvid racket


Subben Àr den svarta "lÄdan" bakom den vita pelaren. 2*18" om jag inte missminner mig.

www.wilsonaudio.com

#92

Postad 03 mars 2003 - 12:37

Unregistered2ba2233b
  • Unregistered2ba2233b
  • Beroende

  • 1 379 inlĂ€gg
  • 0
quote:Originally posted by FeindflugX
quote:Originally posted by storyboard
Jag har aldrig hört en realistisk, knivskarp Ätergivning utan invinkling mot lyssnaren. Finns det nÄgon tillverkare som gör högtalare som inte har bÀst ljudspridning rakt fram ut frÄn högtalaren?


Skriver inte Dali i sin bruksanvisning att man INTE ska vinkla in. eller Àr det just det dom skriver? .. kommer inte ihÄg... nÄja. Man kan vÀl oftast sÀga sÄhÀr om invinkling nÀmligen att om man vinklar in sÄ fÄr man starkare direktljud och möjlighet till större lyssningsplats "stereouppfattningsmÀssigt" :P Eftersom, om man inte vinklar in och sedan flyttar sig sÄ att man sitter mer framför den ena högtalaren sÄ försvinner den andre högtalaren mer. (alla tycker sÀkert detta basic.. men men jag skriver det ÀndÄ, tÀnkte jag :(
Men det Àr ju möjligt att om man har ett "torrt" rum sÄ Àr det mycket möjligt att en del rumsreflexer kan vara önskvÀrt varvid oinvinkling Àr att föredra.

Samuel, jag tycker du ska prova alla placeringar som Àr möjliga. Kanske nÄt mittemellan triangel och det du har nu funkar ocksÄ? Om du inte gjort sÄ sÄ prova spela bara en högtalare o flytta den i rummet tills det blir bÀst för den, o sen likadant för den andre.. o sen fÄr du se om det blir acceptabel placering i slutÀndan [:D] Prova att flytta i höjdled ocksÄ.. [:D] TÀnk ocksÄ pÄ att en vridning av högtalaren (kring basporten) inte egentligen gör nÄgon större skillnad för basÄtergivningen dÄ basporten inte flyttas och bas sprids sfÀriskt. (NÄgon fÄr rÀtta mig om jag har fel)

/fEInd :D



Jag har nog provat fler placeringar Àr vad du tror [8D] . jag flyttade dom en liten stund varje dag i 3 mÄnader.. men bara en liten bit dom fyttade vÀl sig 1cm Ät gÄngen. sen började jag pÄ att fytta platsen. Jag har kört mycket 46graders vinklade placeringar, visst lÄter det bra men ljudet slÀpper aldrig frÄn högtalarna = Linn ljud *blÀ* .

bara en frÄga 180 cm upp till diskanten.. hmm.. jag Àr MYCKET skeptisk till att det skulle lÄtit bra. man brukar ju sÀga en diskanthöjd pÄ ca 90-110 cm nÄgot..

MVH Samuel Rönnqwist

#93

Postad 03 mars 2003 - 12:47

Unregistered2ba2233b
  • Unregistered2ba2233b
  • Beroende

  • 1 379 inlĂ€gg
  • 0
quote:Originally posted by storyboard
Samuel: NÀ inget nytt pÄ LTS-forum förutom att Ecophon absorbenterna sÀgs ha "Absorptionsfaktorn ska ligga runt 1,0 ned till ca 500 Hz och
0,7 vid 250 Hz om de monteras direkt mot vÀggen."

NÀr det gÀller Billy-absorbenten sÄ verkar den inte sÄ vÀltestat, men ÀndÄ intressant. LÀste mer om den hÀr:
http://www.hififorum...e&TOPIC_ID=7365
http://www.hififorum...e&TOPIC_ID=4983

"Knoppen" vet jag ha jobbat mycket med akustik professionellt, sÄ han litar jag pÄ. Jag skulle nog rekommendera att man anlitar en akustiker om man efterstrÀvar en kontrollerad, rak frekvensgÄng Àven lÄngt ner i frekvens i sitt hifi-rum.


Knoppen, jaa, honom har man ju hört mycket roligt frÄn, ex: "Jag kan se att det ekar i ditt rum" "Liksidig triangel Àr nÄtt frÄn 50-talet för att det var estetiskt tilltalande" . Naa efter sÄ smarta uttalanden sÄ tror jag nog att jag söker mina svar hos nÄgon annan, han mÄ vara duktig, men det finns grÀnser. tja jag vet inte.. Det kanske inte mÀter bra i bredare Àn 46grader. Jag har haft samma diskution med knoppen pÄ Hififorum. Vet inte hur det slutade men jag tror det slutade med att mina högtalare stog 10cm bredare Àn lÀngden till lyssningsplatsen, det lÀt kanon.

#94

Postad 03 mars 2003 - 14:58

Unregisteredffaec150
  • Unregisteredffaec150
  • LĂ€rjunge

  • 378 inlĂ€gg
  • 0
quote:Originally posted by SamuelRönnqwist
Jag har nog provat fler placeringar Àr vad du tror [8D] . jag flyttade dom en liten stund varje dag i 3 mÄnader.. men bara en liten bit dom fyttade vÀl sig 1cm Ät gÄngen. sen började jag pÄ att fytta platsen. Jag har kört mycket 46graders vinklade placeringar, visst lÄter det bra men ljudet slÀpper aldrig frÄn högtalarna = Linn ljud *blÀ* .

Hehe, ok. Mmm.. jag har varit med om rum som man tycker lÄter bajs hur mycket man Àn flyttar och byter högtalare. Har du mycket reflexer i diskant, mellanregister tror du? ett par decimeter isolering pÄ vÀl valda stÀllen kanske kunde hjÀlpa isÄfall... mellanregister/diskant (reflektioner) dÀmpas = basen kanske blir lite tydligare.. (hur nu det hÀnger ihop, men det Àr möjligt att det skulle kunna uppfattas sÄ i vissa fall tror jag)
quote:
bara en frÄga 180 cm upp till diskanten.. hmm.. jag Àr MYCKET skeptisk till att det skulle lÄtit bra. man brukar ju sÀga en diskanthöjd pÄ ca 90-110 cm nÄgot..

MVH Samuel Rönnqwist

Ja, det lÄter bra. Men det Àr inte placerat "korrekt" i höjd om man sÄ vill. Men fördelarna jag fick med frekvensÄtergivningen vÀgde mycket mer Àn nackdelen att ljudet kommer en bit uppifrÄn. (Det Àr skrivbordsstol jag sitter pÄ i det hÀr fallet, sÄ det blir inte sÄ jÀttehögt ÀndÄ)

Den hifivÀrlden-rekommenderade diskanthöjden eller det hifivÀrlden-rekommenderade avstÄndet mellan högtalarna tycker jag man ska kompromissa en del med om man istÀllet fÄr fördelar i frekvensÄtergivningen.

Man ska lyssna, inte titta =)
/f

#95

Postad 03 mars 2003 - 15:22

Unregisteredffaec150
  • Unregisteredffaec150
  • LĂ€rjunge

  • 378 inlĂ€gg
  • 0
quote:Originally posted by storyboard
FeindflugX: Du har rÀtt. Dali avrÄder frÄn toe-in i sin manual. Jag har mailat dem och frÄgat varför...

Om det Àr angivit L/R pÄ högtalarna och spridningen Àr konstruerade pÄ nÄt fiffigt sÀtt som dom anser ger bÀttre ljud sÄ kan man ju förstÄ dom (Àven om dom kanske pratar strunt :P

Men Àr högtalarna likadana och spridningen symmetrisk sÄ kanske dom vill framtvinga att fÄ bredast möjliga stereobild = lÄter frÀckare = bÀttre högtalare. (och/eller kanske har de boostat upp diskanten en gnutta sÄ att för mycket direktljud blir en gnutta för mycket)

Eller sÄ kanske det rent av bara Àr deras teori om högtalarplacering. *svimmar* :D Eller sÄ kanske de bara har skrivit sÄ för att folk inte ska skriva dit o frÄga hur dom ska stÀlla högtalarna =-D

Eller sÄ Àr det nÄt annat... :=)
Blir intressant, bra gjort storyboard :(
/f
(ps. jag tycker absolut inte illa om Dalihögtalare :D

#96

Postad 03 mars 2003 - 15:37

Unregisteredffaec150
  • Unregisteredffaec150
  • LĂ€rjunge

  • 378 inlĂ€gg
  • 0
quote:Originally posted by SamuelRönnqwist
Knoppen, jaa, honom har man ju hört mycket roligt frÄn, ex: "Jag kan se att det ekar i ditt rum" "Liksidig triangel Àr nÄtt frÄn 50-talet för att det var estetiskt tilltalande" .


Jag kan höra att du har bytat fÀrg pÄ dina strumpor idag.
hoho.. =O
DÀremot om det ska vara liksidig triangel eller om det ska vara samma avstÄnd mellan högtalare som mellan lyssningsplatsen och mittemellan högtalarna tycker jag förekommer 50/50 som rekommenderade placeringar. Det Àr ju inte exakt samma sak. DÀremot har de ju faktiskt det gemensamt att de Àr pÄ ett enkelt sÀtt tilltalande matematiskt och etiskt.
Och nÄgot som Àr matem-etiskt (fyndigt va :P Àr nog nÄgot mÄnga föredrar och tror Àr det bÀsta i brist pÄ nÄgon annan teori.

Jag sĂ€ger alltsĂ„ inte att ovan nĂ€mnda högtalarplaceringar inte verkligen ÄR bĂ€st samtidigt som jag sĂ€ger att Knoppen ocksĂ„ mycket vĂ€l kan ha en poĂ€ng i hans pĂ„stĂ„ende.
yo
/f

#97

Postad 03 mars 2003 - 18:18

Unregistered2ba2233b
  • Unregistered2ba2233b
  • Beroende

  • 1 379 inlĂ€gg
  • 0
Fiesd: Nej jag har inte mycket reflexer i diskanten. jag har ju plockatbort en elaka förstareflexen med ett par bredbandsabsorbenter frÄn svanÄ miljöteknik. Mera absorbenter ska komma innom kort. eller innom en snar framtid :P.

#98

Postad 03 mars 2003 - 19:56

Unregisteredffaec150
  • Unregisteredffaec150
  • LĂ€rjunge

  • 378 inlĂ€gg
  • 0
Runnquist: :-)
ah, ok.
Om du lyssnar precis överallt, dvs Àven uppe vid taket osv. KÀnner du inte nÄgonstans att du fÄr riktigt djup bas?
Hur mÀtte du upp 45Hz?
Hur lÄter baskaggen frÄn vanlig diskomusik?

#99

Postad 03 mars 2003 - 20:49

Andreas81a
  • Andreas81a
  • ForumrĂ€v

  • 620 inlĂ€gg
  • 0
haha oj nu skÀms jag, den va sÄ stor att jag inte ens sÄg den. Skyller pÄ min halsfluss. tackar för svaret dock, började kÀnna mig utfryst ;-) E de vanligt att man har ett rekommenderat max avstÄnd frÄn en vÀgg. Tror mina högtalare skulle ligga mellan 15 cm och 1 meter eller nÄgot frÄn den bakre vÀggen. Samuel mÄste sprÀngt alla manualer som finns. En frÄga som nÄgersÄlunda hÀrör till Àmnet e den att om man har en liten liten basport pÄ sina bakre surrar varför tusan finns de dÄ ett fÀste direkt pÄ högtalaren för att hÀnga den direkt pÄ vÀggen? e de verkligen meningen att man ska bygga nÄn form av konsol ut för att fÄ dom fritt hÀngande i nÄn form av krok? LÄter tosigt

just de mÄste passa pÄ att frÄga, jag som oinsatt pojkspoling (nÄja) undrar hur glas ter sig i hifi sammanhang? reflekterar och stÀller till rÀtt bra kan jag tÀnka mig, har planer pÄ att bygga en mindre glas.hmm ja bar liknande skapelse pÄ normalen utifrÄn den vÀnstra fronten. Kommer strÀcka sig frÄn 1/3 frÄn rummets bakre vÀgg till just den bakre vÀggen. Verkar inge bra men jag har förhoppningsvis fel.

#100

Postad 03 mars 2003 - 22:57

Unregistered2ba2233b
  • Unregistered2ba2233b
  • Beroende

  • 1 379 inlĂ€gg
  • 0
Feind: *morr* Rönnqwist :P

visst sĂ„ vĂ„r jag ganska djup bas i hörnen.. MEN dĂ„ Ă€r det inte bas som högtalarna Ă„terger. för övrigt sĂ„ har jag för mig att det var 35-37hz jag kunde notera sist med mitt mycket fina mĂ€tinstrument "ÖRAT". vĂ€ldigt bra instrument faktist [:(]

Andreas: vad menar du med "SprÀngt alla manualer?"



0 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.